quote:
Op maandag 8 maart 2010 01:56 schreef Pulzzar het volgende:De die-hard believers verwijten de sceptici dat ze kortzichtig zijn. Andersom verwijten de sceptici dat zij juist kortzichtig zijn. Als het dan gaat over mensen die bijvoorbeeld geloven dat ze zijn ontvoerd door een UFO en dat dolfijnen telepathisch met elkaar communiceren, dan ben ik het zeker met die sceptici eens. Die mensen blijven zo ontzettend hangen aan hun geloof, dat ze niet zien hoe interessant de 'echte wereld' is en wat die allemaal te bieden heeft.
Maar zo zwart-wit hoeft het niet. Je kan met beide benen op de grond staan en toch spiritueel zijn. Maar wat levert het je op? Voel je je rijker erdoor? Zie je daardoor sneller wat belangrijker is? Wat missen de mensen die enkel in de feitelijke wetenschap geloven?
Kijk zo ben je goed bezig. Ik was bang dat je zou overschieten naar een bash spiritualiteit topic, maar ik denk dat je het slechts deed om mensen te triggeren. Ik kan me beter vinden in je tweede deel van je OP.
Ik denk dat spiritualiteit, in de brede zin van het woord altijd een behoefte blijft van de mens. Hoe sterk rationalistisch de maatschappij ook georiënteerd is zoals deze maatschappij. De mens is daarvoor ontwikkelt en daarom hoop ik dat mensen het toepassen op een of andere manier in hun leven. Maar ze moeten niet overslaan in de waanzin van zaken letterlijk interpreteren en daar hun hele leven op inrichten, dat is mijn mening.
Ik probeer spiritualiteit toe te passen ja, al is het een klein moment van de dag. Mijn gevoel van spiritualiteit kan al ontstaan van een blokje rennen in de natuur, verwondert te raken en de elementen te voelen. Ik ga dan niet rollen in de modder, maar probeer te genieten van de kleinste dingen, even stil te staan. De geur van de natuur, de wind die tegen mijn lijf slaat en de koudere temperatuur die mijn lichaam scherp houdt. Dat is even wat anders dan de dagelijkse sleur van mijn laptop. En dan kan je wel rationalistisch denken;
'Ik loop even een rondje om naar buiten te gaan en aan mijn conditie te werken.' Maar probeer die momenten aan te grijpen zodat je stilstaat en ervaart. Dat verrijkt je leven.
Van de andere kant probeer ik soms inspiratie te halen uit de oude geloofsstromingen en moderne boeken met betrekking tot de spiritualiteit. Jezus heeft niet letterlijk een vijgenboom doen vergaan, maar hij wilde ons aantonen dat een vijgenboom die op verkeerde grond groeit eerder geneigd is om te verdorren, om niet gelukkig te worden. Als ik dat soort citaten uit het Nieuwe Testament lees, dan gaat het mij er niet om wie dit geschreven heeft en of er enig historisch bewijs is voor het bestaan van Jezus Christus. Zo denken mensen meestal van tegenwoordig altijd;
'Wat is de bron, kan je het verifiëren?' 'Lukt het niet, dan heeft het geen waarde.'Persoonlijk denk ik ook dat rationeel leven in het leven belangrijk is, maar het leven begrijpen kan alleen door momenten aan te grijpen door stil te staan bij het leven, na te denken, en de diepere waarheid van verhalen en persoonlijke ervaringen te begrijpen.
Veel diepere essenties in het leven vallen ook niet rationalistisch ontledent te begrijpen. Mensen moeten zich ook durven over te geven aan de ondoorgrondelijkheid daarvan.
[ Bericht 4% gewijzigd door poldergeist op 21-03-2010 14:51:13 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’