abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:35:17 #101
37769 erodome
Zweefteef
pi_78922249
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:58 schreef Northside het volgende:

[..]

Wetenschap sluit het niet uit, maar acht iets dat niet bewezen kan worden wel onwaarschijnlijk. In mijn ogen (en volgens mijn intepretatie van spiritualiteit) zijn mensen er wel zo mee bezig omdat ze hopen dat hun bestaan meer waard is dan wat (uiteindelijk nutteloze) jaren op aarde en vervolgens vergetelheid.
Dat vind ik altijd een beetje makkelijk gesteld om eerlijk te zijn.

Welk gemak heb je het over namelijk, want de meeste geloven die een vastomlijnd beeld hebben van wat het hiernamaals zou moeten zijn maken het alles behalve een comfertabel idee.
Ja, als je alles presies goed doet, dan komt het goed, maar in diezelfde geschriften wordt gewaarschuwd hoe moeilijk dat wel niet is.
Als je het fout doet, ai ai ai, eeuwige verdoemenis, van branden in de hel tot de echte afwezigheid van god, van reincarneren in de laagste kaste of in een rat(dat is misschien eigenlijk best wel leuk uiteindelijk ), noem maar op, de als gruwelen bedoelde voorbeelden vliegen om je oren.

Het lijkt me een zwaar kruis om te dragen als je daar zelf zo'n vastomlijnd beeld van hebt, helemaal niet zo hoopvol als je in deze maatschappij leeft, je gaat namelijk gewoon naar de hel, die kans is meer dan levensgroot, je hele leven ben je bezig jezelf te moeten bwijzen om dan met knikkende knietjes te sterven terwijl je bid voor genade.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:42:02 #102
37769 erodome
Zweefteef
pi_78922436
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:34 schreef Northside het volgende:

[..]

Nee, dat is westers materialisme. Als jij 1 maand doorbikkelt heb jij een ticket naar een tropisch paradijs bij elkaar. Als je eenmaal daar bent heb je vrijwel geen geld nodig, leven daar kost niets. Als je een paar dagen per week toeristen rondleidt of wat vertaalwerk doet voor bedrijven kan je daar makkelijk de basics van betalen. Geld is geen echt obstakel. Maar om de een of andere reden zitten wij toch liever hier in koud, nat, grijs nederland, gevangen in de wereld van hypotheek en spaarloon.

Misschien is dat omdat een heel groot deel van de mensen denkt "mijn tijd komt nog wel, nu even bikkelen en na mijn dood kom ik in een beter leven/andere wereld/paradijs met 70 maagden". Dat idee krijg ik in ieder geval soms.
Schat, als rasechte luiaard zou ik niets liever doen dan naar een warm land verkassen, maar daar lekker arm zitten wezen net als de lokale bevolking lijkt me dan weer niets als verwend westers kind, ik wil wel een tv, een computer met internet, ik wil lekker en gezond kunnen eten, ik wil terug kunnen komen als mijn papsie of mamsie jarig zijn en zo nog veel meer.

Dit heeft veel meer te maken met aardse zekerheden niet zomaar op willen geven(het is een beste stap in het diepe, dat doe je niet zomaar) dan met welk hiernamaals dan ook.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_78922825
Mensen onderschatten het nogal. Zelfs al KUN je 3 dagen per week bakjes rijst plukken. Dan heb je genoeg geld om eten te kopen en om lekker te luieren. Stel dat dit zo is... alsof je je niet na 1 week al gaat vervelen als je het grootste gedeelte van je dagen thuis moet zitten omdat je niet veel anders kunt

En dan zit je ergens illegaal en dan kun je niet meer terug zonder gevangenisstraf te riskeren... echt een goed plan ja (in het buitenland in werelddelen zoals Azie en Zuid Amerika zijn de gevangenissen geen pretje)

Sowieso : andere mensen verwijten volgens westerse pricipes te denken en dan zelf 0.0 ervaring hebben met in het buitenland verblijven behalve 4 maanden vakantie

[ Bericht 22% gewijzigd door Flammie op 09-03-2010 11:09:51 ]
pi_78930059
Nou, laat ikzelf ook maar ff reageren dan!

In de OP ben ik begonnen door twee uitersten neer te zetten. Ik heb er niemand persoonlijk mee bedoeld, dus ik laat het probleem bij jou als je je persoonlijk voelt aangesproken. Ik had het over de skepticus die alles afweert wat hij niet kan bevatten en over de diehard-believer die zo geobsedeerd is door zijn interesse in het paranormale, alsof het lijkt dat hij het gewone leven te saai vindt en wegvlucht in een fantasiewereld. In weze doen ze allebei hetzelfde; ze staan niet open voor andere dingen en met hun valt ook geen discussie te voeren.

De meesten bevinden zich tussen die twee uitersten. De ene staat wat meer bij de skepticus en de andere bij de diehard-believer.

Waar ik me bevind, weet ik niet echt goed. Ik ben vrij skeptisch, maar ik geloof wel dat er meer is dan alleen hetgeen wat ik als mens kan bevatten. Ik geloof in geestverschijnselen, maar ik geloof ook dat het niet persé iets te maken hoeft te hebben met overleden mensen. Ik geloof ik paranormaal begaafde mensen, maar ik geloof ook dat er bedriegers zijn en dat maakt dat ik niet alles zomaar aanneem.

Ik was vroeger een stuk 'zweveriger' dan dat ik nu ben. Ook omdat ik de wetenschap interessanter ben gaan vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld meer wetenschappers die ervoor uitkomen dat er buitenaards leven. Er zijn ook TV-series geweest in de trant van "Walking With Dinosaurs", waarin op basis van wetenschappelijke hypothese een voorstelling wordt gemaakt van buitenaards leven. Dan gaat het niet over grijze aliens in vliegende schotels, maar over dit:

De aliens bestaan niet. Ze zijn bedacht. Maar de wetenschappers willen ermee aantonen dat buitenaards leven heel bizarre vormen kan aannemen. En dat vind ik interessanter dan het verhaal over de greys in vliegende schotels.

Maar ook wetenschap begint in zekere zin met spiritualiteit. Vroeger dacht men bijvoorbeeld dat bliksem in de lucht het werk van de goden is. Pas veel later kwam men erachter dat het te maken heeft met elektriciteit. Dat had de mens nooit ontdekt als hij zich niet openstelde voor nieuwe dingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pulzzar op 09-03-2010 14:38:47 ]
pi_79345235
quote:
Op maandag 8 maart 2010 01:56 schreef Pulzzar het volgende: Maar wat levert het je op? Voel je je rijker erdoor? Zie je daardoor sneller wat belangrijker is? Wat missen de mensen die enkel in de feitelijke wetenschap geloven?
Ik denk als buitenstaander dat mensen die zich plotseling zo inlaten met het spiritualisme,een soort uitvlucht
zoeken om aan de realiteit te ontsnappen en vervolgens zich aan allerlei waanbeelden gaan profileren.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_79367085
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:57 schreef rubje het volgende:

[..]

Ik denk als buitenstaander dat mensen die zich plotseling zo inlaten met het spiritualisme,een soort uitvlucht
zoeken om aan de realiteit te ontsnappen en vervolgens zich aan allerlei waanbeelden gaan profileren.
Als je zo beredeneert moet je ook geen alcohol drinken, geen koffie, geen drugs, geen pretparken, geen spelletjes, niet uitgaan. Gewoon achter je bureau zitten van 9 tot 5 orders aannemen en vooral niet zelfstandig denken, want dat levert afwijkende gedachte's op die niet overeenkomen met de geaccepteerde sociale norm.
pi_79375433
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 11:11 schreef Nee het volgende:

[..]

Als je zo beredeneert moet je ook geen alcohol drinken, geen koffie, geen drugs, geen pretparken, geen spelletjes, niet uitgaan. Gewoon achter je bureau zitten van 9 tot 5 orders aannemen en vooral niet zelfstandig denken, want dat levert afwijkende gedachte's op die niet overeenkomen met de geaccepteerde sociale norm.
Dat is inderdaad niet goed voor je carrière.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_79375474
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 23:53:04 #109
296468 Neurodrive
Trust me, I'm a doctor.
pi_79392177
Spiritualiteit heeft voor mij te maken met je leven op een andere manier ervaren. Leren om te leven van moment tot moment en er intenser van kunnen genieten dan wat je normaliter zou doen is een waardevol iets.

Ik denk dat er wel degelijk wetenschappelijke waarheden te vinden zijn over hoe je het bovenstaande kan bereiken. De sticker 'spiritualiteit' wordt nu op zoveel dingen geplakt, en het overgrote deel ervan is natuurlijk 100% larie.

Als we nou eens de onzin van de waarheden konden scheiden, dan zou spiritualiteit ons misschien wat opleveren.
Random fact #7281: Cool guys don't look at explosions.
pi_79405132
quote:
Op maandag 8 maart 2010 01:56 schreef Pulzzar het volgende:
De die-hard believers verwijten de sceptici dat ze kortzichtig zijn. Andersom verwijten de sceptici dat zij juist kortzichtig zijn. Als het dan gaat over mensen die bijvoorbeeld geloven dat ze zijn ontvoerd door een UFO en dat dolfijnen telepathisch met elkaar communiceren, dan ben ik het zeker met die sceptici eens. Die mensen blijven zo ontzettend hangen aan hun geloof, dat ze niet zien hoe interessant de 'echte wereld' is en wat die allemaal te bieden heeft.

Maar zo zwart-wit hoeft het niet. Je kan met beide benen op de grond staan en toch spiritueel zijn. Maar wat levert het je op? Voel je je rijker erdoor? Zie je daardoor sneller wat belangrijker is? Wat missen de mensen die enkel in de feitelijke wetenschap geloven?
Kijk zo ben je goed bezig. Ik was bang dat je zou overschieten naar een bash spiritualiteit topic, maar ik denk dat je het slechts deed om mensen te triggeren. Ik kan me beter vinden in je tweede deel van je OP.

Ik denk dat spiritualiteit, in de brede zin van het woord altijd een behoefte blijft van de mens. Hoe sterk rationalistisch de maatschappij ook georiënteerd is zoals deze maatschappij. De mens is daarvoor ontwikkelt en daarom hoop ik dat mensen het toepassen op een of andere manier in hun leven. Maar ze moeten niet overslaan in de waanzin van zaken letterlijk interpreteren en daar hun hele leven op inrichten, dat is mijn mening.

Ik probeer spiritualiteit toe te passen ja, al is het een klein moment van de dag. Mijn gevoel van spiritualiteit kan al ontstaan van een blokje rennen in de natuur, verwondert te raken en de elementen te voelen. Ik ga dan niet rollen in de modder, maar probeer te genieten van de kleinste dingen, even stil te staan. De geur van de natuur, de wind die tegen mijn lijf slaat en de koudere temperatuur die mijn lichaam scherp houdt. Dat is even wat anders dan de dagelijkse sleur van mijn laptop. En dan kan je wel rationalistisch denken; 'Ik loop even een rondje om naar buiten te gaan en aan mijn conditie te werken.' Maar probeer die momenten aan te grijpen zodat je stilstaat en ervaart. Dat verrijkt je leven.

Van de andere kant probeer ik soms inspiratie te halen uit de oude geloofsstromingen en moderne boeken met betrekking tot de spiritualiteit. Jezus heeft niet letterlijk een vijgenboom doen vergaan, maar hij wilde ons aantonen dat een vijgenboom die op verkeerde grond groeit eerder geneigd is om te verdorren, om niet gelukkig te worden. Als ik dat soort citaten uit het Nieuwe Testament lees, dan gaat het mij er niet om wie dit geschreven heeft en of er enig historisch bewijs is voor het bestaan van Jezus Christus. Zo denken mensen meestal van tegenwoordig altijd; 'Wat is de bron, kan je het verifiëren?' 'Lukt het niet, dan heeft het geen waarde.'

Persoonlijk denk ik ook dat rationeel leven in het leven belangrijk is, maar het leven begrijpen kan alleen door momenten aan te grijpen door stil te staan bij het leven, na te denken, en de diepere waarheid van verhalen en persoonlijke ervaringen te begrijpen.

Veel diepere essenties in het leven vallen ook niet rationalistisch ontledent te begrijpen. Mensen moeten zich ook durven over te geven aan de ondoorgrondelijkheid daarvan.

[ Bericht 4% gewijzigd door poldergeist op 21-03-2010 14:51:13 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_79450463
Hmmm, voor mij betekent spiritualiteit toch echt meer actief bezig zijn met de geest. Het houdt in dat je het leven serieus neemt (en aan de andere kant ook juist weer totaal niet, hehe), en voor jezelf erkent dat je daarin iets te vervullen hebt; oftewel dat je hier niet zonder reden bent, en je iets te doen staat in 't leven.
Het is een bepaald soort levensvisie voor mij. Of maakt mij dat dan religieus?

Wat zal ik zeggen... om het heel kort en bondig samen te vatten zou ik willen zeggen dat spiritualiteit meer een ontwakingsproces inhoudt waarbij de focus van de uiterlijke, fysieke wereld verlegt wordt naar de innerlijke wereld van de geest. En dat is een behoorlijke verschuiving van visie.
Lo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')