abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78285945
Zoals de meeste weten kloot ik nog wel eens aan met wat macro economische modellen en gebruik ik dat met name voor de daghandel. Heb laatst weer wat trades gedaan op basis van (amerikaanse) wekelijkse werkloosheid cijfers. Ging niet erg slecht vandaar even een kleine toelichting.

Ik neem op basis van een simpel gemiddelde tussen actuele en verwachtte resultaten van werkloosheid een positie in voordat het cijfer uitkomt. Hier onder een grafiekje van de laatste 216 week waar in de Dow tegenover de actuele en verwachte werkloosheidcijfers staan.

Zoals je ziet is het verschil tussen de actuele en verwachte resultaten erg klein. Wat is het percentage dat de analisten gemiddeld fout zitten over 216 week? Om precies te zijn is dat verschil gemiddeld genomen slechts 1.75%! (actueel/verwacht over 216 week).

En dat in een tijdsperiode van waarin we nog op de top van de bubble zaten en alweer flink herstel zagen in de markten. Hoe zit het dan met de foutmarge van analisten tussen rustige en stormachtige periodes? Zie hier onder de fout marge van analisten eerder berekend door simpel het gemiddelde te nemen. Ik heb dat nu gekwadrateerd om de schokkerige perioden duidelijker in de grafiek te laten zien. Zoals je ziet is dat helemaal niet veel heviger tijdens de crisis. Vrij random dus!

Hiermee neem ik dus aan dat de foutmarge van analisten niks met volatiliteit op de markten heeft te maken. Maar hoe zit het dan met de invloed van de wekelijkse Amerikaanse werkloosheid cijfers op de index? Een simpele econometrische opstelling met (Dow Jones = Intercept + Werkloosheid + Error term) in EViews geeft aan dat de coefficient van werkloosheid -13.3 is. Oftewel als werkloosheid cijfer stijgen met 1% ten opzichte van voorgaande gaat de Dow Jones op dat moment gemiddeld genomen met 0.1209% naar beneden. En dat geld de andere kant om ook, alleen gaat de Dow Jones dan met 0.1209% naar boven. Stijgt of daalt de werkloosheid met meer dan 1% gaat de Dow Jones natuurlijk exponentieel meer bewegen.

Model wat je dan gebruikt is als volgt. Je neem een 100 leverage derivaat op de Dow Jones. Je neemt een positie in voordat het cijfer uitkomt op 14.29 NL tijd en gaat er dan op 14.31 weer uit. Je weet dat de error marge van de analisten erg laag is. Qua resultaten kom je op duidelijk beter resultaat dan B&H uit. C'est voila.

Nadeel zijn dat het slechts een periode van 216 week betreft. Zal 300 week anders zijn? 400 week? Moet gezegd worden dat het verschil tussen de eerste en tweede honderd week bijna hetzelfde was. Een ander nadeel zijn de momenten dat de analisten exact het zelfde voorspellen als het vorige werkloosheidcijfer. Dan komt er ruis in het model want dan weet het niet of het long of short moet. Uitgaan van het gemiddelde is dan niet verstandig want elke misstap met leverage 100 is niet gewenst. Slippage is ook niet meegerekend. En dat is huge in een model als deze. Er zullen bepaalde verkoop orders niet gehit kunnen worden als het model de verkeerde richting inschiet en er dus een gap onstaat voor je verkoop order. Ben er dus nog niet uit of het het beste is om met bestens er uit te vliegen of met stop loss. Het 1e verlaagt je grootste (!) verliezen, het 2e verlaagt het gemiddelde(!) verlies behoorlijk maar is dodelijk destructief als het een order niet kan verkopen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 21 februari 2010 @ 23:41:38 #152
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78286233
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoals de meeste weten kloot ik nog wel eens aan met wat macro economische modellen en gebruik ik dat met name voor de daghandel. Heb laatst weer wat trades gedaan op basis van (amerikaanse) wekelijkse werkloosheid cijfers. Ging niet erg slecht vandaar even een kleine toelichting.

Ik neem op basis van een simpel gemiddelde tussen actuele en verwachtte resultaten van werkloosheid een positie in voordat het cijfer uitkomt. Hier onder een grafiekje van de laatste 216 week waar in de Dow tegenover de actuele en verwachte werkloosheidcijfers staan.
[ afbeelding ]

Zoals je ziet is het verschil tussen de actuele en verwachte resultaten erg klein. Wat is het percentage dat de analisten gemiddeld fout zitten over 216 week? Om precies te zijn is dat verschil gemiddeld genomen slechts 1.75%! (actueel/verwacht over 216 week).

En dat in een tijdsperiode van waarin we nog op de top van de bubble zaten en alweer flink herstel zagen in de markten. Hoe zit het dan met de foutmarge van analisten tussen rustige en stormachtige periodes? Zie hier onder de fout marge van analisten eerder berekend door simpel het gemiddelde te nemen. Ik heb dat nu gekwadrateerd om de schokkerige perioden duidelijker in de grafiek te laten zien. Zoals je ziet is dat helemaal niet veel heviger tijdens de crisis. Vrij random dus!
[ afbeelding ]

Hiermee neem ik dus aan dat de foutmarge van analisten niks met volatiliteit op de markten heeft te maken. Maar hoe zit het dan met de invloed van de wekelijkse Amerikaanse werkloosheid cijfers op de index? Een simpele econometrische opstelling met (Dow Jones = Intercept + Werkloosheid + Error term) in EViews geeft aan dat de coefficient van werkloosheid -13.3 is. Oftewel als werkloosheid cijfer stijgen met 1% ten opzichte van voorgaande gaat de Dow Jones op dat moment gemiddeld genomen met 0.1209% naar beneden. En dat geld de andere kant om ook, alleen gaat de Dow Jones dan met 0.1209% naar boven. Stijgt of daalt de werkloosheid met meer dan 1% gaat de Dow Jones natuurlijk exponentieel meer bewegen.

