abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78808411
Mijn zoontje word in mei 4 jaar en is nog steeds niet zindelijk. Hij is nu zover dat hij afgelopen week 3x op het potje heeft geplast en is daar dan ook heel trots op maar om hem op dat potje te krijgen is een strijd. Iemand nuttige tips?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:19:38 #2
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78808616
Vraag 1: Wat heb je allemaal al geprobeerd?
pi_78808749
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:19 schreef bioloogje het volgende:
Vraag 1: Wat heb je allemaal al geprobeerd?
eigenlijk nog niet zo heel veel, hem bekend gemaakt met het potje, dus dat gewoon binnen neergezet. hem er met kleren aan erop gezet (dat vond hij goed), ik heb het idee dat hij op de 1 of andere manier bang is of zo. ben er al een tijdje mee bezig maar het is zo'n strijd om hem erop te krijgen. huilen en krijsen. ik moet praten als brugman wil hij er op gaan zitten. ik weet geen manier om het voor hem leuk te maken dat hij op dat potje te gaan zitten. ik had verwacht dat als hij uiteindelijk een keertje plaste dat hij het dan leuk ging vinden. dat is nu 3x gebeurd en dan is hij hartstikke trots, gaan we samen het plasje in de wc gooien en mag hij een sticker plakken. hij roept dan vervolgens tegen iedereen die het wil horen dat hij op het potje geplast heeft maar wil ik hem de volgende keer weer op dat potje hebben dan begint de strijd opnieuw. ik zet hem nu iedere 2 uur op het potje, iedere keer strijd. dus volhouden doe ik wel maar ik ben bang dat als het iedere keer zo'n strijd is dat het niet automatisch zal gaan gebeuren
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:44:16 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78809119
Kun je niet meer de nadruk op belonen leggen?
Ik weet niet wat het stickers plakken precies inhoud voor hem, maar als je dat "groot" kan maken, Dus dat hij ernaar uitkijkt om een sticker te mogen plakken dat het dan misschien wat makkelijker gaat. Bijvoorbeeld door door te zeggen dat als hij "zoveel" stickers heeft, dan gaan we... of dan krijg je... (vul een grote beloning in. Zijn favoriete eten, of iets leuks doen.)

Succes ermee iig.
pi_78809395
Vooral niet dwingen, dat werkt alleen maar averechts.
Misschien wil hij helemaal niet op het potje maar juist op de wc.

Wij hebben onze oudste destijds in haar blote kont laten lopen en het potje in de woonkamer gezet. Ze ging er van zelf steeds vaker op. Ja, ze had geregeld een ongelukje maar lang leve laminaat
belonen met stickers werkt hier iig niet
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator zaterdag 6 maart 2010 @ 11:58:57 #6
5428 crew  miss_sly
pi_78809520
Geen ervaring mee, maar google levert bijvoorbeeld het volgende op:

http://www.kinderinfo.nl/(...)~CurrentPeriod~2.asp

http://www.peuteren.nl/peuters/zindelijkheid.php
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 6 maart 2010 @ 12:25:44 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78810327
In ieder geval geen strijd van maken, dat wint niemand.

Bij die nanny Jo zag ik eens eenzelfde probleem (mama zette kind op pot en zei 'en nu plassen anders mag je niet van de wc af', antwoord kind: 'nee', ze konden daar gerust uren blijven zitten ), en toen gaf de nanny dat meisje een hele mooie onderbroek met een plaatje van een nanny erop. En het verhaal was dat die nanny het niet leuk zou vinden als ze nat en vies zou worden. En er werd een feestje van gemaakt, met een liedje en een dansje. Volgens mij is die broek geen één keer nat geweest.

En probeer inderdaad eens een zitverkleiner op de wc, misschien wil hij dat wel?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 6 maart 2010 @ 12:28:50 #8
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_78810421
vorige week mijn zoon van 3 zindelijk gekregen.
Onderbroek aangetrokken en begonnen met elk half uur op de wc zetten. 's middags dit opgerekt naar elke 3 kwartier en de volgende dag gewoon zelf aan laten geven. Na twee dagen waren er geen ongelukjes meer Hij probeert elke dag nog wel om een luier aan te krijgen, want laten lopen is natuurlijk veel makkelijker.. maar daar trappen we niet meer in

Ook zijn jongere zusje (nog geen 2) deed dapper mee Die maakte er afgelopen week weer een potje van, steeds te laat op de wc en als ze zei dat ze moest plassen kwam er niks, dus die heeft na een week weer een luierbroekje aangekregen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 21:47:00 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78828518
Het zindelijk worden van mijn zoon was ook een hele strijd. Hij was totaal niet gevoelig voor beloning. Uiteindelijk hebben we besloten in overleg met het kdv dat hij zowel thuis als op het kdv geen luier meer kreeg. Ook niet 's nachts. Dan maar in zijn broek plassen en poepen. Dat laatst is niet gebeurd, poepen deed hij vanaf dat moment op de wc. Hij heeft nog wel af en toe in zijn broek geplast, maar ook niet echt vaakl. Eigenlijk was hij al zindelijk, dat bleek op dat moment wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78828752
om even te reageren op jullie allemaal want het zijn stuk voor stuk goede tips, dankjewel.

op de wc wil hij al helemaal niet helaas, ook niet met een zitverkleiner. ook ik heb m in een onderbroek laten lopen, als eerste er achter te komen wanneer hij plaste zodat ik daarop in kon spelen. ik kwam er wel achter dat hij een behoorlijk grote blaasinhoud heeft want hij kan dus makkelijk 2 uur droog blijven voordat hij ging plassen. en hij vind het ontzettend vies om in zn broek te plassen, loopt dan geen stap meer. ik laat hem dan wel zelf zn broek uit doen. ik hou de tijd in de gaten en zet hem met regelmaat op die pot. maar het probleem blijft het moment van op het potje zetten. als ik al zeg"kom jongen, we gaan op het potje zitten"dan begint het al. dat wil hij absoluut niet, ook al heeft hij even van te voren zijn broek natgeplast en vind hij dat ontzettend vies, dan nog wil hij pertinent niet op de pot. hij begint meteen te huilen en te schreeuwen. kijk daar begint de strijd dus al. en ik weet die strijd is niet goed en werkt idd alleen maar averechts maar ik word er een beetje moedeloos van. in mei mag hij naar school en hij mag niet als hij niet zindelijk is dus de tijd begint te dringen.

wat ik eens zal proberen is om aan dat stickersysteem een beloning aan vast te maken. hij is als hij wel geplast heeft ontzettend trots en wil heel graag die sticker plakken (behalve als ik zeg dat we op de pot gaan zitten, dan is het meteen, ik wil geen sticker verdienen, mama), het is zeker te proberen waard.
pi_78828982
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:47 schreef livelink het volgende:
Het zindelijk worden van mijn zoon was ook een hele strijd. Hij was totaal niet gevoelig voor beloning. Uiteindelijk hebben we besloten in overleg met het kdv dat hij zowel thuis als op het kdv geen luier meer kreeg. Ook niet 's nachts. Dan maar in zijn broek plassen en poepen. Dat laatst is niet gebeurd, poepen deed hij vanaf dat moment op de wc. Hij heeft nog wel af en toe in zijn broek geplast, maar ook niet echt vaakl. Eigenlijk was hij al zindelijk, dat bleek op dat moment wel.
ja daar heb ik ook aan zitten te denken. maar hoe was het moment bij jullie dan van het op de pot of wc te gaan? was dat ook onder veel gehuil, dat wil ik niet en geschreeuw?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:09:56 #12
37150 livelink
pi_78829326
Hij kreeg enorme driftbuien als je hem op de wc probeerde te zetten. Potje ging al helemaal niet, die heeft hij volgens mij kapot gemaakt of weggegooid
Stickers als beloning werden door hem verscheurd.
Ik ben naar het kdv gegaan om te overleggen en zij kwamen met de oplossing van het verbannen van luiers. En dat werkte ook alleen maar omdat we het op beide fronten deden. Het was geen strijd meer, hij is gewoon voor een feit gesteld. Er zijn geen luiers meer en je kunt nu in je broek plassen of op de wc. Verder bemoeiden we ons er ook niet meer mee. Als hij in zijn broek had geplast kon hij zelf een schone broek aandoen en de vuile bij de was gooien. Het was ineens niet meer ons probleem maar zijn probleem. Nou ja, het heeft in ons geval geholpen, maar toen zaten we dus al wel op het niveau dat de hele zindelijkheidstraining was uitgelopen op een machtsstrijd. Zover moet het dus theoretisch al helemaal niet komen
pi_78829637
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:09 schreef livelink het volgende:
Hij kreeg enorme driftbuien als je hem op de wc probeerde te zetten. Potje ging al helemaal niet, die heeft hij volgens mij kapot gemaakt of weggegooid
Stickers als beloning werden door hem verscheurd.
Ik ben naar het kdv gegaan om te overleggen en zij kwamen met de oplossing van het verbannen van luiers. En dat werkte ook alleen maar omdat we het op beide fronten deden. Het was geen strijd meer, hij is gewoon voor een feit gesteld. Er zijn geen luiers meer en je kunt nu in je broek plassen of op de wc. Verder bemoeiden we ons er ook niet meer mee. Als hij in zijn broek had geplast kon hij zelf een schone broek aandoen en de vuile bij de was gooien. Het was ineens niet meer ons probleem maar zijn probleem. Nou ja, het heeft in ons geval geholpen, maar toen zaten we dus al wel op het niveau dat de hele zindelijkheidstraining was uitgelopen op een machtsstrijd. Zover moet het dus theoretisch al helemaal niet komen
nee theoretisch moet het idd niet zover komen nee, maar de praktijk werkt vaak anders dan in de boekjes. tenminste hier wel, haha. ja ook hier word er met het potje gegooid om er vervolgens al huilend op te gaan zitten.

nou morgen weer een dag om het te gaan proberen in ieder geval. zal ook s met het kdv gaan overleggen en met mijn ex-man (ik ben gescheiden namenlijk). want idd het moet overal hetzelfde gaan anders werkt het niet. ik ga poging honderduizendzevenentwintig weer aan
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:22:41 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78829772
beloningssystemen kunnen ook heel averechts werken (want het maakt het misschien tot iets veel te speciaals, terwijl 't eigenlijk meer vanzelfsprekend zou moeten zijn dat hij leert op de wc te plassen. net zoiets als leren lopen).
maar wij zijn er ook voor gezwicht ooit hoor. alleen: bij de een werkte het prima, terwijl de ander er ook echt he-le-maal niks om gaf. in het van-kleuter-tot-puber topic bespraken we deze week toevallig ook dit onderwerp. ik heb daar beschreven hoe wij er met mijn dochter uiteindelijk toch in geslaagd zijn. een vergelijkbaar stappenplan zou je ook voor jullie zoon kunnen maken lijkt me. zeker omdat ie al groot genoeg is om op de wc te gaan, zou je het potje misschien nu ook wel over kunnen slaan. dan zou ik denk ik dus even 'teruggaan' naar de luier en als volgt beginnen: (als nieuwe regel aankondigen, heel stellig, geen onderwerp waar discussie over mogelijk is). als hij moet plassen of poepen mag hij om een luier vragen. maar het feitelijke plassen/poepen moet hij dan wel in de ruimte van de wc doen. dus in dat kamertje. zie verder het topic waar ik 't net over had.

trouwens, allereerst is 't van belang om te weten of je zoon het wel al aan voelt komen als hij nodig moet. heb je daar zicht op?

[ Bericht 0% gewijzigd door trui op 06-03-2010 22:32:09 ]
in de haak.
pi_78829844
Ondanks dat de tijd begint te dringen, laat het eens een week met rust. Hij weet nu hoe het gewenst wordt, plassen doe je op het potje (of op wc als hij dat wil) maar laat het gedwongen op het potje eraf. Het zit niet lekker en als je niet moet, moet je niet. Geef hem lekker weer een BABYluier aan (noem het ook zo! ) en zodra hij op het potje plast, mag hij de GROTE-JONGENS-onderbroeken dragen. Verder praat je er niet meer over. Laat het potje staan, maak een mooi stikkervel (met vakjes of wolkjes, weet ik veel) en hang dat op. Plak de 3 stikkers die hij al verdiend heeft er op en als hij er nog 2 bij verdiend, krijgt hij een klein kadootje (stuiterbal, bellenblaas, stoepkrijt etc.) De beloning moet wel boter bij de vis zijn, dus meteen na het verdienen van de laatste sticker. (Daarom prefereer ik kleine kadootjes, die kan je op elk tijdstip geven.) Dat stickervel plak je op zijn hoogte op de koelkast. Als het 'vol' is, komt er een nieuw stickervel. Laat hem in het begin binnen een klein aantal stickers al een beloning verdienen, later steeds meer. En laat het daarna eens aan hem over. Natuurlijk is het een OVERDREVEN groot FEEST als hij uit zichzelf op het potje gaat plassen. Dans, zing, bejubel hem en zwaai samen de grote-jongens-plas na als je het doorspoelt. Wat GEWELDIG!
Maar ik zou er nu even geen dwang meer achter zetten, even laten rusten. Zo is het een machtsstrijd aan het worden en die wint hij, gegarandeerd. Als hij na een week nog niet uit zichzelf initiatief getoont heeft, zet je het kadootje -mooi ingepakt- lonkend op de koelkast en wijs je hem er even op!
Heel veel succes. Ik kan me voorstellen dat je de tijd voelt dringen. Je zal je er echter ook over verbazen hoe snel het gaan kan voor ze helemaal zindelijk zijn.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:25:36 #16
37150 livelink
pi_78829875
Succes! Het gaat uiteindelijk vast wel lukken voordat hij naar school moet
En dat de theorie en praktijk wel eens uit elkaar loopt, weet ik helaas wel.
pi_78830072
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:22 schreef trui het volgende:
beloningssystemen kunnen ook heel averechts werken (want het maakt het misschien tot iets veel te speciaals, terwijl 't eigenlijk meer vanzelfsprekend zou moeten zijn dat het leert op de wc te plassen. net zoiets als leren lopen).
maar wij zijn er ook voor gezwicht ooit hoor. alleen: bij de een werkte het prima, terwijl de ander er ook echt he-le-maal niks om gaf. in het van-kleuter-tot-puber topic bespraken we deze week toevallig ook dit onderwerp. ik heb daar beschreven hoe wij er met mijn dochter uiteindelijk toch in geslaagd zijn. een vergelijkbaar stappenplan zou je ook voor jullie zoon kunnen maken lijkt me. zeker omdat ie al groot genoeg is om op de wc te gaan, zou je het potje misschien nu ook wel over kunnen slaan. dan zou ik denk ik dus even 'teruggaan' naar de luier en als volgt beginnen: (als nieuwe regel aankondigen, heel stellig, geen onderwerp waar discussie over mogelijk is). als hij moet plassen of poepen mag hij om een luier vragen. maar het feitelijke plassen/poepen moet hij dan wel in de ruimte van de wc doen. dus in dat kamertje. zie verder het topic waar ik 't net over had.

trouwens, allereerst is 't van belang om te weten of je zoon het wel al aan voelt komen als hij nodig moet. heb je daar zicht op?
hij vraagt nu wel sinds vandaag "mama heb ik een luier aan?" dus ja ik denk dat hij wel ïets"voelt aankomen. en toen ik hem in zn onderbroek liet lopen was hij iedere keer zo ongeveer 2 uurtjes droog voordat hij deze nat had. dankjewel, ik zal eens gaan kijken daar
pi_78830105
Voor onze middelste (jongetje) gaf een Enorme Beloning het laatste zetje en voor onze jongste (meisje) het verhaal dat grote meisjes en zeker prinsesjes niet in hun mooie nieuwe Zeeman-onderbroekjes piesten en poepten. Beiden van de ene op de andere dag keizindelijk, behalve wat ongelukjes 's nachts. Oh ja en de luiers werden spontaan onzichtbaar als ze het wilden proberen, die optie moet misschien echt compleet buiten zicht zijn.

Het lukte dus wel wat later dan gemiddeld, iets na hun derde verjaardag dacht ik. Eerder boden we wel die pot aan, maar werd er dan "wil niet!" geroepen, dan was het ook meteen afgelopen. Dan is het ook niet meer interessant in een machtsstrijd redeneerden we.

Ik denk dat je een jongetje van (bijna) vier heel goed voor het feit kan stellen dat het vanaf nu zó gaat. Sluit wel eerst uit dat er niks anders speelt waardoor hij niet zindelijk kán worden, iets lichamelijks of geestelijks. Zelfs (bijvoorbeeld hoor, niet dat ik je iets aan wil praten via het internet) een hele lichte autistische stoornis gaat vaak gepaard met minder controle over de sluitspieren en ook heftige koppigheid rondom het onderwerp. Ik ben bijvoorbeeld een aantal keren erg boos geworden op onze oudste, terwijl die nu pas -net negen geworden- in staat is om klokzindelijke te functioneren. Daar voel ik me nu nog ontzettend schuldig over soms.

Succes!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_78830728
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:32 schreef Mwanatabu het volgende:

Ik denk dat je een jongetje van (bijna) vier heel goed voor het feit kan stellen dat het vanaf nu zó gaat. Sluit wel eerst uit dat er niks anders speelt waardoor hij niet zindelijk kán worden, iets lichamelijks of geestelijks. Zelfs (bijvoorbeeld hoor, niet dat ik je iets aan wil praten via het internet) een hele lichte autistische stoornis gaat vaak gepaard met minder controle over de sluitspieren en ook heftige koppigheid rondom het onderwerp. Ik ben bijvoorbeeld een aantal keren erg boos geworden op onze oudste, terwijl die nu pas -net negen geworden- in staat is om klokzindelijke te functioneren. Daar voel ik me nu nog ontzettend schuldig over soms.

Succes!
ja dat is het ook nog. zn vader heeft extreem adhd, wat daar ook een probleem bij kan zijn. al heb ik niet het idee dat er dat aan de hand is moet ik het wel in mn achterhoofd houden. oke, jou zoontje is nu 9? hoe hebben jullie dat op school gedaan dan als ik vragen mag? ik weet dat ze bij ons in principe niet worden geweigerd (wat sommige scholen wel doen) als ze nog niet zindelij kzijn maar je word wel gebeld als het teveel ongelukjes worden. dan mag je zelf komen verschonen. mijn oudste werd ook pas laat zindelijk, dat gaf gelukkig niet veel strijd, zij nam daar simpelweg gewoon de tijd niet voor, dus ook niet op school. geregeld werden we gebeld en ook kinderen zijn hard tegen elkaar. dat wil ik nu natuurlijk ook voorkomen
pi_78831563
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:51 schreef Delan het volgende:

[..]

ja dat is het ook nog. zn vader heeft extreem adhd, wat daar ook een probleem bij kan zijn. al heb ik niet het idee dat er dat aan de hand is moet ik het wel in mn achterhoofd houden.
Het was ook maar een idee he, het kan ook "gewoon" één van die kindjes zijn die niet willen of kunnen.
quote:
oke, jou zoontje is nu 9? hoe hebben jullie dat op school gedaan dan als ik vragen mag?
Triest genoeg zat hij toen we het voor het eerst echt probeerden al op een Medisch KleuterdagVerblijf. Toen was de ernst van zijn handicap(s) nog niet zichtbaar, dus we zijn een aantal keer gepusht om te beginnen met de training, terwijl achteraf dan bleek dat hij het gewoon niet aankon.

Op het dagbestedingscentrum erna lieten ze het op ons aanraden met rust na een halve poging, maar toen hij erna op het Kort Verblijf Tehuis terecht kwam begon het gezeik meteen weer. Toen heb ik ze dus keihard gezegd dat ik ze veel succes wenste, maar dat ik er niet aan mee zou werken omdat het veel stress voor hem zou gaan betekenen, helemaal nu zijn leventje zo overhoop gegooid werd.

Maar toch doen he. Na een maand ofzo opgegeven. Daarna -eindelijk- met de mensen van zijn woonvorm en het dagbestedingscentrum een trajectje uitgestippeld waarin het gaan naar de WC ingepast werd in zijn schema zonder dwang. Nu, twee jaar later (!) loopt hij meestal zonder luier. Alleen als hij zichzelf verliest in een spel, obsessie of afwezigheid heeft hij ongelukjes en dat blijft ook wel zo denk ik.

Bottom line is dat hij door zijn voorkomen stelselmatig te hoog werd ingeschat. Zijn autisme is in de loop der jaren gewoon veel groter gebleken dan aanvankelijk het geval leek, vooral omdat hij verbaal een jaar of anderhalf voorloopt op zijn eigenlijke cognitieve ontwikkeling (hij is nog geen drie wat dat betreft). Hij leek dus in staat tot meer dingen dan hij kon. Erg zielig!
quote:
ik weet dat ze bij ons in principe niet worden geweigerd (wat sommige scholen wel doen) als ze nog niet zindelij kzijn maar je word wel gebeld als het teveel ongelukjes worden. dan mag je zelf komen verschonen. mijn oudste werd ook pas laat zindelijk, dat gaf gelukkig niet veel strijd, zij nam daar simpelweg gewoon de tijd niet voor, dus ook niet op school. geregeld werden we gebeld en ook kinderen zijn hard tegen elkaar. dat wil ik nu natuurlijk ook voorkomen
Ja, dat kan ik me 100% voorstellen. Je gaat dat jochie niet om het te pesten op het potje prakken, toch?
Is je zoontje gevoelig voor vergelijkingen met leeftijdsgenootjes of mensen uit de omgeving? Dochterlief hier kon op een gegeven moment prima benoemen wie er in de omgeving allemaal met en zonder luier liep en hoe oud die was, en zo is het kwartje denk ik gevallen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_78839712
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het was ook maar een idee he, het kan ook "gewoon" één van die kindjes zijn die niet willen of kunnen.
[..]

Triest genoeg zat hij toen we het voor het eerst echt probeerden al op een Medisch KleuterdagVerblijf. Toen was de ernst van zijn handicap(s) nog niet zichtbaar, dus we zijn een aantal keer gepusht om te beginnen met de training, terwijl achteraf dan bleek dat hij het gewoon niet aankon.

Op het dagbestedingscentrum erna lieten ze het op ons aanraden met rust na een halve poging, maar toen hij erna op het Kort Verblijf Tehuis terecht kwam begon het gezeik meteen weer. Toen heb ik ze dus keihard gezegd dat ik ze veel succes wenste, maar dat ik er niet aan mee zou werken omdat het veel stress voor hem zou gaan betekenen, helemaal nu zijn leventje zo overhoop gegooid werd.

Maar toch doen he. Na een maand ofzo opgegeven. Daarna -eindelijk- met de mensen van zijn woonvorm en het dagbestedingscentrum een trajectje uitgestippeld waarin het gaan naar de WC ingepast werd in zijn schema zonder dwang. Nu, twee jaar later (!) loopt hij meestal zonder luier. Alleen als hij zichzelf verliest in een spel, obsessie of afwezigheid heeft hij ongelukjes en dat blijft ook wel zo denk ik.

Bottom line is dat hij door zijn voorkomen stelselmatig te hoog werd ingeschat. Zijn autisme is in de loop der jaren gewoon veel groter gebleken dan aanvankelijk het geval leek, vooral omdat hij verbaal een jaar of anderhalf voorloopt op zijn eigenlijke cognitieve ontwikkeling (hij is nog geen drie wat dat betreft). Hij leek dus in staat tot meer dingen dan hij kon. Erg zielig!
[..]

Ja, dat kan ik me 100% voorstellen. Je gaat dat jochie niet om het te pesten op het potje prakken, toch?
Is je zoontje gevoelig voor vergelijkingen met leeftijdsgenootjes of mensen uit de omgeving? Dochterlief hier kon op een gegeven moment prima benoemen wie er in de omgeving allemaal met en zonder luier liep en hoe oud die was, en zo is het kwartje denk ik gevallen.
i know, maar rekening houden met kan natuurlijk geen kwaad.

jeetje wat erg voor hem (en voor jullie) zeg, dat is nou juist het vervelende aan een geestelijk iets he, je ziet er niks aan, je kunt alleen maar doen wat je goed lijkt. en achteraf merk je pas of het gewerkt heeft ja of nee. wel helemaal super dat hij dit nu al bereikt heeft!!

nee daar is hij niet zo gevoelig voor en is hij ook niet echt mee bezig. hij doet lekker zn eigen ding. kijkt wel naar zn zusje, heb het ook zo gedaan dat als zij naar de wc ging dat ik hem dan op het potje wilde zetten, zo van kijk zij gaat ook naar de wc, jij ook even plassen dan. maar ook dat werkte niet. nee ik wil hem er zeker niet mee pesten nee.
pi_78841141
Hai,

Hier heeft het bij mijn dochter heel erg lang geduurd. Ze is nu bijna 4 en plast inmiddels op de wc en het potje, maar poepen durft ze nog niet.

Het plassen doet ze nu inmiddels ruim een half jaar, maar dit heeft dus lang geduurd. We hebben haar uiteindelijk gedwongen door haar geen luier te geven. Ze plaste dan op de grond en er was totale paniek dat er dan plas kwam. Uiteindelijk ging ze dan toch maar snel op het potje zitten en toen was ze toch wel opgelucht.
Wat erbij ook heeft geholpen; een kadobox die mijn zus voor haar heeft gemaakt. Een doos met kleine vakjes met in elk vakje een klein kadootje (een jojo, een ringetje, een tolletje enz enz). Mijn zus had over de vakjes aluminiumfolie gedaan en elke keer als mijn dochter had geplast mocht ze een kadootje "prikken" met haar vinger.
Ik was zelf nogal van het niet dwingen en het zelf laten doen, maar mijn vriend niet. Met als resultaat dat ze nu wel plast op de wc.
Nu hebben we dus nog het poepen. Waarvan ik weer wat huiverig ben om gewoon te luier uit te laten. Ze poept nl nu altijd s'nachts (omdat ze het overdag ophoudt) en ik wil ook niet dat ze het zo lang ophoudt dat ze verstopping krijgt. Maar ja, mijn methode met plassen werkte eerder ook al niet.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:42:24 #23
156412 hestria
erg gastvrij
pi_78843237
hier had ik gewoon een lui kind.
Ze is heel de zomer zindelijk geweest, en opeens van de ene op andere dag wou ze niet meer. Toen hebben we alles geprobeert, stickers, belonen, boos worden, laten lopen in natte broeken, Het Grote meisjes/baby luiers verhaal.
Uiteindelijk heb ik gewoon stomweg gezegt dat we geen luiers meer hadden, en dat was de truc.
Nu zat was ze op het moment dat ze niet meer wilde 2,5 en vol in de peuterpuberteit, dus dat kan ook meegeholpen hebben.
Dennis, die heeft wel intresse in de toilet en potje, maar totaal nog niet door dat ie iets doet. Hij vraagt wel regelmatig of ie op het potje of toilet mag, en dan is het luier uit en hem erop, zit ie 2 min heel trots en daarna heeft hij er genoeg van. doet ook eigenlijk nog niets, heel af en toe een paar druppels. Hij begint nu wel af en toe aan te geven als hij gepoept heeft, dus mischien dat we van de zomer eens een voorzichtige poging gaan wagen.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_78864720
quote:
Op zondag 7 maart 2010 11:21 schreef Pixels24 het volgende:
Wat erbij ook heeft geholpen; een kadobox die mijn zus voor haar heeft gemaakt. Een doos met kleine vakjes met in elk vakje een klein kadootje (een jojo, een ringetje, een tolletje enz enz). Mijn zus had over de vakjes aluminiumfolie gedaan en elke keer als mijn dochter had geplast mocht ze een kadootje "prikken" met haar vinger.
dit vind ik een erg leuk idee!! mijn zoontje is wel gevoelig voor een beloning. misschien kan ik zo het moment van op het potje gaan leuker maken als dat erachter zit. dank je, weer een ideetje erbij
pi_78864900
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:42 schreef hestria het volgende:
hier had ik gewoon een lui kind.
Ze is heel de zomer zindelijk geweest, en opeens van de ene op andere dag wou ze niet meer. Toen hebben we alles geprobeert, stickers, belonen, boos worden, laten lopen in natte broeken, Het Grote meisjes/baby luiers verhaal.
Uiteindelijk heb ik gewoon stomweg gezegt dat we geen luiers meer hadden, en dat was de truc.
Nu zat was ze op het moment dat ze niet meer wilde 2,5 en vol in de peuterpuberteit, dus dat kan ook meegeholpen hebben.
Dennis, die heeft wel intresse in de toilet en potje, maar totaal nog niet door dat ie iets doet. Hij vraagt wel regelmatig of ie op het potje of toilet mag, en dan is het luier uit en hem erop, zit ie 2 min heel trots en daarna heeft hij er genoeg van. doet ook eigenlijk nog niets, heel af en toe een paar druppels. Hij begint nu wel af en toe aan te geven als hij gepoept heeft, dus mischien dat we van de zomer eens een voorzichtige poging gaan wagen.
mijn oudste was ook zo. was al een hele tijd zindelijk. en dat was ook niet zonder slag of stoot gegaan totdat ze besloot er geen tijd meer voor te willen nemen en er vervolgens ook echt niet mee zat dat haar broek nat was, ook poepte ze weer in haar broek. ik heb ze er gewoon in laten lopen totdat ze zelf ermee kwam. misschien hard maar iets anders hielp niet. ze heeft zo regelmatig rode billen gehad wat natuurlijk pijn deed. maar het heeft wel weer geholpen dat ze dat niet meer wilde.
pi_82223175
Dana is al een tijdje heel geinteresseerd in de wc en het potje en wilt tegenwoordig ook elke keer mee naar de wc. Ik heb dus een boekje voor dr gehaal over bobbi op het potje.

Maar nu vroeg ik me af, hoe doen andere moeders dat van kindjes die ook naar het kdv gaan. Ik kan nl wel beginnen met zindelijkheidstraining, maar ze gaat 3 dagen naar het KDV waar ze vast geen tijd hebben voor dit soort dingen (begrijpelijk!)
  woensdag 2 juni 2010 @ 09:22:20 #27
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_82223362
Jongetjes zijn sowiezo minder snel daarmee geloof 'k?
Ik eigenlijk alleen maar tips van horen zeggen want hier ging het allemaal vanzelf en heel snel.
Je hebt stickerboekjes dat schijnt te werken, ze krijgen bij elk plasje op de wc/potje een sticker.
Misschien vind hij het potje niet zo fijn? en liever op de wc met bril verkleiner.
Verder geen idee eigenlijk.
  woensdag 2 juni 2010 @ 09:25:58 #28
298315 SacreCoeur
pi_82223449
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Dana is al een tijdje heel geinteresseerd in de wc en het potje en wilt tegenwoordig ook elke keer mee naar de wc. Ik heb dus een boekje voor dr gehaal over bobbi op het potje.

Maar nu vroeg ik me af, hoe doen andere moeders dat van kindjes die ook naar het kdv gaan. Ik kan nl wel beginnen met zindelijkheidstraining, maar ze gaat 3 dagen naar het KDV waar ze vast geen tijd hebben voor dit soort dingen (begrijpelijk!)
Bij ons doen ze wel aan zindelijkheidstraining op 't KDV, daar nemen ze gewoon de tijd voor.
Ik denk dat ze dat overal wel doen, waarom zou er geen tijd voor zijn?
Je hebt meestal 2 leidsters op 14 kinderen, en dan om de beurt gaan plassen moet lukken lijkt mij.
Ze zeiden dat we zelf moesten aangeven wanneer we ermee zouden beginnen (zindelijkheidstraining) en dan sluiten hun daarop aan.
pi_82223472
Ik geloof niet in zindelijkheidstraining. Een kind is er wel of niet aan toe, trainen heeft mijns inziens niet zoveel zin.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  Licht Ontvlambaar woensdag 2 juni 2010 @ 09:27:09 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82223480
Bij ons hadden ze er op het KDV juist wel tijd voor, sterker nog die maakten ze ervoor. De kinderen hadden ook een stickerkaart waarop ze een sticker kregen als ze op het wctje geplast hadden. Ik zou het gewoon eens aankaarten, vragen hoe zij ermee omgaan en of zij denken dat Dana er al aan toe is
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 2 juni 2010 @ 09:34:38 #31
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82223693
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:27 schreef Sjeen het volgende:
Bij ons hadden ze er op het KDV juist wel tijd voor, sterker nog die maakten ze ervoor. De kinderen hadden ook een stickerkaart waarop ze een sticker kregen als ze op het wctje geplast hadden. Ik zou het gewoon eens aankaarten, vragen hoe zij ermee omgaan en of zij denken dat Dana er al aan toe is
Hier geen stickerkaarten, maar ik weet dat Jen wel op het toilet mag als haar luier wordt verschoont... Als een soort ritueel. Jen maakt namelijk overal rituelen van...

Altijd als de luier wordt verschoont moet ze plassen. Ze moet zelf de verkleiner erop doen, papa mag niet in de deuropening wachten. En op het kdv moet er een opstapje bij haar voeten staan.. Anders is het drama. Het is een echte mafkeutel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_82225194
Hm, mischien moet ik dan op het KDV maar eens vragen of ze er daar tijd voor hebben of niet, zou wel fijn zijn! Ze is er nl zo veel mee bezig en ze gaat bijna over naar de peuters dus mischien dat er daar wel meer kindjes zijn die daar mee bezig zijn
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:26 schreef McLaura het volgende:
Ik geloof niet in zindelijkheidstraining. Een kind is er wel of niet aan toe, trainen heeft mijns inziens niet zoveel zin.
Ja naja dan snapt in elk geval iedereen waar het over gaat he
pi_82225786
Bij ons (tweeling nu bijna 5 PDD-NOS) is het ook een heel gedoe geweest met strijd om op het potje te gaan, uiteindelijk de boel een maand ofzo laten rusten. Vervolgens geprobeerd om alleen 's morgens de luier af te doen in samenspraak met de dagbehandeling waar ze 4 dagen per week naartoe gingen.

Uiteindelijk op het systeem gekomen wat hier werkt en het werkte vanaf dag 1 overdag en 's nachts op 4en een half jarige leeftijd. Ze zijn dol op lego en op treinen dus heeft mijn moeder de grote legotreinbaan gekocht en voor elk plasje of poepje op de wc of het potje kregen ze een legosteentje. Het heeft twee maanden geduurd maar het hele geval staat nu in de woonkamer. We gaan nog wel even door met legosteentjes sparen (een andere doos) maar niet meer zo fanatiek voor elk plasje/poepje een kruisje we 'vergeten' ze af en toe.

Succes met zindelijk maken ik heb een heleboel goede ideeen voorbij zien komen het is soms alleen zoeken naar wat er nu het best bij jouw kind past.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_82689341
Dana heeft vandaag voor het eerst op de wc geplast !
Ik ging met dr naar de badkamer om dr tandjes te poetsen, dus ik doe tandpasta erop en wil haar de tandenborstel geven, zegt ze: nee dana plassen, dus ik zet dr op de brilverkleiner, en jawel hoor..na een minuut of 2 kwam er een klein plasje! ze was helemaal trots, en ik nog wel trotser
  vrijdag 11 juni 2010 @ 23:14:20 #35
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_82690775
Super !!!
Hier af en aan met 2,5 jaar. Rond haar 1,5 heel veel intresse in t potje gehad, gebruik van gemaakt... maar na vaccinatie werd het hopeloos en stopte het. Nu begint ze het zelf weer aan te geven, de ene keer gebeurd er wel wat, de andere niet.
ps voor de halfzindelijkekindjesmama's/papa's luierbroekjes van bv huggies zijn ideaal, niet te dik maar toch absorberend en je kan het als "bijna-grotee meid/jongen broekje" verkopen. Stickers of beloningen werken hier totaal niet, wel t uitzwaaien van de boodschap. "daahaaaaag bahding"
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_82698105
Hier een peuter van ruim 2,5 die wel op het potje wil, maar toch ook heel vaak niet.
Als ik het vermoeden heeft dat ze moet poepen probeer ik wel of ze op de pot wil, boekje erbij en dan gaat ze zitten "lezen". Als er wat in de pot komt mag ze een sticker uitzoeken, kind helemaal gelukkig dus dat leek me wel een mooie extra stimulans...
Als het niet lukt dan heeft ze het in elk geval goed geprobeerd zeggen we dan.
Laatst een keer in een onderbroekje laten lopen, toen was ze toch bijna een uur droog voor er wat kwam.
Fake it till you make it...
pi_82709398
Zo, ik heb ook de huggie broekjes gehaald, die kan ze dan aan als ze thuis is zodat we kunnen proberen om dr regelmatig ip de wc te zetten Ze heeft allemaal mooie hempjes en onderbroekjes van nijntje en mylittle pony, dat helpt vast Dana kennende
pi_82725187
Hoe weet je eigenlijk of je kind er klaar voor is? En spelen zaken als zelf kunnen lopen en dus op een potje kunnen gaan zitten niet ook een belangrijke rol? Vroeg ik me gewoon af of het nut heeft te beginnen voordat ze kunnen lopen en op het potje zitten?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_82725541
Tinuviel, ik zou nog even wachten denk ik. Proberen kan geen kwaad, maar ik denk dat het nog wel vroeg is.
Het schijnt zo te zijn dat als een kind een rondje kan tekenen het ook zindelijk kan worden, maar wie dat heeft verzonnen? Ik zie de relatie niet zo.

We krijgen Meike niet zindelijk snachts. overdag gaat het prima, is ze al ruim een jaar zindelijk (ze is in feb 3 geworden)
Ook al geven we haar minder drinken eind van de middag/begin van de avond, laten haar plassen voor het slapen gaan, voor we zelf gaan slapen laten we haar nog plassen, en toch sochtends is die luier bomvol.
Het is zo sneu, want ze wil het zo graag. Ze slaapt heel diep, merkt echt niet dat ze plast.

Ze slaapt ook nog weleens tussen de middag, dan moet ik haar ook echt een luier om doen, want ze plast echt altijd als ze slaapt.

Overdag plast ze ook heel veel, op het kdv kwamen ze het ook al melden dat ze erg vaak naar de wc moet. Ze plast wel echt uit, en flinke plassen ook.
Ze vraagt ook best vaak om drinken, moet ik haar daarin afremmen? niet elke keer wat geven als ze erom vraagt, of gewoon in haar behoefte voorzien?

Ik zal ook eens wat urine opvangen voor onderzoekje naar blaasontsteking
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_82734125
Hoeveel drinkt ze dan?

Bij ons ging zindelijk worden heel gemakkelijk. Ze waren allebei nog net geen 2 toen ik hen af en toe op het potje bij de tafel zette om te tekenen of kleien ofzo. Als ze dan plasten was dat meestal per ongeluk, maar ik prijsde ze de hemel in. Na een maandje ofzo waren ze overdag droog. 's Nachts duurde wat langer, maar daar heb ik ook niet veel problemen mee gehad. In het begin nog een luier die steeds vaker gewoon droog was en toen heb ik hem uitgedaan..
compact en kleverig.
  zondag 13 juni 2010 @ 11:22:43 #41
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_82734983
Saskia was voor d'r tweede verjaardag overdag zindelijk, en 's nachts is nog niet helemaal droog (ze is nu 6,5). ZE slaapt gewoon te vast zodat ze geen seintje krijgt dat d'r blaas vol zit. Normaal word je dan wakker en ga je plassen, dat seintje komt bij té vast slapen niet door.
ZE slaapt nu met een plaswekker en als ze daarmee twee weken helemaal droog is, mag ze gewoon een onderbroek aan.. DAt is nog niet gelukt Nachtenlang gaat het goed en dan ineens komt dat seintje toch niet goed genoeg door.

Tijn is sinds hij overdag zindelijk ook 's nachts bijna altijd droog. Vorige week dus geen luier meer aan gedaan en dat ging een paar dagen goed.. De daaropvolgende nachten was hij 4x op rij nat .. Hij sliep gewoon overal doorheen. Omdat ik niet weer zin had in weer midden in de nacht een bed verschonen heb ik 'm dus maar weer een luierbroekje aangedaan. Kan hjij wel plassen als hij moet, maar hoef ik niet elke dag beddengoed te wassen

Nienke is sinds een week overdag droog, maar d'r luiers zitten nog bomvol als ze slaapt... We zien wel hoe het loopt
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_82735686
Ik merk wel bij Dana dat als ik er teveel mee bezig bent (dus dr proberen geregeld op de wc te zetten enzo) dat dat averechts werkt en ze niet meer wilt. Dus voorlopig heeft ze gewoon luiers aan en mag ze naar de wc als ze zelf wilt. Ik wil het haar tenslotte niet tegenmaken.

Karin geen idee of je dat moet afremmen. Lijkt me lastig te achterhalen of ze drinkt omdat ze dorst heeft of gewoon o te drinken. Mischien als ze om drinken vraagt alleen water geven, dan is het in elk geval niet om het lekkere.
pi_82769332
Misschien lukt het wel als ie mag staan? een verhoger voor de wc zodat ie het " zelf in de hand heeft" ?
Op zo'n potje zie je helemaal niet wat er gebeurt enzo... Misschien vindt ie dat wel heel eng
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_82772598
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:49 schreef Tinuviel het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je kind er klaar voor is? En spelen zaken als zelf kunnen lopen en dus op een potje kunnen gaan zitten niet ook een belangrijke rol? Vroeg ik me gewoon af of het nut heeft te beginnen voordat ze kunnen lopen en op het potje zitten?
Lijkt me wel handig ja om naar het potje of de wc te kunnen lopen en zelf rechtop te kunnen zitten.
Lopen enzo gebeurt toch veel eerder als zindelijk worden.......
  zaterdag 19 juni 2010 @ 19:37:29 #45
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83029039
Mijn dochter kan al een maand of twee op de wc/ potje plassen, maar poepen deed ze steeds pas als ze weer een luier aanhad. (Ik deed haar gewoon zo af en toe een paar uur een onderbroekje aan.) Nou heeft ze net ook op het potje gepoept. Ik denk dus dat we nu overdag maar helemaal overgaan op een onderbroek. Spannend . Ik ben echt heel benieuwd.
pi_83190838
ik wilde even laten weten dat het met mn kleine man helemaal goed gekomen is. hij mocht van de juffrouw met een luier naar school toe komen. hij werd er niet door geweigerd. hij was ook niet de enige met een luier aan. na 2 weken op school te hebben gezeten was hij in 1x zindelijk met plassen. poepen kost nog steeds wat moeite maar gaat ook al steeds beter!!
pi_83190981
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 09:27 schreef Sjeen het volgende:
dat doen wij ook. ik werk zelf op een kinderdagverblijf. we hebben altijd vaste wc/verschoonrondes waarbij de kinderen die zindelijk zijn zelf naar de wc gaan en de kinderen die ermee bezig zijn ook op het potje of wc gaan. wij maken ook stickerkaarten waar ze dan vol trots hun stickertje op mogen plakken. gewoon met de leidsters over hebben in hoeverre jullie er mee bezig zijn en dan gaan ze daarin me, tenminste zo doen wij het wel
pi_83191151
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 23:00 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Tinuviel, ik zou nog even wachten denk ik. Proberen kan geen kwaad, maar ik denk dat het nog wel vroeg is.
Het schijnt zo te zijn dat als een kind een rondje kan tekenen het ook zindelijk kan worden, maar wie dat heeft verzonnen? Ik zie de relatie niet zo.

We krijgen Meike niet zindelijk snachts. overdag gaat het prima, is ze al ruim een jaar zindelijk (ze is in feb 3 geworden)
Ook al geven we haar minder drinken eind van de middag/begin van de avond, laten haar plassen voor het slapen gaan, voor we zelf gaan slapen laten we haar nog plassen, en toch sochtends is die luier bomvol.
Het is zo sneu, want ze wil het zo graag. Ze slaapt heel diep, merkt echt niet dat ze plast.

Ze slaapt ook nog weleens tussen de middag, dan moet ik haar ook echt een luier om doen, want ze plast echt altijd als ze slaapt.

Overdag plast ze ook heel veel, op het kdv kwamen ze het ook al melden dat ze erg vaak naar de wc moet. Ze plast wel echt uit, en flinke plassen ook.

Ze vraagt ook best vaak om drinken, moet ik haar daarin afremmen? niet elke keer wat geven als ze erom vraagt, of gewoon in haar behoefte voorzien?

Ik zal ook eens wat urine opvangen voor onderzoekje naar blaasontsteking
ik heb het met mijn dochter van 6 ook nog dat zij snachts niet zindelijk is. ook zij slaapt heel vast. toen ze naar de schoolarts moest heb ik het erover gehad. die zei dat een kind pas vrij laat, rond de leeftijd van 9 jaar, pas zindelijk hoeft te zijn. wakker maken voor het slapen gaan kan werken zei hij maar een kind is pas zindelijk wanneer het zelf wakker gaat worden. zo is het mij verteld in ieder geval. ik leg er ook geen druk op. ik was zelf ook pas heel laat zindelijk snachts dus goedkomen doet het vast
pi_83194586
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 23:00 schreef XXXKarinXXX het volgende:

Karin ik zie de relatie met het rondje ook niet echt. Behalve dat de wc bril ook soort van rond is maar dat kan het niet zijn lijkt me. Misschien heeft het iets met de ontwikkeling in de hersenen te maken waardoor andere ontwikkelingen ook zodanig zijn, dat het kind er klaar voor is. Denk dat wij ook nog even wachten. Het lijkt me gewoon een handige tijd om in de zomer te kunnen beginnen, maar als het niet lukt, dan wordt het gewoon in de winter of volgend jaar zomer
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 23 juni 2010 @ 15:19:42 #50
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83194812
Haha, het klopt hier wel van dat rondje. Mijn dochter is nu 2 jaar en 2,5 mnd, is overdag zo ongeveer zindelijk en kan rondjes tekenen .
  woensdag 23 juni 2010 @ 15:28:47 #51
1762 YPPY
Yppiaans
pi_83195188
Wij hebben een wcbril die bijna vierkant is.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 23 juni 2010 @ 15:30:54 #52
298315 SacreCoeur
pi_83195271
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:44 schreef Delan het volgende:

[..]

ik heb het met mijn dochter van 6 ook nog dat zij snachts niet zindelijk is. ook zij slaapt heel vast. toen ze naar de schoolarts moest heb ik het erover gehad. die zei dat een kind pas vrij laat, rond de leeftijd van 9 jaar, pas zindelijk hoeft te zijn. wakker maken voor het slapen gaan kan werken zei hij maar een kind is pas zindelijk wanneer het zelf wakker gaat worden. zo is het mij verteld in ieder geval. ik leg er ook geen druk op. ik was zelf ook pas heel laat zindelijk snachts dus goedkomen doet het vast

Jeetje 9 is wel erg laat vind ik.
Mijn dochtertje is 3 & overdags + 's nachts zindelijk.
Ze heeft zelfs nog nooit een ongelukje gehad 's nachts, ik vind dat zo onwijs knap.
Ben nog steeds trots.
pi_83195299
Ik ga er in mn verlof maar eens lekker mee aan de slag, dan heb ik 16 weken de tijd.
pi_83195514
Wij hebben een dubbele wc-bril. Een grote voor ons, en een kleinere voor Chris.. Werkt prima.
Hij durfde eerst ook niet op het potje of de wc, daar is hij gelukkig overheen (paar keer met lichte dwang& beloning). Eerst stickers als hij erop ging zitten. En een mini-cadeautje als er ook iets kwam. Na 3 cadeautjes was het goed. Poepzindelijk is hij wel bijna, in een week tijd maar 1 keer in de luier. Maar plaszindelijk niet. Hij doet het wel op de wc/potje, maar net zo lief in de luier.

Het KDV doet ook al mee, daar gaat hij 2 dagen heen. Hij heeft al een eigen stickervel en gaat daar 1a2 keer naar de wc. Nog niet helemaal echt, maar gewoon voor het oefenen. En dan krijgt hij een sticker als er een plasje komt. Ze pikten het daar direct op toen we zeiden er mee bezig te zijn. Daar maakten ze wel tijd voor.

Nog even een vraag:
Hoelang laten jullie de kids zitten om te proberen. 2 minuten, 5 minuten, tot ze er zelf afwillen?
pi_83195560
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Wij hebben een dubbele wc-bril. Een grote voor ons, en een kleinere voor Chris.. Werkt prima.
Hij durfde eerst ook niet op het potje of de wc, daar is hij gelukkig overheen (paar keer met lichte dwang& beloning). Eerst stickers als hij erop ging zitten. En een mini-cadeautje als er ook iets kwam. Na 3 cadeautjes was het goed. Poepzindelijk is hij wel bijna, in een week tijd maar 1 keer in de luier. Maar plaszindelijk niet. Hij doet het wel op de wc/potje, maar net zo lief in de luier.

Het KDV doet ook al mee, daar gaat hij 2 dagen heen. Hij heeft al een eigen stickervel en gaat daar 1a2 keer naar de wc. Nog niet helemaal echt, maar gewoon voor het oefenen. En dan krijgt hij een sticker als er een plasje komt. Ze pikten het daar direct op toen we zeiden er mee bezig te zijn. Daar maakten ze wel tijd voor.

Nog even een vraag:
Hoelang laten jullie de kids zitten om te proberen. 2 minuten, 5 minuten, tot ze er zelf afwillen?
Jen gaat zitten en roept meteen klaar... Dus ik ben er ook ff klaar mee, ze gebruikt het nu alleen maar om te rekken bij het aandoen van een luier.
pi_83195737
Chris kan dus gerust een poosje blijven zitten. Vooral als je er gezellig naastzit, of met een boekje.
Meestal ga ik nu maar even de oude luier wegbrengen, of wat dingetjes opruimen. Maar dan nog vind hij het wel best..
  woensdag 23 juni 2010 @ 15:43:33 #57
298315 SacreCoeur
pi_83195827
Lekker laten zitten toch?
Ik weet niet precies hoe oud hij is maar ik zou 'm er ook gewoon zelf af laten gaan.
pi_83195877
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:41 schreef Deepfreeze het volgende:
Chris kan dus gerust een poosje blijven zitten. Vooral als je er gezellig naastzit, of met een boekje.
Meestal ga ik nu maar even de oude luier wegbrengen, of wat dingetjes opruimen. Maar dan nog vind hij het wel best..
Tis een man he?
pi_83196280
Hij is bijna 3. En met de mooie dagen op komst lijkt het me wel een poging waard.

tico , maar wel een lieve
pi_83197202
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:54 schreef Deepfreeze het volgende:
Hij is bijna 3. En met de mooie dagen op komst lijkt het me wel een poging waard.

tico , maar wel een lieve
Ja ik weet nooit wat mannen doen op het toilet, maar die lijken er toch een soort van te genieten als ze zitten.. Boekje erbij enzo..

Wij vrouwen zijn gewoon zo klaar..
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:25:18 #61
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83206168
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:37 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Jen gaat zitten en roept meteen klaar... Dus ik ben er ook ff klaar mee, ze gebruikt het nu alleen maar om te rekken bij het aandoen van een luier.
Ik zet mijn dochter vrijwel niet op het potje. Ik trek haar een onderbroekje aan totdat het misgaat. Dan krijgt ze weer een luier aan.

Zo ben ik rond haar tweede verjaardag begonnen, ik denk een half uurtje, als het zo uitkwam, steeds. Nu sinds een paar dagen heeft ze thuis alleen nog maar onderbroekjes aan. En het gaat 10 % van de tijd mis gok ik. Als we ergens naar toe gaan doe ik haar wel nogsteeds een luier aan en tijdens het slapen ook. Ik weet niet, het is verder vanzelf gegaan eigenlijk.
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:27:31 #62
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83206294
En uiteraard veel belonende woorden en groots applaus als er in het potje of op de wc geplats of gepoept wordt .
pi_83213689
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:14 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja ik weet nooit wat mannen doen op het toilet, maar die lijken er toch een soort van te genieten als ze zitten.. Boekje erbij enzo..

Wij vrouwen zijn gewoon zo klaar..
jij doet niet aan sudokopuzzels?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_83214689
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:18 schreef simmu het volgende:

[..]

jij doet niet aan sudokopuzzels?
ik ga niet voor m'n lol in m'n eigen gas zitten. Das niet goed voor de baby.
pi_83214911
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:31 schreef Ticootje het volgende:

[..]

ik ga niet voor m'n lol in m'n eigen gas zitten. Das niet goed voor de baby.
oh, jij kan gewoon gelijk

ah well; eigenlijk was het een verkapte tvp die niet meer mogen volgende week (zodra ik een potje gekocht heb, ja, daar moet ik een half uur voor rijden hiero) starten wij ook. ik had zo gedacht de dame maar gewoon broekjes aan te geven en in de tuin (met potje ernaast) te laten banjeren. dan zien we vanzelf wat er van komt
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_83215276
Ja, ik wacht altijd tot ie kopjes geeft, dan is het gewoon een kwestie van gaan.
pi_83219941
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:30 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Jeetje 9 is wel erg laat vind ik.
Mijn dochtertje is 3 & overdags + 's nachts zindelijk.
Ze heeft zelfs nog nooit een ongelukje gehad 's nachts, ik vind dat zo onwijs knap.
Ben nog steeds trots.
wil natuurlijk niet zeggen dat het niet eerder mag en kan, hahaha!! maar dat is zo'n beetje de grens waarop het toch echt wel zou moeten en anders zou er in de urineweg ergens toch iets fout zitten zei hij.

jaaaa supergoed van je dochtertje zeg!! kan me voorstellen dat je trots bent!!
pi_83230218
Dana herkent nu volgens mij als ze naar de wc moet, zo riep ze laatst "mama, Dana poepie gelaten, Dana naar de wc" En toen we naar de wc liepen zei ze dana bah, dana schone luier. Dus welliswaar te laat..maar ze herkent dus wel het gevoel van naar de wc moeten.
pi_83238042
Bla, het herkennen/vies vinden is al een begin.
Inmiddels hebben we nog maar 1 poepluier gehad deze week. De rest netje in de wc. Dat geeft hij ook wel aan. Nu de plasjes nog..
pi_83292466
Naar dit topic was ik naar op zoek.
We hebben een mannetje van bijna 4 (volgende week) En hij moet straks naar school en moet dan zinnelijk zijn. Nou is het 2 maanden heel goed gegaan, hij wilde zelf wel zinnelijk worden. Maar nu, hij heeft er geen zin meer in. Vandaag ben ik met hem naar de stad geweest. We zijn 4 keer naar de wc gegaan, maar hij hoefde niet (zei hij). Ik had gezegt dat hij een kado kreeg als hij niet in zijn broek zou plassen (omdat hij het al 2 dagen wel een keer heeft gedaan). 1 x, hij plaste in de broek. En ik vroeg nog zo of hij niet naar de wc moest. Ik heb hem zelfs toen hij aan het trappelen was op de wc gezet, maar hij hoefde niet. "je kan nog lang wachten hoor, we kunnen hier de hele dag de hele nacht blijven, maar ik hoef niet te plassen hoor." zei hij. Hij vertelde dat hij de wc eng vond. dan maar tegen een boom, doe hij best vaak. Maar nee, dat wilde ook niet. Daarna in de speelgoedwinkel stond hij weer te trappelen. dus zeg ik: "kom we gaan naar de wc want je moet plassen, laat je speelgoedje maar liggen dan gaan we zo terug." "maar ik hoef niet te plassen!!" "maar als je in je broek plast krijg je geen cadeautje meer hè." "nee dat weet ik ,maar ik hoef ook niet te plassen." En wel, hij plast weer aan. Hebben dus het cadeautje laten liggen. Dat vond hij verschrikkelijk! Nou, als je dan lief bent en echt e ven op de wc gaat plassen kan ik er nog eens goed overnadenken. En hup, weer plast hij in zijn broek. Gelukkig had ik schone broeken bij. Maar dit is toch niet normaal? Hebben jullie tips?
pi_83305000
90mir, ik begrijp van je dat ie al 2 maanden zo goed als zindelijk was?
Ik vind het heel herkenbaar. Mijn 2 oudsten (nu 5 en 4) hebben allebei zo'n terugslag gehad. De oudste op het moment dat er weer een baby kwam (in dit verband een belangrijk gegeven: de kraamzorgster had me hier al voor gewaarschuwd; het schijnt dat kinderen dit vaker doen als ze iets spannends beleven, en ze kreeg gelijk!) en op het moment dat we gingen verhuizen (dus... weer spannend voor hem). Mijn 2e kreeg het op hetzelfde moment als jouw zoon: vlak voor ze 4 werd. Ook ik maakte me zorgen over hoe het dan moest op school. Maar wonder boven wonder heeft ze nooit een ongelukje op school gehad. Ik denk dat zij het gewoon heel spannend vond om naar school te gaan. Misschien jouw kind ook? Heeft ie mogen oefenen op de basisschool en/of zit hij op een peuterspeelzaal? Hoe gaat het daar? En kan hij zelfstandig naar de wc, inclusief afvegen?
Ik zou me niet al teveel zorgen erover maken (jaaa, kweetut, doe je toch! ) en er niet teveel druk op leggen. Geef hem gewoon voor de zekerheid een tas met droge broek mee als het zover is.
pi_83305959
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:51 schreef 90Mir het volgende:
Naar dit topic was ik naar op zoek.
We hebben een mannetje van bijna 4 (volgende week) En hij moet straks naar school en moet dan zinnelijk zijn. Nou is het 2 maanden heel goed gegaan, hij wilde zelf wel zinnelijk worden. Maar nu, hij heeft er geen zin meer in. Vandaag ben ik met hem naar de stad geweest. We zijn 4 keer naar de wc gegaan, maar hij hoefde niet (zei hij). Ik had gezegt dat hij een kado kreeg als hij niet in zijn broek zou plassen (omdat hij het al 2 dagen wel een keer heeft gedaan). 1 x, hij plaste in de broek. En ik vroeg nog zo of hij niet naar de wc moest. Ik heb hem zelfs toen hij aan het trappelen was op de wc gezet, maar hij hoefde niet. "je kan nog lang wachten hoor, we kunnen hier de hele dag de hele nacht blijven, maar ik hoef niet te plassen hoor." zei hij. Hij vertelde dat hij de wc eng vond. dan maar tegen een boom, doe hij best vaak. Maar nee, dat wilde ook niet. Daarna in de speelgoedwinkel stond hij weer te trappelen. dus zeg ik: "kom we gaan naar de wc want je moet plassen, laat je speelgoedje maar liggen dan gaan we zo terug." "maar ik hoef niet te plassen!!" "maar als je in je broek plast krijg je geen cadeautje meer hè." "nee dat weet ik ,maar ik hoef ook niet te plassen." En wel, hij plast weer aan. Hebben dus het cadeautje laten liggen. Dat vond hij verschrikkelijk! Nou, als je dan lief bent en echt e ven op de wc gaat plassen kan ik er nog eens goed overnadenken. En hup, weer plast hij in zijn broek. Gelukkig had ik schone broeken bij. Maar dit is toch niet normaal? Hebben jullie tips?

Zo leg je wel heel erg druk op alles en hij is toch ook wel lief met luier.
Ik zie niet in wat lief zijn met zindelijkheid te maken heeft maar dat zal wel aan mij liggen.
Speelgoed laten liggen vind ik ook zonder plassen al een naar iets als het al speelgoed heeft vind ik het lullig om dit weer af te pakken. Maar dat is mijn mening ik snap dat straffen en afpakken als iets niet gaat zoals moeders wil toch helemaal niet.

Ik zou als ik jou was vooral beginnen met er niet teveel druk op te leggen..
En uitvinden waarom het die maanden wel goed ging en nu niet?
En waarom was de wc eng? Misschien wil die alles zittend doen.
Of stoer staand plassen? Zoek manieren om het aantrekkelijk te maken. maar lukt het niet dan zou ik de druk helemaal weg laten. Naar school gaan is ook erg spannend. Die zenuwen geven ook een lastig gevoel misschien. Zeker als die weet/denkt dat die voor die tijd zindelijk moet zijn en nooit meer in zijn broek mag plassen..
  vrijdag 25 juni 2010 @ 22:39:33 #73
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83307883
Jen is er echt nog niet klaar voor. Ze mag het morgen nog eens proberen, maar als dan weer alles op de grond ligt en geen enkele plas op de wc dan gaat ze mooi nog ff in een luier. Dit is niets.
pi_83309844
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 22:03 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Zo leg je wel heel erg druk op alles en hij is toch ook wel lief met luier.
Ik zie niet in wat lief zijn met zindelijkheid te maken heeft maar dat zal wel aan mij liggen.
Speelgoed laten liggen vind ik ook zonder plassen al een naar iets als het al speelgoed heeft vind ik het lullig om dit weer af te pakken. Maar dat is mijn mening ik snap dat straffen en afpakken als iets niet gaat zoals moeders wil toch helemaal niet.
Volgens mij lees je toch echt verkeerd hoor. Ze staat in de speelgoedwinkel waar ze hem een cadeautje als beloning in het vooruitzicht heeft gesteld. Ze wijst hem er meerdere malen op dat hij naar de wc moet gaan als hij moet plassen (en dan dus even de winkel uit en het cadeautje laten liggen om het later op te halen), maar hij plast prompt in zijn broek. Dus krijgt hij het cadeautje niet. Dat heeft niets met straffen en afpakken te maken, maar met niet belonen voor het ongewenste gedrag.
Overigens heb je goeie tips!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 23:28:00 #75
298315 SacreCoeur
pi_83310290
Ik vind dat echt raar.
Een cadeautje ovb beloven.
pi_83310344
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 22:39 schreef Ticootje het volgende:
Jen is er echt nog niet klaar voor. Ze mag het morgen nog eens proberen, maar als dan weer alles op de grond ligt en geen enkele plas op de wc dan gaat ze mooi nog ff in een luier. Dit is niets.
Veel mooi weer op komst: lekker buiten laten spelen in onderbroek of zwembroekje! (Hoera! Een badje buiten!!! ) Scheelt dweilen! En zo niet: lekker weer de luier om! Wordt iedereen blijer van op een gegeven moment! Ze geeft vanzelf aan wanneer ze er wel klaar voor is hoor! (Hoe oud is Jen?)

Ik moet zeggen, het scheelt een hoop geld aan luiers en je wilt ze op een gegeven moment toch zindelijk hebben. Maar qua gemak kan je ze beter tot hun 18e in de luier hebben volgens mij! Ze 'moeten' altijd op de meest onmogelijke momenten! Terwijl je potjandikkedozie net nog gevraagd hebt of ze moeten!
pi_83310848
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:28 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik vind dat echt raar.
Een cadeautje ovb beloven.
Ik vind daar niets raars aan. Zoiets heet een beloningssysteem.
Volgens mij doet iedere moeder dat wel.
"Als je vandaag droog blijft, verdien je een stickertje en bij 5 stickertjes krijg je een cadeautje"
"Als jij je bordje leeg eet, mag je vanavond een snoepje"
"Als je lief bent, gaan we vanmiddag eendjes voeren"
"Als je nu even meewerkt met tandjes poetsen, lees ik je straks nog een boekje voor."
Belonen voor goed gedrag, wat is daar nou 'raar' aan?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 23:46:42 #78
298315 SacreCoeur
pi_83311126
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:40 schreef Mammietje het volgende:

[..]

"Als je vandaag droog blijft, verdien je een stickertje en bij 5 stickertjes krijg je een cadeautje"
"Als je nu even meewerkt met tandjes poetsen, lees ik je straks nog een boekje voor."
Nee, ik doe hier serieus niet aan.
Maar dat is een keus.

Raar vind ik het wel als dat zo gaat bij 't plassen.
Daar moet je niet voor belonen & 'straffen'. (door het niet te geven)
Maar op een goede manier stimuleren.

Ik heb ook totaal niets met het 'moet je plassen?' gedoe.
Ze zullen 9 van de 10 keer toch nee zeggen & dan zit je ermee.
Gewoon op de wc & klaar was het hier altijd.
Ging razend snel goed.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 00:26:13 #79
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83312730
het ene kind is 't andere niet. onze jongste heeft ook lange tijd grote moeite gehad met het aanvoelen of ze moest plassen. soms kan het dan wel een manier zijn om het gewoon regelmatig even te vragen, alleen al om haar te dwingen om daar even over na te denken. als ik niks vroeg ging ze gewoon niet. ook niet na tig ongelukjes.

ik ben 't wel een beetje met je eens over dat belonen en straffen hoor, maar ik snap ook erg goed dat je uit wanhoop toch af en toe tot dat soort poging tot omkoping overgaat. werkt namelijk soms nog best goed ook!
in de haak.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 07:40:31 #80
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_83317527
quote:

[..]

Met het zindelijk worden doe ik dat af en toe hier. Ze zijn eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in de stickers, vergeten het vaak of plakken de stickers bij elkaar op de poster.

Maar voor de rest kan ik niet bij je aansluiten qua belonen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 19:39:40 #81
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_83333971
quote:

[..]

Volgens mij doelde zij specifiek op belonen met een cadeautje (uit de winkel).
Ik vind dat op zich niet raar maar zo gaat het hier niet. Wel belonen, maar niet met een cadeau of stickers. Hij krijgt applaus

Sinds 2 dagen bezig met de 'zindelijkheidstraining'. Volgens mij is het de goede timing, krijg de indruk dat hij er wel aan toe is. Tot nu toe gaat het goed als hij in zijn blootje loopt, de plasjes en ook de poep belandt mooi in het potje. Eén ongelukje, toen ie een broekje aan had. Dus dat is na een succesvolle dag de volgende stap, broekje aan en dan aangeven dat ie moet plassen. Ik ben / hij is er alleen thuis & overdag nog mee bezig, toen we boodschappen gingen doen heb ik hem weer een luier om gedaan en snachts ook. Stapje voor stapje proberen we het gewoon. Ik wil ook niet meteen te veel verwachten, beetje kijken wat hij aan kan.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 11:56:32 #82
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_83436253
Linde gaat nu sinds een dag of 3 overdag steeds op het potje en er zijn bijna geen ongelukjes (een enkele keer omdat ze te afgeleid is bij bv tv kijken of kleuren ofzo) Het valt me alleen op dat ze zo vaak moet plassen. Ik heb het afgelopen uur al zo'n 7 keer het potje geleegd. Soms moet ze ook heel snel na elkaar plassen en dan is het echt steeds een behoorlijke plas, niet alleen wat drupjes. Is dat normaal of moet ik eens laten checken op blaasontsteking?
pi_83445691
Ons zoontje is definitief nog niet klaar voor zindelijkheidstraining. Hij ging gisteren bij onze buren in een opblaasbadje. Ik me nog bedenken of ik hem in zwemluier en zwembroekje even mee kan nemen. Zodra zijn gewone luier uitging plaste hij vrolijk dwars over de commode en zijn bedje heen.

* aantal maanden opschuiven gaat de zindelijkheidstraining*
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:14:13 #84
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83447596
Eli vindt het ook prima om op de wc(verkleiner te zitten). Houdt het zo een kwartier vol.
maar er komt dus echt he-le-maal niks uit!
Tsja, en wat doe je dan met je beloningssysteem?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 16:17:15 #85
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_83447738
Davinia we gaven Linde een tijdje ook een sticker voor het proberen. Op een gegeven moment wilde ze namelijk niet meer proberen omdat het 'toch niet lukte' en ze dan geen sticker kreeg. Het werd dan echt een teleurstelling voor haar
pi_83457621
Wij gaven Chris ook een sticker voor het proberen. Die mocht hij op zijn potje plakken. Maar dat was ook mee, omdat zitten op het potje al een overwinning was.
En we hadden 3 kleine cadeautjes liggen voor als er echt iets zou komen. Daarna keek hij ook niet meer echt om naar stickers of cadeautjes..
pi_83481501
Hier is de sticker op zich al cadeautje genoeg . Dus als ze geprobeerd heeft met resultaat dan krijgt ze een "plakkie".
Van de week een grote plas op de pot en gister kwam ze vragen om een luier toen ze moest... Ik heb de indruk dat ze poepen wel voelt, maar plassen nog niet zo.
Maar goed, ze ging er voor het eerst echt uit zichzelf op zitten gister, dus we komen er uiteindelijk vast wel... .
Heb soms ook het idee dat het dwarsigheid is ofzo. Dan zeg ik dat ze als ze moet plassen, maar op het potje moet gaan zitten en dan zegt ze nee en doet het vervolgens gewoon op haar stoel... is het dan een ongelukje of niet... lastig.
Maar goed, het komt vast wel...
pi_83533229
Ik heb gister op het KDV gevraagd of ze daar ook tijd hadden Dana op de wc te zetten als ze dr uit bed haalde. En dat was geen enkel probleem
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:55:36 #89
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83533591
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 16:17 schreef Stiemie het volgende:
Davinia we gaven Linde een tijdje ook een sticker voor het proberen. Op een gegeven moment wilde ze namelijk niet meer proberen omdat het 'toch niet lukte' en ze dan geen sticker kreeg. Het werd dan echt een teleurstelling voor haar
ik weet niet of dat gaat werken bij ons / Eli...
Maar tis iig wel fijn dat Linde op die manier zichzelf stimuleert!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 1 juli 2010 @ 23:46:08 #90
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_83553901
Hier werkt het supergoed. Gisteren bij de opvang overdag zonder luier geweest (wel 3 ongelukjes gehad, maar ja veeeeel afleiding) en vandaag bij opa en oma ook zonder luier en keurig op het potje (Kijk eens oma ik heb een hele mooie poep gemaakt! )

En ook op blaasontsteking laten testen en dat is gelukkig niet het geval Ze gaat trouwens ook al wat minder vaak, misschien was het vooral de spanning en de nieuwigheid
pi_83564883
Hier ook weer een poging zonder luier... maar ik vermoed dat er niet zoveel animo is voor de pot... Ze roept steeds nee als ik vraag of ze daarop gaat plassen/poepen...
Nou ja we zullen zien...
  vrijdag 2 juli 2010 @ 11:54:59 #92
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83565056
Mijn dochter (nu 2 jaar en 3 mnd) is nu overdag zindelijk. En nu vraag ik me af of ik haar gewoon 's nachts ook maar zonder luier in bed ga leggen (al doende leert ze het vanzelf is voor overdag ook succesvol geweest) of dat ik toch maar beter nog een tijdje wacht, bijvoorbeeld tot ze 's nachts eigenlijk meestal een droge luier houdt ofzo.
pi_83566455
Hoe kom ik erachter of ze het wel of niet voelt aankomen?
Want ze zat net te spelen in een plasje... maar of dat dan is omdat ze zit te spelen en het niet door heeft... of dat ze gewoon nog niet voelt als er een plas komt of dat het gewoon koppigheid is...?
Ze zit nu wel op de pot, maar dat wil ze dan pas nadat er een plas op de grond is gekomen...

Is het wat om haar elke zoveel tijd even op de pot te zetten misschien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')