Gegarandeerde stoploss maakt het in dit geval een stuk leukerquote:Op zondag 21 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoals de meeste weten kloot ik nog wel eens aan met wat macro economische modellen en gebruik ik dat met name voor de daghandel. Heb laatst weer wat trades gedaan op basis van (amerikaanse) wekelijkse werkloosheid cijfers. Ging niet erg slecht vandaar even een kleine toelichting.
Ik neem op basis van een simpel gemiddelde tussen actuele en verwachtte resultaten van werkloosheid een positie in voordat het cijfer uitkomt. Hier onder een grafiekje van de laatste 216 week waar in de Dow tegenover de actuele en verwachte werkloosheidcijfers staan.
[ afbeelding ]
Zoals je ziet is het verschil tussen de actuele en verwachte resultaten erg klein. Wat is het percentage dat de analisten gemiddeld fout zitten over 216 week? Om precies te zijn is dat verschil gemiddeld genomen slechts 1.75%! (actueel/verwacht over 216 week).
En dat in een tijdsperiode van waarin we nog op de top van de bubble zaten en alweer flink herstel zagen in de markten. Hoe zit het dan met de foutmarge van analisten tussen rustige en stormachtige periodes? Zie hier onder de fout marge van analisten eerder berekend door simpel het gemiddelde te nemen. Ik heb dat nu gekwadrateerd om de schokkerige perioden duidelijker in de grafiek te laten zien. Zoals je ziet is dat helemaal niet veel heviger tijdens de crisis. Vrij random dus!
[ afbeelding ]
Hiermee neem ik dus aan dat de foutmarge van analisten niks met volatiliteit op de markten heeft te maken. Maar hoe zit het dan met de invloed van de wekelijkse Amerikaanse werkloosheid cijfers op de index? Een simpele econometrische opstelling met (Dow Jones = Intercept + Werkloosheid + Error term) in EViews geeft aan dat de coefficient van werkloosheid -13.3 is. Oftewel als werkloosheid cijfer stijgen met 1% ten opzichte van voorgaande gaat de Dow Jones op dat moment gemiddeld genomen met 0.1209% naar beneden. En dat geld de andere kant om ook, alleen gaat de Dow Jones dan met 0.1209% naar boven. Stijgt of daalt de werkloosheid met meer dan 1% gaat de Dow Jones natuurlijk exponentieel meer bewegen.
Model wat je dan gebruikt is als volgt. Je neem een 100 leverage derivaat op de Dow Jones. Je neemt een positie in voordat het cijfer uitkomt op 14.29 NL tijd en gaat er dan op 14.31 weer uit. Je weet dat de error marge van de analisten erg laag is. Qua resultaten kom je op duidelijk beter resultaat dan B&H uit. C'est voila.
Nadeel zijn dat het slechts een periode van 216 week betreft. Zal 300 week anders zijn? 400 week? Moet gezegd worden dat het verschil tussen de eerste en tweede honderd week bijna hetzelfde was. Een ander nadeel zijn de momenten dat de analisten exact het zelfde voorspellen als het vorige werkloosheidcijfer. Dan komt er ruis in het model want dan weet het niet of het long of short moet. Uitgaan van het gemiddelde is dan niet verstandig want elke misstap met leverage 100 is niet gewenst. Slippage is ook niet meegerekend. En dat is huge in een model als deze. Er zullen bepaalde verkoop orders niet gehit kunnen worden als het model de verkeerde richting inschiet en er dus een gap onstaat voor je verkoop order. Ben er dus nog niet uit of het het beste is om met bestens er uit te vliegen of met stop loss. Het 1e verlaagt je grootste (!) verliezen, het 2e verlaagt het gemiddelde(!) verlies behoorlijk maar is dodelijk destructief als het een order niet kan verkopen.
Kun je dit eens in een scatterplot zetten? Dan zie je ook gelijk hoe goed de correlatie is in dit model.quote:Op zondag 21 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Een simpele econometrische opstelling met (Dow Jones = Intercept + Werkloosheid + Error term) in EViews geeft aan dat de coefficient van werkloosheid -13.3 is. Oftewel als werkloosheid cijfer stijgen met 1% ten opzichte van voorgaande gaat de Dow Jones op dat moment gemiddeld genomen met 0.1209% naar beneden. En dat geld de andere kant om ook, alleen gaat de Dow Jones dan met 0.1209% naar boven. Stijgt of daalt de werkloosheid met meer dan 1% gaat de Dow Jones natuurlijk exponentieel meer bewegen.
Een stoploss is nooit gegarandeerdquote:Op zondag 21 februari 2010 23:41 schreef flyguy het volgende:
[..]
Gegarandeerde stoploss maakt het in dit geval een stuk leukerAlleen qua kosten heb je dan wat meer achterstand.
In de Dow Jones? (futures? diamonds?) Wie?quote:Op zondag 21 februari 2010 23:54 schreef flyguy het volgende:
[..]
Toch zijn er brokers die het tegen een extra vergoeding aanbieden.
Als het geldverkeer incl. pinapparaten en flappentaps een paar dagen plat ligt, ontstaat het probleem dat mensen honger beginnen te krijgen en dat winkeliers hun kostbare voorraden zien verpieteren. Als er geen contante euro's meer zijn gaat men op zoek naar een ander ruilmiddel. Gewone oude guldens zijn niets meer waard, op drie miljoen condooms en sigaretten zit Albert Heyn niet te wachten, buitenlandse valuta zijn onhandig (moeten weer omgewisseld worden en wie weet hoe de banken er daar voorstaan), maar... die goede oude zilveren en gouden munten van vroeger kennen veel mensen nog, sommige mensen hebben er nog tientallen bewaard, en ze hebben een intrinsieke goud- of zilverwaarde. Een heel geschikt ruilmiddel dus. Een zilveren gulden is aan metaal nu bijvoorbeeld ¤ 1,80 en een rijksdaalder ¤ 4,16 waard, genoeg voor een heel volkoren en een half pond kaas.quote:Op zondag 21 februari 2010 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat voor nut hebben gouden tientjes en zilveren guldens?
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=gegarandeerde+stoploss&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=quote:Op maandag 22 februari 2010 00:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
In de Dow Jones? (futures? diamonds?) Wie?
Ik zie alleen forex, geen Dow Jones. Maar ik ga natuurlijk niet al die links afzoeken...quote:Op maandag 22 februari 2010 00:25 schreef flyguy het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=gegarandeerde+stoploss&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=
Oké dan zal ik morgen wel wat specifiekere links posten. Eerst even schaatsen kijkenquote:Op maandag 22 februari 2010 00:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie alleen forex, geen Dow Jones. Maar ik ga natuurlijk niet al die links afzoeken...
realiteitszin?quote:Op maandag 22 februari 2010 08:38 schreef tony_clifton- het volgende:
Waarom zo plots het extreme pessimisme?
Interessant.quote:Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef dvr het volgende:
SeLang en andere kenners,
Hebben jullie weleens van MLP's gehoord? Master Limited Partnerships. Dat is een Amerikaanse rechtsvorm voor met name bedrijven in de opslag en het transport van brandstoffen. De grap is dat ze nauwelijks winstbelasting betalen zolang ze hun eigenaren maar ieder kwartaal minimaal 90% van de winst uitkeren. Hun (gewoon op de beurs verhandelde) aandelen worden Units genoemd, hun dividend heet Distribution. Ze hebben de naam heel stabiel te zijn en hoog dividend op te leveren; de top-50 heeft de afgelopen 10 jaar 16% per jaar (bij herinvestering van dividend) opgeleverd.
Ik ga er zelf niets mee doen, maar misschien is het interessant voor deze of gene. Drie linkjes met meer info:Berichtje van een MLP-fan, waardoor ik er op geattendeerd werd Uitgebreid verhaal over MLP's van Wachovia waarnaar ook in dat bericht gelinkt werd Bondige MLP-uitleg van een beleggerssite
Ik vrees wel dat die enthousiaste fan, die 100% in MLP's zit, nog niet helemaal de consequenties van een dollar- of energiecrisis ingecalculeerd heeft.
Dat is een tijdje een hype geweest, een openingsgap strategie op de Dow Jones (of S&P500). Over een bepaalde periode (begin 2000's dacht ik) had dat een goede backtest maar het hield net zo plotseling weer op te werken. Een of andere guru werd daar nog mee bekend. Ik kan het me allemaal niet meer precies herinneren maar Google is je vriend...quote:Op maandag 22 februari 2010 10:42 schreef Gremen het volgende:
Over het algemeen zegt met dat gaps meestal gesloten worden.
Als je er op gaat handelen of gaat backtesten zal vast blijken dat er geen enkel verband is
Is dat trouwens een voorgevoel of heb je concrete aanwijzingen, bijvoorbeeld over Banco Santander?quote:Op zondag 21 februari 2010 16:00 schreef SeLang het volgende:
Het gaat binnenkort weer beginnen.
Ik heb alvast extra cash in huis gehaald voor als de ATM niet meer werkt.
quote:LaRouche was referring to his warning first made public on Feb. 2, that a full-fledged meltdown crisis was underway throughout the Eurozone, that could bring down Brazil, and hit Russia—and everything in between. “You have a euro crisis,” LaRouche said, “which will hit Britain and Brazil, notably, as well as Spain and other parts at the same time. So, people should be warned. This is now in progress. The Greek situation is a minor also-ran. This could be the chainreaction collapse of the euro system.”
The debt numbers show it. For example, the total exposure of German banks throughout the Eurozone is some EU540 billion, but the Greek share is only 8% of that total, or some EU43 billion. German banking exposure to Spain, on the other hand, is 44 % of the total, or EU240 billion.
“The whole Atlantic community of nations is in a British-directed crash of the entire euro system,” LaRouche said. “The whole system is going down.” In fact, LaRouche added, a widespread wave of bankruptcies is to be expected, possibly led by the meltdown of Santander, whose own debt began to be downgraded by Fitch and other rating agencies in early February. These things are coming to the surface and being exposed now, LaRouche said, because the entire international financial system is coming down.
Ik had er nog nooit van gehoord. Het klinkt een beetje als de C.V. constructie die we in Nederland kennen voor films en schepen. In die Wachovia handleiding zie ik wel het volgende ...quote:Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef dvr het volgende:
Hebben jullie weleens van MLP's gehoord? Master Limited Partnerships.
Dat laatste betekent waarschijnlijk dat die MLP 30% US dividendbelasting in houdt op winstuitkeringen. Daarvan kun je als Nederlandse belegger 15% bij de belastingdienst terugvragen als je boven je belastingvrije tranche in box 3 uit komt. De overige 15 % krijg je mogelijk terug bij de Amerikaanse belastingdienst.quote:F. Foreign Investor Ownership
A non-U.S. person who owns an interest in a MLP may be required to file a U.S. federal tax return to report his or her share of an MLP’s gain, loss, or income deduction, and pay federal income tax at regular rates on his or her share of net income or gain. In addition, distributions to a non-U.S. person are typically reduced by withholding taxes at the highest applicable effective tax rate.
Volgens mij hoef je niks te doen en wordt de 15% die je volgens het belastingverdrag verschuldigd bent gewoon ingehouden door je broker. Maar ik heb nooit Amerikaans dividend ontvangen dus ik weet het niet zeker.quote:Op maandag 22 februari 2010 13:02 schreef jaco het volgende:
Dat laatste betekent waarschijnlijk dat die MLP 30% US dividendbelasting in houdt op winstuitkeringen. Daarvan kun je als Nederlandse belegger 15% bij de belastingdienst terugvragen als je boven je belastingvrije tranche in box 3 uit komt. De overige 15 % krijg je mogelijk terug bij de Amerikaanse belastingdienst.
Dit is al een behoorlijke administratieve last en dan hebben we het nog niet eens over die eerste verplichting gehad. Ik denk dat je als Nederlandse kleine belegger nauwkeurig moet doorrekenen of het fiscale voordeel nog overeind blijft en de moeite waard is van de extra administratieve taken.
Een jaar geleden was er een onvoorwaardelijk vertrouwen in overheden en centrale banken en de enige vraag was hoever zij zouden gaan in hun bailouts. Nu zitten we in het volgende stadium, namelijk in hoeverre de overheid zelf in gevaar is. Tegelijkertijd lopen de centrale banken tegen hun grenzen op.quote:Op maandag 22 februari 2010 11:51 schreef dvr het volgende:
Is dat trouwens een voorgevoel of heb je concrete aanwijzingen, bijvoorbeeld over Banco Santander?
Ja en ja op de vorige vraag op de scatterplot. Zal kijken of ik later vandaag het overzichtje van de CDS van de banken kan plaatsen.quote:Op maandag 22 februari 2010 13:30 schreef SeLang het volgende:
SE, heb je daar misschien plaatjes van? (CDS op individuele banken)?
Welk herstel?quote:Op maandag 22 februari 2010 13:36 schreef tony_clifton- het volgende:
En wat met 't feit dat de economie momenteel herstelt? Jobless, oké, dat klopt...
Kweenie hoor, dat herstel.. bij een herstel horen niet dit soort krantenkoppen:quote:Op maandag 22 februari 2010 13:36 schreef tony_clifton- het volgende:
En wat met 't feit dat de economie momenteel herstelt? Jobless, oké, dat klopt...
Ik denk gewoon dat 't allemaal nog wel meevalt op dit moment. Kan volgende maand anders zijn, maar nog niet morgen en op 1-2-3 imo.
Ik zie nu inderdaad dat CFD aanbieders ook gegarandeerde stoploss aanbieden (zelf heb ik nooit CFD gedaan). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat dus interessant zijn. Maar daar moet je even goed naar kijken want die jongens gaan echt niet gratis het risico van een hoge slippage absorberen...quote:Op maandag 22 februari 2010 00:29 schreef flyguy het volgende:
[..]
Oké dan zal ik morgen wel wat specifiekere links posten. Eerst even schaatsen kijken
klopt je betaald hierover volgens mij iets van 10% extraquote:Op maandag 22 februari 2010 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie nu inderdaad dat CFD aanbieders ook gegarandeerde stoploss aanbieden (zelf heb ik nooit CFD gedaan). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat dus interessant zijn. Maar daar moet je even goed naar kijken want die jongens gaan echt niet gratis het risico van een hoge slippage absorberen...
http://e40f9276de185e21c5(...)delencfd_traden.htmlquote:Op maandag 22 februari 2010 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie nu inderdaad dat CFD aanbieders ook gegarandeerde stoploss aanbieden (zelf heb ik nooit CFD gedaan). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat dus interessant zijn. Maar daar moet je even goed naar kijken want die jongens gaan echt niet gratis het risico van een hoge slippage absorberen...
klopt bovendien staat er wel dat jij de stoploss kan bepalen maar volgens mij kan die nooit meer dan 5% boven of onder de koers zijn, immers dan wordt voor 0.30% van het transactiebedrag al het risico bij de broker gelegdquote:Op maandag 22 februari 2010 14:51 schreef Mendeljev het volgende:
Een gegarandeerde stoploss kun je toch contractueel vastleggen ter hoogte van je margin? Dat je trailing stoploss niet uitgevoerd wordt is niet leuk maar de meerprijs van 10% niet waard imo. Voorwaarde is wel dat je genoeg trade zodat al die bespaarde 10%'jes die ene niet uitgevoerde stoploss compenseren. Uiteindelijk moet dat goedkoper zijn zoals met alle verzekeringen als je uitgaat van een zero-sum principe.
quote:Thus MLPs typically enjoy toll-road business models. Thus:
- They do not take title to the commodities transported
- Are mostly indifferent to fluctuations in commodity prices because they are paid to transport not produce commodities
- They do not have significant credit risk as commodity prices balloon.
- MLP’s receive a fixed fee for moving a product over a certain distance through their pipelines
Je kunt ook niet anders als je met afgeleide producten van futures werkt. De bank kan niet met dezelfde snelheid de onderliggende futures verkopen en voldoen aan jouw wensen betreffende de stoplossEr van uitgaande dat er uberhaupt futures verkocht worden, daarnaast heb je ook nog de winst voor de bank door de biedlaatspread. Dat was ook iets van 0.6% ofzo volgens elfing dus reken maar uit hoe onzeker je stoploss is.quote:Op maandag 22 februari 2010 14:54 schreef edwinh het volgende:
[..]
klopt bovendien staat er wel dat jij de stoploss kan bepalen maar volgens mij kan die nooit meer dan 5% boven of onder de koers zijn, immers dan wordt voor 0.30% van het transactiebedrag al het risico bij de broker gelegd
Wat bedoel je met "verschil tussen de spot- marktprijs". Bedoel je het verschil tussen de spot prijs en de futureprijs van de volgende maand(en). Dat is alleen relevant voor bedrijven die in opslag zitten, en is wel zeker grillig. Er zijn tijden geweest dat die gap een paar dollar was (opslagtekort), maar ook dat het slechts een paar cent was (opslagoverschot).quote:Op maandag 22 februari 2010 14:57 schreef Mendeljev het volgende:
Overigens over die MLP's. Dit wordt op een van die uitlegsites beschreven. Dit zijn toch gewoon risicovrije winsten afhankelijk van hoeveel grondstoffen er rondgepompt worden? Blijkbaar zijn dit dus de gasten die het verschil tussen de spot- marktprijs vangen met als enige exposure naar de winst de hoeveelheid contracten die verhandeld worden? Lijkt me een goede business gezien de stijgende energievraag
[..]
Er wordt dus gezegd dat die MLP's voornamelijk actief zijn in die branche. En zoals ik al zei hebben die bedrijven dus winstexposure naar het aantal contracten dat er verhandeld worden. In hoeverre er prijsconcurrentie is met opslagkosten heb ik werkelijk geen flauw idee van, ik dacht altijd wel dat die bedragen redelijk fixed zijn. Vooral met pijpleidingkosten lijkt het me dat er weinig concurrentie is. Volgens mij maken beurzen zoals CME daar ook wel afspraken over maar desalniettemin, geen flauw idee.quote:Op maandag 22 februari 2010 16:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "verschil tussen de spot- marktprijs". Bedoel je het verschil tussen de spot prijs en de futureprijs van de volgende maand(en). Dat is alleen relevant voor bedrijven die in opslag zitten, en is wel zeker grillig. Er zijn tijden geweest dat die gap een paar dollar was (opslagtekort), maar ook dat het slechts een paar cent was (opslagoverschot).
Verder zijn ze natuurlijk afhankelijk van de olieconsumptie, als die slinkt vanwege een hoge olieprijs dan verdienen zij minder. Zelfde met natuurrampen.
Desalniettemin, wel leuk om eens naar te kijken idd
Ik heb het even opgezocht in een olieboek van me, daar werd het ook (kort) behandeld. Daar was de beschrijving dat het voornamelijk gebruikt wordt om geld op te halen met een asset waar weinig mee gebeurt (qua groei/ontwikkeling). Dus idd een oliebedrijf die z'n pijpleiding afstoot. Gevolg van die fiscale regeling is dat ze hoger gewaardeerd zijn dan vergelijkbare aandelenfondsen (anders zou er ene arbitragemogelijkheid zijn immers) en dus meer opleveren voor de oude 'eigenaar'. Die kan hiermee schulden aflossen of investeren in iets anders.quote:Op maandag 22 februari 2010 17:33 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Er wordt dus gezegd dat die MLP's voornamelijk actief zijn in die branche. En zoals ik al zei hebben die bedrijven dus winstexposure naar het aantal contracten dat er verhandeld worden. In hoeverre er prijsconcurrentie is met opslagkosten heb ik werkelijk geen flauw idee van, ik dacht altijd wel dat die bedragen redelijk fixed zijn. Vooral met pijpleidingkosten lijkt het me dat er weinig concurrentie is. Volgens mij maken beurzen zoals CME daar ook wel afspraken over maar desalniettemin, geen flauw idee.
Ik ken jouw posities inmiddels. En die zijn niet echt slecht!quote:Op maandag 22 februari 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
Aan TA doe ik niet, maar mijn gevoel zegt dat we een beetje rond deze koers blijven hangen dit jaar. Op de korte termijn een ritje naar de 330 ofzo.
Denk ik ook, we gaan niet onder de 300 dit jaar.quote:Op maandag 22 februari 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
Aan TA doe ik niet, maar mijn gevoel zegt dat we een beetje rond deze koers blijven hangen dit jaar. Op de korte termijn een ritje naar de 330 ofzo.
In het voorspeltopic ben ik uitgegaan van een AEX tussen de 300 en 360 en daarop heb ik mijn portefeuille ook gemodelleerd. Ook op een vlakke beurs valt te speculeren. Ik had alleen eigenlijk wat calls moeten schrijven toen de AEX op 340 stond, dat was nog beter geweest. Ik wilde wel calls schrijven, maar dacht dat ik beter kon wachten tot het nog iets hoger was.quote:Op maandag 22 februari 2010 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ken jouw posities inmiddels. En die zijn niet echt slecht!
Maar jij denkt de rest van het jaar tussen de 330 en de 310 of zo, toch?
De simpelste en meest effectieve strategie, inderdaad. Maar het kan af en toe wel lang duren voordat je winst maakt.quote:
Nou ik heb geen idee hoe die gasten werken, maar als ik even hypothetisch bezig ga over een handel bij zo'n aanbieder:quote:Op maandag 22 februari 2010 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je moeten even zoeken naar voorgaande edities van dit topic, daarin heeft S_E eens uitgebreid uitgelegd over die CFD'squote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:22 schreef flyguy het volgende:
[..]
Nou ik heb geen idee hoe die gasten werken, maar als ik even hypothetisch bezig ga over een handel bij zo'n aanbieder:
etc.etc.etc.
Ja, dat weet ik maar dit was meer om even de gegarandeerde stoploss in het geheel te plaatsenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:33 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Je moeten even zoeken naar voorgaande edities van dit topic, daarin heeft S_E eens uitgebreid uitgelegd over die CFD's
oh okquote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:35 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik maar dit was meer om even de gegarandeerde stoploss in het geheel te plaatsen
En daar gaan we...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:35 schreef Vandergeld het volgende:
Gebeurd vooralsnog weinig op de beurzen laatste dagen, het is m.i. wachten tot de stekker er word uitgetrokken want dan kan er zo 12-15% van de huidige koersen af.
De DOW reageert er tamelijk rustig op terwijl wij meteen +1% in de min vlogen na dit cijferquote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:33 schreef knnth het volgende:
Daar ging het consumentenvertrouweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.........
Heb je dat ooit zo getest, na momentum highs/lows?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
De koers is afgeketst op het 50-daags moving average
Geen zorg, we sluiten vandaag nog in de plus:quote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
De koers is afgeketst op het 50-daags moving average
Zo kan ik ook lijntjes trekkenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:55 schreef knnth het volgende:
[..]
Geen zorg, we sluiten vandaag nog in de plus:
[ afbeelding ]
Even een paar dozijn sprintertjes kopen hoor ...
Mooie 5-wavequote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:55 schreef knnth het volgende:
[..]
Geen zorg, we sluiten vandaag nog in de plus:
[ afbeelding ]
Even een paar dozijn sprintertjes kopen hoor ...
quote:WTO: Grootste daling wereldhandel sinds 1945
BRUSSEL (AFN) - De wereldhandel is vorig jaar door de economische crisis met 12 procent teruggelopen. Dat is de grootste daling sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft topman Pascal Lamy van de Wereldhandelsorganisatie WTO woensdag in Brussel gezegd.
In december ging de WTO er nog van uit dat de wereldhandel in 2009 met 10 procent zou zijn teruggelopen.
Geen goed nieuws...quote:Duitse groei valt stil
BERLIJN - De groei van de Duitse economie is stilgevallen. Het lichte herstel van Europa's grootste economie in het derde en tweede kwartaal heeft zich niet doorgezet in het laatste kwartaal van vorig jaar.
© ANP
Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde definitieve cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek. Het bruto binnenlands product (bbp) in het vierde kwartaal bleef steken op het niveau van het kwartaal ervoor.
In het derde en tweede kwartaal steeg het Duitse bbp nog met respectievelijk 0,7 en 0,4 procent ten opzichte van de kwartalen ervoor. Vorig jaar is de Duitse economie met een ongekende 5 procent gekrompen ten opzichte van 2008.
Staat in de OPquote:Op woensdag 24 februari 2010 13:31 schreef Goverman het volgende:
^^ je hebt het over een wiki, maar wat is het adres daarvan?
http://www.bloomberg.com/markets/rates/index.html of gewoon yahoo financequote:Verder, waar kan ik relatief eenvoudig en overzichtelijk de obligatiemarkten volgen?
Dan gaan de sluizen weer openquote:Op woensdag 24 februari 2010 13:39 schreef SeLang het volgende:
Om 10:00am EST een Testimony van Bernanke.
Als het goed is komt er hier een stream.
Uhm... Niet dus:quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:10 schreef flyguy het volgende:
Plus verkoopcijfers nieuwe huizen januari.
Het is begonnenquote:Op woensdag 24 februari 2010 13:39 schreef SeLang het volgende:
Om 10:00am EST een Testimony van Bernanke.
Als het goed is komt er hier een stream.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |