een paar zetels erbij en cda-vvd-pvv is mogelijk.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:44 schreef du_ke het volgende:
toch ook maar even de Maurice de Hond peiling
CDA 27
PvdA 15
SP 13
VVD 22
PVV 25
Groen Links 14
ChristenUnie 7
D66 20
SGP 2
PvdDieren 3
Trots op NL 2
Maakt het er niet makkelijker op
In zetelaantallen wel. Qua samenwerking niet natuurlijkquote:Op donderdag 18 februari 2010 21:47 schreef Caesu het volgende:
[..]
een paar zetels erbij en cda-vvd-pvv is mogelijk.
Welke optie is qua samenwerking wel mogelijk? Ik zie de VVD ook niet zomaar met de SP in één partij gaan.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
In zetelaantallen wel. Qua samenwerking niet natuurlijk
Een aantal partijen zie ik inderdaad niet samenwerken. SP zie ik niet regeren, net als SGP, PVV en PvdD.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Welke optie is qua samenwerking wel mogelijk? Ik zie de VVD ook niet zomaar met de SP in één partij gaan.
Inderdaad. PVV, SP, D66 en SGP lijkt me een mooi kabinet.quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:19 schreef ouderejongere het volgende:
Een minderheidskabinet is de enige reële optie. Om nog enigszins effectief te kunnen regeren moet dat kabinet gemiddeld midden zijn. PVV en SP zouden dan beide in dat kabinet zitting moeten nemen.
Doet de SGP uit principe niet mee in een coalitie ?quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:05 schreef du_ke het volgende:
PVV zie ik als een soort SGP. Lekker dogmatisch hun eigen ding doen maar die gaan echt niet regeren
Meer uit realiteitszin, denk ik.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:33 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Doet de SGP uit principe niet mee in een coalitie ?
Dat boeit niet zo, als het kabinet valt wordt er voor die tijd vast geen verlenging besloten en gaan de troepen gewoon eind 2010 weg.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:59 schreef Bob-B het volgende:
Mwuah, PVV is tegen Uruzgan, VVD en CDA voor, zit je alsnog met een probleem.
De afspraak was ook gewoon dat ze eind 2010 weg zouden gaan.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Dat boeit niet zo, als het kabinet valt wordt er voor die tijd vast geen verlenging besloten en gaan de troepen gewoon eind 2010 weg.
Toevallig! Zojuist op BNR Radio Alexander Pechtold. Hij ziet het liefst een liberaal kabinet van VVD, GroenLinks en D66 aangevuld met PvdA of CDA.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:38 schreef Libereco het volgende:
Meest realistisch is denk ik nog CDA, VVD, D66 en GroenLinks.....
Paars aangevuld met GroenLinksquote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:41 schreef Libereco het volgende:
[..]
Toevallig! Zojuist op BNR Radio Alexander Pechtold. Hij ziet het liefst een liberaal kabinet van VVD, GroenLinks en VVD aangevuld met PvdA of CDA.
een van de VVD's in je post moet een D66 zijn zekerquote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:41 schreef Libereco het volgende:
[..]
Toevallig! Zojuist op BNR Radio Alexander Pechtold. Hij ziet het liefst een liberaal kabinet van VVD, GroenLinks en VVD aangevuld met PvdA of CDA.
Denk niet dat GL veel zin heeft in regeren met het CDA. Zeker zolang Balkenende daar nog zitquote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:38 schreef Libereco het volgende:
Meest realistisch is denk ik nog CDA, VVD, D66 en GroenLinks.....
Ik denk dat ze liever met CDA regeren dan VVD.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Denk niet dat GL veel zin heeft in regeren met het CDA. Zeker zolang Balkenende daar nog zit
waar gaat PVV/TROTS ministers vandaan halen?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:52 schreef PowerAdmin het volgende:
Rechts (CDA, VVD, PVV, ToN) = 77 of 76
Christelijk onderwijs voor cda
lasten verlichting voor bedrijfsleven voor vvd
Grenzen voor niet westerse allochtonen dicht voor pvv
en ton krijgt alle media aandacht.
Zo mogen ze wat mj betreft gelijk beginnen
Dankquote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:51 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
een van de VVD's in je post moet een D66 zijn zeker
Niet?quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die worden al een jaar of 2 ingewerkt he. De pvv werkt al 2 jaar naar een regeer periode toe.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:56 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
waar gaat PVV/TROTS ministers vandaan halen?
Niet inderdaad. Bij VVD en CDA ligt het LPF debacle nog vers in het geheugen. En Wilders staat wel heel ver buiten de politieke realiteit natuurlijk.quote:
Welke namen moeten we dan op rekenen? Laatst een topic over geopend maar daar kwam verdacht weinig respons op...quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:59 schreef PowerAdmin het volgende:
[..]
Die worden al een jaar of 2 ingewerkt he. De pvv werkt al 2 jaar naar een regeer periode toe.
Het CDA is pragmatisch en gewend haar zin te krijgen (hence, onderhandelingen), dus als deze situatie na verkiezingen zich voordoet is de kans allicht aanwezig.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet inderdaad. Bij VVD en CDA ligt het LPF debacle nog vers in het geheugen. En Wilders staat wel heel ver buiten de politieke realiteit natuurlijk.
Nou ja, dat vind ik op dit moment nog niet zo'n boeiende vraag. De LPF kwam ook met allerlei namen van wie we nog niet eerder gehoord hadden, en als ze oude politiemannen kunnen vinden zijn er vast ook wel meer van dat soort types die opeens boven komen drijven.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke namen moeten we dan op rekenen? Laatst een topic over geopend maar daar kwam verdacht weinig respons op...
Wie wil er nou het risico lopen om zijn of haar reputatie te verprutsen door te gaan regeren voor een partij als de PVV?
Net alsof iemand hier informatie heeft over interne PVV-betrekkingen, gelet ook de de 'moeite' de HP/De Tijd heeft gedaan om een kijkje in de keuken te verkrijgen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke namen moeten we dan op rekenen? Laatst een topic over geopend maar daar kwam verdacht weinig respons op...
Wie wil er nou het risico lopen om zijn of haar reputatie te verprutsen door te gaan regeren voor een partij als de PVV?
Met het politieke klimaat van tegenwoordig wordt dat uieteraard geheim gehouden anders zijn deze mensen hun leven niet meer zeker.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:12 schreef PowerAdmin het volgende:
[..]
Met het politieke klimaat van tegenwoordig wordt dat uieteraard geheim gehouden anders zijn deze mensen hun leven niet meer zeker.
Land van vrijheid, maar als je rechts ben dan ben je vogelvrij verklaart.
als jij dat rechts noemt klopt er iets niet bij je.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]![]()
![]()
Waar heb je het over man ... Verdonk, Wilders, GeenStijl, Telegraaf, PowNed, WakkerNederland ... het is ja aan een stuk door rechts recht rechts
Volgens mij loop jij nog 20 jaar achter.
Bij gebrek aan beter wellicht wel.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:52 schreef du_ke het volgende:
Denk dat CDA en VVD hooguit de SP als minder zullen beschouwenquote:
hoe kunnen zo wel Paars als een extreem-rechts kabinet jouw voorkeur hebbenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:03 schreef Weakling het volgende:
Vier partijen in een coaltie is teveel. Liever dan nog een minderheidskabinet. VVD-CDA-PVV of VVD-D66-PvdA hebben dan mijn voorkeur.
Dat is niet zo heel moeilijk hoor. VVD-D66-PvdA heeft mijn voorkeur, omdat deze samenstelling de meeste overeenkomsten vertoont met mijn eigen standpunten. Ja, er zijn duidelijke verschillen tussen de partijen, maar dan nog is dit voor mij de best passende optie.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:00 schreef Dichtpiet. het volgende:
hoe kunnen zo wel Paars als een extreem-rechts kabinet jouw voorkeur hebben
Waarom?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:20 schreef MoneyTalks het volgende:
CDA-PVV-VVD is het meest logisch.
Gelet de zetelverdeling van de diverse peilbureaus en het gegeven dat het CDA en VVD, anders dan D'66, GroenLinks en de PvdA de PVV niet bij voorbaat uitsluiten voor eventuele coalitievorming.quote:
Niet bij voorbaat uitsluiten (en het wel als zeer onwaarschijnlijk bestempelen) maakt iets volgens mij nog niet de meest logische optie. Bijna in tegendeel zou ik zeggen. Het is een zeer onwaarschijnlijke optie die nog niet voor 100% is uitgesloten.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Gelet de zetelverdeling van de diverse peilbureaus en het gegeven dat het CDA en VVD, anders dan D'66, GroenLinks en de PvdA de PVV niet bij voorbaat uitsluiten voor eventuele coalitievorming.
Dit wil zeggen, dat de PVV door de VVD en CDA serieus wordt genomen tijdens informatiebesprekingen, anders dan de partijen die ik eerder noemde, die bij voorbaat een coalitie met de PVV uitsluiten. Dit is evident van belang bij latere formatiebesprekingen om daadwerkelijk een coalitie te vormen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet bij voorbaat uitsluiten (en het wel als zeer onwaarschijnlijk bestempelen) maakt iets volgens mij nog niet de meest logische optie. Bijna in tegendeel zou ik zeggen. Het is een zeer onwaarschijnlijke optie die nog niet voor 100% is uitgesloten.
Het probleem is alleen dat coalities bijna altijd langs de lijn van inkomensverdeling worden gemaakt. En dan probeert (men name de VVD) men via stelselherzieningen over het eigen graf heen te regeren door het voor een eventueel later kabinet moeilijker wordt een andere sociaal-economische balans te vinden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:21 schreef Weakling het volgende:
Dat is niet zo heel moeilijk hoor. VVD-D66-PvdA heeft mijn voorkeur, omdat deze samenstelling de meeste overeenkomsten vertoont met mijn eigen standpunten. Ja, er zijn duidelijke verschillen tussen de partijen, maar dan nog is dit voor mij de best passende optie.
Oh? Volgens mij is dat wishful thinking, ze zullen ongeveer even serieus worden genomen als de SP te tijde van de vorige formatiebesprekingen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit wil zeggen, dat de PVV door de VVD en CDA serieus wordt genomen tijdens informatiebesprekingen, anders dan de partijen die ik eerder noemde die bij voorbaat een coalitie met de PVV uitsluiten.
Mocht het waar zijn maar als een serieuze optie wordt de PVV niet gezien binnen VVD en CDA.quote:Dit is evident van belang bij latere formatiebesprekingen om daadwerkelijk een coalitie te vormen.
Daarin zitten nog aardig wat onzekerheden natuurlijk. VVD kan zomaar gelijk blijven en het CDA zou zomaar ingehaald kunnen worden door de PVV. Het zit allemaal erg dicht bij elkaar (kijk nu toevallig even naar de peiling van De Hond. En als kleinere partner onder een PVV premier begint het CDA er in elk geval niet aanquote:Tegen deze achtergrond is er wetenschap van de peilingen, waarbij de PVV ruim wint, de VVD iets wint en het CDA de grootste partij blijft/wordt.
Nee hoor, de kans dat bovengenoemde partijen een meerderheid halen is maar beperkt en daarnaast zie ik CDA eerst alle andere alternatieven onderzoeken voordat de PVV in beeld komt. De kans dat dit slaagt lijkt me vele malen groter dan de kans op een regering met de PVV.quote:Op basis hiervan is het op zijn zachts hoop tegen beter weten in om te stellen dat een coalitie, die anders is van samenstelling dan eerder is gesteld, meer logisch is.
Dit zie ik niet zo. Ik veronderstel dat het CDA en de VVD op dit punt stelliger naar buiten getreed zouden hebben als men werkelijk binnen deze gelederen erover denkt op dezelfde wijze zoals jij hier tentoon spreidt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:48 schreef du_ke het volgende:
Oh? Volgens mij is dat wishful thinking, ze zullen ongeveer even serieus worden genomen als de SP te tijde van de vorige formatiebesprekingen.
Dit was de stelling niet. De stelling luidde, dat de meest logische coalitie een coalitie van CDA, VVD en PVV is.quote:Mocht het waar zijn maar als een serieuze optie wordt de PVV niet gezien binnen VVD en CDA.
Ik heb het over de algemene tendens van de peilingen. Is deze zoveel anders dan die van jou beeld daarover? Kun je dit dan even duiden en jouw weergave geven?quote:Daarin zitten nog aardig wat onzekerheden natuurlijk. VVD kan zomaar gelijk blijven en het CDA zou zomaar ingehaald kunnen worden door de PVV. Het zit allemaal erg dicht bij elkaar (kijk nu toevallig even naar de peiling van De Hond. En als kleinere partner onder een PVV premier begint het CDA er in elk geval niet aan.
Volgens de politieke barometer van de week 6 hebben de eerder genoemde partijen in een coalitie 75 zetels.quote:Nee hoor, de kans dat bovengenoemde partijen een meerderheid halen is maar beperkt en daarnaast zie ik CDA eerst alle andere alternatieven onderzoeken voordat de PVV in beeld komt. De kans dat dit slaagt lijkt me vele malen groter dan de kans op een regering met de PVV.
Geen excuses, maar een onderbouwing van deze stelling zou in elk geval wat betreft inzicht toch echt wat meer gewicht geven dan zo'n enkele one-liner.quote:Sorry maar CDA-VVD-PVV als meest logische optie aanmerken getuigt van weinig inzicht in de politieke verhoudingen.
Hoe het binnen de VVD zit weet ik niet, daar zal Wilders bij een hoop mensen nog best wat sympathie hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat een groot gedeelte van de CDA-leden nooit in een kabinet met de PVV zou willen, waardoor zelfs een scheuring zou kunnen volgen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:01 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit zie ik niet zo. Ik veronderstel dat het CDA en de VVD op dit punt stelliger naar buiten getreed zouden hebben als men werkelijk binnen deze gelederen erover denkt op dezelfde wijze zoals jij hier tentoon spreidt.
Bij het CDA schromen ze niet om hoe dan ook regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Dit weegt dan zwaarder en vooral omdat het CDA gewend is haar zin te krijgen zullen er uit onderhandelingen de nodige zaken veilig worden gesteld en naar de trouwe achterban kunnen worden gecommuniceerd.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:10 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Hoe het binnen de VVD zit weet ik niet, daar zal Wilders bij een hoop mensen nog best wat sympathie hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat een groot gedeelte van de CDA-leden nooit in een kabinet met de PVV zou willen, waardoor zelfs een scheuring zou kunnen volgen.
Dat riep je net ook al, je noemde het zelfs de meest logische coalitie. Ik vroeg je daarna ook om enige onderbouwing, gaat dat nog lukken?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:44 schreef MoneyTalks het volgende:
Laten we eerlijk zijn, het enige mogelijke is PVV-CDA- VVD
Ik heb jou ook om een onderbouwing verzocht, maar nog niet mogen ontvangen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat riep je net ook al, je noemde het zelfs de meest logische coalitie. Ik vroeg je daarna ook om enige onderbouwing, gaat dat nog lukken?
we hebben het hier over een democratie, niet over een laboratoriumquote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:21 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik wil graag weten wat een partij als de PVV kan als ze daadwerkelijk regeringsverantwoordelijkheid krijgen.
Pfff... ik weet het écht niet. Ik denk dat paars+GL dan niet eens zo'n heel absurd plan is, maar eigenlijk weet ik het ook niet. Het is gewoon veel makkelijker om andere bijdragen te bekritiseren dan om zelf iets zinvols te zeggen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:22 schreef damian5700 het volgende:
Ik interpreteer jouw bijdrage, overigens, als een afwijzing van de stelling CDA, VVD en PVV het meest logisch. Welke coalitie geldt dan voor jou als meest logische?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |