Als eerste wil ik graag mijn fretten voorstellen, zodat jullie weten over wie ik het dan heb de komende weken.
Ik begin bij de oudste fret. Zijn naam is Misitque en hij is ongeveer 7 jaar oud. Mistique is een fret van een jachtlijn en kan soms best fel zijn. Mistique is wel echt mijn schatje. Hij word ook wel Opa genoemd haha. Hij heeft geen medisch verleden, wel moet ik hem goed in de gaten houden met zijn urine dat de kristallen niet teveel worden. Ook slaapt hij erg vast en ademt dan erg zwaar. Te vergelijken als iemand met astma. Maar de dierenarts geeft aan er niks aan te doen en moet dat ook een beetje in de gaten houden. Mistique houd van slapen en snoepjes stelen. En als we even niet opletten wil hij ook wel eens als een dolle gaan dansen

. Mistique woont inmiddels ruim 4 jaar bij mij.
Vlak na Mistique kon ik mijn pup ophalen van de fokker. Joepie is de naam van deze wildebras. Joepie word bijna 4 jaar. Joepie is echt de ondeugendste van allemaal. Als er iets is gebeurd is het bijna altijd Joepie die het heeft gedaan

. Joepie heeft wel een medisch verleden, als pup van ongeveer 10 weken oud heeft hij erg veel last gehad van diarree. Zo erg dat ik hem van de dierenarts een paar dagen lang elk uur een paar druppies O.R.S. in zijn bekkie moest doen en veel water laten drinken. Ook moest hij pap eten om aan te sterken. Ik kon er voor kiezen voor een infuusje, maar een fret wil echt niet stil blijven liggen en dan zou dat onder narcose moeten gebeuren. Dat vond ik echt een superslecht plan. Dus dan maar een paar dagen met Joepie op de bank geslapen en steeds wegen, water geven en voeren. Heb er zelfs Lowlands voor laten schieten haha Maar Joepie is er helemaal bovenop gekomen. Het eerste jaar was hij snel van slag met zijn darmen. Maar ook dat hebben we niet meer. Joepie is gek op eten, veel eten en het liefst het eten wat niet van hem is. Ook word hij gek bij het zien van en pingpongbal!
Toen kwam fret nummer 3. Zijn naam is Fristi. Ik moest konijnenvoer hebben en in de dierenwinkel zag ik een fretje zitten. Heel mager beestje wat amper op de pootjes kon staan. Normaal ben ik niet zo dat ik zielige beesten meeneem, maar dit kon ik gewoon niet aanzien en wou graag helpen. Dus toen hadden we een Fristi erbij. Fristi is naar schatting ook ongeveer 4 jaar oud. Mijn eerste ontmoeting met meneer kostte me mijn velletje

Na een grote hap in mijn vinger was alles goed. (behalve bij mij, ik moest pleisters plakken) Fristi was na de APK van de dierenarts goed genoeg bevonden en mocht bij de rest in de kooi. Nou ik heb nog nooit zo’n feest meegemaakt. Fristi houd van spelen en dingen verstoppen. Hij danst en mokt de hele dag door. Met fristi heb ik geen medisch verleden, alleen bij de castratie ging er iets niet goed en dat heeft een veearts op zondagnacht weer verholpen.
Na een paar maanden werd ik gebeld door dezelfde dierenwinkel. Ze hadden een fret binnen van een particulier en of ik deze wou kopen. Ik erheen… wou hij er 80 euro voor hebben. Dat was dus Sjaak die helemaal kaal was, vol met oormijt zat ( zo erg dat hij zijn koppie als scheef hield) en zo mager was dat ik letterlijk kon tellen hoeveel ribben hij had. Ik dacht echt dat die man een grap maakte, 80 euro voor zo’n fret. Ik heb ook bedankt.
Maar dat blijft knagen hé

Enkele dagen later toch maar eens gaan kijken en hij zat er nog. Toen vroeg de dierenwinkel eigenaar of ik hem alsjeblief mee wou nemen en verzorgen. Ik kreeg geld toe en voer. Nouja dat leek er meer op. Sjaak meegenomen. En van d e dierenwinkel meteen door naar de dierenarts. Wat zag dat beestje eruit L Maar alles is goed gekomen, Sjaak heeft 4 maanden apart gezeten en is nu een gezonde albino man van ongeveer 3 jaar oud. Wel heeft hij een chronisch hoestje en zijn gehoor is niet meer goed en zijn staartje is op 2 plaatsen gebroken. Maar verder is hij gezond en echt heel lief. Sjaak is een knuffelvriendje, hij slaapt graag bij je en geeft kusjes. Sjaak is gek op voetballen en snoep stelen samen met Mistique.
En toen was het koppel wel compleet vond ik! Tot mijn zusje ging verhuizen. Ze heeft ook een aantal fretten waaronder Frits die ook van deze bepaalde dierenwinkel afkomstig is. Frits was 3 weken oud toen we hem hebben opgehaald(inmiddels is hij bijna 3 jaar). Ik heb Frits toen de resterende weken gevoerd en opgevoed tot hij oud genoeg was om naar mijn zusje te gaan. Maar toen ze moest verhuizen moest ze Frits even bij mij onderbrengen. Maar ze heeft hem gewoon nooit opgehaald!
Frits heeft bij mij een kameraadje gevonden (fristi) en we hebben besloten om ze samen te laten. Ik ontvang nu wel elke maand alimentatie voor Frits hahaha. Frits is gek op pluchen beestjes en de macaronibak. Als hij buiten de kooi loopt doet hij de eerste 15 minuten niks anders dan hard rondrennen met een dikke staart en voor je voeten dansen. Frits heeft geen medisch verleden alleen een scheve neus waardoor hij wat moeilijker door zijn neus ademt.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.