quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 11:13 schreef sigme het volgende:[..]
De varkens krijgen hier veel gras, een beetje muesli met wat varkensbrok, en voor zover geschikt wat groente/fruit/aardappels etc. Ik denk niet dat we de laatste weken voor slacht nog een speciaal voederregime gaan opstellen, we gaan waarschijnlijk maar één varken tegelijk slachten en we hebben er vier lopen.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar wat jij zoal gedaan hebt met je varkensvlees en hoe het beviel

. Wil je er wat over uitweiden?
Ja hoor

We hebben er niet veel bijzonders mee gedaan hoor, we hadden twee zeugjes lopen, Koosjer en Halal. In de lente (mei geloof ik) gekocht bij de lokale bio-boer en eerst even grondig verwend met lekkere hapjes en tam gemaakt zodat ze zouden luisteren als je riep en een beetje te hanteren zouden zijn, en niet zwaar in de stress schoten bij aanraken of ergens heen jagen. Toen in de wei rond laten lopen tot november of zo, en in het dorp (2 km verderop) bij de slager laten slachten. De avond ervoor hebben we ze een trailer in gejaagd en de ochtend werden ze opgehaald en dus vlak bij geslacht.
De slager heeft ze toen voor ons schoon gemaakt en ook direct verwerkt tot hap klare stukken. Als je zelf gaat versnijden (hadden mijn ouders al eens gedaan met een groot stuk wild zwijn) is dat namelijk heel veel werk, zeker als je niet de goede gereedschappen hebt. We hebben in totaal maar een half varken zelf in de vriezer gestopt, de andere 1,5 hadden we vóór we de biggen kochten al beloofd aan een collega van m'n vader en een oom, zij hebben dus ook meebetaald voor alles en de uiteindelijke kosten (aanschaf, voer, slachten) hebben we gedeeld.
We konden bij de slager precies aangeven wat we er van wilden hebben, en wat we er van over hielden was: rookworst (door slager gemaakt), 'snert pakketten' (restvlees, pootjes, knieschijven, stukken spek, om bonensoep en snert van te koken), 1 heel stuk spek (heeft mijn vader gedroogd hier om het op brood te snijden), speklappen (erg veel, dikker dan in de winkel en erg lekker), karbonades (veel, dikker dan in de winkel, ook lekker), een paar stukken varkensfilet om zelf tot bv shaslick of sate te snijden, een varkenshaasje, een ham (ook gedroogd), aantal braadworsten en ribbetjes. De ingewanden en kop hebben we bij de slager gelaten, al is dat als je er van houdt natuurlijk ook goed te eten. Alles is de vriezer in gegaan (behalve natuurlijk de gedroogde dingen) en het is ook allemaal opgekomen. Bij nader inzien hadden we dus ook makkelijk een heel varken zelf kunnen houden, al is het dan wel een kwestie van een grote vriezer aanschaffen (en veel snert eten).
Het enige (grote) nadeel voor ons was dat we niet heel erg veel weiland hebben, en de varkens dus bij de schapen en pony in liepen. Hier begonnen ze natuurlijk vrij snel te wroeten en aan het eind toen we ze hadden laten slachten zagen de weilanden er dus ook niet uit, overal grote kale plekken. Ik wil het als ik hier over een paar jaar zelf woon wel nog eens proberen maar dan met een kleiner stuk afgezet voor de varkens en ze alleen een paar uur per dag in de grotere weilanden laten om gras te eten en in de poel te spelen (ze hielden erg van zwemmen

). Zo blijft de schade aan het gras dan hopelijk beperkt, zodat de schapen en geiten er niet onder lijden.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!