abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78667898
Stoppen met roken. Wie heeft het er nog niet over gehad of meegemaakt danwel in de directe omgeving.
Overal rookverboden. En iedereen draagt zijn beste steentje bij.

Nu komt er toch een ongezien probleem om de hoek kijken. De accijns belasting.

http://download.belasting(...)jst_acc0552z51pl.pdf

Hierdoor krijgt de staatskas jaarlijks give or take a little, 2 miljard aan eurootjes.
Die willen ze niet kwijt raken. Dus verhogen ze de kosten van de accijns zo vaak mogelijk en zoveel mogelijk om het bedrag toch te krijgen. Aangezien er statistisch gezien via het CBS minder mensen gaan roken.

Als uiteindelijk niemand meer rookt. joepie de poepie. Betekent dit dat de staatskast 2 miljard misloopt. Die moeten toch ergens vandaan getoverd worden. Hierdoor heb ik het gevoel dat we allemaal straks betalen voor iets wat er niet meer is. En waar we zo hard voor gevochten hadden. Allemaal niet rokers.
Ziet er naar uit dat dan de niet rokers liever hebben dat ze blijven roken, want dan betalen ze in ieder geval nog de eigen kosten van de medische zorg ZELF.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Accijns
http://www.kerftabak.nl/item.html&objID=763

Vreemd volk die Europeanen
pi_78668875
Ik geloof niet dat er één regel in je hele OP staat waar ik het mee eens ben. Kuttopic
  woensdag 3 maart 2010 @ 08:10:01 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_78668927
Accijnsbelasting? Is dat nieuw?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 3 maart 2010 @ 08:23:50 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78669063
Rokers leveren ook geld op aan niet geleverde zorg en sociale voorzieningen, en niet uitgekeerde pensioenen (omdat ze sneller overlijden en hun "duurste" jaren niet hebben, terwijl ze wel meebetalen). Dat rokers hun "eigen zorg betalen" door accijns is een mythe.

Als meer mensen stoppen, zullen we simpelweg meer moeten bezuinigen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 3 maart 2010 @ 08:56:14 #5
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_78669593
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 08:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een beetje dubbel ja
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  woensdag 3 maart 2010 @ 09:08:12 #6
267795 De_Vink
De vink is een dagtrekker
pi_78669883
Rook jij je maar lekker de kanker TS, het Nederlandse volk is je dankbaar voor je opoffering.
Maar zodra je een aantal operaties en chemokuurtjes verder bent heb je al meer medische kosten gemaakt dan 10 normale mensen.

Dat je rookt interesseert me echt geen reet maar kom alsjeblieft niet aan met van die achterlijke redeneringen...

Mensen die roken verdedigen
Zang: Heftig, melodieus "tsitsitsitsitsitsitsi-tjoe-ie-ò"
Lokroep: Een herhaald en helder "pink", ook "wiet" en "tsjwit". In vlucht en tijdens de trek een zacht "tjuub-tjuub"
pi_78671641
Als er niemand meer rookt knallen ze gewoon de accijns op alcohol omhoog. Opgelost, slotje.
pi_78672176
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 09:08 schreef De_Vink het volgende:
Rook jij je maar lekker de kanker TS, het Nederlandse volk is je dankbaar voor je opoffering.
Maar zodra je een aantal operaties en chemokuurtjes verder bent heb je al meer medische kosten gemaakt dan 10 normale mensen.

Dat je rookt interesseert me echt geen reet maar kom alsjeblieft niet aan met van die achterlijke redeneringen...

Mensen die roken verdedigen
Overdrijven is ook een kunst
pi_78672357
Kan de TS niet even de toegang tot alle subforums ontzegd worden, behalve BNW?
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
  woensdag 3 maart 2010 @ 10:29:30 #10
267444 Skonk
Free Skonk
pi_78672392
Als niemand meer rookt gaan ze de teelt en verkoop van wiet helemaal legaliseren zodat ze daar weer lekker accijns op kunnen vragen.
pi_78672816
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 08:23 schreef eleusis het volgende:
Rokers leveren ook geld op aan niet geleverde zorg en sociale voorzieningen, en niet uitgekeerde pensioenen (omdat ze sneller overlijden en hun "duurste" jaren niet hebben, terwijl ze wel meebetalen). Dat rokers hun "eigen zorg betalen" door accijns is een mythe.

Die dure jaren hebben rokers simpelweg een paar jaar eerder.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_78673071
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:28 schreef 9611Niels het volgende:
Kan de TS niet even de toegang tot alle subforums ontzegd worden, behalve BNW?
hoezo?
pi_78673494
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 08:23 schreef eleusis het volgende:

Ze hebben hun duurste jaren weldegelijk, die komen alleen wat eerder en zijn nog veel duurder.
pi_78673557
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:50 schreef JiMmEkE het volgende:

[..]

hoezo?
Omdat er aan je domme theorieën geen touw is vast te knopen.
pi_78673842
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 11:02 schreef picodealion het volgende:

[..]

Omdat er aan je domme theorieën geen touw is vast te knopen.
theorie? Welk gedeelte is theorie? idd vanaf dat ik zeg naar mijn gevoel. maar verder?
Als iedereen toch stopt met roken, is toch super goed!
Maar de staatskast loopt dan enorm veel geld mis. Die zijn ze liever rijk dan kwijt. We hebben al een groot tekort. Bezuigingen komen eraan. Dus als dan ook nog eens iedereen stopt. Moet er nog eens 2 miljard per jaar extra bezuinigd worden.
pi_78673946
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 11:09 schreef JiMmEkE het volgende:

[..]

theorie? Welk gedeelte is theorie? idd vanaf dat ik zeg naar mijn gevoel. maar verder?
Maar de staatskast loopt dan enorm veel geld mis. Die zijn ze liever rijk dan kwijt. We hebben al een groot tekort. Bezuigingen komen eraan. Dus als dan ook nog eens iedereen stopt. Moet er nog eens 2 miljard per jaar extra bezuinigd worden.
Daarom rook ik ook. Voor de maatschappij.
  woensdag 3 maart 2010 @ 11:26:35 #17
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_78674572
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 11:09 schreef JiMmEkE het volgende:

[..]

Dat zeggen ze net, als niemand rookt levert het de staat veel meer op dan als er wel gerookt word
Do androids dream of electric sheep?
  woensdag 3 maart 2010 @ 11:31:25 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78674765
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Ze hebben hun duurste jaren weldegelijk, die komen alleen wat eerder en zijn nog veel duurder.
Je maakt twee fouten. Ten eerste verwar je maatschappelijke kosten met zorgkosten. Ten tweede heb je het inhoudelijk mis. Ik zal ze afzonderlijk behandelen.

1) Zorgkosten: Zelfs als je puur hiernaar kijkt, wordt betoogd dat stoppen met roken geen lagere, maar juist hogere zorgkosten oplevert. "If people stopped smoking, there would be a savings in health care costs, but only in the short term. Eventually, smoking cessation would lead to increased health care costs." (The Health Care Costs of Smoking, Barendregt et al, N Engl J Med. 1997 Oct 9;337(15):1052-7.) Zie ook: Niet-rokers kosten staat uiteindelijk meer, Volkskrant 10 okt '97.

2) Maatschappelijke kosten: De "dure jaren" van een leven beginnen bij AOW, pensioen, oudedagsvoorzieningen. Vanaf dat moment leg je niet meer in, en kost je alleen maar geld. Elk jaar dat je eerder doodgaat, is winst voor de pot. Er is geen sprake van verlies op rokers, want zij hebben heel hun leven moeten meebetalen om zich te verzekeren voor een gebeurtenis (ouderdom) die niet plaatsvindt.

Daarnaast zijn de accijnzen en economische productiviteit die gegenereerd worden door roken momenteel ruim dekkend; zie o.a. de presentatie "De verlies- en winstrekening van ongezond gedrag", Polder, RIVM 2005). Een slide van die persentatie:

Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_78677383
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 11:31 schreef eleusis het volgende:

[..]

Je maakt twee fouten. Ten eerste verwar je maatschappelijke kosten met zorgkosten. Ten tweede heb je het inhoudelijk mis. Ik zal ze afzonderlijk behandelen.

1) Zorgkosten: Zelfs als je puur hiernaar kijkt, wordt betoogd dat stoppen met roken geen lagere, maar juist hogere zorgkosten oplevert. "If people stopped smoking, there would be a savings in health care costs, but only in the short term. Eventually, smoking cessation would lead to increased health care costs." (The Health Care Costs of Smoking, Barendregt et al, N Engl J Med. 1997 Oct 9;337(15):1052-7.) Zie ook: Niet-rokers kosten staat uiteindelijk meer, Volkskrant 10 okt '97.

2) Maatschappelijke kosten: De "dure jaren" van een leven beginnen bij AOW, pensioen, oudedagsvoorzieningen. Vanaf dat moment leg je niet meer in, en kost je alleen maar geld. Elk jaar dat je eerder doodgaat, is winst voor de pot. Er is geen sprake van verlies op rokers, want zij hebben heel hun leven moeten meebetalen om zich te verzekeren voor een gebeurtenis (ouderdom) die niet plaatsvindt.

Daarnaast zijn de accijnzen en economische productiviteit die gegenereerd worden door roken momenteel ruim dekkend; zie o.a. de presentatie "De verlies- en winstrekening van ongezond gedrag", Polder, RIVM 2005). Een slide van die persentatie:

[ afbeelding ]
Je maakt 1 fout: je leest mijn post niet goed. Ik beweer alleen dat de (zorg)kosten van rokers toenemen tegen het eind van hun leven (en niet dat ze, zoals veel pro-rokers voorspiegelen, gewoon x-aantal jaren eerder dan gemiddeld gewoon plotseling dood neervallen zonder significante extra zorgkosten voor de staat.) en dat dit einde gemiddeld eerder plaatsvindt dan niet-rokers, die deze extra zorgkosten gemiddeld op latere leeftijd pas nodig hebben .

Leuke bronvermeldingen, dat wel. Ookal kom je wel een beetje over als een betweterige lul.
  woensdag 3 maart 2010 @ 13:14:18 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_78678942
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 12:41 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Leuke bronvermeldingen, dat wel. Ookal kom je wel een beetje over als een betweterige lul.
Ik ben blij dat ik je heb kunnen inspireren tot het kopiëren van mijn stijl, en wens je plezier met de bronnen! Vooral de RIVM presentatie is leuk, omdat die op het eind ook wel toegeeft dat het puur vergelijken van kosten ook niet alles zegt.

Voor overgewicht geldt trouwens een vergelijkbaar verhaal: "Although effective obesity prevention leads to a decrease in costs of obesity-related diseases, this decrease is offset by cost increases due to diseases unrelated to obesity in life-years gained. Obesity prevention may be an important and cost-effective way of improving public health, but it is not a cure for increasing health expenditures." (Lifetime Medical Costs of Obesity: Prevention No Cure for Increasing Health Expenditure, Van Baal et al, PLoS Med 5(2): e29, 2008)

[ Bericht 3% gewijzigd door eleusis op 03-03-2010 13:22:55 ]
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:04:48 #21
293731 tong91
Broertje van
pi_78686655
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 08:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tautologie.

Ik noem een Loekie Knol, een Jaap Stobbe, een Brammetje Biesterveld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')