abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 maart 2010 @ 16:04:31 #51
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78893243
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:58 schreef Ticootje het volgende:

Het is niet zo dat ik ondoordacht maar iets aanklooi.
precies de zin die ik bedoelde

Het gaat mij er niet om welke keuzes die mensen maken, hoe vreemd ik die keuzes in sommige gevallen ook vind.
Het gaat mij er om dat die keuzes doordacht gemaakt worden. Met het oog op het belang van het kind nú en op de langere termijn.
En dat is precies wat ik zo vaak mis in OUD en vergelijkbare internetverzamelplaatsen. Er wordt om het hardst geschreeuwd en veroordeeld, maar zonder nu echt die gevolgen in te gaan.
Ik erger mij dood en mensen die keuzes maken "omdat het in topic xyz zo staat", of "als je even googlet", of "het consultatiebureau zegt dat... ", dit blind overnemen en vervolgens anderen virtueel de strot doorbijten bij een ándere keuze
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_78893351
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:42 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

en uhhh vrijheid van keuze hebben niet alle ouders in dit opzicht; financieel gezien kunnen veel ouders het niet veroorloven dat 1 van de 2 thuis zou blijven.
het zou prima kunnen hoor als je ook wilt inleveren.
ik zit zelf thuis met een whiplash dus ik voed mijn kinderen zelf op.
mijn schoonfamilie kan makkelijk 1 iemand thuis blijven of minder werken maar ze blijven ieders 5 dagen in de week werken. omdat ze anders niet op vakantie kunnen en luxe kunnen leven.
tja dan ben ik maar een tut hola die thuis zit maar ik voed mijn kinderen wel zelf op.
ik heb zelf als leidster gewerkt maar zou mijn kinderen echt niet 5 dagen naar de opvang brengen. nooit van mijn leven. vreselijk vond ik het voor die kinderen die bijna geen ouders hadden. thuis eten en slapen. 's morgens opstaan eten en naar de opvang. nou wat geniet je dan van je kinderen.
mama van 3 kids!
  maandag 8 maart 2010 @ 16:07:11 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_78893378
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:54 schreef teamlead het volgende:

[..]

juist... je geeft je kind van een jaar of 3 (toch ) een keuzemogelijkheid. Dát begrijp ik dus niet. En nee, ik ga jou daar niet in overtuigen en jij mij niet... maar ik vind dat een kind van die leeftijd de consequenties van keuzes niet kan overzien en de opvoeder/ouder daarin dus de leidende rol moet hebben
Mijn kind van twee krijgt al dagelijks keuzes voor zijn kiezen.

Wil hij het ene setje kleding aan of wil jij het andere setje kleding aan. Ik vind het juist belangrijk dat hij aangeeft wat hij wil (tot op zekere hoogte, vandaar een keuze uit een aantal sets en niet uit de hele kast).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78893384
quote:
Top!
  maandag 8 maart 2010 @ 16:08:25 #55
236546 droomvrouwtje
Lief, klein en schattig
pi_78893432
hmm intersante discussie. Het nadenken over de gevolgen van je opvoeding en keuzes die je maakt vind ik eigelijk wel een goede..
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:39 schreef Leandra het volgende:
Hoewel ik wel een fan ben van zelf opvoeden, maar als een ander dat liever met een KDV of gastouder deelt dan moet hij/zij dat zelf weten, zolang ik maar de vrijheid heb dat niet te doen.
Maar misschien komt dat verlangen vooral voort uit het feit dat ik die vrijheid in het verleden niet had.
Ten eerste wil ik zeggen petje af, ik weet niet of ik dat zou kunnen. Ik zou het heerlijk vinden maar ik ken mezelf een beetje ik zou het ook heerlijk vinden om lekker te kunnen werken... ik vind mijn werk namelijk heel leuk om te doen

Ik vind dat je als je opzoek gaat naar een KDV of gastouder dat deze ook past bij jou normen en waarden, daarbij heeft het KDV of gastouder een ondersteunde functie en ligt de eind verantwoordlijkheid nog altijd bij de ouders.

Maar een ander iets, de keuzes voor school, hoe ga je daar mee om?? Ik vind het veel belangrijker dat een school aansluit op mijn visie en normen en waarden dan dat ik de dichtsbij zijnde school pak omdat ze dan kunnen spelen met buurtgenootjes en dat het gezelliger is. De opleiding gaat dan toch echt voor... overzie je hier dan de consequenties in je keuze??
Be happy with the little things in life
pi_78893443
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Mijn kind van twee krijgt al dagelijks keuzes voor zijn kiezen.

Wil hij het ene setje kleding aan of wil jij het andere setje kleding aan.
Trying to turn him gay are ya?
  maandag 8 maart 2010 @ 16:09:16 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78893479
quote:
[..]
juist... je geeft je kind van een jaar of 3 (toch ) een keuzemogelijkheid. Dát begrijp ik dus niet. En nee, ik ga jou daar niet in overtuigen en jij mij niet... maar ik vind dat een kind van die leeftijd de consequenties van keuzes niet kan overzien en de opvoeder/ouder daarin dus de leidende rol moet hebben
Hoezo zou een kind van 3 geen keuzes kunnen maken?
Het is al 15 jaar geleden dat die van mij 3 was, maar ik liet hem bijvoorbeeld op die leeftijd al kiezen bij H&M uit 5 truien en 3 broeken die ik dan in eerste instantie geselecteerd had.

Voordeel: Hij had altijd iets aan wat hij zelf gekozen had, en niet van dat oeverloze geneuzel 's morgens dat trui x niet mooi was.

Een kind van 3 hoef je echt niet overal vetorecht in te geven, maar om nou te zeggen dat een kind van 3 nergens over kan beslissen en geen keuzemogelijkheden zou moeten hebben gaat me ook te ver.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_78893484
Leuk topic..

Ik denk dat ik mede door fok betere keuzes kan maken. Ik doe niet alles gewoon, zoals onze ouders deden, maar verzamel informatie van allerlei kanten. Sommige dingen van mijn ouders neem ik mee, soms lees ik op Fok of ergens anders op internet goede dingen en soms hoor ik wat nuttigs bij het CB.
Maar niet op een krampachtige manier, door elk detail van de opvoeding op tig plaatsen na te lezen, maar wel als ik iets "bijzonders" tegenkom dat even op verschillende plekken op te zoeken.
Juist de diversiteit aan ouders hier maakt dat ik vaak wel iets vind wat bij me past!

Ik vermoed dat meer moeders (en vaders) hier op die manier wat extra informatie krijgen om een keuze te kunnen maken bij de opvoeding van hun kind. Niet op het spastische af, maar juist goed overwogen.
Alleen voor sommige ouders geeft al die extra informatie ook wat teveel keuzes, en dan moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt.
(Zoals die ovulatietest bij 2 maand, ik heb het niet nodig gehad, maar als je nou onzeker bent, of je bent een controlefreak, of gewoon omdat je er behoefte aan hebt, dan is het toch fijn dat het bestaat)
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 16:10:53 #59
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78893554
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:31 schreef RichardDawkins het volgende:
Haha, de meeste ouders hebben inderdaad een niet al te heldere blik op opvoeding. Denk niet dat dit topic veel zal helpen maar ik snap de irritatie compleet. Als je ze ooit uitlegt hoe groot en waardevol de verantwoordelijkheid over de enigste basis van een nieuw uniek leven is dan zijn ze niet thuis om daar over na te gaan denken. Stel je voor, opvoeden zou eens moeite kosten.
Echt...

Maar goed, ik ben van mening dat wij Isa goed opvoeden (TL, je kent haar, als je het er niet mee eens bent, hoor ik het graag ). En dat doen we op onze manier... Dat anderen er andere denkbeelden op na houden over hoe het zou moeten, prima, daar wil ik zelfs best naar luisteren ook. Maar of ik vervolgens iets met die andere denkbeelden doe? Misschien, als ik er het nuttige van inzie... En anders gewoon lekker niet
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 maart 2010 @ 16:11:23 #60
35189 Troel
scherp en bot
pi_78893588
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:06 schreef Popples het volgende:

[..]

het zou prima kunnen hoor als je ook wilt inleveren.
Je moet wel kunnen inleveren

En ondanks je whiplash zit jij wel in een luxe positie, ik neem tenminste aan dat jij vanwege je whiplash een uitkering krijgt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 8 maart 2010 @ 16:11:44 #61
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_78893610
quote:
quote:
Attachment parenting, a phrase coined by pediatrician William Sears,[1] is a parenting philosophy based on the principles of the attachment theory in developmental psychology.
Hier stopte ik met lezen
Humans dont deserve to live...
  maandag 8 maart 2010 @ 16:12:43 #62
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78893670
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:04 schreef teamlead het volgende:

precies de zin die ik bedoelde

Het gaat mij er niet om welke keuzes die mensen maken, hoe vreemd ik die keuzes in sommige gevallen ook vind.
Het gaat mij er om dat die keuzes doordacht gemaakt worden. Met het oog op het belang van het kind nú en op de langere termijn.
En dat is precies wat ik zo vaak mis in OUD en vergelijkbare internetverzamelplaatsen. Er wordt om het hardst geschreeuwd en veroordeeld, maar zonder nu echt die gevolgen in te gaan.
Ik erger mij dood en mensen die keuzes maken "omdat het in topic xyz zo staat", of "als je even googlet", of "het consultatiebureau zegt dat... ", dit blind overnemen en vervolgens anderen virtueel de strot doorbijten bij een ándere keuze
ik zou toch wel eens willen zien waar je dit soort argumenten dan allemaal tegen bent gekomen. ik zie ze niet hoor. wat een arrogantie zeg, om maar aan te nemen dat de keuzes hier allemaal ondoordacht zijn of slechts op een ander topic gebaseerd. over ondoordacht gesproken!
in de haak.
  maandag 8 maart 2010 @ 16:13:09 #63
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78893696
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Echt...

Maar goed, ik ben van mening dat wij Isa goed opvoeden (TL, je kent haar, als je het er niet mee eens bent, hoor ik het graag ). En dat doen we op onze manier... Dat anderen er andere denkbeelden op na houden over hoe het zou moeten, prima, daar wil ik zelfs best naar luisteren ook. Maar of ik vervolgens iets met die andere denkbeelden doe? Misschien, als ik er het nuttige van inzie... En anders gewoon lekker niet
Isa is een schatje op 1 opmerking over haren na dan

Maar, lieve Sjeen.. jullie klooien niet maar wat aan met jullie opvoeding... jullie baseren jullie opvoeding niet (merkbaar) op FOK en Google, maar op jullie eigen overtuigingen en visie....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 8 maart 2010 @ 16:13:58 #64
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_78893745
Ow wacht, eigenlijk had ik door moeten lezen:

http://en.wikipedia.org/w(...)ms_and_controversies
pi_78893754
Ach ja, de beste stuurlui staan aan wal.
pi_78893772
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Echt...

Bedoelde het in het algemeen. Niet eens perse m.b.t. tot de ouders op Fok!
  maandag 8 maart 2010 @ 16:14:33 #67
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78893776
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:11 schreef L3IPO het volgende:

Hier stopte ik met lezen
de hechtingstheorie is anders een heel invloedrijke stroming in de ontwikkelingspsychologie. juist omdat er vrij veel ondersteuning voor gevonden is in onderzoek. daar kan toch best een filosofie op gebaseerd zijn?
in de haak.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 16:15:03 #68
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78893801
quote:

[..]

Een kind van die leeftijd de keuze geven uit twee mogelijkheden, waarvan het eigenlijk helemaal niet uitmaakt wat het kind nu kiest, is de ideale situatie om het te leren omgaan met keuzes maken en de consequenties van die keuzes.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 maart 2010 @ 16:15:08 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_78893807
En toch he, vind ik de TT erg in tegenspraak met wat je eigenlijk wil zeggen teamlead. Voor mij is "gewoon" opvoeden namelijk vooral "go with the flow" in plaats van alles 100x doordenken en overwegen. Waar het m.i. namelijk vaak fout gaat met kinderen is dat ze teveel als een succesvol af te sluiten project worden gezien in plaats van iets natuurlijks.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 8 maart 2010 @ 16:15:25 #70
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_78893821
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:14 schreef trui het volgende:
de hechtingstheorie is anders een heel invloedrijke stroming in de ontwikkelingspsychologie. juist omdat er vrij veel ondersteuning voor gevonden is in onderzoek. daar kan toch best een filosofie op gebaseerd zijn?
Pseudowetenschappers moeten zich toch ergens mee bezighouden he
  maandag 8 maart 2010 @ 16:15:45 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_78893839
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:08 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Trying to turn him gay are ya?
Nee, dan had ik hem wel gewoon uit zijn kast laten kiezen Ik wil graag dat mijn kind leert dat hij soms voor zichzelf moet kiezen. Dat hij mag kiezen wat hij het liefste aantrekt, het zal mij dan worst wezen of hij naar de mooiheid van een shirt kijkt of dat hij voor een shirt kiest dat lekker zit. Door op deze manier met zoiets kleins keuzes te moeten maken, leert hij ook dat het consequenties heeft. Als je vandaag iets aandoet, kan je het de dag erna niet meer aan.

En, niet geheel onbelangrijk: sinds hij die keuze krijgt hebben we veel minder gedoe tijdens het aankleden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 8 maart 2010 @ 16:16:01 #72
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_78893850
Heeft het zin om hier een tvp te plaatsen voor thuis of is ie dan al vol?

Enfin; zonder heel ver teruggelezen te hebben vind ik dat iedereen z'n eigen keuzes maakt. Zelf ben ik, als controlfreak, dol op de ovulatietestjes bijvoorbeeld. Ik zou mijn ideeën niet aan een ander op willen leggen, tenzij iemand wel heel dicht in m'n persoonlijke levenssfeer komt (in het kader van kwetsen o.i.d.) Ik weet nog niet hoe ik het ga doen als ouder, ik vrees dat ik straks als 'hard' gezien ga worden omdat ik behoorlijk consequent kan zijn en ook niet echt geloof in 't in bed laten slapen of het kind de leiding geven... Enfin; al doende ga ik het leren heb ik besloten...

Straks uitgebreider, tussendoor zo op werk schiet niet echt op merk ik
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  maandag 8 maart 2010 @ 16:16:03 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78893851
Belangrijker dan HOE je je kinderen opvoed, is dat je ze opvoed.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_78893854
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:11 schreef L3IPO het volgende:

[..]

[..]

Hier stopte ik met lezen
Je hebt nog veel te leren kerel.
Gezien de ingewikkeldheid van de menselijke psychologie is het juist om zulke theorieën filosofisch te beschouwen. Het is namelijk nog steeds een te moeilijk iets om keiharde duidelijke bewijzen te hebben.
Maar kuddos sowieso, je laat je klaarblijkelijk niet zomaar door gezond verstand uit het veld slaan.
pi_78893897
Dit soort mensen heb je in veel subforums hier, kijk maar eens in F&F
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')