Heb tijdens dezelfde dag dat ik de bijlzalmen heb gekocht levende witte muggen larven gevoerdquote:Op donderdag 4 maart 2010 02:12 schreef Stali het volgende:
[..]
Erg leuk om te zien. Die platy die ik heb reageerde precies zo.
[..]
De basis voor witte stip zit altijd in je bak. Witte stip zelf niet. Zo heb ik het iig begrepen, corrigeer maar als ik het mis heb.
Kijk uit met levend voer. Het is hartstikke leuk om je vissen eerst verdwaasd te zien kijken en dan het natuurlijke jacht instinct te zien ontwaken.
Maar als het niet nodig is zou ik het op grond van mijn eigen ervaring met langdurig de volledige overstap naar levend voer toch afraden.
Goudvissen eten sowieso wel alles wat in hun bek past dus als het niet nodig is, doe maar liever niet.
Naar aanleiding van Versteegs verhaal over de troep (die begreep ik nl. niet) in zijn aquarium en mijn eigen ervaring met rare poppen in mijn bak ben ik er eens op gaan zoeken en witte stip komt niet alleen door stress bij te ver doorgefokte visjes maar ook door levend voer dat men zomaar met het bijgeleverde water en al in de bak mikt.
Vissen schijnen zo ook bedorven larven e.d. binnen te krijgen en met name bij witte muggenlarven veroorzaken ze witte stip. Hou me ten goede, heb deze wijsheid ook maar van veel lezen op internet en toevallig, op de witte stip na, stroken de klachten allemaal wel met mijn eigen ervaring en ben ik echt niet meer blij levend voer te geven alleen omdat 1 maan het gewoon verrekt om te eten.
En Versteeg, je hebt een aardige kans dat het meegekomen is met die "troep" waar je over sprak.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:39 schreef JortK het volgende:
Is er hier iemand (regio Den Haag) die wat vuurgarnalen kan missen?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Hoeveel heb je er nodig? Ik heb er nog wel wat, ook jonkies van 2/3 weken oud
Ik vermoed eerder door je cichliden, want discussen laten de garnalen met rust..quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:10 schreef versteegrob het volgende:
Positief nieuws, ga morgen weer op zoek naar wat garnalen, nu wat groter aangezien ik laatst al 15 garnalen heb verloren aan mijn discussen/dwerg cichlidenDe witte stip is bijna weg
of je wacht even 2 weken om te zien hoe alles gaat.......quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:10 schreef versteegrob het volgende:
Positief nieuws, ga morgen weer op zoek naar wat garnalen, nu wat groter aangezien ik laatst al 15 garnalen heb verloren aan mijn discussen/dwerg cichlidenDe witte stip is bijna weg
discussen eten ook garnalen (zijn immers ook cichlidenquote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Ik vermoed eerder door je cichliden, want discussen laten de garnalen met rust..
Ramirezi's vinden garnalen heerlijk
Ah ok, dat wist ik niet. Ik lees vaak een combo van garnalen en discussen namelijk..quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:44 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
discussen eten ook garnalen (zijn immers ook cichliden)
wat lees ik hier btw veel over het steeds weer inruilen van vissen? ik ben misschien ouderwets hierin, maar als ik een vis koop dan is dat goed doordacht en verlaat de vis alleen mijn huis als hij dood gegaan is...
Ik heb gister in me 60 liter bak 45 liter van me 180 liter bak gedaan, dus indraaien is niet echt nodigquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Das waar
Als je nog geen vuurgarnalen hebt, en je wilt toch een garnalen bak, dan kun je ook bijvoorbeeld een mooie glazen bak of grote quarantine bak kopen, en die eerst fatsoenlijk laten indraaien.
Dan kun je daarna daar garnalen in doen als die bak goed is
In mijn ogen is dat normaal en ben echt gehecht aan de vissen die ik heb.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:44 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
discussen eten ook garnalen (zijn immers ook cichliden)
wat lees ik hier btw veel over het steeds weer inruilen van vissen? ik ben misschien ouderwets hierin, maar als ik een vis koop dan is dat goed doordacht en verlaat de vis alleen mijn huis als hij dood gegaan is...
Weet je wat ik me eigenlijk afvraag, je kunt vissen altijd terugbrengen he.quote:
toch wel hoor, van die bacteriën die afvalstoffen afbreken zitten er maar heel weinig los in het water, ze zitten in je filter, in je bodem, op je planten, etc. het beste gebruik je wat filtermateriaal van je ingedraaide filter voor de nieuwe. dan hoef je niks in te draaien.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:43 schreef JortK het volgende:
[..]
Ik heb gister in me 60 liter bak 45 liter van me 180 liter bak gedaan, dus indraaien is niet echt nodig
Wat denk je wat ik gedaan hebquote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:52 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
toch wel hoor, van die bacteriën die afvalstoffen afbreken zitten er maar heel weinig los in het water, ze zitten in je filter, in je bodem, op je planten, etc. het beste gebruik je wat filtermateriaal van je ingedraaide filter voor de nieuwe. dan hoef je niks in te draaien.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 07:10 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Geen idee wat er bij mij aan de hand is zeg, maar het gaat lekker momenteel.
Ik kwam vanmorgen me huiskamer binnen, en keek ff de bakken na.
Zag ik 13 garnaaltjes op z'n kantje liggen![]()
Een aantal bewogen nog wel met hun pootjes.
De rest bewoog niet meer.
Moet ik nu de dood concluderen in mijn vuurgarnalen bakje?
En dat na een goeie 1,5 dag!!
quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:28 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ja heb laten checken bij Waterweelde vandaag, water is zelfs onder de microscoop geweest (hebben eigen waterlab daar) maar ook daar konden ze niks vinden
Nano bakje zit ik ook over te denken maar denk dat mijn vriendin dan mijn 60 liter bak op pakt en ik kan gaan rennen
Goeie vraag opzich.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:41 schreef Stali het volgende:
[..]
Weet je wat ik me eigenlijk afvraag, je kunt vissen altijd terugbrengen he.
Maar hoe loopt het dan eigenlijk af voor ze.
Worden ze dan zonder pardon weer in de winkel gezet of worden ze ingenomen en dan afgemaakt.
Met al dat terugbrengen loop je als bedrijf toch het gevaar dat je allemaal ziekten inneemt.
Ps. de vraagtekens ontbreken want ik heb een verkeerde toetsencombi ingedrukt en nu zitten veel leestekens verkeerd.
Als je zorgt dat de kit het water niet raakt, is het goed. Wel de kap een beetje open laten zodat het kan luchten.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 17:20 schreef Aaiphone het volgende:
Vraagje:
Ik ga straks nieuwe dekplaten plaatsen. Dit gaat via een raltje aan de zijkanten van de bak. Dat railtje maak ik erin met kit wat speciaal voor aquaria is. Kan ik dit gewoon doen met de vissen er nog in? Of moet ik echt alle vissen eruit vangen en dan pas doen? Want dit laatste is wel erg veel werk.
Thnx alvast
Denk je dat het in de amazone altijd zonnig weer is?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 22:42 schreef Aaiphone het volgende:
Mjah dan heeft de bak ook de 24 uur geen licht. Is dat een probleem?
Begrijp het antwoord van Perry uiteraard wel. Maar ment woont toch niet in een bunker neem ik aan?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 08:10 schreef versteegrob het volgende:
Maar je hebt toch ook altijd te maken met daglicht ? Pfffffff ben al aan het werken alleen nog zo dronken
Hoop dat de witte stip eindelijk over is vandaag
Wat leuk! Geniet ervan.quote:
Joh, bestel er gewoon een paar dan zie je vanzelf wel of je ze echt zo leuk vindt.quote:Op zondag 7 maart 2010 23:21 schreef versteegrob het volgende:
Wow, leuke vis zeg ! Hoe is het gedrag en foto's
Hehe, kan moeilijk alles kopen wat ik leuk vind hequote:Op zondag 7 maart 2010 23:35 schreef Stali het volgende:
[..]
Joh, bestel er gewoon een paar dan zie je vanzelf wel of je ze echt zo leuk vindt..
Gedrag: Schuwe visjes, die vaak in holen (en/of andere verstopplekjes) zitten. Als je de tijd hebt, kun je voor het aquarium gaan zitten -doodstil-, en als je geluk hebt zie je er dan zo nu en dan 1 voorbij komen. Dit zijn nachtdiertjes, als het licht uitgaat komen ze tevoorschijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 23:21 schreef versteegrob het volgende:
Wow, leuke vis zeg ! Hoe is het gedrag en foto's
Heb ze net gezien in de LFS, en wat zijn ze super super gaaf!quote:Op maandag 8 maart 2010 02:21 schreef Faithfulness het volgende:
Ik ben een nachtmensDus voor ik naar bed ga gooi ik een paar vipachips in het aquarium. Dat is van dat voer dat naar de bodem zakt
![]()
Heel soms komen ze ook tevoorschijn tijdens het 'overdag' voederen, maar ze blijven heel duidelijk op bodem niveau. Ze komen (helaas) niet zoals de mollies lekker bij het wateroppervlak eten
Verder moge het duidelijk zijn; Ik ben dol op deze visjes![]()
[ afbeelding ]
De witte randjes aan hun vinnen komen echt supermooi uit bij (led)maanlicht ook! Oke, genoeg lofzang over de Petri's
Waarom ben ik daar nooit opgekomen?quote:Op maandag 8 maart 2010 15:34 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Met water verversen heb ik daar geen last van (2 panty's op de slang heen, dan zuigt ie ze me niet op, en ik hang em zo hoog mogelijk in de bak, dus minder kans op garnalen vangst haha
Ligt eraan welke regio, ik heb wel interessequote:Op maandag 8 maart 2010 16:05 schreef Woesteling het volgende:
[..]
Waarom ben ik daar nooit opgekomen?![]()
(ik heb er nog geen opgezogen hoor, ben tot nu toe heel voorzichtig geweest)
Ik denk dat ik binnenkort toch wel eens wat garnalen moet gaan aanbieden, ik heb nu zo'n 50 tot 75 in een 20 liter bakje zitten (veel baby garnaaltjes), is hier interesse in?
Moet je er nog wat voor hebben?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:29 schreef Woesteling het volgende:
Ik woon in Otterlo. Natuurlijk moeten ze eerst nog groeien, speldenknopjes zijn niet veel aan
Als ik jou was zou ik hier een school van nemen, minimaal 10 stuk!quote:
Handig hequote:Op maandag 8 maart 2010 16:05 schreef Woesteling het volgende:
[..]
Waarom ben ik daar nooit opgekomen?![]()
(ik heb er nog geen opgezogen hoor, ben tot nu toe heel voorzichtig geweest)
Ik denk dat ik binnenkort toch wel eens wat garnalen moet gaan aanbieden, ik heb nu zo'n 50 tot 75 in een 20 liter bakje zitten (veel baby garnaaltjes), is hier interesse in?
Zeg toch nergens dat ik deze week een school ga aanschaffen, zeg alleen welke.quote:Op maandag 8 maart 2010 18:14 schreef Aaiphone het volgende:
Ik zou eerst nog een hele poos wachten totdat je nieuwe vissen erin doet. Eerst maar alles van de ziekte de kans geven eruit te gaan.
Wat is het nu weer....quote:Op maandag 8 maart 2010 18:17 schreef Prowl het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik hier een school van nemen, minimaal 10 stuk!
(hopelijk leer je het dan gelijk af)
Amen.quote:Op maandag 8 maart 2010 18:14 schreef Aaiphone het volgende:
Ik zou eerst nog een hele poos wachten totdat je nieuwe vissen erin doet. Eerst maar alles van de ziekte de kans geven eruit te gaan.
Het kwam een beetje op ons over alsof je dit nog het liefst morgen wilde gaan kopen vandaarquote:
quote:Op maandag 8 maart 2010 21:14 schreef versteegrob het volgende:
Ik zelf ook
Net deze foto gemaakt van het voer, heb wel even genoeg voor nu
[ afbeelding ]
Voer
aangezien droogvoer in aangebroken verpakkingen snel achteruit gaat in kwaliteit/voedingswaarde heeft het geen nut veel verschillende soorten droogvoer te hebben. zelf heb ik maximaal 3 soorten vlokken/granulaat zodat ik dat af kan wisselen en wat voedertabletten voor de bodembewoners (alhoewel deze ook van het zinkende granulaat mee-eten). ook koop ik nooit die supergrote verpakkingen: ze zijn per gram wel goedkoper, maar ik doe er dan veel te lang mee.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 00:28 schreef Stali het volgende:
[..]
.
Het gaat ook allemaal niet half bij jou he?
Of hebben jullie dit allemaal op deze manier in huis?.
Ik in ieder geval niet. Zakje Hikari, busje vlokken, paar diepvriesblokjes en levend voer en dit vind ik eigenlijk al heel erg veel.
Die oranjeachtige zakjes op jouw foto heb ik ook in de Dahpniaversie. Was bij de kassa een impulsaankoop. Maar de belofte op het doosje werd niet waargemaakt. Alleen de platy en de goudvisjes eten het, maar goed die eten alles wel.
Ik ga vanmiddag of morgen waarschijnlijk verversen, dus maar eens wat uit de kast van mn vriendin jattenquote:Op maandag 8 maart 2010 18:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Handig he
Hebk ooit es ergens gelezen.. haha
Sindsdien gebruik ik het altijdZelfs bij grotere vissen
Ik heb wel interesse in garnaaltjes, maar ik kom niet zo vaak richting Otterlo. Deze maand ga ik wel naar het vivarium, jij ook toevallig?
Sodeklere, jij hebt er wel werk van gemaakt zeg!quote:Op maandag 8 maart 2010 21:14 schreef versteegrob het volgende:
Ik zelf ook
Net deze foto gemaakt van het voer, heb wel even genoeg voor nu
[ afbeelding ]
Voer
Nope, heb een diepvriespakje artemia, diepvriespakje met meerdere soorten voer (artemia, daphnia, rode en witte muggenlarven) busje droog vlokkenvoer, busje algentabletten, busje met van die tabletten voor onderandere corydoras en een busje met garnalenvoer (van die kleine bruine balletjes)quote:Of hebben jullie dit allemaal op deze manier in huis? .
Ik in ieder geval niet. Zakje Hikari, busje vlokken, paar diepvriesblokjes en levend voer en dit vind ik eigenlijk al heel erg veel.
tip voor als je aan co2 flessen begint: haal een grote fles bij een bedrijf dat gasflessen verkoopt en vult voor bijvoorbeeld las-apparatuur. dat scheelt echt veel in prijs vergeleken met een aquariumzaak! zo heb ik nu een 3kilo fles voor dezelfde prijs als een 1,5kilo fles bij de aquariumzaakquote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik ga es kijken hoe het met een co2 installatie werkt..
Want misschien ga ik me daar toch maar es voor inlezen, en later richting aanschaf gaan..
Bedankt voor het antwoord. Uitspoelen is voor mij dus voortaan ook een must. Hopelijk verminderd de alg dan ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |