1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 1. Chile 22-mei-1960 9.5 2. Prince William Sound, Alaska 28-mrt-1964 9.2 3. Off W. Coast of N. Sumatra 26-dec-2004 9.1 4. Kamchatka 04-nov-1952 9.0 5. Off the Coast of Ecuador 31-jan-1906 8.8 Chile 27-feb-2010 8.8 6. Rat Islands, Alaska 04-feb-1965 8.7 7. Northern Sumatra, Indonesia 28-maa-2005 8.6 8. Andreanof Islands, Alaska 09-maa-1957 8.6 9. Assam - Tibet 15-aug-1950 8.6 10. Kuril Islands 13-okt-1963 8.5 11. Banda Sea, Indonesia 01-feb-1938 8.5 12. Kamchatka 03-feb-1923 8.5 |
Damnquote:Op zaterdag 27 februari 2010 08:53 schreef Light het volgende:
Die beving bij Chili werd eerst gegven als 8.3, da's net bijgesteld naar 8.8.
Tegenreactie?quote:Op zaterdag 27 februari 2010 10:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Hopelijk komt er aan de andere kant van de wereld - hier - geen tegenreactie.
ja, ook daar een aardbeving 'ter correctie'.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 11:16 schreef Party_P het volgende:
[..]
Tegenreactie?
8.8 is wel een enorme zeg.
Behoort wel in de top van zwaarste aardbevingen ooit!! Op de aardbeving in Indonesië is het lang geleden dat er zo'n zware aardbeving was. In 1964 was voor het laatst een zwaardere.
Dat is altijd zo, het probleem is dat die breuk rond de hele Grote Oceaan loopt.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:50 schreef Jumparound het volgende:
ik ben geen expert, maar iets zegt me dat het nog wel eens erger kan worden...
misschien staan andere delen van die breuk ook onder spanning....
Volgens mij komt deze aardbeving doordat die plaat wat moeizaam onder het Zuid-Amerikaanse continent subduceert.quote:Op maandag 1 maart 2010 00:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat is altijd zo, het probleem is dat die breuk rond de hele Grote Oceaan loopt.
Het noorden en zuiden van deze breuk is de laatste 2 keer flink geknapt.. .dit keer het midden... lijkt om de 40-60 jaar mis te gaan. Maar ja, het gaat dan wel gelijk goed misquote:Op zondag 28 februari 2010 18:50 schreef Jumparound het volgende:
ik ben geen expert, maar iets zegt me dat het nog wel eens erger kan worden...
misschien staan andere delen van die breuk ook onder spanning....
Klopt, maar dit proces gebeurd op meerdere plaatsen in de wereld toch? Alleen lijkt het hier wel steeds met een 8.0 of hoger te gaan. Met 9.5 als absolute knapper knallerquote:Op maandag 1 maart 2010 19:24 schreef Lord_Cardigan het volgende:
uhuh, maar de bovenste plaat wordt dan dus een beetje samengeknepen door de plaat die er onder door schuift, en zo wordt er een enorme spanning opgebouwd. Op een gegeven moment is die spanning maximaal en 'veert' de bovenste, de zuid amerikaanse plaat, terug waardoor er een zeer heftige beving plaatsvindt, dat is ook de reden van die tsunami.
http://www.telegraaf.nl/b(...)g_Chili__.html?p=4,2quote:
Aarde draait sneller na aardbeving Chili
AMSTERDAM - Volgens de NASA heeft de aardbeving in Chili de dagen op aarde korter gemaakt.
Volgens berekeningen zou de aarde er nu 1,26 microseconde korter over doen om een keer om zijn as te draaien.
De as van de aarde zou zo'n acht centimeter zijn opgeschoven. Omdat de massa anders is verdeeld, gaat de aarde sneller draaien. CNN haalt een wetenschapper aan, die de verandering vergelijkt met die van een kunstschaatser. Als die zijn armen intrekt, maakt hij snellere rondjes.
Ook de beving in Azië, met een kracht van 9,1 op de schaal van Richter, had effect op de draaiing. Een dag duurt sindsdien 6,8 microseconden korter.
De verandering is miniem maar blijvend. Over ruim 2100 jaar zouden we de klok een seconde terug moeten zetten.
ik zie ondertussen door de vierkanten de kaart niet meerquote:
ik vraag me af of opeenvolgende bevingen ook het effect versterken.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:53 schreef wdn het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)g_Chili__.html?p=4,2
Heb je ook een fatsoenlijke bron?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:53 schreef wdn het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)g_Chili__.html?p=4,2
2 bevingen per uur, dat is ook ongeveer het gemiddelde sinds die zware beving. 174 bevingen (op de kaart) in 84 uur.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:57 schreef Jumparound het volgende:
[..]
ik zie ondertussen door de vierkanten de kaart niet meer
wel weer 2 nieuwe bevingen dus afgelopen uur
Ochquote:Op dinsdag 2 maart 2010 14:02 schreef Lord_Cardigan het volgende:
[..]
Heb je ook een fatsoenlijke bron?
Dan kun je slecht zoekenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:01 schreef Lord_Cardigan het volgende:
ik kan er namelijk zo niets over vinden, en vind het ook wel een beetje een opmerkelijk, irrelevant verhaal.
Nog steeds te populair mijns inziensquote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:09 schreef wdn het volgende:
[..]
Dan kun je slecht zoeken
http://science.slashdot.o(...)Shortened-Earths-Day
->
http://www.businessweek.c(...)-scientist-says.html
Tuurlijkquote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:17 schreef Lord_Cardigan het volgende:
[..]
Nog steeds te populair mijns inziens
Ik denk dat je dan beter kunt zoeken naar dit verschijnsel na de Tsunami-ramp van 2004 i.p.v. iets wat vorige week is gebeurd.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 15:21 schreef Lord_Cardigan het volgende:
Hahaha, ja. Maar ik vind het opzich wel een interessant iets, alleen kan ik het me moeilijk voorstellen en er staan wat vreemde dingen in dat verhaaltje. Daarom zou ik graag het originele persbericht/ paper wel eens willen lezen.
Nope... voor zover ik weet niet. Tussen je vliegtuig en de grond is lucht (cq gas). Schokgolven van aardbevingen worden geabsorbeerd door dat gas (lucht) en dus voel je het volgens mij totaal niet. Zelfs niet als je slechts meters boven de grond bent. Maar wie ben ikquote:Op donderdag 4 maart 2010 11:12 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik zat me vanochtend af te vragen... Als je nu met een vliegtuig boven een aardbeving vliegt, merk je daar dan iets van? (trillingen in de lucht ofzo)
quote:TAIPEI, Taiwan — A powerful 6.4-magnitude earthquake rocked southern Taiwan on Thursday, terrifying residents, disrupting communications and triggering at least one large fire. Twelve people were injured, the National Fire Agency said.
No tsunami alert was issued. The quake was centered in the same mountainous region of rural Kaohsiung county that endured the brunt of the damage from Typhoon Morakot, a devastating storm that killed about 700 people last August.
Taiwanese actor Chu Chung-heng said he and other passengers were close to panic when the high-speed train on which they were traveling was dislodged from its track by the quake.
"Many people in my car were screaming," he said. "I was so scared that I couldn't make a sound. The train shook very hard and I thought it was going to overturn."
Rail service in southern and central Taiwan was suspended, as was the state-of-the-art subway system in Kaohsiung city, Taiwan's second largest with a population of 1.5 million. Kaohsiung is about 250 miles (400 kilometers) south of Taipei.
In nearby Tainan, a fire broke out in a textile factory shortly after the quake hit, sending huge plumes of black smoke billowing into the air. Power outages struck Taipei and at least one county to the south, and telephone service in many parts of Taiwan was spotty.
Kuo Kai-wen, director of the Central Weather Bureau's Seismology Center, said the quake was not geologically related to the massive temblor that hit Chile last Saturday, but its intensity was unusual for the area.
"This is the biggest quake to hit this region in more than a century," he said.
The quake's epicenter was near the town of Jiashian, especially hard hit by last year's typhoon. A Kaohsiung county official told CTI TV news that some temporary housing built for typhoon survivors collapsed.
The Ministry of Defense said troops were dispatched to Jiashian to report on the extent of the damage.
In nearby Liugui an unidentified high school student described the quake as terrifying. "Everyone was running out of the classroom, and some people fell in the rush," she told ETTV.
All of the 12 injuries were relatively minor, the fire agency said.
A spokesman for President Ma Ying-jeou said authorities had been instructed to follow the quake situation closely and take steps to mitigate damage and dislocation. Ma was widely criticized for his government's slow response to last year's typhoon.
The presidential office said he planned to visit Tainan on Thursday afternoon.
Earthquakes frequently rattle Taiwan but most are minor and cause little or no damage.
However, a 7.6-magnitude temblor in central Taiwan in 1999 killed more than 2,300 people. In 2006 a 6.7-magnitude quake south of Kaohsiung severed undersea cables and disrupted telephone and Internet service for millions throughout Asia.
Bericht van 2 maart en afgelopen dagen ook nog een paar 3puntzoveels. Geen idee in hoeverre dat normaal is voor die regio.quote:COSO JUNCTION - There's plenty of seismic shaking going on around the Golden State.
In Central California, six earthquakes bigger than a 3.0 have hit the same spot within the past three days.
The strongest, a 3.8 hit, this morning around 1am, centered in Coso Junction.
And near the US/Mexico border, a 3.4 magnitude quake. This one hit last night around 10pm in Ocotillo.
Er wordt alleen melding van gemaakt hier, geen vreemde beving ook, dus niets bijzonders.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 17:38 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
6.5 voor de kust van Sumatra
Ik heb gister 2012 zitten kijkenquote:Op maandag 8 maart 2010 09:18 schreef indahnesia.com het volgende:
die 5.9's op het kaartje zijn geen 'major earthquakes', maar vallen nog in de categorie 'moderate earthquakes' als ik het niet mis heb. Desalniettemin flink wat activiteit zo her en der over de wereld.
Ja, iets van 11 km, zo uit m'n hoofd.quote:Op maandag 8 maart 2010 15:23 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
6.0 quake
Diepe beving op 446 km diepte![]()
Naja, Marianentrog is ook diepste punt in zee toch?
daar zal maar een beving van 8.0 gebeuren waardoor een deel van die trog instort... dat kan een waterverplaatsing geven zegquote:
Wanneer leert het ANP nu eens dat ze geen "schaal van Richter" meer in hun berichten moeten gebruiken? Alle seismologische instituten (iig USGS, dat in de pers bijna altijd als bron wordt gebruikt) gebruiken tegenwoordig de momentmagnitudeschaal. Novum doet dat wel goed trouwens (zie bericht op Fok-FP).quote:ANKARA - De autoriteiten in Turkije hebben het dodental door de aardbeving van maandagnacht in het oosten van het land bijgesteld tot 51. Eerder op de dag werd nog gesproken van zeker 57 sterfgevallen. Circa honderd mensen raakten gewond.
De beving deed zich voor om 04.32 uur lokale tijd en had een kracht van 5,9 op de schaal van Richter.
Woningen en moskeeën in een aantal dorpen in de provincie Elazig werden verwoest of raakten beschadigd. Seismologische diensten registreerden tientallen naschokken in de uren na de beving.
© ANP
Daar is een apart topic voor hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 16:08 schreef Tourniquet het volgende:
Naar aanleiding van de aardbeving in Turkije:
[..]
Wanneer leert het ANP nu eens dat ze geen "schaal van Richter" meer in hun berichten moeten gebruiken? Alle seismologische instituten (iig USGS, dat in de pers bijna altijd als bron wordt gebruikt) gebruiken tegenwoordig de momentmagnitudeschaal. Novum doet dat wel goed trouwens (zie bericht op Fok-FP).
euh? om 16.55 gok jij dat er een uur terug een naschok is?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:55 schreef One_of_the_few het volgende:
ik gok dat er rond 15:41 een naschok is in chili.
Eens kijken wat de USGS zegt.
Zijn er sceenshots van aardbevingen waarvan men de activiteit via GEE bekijkt?
Het gaat mij niet zozeer om die in Turkije, maar bij elke aardbeving die in het nieuws is gebruikt ANP de term " schaal van Richter". Ze plakken die regel gewoon standaard achter de momentmagnitude die USGS publiceert.quote:Op maandag 8 maart 2010 18:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar is een apart topic voor hoorMag je best daarin posten
Tientallen doden bij aardbeving in Turkije
USGS meldt er niets over.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:55 schreef One_of_the_few het volgende:
ik gok dat er rond 15:41 een naschok is in chili.
Eens kijken wat de USGS zegt.
Gevolgd door een 6.9 een kwartier later.quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:54 schreef SoldMayor het volgende:
OMG
7.2 opnieuw in CHILI
[ afbeelding ]
heeft iemand via GEE al wel eens een aardbeving gespot?quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:29 schreef Light het volgende:
[..]
Gevolgd door een 6.9 een kwartier later.
Las op Twitter dat getuigen idd spraken over 2 zware bevingenquote:Op donderdag 11 maart 2010 16:29 schreef Light het volgende:
[..]
Gevolgd door een 6.9 een kwartier later.
1 2 3 | MAP 6.9 2010/03/11 14:55:31 -34.287 -71.657 44.4 LIBERTADOR O'HIGGINS, CHILE MAP 7.2 2010/03/11 14:39:48 -34.290 -71.950 35.0 LIBERTADOR O'HIGGINS, CHILE |
Alleen de marine waarschuwt er voor.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:00 schreef Frutsel het volgende:
wel tsunami waarschuwing?
berichten spreken elkaar tegen
quote:CHILEAN QUAKE SHIFTS EARTH'S AXIS:
Did the Chilean Quake Shift Earth's Axis?
03.11.2010
March 11, 2010: Pictures of widespread devastation leave no doubt: Last month's 8.8 magnitude earthquake in coastal Chile was strong. How strong? NASA scientists say it might have shifted the axis of Earth itself.
"If our calculations are correct, the quake moved Earth's figure axis by about 3 inches (8 cm)," says geophysicist Richard Gross of the Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California.
A USGS map of the Chilean quake. [more]
You might think you would have noticed the Earth suddenly tilting 3 inches. But that's not how the "figure axis" works. "The figure axis defines not how Earth is tilted, but rather how it is balanced," says Gross.
Consider the following:
Earth is not a perfect sphere. Continents and oceans are distributed unevenly around the planet. There's more land in the north, more water in the south, a great ocean in the west, and so on. As a result of these asymmetries, Earth slowly wobbles as it spins. The figure axis is Earth's axis of mass balance, and the spin axis wobbles around it.
"The Chilean quake shifted enough material to change the mass balance of our entire planet," Gross says.
A shifting figure axis is nothing new. On its own, the figure axis moves about 10 centimeters per year as a result of "Ice Age rebound." After the last great glacial period some 11,000 years ago, many heavy ice sheets disappeared. This unloaded the crust and mantle of the Earth, allowing the planet to relax or "rebound" back into a more spherical shape. The rebounding process is still underway and so the figure axis naturally moves.
On Feb. 27, 2010, the Chilean quake may have moved the figure axis as much in a matter of minutes as it normally moves in a whole year. It was a truly seismic shift—no pun intended.
So far, however, it's all calculation and speculation. "We haven't actually measured the shift," says Gross. "But I intend to give it a try."
The key is GPS1. "Using a global network of GPS receivers, we can monitor the rotation of Earth with high precision," he says. "Changes in Earth's spin and the orientation of Earth's axes affect [the phase and timing of] signals we get from the satellites in Earth orbit."
GPS is already used to monitor seasonal changes in Earth's spin. It turns out that tides, winds, ocean currents, and circulation patterns in Earth's molten core modulate Earth's rotation on a regular basis. For instance, a typical day in January is about 1 millisecond longer than a typical day in June. The roughly six-month variation is driven mainly by seasonal winds; there are also changes on time scales of weeks, years, decades and centuries.
Above: Observed changes in Earth's length of day caused by tides, winds, ocean currents and other factors. From Treatise on Geophysics, 2007, section 3.09, "Earth Rotation Variations--Long Period" by Richard Gross.
Earthquakes throw a "spike" into GPS signals, which Gross believes he can find.
"I have to take the GPS Earth rotation measurements and subtract the effects of tides, winds and ocean currents," he explains. "Then the earthquake should stand out."
Recent news reports have focused on Earth's length of day, noting that the Chilean earthquake might have shortened days by as much as 1.26 microseconds out of 24 hours. That's true. But it's also negligible compared to the normal effect of wind and tides, which can lengthen or shorten days a thousand times more than earthquakes can.
The normal wobble of Earth's axis since Jan. 2009 as reported by the International Earth Rotation Service. The grid is scaled in milliarcseconds (mas); 1 mas = 1/3,600,000 deg.
No one has ever measured a shift in Earth's axis due to an earthquake before. Back in 2004, Gross looked for a shift from the magnitude 9.1 earthquake in Sumatra, but failed to find a signal. The Sumatra quake was less effective in altering Earth's figure axis because of its location near the equator and the orientation of the underlying fault. The Chilean quake, albeit weaker, may have produced a bigger shift.
The stage is set for discovery. "Computing power is at an all-time high. Our models of tides, winds and ocean currents have never been better. And the orientation of the Chilean fault favors a stronger signal."
In a few months Gross hopes to have the answer. Stay tuned.
Author: Dr. Tony Phillips
Credit: Science@NASA
Die is ondertussen bijgesteld naar 6.4.quote:Op zondag 14 maart 2010 04:08 schreef indahnesia.com het volgende:
7.0 magnitude earthquake hits northern Maluku
Weer een flinke, maar zoals gewoonlijk in die regio weinig schade en dergelijke.
quote:Aardbeving van 6,6 in Japan
Een aardbeving met een kracht van 6,6 op de schaal van Richter heeft ten oosten van het eiland Honshu omstreeks 17.00 uur (09.00 uur Belgische tijd) Japan door elkaar geschud. De aardschok was ook in de hoofdstad Tokio te voelen. Over schade is nog niets vernomen.
De aardbeving deed zich voor op 51 kilometer diepte, aldus het Amerikaans geologische instituut USG, en schudde het noorden en oosten van het grote eiland Honshu door elkaar. Het epicentrum bevond zich enkele tientallen kilometer voor de kust op ongeveer 300 kilometer van Tokio.
Het Japans meteorologisch agentschap gaf geen tsunami-verklaring, maar waarschuwde wel dat het zeeoppervlak onrustig kon zijn
quote:Zware aardbeving op oostelijke eilanden van Indonesië
De oostelijke Indonesische eilanden zijn getroffen door een aardbeving van 7 op de schaal van Richter. Er liggen nog geen berichten voor over eventuele slachtoffers of materiële schade. Er is geen tsunami-alarm afgeroepen.
De beving, om 7.57 uur 's ochtends (1u57 onze tijd) vond plaats op een diepte van 56 kilometer, ongeveer 132 km ten zuidoosten van Labuha in de provincie Noord Maluku (Molukken).
De voorbije weken is Indonesië al vaker opgeschrikt door aard- of zeebevingen. Maar geen van hen had een zware impact. Een zeebeving voor de westelijke kust van Sumatra eind september, daarentegen, kostte duizenden mensenlevens.
huh. ik kan mij die beving van duizenden slachtoffers bij sumatra niet meer herinneren.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Sumatra_september_2009quote:Op zondag 14 maart 2010 13:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
huh. ik kan mij die beving van duizenden slachtoffers bij sumatra niet meer herinneren.
Hee, dat vind ik een rare, die m 6.0 midden in de Indische Oceaan, zover van alle breukzones. Eigenlijk in het midden van de plaat.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:02 schreef One_of_the_few het volgende:
ok, domme vraag.
Maar van http://earthquake.usgs.go(...)akes/us2010tvb3.html aardbeving heb ik een laat screenshot van GEE kunnen maken. Beetje dom dat ik mijn cursor bij 20:39 hield, beving was paar minuten eerder. Maar nu wil ik deze plaatsen. Hoe doe ik dat zo eenvoudig mogelijk?
Het is dichter bij breukzones dan bijvoorbeeld Hawaii. En daar zijn ook regelmatig aardbevingen.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:12 schreef barthol het volgende:
[..]
Hee, dat vind ik een rare, die m 6.0 midden in de Indische Oceaan, zover van alle breukzones. Eigenlijk in het midden van de plaat.
Hawaii ligt boven een bekende en actieve hotspot. En is het niet voornamelijk het hotspot-gerelateerde vulkanisme daar en kleine bevingen die daar mee samenhangen? Dat lijkt me toch iets anders dan deze 6.0quote:Op zondag 14 maart 2010 23:15 schreef Light het volgende:
[..]
Het is dichter bij breukzones dan bijvoorbeeld Hawaii. En daar zijn ook regelmatig aardbevingen.
Bij Hawaii zijn ook wel zwaardere bevingen geweest, 6.0 en zwaarder. Verder weet ik niet hoe (vulkanisch) actief de bodem van de Indische ocean is.quote:Op zondag 14 maart 2010 23:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Hawaii ligt boven een bekende en actieve hotspot. En is het niet voornamelijk het hotspot-gerelateerde vulkanisme daar en kleine bevingen die daar mee samenhangen? Dat lijkt me toch iets anders dan deze 6.0
Maar goed, Bij engeland was een tijd geleden ook opeens zo'n onverwachte klapper.
via www.photobucket.comquote:Op zondag 14 maart 2010 22:02 schreef One_of_the_few het volgende:
ok, domme vraag.
Maar van http://earthquake.usgs.go(...)akes/us2010tvb3.html aardbeving heb ik een laat screenshot van GEE kunnen maken. Beetje dom dat ik mijn cursor bij 20:39 hield, beving was paar minuten eerder. Maar nu wil ik deze plaatsen. Hoe doe ik dat zo eenvoudig mogelijk?
Thanks!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:15 schreef Frutsel het volgende:
[..]
via www.photobucket.com
daar de file uploaden en dan krijg je de link automatisch erbij, die je hier kan posten zodat iedereen je screenshot kan zien?
en nu even het groot formaat plaatje opslaan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:49 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Thanks!
[ afbeelding ]
De middelste 3 geven de beving weer.
De gegevens daarbove en onder zijn kwa schaal vergelijkbaar met het hele dunne lijntje voor de beving.
Of gewoon ff [ img=600x400 ] ervan makenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en nu even het groot formaat plaatje opslaan.
ow shit. Dat had ik niet gezienquote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:50 schreef Frutsel het volgende:
Euh wat is het verschil?![]()
Je vorige had ik al goed gezet dacht ik?
Ah top. Wordt hij dan beter dan in mijn 2e poging?quote:Als je hem hier post op Fok kan je ook, nadat je de link neerzet (dus [img ]... bla bla [ /img] ), even na de eerste img dit zetten
[ img=600x400]......... (jouw link)........ [/img ]
Dan komt hij in prima formaat op fok
Jij twittert ook dusquote:Je gebruikt ook Tweetdeck zie ikWaar zit jij op Twitter
Nee, fok verkleint automatisch, alleen de laadtijd van een pagina wordt vergroot volgens mij door die auto-verklein optie. Maar 600x400 is een prima formaat, dan zie je hem zoals de 1e keer, bijna hetzelfde als jij nu doet volgens mijquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:40 schreef One_of_the_few het volgende:
Ah top. Wordt hij dan beter dan in mijn 2e poging?
[..]
Je kan mij zo toevoegen, zie Twittertekentje boven mijn post onder de datumquote:Jij twittert ook dusDie van mij is op persoonlijke titel. Jij?
Ik sliep er dwars doorheen.... Mijn vrouw vanochtend: We hadden een aardbeving, ik werd wakker, maar ik dacht..... ik laat je lekker slapen want het was toch een kleintje.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:13 schreef Frutsel het volgende:
4.4, bijna downtown LA..
relatief 'zwaar' vergeleken met wat ze de laatste tijd gezien hebben dacht ik zo
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik sliep er dwars doorheen.... Mijn vrouw volgende ochtend: We hadden een aardbeving, ik werd wakker, maar ik dacht..... ik laat je lekker slapen want het was toch een kleintje.
quote:Bij een aardbeving met een magnitude van 6,2 die vandaag de Filipijnse hoofdstad Manilla trof, zijn geen slachtoffers gevallen. Van schade zou er evenmin sprake zijn. Het epicentrum lag op 27 kilometer van het Lubang-eiland, ten westen van Manilla.
"Iedereen probeert te weten te komen of er schade is, maar tot nu toe werden we daarvan nog niet op de hoogte gebracht", zegt Glenn Rabonza van het Office of Civil Defence. Naschokken worden niet uitgesloten.
quote:Padden voelen bevingen aan
Dat dieren aardbevingen voelen aankomen is geen nieuw gegeven, maar een Britse wetenschapper heeft per ongeluk wel nieuw bewijsmateriaal daarvoor gevonden. Terwijl ze het broedgedrag aan het bestuderen was van padden in Italië, op 74 kilometer van het epicentrum van de aardbeving die vorig jaar plaatsvond in L'Aquila, ontdekte ze hoe de padden al vijf dagen voor de schok veiliger oorden opzochten. Ze kwamen pas terug nadat de belangrijkste naschokken achter de rug waren.
China
Rachel Grant bestudeerde eigenlijk het effect van de maancyclus op het paargedrag van padden. Ineens verdwenen de padden. Dat deden ze ook in 2008 toen in China een aardbeving plaatsvond in de provincie Szechuan. Volgens Grant kunnen de padden de veranderingen in het eloktromagnetisch veld voorafgaand aan een aardbeving associëren met het nakende gevaar.
Honden
Honden kunnen dat blijkbaar ook. Want in 2003 publiceerde de Japanse wetenschapper Kiyoshi Shimamura al een studie waaruit bleek dat honden meer en gaan blaffen en bijten in de maanden voor een aardbeving. Hij kon er zelfs een cijfer opkleven: plus 18 procent in heel Japan en zelfs plus 60 procent in de getroffen regio.
Kreeg gisteren deze voorgeschoteldquote:PRELIMINARY EARTHQUAKE REPORT
== ***This event supersedes event PR10092001.
Region: NORTH ATLANTIC OCEAN
Geographic coordinates: 19.053N, 68.052W
Magnitude: 8.0 M
Depth: 13 km
Universal Time (UTC): 2 Apr 2010 05:38:55
Time near the Epicenter: 2 Apr 2010 01:38:55
Local standard time in your area: 2 Apr 2010 06:38:55
Location with respect to nearby cities:84 km (52 miles) NE (55 degrees) of Higüey, La Altagracia, Dominican Republic109 km (68 miles) ENE (73 degrees) of El Seybo, El Seybo, Dominican Republic116 km (72 miles) NW (313 degrees) of Rincón, PR119 km (74 miles) NE (54 degrees) of La Romana, La Romana, Dominican Republic209 km (130 miles) ENE (73 degrees) of SANTO DOMINGO, Dominican Republic
Die heb ik ook gezien. Gevolgd door een Deleted-melding een half uur later. Duidelijk een foutje dus.quote:Op zondag 4 april 2010 20:51 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kreeg gisteren deze voorgeschoteldIk dacht :" Wtf... 8.0 ?? in de noord atlantic? "
Maar verder kreeg ik nergens bevestigingNepbericht dus?
Die mailen ze dan zeker niet? Die had ik niet in mijn mailboxquote:Op zondag 4 april 2010 21:39 schreef Light het volgende:
[..]
Die heb ik ook gezien. Gevolgd door een Deleted-melding een half uur later. Duidelijk een foutje dus.
Die mailen ze ook, als je dat hebt ingesteld.quote:Op zondag 4 april 2010 22:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die mailen ze dan zeker niet? Die had ik niet in mijn mailbox
Ik voelde em hier in Orange County, California.quote:Op maandag 5 april 2010 00:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
@SkyNewsBreak An earthquake with a magnitude of 6.9 has been reported in Baja, California
less than a minute ago
Yup, zag van daar ook wat meldingen @ twitter. Duurde 't lang?quote:Op maandag 5 april 2010 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik voelde em hier in Orange County, California.
Het is ten zuiden van Mexicali in Mexico..... In San Diego zullen ze em ook wel gevoeld hebben denk ik.
Iddquote:Op maandag 5 april 2010 01:10 schreef maartena het volgende:
Je leert in de eerst minuten na een aardbeving meer via Twitter dan welke nieuwsbron dan ook.![]()
Niet gevoeld. Een 4.5 zo ver weg voel je hier niet.quote:
quote:MAP 3.8 2010/04/04 23:19:20 32.751 -116.333 0.1 SOUTHERN CALIFORNIA
MAP 5.1 2010/04/04 23:15:20 32.839 -115.585 16.9 SOUTHERN CALIFORNIA
MAP 4.5 2010/04/04 23:09:49 32.440 -115.958 2.0 BAJA CALIFORNIA, MEXICO
MAP 4.1 2010/04/04 22:49:45 38.804 -122.754 4.0 NORTHERN CALIFORNIA
MAP 4.0 2010/04/04 22:49:17 38.818 -122.760 1.4 NORTHERN CALIFORNIA
MAP 6.9 2010/04/04 22:40:39 32.093 -115.249 32.3 BAJA CALIFORNIA, MEXICO
MAP 3.3 2010/04/04 22:34:48 32.184 -115.287 0.2 BAJA CALIFORNIA, MEXICO
Naja, de spanning neemt ook via zon breuklijn af neem ik aan. en verderop de breuklijn zal er nog wel het een en ander aan spanning 'breken' en zon naschok veroorzaken. Zo raar is het niet, tenzij dit een voorbode is voor een nog groterequote:Op maandag 5 april 2010 01:38 schreef maartena het volgende:
Het lijkt wel of die bevingkjes naar het Noorden "reizen".....
Ja die is weg en deze is nu een 7.2 ipv 6.9?quote:Op maandag 5 april 2010 01:39 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Die 4.1 beving in noord Californië is van de kaart verdwenen?
Dan zal ie nu reviewed zijn door een persoon.. Blijf 't altijd raaf vinden dat ze zo'n beving herzien. Alsof ze 'm hebben overgedaanquote:Op maandag 5 april 2010 01:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja die is weg en deze is nu een 7.2 ipv 6.9?
quote:ESTIMATED INITIAL TSUNAMI WAVE ARRIVAL TIMES AT FORECAST POINTS
WITHIN THE WARNING AND WATCH AREAS ARE GIVEN BELOW. ACTUAL
ARRIVAL TIMES MAY DIFFER AND THE INITIAL WAVE MAY NOT BE THE
LARGEST. A TSUNAMI IS A SERIES OF WAVES AND THE TIME BETWEEN
SUCCESSIVE WAVES CAN BE FIVE MINUTES TO ONE HOUR.
LOCATION FORECAST POINT COORDINATES ARRIVAL TIME
-------------------------------- ------------ ------------
INDONESIA SIMEULUE 2.5N 96.0E 2244Z 06 APR
BELAWAN 3.8N 98.8E 0237Z 07 APR
ADDITIONAL
Jezusquote:Op maandag 5 april 2010 12:27 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een boel naschokken daar in Baja, California, Mexico: http://tinyurl.com/yfwwxo2
Oh oh... hopelijk niet weer een voorbode voor een 9 punt zoveel de komende dagenquote:Op woensdag 7 april 2010 00:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
7.8 Sumatra
http://earthquake.usgs.go(...)akes/us2010utc5.html
Gemiddeld heb je 1 beving van 7.0 - 7.9 per 2-3 weken.quote:Op woensdag 7 april 2010 10:40 schreef ender_xenocide het volgende:
Wat is dat toch met al die bevingen dit jaar? bijna elke week wel weer een nieuwe van 7.0 of hoger. Of is dat normaal maar was het nooit in het nieuws?
Volgens mij zijn d'r zon 17 bevingen van 7.0 tot 7.9 per jaar. Das elke drie weken één.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:02 schreef One_of_the_few het volgende:
portie zware bevingen voor 2010 en 2011 hebben we nu wel gehad.
Een naschok is ook een beving, dus 7 bevingen in 14 weken, dus we liggen nog iets meer voor op schema.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Volgens mij zijn d'r zon 17 bevingen van 7.0 tot 7.9 per jaar. Das elke drie weken één.
Januari hadden we d'r 2, Februari ook 2 , Maart 0 (wel een naschok van 7 bij Chili dacht ik) en April ook 2, dus zes tot nu toe. Dus 6 in vier 14 weken, we lopen dus iets voor op schema
In het lijstje bij USGS staat hij volgens mij als 6.9. Kon wel eens zijn teruggeschaaldquote:Op woensdag 7 april 2010 12:27 schreef Light het volgende:
[..]
Een naschok is ook een beving, dus 7 bevingen in 14 weken, dus we liggen nog iets meer voor op schema.
Je hebt gelijkquote:Op woensdag 7 april 2010 12:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
In het lijstje bij USGS staat hij volgens mij als 6.9. Kon wel eens zijn teruggeschaald
UPD:
Magnitude 6.9 LIBERTADOR O HIGGINS, CHILE March 11, 2010
Magnitude 6.7 OFFSHORE BIO-BIO, CHILE March 16, 2010
één van deze twee was het denk ik
quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:00 schreef Light het volgende:
De bevingen van vanmiddag zijn iets aangepast. 7.2 is nu 6.9, en 6.9 is nu 6.7.
Dat veel naschokken valt gewoon mee hoor...quote:Op woensdag 7 april 2010 01:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
JezusDat zijn d'r bizar veel
![]()
[..]
Oh oh... hopelijk niet weer een voorbode voor een 9 punt zoveel de komende dagen
Toch ook weer een zware ja...quote:Op zondag 11 april 2010 12:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2010uya5.php
7.1 Solomon eilanden.
aan de historie te zien een zeldzaam sterke en diepe beving. Vermoed dat velen in een groot gebied hem gevoeld hebbenquote:Op maandag 12 april 2010 00:37 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2010uycs.php
6.2 Granada, Spanje.
Op dik 600 km diepte.
quote:Een aardbeving in het westen van China heeft woensdag aan meer dan drienhonderd mensen het leven gekost. Dat melden Chinese staatsmedia, die rekening houden met zo'n achtduizend gewonden.
Supervulkaan: Activiteit onder Yellowstone?quote:Op woensdag 14 april 2010 09:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Het viel me ook al op hoeveel aardbevingen er waren, maar schijnbaar maar iets meer dan gemiddeld.
Anyway, hoe ligt Yellowstone er bij?
Zie ook --> Zware aardbeving treft China - Meer dan 1300 dodenquote:Dodental loopt op naar 1339
Drie dagen na de aardbeving in het Tibetaanse hoogland in West-China is het aantal dodelijke slachtoffers opgelopen tot 1.339. Dat heeft het staatspersbureau Nieuw China bericht.
Er werden meer dan 11.700 gewonden getelt, onder wie ongeveer 1.200 zwaar gewond. Meer dan 100.000 mensen werden dakloos en moeten bij ijzige temperaturen in open lucht overnachten.
In het afgelegen aardbevingsgebied in de prefectuur Yushu in het zuiden van de provincie Qinghai is een tekort aan voedsel, drinken, tenten, dekens en warme kleding.
quote:Het westen van Australië is dinsdag opgeschrikt door een aardbeving met een momentmagnitude van 5,0. Vooralsnog zijn er geen doden of gewonden gevallen, wel zijn er daken van gebouwen ingestort en werden scholen, ziekenhuizen en mijnen geëvacueerd. In het getroffen gebied liggen de grootste goudmijnen van Australië.
5 Is niet echt veel... Nederland heeft zwaardere aardbevingen gehadquote:Op dinsdag 20 april 2010 11:18 schreef Jumparound het volgende:
zelfs de FP is eerder
Australië getroffen door aardbeving
[..]
5 is toch redelijk, zeker voor een gebied waar normaal nooit aardbevingen zijn.quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:05 schreef Luchtje het volgende:
[..]
5 Is niet echt veel... Nederland heeft zwaardere aardbevingen gehad.
Maar amper schokkend te noemen in een gebied waar vrijwel niemand woont.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:10 schreef Light het volgende:
[..]
5 is toch redelijk, zeker voor een gebied waar normaal nooit aardbevingen zijn.
Als je zo graag iets schokkends wilt, waarom geen beving van 7.0 in Nederlandquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar amper schokkend te noemen in een gebied waar vrijwel niemand woont.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 18:32 schreef banaantjeEE het volgende:
Zoveel aardbevingen in het nieuws de laatste tijd
Net zo schokkend als een 5.0 in een dichtbevolkt gebied anders hoorquote:Op dinsdag 20 april 2010 13:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar amper schokkend te noemen in een gebied waar vrijwel niemand woont.
Maar volgens de USGS is de diepte 53.4 kmquote:Het epicentrum lag op een diepte van ongeveer 30 meter onder de Seramzee, niet ver van de Obi-Eilanden.
Er zijn natuurlijk in dat gebied dagelijks vele kleine bevingen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:48 schreef SoldMayor het volgende:
[ afbeelding ]
Alweer een behoorlijke beving in het middenlands zeegebied,
mischien een voorbode?
goeie link, daar het Indonesische instituut voor bevingen e.d. zelf niet minder als 5.0 aangeeft op de kaartjes, en deze al vanaf 4.5 doet..quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:49 schreef barthol het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk in dat gebied dagelijks vele kleine bevingen.
De site van het European-Mediterranean Seismological Centre geeft daar inzicht in
http://www.emsc-csem.org/index.php?page=home
Misschien goed om als link te vermelden in de OP. Ik gebruik die site al jaren naast de site van de USGS,quote:Op zondag 25 april 2010 03:30 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
goeie link, daar het Indonesische instituut voor bevingen e.d. zelf niet minder als 5.0 aangeeft op de kaartjes, en deze al vanaf 4.5 doet..
quote:Thousands of women from around the world have flashed the flesh today, to prove boobs don't cause earthquakes -- and a 6.5-magnitude quake has hit Taiwan.
The cleavage-baring outfits were meant to prove to Iranian cleric Hojatoleslam Kazem Sedighi, he was wrong when saying women who wear revealing clothes spread adultery… increasing earthquakes.
But shortly after Boobquake began, there was a 6.5-magnitude quake in Taiwan - causing building to sway for 20 seconds.
However, Boobquake organiser Jen McCreight, 22 said the quake did not prove Sedighi right: "If we get many of a similar magnitude in the next 24 hours, then we might start worshipping the power of immodesty" she said.
Speaking before the event McCreight had said: "I will wear the most cleavage-showing shirt I own. Yes, the one usually reserved for a night on the town.
"I encourage other female skeptics to join me and embrace the supposed supernatural power of their breasts. With the power of our scandalous bodies combined, we should surely produce an earthquake."
Tens of thousands of women are thought to have taken part in Boobquake by wearing revealing outfits - with many posting pictures on Facebook. In the interest of science we are going to go and check out some of those images.
Zo zuidelijk zijn daar dit jaar nog geen bevingen geweest. (De megaklapper was zo'n anderhalve graad noordelijker.)quote:
Op de radio wel in het nieuws gehoordquote:Op zondag 9 mei 2010 14:38 schreef Frutsel het volgende:
Flinke beving met opvallend weinig nieuws... ook niets in NWS
mensen raken er aan gewend![]()
Hier in Indonesie live en natuurlijk CNN ook met nieuws, maar echt spannend was het hier niet, alles is vrijwel heel gebleven en zo...quote:Op zondag 9 mei 2010 14:38 schreef Frutsel het volgende:
Flinke beving met opvallend weinig nieuws... ook niets in NWS
mensen raken er aan gewend![]()
Ik zat vanochtend nog in de bus uit dat gebied afkomstig, net een beving gemist dus, en dat terwijl ik een dag langer zou blijven in eerste instantie. Jammer, deze gaat niet in de statistieken:quote:Een aardbeving met een magnitude van 6,0 op de Schaal van Richter heeft delen van West Java opgeschud. De beving vond plaats om 19:00 lokale tijd en had zijn epicentrum op 147 kilometer ten zuidoosten van de stad Sukabumi op een diepte van 13 kilometer. De beving werd tot in de Indonesische hoofdstad Jakarta, aan de noordelijke kant van het eiland, gevoeld.
Zou nu 6.2 zijn,quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://earthquake.usgs.go(...)uakes/at00439379.php
6.3 Costa Rica.
quote:Thessaloniki. Turkey is in panic because of the invasion of frogs along a motorway with Greece, because it fears a strong earthquake, Greek online edition Zougla reports. The Turkish newspapers comment that the millions of frogs, which stopped the traffic along the Egnatia Motorway in Northern Greece, are a herald of a strong earthquake in Turkey and Greece.
Two top Turkish newspapers – Hürriyet and Milliyet, report on their front pages that a very strong earthquake will jolt the two countries, because millions of frogs flooded the streets before the major earthquakes in China in 2008 and in Italy last April.
Zoologists in Greece explained the phenomenon with the usual migration of frogs towards the end of May.
van Nu.nlquote:Tsunamiwaarschuwing na aardbeving Grote Oceaan
PORT VILA - Het zuiden van de Grote Oceaan is donderdag getroffen door een zware aardbeving. Na de aardschok vaardigde het Pacifische Tsunamiwaarschuwingscentrum een alarm uit.
De beving had een kracht van ongeveer 7,5 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag bij Vanuatu, een eilandengroep ten noordoosten van Australië.
Nu wel:quote:Op zaterdag 12 juni 2010 22:33 schreef SoldMayor het volgende:
Zware zeedbeving in Indische oceaan(7.7): Tsunami alarm!
nog niks op CNN
Straks is die 7puntzoveel een voorschokquote:Geen slachtoffers bij krachtige aardbeving Indische Oceaan
De krachtige aardbeving ter hoogte van de bij India horende Nicobar-eilanden heeft geen schade aangericht, zo heeft een ambtenaar van de eilandengroep vandaag tegenover de Indiase zender NDTV gezegd. Er zijn ook geen slachtoffers.
Volgens het gespecialiseerde Amerikaanse onderzoeksinstituut USGS had de beving een magnitude van 7,5 waar eerst 7,7 was gezegd. Het epicentrum bevond zich op 35 km diepte, op zowat 150 km ten westen van het eiland Katchal. Enkele uren nadat tsunami-alarm was afgekondigd, werd dit weer ingetrokken.
Bij de tsunami van eind 2004 waren er zware verwoestingen op de 22 Nicobaren alsmede de naburige Andamanen. Van de meer dan 12.000 dodelijke slachtoffers was zowat een kwart van die archipels afkomstig.
quote:Californië getroffen door aardbeving
LOS ANGELES – Het zuiden van de Amerikaanse staat Californië is in de nacht van maandag op dinsdag (Nederlandse tijd) getroffen door een aardbeving. De beving had een kracht van 5,7 op de schaal van Richter.
Inwoners van de steden Los Angeles and San Diego hebben de beving kunnen voelen, melden Amerikaanse media. Er kwamen zelfs meldingen uit Mexico van mensen die de trilling gevoeld hadden.
Het epicentrum was 8 kilometer ten zuiden van Ocotillo.
Geen schade
Vooralsnog is er geen grote schade gemeld en hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Deskundigen verwachten vooralsnog niet dat er een tsunami op zal treden.
De beving van 5,7 op de schaal van Richter werd gevolgd door minimaal 32 kleinere schokkken met een kracht van 3.2 tot 3.9, die bij elkaar een half uur duurden.
quote:6.2 2010/06/16 03:58:11 -2.368 136.480 19.9 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
5.1 2010/06/16 03:38:22 -2.415 136.771 60.1 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
7.0 2010/06/16 03:16:30 -2.141 136.460 28.8 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
6.4 2010/06/16 03:06:05 -2.450 136.497 25.1 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
quote:Al 17 doden na aardbeving op Papoea
Minstens 17 personen zijn om het leven gekomen bij de aardbeving met een magnitude van 7,1 die de eilanden voor de Indonesische provincie Papoea op 16 juni heeft getroffen.
De dodentol liep op nadat een busje, met 13 personen aan boord, werd teruggevonden. "Het voertuig viel in een ravijn op het moment van de aardbeving", aldus Priyadi Kardono, woordvoerder van het agentschap Rampenbeheer.
Bij de aardbeving raakten 4.600 personen dakloos. Ook werden er ongeveer 2.560 woningen beschadigd, zei Kardono.
Het ergst getroffen eiland was Japen, in de Stille Oceaan voor Oost-Papoea, dat 75.000 inwoners telt. De reddingsoperaties verliepen moeizaam door het isolement van de getroffen eilandenarchipel, 3.300 kilometer ten oosten van Jakarta.
Aardbevingen op Indonesië zijn een frequent fenomeen. De vulkanische en seismische activiteit is er zeer groot wegens de ligging in de "ring van vuur" in de Stille Oceaan.
quote:A magnitude 5.5 earthquake hit central Canada this afternoon, rattling buildings from Windsor to Montreal and several U.S. states.
The Toronto newsroom of The Globe and Mail shook just before 1:45 p.m. EDT. The Ottawa newsroom was evacuated at about 1:43 p.m.
Environment Minister Jim Prentice was doing an interview with CTV at its Ottawa bureau on the 14th floor of the World Exchange Plaza in downtown Ottawa when the tremour struck.
"I was on the air and suddenly my chair was moving," he said afterwards. "Fortunately I was at the end."
The sidewalks quickly filled with workers who decided to evacuate their buildings.
Twitter users as far away as Springfield, Mass. and Traverse City, Mich. reported feeling tremors. A Globe reporter in Montreal said that city also shook
http://twitter.com/BreakingNews/statuses/17083463560quote:Magnitude 6.3 quake strikes sea off western Indonesia, shaking some buildings in capital but not prompting tsunami warning - Reuters
quote:Gebouwen in Mexico-stad schudden op hun grondvesten door de beving van 6,2 op de schaal van Richter, zodat mensen in paniek in hun pyjama de straat opvlogen. De hoofdstad ligt circa 470 kilometer ten noorden van het epicentrum.
Helikopters cirkelden boven Mexico-stad en mensen hoorden politiesirenes loeien, maar het telefoonnetwerk was niet getroffen.
In enkele regio's was de stroom uitgevallen. In de hoofdstad zijn geen berichten van schade of gewonden.
quote:msnbc.com staff and news service reports
updated 7/2/2010 12:07:24 AM
Share Print Font: + - A 6.4-magnitude earthquake struck off the island nation of Vanuatu, the U.S. Geological Survey reported early Friday.
No tsunami warning was issued. There were no immediate reports of casualties or damage.
The quake was centered 138 miles northwest of the island of Santo, Vanuatu. The quake struck at 5:04 p.m. local time (2:04 a.m. EDT) at a depth of 21.7 miles.
The Pacific Tsunami Warning Center in Hawaii said there was no widespread tsunami threat, but warned quakes of that size could generate localized tsunamis along coastlines within a few hundred miles.
Police in the capital Port Vila said they had not received any reports of damage or rising sea levels, but the area the quake hit is off the country's remote northwest, with little communications.
"We have not received any reports of damage or sea change from the disaster office," said a police officer in Port Vila on the island of Efate in the southern end of the island chain.
Vanuatu is a 'Y' shaped archipelago of 83 islands, population 235,000, about 1,000 miles east of Australia, according to the U.S. State Department. Its terrain features mostly mountains of volcanic origin and narrow coastal plains.
gezellig voor de kust van bodrum zo te zienquote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:38 schreef Frutsel het volgende:
Overigens ook een opvallende 5.4 voor de kust van Turkije tussen de Griekse eilandjes vandaag
[ afbeelding ]
quote:Tsunami warning issued after Pacific quakeBy the CNN Wire StaffJuly 18, 2010 -- Updated
(CNN) -- An earthquake with a preliminary magnitude of 6.9 struck off the coast of Papau New Guinea in the southwestern Pacific ocean Sunday, the U.S. Geological Survey reported.
The quake occurred at a depth of 57 kilometers (35 miles), USGS said. The epicenter was about 114 kilometers (71 miles) from the city of Kandrian, Papau New Guinea.
A tsumani warning was issued for Indonesia as a result of the quake, the Indonesian Meteorological and Geophysics Agency reported.
There were no immediate reports of damage of injuries
Door die moessons kan de grond onder de aarde wegspoelen en als dat verzakt krijg je een bevingquote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:40 schreef Frutsel het volgende:
En dat heeft wat te maken met aardbevingen?![]()
Het zou wat zijn als dat wel uitkomtquote:WARNING; 6.0 to 7.0 earthquake is likely in the San Francisco Bay area July 26-28. Most likely July 27. Possible epicenter locations; Fremont or San Jose.
Risk Level: July 20 - 50%
Risk Level: July 21 - 55%
Risk Level: July 22 - 60%
Risk Level: July 23 - 65%
Risk Level: July 24 - 70%
Risk Level: July 25 - 75%
Risk Level: July 26 - 80%
Er was toch ook zo'n website met een wereldwijde 'voorspelling' van bevingen? bestaat die nog? Heb hem niet in de bookmarks staan of zo, omdat het toch onzin is. Het gebied ten westen werd altijd aangegeven als 'aardbeving mogelijk', dat klopt op basis van het verleden zeker, maar voorspellen? Tja, zo kan ik het ook.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:00 schreef Frutsel het volgende:
Ik volg sinds een week of wat de site "www.quakeprediction.com"
Vorige week hadden ze een 5.0-6.0 voorspeld op de grens met Mexico/Vs. Die kwam er niet.
Maar de volgende voorspelling is interessanter
[..]
Het zou wat zijn als dat wel uitkomt
Sluit wel mooi aan op het BNW topic Tsunami alert for Mexican Gulf on July 23!! en het TRU topic Brians Dreams: Ramp BP in de nacht van 22 op 23 juli?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:00 schreef Frutsel het volgende:
Vorige week hadden ze een 5.0-6.0 voorspeld op de grens met Mexico/Vs. Die kwam er niet.
[..]
quote:Op woensdag 21 juli 2010 04:35 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Er was toch ook zo'n website met een wereldwijde 'voorspelling' van bevingen? bestaat die nog? Heb hem niet in de bookmarks staan of zo, omdat het toch onzin is. Het gebied ten westen werd altijd aangegeven als 'aardbeving mogelijk', dat klopt op basis van het verleden zeker, maar voorspellen? Tja, zo kan ik het ook.
quote:Op woensdag 21 juli 2010 08:08 schreef Resistor het volgende:
[..]
Sluit wel mooi aan op het BNW topic Tsunami alert for Mexican Gulf on July 23!! en het TRU topic Brians Dreams: Ramp BP in de nacht van 22 op 23 juli?
Relatief in de buurt. Ten minste, als ze 'Rusland' zouden zeggen hebben ze een grotere kans op een fout qua afstand
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:00 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hmm... een aardbeving van die kracht in die regio doet me altijd weer denken aan Bam in 2003. Die was 6.2? 6.3? Toen vielen er ruim 40.000 dodenquote:Negentien gewonden bij zware aardbeving in Iran
Een aardbeving met een kracht van 5,8 heeft in Iran minstens negentien gewonden gemaakt. De beving vond plaats in een dunbevolkte regio in het zuiden van het land, bericht de staatstelevisie via haar website.
Het agentschap Irna op zijn beurt zegt dat bij de aardbeving, die gevolgd werd door verschillende naschokken, dertig procent van de gebouwen in vier dorpen in de buurt van de stad Lamerd schade opliep.
Rond 00.08 uur lokale tijd (21.38 uur Belgische tijd) vond de aardbeving op een diepte van negen kilometer plaats in de omgeving van Ahl, nabij de grens van de provincies Fars en Hormozgan. Om de kracht van de aardbeving uit de drukken wordt de momentmagnitudeschaal gebruikt. Daarbij wordt een beving met een kracht van zes als zeer zwaar beschouwd.
quote:WARNING; 6.0 to 7.0 earthquake is likely in the San Francisco Bay area July 26-29. Most likely July 26-27. Possible epicenter locations; Fremont or San Jose.
Risk Level: July 21 - 55%
Risk Level: July 22 - 60%
Risk Level: July 23 - 65%
Risk Level: July 24 - 70%
Risk Level: July 25 - 75%
Risk Level: July 26 - 85%
Risk Level: July 27 - 85%
Risk Level: July 28 - 83%
Risk Level: July 29 - 80%
Risk Level: July 30 - 75%
Risk Level: July 31 - 70%
Risk Level: August 1 - 65%
oeh, dat had ie voorspeld!quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:00 schreef Frutsel het volgende:
27 juli is inmiddels opgewaardeerd tot 89%
zojuist een 3.8 in het volgens hun "zwaar riskante gebied".. rondom Mammoth Lakes
spannond, vandaag een tsunami in de golf van mexico. over 4 dagen een zware beving in californiequote:
quote:
je vergist je, hij heeft het goed voorspeld hoor.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 09:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik weet niet... ik meende dat dat zinnetje er pas sinds gister stond... maar kan me vergissen
Je gaat me toch niet vertellen dat die gast het goed heeft?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
je vergist je, hij heeft het goed voorspeld hoor.
Flink wat bevingen...en zware ookquote:MAP 5.2 2010/07/25 08:18:29 6.839 123.565 613.3 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.8 2010/07/25 04:36:19 6.529 123.608 588.6 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.9 2010/07/25 04:21:38 6.814 123.729 597.5 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 5.1 2010/07/24 11:56:25 6.567 123.649 610.7 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.7 2010/07/24 11:10:46 6.723 123.651 606.4 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.7 2010/07/24 09:46:49 6.688 123.653 609.6 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 6.5 2010/07/24 05:35:01 6.226 123.522 555.3 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.4 2010/07/24 05:01:38 6.886 123.853 597.5 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 5.3 2010/07/24 01:44:44 6.622 123.700 592.2 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 4.9 2010/07/24 00:50:13 6.565 123.642 581.5 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 7.4 2010/07/23 23:15:08 6.749 123.268 616.7 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 7.6 2010/07/23 22:51:11 6.494 123.533 576.3 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 5.4 2010/07/23 22:19:35 6.764 123.545 594.8 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
MAP 7.3 2010/07/23 22:08:11 6.708 123.479 604.5 MORO GULF, MINDANAO, PHILIPPINES
misschien wel een trigger voor die voorspelde beving bij SF...quote:Op zondag 25 juli 2010 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Flink wat bevingen...en zware ook![]()
Idd, 'mazzel' dat ze zo diep zijn, daardoor zal het allemaal wel meevallen
quote:
The 3.2 earthquake in Daly City was most likely a foreshock for the coming 6.0 to 7.0 earthquake in the San Francisco Bay area July 26 or July 27.
[edit]quote:
WARNING; 6.0 to 7.0 earthquake is likely in the San Francisco Bay area July 25-29. Most likely Monday - July 26. Possible epicenter locations; Daly City or San Jose.
Earthquake Risk Level: July 25 - 81%
Earthquake Risk Level: July 26 - 90%
Earthquake Risk Level: July 27 - 87%
Earthquake Risk Level: July 28 - 85%
Earthquake Risk Level: July 29 - 81%
Earthquake Risk Level: July 30 - 77%
Earthquake Risk Level: July 31 - 81%
Nou vandaag moet het dus gebeuren..quote:Op maandag 26 juli 2010 11:51 schreef Jumparound het volgende:
hij is een dag naar voren opgeschoven!
[..]
[edit]
Deze map dus (?)
[ afbeelding ]
bijna net zo spannend als de tsunami in de golf van mexicoquote:Op maandag 26 juli 2010 12:30 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Nou vandaag moet het dus gebeuren..
Ja dat was ook echt sensatie..quote:Op maandag 26 juli 2010 12:52 schreef Jumparound het volgende:
[..]
bijna net zo spannend als de tsunami in de golf van mexico
quote:Op maandag 26 juli 2010 12:30 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Nou vandaag moet het dus gebeuren..
quote:WARNING; 6.0 to 7.0 earthquake is likely in the San Francisco Bay area July 26-29. Most likely Monday - July 26. Possible epicenter locations; Daly City or San Jose.
* Jumparound mompelt iets over pasen en pinksteren ;-)quote:Op maandag 26 juli 2010 22:23 schreef Gtaboy107 het volgende:
Vandaag aardbeving? Misschien voorspelling welke tijd?
quote:Luke Thomas is a scam
Based on weather, temperature profiles, and frictional heating, Luke Thomas of Jupiter, Florida predicts quakes with his Website QuakePrediction.com. These quakes sometimes hit, and sometimes not.
Luke Thomas was seen on ABC7 in Los Angeles talking about how it is done, however the elements just do not add up. Luke Thomas is throwing darts at a dartboard and when one hits he calls it a success. There is no actual scientific evidence that surface temperature can affect the ground miles below for an earthquake. For a credible station like ABC7 to allow this interview to take place has crushed the credibility in the eyes of many.
Luke Thomas is a dangerous character to society when predicting quakes like 7.0 magnitude plus every day. A broken clock is right twice a day comes to mind when thinking about. Tons of e-mails have been received at the SCWXA, USGS, and many other weather and geological forecast entities of California. People are down right scared that his prediction of a magnitude 7.0 in the Greater Los Angeles area will come true this next week.
The SCWXA team urges all to discount this person's forecasts as false. He predicts the same thing, almost every few days on a so-called earthquake forecast and has scammed his way into the media.
Others that do predict quakes try not to put a large magnitude on it, due to uncertainty or experimental causes. In fact, Thomas' Web site does not have a disclaimer mentioning that this is experimental and most will not happen.
When it comes to earthquake predicting, no one person or Web site can do it with a 100% guarantee. We are more than likely to predict tornadoes by county than predict quakes. The USGS has released a statement as well showing Thomas' is a false prophet. Google Ads are also seen on his site and the SCWXA will be contacting Google to inform them of this scammer.
If a large quake does hit, likely it will be within the next year in the Greater Southern California area, however it will come without notice. It could come on April 15th, or it can come a year from now. The best advice anyone can ever give is always be prepared if you live in highly seismic zones.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |