abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78221234
ik ga ff slapen en ik mis de val
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_78221238
Maxime Verhagen en Arie Slob straks op radio1 in Tros Kamerbreed
know'm sayin?
word? word.
pi_78221239
Zie je nou wel, of ik nou om half 1 naar bed ging, of pas om half 5, het kabinet viel toch wel
pi_78221243
Hoe laat was het precies bekend dan?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_78221251
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:14 schreef waht het volgende:
3:55
pi_78221254
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:08 schreef Barca het volgende:
CDA en PvdA gaan denk ik te veel verliezen om in een volgend kabinet te kunnen komen. Ik hoop het trouwens ook. Beide partijen wil ik voorlopig niet in de regering zien. .
Van het CDA weet ik dat zo net nog wel niet. Het zou mij in ieder geval niets verbazen dat ze de volgende keer weer van de partij (hihi, leuk woordgrapje) zijn.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:14:52 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_78221256
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:14 schreef waht het volgende:
Ongeveer half vier geloof ik.
Yankee go home!
pi_78221257
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:13 schreef zquing het volgende:
Ik was op mijn telefoon in slaap gevallen en werd wakker van een smsje net voor Balkenende zijn praatje begon
know'm sayin?
word? word.
pi_78221260
Hmmm

Goeiemorgen
pi_78221280
Om 11:00 uur extra journaal op Nederland 1.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 februari 2010 @ 10:16:42 #12
862 Arcee
Look closer
pi_78221285
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Om 11:00 uur extra journaal op Nederland 1.
Och ja, dat zal de hele dag wel zo door gaan.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78221286
Hihi!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 februari 2010 @ 10:16:58 #14
862 Arcee
Look closer
pi_78221290
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:14 schreef remlof het volgende:
Ongeveer half vier geloof ik.
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 03:55 schreef Arcee het volgende:
Frits: "Het kabinet is gevallen"
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78221291
Heeft Jan Smit al naar Balkenende gesms't?
pi_78221293
Lekker dan, hele val gemist! En bovendien 12 topics in deze reeks erbij sinds ik ben gaan slapen
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_78221297
Zullen zulke politici ook drugs gebruiken om wakker te blijven?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:17:45 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_78221308
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:14 schreef StephanL het volgende:

[..]

3:55
Ik ging om 3:30 naar bed. Toch nog even de TV aangehouden voor de zekerheid
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:18:12 #19
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_78221320
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 08:45 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

lekker populistisch
kan maar ik meen t wel!
quote:
Hm, Bos' optreden bij de koop van fortis, het overnemen van de buitenlandse hypotheken van de ING (de Ned. staat is een bedrijf?) en dan vooral meerdere keren in een veel te korte periode extra geld vragen voor ABN, dat kwam op mij niet sterk over (understatement). Net zoals het optreden de afgelopen week (Bos/PvdA)
Ja idd ja had hij dat allemaal niet gedaan was er nu geen Fortis en ABN-Amro meer en wie weet welke banken daar weer door waren omgevallen. Zeer goed adequaat optreden imo!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:19:23 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78221344
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:18 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

kan maar ik meen t wel!
[..]

Ja idd ja had hij dat allemaal niet gedaan was er nu geen Fortis en ABN-Amro meer en wie weet welke banken daar weer door waren omgevallen. Zeer goed adequaat optreden imo!
Vooral dat het altijd in het weekend gebeurde, zonder de Kamer er over te raadplegen... Mark my words: Wouter zit straks voor 4 keer zoveel geld naast Zalm bij ABN...
censuur :O
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:19:42 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78221352
CDA zegt dus: PvdA wist allang dat we alle opties wilden open houden, dus óók verlenging, en ze moeten niet dan op eens een week van te voren bedenken dat verlenging geen optie is.

PvdA zegt: Ja, maar verlenging was nooit een optie gezien het regeerakkoord en de situatie in de kamer. Als verlenging geschrapt werd, dan wilden we prima verder praten.

Nu snap ik dus niet echt waarom de PvdA niet eerder duidelijk is geweest, maar ik snap ook niet waarom het voor het CDA onoverkomelijk was om die ene optie tot verlenging, waarvan de kans dat die bijval van de kamer kon vinden zeer gering is, niet wilde schrappen.

Immers, als de kamer wordt genotificeerd m.b.t. verlenging, en die heeft in het verleden moties aangenomen waarin ze de regering met klem vroegen te overwegen de troepen terug te halen, dan kun je als regering ook een motie van wantrouwen verwachten als je daar geen rekening mee houdt.

Dus waarom toch vasthouden, pragmatisch gezien, aan die optie?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 10:20:01 #22
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_78221358
De Telegraaf is begonnen met de verkiezingscampagne

Prachtig artikel in de krant vanmorgen:
quote:
Het touwtrekken om de missie in Oeroezgan doet de mannen en vrouwen die de klus afgelopen jaren moesten klaren, gruwelen. Vanuit Afghanistan laten soldaten weten doodziek te zijn van de politiek. Met name PvdA-leider Wouter Bos moet het ontgelden. ,,Om zieltjes te winnen, houdt hij vast aan de starre opvatting dat we hier weg moeten.” Ook nabestaanden van gesneuvelde militairen kijken met afkeer naar het Haagse gedraai.

Nabestaanden omgekomen militair walgen van de PvdA indiscussie over Oeroezgan-missie

DOLK IN DE RUG!

HAVELTE, zaterdag
Marjan en Hans Poortema zijn vooral de leugens en halve waarheden beu die dezer dagen als losse flodders door ministers en Kamerleden op elkaar en naar buiten worden afgeschoten. De ouders van de op 12 januari 2008 gesneuvelde korporaal Aldert Poortema nemen het de politiek kwalijk dat de militairen van de Task Force Uruzgan (TFU) worden misbruikt om straks een beter verkiezingsresultaat te boeken.
„Dan hoor ik weer iemand zeggen dat ’die oorlog toch niet te winnen is, omdat het de Engelsen en Russen in het verleden ook niet lukte’”, verzucht vader Hans. „Maar onze mannen en vrouwen vechten daar niet tegen Afghanistan en de Afghanen, ze vechten voor de rechten en de veiligheid van onschuldige burgers. Schandalig dat de Partij van de Arbeid maar blijft hameren op vertrek uit Oeroezgan. Want als wij weggaan, lever je de mensen die jarenlang onze bondgenoten waren over aan de beulen, aan de Taliban. Altijd gedacht dat de PvdA opkwam voor de zwaksten in de wereld! De werkelijkheid blijkt ordinaire verkiezingsretoriek.”

’Eigen vuur’
Aldert Poortema diende bij het 44e pantserinfanteriebataljon uit Havelte, soldaten pur sang. Hij was ingedeeld als plaatsvervangend groepscommandant Charlie Cobra-compagnie van de Battlegroup, toen zijn eenheid in de omgeving van Deh Rawod op de Taliban stuitte. De 22-jarige Poortema sneuvelt die dag samen met soldaat Wesley Schol (20). Later blijkt dat in de chaos van de heftige nachtelijke strijd, ’eigen vuur’ beide militairen fataal werd.
De ouders van Poortema, thuis in Friesland: „Onze jongen was al voor de tweede keer naar Oeroezgan uitgezonden. Hij geloofde in zijn werk, koos voor het leger omdat hij ervan overtuigd was dat hij zo van meerwaarde kon zijn voor de mensen die het echt moeilijk hebben. Waar ook ter wereld. Het werd dus Zuid-Afghanistan. Hij had goede contacten met de lokale bevolking, daar was hij trots op. Natuurlijk was dit in het begin vooral een vechtmissie, maar dat veranderde steeds meer. Wij vinden het ongelooflijk dat iedereen in Nederland denkt dat onze mannen en vrouwen daar nog steeds alleen maar knokken. Want in de praktijk is er wel degelijk veel bereikt. Dankzij de TFU werd het beter en veiliger in Oeroezgan. Maar die boodschap is blijkbaar niet aantrekkelijk voor veel media. Want we zien en lezen slechts kommer en kwel.”

„Nu kunnen we daar de vruchten plukken van jarenlange inzet”

Het thuisfront voelt zich verraden door een deel van de politiek. Vooral ouders, die dagelijks in angst zitten omdat hun zonen en dochters in het gevaarlijke zuiden van Afghanistan hun leven wagen voor wat naar hun overtuiging een goede zaak is. De woorden van Wouter Bos dat onze troepen daar aan het einde van 2010 per se weg moeten zijn, ervaren velen als dolkstoot in de rug. Alsof de 21 omgekomen Nederlandse militairen voor niets stierven, alsof de gewone Afghanen niet geholpen zijn door de tomeloze inzet van soms nog piepjonge soldaten, korporaals, sergeants en officieren.
Voorzitter Jan Kleian van de militaire vakbond ACOM is woedend over de rol van de Partij van de Arbeid in het politieke gekrakeel van afgelopen dagen. Hij twitterde er lustig op los, waarbij de CNV-bestuurder Wouter Bos bepaald niet spaarde. „Ze weten daar echt niet wat er werkelijk aan de hand is in Oeroezgan”, zegt Kleian. „Naast Bos schittert vooral ook PvdA-Kamerlid Martijn van Dam door gebrek aan kennis. Ik begrijp daar niets van. Nu kunnen we in de provincie de vruchten plukken van jarenlange inzet, nu is de veiligheidssituatie zo dat er heel serieus aan opbouw kan worden gewerkt. Maar voor de PvdA telt dat blijkbaar opeens niet meer. Bos, Koenders, Van Dam. Ze hebben allemaal hun stokpaardjes. De één wil naar Congo, de ander weer naar Soedan. Maar feit is dat we al in Oeroezgan zitten en een halsoverkop vertrek al het goede werk tenietdoet.”
In huize Poortema komen de kameraden van Aldert nog geregeld over de vloer. Op zijn verjaardag en zijn sterfdag bezoeken de pantserinfanteristen van ’het 44e’ Hans en Marjan. Dan denken ze samen terug aan de jonge korporaal.

Onzeker
„Toen het allemaal begon, de besluitvorming eind 2005, waren wij als ouders helemaal niet zo voor die inzet van Nederlandse militairen in Oeroezgan”, vertelt Hans Poortema. „Gevaarlijk, ver weg, onzeker… Op 6 april 2006 vertrok Aldert voor zijn eerste uitzending. Van hem wisten we dat hij zijn inzet zag als middel om de zwaksten daar te kunnen helpen. Daarom nemen we nu ook vooral de Partij van de Arbeid op de korrel. Die ging destijds akkoord met het uitsturen van de taskforce. Voorwaarde was dat het een opbouw- en geen vechtmissie moest worden. Nu die status eindelijk is bereikt, haken ze dus af. Voor een goede opvolging van Nederland als ’leading nation’ werd niet gezorgd. Dat is natuurlijk allemaal van de gekke.”
Als veel andere familieleden van uitgezonden militairen vrezen Hans en Marjan Poortema dat er uiteindelijk „weer zo’n typisch poldercompromis uit de bus komt rollen”. Het is dezelfde angst die bij vakbonden, militaire experts en zelfs de voormalige secretaris-generaal van de NAVO leeft. Dat onze troepen straks op kleinere missie, in een heel ander deel van Afghanistan, moeten. Om gezichtsverlies van de PvdA te voorkomen en de coalitie met CDA en ChristenUnie te redden.

Knowhow
„Maar in dat scenario raken we dus alle knowhow kwijt die jarenlang in Oeroezgan is vergaard”, zegt Hans Poortema. „Ik weet dat de mannen en vrouwen van de TFU hun klus willen afmaken. Ik weet dat ze voor het lot van de Afghaanse burgers met wie ze goed contact hadden, vrezen. Die mensen wacht een afschuwelijk einde als de provincie opnieuw vrijhaven wordt van de Taliban. En precies dat gebeurt bij vertrek ’tot en met de laatste soldaat eind 2010’, zoals Wouter Bos potentiële kiezers telkens weer meent te moeten vertellen.”

Het ministerie van Defensie heeft militairen in actieve dienst verboden om over het al dan niet verlengen van de missie te praten. Om zo de scheiding met de politiek te waarborgen. Maar contacten van deze krant met militairen in Camp Hadrian (Deh Rawod) en Kamp Holland (Tarin Kowt) laten aan duidelijkheid niets te wensen over: de bij veel beroepssoldaten latent aanwezige afkeer van de politiek komt door het handelen van de Partij van de Arbeid tot volle wasdom.

„Het gaat ze niet om gesneuvelde jongens als Aldert. Het gaat ze om de zieltjes in het stemlokaal”

Soldaat 1e klas William: „Schandalig, zoals wij een speelbal van ministers en Kamerleden zijn geworden. Hier spreken mensen zonder enige kennis van zaken. Áls ze al eens op werkbezoek komen, worden ze razendsnel Kamp Holland in- en uitgevlogen en zetten geen stap buiten de poort. Waar de ontwikkelingen in de provincie dus juist zo goed zichtbaar zijn!”
Een korporaal van de Battle Group: „Ik weet nu één ding heel zeker. Met mijn maten patrouilleer ik in Oeroezgan om dit land veiliger te maken. Zodat kinderen weer naar school kunnen en ouders niet in doodsangst zitten voor de wraak van de Taliban. Maar ik waag zeker niet mijn leven voor onze volksvertegenwoordigers en voor PvdA-ministers als Wouter Bos en Bert Koenders.”

Invalide
Duizenden Nederlandse militairen dienden sinds februari 2006 in Oeroezgan, provincie waar het licht tot de komst van de TFU nooit scheen. Tientallen mannen en vrouwen raakten bij die inzet zwaargewond, velen werden blijvend invalide. En 21 militairen sneuvelden; vijf maanden geleden kwam de 26-jarige commando Kevin van de Rijdt nog om bij een vuurgevecht en stierf genist Mark Leijsen (44) door een bermbom.
„Iedereen heeft het recht om vóór of tegen deze missie te zijn”, zegt Oeroezgan-ganger John Klunders, die inmiddels de dienst heeft verlaten. „Het grootste deel van de Nederlandse bevolking wil dat we daar weggaan. Maar mensen kennen de situatie ter plekke, de vooruitgang in de provincie, simpelweg niet. Dat neemt ook geen militair hun kwalijk. Wat wel kwalijk is: de rol van sommige politieke partijen. Liegen en bedriegen over de rug van Jan Soldaat. Dat we als rijke natie en passant de Afghaanse burgers in de steek laten, nemen ze op de koop toe. Met slechts één doel voor ogen. Te kunnen blijven heersen in het Haagse pluche.”

Lotgenoten
De vader van de gesneuvelde Aldert Poortema, ’Korporaal van Oranje’: „Natuurlijk denken we elke dag aan Aldert en zit hij continu in onze hoofden. We spreken lotgenoten, óók commandant der strijdkrachten Peter van Uhm. Hij verloor, net als wij, zijn zoon. Dat is het wrange, als je de discussies, het debatteren in de Tweede Kamer, aanhoort. Het gaat de Partij van de Arbeid helemaal niet om Afghanistan of de Afghanen. Het gaat ze ook niet om gesneuvelde jongens, als Aldert. Of om rouwende ouders, als wij. Het gaat ze om de zieltjes, straks in het stemlokaal.”
Pugna Pro Patria
pi_78221373
Als er nu een Balkenende 5 komt kunnen we net zo goed met zijn allen een mijter opzetten, zodat buitenlanders ons herkennen, als inwoners van 1 van de grootste bananenrepublieken die er nu is.
pi_78221389
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:13 schreef zquing het volgende:
Dat dus. Al weken volg ik alles op TV en internet en dan val ik voor de tv in slaap op de bank

Verder top dat Bos de stekker eruit getrokken heeft. Had hij dat niet gedaan dan had hij helemaal geen kiezers meer gehad.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_78221409
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 10:17 schreef Dichtpiet. het volgende:
Zullen zulke politici ook drugs gebruiken om wakker te blijven?
Hetmoet haast. Ik vind 't knap dat ze er nog stonden/zaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')