Model wat je dan gebruikt is als volgt. Je neem een 100 leverage derivaat op de Dow Jones. Je neemt een positie in voordat het cijfer uitkomt op 14.29 NL tijd en gaat er dan op 14.31 weer uit. Je weet dat de error marge van de analisten erg laag is. Qua resultaten kom je op duidelijk beter resultaat dan B&H uit. C'est voila.

Nadeel zijn dat het slechts een periode van 216 week betreft. Zal 300 week anders zijn? 400 week? Moet gezegd worden dat het verschil tussen de eerste en tweede honderd week bijna hetzelfde was. Een ander nadeel zijn de momenten dat de analisten exact het zelfde voorspellen als het vorige werkloosheidcijfer. Dan komt er ruis in het model want dan weet het niet of het long of short moet. Uitgaan van het gemiddelde is dan niet verstandig want elke misstap met leverage 100 is niet gewenst. Slippage is ook niet meegerekend. En dat is huge in een model als deze. Er zullen bepaalde verkoop orders niet gehit kunnen worden als het model de verkeerde richting inschiet en er dus een gap onstaat voor je verkoop order. Ben er dus nog niet uit of het het beste is om met bestens er uit te vliegen of met stop loss. Het 1e verlaagt je grootste (!) verliezen, het 2e verlaagt het gemiddelde(!) verlies behoorlijk maar is dodelijk destructief als het een order niet kan verkopen.
Gegarandeerde stoploss maakt het in dit geval een stuk leuker Alleen qua kosten heb je dan wat meer achterstand.
The more debt, the better
  zondag 21 februari 2010 @ 23:46:20 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78286442
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Een simpele econometrische opstelling met (Dow Jones = Intercept + Werkloosheid + Error term) in EViews geeft aan dat de coefficient van werkloosheid -13.3 is. Oftewel als werkloosheid cijfer stijgen met 1% ten opzichte van voorgaande gaat de Dow Jones op dat moment gemiddeld genomen met 0.1209% naar beneden. En dat geld de andere kant om ook, alleen gaat de Dow Jones dan met 0.1209% naar boven. Stijgt of daalt de werkloosheid met meer dan 1% gaat de Dow Jones natuurlijk exponentieel meer bewegen.
Kun je dit eens in een scatterplot zetten? Dan zie je ook gelijk hoe goed de correlatie is in dit model.
De genoemde stijging is de prijs op T + 1 minuut ?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 21 februari 2010 @ 23:47:51 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78286512
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:41 schreef flyguy het volgende:

[..]

Gegarandeerde stoploss maakt het in dit geval een stuk leuker Alleen qua kosten heb je dan wat meer achterstand.
Een stoploss is nooit gegarandeerd
Mijn reisverslagen
  zondag 21 februari 2010 @ 23:54:46 #155
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78286774
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een stoploss is nooit gegarandeerd
Toch zijn er brokers die het tegen een extra vergoeding aanbieden.
  maandag 22 februari 2010 @ 00:21:01 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78287817
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:54 schreef flyguy het volgende:

[..]

Toch zijn er brokers die het tegen een extra vergoeding aanbieden.
In de Dow Jones? (futures? diamonds?) Wie?
Mijn reisverslagen
pi_78287883
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:

Wat voor nut hebben gouden tientjes en zilveren guldens?
Als het geldverkeer incl. pinapparaten en flappentaps een paar dagen plat ligt, ontstaat het probleem dat mensen honger beginnen te krijgen en dat winkeliers hun kostbare voorraden zien verpieteren. Als er geen contante euro's meer zijn gaat men op zoek naar een ander ruilmiddel. Gewone oude guldens zijn niets meer waard, op drie miljoen condooms en sigaretten zit Albert Heyn niet te wachten, buitenlandse valuta zijn onhandig (moeten weer omgewisseld worden en wie weet hoe de banken er daar voorstaan), maar... die goede oude zilveren en gouden munten van vroeger kennen veel mensen nog, sommige mensen hebben er nog tientallen bewaard, en ze hebben een intrinsieke goud- of zilverwaarde. Een heel geschikt ruilmiddel dus. Een zilveren gulden is aan metaal nu bijvoorbeeld ¤ 1,80 en een rijksdaalder ¤ 4,16 waard, genoeg voor een heel volkoren en een half pond kaas.

Maar zoals gezegd is het onwaarschijnlijk dat een situatie als deze nog zal ontstaan. Althans, laten we het hopen want de laatste keer was in de hongerwinter.

Een ander verhaal is als de euro onverhoeds ontploft en we terugmoeten naar een andere munt. Die zal dan waarschijnlijk wel weer Gulden gaan heten, maar daarmee zouden oude guldens hun waarde en status als betaalmiddel natuurlijk niet terugkrijgen. Zo'n omwisseling zou gewoon 1:1 tegen de euro gaan om te voorkomen dat heel ondernemend Nederland op stel en sprong zijn prijzen, kassa's en boekhouding moet aanpassen.
  maandag 22 februari 2010 @ 00:25:41 #158
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78288003
  maandag 22 februari 2010 @ 00:28:28 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78288099
quote:
Ik zie alleen forex, geen Dow Jones. Maar ik ga natuurlijk niet al die links afzoeken...
Mijn reisverslagen
  maandag 22 februari 2010 @ 00:29:44 #160
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78288151
quote:
Op maandag 22 februari 2010 00:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zie alleen forex, geen Dow Jones. Maar ik ga natuurlijk niet al die links afzoeken...
Oké dan zal ik morgen wel wat specifiekere links posten. Eerst even schaatsen kijken
pi_78288491
SeLang en andere kenners,

Hebben jullie weleens van MLP's gehoord? Master Limited Partnerships. Dat is een Amerikaanse rechtsvorm voor met name bedrijven in de opslag en het transport van brandstoffen. De grap is dat ze nauwelijks winstbelasting betalen zolang ze hun eigenaren maar ieder kwartaal minimaal 90% van de winst uitkeren. Hun (gewoon op de beurs verhandelde) aandelen worden Units genoemd, hun dividend heet Distribution. Ze hebben de naam heel stabiel te zijn en hoog dividend op te leveren; de top-50 heeft de afgelopen 10 jaar 16% per jaar (bij herinvestering van dividend) opgeleverd.

Ik ga er zelf niets mee doen, maar misschien is het interessant voor deze of gene. Drie linkjes met meer info:

• Berichtje van een MLP-fan, waardoor ik er op geattendeerd werd
  • Uitgebreid verhaal over MLP's van Wachovia waarnaar ook in dat bericht gelinkt werd
  • Bondige MLP-uitleg van een beleggerssite

Ik vrees wel dat die enthousiaste fan, die 100% in MLP's zit, nog niet helemaal de consequenties van een dollar- of energiecrisis ingecalculeerd heeft.
  • pi_78293069
    Waarom zo plots het extreme pessimisme?
    pi_78293078
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 08:38 schreef tony_clifton- het volgende:
    Waarom zo plots het extreme pessimisme?
    realiteitszin?
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 10:21:07 #164
    236264 crew  capricia
    pi_78294771
    Ik heb de indruk dat als we openen met een gap, we vaak de afstand tot de vorige handelsdag toch nog even opvullen. Geen 100% wet, maar ik zie het vaker wel dan niet plaatsvinden.

Is dat meer mensen opgevallen?
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78295370
    Over het algemeen zegt met dat gaps meestal gesloten worden.
    Als je er op gaat handelen of gaat backtesten zal vast blijken dat er geen enkel verband is
    "This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
    "Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
      maandag 22 februari 2010 @ 10:43:30 #166
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78295401
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef dvr het volgende:
    SeLang en andere kenners,

Hebben jullie weleens van MLP's gehoord? Master Limited Partnerships. Dat is een Amerikaanse rechtsvorm voor met name bedrijven in de opslag en het transport van brandstoffen. De grap is dat ze nauwelijks winstbelasting betalen zolang ze hun eigenaren maar ieder kwartaal minimaal 90% van de winst uitkeren. Hun (gewoon op de beurs verhandelde) aandelen worden Units genoemd, hun dividend heet Distribution. Ze hebben de naam heel stabiel te zijn en hoog dividend op te leveren; de top-50 heeft de afgelopen 10 jaar 16% per jaar (bij herinvestering van dividend) opgeleverd.

Ik ga er zelf niets mee doen, maar misschien is het interessant voor deze of gene. Drie linkjes met meer info:

• Berichtje van een MLP-fan, waardoor ik er op geattendeerd werd
  • Uitgebreid verhaal over MLP's van Wachovia waarnaar ook in dat bericht gelinkt werd
  • Bondige MLP-uitleg van een beleggerssite

Ik vrees wel dat die enthousiaste fan, die 100% in MLP's zit, nog niet helemaal de consequenties van een dollar- of energiecrisis ingecalculeerd heeft.
  • Interessant.
    Ik heb er even snel naar gekeken en de volgende vragen komen naar boven:

1) Is dat dividend wel sustainable, aangezien bij veel van die fondsen de earningsyield (omgekeerde van de P/E, dus E/P) lager ligt dan de dividendyield. Op lange termijn kan dat nooit. En de P/E ligt sowieso niet erg laag vergeleken met andere utility style fondsen. Uiteindelijk draait het om welke earnings sustainable zijn en wat je ervoor betaalt (zeg maar price to sustainable earnings ratio). Dat bepaalt wat je er op lange termijn aan gaat verdienen, niet het dividend (al is zo'n stabiele cash uitkering natuurlijk wel lekker)

2) Ik weet niet of dat 'tax deferred' zijn van dividenden een voordeel is voor buitenlandse beleggers. Volgens mij gaan ze gewoon belasting inhouden zoals overeengekomen in het belastingverdrag

Maar hoe dan ook zijn het best interessante fondsen als deel van een gespreide portefeuille.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 22-02-2010 10:59:28 ]
    Mijn reisverslagen
      maandag 22 februari 2010 @ 10:50:53 #167
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78295620
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:42 schreef Gremen het volgende:
    Over het algemeen zegt met dat gaps meestal gesloten worden.
    Als je er op gaat handelen of gaat backtesten zal vast blijken dat er geen enkel verband is
    Dat is een tijdje een hype geweest, een openingsgap strategie op de Dow Jones (of S&P500). Over een bepaalde periode (begin 2000's dacht ik) had dat een goede backtest maar het hield net zo plotseling weer op te werken. Een of andere guru werd daar nog mee bekend. Ik kan het me allemaal niet meer precies herinneren maar Google is je vriend...
    Mijn reisverslagen
    pi_78297049
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 08:39 schreef RvLaak het volgende:

[..]

realiteitszin?
    whatever

[ Bericht 11% gewijzigd door tony_clifton- op 22-02-2010 11:51:21 ]
    pi_78297728
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 16:00 schreef SeLang het volgende:
    Het gaat binnenkort weer beginnen.
    Ik heb alvast extra cash in huis gehaald voor als de ATM niet meer werkt.
    Is dat trouwens een voorgevoel of heb je concrete aanwijzingen, bijvoorbeeld over Banco Santander?

Ik vind het onderstaande, indien waar, erg onheilspellend en het zou de recente vlucht uit de euro naar de dollar verklaren (igg veel beter dan het gedoe rond Griekenland).
    quote:
    LaRouche was referring to his warning first made public on Feb. 2, that a full-fledged meltdown crisis was underway throughout the Eurozone, that could bring down Brazil, and hit Russia—and everything in between. “You have a euro crisis,” LaRouche said, “which will hit Britain and Brazil, notably, as well as Spain and other parts at the same time. So, people should be warned. This is now in progress. The Greek situation is a minor also-ran. This could be the chainreaction collapse of the euro system.”
    The debt numbers show it. For example, the total exposure of German banks throughout the Eurozone is some EU540 billion, but the Greek share is only 8% of that total, or some EU43 billion. German banking exposure to Spain, on the other hand, is 44 % of the total, or EU240 billion.
    “The whole Atlantic community of nations is in a British-directed crash of the entire euro system,” LaRouche said. “The whole system is going down.” In fact, LaRouche added, a widespread wave of bankruptcies is to be expected, possibly led by the meltdown of Santander, whose own debt began to be downgraded by Fitch and other rating agencies in early February. These things are coming to the surface and being exposed now, LaRouche said, because the entire international financial system is coming down.
    pi_78300192
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef dvr het volgende:
    Hebben jullie weleens van MLP's gehoord? Master Limited Partnerships.
    Ik had er nog nooit van gehoord. Het klinkt een beetje als de C.V. constructie die we in Nederland kennen voor films en schepen. In die Wachovia handleiding zie ik wel het volgende ...
    quote:
    F. Foreign Investor Ownership
    A non-U.S. person who owns an interest in a MLP may be required to file a U.S. federal tax return to report his or her share of an MLP’s gain, loss, or income deduction, and pay federal income tax at regular rates on his or her share of net income or gain. In addition, distributions to a non-U.S. person are typically reduced by withholding taxes at the highest applicable effective tax rate.
    Dat laatste betekent waarschijnlijk dat die MLP 30% US dividendbelasting in houdt op winstuitkeringen. Daarvan kun je als Nederlandse belegger 15% bij de belastingdienst terugvragen als je boven je belastingvrije tranche in box 3 uit komt. De overige 15 % krijg je mogelijk terug bij de Amerikaanse belastingdienst.

Dit is al een behoorlijke administratieve last en dan hebben we het nog niet eens over die eerste verplichting gehad. Ik denk dat je als Nederlandse kleine belegger nauwkeurig moet doorrekenen of het fiscale voordeel nog overeind blijft en de moeite waard is van de extra administratieve taken.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:12:02 #171
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78300589
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:02 schreef jaco het volgende:
    Dat laatste betekent waarschijnlijk dat die MLP 30% US dividendbelasting in houdt op winstuitkeringen. Daarvan kun je als Nederlandse belegger 15% bij de belastingdienst terugvragen als je boven je belastingvrije tranche in box 3 uit komt. De overige 15 % krijg je mogelijk terug bij de Amerikaanse belastingdienst.

Dit is al een behoorlijke administratieve last en dan hebben we het nog niet eens over die eerste verplichting gehad. Ik denk dat je als Nederlandse kleine belegger nauwkeurig moet doorrekenen of het fiscale voordeel nog overeind blijft en de moeite waard is van de extra administratieve taken.
    Volgens mij hoef je niks te doen en wordt de 15% die je volgens het belastingverdrag verschuldigd bent gewoon ingehouden door je broker. Maar ik heb nooit Amerikaans dividend ontvangen dus ik weet het niet zeker.
    Mijn reisverslagen
      maandag 22 februari 2010 @ 13:30:43 #172
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78301346
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:51 schreef dvr het volgende:

Is dat trouwens een voorgevoel of heb je concrete aanwijzingen, bijvoorbeeld over Banco Santander?
    Een jaar geleden was er een onvoorwaardelijk vertrouwen in overheden en centrale banken en de enige vraag was hoever zij zouden gaan in hun bailouts. Nu zitten we in het volgende stadium, namelijk in hoeverre de overheid zelf in gevaar is. Tegelijkertijd lopen de centrale banken tegen hun grenzen op.

Verliezen zijn met boekhoud truuks eventjes onder het kleed geveegd, maar deliquencies nemen nog steeds toe en nieuwe crises zoals CRE en souvereign debt dienen zich nu aan. Bailout mogelijkheden zijn ernstig beperkt: de staat heeft geen geld meer en de centrale banken kunnen de rente niet verder verlagen. QE heeft het risico een spike te triggeren in lange rente die in zichzelf alweer meer debt defaults zou triggeren.

Het is gewoon weer wachten op het eerste dominosteentje in een nieuwe reeks. Ik ben benieuwd of we weer stijging van individuele bank CDS gaan zien, wat zou aangeven dat het vertrouwen in de mogelijkheden van de overheid om verdere bankbailouts te doen aan het wankelen is. Misschien is dat nog niet zover maar dat lijkt me interessant om in de gaten te houden.

SE, heb je daar misschien plaatjes van? (CDS op individuele banken)?
    Mijn reisverslagen
    pi_78301568
    En wat met 't feit dat de economie momenteel herstelt? Jobless, oké, dat klopt...
    Ik denk gewoon dat 't allemaal nog wel meevalt op dit moment. Kan volgende maand anders zijn, maar nog niet morgen en op 1-2-3 imo.
    pi_78302114
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:30 schreef SeLang het volgende:
    SE, heb je daar misschien plaatjes van? (CDS op individuele banken)?
    Ja en ja op de vorige vraag op de scatterplot. Zal kijken of ik later vandaag het overzichtje van de CDS van de banken kan plaatsen.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
      maandag 22 februari 2010 @ 13:54:23 #175
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78302257
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:36 schreef tony_clifton- het volgende:
    En wat met 't feit dat de economie momenteel herstelt? Jobless, oké, dat klopt...
    Welk herstel?

Krediet krimpt nog steeds, ondanks het feit dat kredietverstrekking extreem aantrekkelijk zou moeten zijn door de super steile yieldcurve. Dit is geen teken van economisch herstel maar van een deflationaire neerwaardse spiraal.

Natuurlijk zie je wat stijging van het GDP door triljoenen aan overheidsstimulatie en wat herstel van voorraden, maar de onderliggende economie is nog steeds ziek.
    Mijn reisverslagen
    pi_78303275
    Gaan we deze week een dikke klapper krijgen of niet , wat zijn juliie mening over de stijgende wig?

National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
      maandag 22 februari 2010 @ 14:36:04 #177
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_78303937
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:36 schreef tony_clifton- het volgende:
    Ik denk gewoon dat 't allemaal nog wel meevalt op dit moment. Kan volgende maand anders zijn, maar nog niet morgen en op 1-2-3 imo.
    Kweenie hoor, dat herstel.. bij een herstel horen niet dit soort krantenkoppen:
  • US bank lending falls at the fastest rate in history
  • Lending to British businesses falls at record pace
  • UK mortgage lending falls to 10-year low
  • Shock as British deficit equals that of Greece
  • Britain posts first deficit for January since records began
  • And what rough beast, its hour come round at last,
    Slouches towards Bethlehem to be born?
      maandag 22 februari 2010 @ 14:40:40 #178
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78304105
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 00:29 schreef flyguy het volgende:

[..]

Oké dan zal ik morgen wel wat specifiekere links posten. Eerst even schaatsen kijken
    Ik zie nu inderdaad dat CFD aanbieders ook gegarandeerde stoploss aanbieden (zelf heb ik nooit CFD gedaan). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat dus interessant zijn. Maar daar moet je even goed naar kijken want die jongens gaan echt niet gratis het risico van een hoge slippage absorberen...
    Mijn reisverslagen
    pi_78304237
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat CFD aanbieders ook gegarandeerde stoploss aanbieden (zelf heb ik nooit CFD gedaan). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat dus interessant zijn. Maar daar moet je even goed naar kijken want die jongens gaan echt niet gratis het risico van een hoge slippage absorberen...
    klopt je betaald hierover volgens mij iets van 10% extra
    pi_78304320
    quote:

[..]

http://e40f9276de185e21c5(...)delencfd_traden.html
    pi_78304506
    Een gegarandeerde stoploss kun je toch contractueel vastleggen ter hoogte van je margin? Dat je trailing stoploss niet uitgevoerd wordt is niet leuk maar de meerprijs van 10% niet waard imo. Voorwaarde is wel dat je genoeg trade zodat al die bespaarde 10%'jes die ene niet uitgevoerde stoploss compenseren. Uiteindelijk moet dat goedkoper zijn zoals met alle verzekeringen als je uitgaat van een zero-sum principe.
    Ain't nothing to it but to do it.
    Greece
    pi_78304667
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:51 schreef Mendeljev het volgende:
    Een gegarandeerde stoploss kun je toch contractueel vastleggen ter hoogte van je margin? Dat je trailing stoploss niet uitgevoerd wordt is niet leuk maar de meerprijs van 10% niet waard imo. Voorwaarde is wel dat je genoeg trade zodat al die bespaarde 10%'jes die ene niet uitgevoerde stoploss compenseren. Uiteindelijk moet dat goedkoper zijn zoals met alle verzekeringen als je uitgaat van een zero-sum principe.
    klopt bovendien staat er wel dat jij de stoploss kan bepalen maar volgens mij kan die nooit meer dan 5% boven of onder de koers zijn, immers dan wordt voor 0.30% van het transactiebedrag al het risico bij de broker gelegd
    pi_78304810
    Overigens over die MLP's. Dit wordt op een van die uitlegsites beschreven. Dit zijn toch gewoon risicovrije winsten afhankelijk van hoeveel grondstoffen er rondgepompt worden? Blijkbaar zijn dit dus de gasten die het verschil tussen de spot- marktprijs vangen met als enige exposure naar de winst de hoeveelheid contracten die verhandeld worden? Lijkt me een goede business gezien de stijgende energievraag
    quote:
    Thus MLPs typically enjoy toll-road business models. Thus:

- They do not take title to the commodities transported
    - Are mostly indifferent to fluctuations in commodity prices because they are paid to transport not produce commodities
    - They do not have significant credit risk as commodity prices balloon.
    - MLP’s receive a fixed fee for moving a product over a certain distance through their pipelines
    Greece
    pi_78305027
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:54 schreef edwinh het volgende:

[..]

klopt bovendien staat er wel dat jij de stoploss kan bepalen maar volgens mij kan die nooit meer dan 5% boven of onder de koers zijn, immers dan wordt voor 0.30% van het transactiebedrag al het risico bij de broker gelegd
    Je kunt ook niet anders als je met afgeleide producten van futures werkt. De bank kan niet met dezelfde snelheid de onderliggende futures verkopen en voldoen aan jouw wensen betreffende de stoplossEr van uitgaande dat er uberhaupt futures verkocht worden, daarnaast heb je ook nog de winst voor de bank door de biedlaatspread. Dat was ook iets van 0.6% ofzo volgens elfing dus reken maar uit hoe onzeker je stoploss is.
    Greece
      maandag 22 februari 2010 @ 15:29:12 #185
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78306176
    Ja, er is geen gratis geld in deze wereld
    Behalve voor banken e.d.
    Mijn reisverslagen
    pi_78307950
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:57 schreef Mendeljev het volgende:
    Overigens over die MLP's. Dit wordt op een van die uitlegsites beschreven. Dit zijn toch gewoon risicovrije winsten afhankelijk van hoeveel grondstoffen er rondgepompt worden? Blijkbaar zijn dit dus de gasten die het verschil tussen de spot- marktprijs vangen met als enige exposure naar de winst de hoeveelheid contracten die verhandeld worden? Lijkt me een goede business gezien de stijgende energievraag
    [..]

Wat bedoel je met "verschil tussen de spot- marktprijs". Bedoel je het verschil tussen de spot prijs en de futureprijs van de volgende maand(en). Dat is alleen relevant voor bedrijven die in opslag zitten, en is wel zeker grillig. Er zijn tijden geweest dat die gap een paar dollar was (opslagtekort), maar ook dat het slechts een paar cent was (opslagoverschot).

Verder zijn ze natuurlijk afhankelijk van de olieconsumptie, als die slinkt vanwege een hoge olieprijs dan verdienen zij minder. Zelfde met natuurrampen.

Desalniettemin, wel leuk om eens naar te kijken idd
    pi_78310975
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 16:14 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "verschil tussen de spot- marktprijs". Bedoel je het verschil tussen de spot prijs en de futureprijs van de volgende maand(en). Dat is alleen relevant voor bedrijven die in opslag zitten, en is wel zeker grillig. Er zijn tijden geweest dat die gap een paar dollar was (opslagtekort), maar ook dat het slechts een paar cent was (opslagoverschot).

Verder zijn ze natuurlijk afhankelijk van de olieconsumptie, als die slinkt vanwege een hoge olieprijs dan verdienen zij minder. Zelfde met natuurrampen.

Desalniettemin, wel leuk om eens naar te kijken idd
    Er wordt dus gezegd dat die MLP's voornamelijk actief zijn in die branche. En zoals ik al zei hebben die bedrijven dus winstexposure naar het aantal contracten dat er verhandeld worden. In hoeverre er prijsconcurrentie is met opslagkosten heb ik werkelijk geen flauw idee van, ik dacht altijd wel dat die bedragen redelijk fixed zijn. Vooral met pijpleidingkosten lijkt het me dat er weinig concurrentie is. Volgens mij maken beurzen zoals CME daar ook wel afspraken over maar desalniettemin, geen flauw idee.
    Greece
    pi_78316096
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 17:33 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Er wordt dus gezegd dat die MLP's voornamelijk actief zijn in die branche. En zoals ik al zei hebben die bedrijven dus winstexposure naar het aantal contracten dat er verhandeld worden. In hoeverre er prijsconcurrentie is met opslagkosten heb ik werkelijk geen flauw idee van, ik dacht altijd wel dat die bedragen redelijk fixed zijn. Vooral met pijpleidingkosten lijkt het me dat er weinig concurrentie is. Volgens mij maken beurzen zoals CME daar ook wel afspraken over maar desalniettemin, geen flauw idee.
    Ik heb het even opgezocht in een olieboek van me, daar werd het ook (kort) behandeld. Daar was de beschrijving dat het voornamelijk gebruikt wordt om geld op te halen met een asset waar weinig mee gebeurt (qua groei/ontwikkeling). Dus idd een oliebedrijf die z'n pijpleiding afstoot. Gevolg van die fiscale regeling is dat ze hoger gewaardeerd zijn dan vergelijkbare aandelenfondsen (anders zou er ene arbitragemogelijkheid zijn immers) en dus meer opleveren voor de oude 'eigenaar'. Die kan hiermee schulden aflossen of investeren in iets anders.

Het is dus in feite een manier om een succesvolle operatie qua cash-flow te verzilveren zonder het te verkopen aan een concurrent of apart op de beurs te laten noteren (maar niet fiscaal interessant, dus lagere waardering)

Er bestaat ook een nog simpelere vorm, Royalty Trust
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 21:21:51 #189
    236264 crew  capricia
    pi_78320464
    Er was vandaag bar weinig te doen op de AEX. En the good old US of A is ook niet echt spannend.
    Gaan we nou weer omhoog richting 340 of gaan we naar beneden?
    Wat zegt jullie TA?

Ik heb geen voorkeur, zolang er maar iets gebeurt!
    Een jaar lang als vandaag is killing voor ons mooie forum.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      maandag 22 februari 2010 @ 21:28:57 #190
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78320839
    Aan TA doe ik niet, maar mijn gevoel zegt dat we een beetje rond deze koers blijven hangen dit jaar. Op de korte termijn een ritje naar de 330 ofzo.
    The End Times are wild
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 21:30:21 #191
    236264 crew  capricia
    pi_78320919
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
    Aan TA doe ik niet, maar mijn gevoel zegt dat we een beetje rond deze koers blijven hangen dit jaar. Op de korte termijn een ritje naar de 330 ofzo.
    Ik ken jouw posities inmiddels. En die zijn niet echt slecht!
    Maar jij denkt de rest van het jaar tussen de 330 en de 310 of zo, toch?
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 februari 2010 @ 21:31:52 #192
    862 Arcee
    Look closer
    pi_78321004
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
    Denk ik ook, we gaan niet onder de 300 dit jaar.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      maandag 22 februari 2010 @ 21:37:14 #193
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78321269
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ken jouw posities inmiddels. En die zijn niet echt slecht!
    Maar jij denkt de rest van het jaar tussen de 330 en de 310 of zo, toch?
    In het voorspeltopic ben ik uitgegaan van een AEX tussen de 300 en 360 en daarop heb ik mijn portefeuille ook gemodelleerd. Ook op een vlakke beurs valt te speculeren. Ik had alleen eigenlijk wat calls moeten schrijven toen de AEX op 340 stond, dat was nog beter geweest. Ik wilde wel calls schrijven, maar dacht dat ik beter kon wachten tot het nog iets hoger was.
    The End Times are wild
    pi_78321422
    Gewoon lekker long blijven zitten
    "This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
    "Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
      maandag 22 februari 2010 @ 21:42:57 #195
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78321538
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:40 schreef Gremen het volgende:
    Gewoon lekker long blijven zitten
    De simpelste en meest effectieve strategie, inderdaad. Maar het kan af en toe wel lang duren voordat je winst maakt.
    The End Times are wild
      dinsdag 23 februari 2010 @ 00:22:31 #196
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_78328793
    quote:

[..]

Nou ik heb geen idee hoe die gasten werken, maar als ik even hypothetisch bezig ga over een handel bij zo'n aanbieder:

Klant A koopt een positie long in op de dow. Kosten 4 spread points.

Broker van A neemt die positie long in. Kosten voor de broker 1 spread point. Maar dan is er dus wel risico. Dus de broker neemt een bijna gelijk positie short in om risico tot praktisch nul te beperken. Kosten ook weer 1 spread point.

Winst zou dan dus de waarde van de 2 overgebleven punten zijn en ze lopen zelf nauwelijks risico. Wordt er dan ook nog een gegarandeerde stoploss aangeboden voor bijvoorbeeld een extra 4 spread points, dan is met hetzelfde risico een behaalde winst van die 6 punten.

Dat is dus puur cijfer matig, maar ik denk dat het nog wel meer voordelen heeft.

Gaat iemand (individu of firma) op zijn plaat met het product dan zal dat in veel gevallen trading afschrikken, dus minder winst voor de broker. Of de klant gaat failliet en dan valt er nog minder te verdienen.

Dankzij die stoploss houden ze dus hun klanten, de gouden kippen, in de markt zodat die weer kunnen handelen en geld in het laatje brengen. En he, zijn ze succesvol, dan vang je in absolute bedragen meer per volgende trade.

Dit alles is dus even volledig uit mijn duim gezogen. Misschien ben ik gewoon dom en zit ik er volledig naast. Maar mij lijkt het een prima manier om klanten te beschermen, je winsten te vergroten en ook het winstpotentieel te behouden.

Edit: voor het gemak heb ik zaken als dividend en overnight kosten allemaal niet meegerekend.

[ Bericht 2% gewijzigd door flyguy op 23-02-2010 00:30:37 ]
    pi_78329063
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 00:22 schreef flyguy het volgende:

[..]

Nou ik heb geen idee hoe die gasten werken, maar als ik even hypothetisch bezig ga over een handel bij zo'n aanbieder:

etc.etc.etc.
    Je moeten even zoeken naar voorgaande edities van dit topic, daarin heeft S_E eens uitgebreid uitgelegd over die CFD's
      dinsdag 23 februari 2010 @ 00:35:07 #198
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_78329104
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 00:33 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Je moeten even zoeken naar voorgaande edities van dit topic, daarin heeft S_E eens uitgebreid uitgelegd over die CFD's
    Ja, dat weet ik maar dit was meer om even de gegarandeerde stoploss in het geheel te plaatsen
    pi_78329188
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 00:35 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik maar dit was meer om even de gegarandeerde stoploss in het geheel te plaatsen
    oh ok

Ik ben wel benieuwd of de CFD broker idd een positie op de beurs inneemt nav een klantpositie.
    pi_78344039
    Gebeurd vooralsnog weinig op de beurzen laatste dagen, het is m.i. wachten tot de stekker er word uitgetrokken want dan kan er zo 12-15% van de huidige koersen af.
    pi_78348418
    Met m'n puts 280 apr heb ik m'n latten aangebonden, want we gaan omlaaaaaaaaaaag
      dinsdag 23 februari 2010 @ 16:32:10 #202
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_78348755
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 14:35 schreef Vandergeld het volgende:
    Gebeurd vooralsnog weinig op de beurzen laatste dagen, het is m.i. wachten tot de stekker er word uitgetrokken want dan kan er zo 12-15% van de huidige koersen af.
    En daar gaan we...
    pi_78348820
    Daar ging het consumentenvertrouweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.........
      dinsdag 23 februari 2010 @ 16:42:12 #204
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78349119
    De koers is afgeketst op het 50-daags moving average
    Mijn reisverslagen
    pi_78349123
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:33 schreef knnth het volgende:
    Daar ging het consumentenvertrouweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.........
    De DOW reageert er tamelijk rustig op terwijl wij meteen +1% in de min vlogen na dit cijfer
    pi_78349670
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
    Heb je dat ooit zo getest, na momentum highs/lows?
    x
    pi_78349715
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
    Geen zorg, we sluiten vandaag nog in de plus:

Even een paar dozijn sprintertjes kopen hoor ...
    pi_78349943
    Ben benieuwd naar het herziene US GDP cijfer van a.s. vrijdag.
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
      Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 17:00:29 #209
    236264 crew  capricia
    pi_78349944
    Ik had niet verwacht dat de daling nog even doorging tot 16.30 uur..heftig hoor!
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78350058
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:55 schreef knnth het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zo kan ik ook lijntjes trekken
    pi_78350622
    ZIjn er mensen hier die al zijn aan het inschalen met deze pullback?

Ik denk dat deze week een down week wordt, waarnaar de stijging weer wordt hervat.

[ Bericht 36% gewijzigd door deenigeechteTS op 23-02-2010 17:34:42 ]
      dinsdag 23 februari 2010 @ 18:12:24 #212
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78352828
    De hele beweging vanaf maart is een pullback
    Mijn reisverslagen
    pi_78383208
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:55 schreef knnth het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Mooie 5-wave
    Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
    Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
      woensdag 24 februari 2010 @ 11:37:57 #214
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_78386051
    quote:
    WTO: Grootste daling wereldhandel sinds 1945
    BRUSSEL (AFN) - De wereldhandel is vorig jaar door de economische crisis met 12 procent teruggelopen. Dat is de grootste daling sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft topman Pascal Lamy van de Wereldhandelsorganisatie WTO woensdag in Brussel gezegd.

In december ging de WTO er nog van uit dat de wereldhandel in 2009 met 10 procent zou zijn teruggelopen.
    And what rough beast, its hour come round at last,
    Slouches towards Bethlehem to be born?
    pi_78387897
    quote:
    Duitse groei valt stil

BERLIJN - De groei van de Duitse economie is stilgevallen. Het lichte herstel van Europa's grootste economie in het derde en tweede kwartaal heeft zich niet doorgezet in het laatste kwartaal van vorig jaar.

© ANP
    Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde definitieve cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek. Het bruto binnenlands product (bbp) in het vierde kwartaal bleef steken op het niveau van het kwartaal ervoor.
    In het derde en tweede kwartaal steeg het Duitse bbp nog met respectievelijk 0,7 en 0,4 procent ten opzichte van de kwartalen ervoor. Vorig jaar is de Duitse economie met een ongekende 5 procent gekrompen ten opzichte van 2008.
    Geen goed nieuws...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      woensdag 24 februari 2010 @ 12:47:32 #216
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78388755
    Sommige grafiekjes in de OP updaten niet meer dus dat heb ik net even gefixed in de wiki. Dus in het volgende topic moet het allemaal weer werken.

Edit: En ik heb bij Europese indices Eurostoxx50 toegevoegd en S&P500 futures. Die laatste is natuurlijk geen Europese index maar aangezien Europese beurzen vaak de S&P500 futures volgen voordat de Amerikaanse beurs open is leek me dat wel een nuttige toevoeging.

[ Bericht 48% gewijzigd door SeLang op 24-02-2010 13:24:50 ]
    Mijn reisverslagen
      woensdag 24 februari 2010 @ 13:31:21 #217
    231016 Goverman
    asfalteren kun je leren
    pi_78390273
    ^^ je hebt het over een wiki, maar wat is het adres daarvan?

Verder, waar kan ik relatief eenvoudig en overzichtelijk de obligatiemarkten volgen?
    Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
      woensdag 24 februari 2010 @ 13:37:39 #218
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78390528
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 13:31 schreef Goverman het volgende:
    ^^ je hebt het over een wiki, maar wat is het adres daarvan?
    Staat in de OP
    quote:
    Verder, waar kan ik relatief eenvoudig en overzichtelijk de obligatiemarkten volgen?
    http://www.bloomberg.com/markets/rates/index.html of gewoon yahoo finance

Mijn reisverslagen
      woensdag 24 februari 2010 @ 13:39:51 #219
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78390623
    Om 10:00am EST een Testimony van Bernanke.
    Als het goed is komt er hier een stream.
    Mijn reisverslagen
    pi_78391792
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 13:39 schreef SeLang het volgende:
    Dan gaan de sluizen weer open
      woensdag 24 februari 2010 @ 14:10:33 #221
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_78391904
    Plus verkoopcijfers nieuwe huizen januari.
    pi_78396395
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 14:10 schreef flyguy het volgende:
    Plus verkoopcijfers nieuwe huizen januari.
    Uhm... Niet dus:

New Home Sales 309K 354K 342K
      woensdag 24 februari 2010 @ 16:03:51 #223
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78396484
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 13:39 schreef SeLang het volgende:
    Het is begonnen
    Mijn reisverslagen
      woensdag 24 februari 2010 @ 16:06:32 #224
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_78396587
    OMG, Obama's propaganda machine aan het woord...
    Mijn reisverslagen
    pi_78398239
    Verkoop nieuwe huizen VS daalt onverwacht in januari, DOW trekt zich er niet veel van aan.
    Ah, Bernanke heeft weer is wat leuke woordjes gesproken. Dat zal ´t zijn.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')