abonnement Unibet Coolblue
pi_78808411
Mijn zoontje word in mei 4 jaar en is nog steeds niet zindelijk. Hij is nu zover dat hij afgelopen week 3x op het potje heeft geplast en is daar dan ook heel trots op maar om hem op dat potje te krijgen is een strijd. Iemand nuttige tips?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:19:38 #2
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78808616
Vraag 1: Wat heb je allemaal al geprobeerd?
pi_78808749
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 11:19 schreef bioloogje het volgende:
Vraag 1: Wat heb je allemaal al geprobeerd?
eigenlijk nog niet zo heel veel, hem bekend gemaakt met het potje, dus dat gewoon binnen neergezet. hem er met kleren aan erop gezet (dat vond hij goed), ik heb het idee dat hij op de 1 of andere manier bang is of zo. ben er al een tijdje mee bezig maar het is zo'n strijd om hem erop te krijgen. huilen en krijsen. ik moet praten als brugman wil hij er op gaan zitten. ik weet geen manier om het voor hem leuk te maken dat hij op dat potje te gaan zitten. ik had verwacht dat als hij uiteindelijk een keertje plaste dat hij het dan leuk ging vinden. dat is nu 3x gebeurd en dan is hij hartstikke trots, gaan we samen het plasje in de wc gooien en mag hij een sticker plakken. hij roept dan vervolgens tegen iedereen die het wil horen dat hij op het potje geplast heeft maar wil ik hem de volgende keer weer op dat potje hebben dan begint de strijd opnieuw. ik zet hem nu iedere 2 uur op het potje, iedere keer strijd. dus volhouden doe ik wel maar ik ben bang dat als het iedere keer zo'n strijd is dat het niet automatisch zal gaan gebeuren
  zaterdag 6 maart 2010 @ 11:44:16 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78809119
Kun je niet meer de nadruk op belonen leggen?
Ik weet niet wat het stickers plakken precies inhoud voor hem, maar als je dat "groot" kan maken, Dus dat hij ernaar uitkijkt om een sticker te mogen plakken dat het dan misschien wat makkelijker gaat. Bijvoorbeeld door door te zeggen dat als hij "zoveel" stickers heeft, dan gaan we... of dan krijg je... (vul een grote beloning in. Zijn favoriete eten, of iets leuks doen.)

Succes ermee iig.
pi_78809395
Vooral niet dwingen, dat werkt alleen maar averechts.
Misschien wil hij helemaal niet op het potje maar juist op de wc.

Wij hebben onze oudste destijds in haar blote kont laten lopen en het potje in de woonkamer gezet. Ze ging er van zelf steeds vaker op. Ja, ze had geregeld een ongelukje maar lang leve laminaat
belonen met stickers werkt hier iig niet
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator zaterdag 6 maart 2010 @ 11:58:57 #6
5428 crew  miss_sly
pi_78809520
Geen ervaring mee, maar google levert bijvoorbeeld het volgende op:

http://www.kinderinfo.nl/(...)~CurrentPeriod~2.asp

http://www.peuteren.nl/peuters/zindelijkheid.php
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 6 maart 2010 @ 12:25:44 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78810327
In ieder geval geen strijd van maken, dat wint niemand.

Bij die nanny Jo zag ik eens eenzelfde probleem (mama zette kind op pot en zei 'en nu plassen anders mag je niet van de wc af', antwoord kind: 'nee', ze konden daar gerust uren blijven zitten ), en toen gaf de nanny dat meisje een hele mooie onderbroek met een plaatje van een nanny erop. En het verhaal was dat die nanny het niet leuk zou vinden als ze nat en vies zou worden. En er werd een feestje van gemaakt, met een liedje en een dansje. Volgens mij is die broek geen één keer nat geweest.

En probeer inderdaad eens een zitverkleiner op de wc, misschien wil hij dat wel?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 6 maart 2010 @ 12:28:50 #8
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_78810421
vorige week mijn zoon van 3 zindelijk gekregen.
Onderbroek aangetrokken en begonnen met elk half uur op de wc zetten. 's middags dit opgerekt naar elke 3 kwartier en de volgende dag gewoon zelf aan laten geven. Na twee dagen waren er geen ongelukjes meer Hij probeert elke dag nog wel om een luier aan te krijgen, want laten lopen is natuurlijk veel makkelijker.. maar daar trappen we niet meer in

Ook zijn jongere zusje (nog geen 2) deed dapper mee Die maakte er afgelopen week weer een potje van, steeds te laat op de wc en als ze zei dat ze moest plassen kwam er niks, dus die heeft na een week weer een luierbroekje aangekregen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 21:47:00 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78828518
Het zindelijk worden van mijn zoon was ook een hele strijd. Hij was totaal niet gevoelig voor beloning. Uiteindelijk hebben we besloten in overleg met het kdv dat hij zowel thuis als op het kdv geen luier meer kreeg. Ook niet 's nachts. Dan maar in zijn broek plassen en poepen. Dat laatst is niet gebeurd, poepen deed hij vanaf dat moment op de wc. Hij heeft nog wel af en toe in zijn broek geplast, maar ook niet echt vaakl. Eigenlijk was hij al zindelijk, dat bleek op dat moment wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78828752
om even te reageren op jullie allemaal want het zijn stuk voor stuk goede tips, dankjewel.

op de wc wil hij al helemaal niet helaas, ook niet met een zitverkleiner. ook ik heb m in een onderbroek laten lopen, als eerste er achter te komen wanneer hij plaste zodat ik daarop in kon spelen. ik kwam er wel achter dat hij een behoorlijk grote blaasinhoud heeft want hij kan dus makkelijk 2 uur droog blijven voordat hij ging plassen. en hij vind het ontzettend vies om in zn broek te plassen, loopt dan geen stap meer. ik laat hem dan wel zelf zn broek uit doen. ik hou de tijd in de gaten en zet hem met regelmaat op die pot. maar het probleem blijft het moment van op het potje zetten. als ik al zeg"kom jongen, we gaan op het potje zitten"dan begint het al. dat wil hij absoluut niet, ook al heeft hij even van te voren zijn broek natgeplast en vind hij dat ontzettend vies, dan nog wil hij pertinent niet op de pot. hij begint meteen te huilen en te schreeuwen. kijk daar begint de strijd dus al. en ik weet die strijd is niet goed en werkt idd alleen maar averechts maar ik word er een beetje moedeloos van. in mei mag hij naar school en hij mag niet als hij niet zindelijk is dus de tijd begint te dringen.

wat ik eens zal proberen is om aan dat stickersysteem een beloning aan vast te maken. hij is als hij wel geplast heeft ontzettend trots en wil heel graag die sticker plakken (behalve als ik zeg dat we op de pot gaan zitten, dan is het meteen, ik wil geen sticker verdienen, mama), het is zeker te proberen waard.
pi_78828982
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 21:47 schreef livelink het volgende:
Het zindelijk worden van mijn zoon was ook een hele strijd. Hij was totaal niet gevoelig voor beloning. Uiteindelijk hebben we besloten in overleg met het kdv dat hij zowel thuis als op het kdv geen luier meer kreeg. Ook niet 's nachts. Dan maar in zijn broek plassen en poepen. Dat laatst is niet gebeurd, poepen deed hij vanaf dat moment op de wc. Hij heeft nog wel af en toe in zijn broek geplast, maar ook niet echt vaakl. Eigenlijk was hij al zindelijk, dat bleek op dat moment wel.
ja daar heb ik ook aan zitten te denken. maar hoe was het moment bij jullie dan van het op de pot of wc te gaan? was dat ook onder veel gehuil, dat wil ik niet en geschreeuw?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:09:56 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78829326
Hij kreeg enorme driftbuien als je hem op de wc probeerde te zetten. Potje ging al helemaal niet, die heeft hij volgens mij kapot gemaakt of weggegooid
Stickers als beloning werden door hem verscheurd.
Ik ben naar het kdv gegaan om te overleggen en zij kwamen met de oplossing van het verbannen van luiers. En dat werkte ook alleen maar omdat we het op beide fronten deden. Het was geen strijd meer, hij is gewoon voor een feit gesteld. Er zijn geen luiers meer en je kunt nu in je broek plassen of op de wc. Verder bemoeiden we ons er ook niet meer mee. Als hij in zijn broek had geplast kon hij zelf een schone broek aandoen en de vuile bij de was gooien. Het was ineens niet meer ons probleem maar zijn probleem. Nou ja, het heeft in ons geval geholpen, maar toen zaten we dus al wel op het niveau dat de hele zindelijkheidstraining was uitgelopen op een machtsstrijd. Zover moet het dus theoretisch al helemaal niet komen
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78829637
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:09 schreef livelink het volgende:
Hij kreeg enorme driftbuien als je hem op de wc probeerde te zetten. Potje ging al helemaal niet, die heeft hij volgens mij kapot gemaakt of weggegooid
Stickers als beloning werden door hem verscheurd.
Ik ben naar het kdv gegaan om te overleggen en zij kwamen met de oplossing van het verbannen van luiers. En dat werkte ook alleen maar omdat we het op beide fronten deden. Het was geen strijd meer, hij is gewoon voor een feit gesteld. Er zijn geen luiers meer en je kunt nu in je broek plassen of op de wc. Verder bemoeiden we ons er ook niet meer mee. Als hij in zijn broek had geplast kon hij zelf een schone broek aandoen en de vuile bij de was gooien. Het was ineens niet meer ons probleem maar zijn probleem. Nou ja, het heeft in ons geval geholpen, maar toen zaten we dus al wel op het niveau dat de hele zindelijkheidstraining was uitgelopen op een machtsstrijd. Zover moet het dus theoretisch al helemaal niet komen
nee theoretisch moet het idd niet zover komen nee, maar de praktijk werkt vaak anders dan in de boekjes. tenminste hier wel, haha. ja ook hier word er met het potje gegooid om er vervolgens al huilend op te gaan zitten.

nou morgen weer een dag om het te gaan proberen in ieder geval. zal ook s met het kdv gaan overleggen en met mijn ex-man (ik ben gescheiden namenlijk). want idd het moet overal hetzelfde gaan anders werkt het niet. ik ga poging honderduizendzevenentwintig weer aan
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:22:41 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78829772
beloningssystemen kunnen ook heel averechts werken (want het maakt het misschien tot iets veel te speciaals, terwijl 't eigenlijk meer vanzelfsprekend zou moeten zijn dat hij leert op de wc te plassen. net zoiets als leren lopen).
maar wij zijn er ook voor gezwicht ooit hoor. alleen: bij de een werkte het prima, terwijl de ander er ook echt he-le-maal niks om gaf. in het van-kleuter-tot-puber topic bespraken we deze week toevallig ook dit onderwerp. ik heb daar beschreven hoe wij er met mijn dochter uiteindelijk toch in geslaagd zijn. een vergelijkbaar stappenplan zou je ook voor jullie zoon kunnen maken lijkt me. zeker omdat ie al groot genoeg is om op de wc te gaan, zou je het potje misschien nu ook wel over kunnen slaan. dan zou ik denk ik dus even 'teruggaan' naar de luier en als volgt beginnen: (als nieuwe regel aankondigen, heel stellig, geen onderwerp waar discussie over mogelijk is). als hij moet plassen of poepen mag hij om een luier vragen. maar het feitelijke plassen/poepen moet hij dan wel in de ruimte van de wc doen. dus in dat kamertje. zie verder het topic waar ik 't net over had.

trouwens, allereerst is 't van belang om te weten of je zoon het wel al aan voelt komen als hij nodig moet. heb je daar zicht op?

[ Bericht 0% gewijzigd door trui op 06-03-2010 22:32:09 ]
in de haak.
pi_78829844
Ondanks dat de tijd begint te dringen, laat het eens een week met rust. Hij weet nu hoe het gewenst wordt, plassen doe je op het potje (of op wc als hij dat wil) maar laat het gedwongen op het potje eraf. Het zit niet lekker en als je niet moet, moet je niet. Geef hem lekker weer een BABYluier aan (noem het ook zo! ) en zodra hij op het potje plast, mag hij de GROTE-JONGENS-onderbroeken dragen. Verder praat je er niet meer over. Laat het potje staan, maak een mooi stikkervel (met vakjes of wolkjes, weet ik veel) en hang dat op. Plak de 3 stikkers die hij al verdiend heeft er op en als hij er nog 2 bij verdiend, krijgt hij een klein kadootje (stuiterbal, bellenblaas, stoepkrijt etc.) De beloning moet wel boter bij de vis zijn, dus meteen na het verdienen van de laatste sticker. (Daarom prefereer ik kleine kadootjes, die kan je op elk tijdstip geven.) Dat stickervel plak je op zijn hoogte op de koelkast. Als het 'vol' is, komt er een nieuw stickervel. Laat hem in het begin binnen een klein aantal stickers al een beloning verdienen, later steeds meer. En laat het daarna eens aan hem over. Natuurlijk is het een OVERDREVEN groot FEEST als hij uit zichzelf op het potje gaat plassen. Dans, zing, bejubel hem en zwaai samen de grote-jongens-plas na als je het doorspoelt. Wat GEWELDIG!
Maar ik zou er nu even geen dwang meer achter zetten, even laten rusten. Zo is het een machtsstrijd aan het worden en die wint hij, gegarandeerd. Als hij na een week nog niet uit zichzelf initiatief getoont heeft, zet je het kadootje -mooi ingepakt- lonkend op de koelkast en wijs je hem er even op!
Heel veel succes. Ik kan me voorstellen dat je de tijd voelt dringen. Je zal je er echter ook over verbazen hoe snel het gaan kan voor ze helemaal zindelijk zijn.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:25:36 #16
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78829875
Succes! Het gaat uiteindelijk vast wel lukken voordat hij naar school moet
En dat de theorie en praktijk wel eens uit elkaar loopt, weet ik helaas wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78830072
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:22 schreef trui het volgende:
beloningssystemen kunnen ook heel averechts werken (want het maakt het misschien tot iets veel te speciaals, terwijl 't eigenlijk meer vanzelfsprekend zou moeten zijn dat het leert op de wc te plassen. net zoiets als leren lopen).
maar wij zijn er ook voor gezwicht ooit hoor. alleen: bij de een werkte het prima, terwijl de ander er ook echt he-le-maal niks om gaf. in het van-kleuter-tot-puber topic bespraken we deze week toevallig ook dit onderwerp. ik heb daar beschreven hoe wij er met mijn dochter uiteindelijk toch in geslaagd zijn. een vergelijkbaar stappenplan zou je ook voor jullie zoon kunnen maken lijkt me. zeker omdat ie al groot genoeg is om op de wc te gaan, zou je het potje misschien nu ook wel over kunnen slaan. dan zou ik denk ik dus even 'teruggaan' naar de luier en als volgt beginnen: (als nieuwe regel aankondigen, heel stellig, geen onderwerp waar discussie over mogelijk is). als hij moet plassen of poepen mag hij om een luier vragen. maar het feitelijke plassen/poepen moet hij dan wel in de ruimte van de wc doen. dus in dat kamertje. zie verder het topic waar ik 't net over had.

trouwens, allereerst is 't van belang om te weten of je zoon het wel al aan voelt komen als hij nodig moet. heb je daar zicht op?
hij vraagt nu wel sinds vandaag "mama heb ik een luier aan?" dus ja ik denk dat hij wel ïets"voelt aankomen. en toen ik hem in zn onderbroek liet lopen was hij iedere keer zo ongeveer 2 uurtjes droog voordat hij deze nat had. dankjewel, ik zal eens gaan kijken daar
pi_78830105
Voor onze middelste (jongetje) gaf een Enorme Beloning het laatste zetje en voor onze jongste (meisje) het verhaal dat grote meisjes en zeker prinsesjes niet in hun mooie nieuwe Zeeman-onderbroekjes piesten en poepten. Beiden van de ene op de andere dag keizindelijk, behalve wat ongelukjes 's nachts. Oh ja en de luiers werden spontaan onzichtbaar als ze het wilden proberen, die optie moet misschien echt compleet buiten zicht zijn.

Het lukte dus wel wat later dan gemiddeld, iets na hun derde verjaardag dacht ik. Eerder boden we wel die pot aan, maar werd er dan "wil niet!" geroepen, dan was het ook meteen afgelopen. Dan is het ook niet meer interessant in een machtsstrijd redeneerden we.

Ik denk dat je een jongetje van (bijna) vier heel goed voor het feit kan stellen dat het vanaf nu zó gaat. Sluit wel eerst uit dat er niks anders speelt waardoor hij niet zindelijk kán worden, iets lichamelijks of geestelijks. Zelfs (bijvoorbeeld hoor, niet dat ik je iets aan wil praten via het internet) een hele lichte autistische stoornis gaat vaak gepaard met minder controle over de sluitspieren en ook heftige koppigheid rondom het onderwerp. Ik ben bijvoorbeeld een aantal keren erg boos geworden op onze oudste, terwijl die nu pas -net negen geworden- in staat is om klokzindelijke te functioneren. Daar voel ik me nu nog ontzettend schuldig over soms.

Succes!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_78830728
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:32 schreef Mwanatabu het volgende:


Ik denk dat je een jongetje van (bijna) vier heel goed voor het feit kan stellen dat het vanaf nu zó gaat. Sluit wel eerst uit dat er niks anders speelt waardoor hij niet zindelijk kán worden, iets lichamelijks of geestelijks. Zelfs (bijvoorbeeld hoor, niet dat ik je iets aan wil praten via het internet) een hele lichte autistische stoornis gaat vaak gepaard met minder controle over de sluitspieren en ook heftige koppigheid rondom het onderwerp. Ik ben bijvoorbeeld een aantal keren erg boos geworden op onze oudste, terwijl die nu pas -net negen geworden- in staat is om klokzindelijke te functioneren. Daar voel ik me nu nog ontzettend schuldig over soms.

Succes!
ja dat is het ook nog. zn vader heeft extreem adhd, wat daar ook een probleem bij kan zijn. al heb ik niet het idee dat er dat aan de hand is moet ik het wel in mn achterhoofd houden. oke, jou zoontje is nu 9? hoe hebben jullie dat op school gedaan dan als ik vragen mag? ik weet dat ze bij ons in principe niet worden geweigerd (wat sommige scholen wel doen) als ze nog niet zindelij kzijn maar je word wel gebeld als het teveel ongelukjes worden. dan mag je zelf komen verschonen. mijn oudste werd ook pas laat zindelijk, dat gaf gelukkig niet veel strijd, zij nam daar simpelweg gewoon de tijd niet voor, dus ook niet op school. geregeld werden we gebeld en ook kinderen zijn hard tegen elkaar. dat wil ik nu natuurlijk ook voorkomen
pi_78831563
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 22:51 schreef Delan het volgende:

[..]

ja dat is het ook nog. zn vader heeft extreem adhd, wat daar ook een probleem bij kan zijn. al heb ik niet het idee dat er dat aan de hand is moet ik het wel in mn achterhoofd houden.
Het was ook maar een idee he, het kan ook "gewoon" één van die kindjes zijn die niet willen of kunnen.
quote:
oke, jou zoontje is nu 9? hoe hebben jullie dat op school gedaan dan als ik vragen mag?
Triest genoeg zat hij toen we het voor het eerst echt probeerden al op een Medisch KleuterdagVerblijf. Toen was de ernst van zijn handicap(s) nog niet zichtbaar, dus we zijn een aantal keer gepusht om te beginnen met de training, terwijl achteraf dan bleek dat hij het gewoon niet aankon.

Op het dagbestedingscentrum erna lieten ze het op ons aanraden met rust na een halve poging, maar toen hij erna op het Kort Verblijf Tehuis terecht kwam begon het gezeik meteen weer. Toen heb ik ze dus keihard gezegd dat ik ze veel succes wenste, maar dat ik er niet aan mee zou werken omdat het veel stress voor hem zou gaan betekenen, helemaal nu zijn leventje zo overhoop gegooid werd.

Maar toch doen he. Na een maand ofzo opgegeven. Daarna -eindelijk- met de mensen van zijn woonvorm en het dagbestedingscentrum een trajectje uitgestippeld waarin het gaan naar de WC ingepast werd in zijn schema zonder dwang. Nu, twee jaar later (!) loopt hij meestal zonder luier. Alleen als hij zichzelf verliest in een spel, obsessie of afwezigheid heeft hij ongelukjes en dat blijft ook wel zo denk ik.

Bottom line is dat hij door zijn voorkomen stelselmatig te hoog werd ingeschat. Zijn autisme is in de loop der jaren gewoon veel groter gebleken dan aanvankelijk het geval leek, vooral omdat hij verbaal een jaar of anderhalf voorloopt op zijn eigenlijke cognitieve ontwikkeling (hij is nog geen drie wat dat betreft). Hij leek dus in staat tot meer dingen dan hij kon. Erg zielig!
quote:
ik weet dat ze bij ons in principe niet worden geweigerd (wat sommige scholen wel doen) als ze nog niet zindelij kzijn maar je word wel gebeld als het teveel ongelukjes worden. dan mag je zelf komen verschonen. mijn oudste werd ook pas laat zindelijk, dat gaf gelukkig niet veel strijd, zij nam daar simpelweg gewoon de tijd niet voor, dus ook niet op school. geregeld werden we gebeld en ook kinderen zijn hard tegen elkaar. dat wil ik nu natuurlijk ook voorkomen
Ja, dat kan ik me 100% voorstellen. Je gaat dat jochie niet om het te pesten op het potje prakken, toch?
Is je zoontje gevoelig voor vergelijkingen met leeftijdsgenootjes of mensen uit de omgeving? Dochterlief hier kon op een gegeven moment prima benoemen wie er in de omgeving allemaal met en zonder luier liep en hoe oud die was, en zo is het kwartje denk ik gevallen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_78839712
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het was ook maar een idee he, het kan ook "gewoon" één van die kindjes zijn die niet willen of kunnen.
[..]


Triest genoeg zat hij toen we het voor het eerst echt probeerden al op een Medisch KleuterdagVerblijf. Toen was de ernst van zijn handicap(s) nog niet zichtbaar, dus we zijn een aantal keer gepusht om te beginnen met de training, terwijl achteraf dan bleek dat hij het gewoon niet aankon.

Op het dagbestedingscentrum erna lieten ze het op ons aanraden met rust na een halve poging, maar toen hij erna op het Kort Verblijf Tehuis terecht kwam begon het gezeik meteen weer. Toen heb ik ze dus keihard gezegd dat ik ze veel succes wenste, maar dat ik er niet aan mee zou werken omdat het veel stress voor hem zou gaan betekenen, helemaal nu zijn leventje zo overhoop gegooid werd.

Maar toch doen he. Na een maand ofzo opgegeven. Daarna -eindelijk- met de mensen van zijn woonvorm en het dagbestedingscentrum een trajectje uitgestippeld waarin het gaan naar de WC ingepast werd in zijn schema zonder dwang. Nu, twee jaar later (!) loopt hij meestal zonder luier. Alleen als hij zichzelf verliest in een spel, obsessie of afwezigheid heeft hij ongelukjes en dat blijft ook wel zo denk ik.

Bottom line is dat hij door zijn voorkomen stelselmatig te hoog werd ingeschat. Zijn autisme is in de loop der jaren gewoon veel groter gebleken dan aanvankelijk het geval leek, vooral omdat hij verbaal een jaar of anderhalf voorloopt op zijn eigenlijke cognitieve ontwikkeling (hij is nog geen drie wat dat betreft). Hij leek dus in staat tot meer dingen dan hij kon. Erg zielig!
[..]

Ja, dat kan ik me 100% voorstellen. Je gaat dat jochie niet om het te pesten op het potje prakken, toch?
Is je zoontje gevoelig voor vergelijkingen met leeftijdsgenootjes of mensen uit de omgeving? Dochterlief hier kon op een gegeven moment prima benoemen wie er in de omgeving allemaal met en zonder luier liep en hoe oud die was, en zo is het kwartje denk ik gevallen.
i know, maar rekening houden met kan natuurlijk geen kwaad.

jeetje wat erg voor hem (en voor jullie) zeg, dat is nou juist het vervelende aan een geestelijk iets he, je ziet er niks aan, je kunt alleen maar doen wat je goed lijkt. en achteraf merk je pas of het gewerkt heeft ja of nee. wel helemaal super dat hij dit nu al bereikt heeft!!

nee daar is hij niet zo gevoelig voor en is hij ook niet echt mee bezig. hij doet lekker zn eigen ding. kijkt wel naar zn zusje, heb het ook zo gedaan dat als zij naar de wc ging dat ik hem dan op het potje wilde zetten, zo van kijk zij gaat ook naar de wc, jij ook even plassen dan. maar ook dat werkte niet. nee ik wil hem er zeker niet mee pesten nee.
pi_78841141
Hai,

Hier heeft het bij mijn dochter heel erg lang geduurd. Ze is nu bijna 4 en plast inmiddels op de wc en het potje, maar poepen durft ze nog niet.

Het plassen doet ze nu inmiddels ruim een half jaar, maar dit heeft dus lang geduurd. We hebben haar uiteindelijk gedwongen door haar geen luier te geven. Ze plaste dan op de grond en er was totale paniek dat er dan plas kwam. Uiteindelijk ging ze dan toch maar snel op het potje zitten en toen was ze toch wel opgelucht.
Wat erbij ook heeft geholpen; een kadobox die mijn zus voor haar heeft gemaakt. Een doos met kleine vakjes met in elk vakje een klein kadootje (een jojo, een ringetje, een tolletje enz enz). Mijn zus had over de vakjes aluminiumfolie gedaan en elke keer als mijn dochter had geplast mocht ze een kadootje "prikken" met haar vinger.
Ik was zelf nogal van het niet dwingen en het zelf laten doen, maar mijn vriend niet. Met als resultaat dat ze nu wel plast op de wc.
Nu hebben we dus nog het poepen. Waarvan ik weer wat huiverig ben om gewoon te luier uit te laten. Ze poept nl nu altijd s'nachts (omdat ze het overdag ophoudt) en ik wil ook niet dat ze het zo lang ophoudt dat ze verstopping krijgt. Maar ja, mijn methode met plassen werkte eerder ook al niet.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:42:24 #23
156412 hestria
erg gastvrij
pi_78843237
hier had ik gewoon een lui kind.
Ze is heel de zomer zindelijk geweest, en opeens van de ene op andere dag wou ze niet meer. Toen hebben we alles geprobeert, stickers, belonen, boos worden, laten lopen in natte broeken, Het Grote meisjes/baby luiers verhaal.
Uiteindelijk heb ik gewoon stomweg gezegt dat we geen luiers meer hadden, en dat was de truc.
Nu zat was ze op het moment dat ze niet meer wilde 2,5 en vol in de peuterpuberteit, dus dat kan ook meegeholpen hebben.
Dennis, die heeft wel intresse in de toilet en potje, maar totaal nog niet door dat ie iets doet. Hij vraagt wel regelmatig of ie op het potje of toilet mag, en dan is het luier uit en hem erop, zit ie 2 min heel trots en daarna heeft hij er genoeg van. doet ook eigenlijk nog niets, heel af en toe een paar druppels. Hij begint nu wel af en toe aan te geven als hij gepoept heeft, dus mischien dat we van de zomer eens een voorzichtige poging gaan wagen.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_78864720
quote:
Op zondag 7 maart 2010 11:21 schreef Pixels24 het volgende:
Wat erbij ook heeft geholpen; een kadobox die mijn zus voor haar heeft gemaakt. Een doos met kleine vakjes met in elk vakje een klein kadootje (een jojo, een ringetje, een tolletje enz enz). Mijn zus had over de vakjes aluminiumfolie gedaan en elke keer als mijn dochter had geplast mocht ze een kadootje "prikken" met haar vinger.
dit vind ik een erg leuk idee!! mijn zoontje is wel gevoelig voor een beloning. misschien kan ik zo het moment van op het potje gaan leuker maken als dat erachter zit. dank je, weer een ideetje erbij
pi_78864900
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:42 schreef hestria het volgende:
hier had ik gewoon een lui kind.
Ze is heel de zomer zindelijk geweest, en opeens van de ene op andere dag wou ze niet meer. Toen hebben we alles geprobeert, stickers, belonen, boos worden, laten lopen in natte broeken, Het Grote meisjes/baby luiers verhaal.
Uiteindelijk heb ik gewoon stomweg gezegt dat we geen luiers meer hadden, en dat was de truc.
Nu zat was ze op het moment dat ze niet meer wilde 2,5 en vol in de peuterpuberteit, dus dat kan ook meegeholpen hebben.
Dennis, die heeft wel intresse in de toilet en potje, maar totaal nog niet door dat ie iets doet. Hij vraagt wel regelmatig of ie op het potje of toilet mag, en dan is het luier uit en hem erop, zit ie 2 min heel trots en daarna heeft hij er genoeg van. doet ook eigenlijk nog niets, heel af en toe een paar druppels. Hij begint nu wel af en toe aan te geven als hij gepoept heeft, dus mischien dat we van de zomer eens een voorzichtige poging gaan wagen.
mijn oudste was ook zo. was al een hele tijd zindelijk. en dat was ook niet zonder slag of stoot gegaan totdat ze besloot er geen tijd meer voor te willen nemen en er vervolgens ook echt niet mee zat dat haar broek nat was, ook poepte ze weer in haar broek. ik heb ze er gewoon in laten lopen totdat ze zelf ermee kwam. misschien hard maar iets anders hielp niet. ze heeft zo regelmatig rode billen gehad wat natuurlijk pijn deed. maar het heeft wel weer geholpen dat ze dat niet meer wilde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')