Niks, je lult.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:13 schreef aight1 het volgende:
Patat is vies, friet is overheerlijk.
Slotje
SPOILER: 16+Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 28 februari 2010 18:20 schreef kristyle het volgende:
Door bovenstaand plaatje kom ik tot de conclusie dat alleen kankermongolen patat zeggen.
Door bovenstaand plaatje kom ik tot de conclusie dat alleen kankermongolen friet zeggen.
Door bovenstaand plaatje kom ik tot de conclusie dat alleen kankermongolen patat zeggen.
Belgquote:Op zondag 28 februari 2010 18:20 schreef kristyle het volgende:
Mij werd in België patat aangebodenquote:
Welles.quote:
Nu zie je maar dat de ware levensgenieters in Nederland de juiste term bezigen.quote:
krijg je wel aardappels en geen frietquote:Op zondag 28 februari 2010 18:26 schreef Enj0y het volgende:
In Belgie eet men pattatekes.
en hier frutquote:Op zondag 28 februari 2010 18:29 schreef kristyle het volgende:
[..]
Maar dat zijn aardappelen.
Meestal is het frieten, frit of friet.
De hele wereld snapt wel dat het friet is, behalve die eigenwijze apen boven de rivierenquote:Op zondag 28 februari 2010 18:32 schreef aight1 het volgende:
Waarom zijn deze termen met friet, en niet met patat?
- Franse frietjes bij de Mac, geen Franse patatjes
- Frituurpan, geen patatpan
- Frituurvet, geen patatvet
Stil eens jij.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:32 schreef aight1 het volgende:
Omdat de patat gefrituurd wordtquote:Op zondag 28 februari 2010 18:32 schreef aight1 het volgende:
quote:Friet is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes.
Friet is bekend onder verschillende benamingen: in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, in het oosten en de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in de rest van Nederland heeft men het meestal over patat heeft. In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang. Andere benamingen zijn patates frites en frites.
Het gebruik van "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Noord-Brabant en Nederlands Limburg verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het daar "aardappel" betekent, en bij de laatste twee gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Frietkandellenquote:Op zondag 28 februari 2010 18:36 schreef Meddo het volgende:
[..]
Omdat de patat gefrituurd wordtJe doet toch ook frikandellen in een frituurpan.. dan heten die toch ook niet opeens friet
En dus alle hersenloze klootzakken zeggen friet???quote:Op zondag 28 februari 2010 18:20 schreef kristyle het volgende:
frietquote:Op zondag 28 februari 2010 18:41 schreef Saind het volgende:
ik vind patat ook gewoon kankervies klinken...
friet for president!
Ik kom teveel in KLBquote:Op zondag 28 februari 2010 18:41 schreef T.Trekstang het volgende:
[..]
En dus alle hersenloze klootzakken zeggen friet???
Ik heb een beetje een hekel aan gebruikers van het woord "kankermongolen"...
quote:Op zondag 28 februari 2010 18:25 schreef aight1 het volgende:
[..]
Mij werd in België patat aangeboden
Ik had het dan ook niet geaccepteerdquote:
quote:Op zondag 28 februari 2010 19:36 schreef Hagelkaas het volgende:
Omdat Google altijd gelijk heeft:
Patat: Resultaten 1 - 10 van circa 1.060.000 voor patat (0,19 seconden)
Friet: Resultaten 1 - 10 van circa 259.000 voor friet (0,20 seconden)
Het is dus Patat.
quote:Op zondag 28 februari 2010 19:38 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Resultaten 1 - 10 van circa 23.900 voor patatten (0,30 seconden)
Resultaten 1 - 10 van circa 128.000 voor frieten (0,39 seconden)
"e:friet
60200 results
patat
182000 results
Lijkt me duidelijk; het is frit.quote:frit
405000 results
patat
182000 results
Of als het ietsjes beter moet klinken, (als we er al heel de week gegeten hebben bijvoorbeeld) wordt het dan frietjesquote:Op zondag 28 februari 2010 20:01 schreef CherryBoomBoom het volgende:
[..]
Toch niet, in België zeggen we frieten!
quote:Op zondag 28 februari 2010 18:34 schreef Deeltjesversneller het volgende:
De hele wereld snapt wel dat het friet is, behalve die eigenwijze apen boven de rivieren
quote:
quote:Op zondag 28 februari 2010 20:46 schreef IkBenGeenKloon. het volgende:
[..]
Het is toch echt patat. friet
Geen kip en geen ei, gewoon frietquote:Op zondag 28 februari 2010 21:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoe zit 't nou met de kip en het ei?
Klopt helemaal, ik zeg ook patat en zit in zuidhollandquote:
Geen kip en geen ei en ook al geen friet, gewoon patat!quote:
ochtends een eitjequote:Op zondag 28 februari 2010 21:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoe zit 't nou met de kip en het ei?
Jij bent kanker.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:20 schreef kristyle het volgende:
Alsof "hey jongens" niet fucking gay klinktquote:Op zondag 28 februari 2010 21:48 schreef Saekerhett het volgende:
Friet klinkt echt fucking gay
"Hey jongens, zullen we effe bier gaan zuipen en vooraf een frietje eten?"
EENSquote:Op zondag 28 februari 2010 21:48 schreef Saekerhett het volgende:
Nee patat is heteroquote:Op zondag 28 februari 2010 21:48 schreef Saekerhett het volgende:
quote:
Hoaxquote:
Jullie zijn slimme mongolen (quote:Op zondag 28 februari 2010 22:09 schreef ebke het volgende:
[..]
Hier noemen ze het een patat...(Limburg !)
Nu verwacht ik reacties dat wij weer van die domme mongolen zijn![]()
![]()
Maar in het Engels is het ook gewoon een potato.
Dus wie moet er nu weer zo achterlijk tegendraads zijn
nogmaals..... dit is de uitlegquote:Op zondag 28 februari 2010 19:12 schreef Yoewie het volgende:
patat heeft een andere vorm dan friet.
patat is rechthoekig en friet vierkant.
patat:
[ afbeelding ]
friet (verschillende maten...dunne, dikke...)
[ afbeelding ]
Patat kan voor meer dan enkel het gefrituurde aardappelgerecht gebruikt worden en friet niet. Beeldmateriaal is dus niet relevantquote:Op zondag 28 februari 2010 23:02 schreef Lysdexie het volgende:Het is patat, dwazen.
Deze conclusie onderbouw ik doormiddel van het volgend beeldmateriaal:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovenstaande beelden tonen aan dat het woord 'patat' vele malen vaker wordt genoemd in welke bron dan ook dan 'friet'.
Het is dan ook frituur, en niet snackbar!quote:Op zondag 28 februari 2010 23:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Jongens, het is Patat, ik was laatst in Belgie, daar noemen ze een snackbar: "frituur". Dwazen, daar zeggen ze zeker ook Friet
Wat een misvattingen weer.quote:Op zondag 28 februari 2010 23:14 schreef rondarts het volgende:
[..]
Het is dan ook frituur, en niet snackbar!
en ohja,, friet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar eik ook weer nie.
http://www.youtube.com/user/russmaffia#p/u/1/X25G79Rnbmo :')
Ik kwam daar een keer kamperen met mijn tent. Komt een belg bij mij met de vraag of ik elektrik wil. Wat zeg je? Wil je elektrik? zegt ie weer. He? Ja voor een lampje in mijn tent of zo. Nee hoefde niet.quote:Op zondag 28 februari 2010 23:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Jongens, het is Patat, ik was laatst in Belgie, daar noemen ze een snackbar: "frituur". Dwazen, daar zeggen ze zeker ook Friet
Gelukkig niet.quote:
Uiteraardquote:Op zondag 28 februari 2010 23:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat een misvattingen weer.
Mag ik nu aannemenen dat je in het zuiden woont?
Je zegt het verkeerd om: je hebt vlaamse friet, de ietwat dikkerequote:Op zondag 28 februari 2010 19:12 schreef Yoewie het volgende:
patat heeft een andere vorm dan friet.
patat is rechthoekig en friet vierkant.
patat:
[ afbeelding ]
friet (verschillende maten...dunne, dikke...)
[ afbeelding ]
Oooh, je bent een noordhollander.quote:Op zondag 28 februari 2010 23:22 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Gelukkig niet.En doe iets aan je aardrijkskunde, sinds wanneer ligt Den Bosch in Limburg.
Second that, het is gewoon frietquote:Op zondag 28 februari 2010 23:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
omg, van die mensen die pEtat/patatfriet/petatfriet zeggen
Juist!quote:Op maandag 1 maart 2010 00:01 schreef the_legend_killer het volgende:
Bij de mc is het ook altijd friet !
en volgens google images is:quote:Op zondag 28 februari 2010 23:02 schreef Lysdexie het volgende:Het is patat, dwazen.
Deze conclusie onderbouw ik doormiddel van het volgend beeldmateriaal:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bovenstaande beelden tonen aan dat het woord 'patat' vele malen vaker wordt genoemd in welke bron dan ook dan 'friet'.
Zullen we aardappel eten, klinkt logischer. De bereidingswijze komen we samen wel uit!quote:Op maandag 1 maart 2010 00:15 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Het is friet. 't Is toch heel logisch?
Patat = aardappel
Friet = gefrituurde
Patates Frites = gefrituurde aardappel
Wat is logischer om te zeggen, "zullen we aardappel eten?" of "zullen we gefrituurde eten?" als het om gefrituurde aardappelreepjes gaat?
Nee. Een aardappel kan je op meerdere manieren klaarmaken, dus dan klopt het niet.quote:Op maandag 1 maart 2010 00:19 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Zullen we aardappel eten, klinkt logischer. De bereidingswijze komen we samen wel uit!
Nee, 'zullen we gefrituurde eten?', is lekker logisch.quote:Op maandag 1 maart 2010 00:20 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Nee. Een aardappel kan je op meerdere manieren klaarmaken, dus dan klopt het niet.
quote:
Das een goei.quote:
Ha... Friet is een bereidingswijze!... Dat is de eindfase!... Daar kunt ge nog alle kanten mee uit!... Kroketten kunt ge frituren, frikadellen ook... Nasiballen... Aardappels frituren is slechts een van de mogelijkheden!!...quote:
quote:Op zondag 28 februari 2010 18:13 schreef dombo123 het volgende:
In het noorden zeggen we patat, de zuiderlingen friet.
Je snapt het niet, je zegt wel patat maar feitelijk moet je friet zeggen.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:39 schreef Jekoos het volgende:
[In het noorden zeggen we patat, de zuiderlingen friet]
feitelijk moet je niks zeggenquote:Op maandag 1 maart 2010 22:41 schreef Gonaz het volgende:
[..]
Je snapt het niet, je zegt wel patat maar feitelijk moet je friet zeggen.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 14:51 schreef nattermann het volgende:
Ik heb deze discussie gisteren gewonnen in een ander topic. Het is friet.
Slotje.
In het buitenland is het inderdaad friet, maar we hebben het hier over NEDERLAND.quote:Woonplaats: Roermond
Jij bent zeker gezakt op aardrijkskunde hèquote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:01 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
[..]
In het buitenland is het inderdaad friet, maar we hebben het hier over NEDERLAND.
En jij bij les 1 van hoe-ontwijk-ik-hap-kunde hè?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:02 schreef nattermann het volgende:
[..]
Jij bent zeker gezakt op aardrijkskunde hè
Nee hoorquote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:04 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
En jij bij les 1 van hoe-ontwijk-ik-hap-kunde hè?
4 pagina's.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:11 schreef Fes1-2 het volgende:
7 pagina's en nog niet een keer het woord raspatat?
Het is raspatat.
25 posts per paginaquote:
Gewoon een frietje saté bij de friettent.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 14:50 schreef Saekerhett het volgende:
Ik ga een frietje patatje satésaus pinda kopen bij de cafetaria snackbar.
Einde discussie.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:48 schreef RaakKinderCola het volgende:
Patat = aardappel
Friet = gefrituurde aardappel.
Ik België kan je frietjes gaan eten, maar als je bij een frietkot gaat bestellen, bestel je patatten.
Dit is, en nu komt het, omdat ze daar vaak de geschilde aardappels (de patatten dus) eerst live, terwijl de klant wacht, door zo'n snij-ding halen, en dan frituren.
Daarna is het FRIET.
Patat is dus een onderdeel van friet.
Friet = gesneden patat, die gefrituurd is.
En Friet komt uit België, dus gebruiken we die term hier ook.
We zeggen hier toch ook gewoon, ''croissant'', en niet broodje van bladerdeeg? Of ''Pizza'', en niet deeglaag met allemaal dingen erop?
Het is friet.
Zo kinders. Nu slapen.
Mede-Brabanderquote:
Het is patat.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:48 schreef RaakKinderCola het volgende:
Patat = aardappel
Ik België kan je frietjes gaan eten, maar als je bij een fritkot/friterie gaat bestellen, bestel je patatten.
Dit is, en nu komt het, omdat ze daar vaak de geschilde aardappels (de patatten dus) eerst live, terwijl de klant wacht, door zo'n snij-ding halen:
[ afbeelding ] de patat.
[ afbeelding ]
En dán frituren.
Daarna is het FRIET.
We zeggen hier toch ook gewoon, ''croissant'', en niet broodje van bladerdeeg? Of ''Pizza'', en niet deeglaag met allemaal dingen erop?
Het is friet.
Zo kinders. Nu slapen.
Bonus:
Bouwplaat van een fritkot
[ afbeelding ]
Wel in roerkoningland...quote:
Het is patat. Sterf!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:48 schreef RaakKinderCola het volgende:
Patat = aardappel
Ik België kan je frietjes gaan eten, maar als je bij een fritkot/friterie gaat bestellen, bestel je patatten.
Dit is, en nu komt het, omdat ze daar vaak de geschilde aardappels (de patatten dus) eerst live, terwijl de klant wacht, door zo'n snij-ding halen:
[ afbeelding ] de patat.
[ afbeelding ]
En dán frituren.
Daarna is het FRIET.
Het is friet.
Zo kinders. Nu slapen.
Bonus:
Bouwplaat van een fritkot
[ afbeelding ]
Dat dus.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:43 schreef Scorpie het volgende:
Winnaars zeggen patat, losers zeggen friet. Dat dit ook geologisch gezien verband houdt met Randstad en de rest van Nederland is puur toeval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |