abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 februari 2010 @ 14:12:00 #161
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78435490
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het westerse buitenlandbeleid is in het verleden ronduit bemoeizuchtig en hypocriet geweest. Bijvoorbeeld Saddam steunen in de strijd tegen Iran om zijn land vervolgens plat te gooien maar hem toch te laten zitten. En dit is slechts een voorbeeld. Dat zet kwaad bloed bij inwoners van het M-O.
Daar kan je inderdaad niet omheen. De hypocrisie van "Taliban slecht, Saudi Arabie goed" is ook om van te kotsen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_78435815
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Daar kan je inderdaad niet omheen. De hypocrisie van "Taliban slecht, Saudi Arabie goed" is ook om van te kotsen.
Dat is inderdaad ook zoiets. Saudi-Arabie springt alles behalve netjes om met de burger. Net zoals de Taliban eigenlijk. Maar we moeten vooral bevriend blijven met de Saudi's terwijl de Taliban wordt weggezet als slechteriken die aangepakt dienen te worden.

Nu beweer ik niet dat de Taliban-aanhangers lieverdjes zijn, maar je snapt wat ik bedoel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_78436201
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Je hebt een lang verhaal waarin je het niet een keer over de toekomst hebt, maar uitsluitend op basis van het verleden op zoek bent naar een schuldige.

het hele Midden Oosten probleem in een notendop.
Lekker makkelijk hé, zo op je stoel achter je PC even beslissen dat de Palestijn wiens ouders van hun geboortegrond verdreven zijn zich maar op de toekomst hoort te richten .. en als de Palestijn tegen je zegt dat jouw ouders de veroorzaker zijn van zijn probleem haal jij je schouders op, jij bent toch niet verantwoordelijk voor de daden van je ouders, en jij zit ook niet met de gevolgen, dus ..

En als je denkt dat dat verschijnsel iets specifieks is voor het MO, ter vergelijking:
Ik ben zoals je misschien weet in Duitsland geboren. Toen ik hier in 1973 kwam wonen waren er nog behoorlijk veel Nederlanders die mij mijn Duitse afkomst kwalijk namen, die behoorlijk negatief en minachtend reageerden op een licht Duits accent dat ik heel af en toe heb. Ik heb er zelfs een bloedneus aan over gehouden, ik kreeg een vuist in mijn gezicht voor een paar vriendelijke woorden in het Duits (wie bitte?).
En dat was dan pakweg 30 jaar na de oorlog, na een bezetting van 5 jaar, door mensen die te jong waren om het zelf mee gemaakt te hebben .. enig idee hoe dat zou zijn als de bezetting voort had geduurd, zoals dat in het MO wel gebeurt?
pleased to meet you
  donderdag 25 februari 2010 @ 14:35:12 #164
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78436557
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Lekker makkelijk hé, zo op je stoel achter je PC even beslissen dat de Palestijn wiens ouders van hun geboortegrond verdreven zijn zich maar op de toekomst hoort te richten .. en als de Palestijn tegen je zegt dat jouw ouders de veroorzaker zijn van zijn probleem haal jij je schouders op, jij bent toch niet verantwoordelijk voor de daden van je ouders, en jij zit ook niet met de gevolgen, dus ..

En als je denkt dat dat verschijnsel iets specifieks is voor het MO, ter vergelijking:
Ik ben zoals je misschien weet in Duitsland geboren. Toen ik hier in 1973 kwam wonen waren er nog behoorlijk veel Nederlanders die mij mijn Duitse afkomst kwalijk namen, die behoorlijk negatief en minachtend reageerden op een licht Duits accent dat ik heel af en toe heb. Ik heb er zelfs een bloedneus aan over gehouden, ik kreeg een vuist in mijn gezicht voor een paar vriendelijke woorden in het Duits (wie bitte?).
En dat was dan pakweg 30 jaar na de oorlog, na een bezetting van 5 jaar, door mensen die te jong waren om het zelf mee gemaakt te hebben .. enig idee hoe dat zou zijn als de bezetting voort had geduurd, zoals dat in het MO wel gebeurt?
Ik begrijp de woede, de vraag is of je er iets mee op schiet. Denk je dat die Nederlanders die onvriendelijk waren tegen jou daar verstandig aan deden?

Als je uit Duitsland komt dan moet je ook weten dat er in de jaren 1945 - vandaag meer Duitsers van hun huis en grond verdreven zijn dan Palestijnen. Gingen die Duitsers terroristische groepen opzetten om raketten op Polen en Rusland af te schieten of accepteerden ze de situatie in de wetenschap dat er toch niets aan te veranderen viel en gingen ze gewoon verder met hun leven?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_78438027
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik begrijp de woede, de vraag is of je er iets mee op schiet. Denk je dat die Nederlanders die onvriendelijk waren tegen jou daar verstandig aan deden?

Als je uit Duitsland komt dan moet je ook weten dat er in de jaren 1945 - vandaag meer Duitsers van hun huis en grond verdreven zijn dan Palestijnen. Gingen die Duitsers terroristische groepen opzetten om raketten op Polen en Rusland af te schieten of accepteerden ze de situatie in de wetenschap dat er toch niets aan te veranderen viel en gingen ze gewoon verder met hun leven?
Als je in het communistische rijk een misdaad beging zoals een opstand of protest werd je naar Kolyma gestuurd, dan laat je het wel uit je hoofd.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:08:50 #166
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78438133
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:06 schreef heavyyield het volgende:

[..]

Als je in het communistische rijk een misdaad beging zoals een opstand of protest werd je naar Kolyma gestuurd, dan laat je het wel uit je hoofd.
Ook (vooral zelfs, als ik het goed herinner) in West Duitsland woonden letterlijk miljoenen Duitsers die van hun land verdreven waren. Toch is er geen enkele teroristische beweging opgezet.
pi_78438526
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:08 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ook (vooral zelfs, als ik het goed herinner) in West Duitsland woonden letterlijk miljoenen Duitsers die van hun land verdreven waren. Toch is er geen enkele teroristische beweging opgezet.
Baader Meinhof Gruppe
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:22:15 #168
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78438786
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Baader Meinhof Gruppe
Dat is niet een terroristische groep die land terug wilde krijgen. En met uitzondering van Horst Mahler was ook geen van de leiders "vertriebene". Dat was ook helemaal geen issue voor de RAF.
pi_78439019
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:22 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat is niet een terroristische groep die land terug wilde krijgen. En met uitzondering van Horst Mahler was ook geen van de leiders "vertriebene". Dat was ook helemaal geen issue voor de RAF.
Nee, maar terroristen zijn terroristen.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:30:30 #170
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78439129
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, maar terroristen zijn terroristen.
Het ging erom dat de Duitsers die verdreven zijn zich wel rustig konden houden en gewoon hun economie op hebben gebouwd. Dat er later andere Duitsers een Marxistische terroristische organisatie hebben opgezet staat daar volledig los van.
pi_78439352
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het ging erom dat de Duitsers die verdreven zijn zich wel rustig konden houden en gewoon hun economie op hebben gebouwd. Dat er later andere Duitsers een Marxistische terroristische organisatie hebben opgezet staat daar volledig los van.
Maar Duitsers zijn ook gewoon een vreemd volk. Extreem bureaucratisch wat als gevolg heeft dat zij altijd de regels netjes naleven. Zie WOII: de nazi's voerden zelfs de meeste vreselijke taken uit met dodelijke precisie. En dan doel ik met name op het administratieve aspect van de holocaust.
pi_78442632
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, de vraag is: hoe groot zou de woede zijn als de situatie nu nog net zo zou zijn, als de grenzen nog steeds geen grenzen zijn, je zelfbeschikkingsrecht een wassen neus en het stukje grond dat je dan 'je eigen' mag noemen iedere dag weer een beetje kleiner wordt.
quote:
Je vergeet even voor het gemak dat de Duitsers de oorlog begonnen zijn?
pleased to meet you
pi_78464409
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 09:24 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Nu zeg jij wat anders dan hij. Ja, de holocaust zou een les moeten zijn voor iedereen hoe een land zich NIET moet gedragen. De holocaust is ook een les voor ieder volk wat er kan gebeuren als je niet voor jezelf opkomt. Welke les vind je belangrijker? Dat zal zeer afhangen of je links of rechts in het politieke spectrum staat.
Dat ik wat anders zeg dan hij is niet raar: ik kende hem en zijn werk niet.
Ik sta met de mond vol tanden nu ik over je opmerkingen nadenk. Het is echt te simpel voor woorden: ik kan uit jouw tekst maken:
Ja, de holocaust zou een les moeten zijn voor iedereen hoe een land Israel zich NIET moet gedragen. De holocaust is ook een les voor ieder volk de Palestijnen wat er kan gebeuren als je niet voor jezelf opkomt.

Ik snap echt niet dat de verdedigers van Israel dit soort spiegelingen niet zien.
quote:
Dat hij de holocaust heeft meegemaakt maakt hem echter niet opeens een autoriteit op het gebied van het Israël-Palestijns conflict, iets wat hij wel claimt.
Nee, maar hij weet wel van dehumanisering en dat is wat hij herkent.
quote:
Ik ken een paar Auswitzoverlevenden die na de oorlog naar Israël zijn gegaan en 15 jaar geleden weer terug zijn gekomen nadat ze één Katusjaraket teveel om hun oren hadden gekregen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hen te vragen wat zij van deze Hayo Meyer vinden, maar ben er eigenlijk van overtuigd dat ze lijnrecht tegenover hem zullen staan.
Tja. Ik ken je alleen via FOK! en kan je natuurlijk niet raden in deze.
quote:
Deze man heeft een mening en dat is zijn goed recht. Hij maakt echter kromme vergelijkingen. Als dat vanuit ignorantie gebeurt, zoals je hier nog wel eens op Fok! ziet, is dat nog tot daar aan toe. Dat een overlevende het zelf doet is bizar.
Maar misschien zijn die vergelijkingen dan wel niet zo krom als jij denkt. Heb jij zelf de holocaust meegemaakt? Ik gok van niet. Dus waaraan ontleen jij je oordeel hierover?
quote:
[..]

Dat ben ik niet met je eens. Hij doet namelijk net zo verongelijkt als Israël, maar dan de andere kant op. Nogmaals: het is van tweeën één.

Onder de streep is natuurlijk het echte probleem dat Hayo Meijer zich laat gebruiken als excuus-Jood. Dat is wat ook in het artikel in de OP wordt gezegd. Dat hij ferme kritiek heeft op Israël is natuurlijk niet het probleem, daar heeft een ieder recht op. Het steekt dat hij zich en plein public associeert met de vijanden van Israël.
Hier heb ik geen antwoord op omdat ik zijn verdere werk niet ken.
Uit de OP leer ik niet dat hij verongelijkt doet.
Dat anderen hem gebruiken of wegzetten als excuus-jood of als anti-semiet is natuurlijk niet zijn schuld.
En associëren met de vijanden van Israel haal ik ook niet uit de OP.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78464495
Ik spreek nu uit ervaring en noem Meyer helemaal geen antisemiet. Maar veel overlevenden van de holocaust, auschwitz of niet, zijn bang geworden voor hun eigen geloof. Ze willen en wilden er vaak na de oorlog helemaal niets meer mee te maken hebben uit angst nog eens daar op gepakt te worden hoe onterecht dan ook. Dit soort reacties komen dan voort uit een mentaal conflict oftewel uit pure angst en net doen of ze niet bij de groep Joodse mensen meer horen en het niet lukt objectief te bekijken.
pi_78464572
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, waarom wordt ik daar constant op aangevallen?

Als je kunt lezen dan zie je dat ik letterlijk in elke post zeg dat ik het verleden niet belangrijk vind. Dus vind ik ook dat Joden niet het recht hebben daar te wonen omdat hun voorouders daar 2000 jaar geleden woonden.

Ik vind dat je het recht hebt ergens te wonen als je zelf daar geboren bent. Ik zie geen heil in het verdrijven van 5 miljoen Joden waarvan het grootste deel daar geboren is.
Oh, dat is wel interessant.
Want dat roept wel de vraag op, of die 5 miljoen joden die daar volgens jou geboren zijn, wel geboren zijn uit ouder die daar rechtmatig waren.
En het ontkracht het vaak gebruikte argument, dat er geen Palestijnen bestaan: zijn die immers niet rechtmatig daar geboren?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78464622
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 00:58 schreef DeParo het volgende:
Ik spreek nu uit ervaring en noem Meyer helemaal geen antisemiet. Maar veel overlevenden van de holocaust, auschwitz of niet, zijn bang geworden voor hun eigen geloof. Ze willen en wilden er vaak na de oorlog helemaal niets meer mee te maken hebben uit angst nog eens daar op gepakt te worden hoe onterecht dan ook. Dit soort reacties komen dan voort uit een mentaal conflict oftewel uit pure angst en net doen of ze niet bij de groep Joodse mensen meer horen en het niet lukt objectief te bekijken.
Leg eens uit, want ik snap het niet.
pi_78464729
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Leg eens uit, want ik snap het niet.
Dan lees je het nog een keer. Veel, en dan zeg ik niet de meeste, maar veel of enkele holocaustoverlevenden reageerden na de oorlog angstig op hun Joodse geloof. Ze stapten er bijvoorbeeld geheel uit en wilden er niks mee te maken hebben. Om dit te ondersteunen reageerden ze dan extra negatief, niet anti-semitisch want het bleven familie en vrienden, maar wel extra negatief, meer als zelfbescherming, op Israel en dat soort zaken. Dat is niet anti-semitisch maar een gevolg van de oorlog.
pi_78464940
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:08 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ook (vooral zelfs, als ik het me goed herinner) in West Duitsland woonden letterlijk miljoenen Duitsers die van hun land verdreven waren. Toch is er geen enkele teroristische beweging opgezet.
En die verdreven Duitsers werden ook in kampen gezet en voortdurend gediscrimineerd?

Het is bovendien wel erg vreemd om de verdreven Duitsers, die in Duitsland terechtkwamen, met Palestijnen te vergelijken. Ze zijn meer te vergelijken met joden uit allerlei windstreken die in Israel terecht kwamen.
pi_78465026
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dan lees je het nog een keer. Veel, en dan zeg ik niet de meeste, maar veel of enkele holocaustoverlevenden reageerden na de oorlog angstig op hun Joodse geloof. Ze stapten er bijvoorbeeld geheel uit en wilden er niks mee te maken hebben. Om dit te ondersteunen reageerden ze dan extra negatief, niet anti-semitisch want het bleven familie en vrienden, maar wel extra negatief, meer als zelfbescherming, op Israel en dat soort zaken. Dat is niet anti-semitisch maar een gevolg van de oorlog.
Ja, dat verschijnsel ken ik.
Al wordt er veel gemeende en terechte kritiek onder dit verschijnsel krachteloos gemaakt.
Maar wat heeft dat met Hajo Meyer te maken?
pi_78465097
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:22 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat verschijnsel ken ik.
Al wordt er veel gemeende en terechte kritiek onder dit verschijnsel krachteloos gemaakt.
Maar wat heeft dat met Hajo Meyer te maken?
Zucht lijkt me duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')