abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:30:56 #1
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_78823761

Nu mét gratis web-support!

Als je vragen hebt over C of C++, dan zit je hier goed met een (hopelijk later grote) kliek guru's.
Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt.

En onthoud: lieve modjes maken dit topic centraal!

Vorige delen:

Geen!

FAQ

Ik wil beginnen met C/C++, wat voor IDE is het beste voor mij?
Dat ligt eraan. Als je alléén voor MS Windows wilt gaan developen, is Visual Studio de beste optie. Deze kun je bovendien als je student bent via Microsoft DreamSpark of MSDN Academic Alliance gratis downloaden. :)
Wil je echter cross-platform (dat wil zeggen: voor b.v. Windows én Linux, of Linux én Mac) gaan developen, dan zijn Dev-C++ en Code::Blocks de beste optie voor C++. Eclipse (ook voor C) en NetBeans zijn ook goede keuzes, alleen zijn deze meer op Java gericht. Een ander IDE, van Nokia's hand, is Qt Creator. Dit IDE maakt gebruik van het Qt-framework, een set van functies, types, variabelen etc. om programmeren makkelijker te maken. Dit framework is cross-platform.

Hoe gebruik ik x/wat houdt y in?
Stop! Voor vragen hoe je bepaalde ingebouwde functies, types of classes gebruikt kun je de C referentie of de C++ referentie gebruiken. Hier staat alles in wat je nodig hebt.

Wat is het verschil tussen C en C++?
C++ is, eenvoudig gezegd, een nieuwere versie van C (vandaar ook de naam, C++ wil zeggen: verhoog de waarde van C met 1). Het biedt onder andere betere klasse-ondersteuning en verschillende nieuwe types, zoals vectors en maps, om er maar een paar te noemen.
Als je wilt beginnen met leren, is C++ beter, want C wordt eigenlijk niet vaak meer gebruikt.

Wat is het Windows SDK?
Het Windows SDK is een set van functies, gemaakt door Microsoft, om het programmeren voor Windows te vereenvoudigen.
Als je ervoor kiest het Windows SDK te gebruiken, houd er dan rekening mee dat je applicatie Windows-only wordt!
Je kunt de laatste versie hier vinden ter download.

Handige links:

Referenties en tutorials:
  • Leer C en/of C++ (engels)
  • Leer programmeren met het Windows SDK (engels)
  • Info over het Windows SDK (engels)

Deze OP vind je hier.

[ Bericht 1% gewijzigd door Trollface. op 07-03-2010 13:35:32 ]
  • ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78826032
    tvp
    Redacted
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 6 maart 2010 @ 20:42:24 #3
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_78826128
    C# niet?
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 20:43:58 #4
    254493 Trollface.
    pi_78826190
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 20:42 schreef Netsplitter het volgende:
    C# niet?
    C# is toch wel fundamenteel anders dan C of C++... w.m.b. kun je die vragen gewoon hier stellen, maar of je antwoord krijgt is een tweede

Als we wat C#-guru's hebben kan dit C(++/#) voor dummies worden w.m.b.

[ Bericht 15% gewijzigd door Trollface. op 06-03-2010 20:51:58 ]
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78827049
    Oh wacht er is een heel dev subfora. Laat maar.

Lijkt me trouwens niet handig als je die 2 door elkaar haalt. C# is heel anders dan C(++).

[ Bericht 48% gewijzigd door Fortitude op 06-03-2010 21:14:31 ]
    pi_78827606
    Dat. Je kunt dan beter C# en VB.net samenvatten in een .net-topic.
    pi_78827661
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 20:43 schreef Trollface. het volgende:

[..]

C# is toch wel fundamenteel anders dan C of C++... w.m.b. kun je die vragen gewoon hier stellen, maar of je antwoord krijgt is een tweede

Als we wat C#-guru's hebben kan dit C(++/#) voor dummies worden w.m.b.
    Objective C.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 22:36:08 #8
    254493 Trollface.
    pi_78830239
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 21:24 schreef Qunix het volgende:

[..]

Objective C.
    Als wat mensen hier (gaan) zitten die er verstand van hebben kan dat wat mij betreft toegevoegd worden, C#/VB.NET kan inderdaad beter in een apart topic.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78841994
    Potentieel interessant topic.

Een aardige gratis ide, zonder al te veel poespas en bloat, voor windows, inclusief mingw compiler: Link

Een erg goede en gratis IDE, voor zowel windows/linux, gericht op het ontwikkelen van software met het QT framework (o.a. google earth maakt hier gebruik van)
    QTCreator

Het QT Framework verlost je van het broddelwerk genaamd "windows api" en is compleet object georienteerd. Een aanrader voor iedereen die serieus portable software wil schrijven.

Verder, voor iedereen die écht C wil leren, is er maar één boek wat er toe doet: "The C programming language" van Kernighan en Ritchie, de bedenkers van C. Want in tegenstelling tot wat er in de o.p. staat wordt C nog wel veel gebruikt en is het niet de voorganger van C++
      zondag 7 maart 2010 @ 13:32:22 #10
    254493 Trollface.
    pi_78844861
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 11:56 schreef LucasHulshof het volgende:
    Want in tegenstelling tot wat er in de o.p. staat wordt C nog wel veel gebruikt en is het niet de voorganger van C++
    Misschien is voorganger idd wat slecht verwoord, maar volgens mij wordt C niet echt vaak meer gebruikt.

Dev-C++ stond al in de OP, ik heb QT toegevoegd.
      zondag 7 maart 2010 @ 13:36:22 #11
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_78845017
    Dikke vette TVP.

Thanks Trollface.
    Je moeder is een hamster
      zondag 7 maart 2010 @ 13:41:15 #12
    118585 Crutch
    pi_78845200
    Btw, C++ is toch gewoon next leveL C? Grootste toevoeging van C++ is Object Oriented Programming.
    Dus eigenlijk zou C++/C# niet zo raar zijn voor dit topic tenzij het verschil tussen C++ en C# té groot is.
    Je moeder is een hamster
      zondag 7 maart 2010 @ 13:45:30 #13
    254493 Trollface.
    pi_78845357
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 13:41 schreef Crutch het volgende:
    Btw, C++ is toch gewoon next leveL C? Grootste toevoeging van C++ is Object Oriented Programming.
    Dus eigenlijk zou C++/C# niet zo raar zijn voor dit topic tenzij het verschil tussen C++ en C# té groot is.
    C# is écht fundamenteel anders dan C++, C# is een samengooisel van C++ en Java, en het lijkt daarbij meer op Java imho. Een algemeen .NET-topic is hier handiger voor, denk ik.
    pi_78847173
    Ah zal eens gaan meelezen..

Programmeer in c++ en c#
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
      zondag 7 maart 2010 @ 14:39:17 #15
    118585 Crutch
    pi_78847369
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 14:33 schreef progje het volgende:
    Ah zal eens gaan meelezen..

Programmeer in c++ en c#
    Wat maak je zoal?
    Je moeder is een hamster
    pi_78847441
    tvp
    pi_78847442
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 14:39 schreef Crutch het volgende:

[..]

Wat maak je zoal?
    Ik werk aan ons eigen product, waarover ik op FOK verder maar niet zoveel ga vertellen
    De core van dit product is geheel C/C++

Verder hebben we ook een CMS voor dit product, dit is ontwikkeld in C#
    Verder hebben we natuurlijk een API voor het product, ook geheel C#

Maar ik werk voornamelijk aan de core (gelukkig)

Ik vind C# / ASP.Net programmeren nogal uber saai
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
    pi_78848671
    tvp.
    Voor C gebruik ik Pelles C, superlicht en maakt erg kleine executables in Windows.
    Dan nog GTK+ voor de GUI en je kan zo beginnen.
    pi_78864271
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef Trollface. het volgende:

[..]

Misschien is voorganger idd wat slecht verwoord, maar volgens mij wordt C niet echt vaak meer gebruikt.

Dev-C++ stond al in de OP, ik heb QT toegevoegd.
    Laat de Gordon Ramsay van de Unix wereld (yeah i'm talking about you Linus Torvalds ) het maar niet horen. De Linux kernel bestaat al uit een paar tiental miljoen lijnen C-code.
    pi_78864498
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 21:42 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Laat de Gordon Ramsay van de Unix wereld (yeah i'm talking about you Linus Torvalds [ afbeelding ] ) het maar niet horen. De Linux kernel bestaat al uit een paar tiental miljoen lijnen C-code.
    Ja maar een kernel is ook niet bepaald het meest standaard stuk code.
      zondag 7 maart 2010 @ 21:45:50 #21
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_78864521
    cout << "TVP";
    pi_78865282
    TVP!
    [b]Op donderdag 4 februari 2010 21:52 schreef naatje_1 het volgende:[/b]
    Wukl schrijf je met een L en niet met een I
    Zo, die zit, en die verwachte je nie
    pi_78870254
    1void main() {char _[4](_[(((0[_]=035<<2)+1)[_-0[_]]=0[_]|2)-0[_]]=_[0]-4)-(_[1]-011))[_]=0[_]-1[_]^~1;std::cout<<_;}

zondag 7 maart 2010 @ 23:42:04 #24
    254493 Trollface.
    pi_78870979
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 23:26 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[ code verwijderd ]

void main? Echt waar?
    pi_78877172
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 23:42 schreef Trollface. het volgende:

[..]

void main? Echt waar?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')