Ah ok, niet gewoon uit de vriezer wat jullie ook eten dus?quote:Op maandag 14 juni 2010 10:04 schreef sigme het volgende:
Nee, dat vee leeft nog.
Misschien na slachten wel, maar zo vaak slachten we nou ook weer niet, en veel slachtafval komt er niet af. Eigenlijk houden we alleen hart over (niertjes naar schoonmoeder, lever naar moeder).
Hart kun je prima eten hoor. Is gewoon spiervlees, maar wat taaier, want dwarsgestreept.quote:Op maandag 14 juni 2010 10:04 schreef sigme het volgende:
Nee, dat vee leeft nog.
Misschien na slachten wel, maar zo vaak slachten we nou ook weer niet, en veel slachtafval komt er niet af. Eigenlijk houden we alleen hart over (niertjes naar schoonmoeder, lever naar moeder).
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:48 schreef sigme het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken:
[ afbeelding ]
Kost 79 euro, er passen 9 eieren van onze kippen, handmatig eieren draaien.
Ja laten we hopen dat ze lekker zijnquote:
Ik heb bij een van de geslachte hanen uitgezocht waar die testikels zaten. Die uit een levende haan halen ga ik toch maar niet aan beginnen; de ballen zitten ongeveer middenin de haan.quote:
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb bij een van de geslachte hanen uitgezocht waar die testikels zaten. Die uit een levende haan halen ga ik toch maar niet aan beginnen; de ballen zitten ongeveer middenin de haan.
Vraag me ook wel af hoe mensen er vroeger kapoentjes van maakten... weet niet of ik het wel wil wetenquote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]Ja, schijnt ook wel een hele kunst te zijn. Maar kapoentjes zouden het lekkerst zijn.
De varkens krijgen hier veel gras, een beetje muesli met wat varkensbrok, en voor zover geschikt wat groente/fruit/aardappels etc. Ik denk niet dat we de laatste weken voor slacht nog een speciaal voederregime gaan opstellen, we gaan waarschijnlijk maar één varken tegelijk slachten en we hebben er vier lopen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:38 schreef Miss_Isis het volgende:
Gaan jullie trouwens de varkens ook afmesten dan? Toen wij onze Koosjer en Halal gingen slachten hebben we ze enkel gras, eikels, restjes brood/groente/aardappels/etc en biologische varkensbrok gevoerd en de laatste weken roggemeel (daar krijg je volgens m'n vader droog spek van). Maar onze varkens waren ook een ander ras (gewoon biologische varkens van de plaatselijke bio-boer), en zijn in de lente hier komen wonen als poepige kleine biggetjes en in de winter van dat jaar al geslacht.
Ja hoorquote:Op vrijdag 18 juni 2010 11:13 schreef sigme het volgende:
[..]
De varkens krijgen hier veel gras, een beetje muesli met wat varkensbrok, en voor zover geschikt wat groente/fruit/aardappels etc. Ik denk niet dat we de laatste weken voor slacht nog een speciaal voederregime gaan opstellen, we gaan waarschijnlijk maar één varken tegelijk slachten en we hebben er vier lopen.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar wat jij zoal gedaan hebt met je varkensvlees en hoe het beviel. Wil je er wat over uitweiden?
We hadden het voor Koosjer en Halal ook al eens eerder gedaan toen ik zelf nog een kleuter was, en bij mijn vader thuis hadden ze ook altijd een paar varkens voor de slacht. Toen ik nog een klein smurfje was zat ik ook regelmatig naast mijn pa terwijl hij de diverse onderdelen van de kippen benoemde (kijk, en dit is het hartje, dat kun je eten, dat gaat in deze bak...) dus ben eigenlijk van jongs af aan gewend dat je knuffeldieren hebt en opeetdieren. En van varkens heb je vind ik wat dat betreft dubbel plezier, het zijn super grappige en aanhankelijke dieren, en ze smaken ook nog eens lekkerquote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:40 schreef sigme het volgende:
Dank! Wat leuk dat er zowaar een FOK'er wel eens zoiets gedaan heeft.
Wij hebben met de wei het wat makkelijker; we hebben een stuk dat voor de schapen eigenlijk wat drassig is ern waar we die daarom al een tijd niet meer lieten lopen. De varkjes hebben nog niet eens het hele stuk zwart. Ze kunnen hier niet zwemmen, wel poedelen, en dat doen ze ook graag.
Als je het nog weet zou ik best graag willen weten wat het slachten & versnijden je gekost heeft.
Ik moet nog een slager kiezen.
Ja, dat deed ik dus ook altijd. Toen had ik er ook echt veel minder moeite mee om te zien hoe mijn vader een kip de kop af sneed of een slachtkonijn dood sloeg... Ik kan me nog zo voor de geest halen hoe ik daar bij stond met m'n klompjes aan te kijken. Ik was toen denk ik een jaar of 3/4 toen ik er echt interesse in had. Tegenwoordig weet ik wel dat mijn vader een kip slacht of mijn zieke konijn 'in laat slapen' maar ik hoef het toch niet echt meer te zien... Eenmaal dood boeit het me verder niet meer zo. Heb eerlijk gezegd ook wel een klein traantje gelaten om onze varkjes toen ze richting slager gingen, maar het was er niet minder lekker omquote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:10 schreef oh-oh het volgende:Ik zat er vroeger ook altijd bij mn opa met de neus bovenop als hij ging slachten en ik knuffelde probleemloos ook met de slachtdieren
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:50 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]Het waren duidelijk de meest verwende karbonaatjes die we ooit in de vriezer hebben gehad.
Dank, wederom. Ik hou de kosten ook bij, ben benieuwd wat het totaal hier per vark wordt.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb even het bestandje opgezocht met wat onze twee varkens gekost hebben.De slagerskosten, dus het slachten en versnijden, was ¤235,50 voor de twee varkens samen. In totaal hebben ze ¤557,10 gekost per varken, dat is aanschaf, alle voer en stro en de slagerskosten. Voor die ¤235,50 kregen we dus alle soorten vlees die ik eerder had gepost.
quote:En ik spam graag nog een paar plaatjes van onze varkjes voor de beeldvorming:
Graag gedaanquote:Op zaterdag 19 juni 2010 04:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank, wederom. Ik hou de kosten ook bij, ben benieuwd wat het totaal hier per vark wordt.
[..]
Helaas is ons vlees al weer allemaal opquote:Op zaterdag 19 juni 2010 01:58 schreef Kees22 het volgende:
Wat een heerlijk leven hebben die beesten gehad!
En wat zul je elke keer dubbel genieten als je van een stukje vlees van hen opeet!
Met zelf slachten zou ik trouwens wel moeite hebben. Ik heb wel eens de slachter geholpen, maar ik vond bijvoorbeeld het aftrekken van de nagels van de pootjes en het zetten van de eerste snee wel akelig.
Klinkt een beetje als een IVN kamp. Mensen die vrijwilligerswerk doen voor Staatsbosbeheer. Allemaal in tentjes slapen, 's avonds gezellig barbecueën, gitaar erbij, en dan overdag in het bos werken. Best tof!quote:Op donderdag 18 maart 2010 19:46 schreef oh-oh het volgende:
Sigme, je moet een klein vakantiehuisje of zo neerzetten, en mensen bij je op retraite laten komen en ze dan laten helpen met de dieren en de oogst
Oh ja, geweldige seriequote:
Voorlopig heb ik daar geen zin aan, dat is een andere bedrijfsstatus, misschien is dat wel gedoe. En levende biggetjes verkopen is zeker gedoe - de biggen die ik kocht waren niet voor niets al wel 10 maanden oud.. er was niet eerder een koper komen opdagen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 09:23 schreef Miss_Isis het volgende:
Hebben jullie er nooit aan gedacht om in plaats van een stel beren/borgen een zeug te nemen en die te laten dekken? Als je er de ruimte voor hebt zoals jullie zou dat zeker weten mijn keus zijnJe zou dan een deel van de biggen aan kunnen houden voor de slacht en een deel verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten. En biggetjes zijn echt super schattig en zo leuk om rond te hebben lopen...
![]()
Ik probeer binnenkort weer eens foto's te laten maken (ikzelf kan zo ontzettend niet fotograferen).quote:Heb je trouwens al nieuwe foto's van jullie varkens? Ben benieuwd hoe ze gegroeid zijn ondertussen
quote:Op zondag 20 juni 2010 21:17 schreef sigme het volgende:
Oh ja, die broedmachine.
[ afbeelding ]
Les 1: zoemend geluid naast bed is niet fijn
Les 2: niet in echt koude ruimte zetten, dat trekt 'ie niet (stond ook wel in de handleiding hoor)
Les 3: niet laten vallen. Apparaat kan het wel hebben, eieren niet
We hadden nog wel reserveëieren in de antieke broedkist, maar we hebben besloten om vandaag opnieuw te beginnen met nieuwe verse eieren. De vorige lichting was in elk geval wel bevrucht, dat was zowel in de eierstruifrotzooi als in op een gloeilamp geschouwde reserveëieren goed te zien.
Varkens lusten best vuile (bebroede) eieren.
quote:Op zondag 20 juni 2010 21:17 schreef sigme het volgende:
Oh ja, die broedmachine.
[ afbeelding ]
Les 1: zoemend geluid naast bed is niet fijn
Les 2: niet in echt koude ruimte zetten, dat trekt 'ie niet (stond ook wel in de handleiding hoor)
Les 3: niet laten vallen. Apparaat kan het wel hebben, eieren niet
We hadden nog wel reserveëieren in de antieke broedkist, maar we hebben besloten om vandaag opnieuw te beginnen met nieuwe verse eieren. De vorige lichting was in elk geval wel bevrucht, dat was zowel in de eierstruifrotzooi als in op een gloeilamp geschouwde reserveëieren goed te zien.
Varkens lusten best vuile (bebroede) eieren.
De Essex Pigsquote:
Wow, als ik ooit nog per ongeluk miljonair wordt wil ik ook zoietsquote:Op maandag 21 juni 2010 11:12 schreef Greys het volgende:
[..]
De Essex PigsLeuke serie inderdaad.
Als ik op de site kijk zou ik er ook echt een keer heen willen!
http://www.jimmysfarm.com/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |