abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78380121
Is het nou echt zo belangrijk dat de TT fout geschreven is? Kan een mod het aub veranderen dan?

Marokkanen die oude man doodgereden hebben zaten allebei achterop.

Zo dan?
pi_78382737
het was mo
pi_78383972
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het "softe" zorgt ervoor dat iemand niet veroordeeld kan worden voor iets wat 'ie niet heeft gedaan. Het is een stukje rechtsbescherming tegen een willekeurige overheid. Want dat is dus het alternatief, dat er mensen worden veroordeeld voor iets wat ze niet hebben gedaan. Dat dat hoogst onwenselijk is hoef ik je niet uit te leggen, hoop ik.
[..]
Je hoeft idd. niet mee te werken aan je veroordeling..
Maar valt de rechtsgang belemmeren, door elkaar in te dekken daar ook onder? Anders hoef ik ook geen aangifte meer te doen als ik getuige ben van een misdrijf, bv.
quote:
Nee, dat is het niet. Iemand die blindelings een weg oversteekt en vervolgens wordt aangereden heeft daar schuld aan. En nogmaals, ik zeg niet dat dit het geval is, maar de mogelijkheid is op basis van de feiten die wij hebben nog niet uitgesloten.
[..]
Ik meen dat ze tegen het verkeer inreden.
quote:
Ik vind jouw reactie een mod onwaardig. Ik pleit ze helemaal nergens vrij!
[..]
Ja, op de 'man'!
Maar ok, als ik jou neerschiet, en je overlijdt, maar het is niet 100% bewezen dat dat door de door mij toegebrachte verwondingen kwam, dan ben ik dus niet schuldig aan doodslag?
pi_78411790
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is wél uitgesloten dat het zijn eigen schuld was. Dat moge duidelijk zijn. Ik begrijp je niet.
Maar laat maar, jij wilt gewoon de daders vrijpleiten en en passant ook nog eens de man die gedood is door deze gasten de schuld geven van dit ongeluk.
En emoties? Ja, als je een mens bent heb je emoties. Maar ik heb niet het idee dat mijn emoties mijn ratio overnemen, jou verdenk ik wel van het omgekeerde.
Je kletst!

Als hij overgestoken is zonder op of om te kijken, heeft het slachtoffer bijgedragen aan zijn dood.
Los daarvan kan hij een ernstige ziekte onder de leden gehad hebben, zelfs zonder dat hij dat wist. Ook dan heeft hij bijgedragen aan zijn eigen dood.

Ik geloof niet dat iemand die gasten wil vrijpleiten, behalve natuurlijk hun advocaat. Maar die wordt er ook voor betaald.

Emoties en ratio horen in evenwicht te zijn. Waarbij de ratio gebruikt dient te worden voor het vinden of althans zo goed mogelijk benaderen van de waarheid en de emotie voor het vormen van een moreel oordeel. En beide dienen dan ook bij te dragen een medemenselijkheid.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78411877
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:48 schreef Buzios het volgende:

[..]

Ik speculeer vanuit emoties en ervaringen...(niet persoonlijke ervaringen overigens).

Tja, moeilijke vraag wat ik veranderd zou willen hebben. Mijn kennis over het recht is alles behalve geweldig om die vraag echt goed te kunnen beantwoorden.
In een geval als dit. Waarbij het volkomen duidelijk is dat het deze twee figuren waren die op de scooter zaten, maar zwijgen wbt wie bestuurder was, dus wie hoofdschuldig is....zou ik graag willen zien dat men wat "hardere" methoden zou mogen gebruiken om de waarheid eruit te krijgen.
Martelen levert zelden betrouwbare informatie op, zoals geheime diensten heel goed weten.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78411943
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar valt de rechtsgang belemmeren, door elkaar in te dekken daar ook onder? Anders hoef ik ook geen aangifte meer te doen als ik getuige ben van een misdrijf, bv.
[/qoute]
Er is nogal een verschil tussen een getuige en een verdachte. Bovendien dekken ze elkaar niet in, één van de twee spreekt de waarheid. Wij weten alleen (nog) niet welke.
[quote]
Als dat zo is, zal ze dat nou niet echt helpen, nee. Maar toch, als uit onderzoek blijkt dat het ongeval óók had plaatsgevonden als ze zich gewoon aan de verkeersregels hadden gehouden, moet dit feit voor de toerekening buiten beschouwing worden gelaten. Het is niet erg waarschijnlijk, maar wel mogelijk, en dus moet men dit kunnen uitsluiten.
quote:

Ja, op de 'man'!
Maar ok, als ik jou neerschiet, en je overlijdt, maar het is niet 100% bewezen dat dat door de door mij toegebrachte verwondingen kwam, dan ben ik dus niet schuldig aan doodslag?
Zo werkt het gelukkig ook weer niet. We gaan nu wat dieper het strafrecht in, en daar moet ik een beetje mee uitkijken want dat is mijn vakgebied niet. Maar laat ik toch een poging wagen, hopelijk helpt het jullie om iets genuanceerder naar zo'n zaak te kijken, zodat je niet meteen roept "duidelijk, schuldig!".

Er moet een causaal verband worden aangetoond (aannemelijk gemaakt worden) tussen de gedraging (in dit geval het besturen van de scooter) en het gevolg (het overlijden van de man). Volgens de huidige leer moet je dan rekening houden met het volgende:
1. Er moet in elk geval sprake zijn van een "conditio sine qua non", een normoverschrijdende gedraging die noodzakelijk is voor het gevolg. In dit geval moet je je dus de vraag stellen "als die persoon niet daar tegen het verkeer in had gereden, was de man dan toch overleden?" Zonder conditio sine qua non zal men niet snel tot een veroordeling komen.
Die vraag is in dit geval misschien wel heel eenvoudig met "nee" te beantwoorden, maar dat moet dan wél worden gedaan. Dus niet zomaar deze vraag even overslaan, omdat het toch wel een duidelijke zaak is/lijkt.
2. De ernst en aard van het toegebrachte letsel speelt een rol in de beoordeling.
Als uit het sectierapport blijkt dat de man is overleden als gevolg van de aanrijding met een scooter, ben je hier vrij snel klaar mee. Het letsel was (dan) dodelijk, en je kan ook best verwachten dat als je iemand met een scooter aanrijdt dat 'ie daaraan komt te overlijden. Dit punt speelt vaker een rol bij zaken waarin bijvoorbeeld iemand wordt neergeschoten in z'n hals, dit overleeft maar volledig is verlamd, en waarin het slachtoffer uiteindelijk zelf zijn leven beëindigd. De schutter heeft hem dus niet direct omgebracht, maar omdat de aard van het letsel (schotwond in hals) normaalgesproken dodelijk is, kan het de schutter wel worden toegerekend.
3. De aard van de gedraging. Zijn we in deze zaak waarschijnlijk ook vrij snel klaar mee. Als hij inderdaad hard en onvoorzichtig tegen het verkeer in reed, kon hij natuurlijk verwachten dat 'ie een ongeluk zou veroorzaken.
4. Bij opzettelijke handelingen (dus handeling gericht op het gevolg) wordt er eerder toegerekend. Hier waarschijnlijk niet van toepassing, ik denk niet dat ze bewust op die man zijn ingereden om het op die manier om te brengen.
5. Persoon van het slachtoffer, hier ook niet zo van toepassing. Denk meer aan een zaak waarbij een bejaarde wordt overvallen, en deze schrikt zich letterlijk dood. Van bejaarden kan je verwachten dat ze een zwak hart hebben, en dus dat het heel best denkbaar is dat die te komen overlijden als gevolg van een hartstilstand, wanneer je ze met een pistool gaat bedreigen.
6. Correctie voor (o.a.) verstreken tijd, zie het voorbeeld onder 2. Daar kan best een jaar zitten tussen schot en overlijden, in die tussentijd kan best iets zijn voorgevallen waardoor die persoon niet meer wil leven, maar dat volledig los staat van de gedraging.

Als de feiten inderdaad zo zijn als dat in het oorspronkelijke nieuwsbericht staat, en als duidelijk is wie de bestuurder was, ziet het er dus niet zo heel best uit voor hem als je het bovenstaande toepast..
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:00:04 #167
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_78411951
Zooooooooooooooooooooooooooooooo respectloos naar het dodelijke slachtoffer......
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:01:00 #168
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78412013
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is wél uitgesloten dat het zijn eigen schuld was. Dat moge duidelijk zijn. Ik begrijp je niet.
Maar laat maar, jij wilt gewoon de daders vrijpleiten en en passant ook nog eens de man die gedood is door deze gasten de schuld geven van dit ongeluk.
En emoties? Ja, als je een mens bent heb je emoties. Maar ik heb niet het idee dat mijn emoties mijn ratio overnemen, jou verdenk ik wel van het omgekeerde.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:01:47 #169
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_78412064
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:00 schreef TeenWolf het volgende:
Zooooooooooooooooooooooooooooooo respectloos naar het dodelijke slachtoffer......
Ik moest lachen.
pi_78412100
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja, op de 'man'!
Klopt, dan maak je goede kans daarvan vrij gesproken te worden.

Hier in de buurt is een aantal jaren geleden een jongen op het schoolplein door een andere jongen met één klap doodgeslagen. Het slachtoffer bleek een heel dunne schedel te hebben. Tja, dat is dus niet de schuld van de dader. Hoe de rechtszaak afgelopen is, weet ik niet meer, maar ik kan me goed voorstellen dat doodslag niet toegerekend kon worden.
pi_78412324
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hier in de buurt is een aantal jaren geleden een jongen op het schoolplein door een andere jongen met één klap doodgeslagen. Het slachtoffer bleek een heel dunne schedel te hebben. Tja, dat is dus niet de schuld van de dader. Hoe de rechtszaak afgelopen is, weet ik niet meer, maar ik kan me goed voorstellen dat doodslag niet toegerekend kon worden.
Denk je dat serieus?
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:07:39 #172
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78412434
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Denk je dat serieus?
nee, dat zit ingebakken in ons rechtssysteem. doodslag door handicap van slachtoffer. of dat hij een hartaanval kreeg terwijl hij half dood werd geslagen. dan kom je er genadig van af als crimineel.
pi_78412523
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:07 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nee, dat zit ingebakken in ons rechtssysteem. doodslag door handicap van slachtoffer. of dat hij een hartaanval kreeg terwijl hij half dood werd geslagen. dan kom je er genadig van af als crimineel.
Allemachtig
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:11:56 #174
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78412724
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Allemachtig
wat dacht je van de klap die jouw hoofd tegen een stoeprand doet vallen en dood doet gaan?

"hij had niet de intentie om het slachtoffer dood te slaan edelachtbare".
pi_78412872
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:11 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat dacht je van de klap die jouw hoofd tegen een stoeprand doet vallen en dood doet gaan?

"hij had niet de intentie om het slachtoffer dood te slaan edelachtbare".
Oh ja, dat was toch het geval met die taxichauffeur vorig jaar, die zijn passagier aanviel en die ook zo op de stoeprand terecht kwam?
pi_78412978
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Denk je dat serieus?
Ja. En terecht!
Je hoort straf te krijgen voor je eigen daden, niet voor stomme pech van een ander of de daden van een ander.
pi_78413036
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh ja, dat was toch het geval met die taxichauffeur vorig jaar, die zijn passagier aanviel en die ook zo op de stoeprand terecht kwam?
Een passagier die bovendien ook nog eens flink had lopen zieken, vantevoren.
pi_78413187
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik kan dat niet. Er is namelijk een behoorlijk bekend arrest dat over exact dezelfde casus gaat (terwijl het toch een behoorlijk zeldzame afwijking is). Is het niet zo dat je dit "van horen zeggen" hebt, of iets door elkaar haalt?
  woensdag 24 februari 2010 @ 22:19:29 #179
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78413229
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een passagier die bovendien ook nog eens flink had lopen zieken, vantevoren.
helemaal niet. hij was het niet eens met de ritprijs.
pi_78413259
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:07 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Lees mijn post even, of is je aandachtsspanne daar niet lang genoeg voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')