Als draaien en liegen dan blijkbaar partijpolicy is van het CDA, had het ze wel gesierd om daar anderen niet van te beschuldigen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
In de politiek is afspraak helemaal geen afspraak. Dat weet jij best.
Wanneer die afspraak is gemaakt voor het vallen van het kabinet? Ja....dit kabinet kan nu alleen nog maar afhandelen waar al afspraken voor liggen. Uiteraard komt de PVDA daar nu goed mee weg, ook al zijn ze medeverantwoordelijk voor die afspraken. Genoeg domme mensen die nu alle minder leuke afspraken in de schoenen van alleen de CU en de CDA schuivenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:41 schreef capricia het volgende:
Vraagje: Gaat de AOW-leeftijdsverhoging nu nog wel door?
Het is nog niet definitief goedgekeurd, of wel?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer die afspraak is gemaakt voor het vallen van het kabinet? Ja....dit kabinet kan nu alleen nog maar afhandelen waar al afspraken voor liggen. Uiteraard komt de PVDA daar nu goed mee weg, ook al zijn ze medeverantwoordelijk voor die afspraken. Genoeg domme mensen die nu alle minder leuke afspraken in de schoenen van alleen de CU en de CDA schuiven
Kan ook zijn dat ALS ER ANDERE PARTIJEN in het kabinet komen, deze afspraken gewoon door de prullenbak gooien?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer die afspraak is gemaakt voor het vallen van het kabinet? Ja....dit kabinet kan nu alleen nog maar afhandelen waar al afspraken voor liggen. Uiteraard komt de PVDA daar nu goed mee weg, ook al zijn ze medeverantwoordelijk voor die afspraken. Genoeg domme mensen die nu alle minder leuke afspraken in de schoenen van alleen de CU en de CDA schuiven
Wat vandaag vaststaat, kan door situaties morgen veranderen. Heet inspelen op situaties.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
als het goed is nietquote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is nog niet definitief goedgekeurd, of wel?
Ja, dat dacht ik ook.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:47 schreef Kwaliteit het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat ALS ER ANDERE PARTIJEN in het kabinet komen, deze afspraken gewoon door de prullenbak gooien?
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, zoals ik in bovenstaande post al zei. Veranderingen en daar weer op inspelen is normaal.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:47 schreef Kwaliteit het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat ALS ER ANDERE PARTIJEN in het kabinet komen, deze afspraken gewoon door de prullenbak gooien?
Dan is er niets aan de hand toch? Ligt de verantwoording bij het volgende kabinet. Ik zei dus ook, wanneer het vastligt en binnen een maand werkelijkheid kan worden qua regeltjes? Staat het vast, tot het volgende kabinet.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook.
Het is nog niet eens door de eerste kamer heen geweest.
Bedoel daarmee...vastgelegd. Is het dus niet vastgelegd? Zal het verder ook niet meer aan de orde komen in dat kabinet. Ze hebben geen recht tot nieuwe besluiten. Dit is wat ik van een politicus hoorde.quote:Wanneer die afspraak is gemaakt voor het vallen van het kabinet?
Schijnbaar vindt het CDA het geen probleem om te liegen en beloftes aan de eigen bevolking te breken. Het eigen volk telt niet meer als de NAVO of de VS iets eisen. Dan is het opzitten en pootjes geven en wachten op een aai over de bol.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:48 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Cherrypicking en hypocrisie tot en met.
Net of jij dat riep toen men tegen Bos zei: "u draait en u liegt"
Ik kan mij wel betere argumenten voor cda verzinnen om je te verdedigen dan deze rommel.
Hear hearquote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:55 schreef partizan het volgende:
[..]
Schijnbaar vindt het CDA het geen probleem om te liegen en beloftes aan de eigen bevolking te breken. Het eigen volk telt niet meer als de NAVO of de VS iets eisen. Dan is het opzitten en pootjes geven en wachten op een aai over de bol.
Ik ben blij dat de PvdA eens duidelijk heeft gemaakt dat afspraak wel degelijk afspraak is,. De NAVO heeft 2 jaar tijd gehad om een ander land te vinden die de taak van Nederland over zou kunnen nemen. Maar dat dat niet zou lukken was waarschijnlijk al ingecalculeerd.
quote:Balkenende weer lijsttrekker
Premier en CDA-leider Jan Peter Balkenende is ook bij nieuwe verkiezingen lijsttrekker van zijn partij. Het partijbestuur besloot hem vanmiddag unaniem voor te dragen als kandidaat-lijsttrekker. Er is sprake van een enkelvoudige voordracht.
Ontslag
Premier Jan Peter Balkenende heeft vanochtend koningin Beatrix het ontslag aangeboden van de PvdA-ministers en -staatssecretarissen van zijn kabinet. De portefeuilles en functies van de overige ministers en staatssecretarissen zijn ter beschikking gesteld, aldus Rijksvoorlichtingsdienst vanmiddag.
De aanbieding gebeurde per brief en de premier had telefonisch contact met de koningin die momenteel op vakantie is.
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:38 schreef Robbiej het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)t_zat._c_est_ca.html
blijft mooi
Er is helemaal niets besloten want nieuwe opties waren niet welkom.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:55 schreef partizan het volgende:
[..]
Schijnbaar vindt het CDA het geen probleem om te liegen en beloftes aan de eigen bevolking te breken. Het eigen volk telt niet meer als de NAVO of de VS iets eisen. Dan is het opzitten en pootjes geven en wachten op een aai over de bol.
Ik ben blij dat de PvdA eens duidelijk heeft gemaakt dat afspraak wel degelijk afspraak is,. De NAVO heeft 2 jaar tijd gehad om een ander land te vinden die de taak van Nederland over zou kunnen nemen. Maar dat dat niet zou lukken was waarschijnlijk al ingecalculeerd.
CDA faalt weer eensquote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:02 schreef bakellendeisweg het volgende:
Balkenende weer lijsttrekker
Premier en CDA-leider Jan Peter Balkenende is ook bij nieuwe verkiezingen lijsttrekker van zijn partij. Het partijbestuur besloot hem vanmiddag unaniem voor te dragen als kandidaat-lijsttrekker. Er is sprake van een enkelvoudige voordracht.
Ontslag
Premier Jan Peter Balkenende heeft vanochtend koningin Beatrix het ontslag aangeboden van de PvdA-ministers en -staatssecretarissen van zijn kabinet. De portefeuilles en functies van de overige ministers en staatssecretarissen zijn ter beschikking gesteld, aldus Rijksvoorlichtingsdienst vanmiddag.
De aanbieding gebeurde per brief en de premier had telefonisch contact met de koningin die momenteel op vakantie is.
Betekend dit dat het kabinet helemaal niet is gevallen en ze slechts door gaan zonder pvda?
Nee, er komt een zgn. rompkabinet dat nieuwe verkiezingen voorbereidt en lopende zaken afhandelt. Maar daarvoor moeten er wel een minister van financiën en onderwijs etc. zijn. De posten moeten dus herverdeeld worden onder CDA en CU.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:02 schreef bakellendeisweg het volgende:
[..]
Betekend dit dat het kabinet helemaal niet is gevallen en ze slechts door gaan zonder pvda?
Nee, ze mogen geen nieuwe besluiten nemen volgens mij, en dus alleen afhandelen wat er nog ligt. Dit begreep ik er tenminste van.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:02 schreef bakellendeisweg het volgende:
[..]
Er hoefde ook helemaal niets besloten te worden, dat was nl. 2 jaar geleden al gedaan. Toen werd er aan de Nederlandse bevolking meegedeeld dat 2 jaar verlenging van de missie ECHT de laatste zou zijn.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Er is helemaal niets besloten want nieuwe opties waren niet welkom.
Al beweert de PVDA anders. Beide kanten wilden geen gezichtverlies leiden i.p.v Nederland te leiden en afwegingen te maken.
Het kabinet had gewoon voet bij stuk moeten houden. Borst vooruit en met zelfvertrouwen. Het was het probleem van de NAVO, die 2 jaar tijd heeft gehad om een vervanger voor Nederland te vinden, en niet van Nederland.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:03 schreef paddy het volgende:Serieuze afwegingen werden gewoon in een verkiezingsstunt gebruikt, voordat er met het kabinet is overlegt. Dus over de rug van het kabinet gratis zendtijd gebruikt.
