abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78111499
Stel, dus stel, het kabinet valt. Er komen nieuwe verkiezingen en wederom stel dit wordt de uitslag:

PVV 26
CDA 24
D'66 23
VVD 22
PvdA 17
SP 14
Groenlinks 11
CU 8
SGP 2
PVDD 2
TON/TROTS 1

Niet geheel kansloze voorspelling lijkt me. Wat dan? Daar gaat toch nooit iemand samen uitkomen/z'n vingers aan branden? Met 2 grote en 1 kleine partij lijkt het tegenwoordig al niet meer te lukken. Dus wat met minimaal 3 grote en 1 kleinere partij?

TS vraagt zich af wat er dan zal gebeuren.
pi_78112249
Minderheidskabinet.
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:53:38 #3
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_78112311
peilingen niet meer vertrouwen
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_78112405
gewoon CDA/PVV/VVD kabinet en na een jaar laat of het CDA of de VVD het kabinet vallen over iets onbenulligs net als in 2002
pi_78112587
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:55 schreef macca728 het volgende:
gewoon CDA/PVV/VVD kabinet en na een jaar laat of het CDA of de VVD het kabinet vallen over iets onbenulligs net als in 2002
Zeg waar heb jij rekenen geleerd?
pi_78112676
Die peilingen zijn volgens mij echt zo waardeloos. Die neem ik altijd maar met een busje zout.
  woensdag 17 februari 2010 @ 22:23:48 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_78120146
CDA VVD PVV
En anders wordt het met het Deense model gedaan.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 18 februari 2010 @ 00:18:49 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78124739
Ik denk niet dat de PVV het voor elkaar gaat krijgen een regeringsakkoord te krijgen met CDA, VVD, D'66, of PvdA. PvdA ligt denk ik sowieso buiten de boot bij de volgende regering denk ik, maar van de andere 3 partijen heeft alleen de VVD veel overeenkomst met de PVV, op het hele moslim gebeuren na dan. Zelf denk ik dat als de PVV wint, dat ze uiteindelijk geen regering kan vormen, en dan heeft de formateur het recht om de 2e partij de kans te geven een regering te vormen.

En tja, peilingen. Momenteel staan in beide grote peilingen (Peil.nl van MdH en Barometer) het CDA als de partij met de meeste zetels. Mocht het CDA winnen, dan denk ik dat we moeten kijken naar een kabinet CDA/VVD/D'66 met eventueel CU erbij als restpartij.

En daar kan ik vrede mee hebben. PvdA eruit, VVD erin.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_78125220
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 00:18 schreef maartena het volgende:
Ik denk niet dat de PVV het voor elkaar gaat krijgen een regeringsakkoord te krijgen met CDA, VVD, D'66, of PvdA. PvdA ligt denk ik sowieso buiten de boot bij de volgende regering denk ik, maar van de andere 3 partijen heeft alleen de VVD veel overeenkomst met de PVV, op het hele moslim gebeuren na dan. Zelf denk ik dat als de PVV wint, dat ze uiteindelijk geen regering kan vormen, en dan heeft de formateur het recht om de 2e partij de kans te geven een regering te vormen.

En tja, peilingen. Momenteel staan in beide grote peilingen (Peil.nl van MdH en Barometer) het CDA als de partij met de meeste zetels. Mocht het CDA winnen, dan denk ik dat we moeten kijken naar een kabinet CDA/VVD/D'66 met eventueel CU erbij als restpartij.

CDA en D66 gaan echt niet samen regeren. Dat botst veel te veel. CDA/VVD/PVV ligt meer voor de hand. Moet Wilders wel water bij de wijn doen, maar hij heeft al aangegeven daar niet te moeilijk over te doen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_78128246
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 00:18 schreef maartena het volgende:

haha d66 en regeren dat gebeurt noooooooooooit.
De enige manier om zetels te winnen voor d66 is door geert wilders te bashen vanaf de zijlijn.
Regeren kunnen ze niet en willen ze nieteens.
pi_78129090
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:23 schreef phpmystyle het volgende:
CDA VVD PVV
En anders wordt het met het Deense model gedaan.
CDA en VVD willen helemaal niet samen met extreemrechts regeren. Ook niet in een minderheidskabinetvorm.
Gaat niet gebeuren hoeveel fokkertjes daar ook op liggen te rukken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_78129138
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 00:39 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

CDA en D66 gaan echt niet samen regeren. Dat botst veel te veel. CDA/VVD/PVV ligt meer voor de hand. Moet Wilders wel water bij de wijn doen, maar hij heeft al aangegeven daar niet te moeilijk over te doen.
Denk dat je hier toch een verkeerde inschatting maakt. CDA en D66 liggen elkaar momenteel niet maar die relatie is nog altijd beter dan die met de PVV. Die hebben zichzelf heel handig buiten het politieke speelveld gemanoeuvreerd.
pi_78129153
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 04:35 schreef 200012 het volgende:

[..]

Met 20 zetels maakt D66 veel meer kans op regeringsdeelname dan een PVV met 20 zetels .

Ik zie een soort Paars 3 variant wel zitten en daarin speelt D66 een belangrijke rol.
  donderdag 18 februari 2010 @ 08:52:16 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_78129263
quote:

[..]

De enige manier om zetels te winnen voor d66 is door geert wilders te bashen vanaf de zijlijn.
Regeren kunnen ze niet en willen ze nieteens.
Je toont hier een verbijsterend gebrek aan inzicht in onze parlementaire geschiedenis.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 18 februari 2010 @ 08:59:59 #15
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78129377
quote:
Het is al gebeurd. Meerdere malen zelfs.

Ze hebben in totaal 5x geregeerd, in Van Agt 1, Van Agt 2, Kok 1, Kok 2, en Balkenende 2.

[ Bericht 22% gewijzigd door maartena op 18-02-2010 16:04:43 (200012 is gebanned dus een regel werd overbodig.) ]
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 18 februari 2010 @ 09:35:45 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_78129952
Haha jezus, die sig van 200012 ja.

Maar nee, de PVV gaat niet regeren. Geen partij wil een kabinet met ze vormen, en al helemaal niet door ze gegijzeld worden in de vorm van een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_78130334
Bij een uitslag zoals in de OP (waar ik persoonlijk niet in geloof) lijkt mij de combi CDA/VVD/D66/GL voor de hand liggen.

Ik heb niet het idee dat we daar gelukkig mee moeten zijn, maar goed...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_78130360
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 09:35 schreef ethiraseth het volgende:
Haha jezus, die sig van 200012 ja.

Maar nee, de PVV gaat niet regeren. Geen partij wil een kabinet met ze vormen, en al helemaal niet door ze gegijzeld worden in de vorm van een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV.
denk je het CDA ook niet? die doen alles om maar aan de macht blijven heb ik het idee (zie ook de afgang met de fortuynbisten)
pi_78130454
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:00 schreef OldJeller het volgende:
Die peilingen zijn volgens mij echt zo waardeloos. Die neem ik altijd maar met een busje zout.
Ik neem de peilingen, vooral die van Maurice de Hond, altijd met zoveel ladingen zout dat het zout tekort in Nederland voor de komende 1000 jaar is opgelost.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:23:52 #20
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_78131094
Als bovenstaande de uitslag zou zijn, betekent dat dat je 2 uitgesprokken winnaars hebt:
- PVV, grootste partij & en van 9 naar 26
- D66, van 3 naar 23.

Laten we er vanuit gaan dat PVV als eerste aan zet is. Als CDA en VVD aanschuiven heb je nog steeds een minderheidskabinet, 72 zetels. Die partijen hebben er geen belang bij om de PVV aan een kabinet te helpen (inhoudelijke redenen), zeker niet als je er dus vanuit gaat dat één van de partijen (CDA) bijna gehalveerd, van 43 naar 24. De PVV vind het mislukken van dit kabinet wel ok, want ze zijn er niet bij gebaat dat mensen er achter komen dat ze niets waar kunnen maken van wat ze schreeuwen.

Dan is de andere grote winnaar aan zet, D66. De VVD wil daar wel aan meedoen, met 22 zetels zit je dan op 45. Ook GroenLinks heeft gewonnen (van 7 naar 11) en dan zit je op 56. En dan wordt er nog gezocht naar een partij die deze partijen aan een meerderheid kan helpen. Het CDA heeft 24 zetels, wil met tegenzin haar verantwoordelijkheid wel nemen en dat zou precies voldoende zijn om een sociaal liberale meerderheid te vormen. Maar zegt het CDA er bij, van deze 4 partijen zijn wij de grootste, dus mogen wij de premier leveren en krijgen wij op een aantal belangrijke terreinen onze zin.

Zo werd een nieuwe coalitie van CDA-D66-VVD-GL geboren. Asjeblieft.
  donderdag 18 februari 2010 @ 10:31:37 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_78131292
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 09:51 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

denk je het CDA ook niet? die doen alles om maar aan de macht blijven heb ik het idee (zie ook de afgang met de fortuynbisten)
ik denk (nou ja, hoop) dat ze van de LPF hebben geleerd. Hoewel Wilders in principe een capabele politicus is hebben zijn overige parlementsleden toch wel bewezen dat ze maar zeer matig zijn. En dan zou Wilders uit die mensen, of eventueel nieuw verkozen mensen, zijn potentiële ministers en staatssecretarissen moeten halen? Ik hoop echt dat het CDA ook inziet dat dit gewoon niet anders dan fout kan gaan.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_78131434
Nationaal kabinet.
pi_78134715
Ik denk dat de PVV sowieso graag in de oppositie wil blijven, omdat die partij leeft van onrealiseerbare plannen en uitspraken (zomaar mensen het land uit schoppen terwijl ze al lang genaturaliseerd zijn bijvoorbeeld, dat is onmogelijk) en mijns inziens ook niet genoeg capabele mensen heeft voor in de regering. Dus de PVV gaat in jouw situatie gesprekken aan met het CDA, de VVD en D66, maar laat die gesprekken dan gewoon mislukken... en dan komen er nieuwe verkiezingen, net zolang tot de PVV niet meer nodig is in een coalitie.
  donderdag 18 februari 2010 @ 16:11:32 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78142631
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:22 schreef TjilpTjilp het volgende:
Ik denk dat de PVV sowieso graag in de oppositie wil blijven, omdat die partij leeft van onrealiseerbare plannen en uitspraken (zomaar mensen het land uit schoppen terwijl ze al lang genaturaliseerd zijn bijvoorbeeld, dat is onmogelijk) en mijns inziens ook niet genoeg capabele mensen heeft voor in de regering. Dus de PVV gaat in jouw situatie gesprekken aan met het CDA, de VVD en D66, maar laat die gesprekken dan gewoon mislukken... en dan komen er nieuwe verkiezingen, net zolang tot de PVV niet meer nodig is in een coalitie.
De PVV heeft inderdaad een vrij groot aantal plannen die de "reuktest" van de Nederlandse democratie niet doorstaan. Bepaalde wetten zullen de 1e kamer niet eens door komen, en daar heeft Wilders natuurlijk (nog) 0 zetels. Maar hij zal ook een regeerakkoord moeten maken met 1 of 2 andere partijen, en ik ken zo geen enkele andere partij - inclusief de VVD - die voorstander is van het de-naturaliseren van IN NEDERLAND geboren etterjochies die de wijk verzieken. De PVV zal dus een heel groot deel van haar belangrijkste wensen in de ijskast moeten zetten als compromis tijdens de coalitie gesprekken, en daarmee belazerd ie wel de groep laag en midden opgeleiden die de one-liners van Wilders als zoete koek slikken.

Tis niet onmogelijk verder natuurlijk, maar ik zie de PVV nog niet regeren bij de volgende verkiezingen, tenzij ze het "geluk" hebben dat een paar overijverige moslims in Nederland een aanslag plegen een week voor de verkiezingen of zo, en iedereen in en verhit moment stemt.
-
  donderdag 18 februari 2010 @ 16:13:14 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78142703
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:23 schreef Heerlijkheid het volgende:
Zo werd een nieuwe coalitie van CDA-D66-VVD-GL geboren. Asjeblieft.
Ik zie VVD en GL niet echt samen regeren..... CDA-D66-VVD zie ik wel regeren, en als een "restpartij" nodig is, denk ik dat de CU meer kans maakt.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')