quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:24 schreef spectrumanalyser het volgende:als je zo'n rit maakt gebruik je dan een dagkaart?
zoja, is ie dan helemaal volgeblaft na een dag lang controles
Vorige keer, in de vakantie toen ik een rit maakte richting het Noord(oosten), ben ik 3x gecontroleerd, met een totale kilometeraantal van 810,6.
Ik verwacht dat ik aankomende zaterdag ook niet veel gecontroleerd word. Vooral niet bij Syntus en Veolia, want die hebben (meestal) geen conducteurs. Hun zijn dit niet verplicht, totdat ze met 3 stellen gekoppeld rijden (dacht ik).
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:25 schreef spectrumanalyser het volgende:nu ik er nog eens over nadenk, als je inchecked met je ov chipkaart, en na het einde van de dag weer op het zelfde station uitchecked, dan kost het je helemaal niets?
Nee, dat klopt niet.
Een reiziger zonder abonnement betaald ¤20,00 borg. Dit word altijd van je kaart afgeschreven, en bij uitchecken weer terugbetaald minus de ritprijs.
Bij een abonnementhouder (Voordeeluren etc) is deze borg ¤10,00. Hierbij geld het terugbetalen ook.
Er zit echter één maar aan: Check je uit op hetzelfde station als waar je ingecheckt bent, en zit hier 60 minuten of meer tussen, krijg je je borg niet terug. Zit je tot de 59 minuten, krijg je wél je borg terug.
Wanneer je 5x in een bepaalde periode (NS klantenservice vertelde mij 3 maanden) na een uur uitcheckt op hetzelfde station, kan je chipkaart geblokkeerd worden en tegen betaling weer gedeblokkeerd worden.
Indien je een aanvraag voor restitutie voor die borg vraagt, wat mogelijk is via de NS Klantenservice (telefonisch of via de post), mag je dit 3 keer per 3 maanden doen, en daarna geven ze geen geld meer terug in die bepaalde periode.
Aan het terugbetalen van je 'verloren' borg zit ook weer een eis; Je moet aan kunnen tonen dat je niet gereisd hebt, of als je bijvoorbeeld even later weer hebt ingecheckt, en ergens anders uitgecheckt
Voorbeeld: incheck 1 op station X om 17:00, je loopt rond of dergelijke, komt terug en denkt niet ingecheckt om 18:10, en wilt inchecken. Je checkt dus uit(1), en weg is borg. Je checkt (2) om 18:14 weer in, en checkt uit(2) op station Z).
In het laatste geval kun je dus ook geld terugkrijgen.
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:45 schreef James1988 het volgende:Ofwel: als je een rit maakt van 40 euro kan je dat geld schelen. De regels schrijven echter wel voor dat je niet in de richting mag reizen van het station waar je bent ingecheckt. Breda -> Amsterdam -> Utrecht kun je prima reizen zonder uit te checken in Amsterdam, maar als je daarna weer richting Rotterdam of Den Bosch gaat, en je een controle krijgt, valt dat op.
Je zit fout over de reis en uitchecken.
Je checkt in op Breda, en reist naar Amsterdam, om later door te reizen naar Utrecht.
Omdat dit niet een rechtstreeks traject is naar Utrecht, want de reisplanner geeft aan een overstap in Rotterdam, om je weg te vervolgen naar Utrecht via Gouda. Je passeert op je route dus Amsterdam niet.
Wil je persé in Amsterdam komen, moet je in Amsterdam uitchecken, en even later inchecken om in Utrecht weer uit te checken.
Dit is nodig, omdat je bij je chipkaart géén via-traject kan selecteren.
Je hebt natuurlijk geluk wanneer er een conducteur niet moeilijk doet, of niet eens langs komt.
Normaal zou een HC een UvB (Uitstel van Betaling) moeten uitschrijven.
Reis je bijvoorbeeld van Utrecht naar Zwijndrecht, en je wilt via Dordrecht, omdat je dan 10 minuten eerder thuis bent, mag ook niet. Je passeert hierbij namelijk je reisdoel. Je dient dan uit te checken in Dordrecht, 3 minuten later weer in te checken, en in Zwijndrecht weer uit te checken.
Het nadeel van al dit in- en uitgecheck is natuurlijk dat je hierdoor vaker een instaptarief betaald.
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:03 schreef James1988 het volgende:Dan gaat het maandag druk zijn in de Fyra. Als de reizigers tenminste geen toeslag hoeven te betalen.
Nee, dat hoeven ze niet. Wanneer het treinverkeer weer volledig hervat is, moeten ze het wel. Tenminste, wanneer de Benelux en andere IC's weer rijden via de oude, vertrouwde route.