Nou ja. maakt niet meer uit. Ze zadelen mij in ieder geval op met opnieuw zoeken waar ik op moet stemmen. Zowel het kabinet als de oppositie hebben zich als een stel pubers gedragen. Op de Vries na.
Ben nu bang voor een of een heel rechts kabinet, of een heel links kabinet. Dus dat nuance van besluiten verdwijnen en er alleen rekening gehouden gaat worden met één kant van de samenleving.
Lijkt me niet wenselijk voor de Nederlandse burger.
Het betekent dat de PVDA uit het kabinet stapt en CDA en CU verder gaan als "rompkabinet". Aangezien ze een minderheid vormen(iets in de veertig zetels) is besluitvorming onmogelijk. Dus moeten er wel nieuwe verkiezingen komen en heeft Balkenende tegelijktijdig de portefeuilles van de rest van het (romp)kabinet beschikbaar gesteld. Dat betekent dus dat ze wel gevallen zijnquote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:02 schreef bakellendeisweg het volgende:
[..]
Het CDA regeerde voor Paars op precies dezelfde manier. Wat tot gevolg had dat men het compleet zat was en paars ontstond. Tijdens de 8 jaar konden ze herstellen. Het CDA, met JP voorop presenteerde zich als partij die geen machtsspelletjes zou spelen. En JP deed staatskundig nogal wat uitspraken over hoe te handelen waar hij de laatste weken fijn is aan herrinerd door oppositie. CDA is weer terug bij af. Arrogantie van de macht, zij bepalen het wel even en zij zorgen wel dat andere draaien. Dus niet meer. Hopelijk ziet de kiezer dat ook, niet perse ten voordele van PvdA, vooral ten nadele van CDA.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:55 schreef partizan het volgende:
[..]
Ik ben blij dat de PvdA eens duidelijk heeft gemaakt dat afspraak wel degelijk afspraak is,.
Het probleem is dat voor dit soort missies er weinig landen zijn die dit kunnen. Het lijkt dat elk land in de navo het kan, dat is dus niet zo. Er zijn er maar een paar.quote:
De NAVO heeft 2 jaar tijd gehad om een ander land te vinden die de taak van Nederland over zou kunnen nemen. Maar dat dat niet zou lukken was waarschijnlijk al ingecalculeerd.
Hij wordt het niet echt. Alleen ze moesten nu wat doen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:50 schreef MaGNeT het volgende:
Echt bizar dat Balkenende gewoon weer lijsttrekker wordt voor het CDA...
Een gigantische fout van het CDA... Daar komen ze nog wel achter...
Haha, Frits zei net precies de data die ik vanmorgen al had genoemd.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 11:37 schreef zomaareenmensenzo het volgende:
Verkiezingen zullen denk ik zijn op 2 of 9 juni. Daarvoor lijkt me sterk ivm hemelvaartsdag/pinksteren/bijbehorende vakanties.
Yep, nu kan ie de eer aan zichzelf houden en over een paar weken bekend maken dat ie een leuk baantje heeft gevonden, en geen kandidaat zal zijn voor een volgende periode.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:53 schreef One_of_the_few het volgende:
Hij wordt het niet echt. Alleen ze moesten nu wat doen.
Of JP of een coup. Coup voor de verkiezingen is dramatisch, plus je hebt geen idee hoe het gaat lopen.
link werkt niet, ook al heb ik het live gezienquote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:54 schreef Libereco het volgende:
Voor diegenen die de val terug willen zien: Live bij de val van Balkenende IV.
Dat eenzijdige antwoorden geven vind ik niet prettig. Alledrie partijen moeten gewoon antwoorden geven of alledrie niet.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:30 schreef Kwaliteit het volgende:
fritswester
Nog vragen over wat er gebeurd is? Van 20.00 uur tot 20.30 beantwoord ik ze live via internet. Stuur ze in naar rtlnieuws.nl@rtl.nl
12 minutes ago from web
kan ook via:
http://rtl.nl/(/actueel/r(...)aan_Frits_Wester.xml
Misschien wel waar, maar dan lijkt het me dus met name de schuld van Verhagen dat niet is aangegeven dat de kans hierop redelijk groot was.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:27 schreef Kwaliteit het volgende:
haagsche
Bruce Riedel, adviseur van de Obama-regering, inzake Afghanistan, noemt vertrek NL een "serious setback" voor strategie VS [RT @ebvr]
staat er gewoon onder, ben het nu aan het kijken, was gister om 1.30uur gaan slapen.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:21 schreef Kwaliteit het volgende:
[..]
link werkt niet, ook al heb ik het live gezien
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 17:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Er is helemaal niets besloten want nieuwe opties waren niet welkom.
Al beweert de PVDA anders. Beide kanten wilden geen gezichtverlies leiden i.p.v Nederland te leiden en afwegingen te maken.
Serieuze afwegingen werden gewoon in een verkiezingsstunt gebruikt, voordat er met het kabinet is overlegt. Dus over de rug van het kabinet gratis zendtijd gebruikt.
Nou ja. maakt niet meer uit. Ze zadelen mij in ieder geval op met opnieuw zoeken waar ik op moet stemmen. Zowel het kabinet als de oppositie hebben zich als een stel pubers gedragen. Op de Vries na.
Ben nu bang voor een of een heel rechts kabinet, of een heel links kabinet. Dus dat nuance van besluiten verdwijnen en er alleen rekening gehouden gaat worden met één kant van de samenleving.
Lijkt me niet wenselijk voor de Nederlandse burger.
Nieuwe opties waren dus welkom. En ja, Bos sprak voor zijn beurt maar andere ministers zoals Verhagen hebben ook al vaker voor hun beurt gepraat. Verhagen zei bijv. in september dat Nederland het niet kan maken om weg te gaan.quote:Bos dacht lang dat een oplossing mogelijk was
20 februari 2010, 16:30 uur | FD.nl
1Door: Klaas Broekhuizen
PvdA-leider Wouter Bos dacht lang dat het kabinet ook deze crisis kon overleven.
‘Ik heb heel, heel lang gedacht dat we eruit konden komen. Dat we niet in Uruzgan zouden blijven, maar wel in Afghanistan. Toen kwam er opeens bij dat we niet naar buiten zouden uitdragen dat Uruzgan van tafel was. In de Kamer zijn 77 zetels tegen verlengen in Uruzgan en daar zou je dan niets over mogen zeggen? Dat gebeurde rond een uur of twee, drie. Dat was echt ongeloofwaardig.’
Dit zei PvdA-leider Wouter Bos zaterdag in het Vara- radioprogramma Spijkers met Koppen op Radio2, terugblikkend op een zestien uur durende ministerraad, die zaterdagochtend vroeg eindigde in de val van het kabinet.
Bos stelde het merkwaardig te vinden dat er zoveel ophef was over zijn opmerkingen woensdag voor de camera en op een verkiezingsbijeenkomst van de PvdA, waar hij verlenging van de missie in Uruzgan uitsloot voordat het kabinet daarover een besluit had genomen. ‘Ik wist dat dat aan zou komen bij de collega’s, maar Verhagen en anderen hebben precies hetzelfde gedaan. Van Middelkoop en Balkenende ook wel eens.’
De suggestie van VVD-leider Mark Rutte dat de PvdA hier om electoraal gewin zo duidelijk was geweest, noemde Bos ‘schandelijk’. Rutte heeft in 2007 zelf ingestemd met beëindiging van ons verblijf in 2010. Wij draaien niet, hij wel.’
Meegaan in de lijn van de Amerikaanse president Obama en nog een jaar langer blijven, wilde Bos niet. ‘En dan wordt het nog weer een jaar en misschien nog een. Dat is niet geloofwaardig. We hadden wel in Afghanistan willen blijven, met F16’s, met ontwikkelingssamenwerking en voor training van Afghanen. Dat is ook een loyale manier om mee te doen.’
Bos bood aan om bij alle families van overleden Nederlandse militairen te komen uitleggen waarom hij voor deze lijn heeft gekozen. ‘Ik begrijp dat je dit krakeel niet smakelijk vindt als je gewond bent geraakt of als je er een familielid bent kwijtgeraakt.’
Bos noemde het ‘cynisch’ dat deze crisis waarschijnlijk precies gaat opleveren wat de PvdA wilde: alle militairen eind dit jaar weg uit Uruzgan. Dat is de geldende afspraak en een demissionair kabinet mag volgens Bos geen troepen uitsturen.
Volgens Bos heeft bij hem en de twee andere partijen zeker in het achterhoofd gespeeld dat er straks misschien een regering kan komen met de PVV van Geert Wilders. ‘Maar met een slecht compromis had ik waarschijnlijk slechter tegenover Wilders gestaan dan nu, nu ik mijn rug recht heb gehouden.’ Verder zei hij: ‘Ik zou het land geen experiment willen aandoen met Wilders. Dat is economisch slecht, wat hebben we dan voor land om in te leven en dan hebben we elke dag conflicten.’
Over de toekomst zei Bos: ‘We moeten eerst zien of de kiezers weer vertrouwen aan ons gunnen. Dan moeten we maar eens kijken of andere partijen dat ook hebben.’ Of hij na zijn ontslag als minister van Financiën terugkeert naar de Kamer tot er verkiezingen zijn, wist Bos nog niet: ‘Daar zal ik over nadenken.’
Maar voor hoe lang? De kamer zal nooit accepteren dat ze tot 2011 blijven zittenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
Rompkabinet nu meest waarschijnlijk http://nos.nl/l/138456/t
Bos heeft helemaal gelijk. Met de PVV in de regering slaan we internationaal helemaal een modderfiguur.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
Schandelijk wat bos over de pvv zegt.
Hij heeft toch gewoon gelijk? De PVV in een regering is een herhaling van het LPF experiment en dat was gewoon geen succes.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
Schandelijk wat bos over de pvv zegt.
Niet als we sterk staan met de vvd en cda.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:50 schreef partizan het volgende:
[..]
Bos heeft helemaal gelijk. Met de PVV in de regering slaan we internationaal helemaal een modderfiguur.
Extreem links zoals de sp en de GL ook niet. Daarbij is de pvv niet extreem rechts. Extreem rechtvaardig.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hij heeft toch gewoon gelijk? De PVV in een regering is een herhaling van het LPF experiment en dat was gewoon geen succes.
Daarnaast doet een extreem rechtse partij in de coalitie je land internationaal geen goed.
Het is dus welke woorden je gelooftquote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Nieuwe opties waren dus welkom. En ja, Bos sprak voor zijn beurt maar andere ministers zoals Verhagen hebben ook al vaker voor hun beurt gepraat. Verhagen zei bijv. in september dat Nederland het niet kan maken om weg te gaan.
Destijds is afgesproken dat Nederland als leading nation Uruzgan zou verlaten. Dat laat alle mogelijkheden voor een andersoortige kleinschaligere missie volledig open. Het CDA heeft de besluitvorming dienaangaande zorgvuldig willen doen, terwijl de PvdA al bij voorbaat opties uitsloot, ondanks oproepen van de NAVO, bondgenoten en Nederlandse militairen in Afghanistan. En dat puur uit electoraal gewin.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:55 schreef partizan het volgende:
[..]
De SP in een regering lijkt me ook geen goed idee. GL is weinig extreems (meer) aan.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Extreem links zoals de sp en de GL ook niet. Daarbij is de pvv niet extreem rechts. Extreem rechtvaardig.
Ik vind GL nog steeds erg extreem qua gedachtegang. Tenminste zoals ze overkomen in debatten. Zoiets als "mijn woorden zijn waarheid"quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
De SP in een regering lijkt me ook geen goed idee. GL is weinig extreems (meer) aan.
De PVV is overigens wel degelijk extreem rechts. Actieve discriminatie op basis van afkomst of geloof is wat ze graag willen en dat is gewoon extremistisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |