quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 10:49 schreef poon het volgende:Het zou een begin zijn als men inderdaad te taal leert, meedoet in de maatschappij en bepaalde culturele verschillen accepteert. Dat is lang niet in elk geval gebeurd. Als dat soort fundamentele dingen vanaf het begin serieus waren aangepakt, dan zou er nu in veel mindere mate een jullie/wij gevoel zijn, omdat men zich 'gewoon' nederlander zou voelen (denk ik). Volgens mij is
dat in Amerika in ieder geval beter geregeld, maar dat kan jij vast beter beoordelen.
Om een en ander te vergelijken:
Iemand is Marokkaan. Tot Nederlander genaturaliseerd in 2006. Hij spreekt de taal redelijk, maar het is niet zijn moedertaal. Hij werkt voor zijn geld en betaald belasting, en doet normaal mee aan de Nederlandse maatschappij. Maar, hij voelt zich tevens nog steeds Marokkaan. Als Marokko tegen Nederland voetbalt, dan is hij voor Marokko, en gaat hij naar het stadion in een pro-Marokko shirt. Als hij met Marokkaanse vrienden en familie in het openbare leven aanwezig is, dan wordt er in het Arabisch geconverseerd. Hij heeft een Marokkaanse vlag-sticker op zijn auto en hij heeft Arabische muziek van bekende Arabische artiesten. Hij accepteert veel, maar niet alles van de Nederlandse maatschappij, en heeft genoeg op en aan te merken.
Als je dat stukje nou eens leest.... en je zie die Marokkaan door de straat rijden, met z'n Marokkaanse vlaggetje op de auto, Arabische muziek schallend uit de auto. Hij parkeert voor je neus, stapt uit, en begint uitgebreid in het Arabisch te converseren met zijn vriend. Eerste gedachte van de meeste Nederlanders?
"Bah, niet geïntegreerd die kut Marokkaan met z'n Marokko stikker, magallagalla-muziek en niet Nederlands pratend".
Maar lees dan eens dit:
Ik ben Amerikaan. Tot Amerikaan genaturaliseerd in 2006. Ik spreek de taal redelijk, maar het is niet mijn moedertaal, ik werk voor mijn geld, ik betaal belasting, en doe normaal mee aan de Amerikaanse maatschappij. Maar ik voel me tevens nog steeds Nederlander. Als Amerika morgen tegen Nederland voetbalt in de ArenA, dan ben ik voor Nederland. Ik heb een NL sticker achter op mijn auto, en mijn gepersonaliseerde nummerbord zegt iets in het Nederlands. Ik organiseer een expat-groepje voor Nederlanders, en eens per maand zitten we in de kroeg met een pot bier, en vrolijk Nederlands te lallen. Ook op straat spreek ik als ik andere Nederlanders tegenkom die ik ken, in het Nederlands. Zo ook met mijn familie als ze weer eens op bezoek komen. In mijn auto heb ik een CD met daarop o.a. MP3's van Blof, The Scene, Trockener Kecks en Doe Maar - ofwel Nederpop. Ik accepteer veel, maar niet alles van de Amerikaanse maatschappij, en heb genoeg op of aan te merken.
Ben ik echt
meer geïntegreerd dan die Marokkaan?
En daar zit het hem nou juist. Kan iemand die zijn eigen cultuur niet direct opgeeft, en nog graag met mensen van dezelfde afkomst eens lekker in de moedertaal te keuvelen op straat wel, of niet geïntegreerd zijn? Er is namelijk een GROOT verschil tussen de taal leren en kennen, en de taal spreken. Zoals ik al zei, ik ga met redelijk veel Nederlanders om hier, en spreek Nederlands met ze in het openbaar. Ik krijg toch het idee dat dat soort zaken iets TE veel aan integratie worden gekoppeld, of het denkbeeld daarvan.
Verder heeft de VS trouwens geen "Minister van Integratie", ook niet eentje van Immigratie trouwens, dat valt gewoon allemaal onder het Department of State. Het is ook geen beladen politieke term dat "integratie", en een politicus die in de Senaat gaat beweren dat er een kopvoddentax ingevoerd moet worden zal vierkant worden uitgelachen worden, zelfs al waren het moslims die meer dan 3000 levens claimden in 2001.
quote:
Wat mij betreft komt integratie grotendeels van één kant. En hoe gebeurt dat niet in Amerika btw?
Amerika is een immigratieland, en dat is het al sinds 1776 en de als kolonie daarvoor natuurlijk, dus immigratie zit in het bloed. Nederland is dat eigenlijk pas sinds de afgelopen 50 jaar, en je merkt heel duidelijk aan de Nederlandse cultuur dat dit veel houteriger en minder accepterend over komt. Iemand die "anders" is, moet zich maar aan "ons" aanpassen. Eigenlijk is de

smilie vrij veelzeggend over Nederlanders wanneer het aankomt op wat van den vreemde komt.
Het is natuurlijk niet zo dat er geen aversie is tegen migratie in de VS, maar dan gaat het voornamelijk om de illegale soort. Voor legale migratie zijn zowel de Republikeinen als Democraten een voorstander, en geen van beiden maakt er een zwaar beladen politiek punt van. Het enige wat tijdens de presidentiële debatten bijvoorbeeld terugkwam waren de illegalen, en dat kwam deels omdat het een "hot item" was toen de (toch rechtse) Republikeinen in 2008 opeens 3 miljoen illegalen wilde legaliseren, maar dat werd tegengehouden door de (toch linkse) Democraten die toch meer heil zagen in het terugsturen. Maar let op, we hebben het hier dus over
illegalen.
Het afpakken van het Amerikaanse staatsburgerschap is nog nooit als politiek standpunt aangevoerd, en een politicus die dat doet, net zoals de kopvoddentax, zal waarschijnlijk de senaat uitgelachen worden, dan wel vernederd. Aan dergelijke vrijheden (dragen wat je wil) en het hebben van de Amerikaanse nationaliteit, daar kom je gewoon niet aan in de VS. Dergelijke vrijheden staan hier hoog in het vaandel.
Wat betreft mijn eigen ervaringen, en de ervaringen van mijn vrouw die 4 jaar als Amerikaanse in Nederland doorbracht: Amerikanen zijn veel opener, veel accepterender met betrekking tot immigranten. Zelfs een Amerikaanse, die toch heel echt haar best deed om Nederlands te leren werd in het dorp waar wij woonden (IJsselstein, bij Utrecht) gewoon nagekeken, soms zelfs genegeerd. Het is natuurlijk ook geen Amsterdam waar veel meer immigranten wonen.

Maar goed, ze werd.... hoe ze ook haar best deed, niet geaccepteerd als Nederlandse.
Dat gevoel heb ik in de VS nooit gehad. Immigranten worden hier volledig geaccepteerd, en dat is toch een grote basis van integratie: Als je migranten en haar culturen niet kunt accepteren, dan is integratie ook nauwelijks mogelijk. Integratie betekend in ieder geval NIET dat mensen hun eigen cultuur en taal moeten opgeven.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin