abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82776069
Schapen
Geen nieuws.

Varkens
Er zijn twee troggen gemaakt, elk een ruime meter lang. Nogal tamelijk loeizwaar; dus deze naar de varkenswei brengen wordt nog een operatie. Wel te doen, zoiets als 100kg per stuk ofzo.
Verder had een van de varkjes wat schaafplekken achter z'n oren; ik heb nu uierzalf gekocht en smeer dagelijks 8 varkensoren in. Ze zijn nu poezelig zacht.

Hond
Kan zitten op commando, luistert naar kom als ie wel zin heeft; poept in de helft van de gevallen op het poepveld (en anders op het gazon). Hij bijt al wat minder, weet dat 'ie niet in de moestuinbedden mag maar wel op de paadjes. Hij heeft een heel mooi hok gekregen maar hij vindt het eng daar, hij gaat blaffen als hij bij het hok aan de ketting wordt gelegd. We gaan het hok verplaatsen naar dichterbij z'n veilige uitvalsbasis (onze serre).

Kippen
1 Kip is ziek; de jongste kip, die we vorig jaar gekocht hebben. Kip ging dit jaar voor 't eerst leggen, maar ze heeft de boel intern niet op orde, waardoor er ei in haar buik terecht komt, wat lelijke infecties veroorzaakt. Dat gaat ze niet overleven .
De andere kippen vinden het een mislukte zomer en worden dus niet broeds. Maar wij willen wel nieuwe kipjes! Dus we hebben de oude broedmachine van vader van zolder gehaald. Liefste is een week aan het meten en regelen geweest, en sinds gisteravond liggen er dan 14 eieren in te stoven. Driemaal daags wentelen; eenmaal daags luchten, vochtigheid bewaken en dan als alles meezit zijn er over drie weken tóch kuikentjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 juni 2010 @ 10:02:45 #102
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_82776742
Voeren jullie de hond ook rauw vlees van eigen vee?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_82776794
Nee, dat vee leeft nog.

Misschien na slachten wel, maar zo vaak slachten we nou ook weer niet, en veel slachtafval komt er niet af. Eigenlijk houden we alleen hart over (niertjes naar schoonmoeder, lever naar moeder).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 juni 2010 @ 10:12:50 #104
176471 oh-oh
pi_82777005
quote:
Op maandag 14 juni 2010 10:04 schreef sigme het volgende:
Nee, dat vee leeft nog.

Misschien na slachten wel, maar zo vaak slachten we nou ook weer niet, en veel slachtafval komt er niet af. Eigenlijk houden we alleen hart over (niertjes naar schoonmoeder, lever naar moeder).
Ah ok, niet gewoon uit de vriezer wat jullie ook eten dus?
Ik zou het wel doen, mijn honden zouden het geweldig vinden
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_82817476
quote:
Op maandag 14 juni 2010 10:04 schreef sigme het volgende:
Nee, dat vee leeft nog.

Hart kun je prima eten hoor. Is gewoon spiervlees, maar wat taaier, want dwarsgestreept.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82905315
De zieke kip is dood & begraven, veilig buiten hondgraafbereik.
Vandaag heeft de lokale boer het hooi van ons hooiland in pakjes geperst, wij nemen 50 pakjes en hij mag de rest van het hooi dan hebben, wat nog 150 pakjes was. 50 Pak is voor ons doen vrij veel; het is met het oog op de varkens, 's winters kunnen we voor hun geen gras maaien en we hopen dat ze dan hooi eten. Als ze hooi eten gaan we aan 50 pak niet genoeg hebben, als ze geen hooi eten is het teveel. We kunnen het wel goed bergen; er had nog wel 20 pak bijgestapeld kunnen worden.
Voor de schapen hebben we deze winter waarschijnlijk niet veel hooi nodig; we houden maar drie ooien de winter over. Plus de ram die nog komt.
pi_82966920
De oude broedmachine van vader is erg arbeidsintensief, we moeten de temperatuur blijven bewaken en aanpassen. Een zoektochtje op internet leerde dat de etherthermostaat blijft schommelen. En je houdt de vooruitgang niet tegen, dus er zijn tegenwoordig moderne thermostaten die gewoon constant zijn.
Natuurlijk is er een webwinkel met een keur aan broedmachines, en beter nog, die blijkt een echte winkel te hebben hier in de buurt. Dus ik gisteren, om 9 uur des ochtends, daar op de stoep. Een dierenwinkel met een prachtige dierenwinkelmeneer .
En ondanks dat ik wist wat ik wou hebben en hij me toevallig ook precies díe machine wou verkopen, heeft hij wel een uur vanalles verteld over broedmachientjes en wat dies meer zij.
Om een lang verhaal kort te maken:

Kost 79 euro, er passen 9 eieren van onze kippen, handmatig eieren draaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 18-06-2010 09:55:03 ]
pi_82966966
Het is erg offtopic, maar ik moet je even vertellen dat wij een paard gekocht hebben.

Ik dacht dat het een plaatje van een eierkoker was.
pi_82966998
Een paard? Hmm, ik hou niet zo van paardevlees.

Waar laat je het paard?

-euh edit- leuk voor je!
pi_82967026
Ik vind paardenvlees best lekker, maar deze is wat te duur om op te eten.

Op het balkon.

Nah, pensionstal net buiten R'dam.
pi_82967700
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 09:48 schreef sigme het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken:
[ afbeelding ]
Kost 79 euro, er passen 9 eieren van onze kippen, handmatig eieren draaien.
*uit lurkmodus komt* dat is nog eens een handig ding! Een tijdje geleden was mijn vader nog opzoek naar een broedmachine maar veel van die dingen waren zo lomp groot en/of duur dat het er niet geschikt was. Maar dit lijkt me echt precies goed! Kunnen we mooi onze Poule de Bresse eitjes in uitbroeden volgend jaar!
9 eieren per keer is wel niet zo heel veel, maar 't is natuurlijk best mogelijk om 3 'rondes' te doen, dan zijn de (haan)kuikens ook een beetje gespreid klaar voor de slacht.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_82967849
Oeh, Poule de Bresse.
pi_82968076
Poule de Bresse zijn best grote loeders toch? Dan denk ik dat er hooguit 8 eieren ingaan. Deze 9 past nét, en dit zijn middelmaat kippeëieren.
Maar het apparaat is prachtig, en schijnt echt heel goede resultaten te boeken. Ook niet duur in stroom (11 Watt). Maakt wel een constant zachtzoemend geluid. Voor 139,- is er een versie die de eieren automatisch keert; dan passen er 7 eieren in.
Er zijn natuurlijk ook grotere machines, ook best betaalbaar, maar die hebben als nadeel dat die niet echt geschikt zijn om een kleinere portie in te broeden. Dus dan kan driemaal broeden best makkelijker zijn.

Mest jij de haankuikens, Miss_Isis? Wij hebben het vorige nest (2 jaar geleden) maar zo wat laten rondlopen. Twee van de vier haantjes hebben we geslacht en gegeten, maar daar was niet veel aan.
pi_82968175
Je moet er kapoentjes van maken.
pi_82968183
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:19 schreef Isegrim het volgende:
Oeh, Poule de Bresse.
Ja laten we hopen dat ze lekker zijn We hebben nu 12 Bresse kuikens rondlopen (en 5 volwassen hennen en 2 hanen van verschillende rassen) waarvan in ieder geval een stuk of 4 hennetjes, kan meer zijn maar dat is nu nog moeilijk te zien. Plan is dat we alle hennen aanhouden en 2 mooie hanen, de overige haantjes gaan dan samen met onze 2 volwassen hanen die we nu nog hebben deze herfst/winter al de vriezer in. Vanaf komend voorjaar zullen al onze eieren dus bevrucht zijn door Bresse hanen, en zijn dus alle kuikentjes in ieder geval 1/2 Poule de Bresse, en die van de Bresse hennen zijn dan volbloed. Ben erg benieuwd hoe dat gaat smaken. De kuikens doen in ieder geval nu al hun best om goed taai te worden, ze rennen de hele dag rond in hun weilandje om vliegjes te vangen

edit:

@ Sigme: we mesten ze niet af, in het verleden hebben we vaak van die 'plofkuikens' van 1 dag oud aangeschaft en hier gewoon rond laten lopen tussen de kippen (eerst in een stal natuurlijk toen ze nog heel klein waren, daarna los buiten) en die mesten eigenlijk zichzelf Ze zitten de hele dag op hun kont te vreten dus dat wordt wel lekker. Met deze Bresse haantjes doen we verder niets, gewoon rond laten lopen en een fijn leventje laten hebben en mee laten eten met de andere kippen (kippengraan en wat ze zelf kunnen vangen). Tegen de tijd dat ze lastig worden slacht mijn vader ze en gaan ze de vriezer in. We moeten nog even kijken of dat bij dit ras dan tot lekker vlees leidt, als ze heel droog/taai/mager zijn is het misschien verstandig om ze volgend jaar anders te gaan voeren. Oh, en zo heel groot worden ze niet trouwens. De eieren zijn wel redelijk aan de maat maar de kip zelf is lang niet zo groot als een volwassen barnevelder oid. Ik geloof maar een kilo of 2,5 ofzo.

[ Bericht 29% gewijzigd door Miss_Isis op 18-06-2010 10:36:17 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_82968281
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:27 schreef Isegrim het volgende:
Je moet er kapoentjes van maken.
Ik heb bij een van de geslachte hanen uitgezocht waar die testikels zaten. Die uit een levende haan halen ga ik toch maar niet aan beginnen; de ballen zitten ongeveer middenin de haan.
pi_82968368
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb bij een van de geslachte hanen uitgezocht waar die testikels zaten. Die uit een levende haan halen ga ik toch maar niet aan beginnen; de ballen zitten ongeveer middenin de haan.
Ja, schijnt ook wel een hele kunst te zijn. Maar kapoentjes zouden het lekkerst zijn.
pi_82968550
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, schijnt ook wel een hele kunst te zijn. Maar kapoentjes zouden het lekkerst zijn.
Vraag me ook wel af hoe mensen er vroeger kapoentjes van maakten... weet niet of ik het wel wil weten Heel diervriendelijk zal het iig niet zijn geweest. Maar als je ze castreert dan worden ze wel vetter en malser, net als eigenlijk alle gecastreerde dieren. Maar volgens mij maken ze tegenwoordig geen kapoenen meer toch? Al die plofkippen uit de supermarkt worden toch al geslacht vóór hun hormoontjes iets beginnen te doen....

En Sigme, zie mijn edit hierboven voor antwoord op je vraag

Gaan jullie trouwens de varkens ook afmesten dan? Toen wij onze Koosjer en Halal gingen slachten hebben we ze enkel gras, eikels, restjes brood/groente/aardappels/etc en biologische varkensbrok gevoerd en de laatste weken roggemeel (daar krijg je volgens m'n vader droog spek van). Maar onze varkens waren ook een ander ras (gewoon biologische varkens van de plaatselijke bio-boer), en zijn in de lente hier komen wonen als poepige kleine biggetjes en in de winter van dat jaar al geslacht.

[ Bericht 25% gewijzigd door Miss_Isis op 18-06-2010 10:44:04 ]
pi_82969251
ehhhh.... dat is mij toch net iets te dieronvriendelijk... Ik ben geen watje en lust graag kip (en varken, en koe...) maar het kan haast niet anders of die dieren ervaren (veel) pijn en stress tijdens zo'n procedure. Ik denk dat wij onze haantjes maar gewoon lekker rond laten lopen in de wei en ze worden pas gevangen op het moment dat ze geslacht worden. En dan is het kip pakken, scherp mes rechts, kippenkop links, uitrekken, doorsnijden, klaar. Zo weinig mogelijk pijn en stress voor het beest in kwestie.
pi_82969783
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:38 schreef Miss_Isis het volgende:

Gaan jullie trouwens de varkens ook afmesten dan? Toen wij onze Koosjer en Halal gingen slachten hebben we ze enkel gras, eikels, restjes brood/groente/aardappels/etc en biologische varkensbrok gevoerd en de laatste weken roggemeel (daar krijg je volgens m'n vader droog spek van). Maar onze varkens waren ook een ander ras (gewoon biologische varkens van de plaatselijke bio-boer), en zijn in de lente hier komen wonen als poepige kleine biggetjes en in de winter van dat jaar al geslacht.
De varkens krijgen hier veel gras, een beetje muesli met wat varkensbrok, en voor zover geschikt wat groente/fruit/aardappels etc. Ik denk niet dat we de laatste weken voor slacht nog een speciaal voederregime gaan opstellen, we gaan waarschijnlijk maar één varken tegelijk slachten en we hebben er vier lopen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar wat jij zoal gedaan hebt met je varkensvlees en hoe het beviel . Wil je er wat over uitweiden?
pi_82974385
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 11:13 schreef sigme het volgende:

[..]

De varkens krijgen hier veel gras, een beetje muesli met wat varkensbrok, en voor zover geschikt wat groente/fruit/aardappels etc. Ik denk niet dat we de laatste weken voor slacht nog een speciaal voederregime gaan opstellen, we gaan waarschijnlijk maar één varken tegelijk slachten en we hebben er vier lopen.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar wat jij zoal gedaan hebt met je varkensvlees en hoe het beviel . Wil je er wat over uitweiden?
Ja hoor We hebben er niet veel bijzonders mee gedaan hoor, we hadden twee zeugjes lopen, Koosjer en Halal. In de lente (mei geloof ik) gekocht bij de lokale bio-boer en eerst even grondig verwend met lekkere hapjes en tam gemaakt zodat ze zouden luisteren als je riep en een beetje te hanteren zouden zijn, en niet zwaar in de stress schoten bij aanraken of ergens heen jagen. Toen in de wei rond laten lopen tot november of zo, en in het dorp (2 km verderop) bij de slager laten slachten. De avond ervoor hebben we ze een trailer in gejaagd en de ochtend werden ze opgehaald en dus vlak bij geslacht.

De slager heeft ze toen voor ons schoon gemaakt en ook direct verwerkt tot hap klare stukken. Als je zelf gaat versnijden (hadden mijn ouders al eens gedaan met een groot stuk wild zwijn) is dat namelijk heel veel werk, zeker als je niet de goede gereedschappen hebt. We hebben in totaal maar een half varken zelf in de vriezer gestopt, de andere 1,5 hadden we vóór we de biggen kochten al beloofd aan een collega van m'n vader en een oom, zij hebben dus ook meebetaald voor alles en de uiteindelijke kosten (aanschaf, voer, slachten) hebben we gedeeld.

We konden bij de slager precies aangeven wat we er van wilden hebben, en wat we er van over hielden was: rookworst (door slager gemaakt), 'snert pakketten' (restvlees, pootjes, knieschijven, stukken spek, om bonensoep en snert van te koken), 1 heel stuk spek (heeft mijn vader gedroogd hier om het op brood te snijden), speklappen (erg veel, dikker dan in de winkel en erg lekker), karbonades (veel, dikker dan in de winkel, ook lekker), een paar stukken varkensfilet om zelf tot bv shaslick of sate te snijden, een varkenshaasje, een ham (ook gedroogd), aantal braadworsten en ribbetjes. De ingewanden en kop hebben we bij de slager gelaten, al is dat als je er van houdt natuurlijk ook goed te eten. Alles is de vriezer in gegaan (behalve natuurlijk de gedroogde dingen) en het is ook allemaal opgekomen. Bij nader inzien hadden we dus ook makkelijk een heel varken zelf kunnen houden, al is het dan wel een kwestie van een grote vriezer aanschaffen (en veel snert eten).

Het enige (grote) nadeel voor ons was dat we niet heel erg veel weiland hebben, en de varkens dus bij de schapen en pony in liepen. Hier begonnen ze natuurlijk vrij snel te wroeten en aan het eind toen we ze hadden laten slachten zagen de weilanden er dus ook niet uit, overal grote kale plekken. Ik wil het als ik hier over een paar jaar zelf woon wel nog eens proberen maar dan met een kleiner stuk afgezet voor de varkens en ze alleen een paar uur per dag in de grotere weilanden laten om gras te eten en in de poel te spelen (ze hielden erg van zwemmen ). Zo blijft de schade aan het gras dan hopelijk beperkt, zodat de schapen en geiten er niet onder lijden.
pi_82980421
Dank! Wat leuk dat er zowaar een FOK'er wel eens zoiets gedaan heeft .
Wij hebben met de wei het wat makkelijker; we hebben een stuk dat voor de schapen eigenlijk wat drassig is ern waar we die daarom al een tijd niet meer lieten lopen. De varkjes hebben nog niet eens het hele stuk zwart. Ze kunnen hier niet zwemmen, wel poedelen, en dat doen ze ook graag.

Als je het nog weet zou ik best graag willen weten wat het slachten & versnijden je gekost heeft.
Ik moet nog een slager kiezen .
pi_82982633
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 14:40 schreef sigme het volgende:
Dank! Wat leuk dat er zowaar een FOK'er wel eens zoiets gedaan heeft .
Wij hebben met de wei het wat makkelijker; we hebben een stuk dat voor de schapen eigenlijk wat drassig is ern waar we die daarom al een tijd niet meer lieten lopen. De varkjes hebben nog niet eens het hele stuk zwart. Ze kunnen hier niet zwemmen, wel poedelen, en dat doen ze ook graag.

Als je het nog weet zou ik best graag willen weten wat het slachten & versnijden je gekost heeft.
Ik moet nog een slager kiezen .
We hadden het voor Koosjer en Halal ook al eens eerder gedaan toen ik zelf nog een kleuter was, en bij mijn vader thuis hadden ze ook altijd een paar varkens voor de slacht. Toen ik nog een klein smurfje was zat ik ook regelmatig naast mijn pa terwijl hij de diverse onderdelen van de kippen benoemde (kijk, en dit is het hartje, dat kun je eten, dat gaat in deze bak...) dus ben eigenlijk van jongs af aan gewend dat je knuffeldieren hebt en opeetdieren. En van varkens heb je vind ik wat dat betreft dubbel plezier, het zijn super grappige en aanhankelijke dieren, en ze smaken ook nog eens lekker

We hebben als het goed is op de vaste pc nog een overzicht staan met de kosten van de varkens, ik zal het vanavond wel even voor je opzoeken hoeveel alles heeft gekost.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:10:29 #125
176471 oh-oh
pi_82982683
Ik zat er vroeger ook altijd bij mn opa met de neus bovenop als hij ging slachten en ik knuffelde probleemloos ook met de slachtdieren
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')