abonnement Unibet Coolblue
pi_102142771
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 16:28 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Ja? Geen idee nog maar t leek ons idd een leuke stad dus we gaan maar eens kijken :)
St James' Gate FTW! Hoe dichter bij de bron, hoe beter het smaakt....

Irish black stuff. Good things come to those who wait.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_102142855
Okee nu krijg ik weer zin om Gary,s Bourgignon te maken.
Die van de smaaktest van masterchef australie vorig seizoen.

tijm, laurier, bacon, rundvlees,champignons,aardappels,sjalot. rode wijn, zout, peper,boter, uien, (olijf)olie, azijn, knoflook, suiker, peterselie, tomaten, bouillon, wortelen.
De hoeveelheden moeten jullie zelf maar even bekijken, die heb ik niet.

[ Bericht 25% gewijzigd door Sorella op 19-09-2011 16:49:17 ]
  maandag 19 september 2011 @ 17:54:13 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102145790
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:43 schreef Perruche het volgende:
Vandaag weer een stoofpotje gemaakt. In mijn kookboek bekend als "Vlaamsche Stoofschotel" (Wannée :D )

500 gr riblappen (rund) in blokjes
1 of 2 flesjes bruin bier
2 uien, gesneden
2 tenen knoflook
eetlepel bloem

Riblappen in stukjes, zout en peper erop, 10 minuten laten intrekken. Daarna aanbraden in boter. Als ze bruin zijn eruit (opzij leggen) en in het vet uien aanbakken. Na paar minuten geperste knoflook erbij. Als de ui en knof gaar zijn: bloem erbij en even meebakken. Bier in de pan, aan de kook brengen en vlees terug in de pan. Dan doe je erbij:

- 2 takjes thijm
- beetje extra peper en zout
- eetlepel mosterd
- 2 eetlepels azijn
- paar snufjes nootmuskaat

Dit alles minstens 2 uur laten pruttelen. :9
Staat nu op het vuur. We gaan het morgen eten.

Het ruikt goddelijk.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 19 september 2011 @ 21:41:54 #129
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_102157984
Leuk topic is dit, ga ik eens rustig doorlezen, ik maak vaker wat in een dutch oven en gebruik dan de bbq of losse kooltjes voor hitte.

Ik zie hier een recept voor chipotle shredded beef, alleen zie de chipotles nergens bij de ingredienten staan....

Chipotles zijn gerookte en gedroogde jalapenos
pi_102837356
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:41 schreef macferret het volgende:
Leuk topic is dit, ga ik eens rustig doorlezen, ik maak vaker wat in een dutch oven en gebruik dan de bbq of losse kooltjes voor hitte.

Ik zie hier een recept voor chipotle shredded beef, alleen zie de chipotles nergens bij de ingredienten staan....

Chipotles zijn gerookte en gedroogde jalapenos
Ik denk dat het de naam heeft omdat het vrij pittig is? Ik gebruik alleen wel amerikaanse maten en dezenhoeveelheid kruiden op iets minder vlees. Maar dan is het echt heerlijk pittig, zure room en guacamole erbij. Staat voor morgen op het programma :9
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 12:20:32 #131
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102839681
Ok het seizoen is nu zeker van start :P
pi_102880182
Smoor djawa (indonesisch)

- 500 gram rundvlees
- 2 uien
- Boontjes
- Champignons
- 2 tenen knoflook (of meer naar smaak)
- 1 kop ketjap
- nootmuskaat (paar snufjes)
- bruine basterdsuiker (naar smaak toevoegen)
- water
- eventueel laos

Vlees in stukjes snijden en aanbraden. Uien en knoflook toevoegen. Dan nootmuskaat, suiker en ketjap toevoegen. Water toevoegen totdat het net niet onder water staat. Ongeveer 3 uur sudderen.* Voeg de boontjes en champignons het laatste halfuur bij. De boontjes zijn dan nog redelijk hard, als je daar niet van houdt dan kan je er voor kiezen om ze eerder toe te voegen.

Serveren met rijst.

* Meestal laat ik het vlees de hele nacht sudderen
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_102880255
Gister een heerlijke Boeuf Bourguignon op. :9~
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_103122295
Vandaag een Ierse stofpot volgens het recept van Stereotemy uit het eerste topic gemaakt. I.p.v Guinness of bokbier heb ik Kilkenny gebruikt maar is hij goed gelukt, alleen net wat te zout.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Licht Ontvlambaar zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:02:18 #135
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103122657
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:19 schreef Steven184 het volgende:
Gister een heerlijke Boeuf Bourguignon op. :9~
Die staat hier nu op fornuis, naar recept van le Cordon Blue... Ruikt heerlijk *)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:05:44 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103122778
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die staat hier nu op fornuis, naar recept van le Cordon Blue... Ruikt heerlijk *)
Doe eens posten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:30:37 #137
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103123965
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doe eens posten?
Even overtypen... Om meteen tot de conclusie te komen dat ik het fout had :@ recept komt uit Larousse.



quote:
Boeuf Bourgignon
Snijd 150 g borstspek in grote dobbelstenen; bak ze in olie en houd ze apart. Snijd 1 kg stoofvlees in dobbelstenen en bak ze rondom in een braadpan bruin. Voeg 2 in plakjes gesneden wortels en 2 uien in ringen toe. Laat ze zweten en giet zoveel mogelijk vet uit de pan. Bestuif de pan met wat bloem en laat hem wat kleur krijgen. Giet er 6 dl Bourgogne en zoveel kalfsfond bij dat alles onder staat. Voeg 1 geschilde en gekneusde teen knoflook, 1 eetlepel tomatenpuree en een bouquet garni toen en laat alles ongeveer 2,5 uur met de deksel op de pan pruttelen. Verwijder de stukken vlees, ontvet, kook eventueel het stooffond in en zeef hem boven het vlees. Voeg het spek, 12 kleine geglaceerde uitjes en 200 g champignons toe. Warm alles op en serveer het gerecht, zoals men in Bourgondië doet, met sneetjes gebakken knoflookbrood.
Net geconstateerd dat we vergeten waren de wortel uit de saus te halen :P en het restje Bourgogne is voor mij O+
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103124839
Deze heb ik vanavond gemaakt, hij was zalig. Helaas heb ik in NL nooit Hongaarse paprikapoeder kunnen vinden, en ook niet van die tubes paprikacreme die ze daar in de Goulash verwerken. Komende week ga ik naar Boedapest en zal ik wat meenemen.

Het recept is van Sylvia Witteman.

quote:
Gespreksstof voor de hele avond

INGREDIËNTEN

1 kilo riblap, in dobbelsteentjes
2 grote uien, gesnipperd
paar eetlepels reuzel (of zonnebloemolie)
1 theelepel karwijzaad, (of iets meer)
paar tenen knoflook, gehakt
3 à 4 paprika's, kleur naar keuze
1,5 liter runderbouillon (blokjes is oké)
1 pond aardappelen, geschild
veel paprikapoeder, liefst echte Hongaarse
2 kleine blikjes tomatenpuree
1 laurierblad

Goulash is een beroemde winterschotel, zó tot op de draad versleten dat het me niets zou verbazen als er opeens sprake was van een weergaloze come-back. De bereiding is eenvoudig en niet duur, het resultaat heerlijk, voedzaam, winters en de meeste kinderen eten het zonder bezwaar. Bovendien heb je bij het opdienen meteen gespreksstof voor de rest van de avond: over goulash valt heel wat af te zeuren.

Daar gaat-ie dan: wat wij 'goulash' noemen, noemen de Hongaren 'pörkölt'. Dat moeten die Hongaren natuurlijk zelf weten, daar hoeven wij ons niets van aan te trekken. Wat wij 'goulashsoep' noemen, heet daar dan weer 'gulyasléves'. Het is in principe hetzelfde gerecht als 'pörkölt', maar dan met meer water erbij. Of bier. Dat is reuze handig, want als je opeens extra eters hebt, hou je gewoon de pan even onder de kraan. Onderstaande versie is de meer soepige variant, maar u kunt er gerust aan klooien wat u wilt: lekker wordt het toch wel.

Fruit de ui, knoflook, karwij, in wat reuzel in een zware soeppan tot de ui glazig is. Gooi het vlees in porties erbij. Roer er twee, drie of meer eetlepels paprikapoeder door en vervolgens meteen (zodat het poeder niet verbrandt en bitter wordt) de hete bouillon, (of half bouillon, half bier), tomatenpuree en het laurierblad. Laat dit alles heel zachtjes gaarsudderen, een uurtje of twee.

Snijd de paprika's in reepjes en de aardappels in blokjes en doe die erbij. Laat alles nu zacht opstaan tot aardappels, vlees en paprika's gaar zijn. Proef op zout. Wie de soep nog meer gebonden wil hebben, kan er een beetje allesbinder in strooien. Hongaren schijnen dat zelf niet te doen, maar ach, ze komen toch echt niet over uw schouder meekijken.

Een scheutje witte wijn erin kan ook lekker zijn. Een beetje selderij of wortel? Kan ook. Kijk zelf hoe ver u kunt gaan met de toevoeging van groente vóór uw kinderen achterdochtig worden. Ik heb er zelfs wel eens sperziebonen ingedaan.

Serveer het gerecht heet, in kommen, met knapperig brood, eventueel bestrooid met wat groene ui. Wilt u de goulash liever wat dikker hebben? Halveer dan de hoeveelheid bouillon/bier, en schep de dikke goulash over lintpasta of rijst. Ook erg lekker.
pi_103125199
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die staat hier nu op fornuis, naar recept van le Cordon Blue... Ruikt heerlijk *)
Mijnes van vorige week:

quote:
Ingredients
Serves 4-6
1kg beef blade or chuck
300g whole bacon
400ml red wine
150ml ruby port
2 cloves garlic, peeled
1 large onion, chopped roughly
1 large carrot, peeled and chopped into chunks
2 tablespoons olive oil
16 shallots, peeled
16 button mushrooms
Pinch of salt
Freshly ground white pepper
500ml good quality veal stock – reduced by half
600ml chicken stock
3 sprigs thyme
1 fresh bay leaf
1 ½ tbsp cornflour
1 tsp water
¼ bunch parsley chopped

Method
Cut the beef into large 4 cm chunks and chop the bacon into 2 cm dice.
Cover the beef with the red wine and ruby port, add the garlic, onions, bacon, carrots, thyme and bay leaf. Refrigerate for 24 hours.
Drain the beef well and pat dry if necessary. Heat a heavy based pot over a high heat, add the olive oil and the bacon to the pot and cook until a light golden brown. Remove from the pan and set aside. Repeat the process with the shallots, then with the mushrooms and set aside.
Season the beef with salt and pepper, add to the pan and brown the pieces really well on all sides. Whilst the beef is browning, in a separate pot, bring the marinade to the boil over a high heat. As soon as it reaches the boil, skim and strain through a fine strainer. Remove the beef from the pot and add the onion, garlic and carrot, cook and colour until golden brown.
Place the beef and bacon back into the pot and deglaze with the port and strained marinade. Over a high heat return it to the boil and reduce by ⅔rds. Once reduced, add both stocks, thyme and bay leaf. Bring to the boil and turning the heat down to a simmer, cook for 1½ hours covered with a lid. Alternatively place in the oven on a moderate heat 160°C for the same time.
Add the shallots and mushrooms and cook for a further 30 minutes. Remove the beef pieces, bacon, shallots and mushrooms. Strain the sauce through a fine strainer. Place strained sauce back on the stove over a high heat and bring back to the boil. Mix the corn flour with the water then whisk into the sauce. Reduce to a low heat. Return the beef, bacon and shallots and mushrooms to the sauce and simmer for a further 5 minutes. Stir in the chopped parsley and serve.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_103237181
Ik ben de laatste paar weken ook ineens helemaal in de stoofpotten! Nu al twee keer hachee gemaakt, echt heel lekker. Een keer stracotto de Heer, vond ik minder en een lamsstoofpotje wat echt goddelijk was.

Kan iemand me uitleggen waarom je vaak het vlees voor je het bakt bebloemd? Wat daar de functie van is? Soms moet er ook na het aanbakken bloem bij, dat lijkt me vooral om te binden, of doet het ook nog wat anders?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_103237896
Ik maak ook in de zomer stoofpotten.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_103780137
Hier staat op dit moment de vlaamse stoof weer op.

Lekker met Westmalle Dubbel, kastanje champs en paprika. Vanavond geserveerd met gebakken aardappels en een stuk brood.

*O*
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_103788890
Stoofpotjes O+
Al drie gemaakt dit seizoen. Lamsstoof :9

Hier alvast wat inspiratie opdoen voor het weekend :D
pi_103789045
Gisteren deze gegeten:


Vast niet zo lekker als alle slowcook-recepten die hier voorbij komen, desondanks erg lekker en simpel te maken :9
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 31 oktober 2011 @ 17:09:14 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_103792095
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 11:57 schreef RoaRRR het volgende:
Hier staat op dit moment de vlaamse stoof weer op.

Lekker met Westmalle Dubbel, kastanje champs en paprika. Vanavond geserveerd met gebakken aardappels en een stuk brood.

Laatst ook bij vrienden gegeten. Belgiesch afgemaakt met lekkere dikke vlaamse gefrietuurde aardappel reeptjes (nieuw patat/friet front voorkomen hier). Heer-lijk.

Gisteravond een gestoofd konijn gemaakt. Caniglio ala cacciatora (NL konijn van de jagersvrouw). Afgemaakt met een puree met mascarpone en bieslook. Heel erg lekker. Koningsvoer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 31 oktober 2011 @ 17:53:20 #146
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_103794006
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 15:59 schreef Naamah het volgende:
Ik ben de laatste paar weken ook ineens helemaal in de stoofpotten! Nu al twee keer hachee gemaakt, echt heel lekker. Een keer stracotto de Heer, vond ik minder en een lamsstoofpotje wat echt goddelijk was.

Kan iemand me uitleggen waarom je vaak het vlees voor je het bakt bebloemd? Wat daar de functie van is? Soms moet er ook na het aanbakken bloem bij, dat lijkt me vooral om te binden, of doet het ook nog wat anders?
dit vroeg ik me laatst ook af. Iemand?
  maandag 31 oktober 2011 @ 18:37:20 #147
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103795775
Als je vlees eerst bebloemd bakt het niet zo snel aan, bovendien geeft het meteen binding aan de saus. Bloem achteraf nog gebruiken is meestal niet zo'n goed idee, de kans dat het dan bloemig gaat smaken is groot. Bloem vooraf meebakken is beter. Als je achteraf nog wilt binden kun je daar beter maizena of aardappelzetmeel of een ander zetmeel voor gebruiken.
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:23:51 #148
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_103798344

Boeuf Bourgignon

Tijdje geleden ook limburgs zuur vlees gemaakt, maar niet echt duidelijke foto's van.
pi_104020526
Morgen weer eens een stoofpotje maken :9 Nog niet gedaan dit seizoen, dus wordt hoog tijd dacht ik :Y Wilde er eigenlijk ook pompoen bij in doen, maar toen ik in de winkel een pompoen pakte meldde vriendlief dat hij daar niet tegen kan. Dus dan maar andere groenten erin.
pi_104310300
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:58 schreef Den_Haag het volgende:
Stoofpotjes O+
Al drie gemaakt dit seizoen. Lamsstoof :9

Hier alvast wat inspiratie opdoen voor het weekend :D
Hmmmm :9 Volgend weekend misschien weer eens. Eerst vriezer leegmaken :+
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')