Bron: http://wapedia.mobi/nl/Evangelie_van_Thomas_%28Nag_Hammadi%29quote:4. Thomas-evangelie en vrouwen
In het Thomas-evangelie worden enkele vrouwen, net als in de evangeliën uit het Nieuwe Testament, met name genoemd. In het Thomas-evangelie worden de meeste vragen gesteld door 'de leerlingen' die verder niet bij naam genoemd worden. Het Thomas-evangelie kent twee logions waarin een bij haar naam genoemde vrouw een vraag aan Jezus stelt, Maria Magdalena in logion 21 en Salomé in logion 61. In de laatste logion vraagt Petrus aan Jezus om Maria Magdalena weg te sturen. Maar Jezus wijst hem terecht en zegt dat hij haar een gelijkwaardige positie zal geven als die van mannen:
Simon Petrus zei tot hem:
Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard.
Jezus zei:
Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken,
opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen.
Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan.
Logion 114 behoort waarschijnlijk niet tot de oerversie van het Thomas-evangelie en zou later zijn toegevoegd. Het weerspiegelt de verschillende opvattingen over de rol van de vrouw binnen de gnostiek en die van de zich dan vormende Kerk. In de gnostiek zijn vrouwen gelijkwaardig aan mannen.
Bron: Wikipediaquote:Datering, Thomas en Q
De datering van Thomas blijft de gelederen van de onderzoekers verdelen. Je ziet aan de ene kant van de dateringdiscussie dat men beweert dat Thomas overgeschreven zou zijn uit de Nieuwtestamentische evangeliën, een soort samenvatting in slagzinnen daarvan. Dat standpunt werd kort nadat Thomas was gepubliceerd vooral aangehangen in kerkelijke kringen. Die overtuiging verliest in toenemende mate aanhang. Aan de andere kant van deze discussie wordt beweerd dat Thomas een onafhankelijke traditie is, los van de Nieuwtestamentische evangeliën.
De auteurs van de “Synopse des quatre Évangiles” van de “École Biblique de Jérusalem”, het meest gezaghebbende instituut voor bijbelstudie binnen de katholieke Kerk, beschouwen dit evangelie als voorafgaand aan de canonische evangeliën. [1] Helmut Koester van de Harvard University situeert de oorsprong ervan rond het jaar 50. [2] In die vroege datering wordt hij door een aantal collega’s gevolgd o.m. door Ron Cameron, S.L. Davis en C.W. Hedrick. [3] Een niet onbelangrijke indicatie is de vaststelling dat de woorden van Paulus in zijn eerste brief aan de Korintiërs (1 Korintiërs 2:9) nagenoeg letterlijk overeenkomen met logion 17 uit dit evangelie. [4]
Het Evangelie van Thomas zou als vroege tekst een verzameling uitspraken van Jezus vormen, vergelijkbaar met Q (Q evangelie). Wat is Q? Men meent dat voorafgaand aan de nieuwtestamentische evangeliën, er een verzameling losse uitspraken moet hebben gecirculeerd onder de Jezus-volgelingen. Die veronderstelde verzameling uitspraken van Jezus noemt men Q, van het Duitse woord Quelle ( = bron). Matteüs en Lucas baseren hun evangelie mede op Q. Dat is de hypothese, die overigens brede aanhang heeft. Toen Thomas gevonden en gepubliceerd was, zag men er een bevestiging in van de hypothese over Q. Thomas zou, als verzameling losse uitspraken, dezelfde vorm vertonen als Q. Ongeveer 30 procent van de spreuken in Thomas staan ook in de veronderstelde Q. Maar is er ook relatie tussen Thomas en Q?
Voor zover men veronderstelt dat Thomas als verzameling uitspraken dateert van vóór de Nieuwtestamentische evangeliën, ziet men gewoonlijk in Thomas een onafhankelijke traditie. Thomas zou oorspronkelijk samengesteld zijn in de Thomas-gemeente in Edessa, geheel onafhankelijk van Q. En de veronderstelde Q is samengesteld onafhankelijk van Thomas. Thomas en Q zouden dan twee regionaal gescheiden tradities van Jezus-volgelingen vertegenwoordigen. Maar ook als men dit aanneemt, en Thomas, evenals Q, ontstaan zou zijn vóór de Nieuwtestamentische evangeliën, dan rest nog de vraag: is de teruggevonden Thomas gelijk aan de oorspronkelijke verzameling zoals die in Edessa zou zijn opgesteld? De teruggevonden tekst van Thomas dateert uit de vierde eeuw en het is zeer onwaarschijnlijk dat we hiermee de complete en ongewijzigde oer-Thomas in handen hebben. De oer-Thomas is hoogstwaarschijnlijk in het Aramees opgesteld, daarna vertaald in het Grieks en de teruggevonden Thomas is weer een vertaling van de Griekse versie in het Koptisch. In dat traject heeft Thomas zo goed als zeker redactionele wijzigingen ondergaan, laatstelijk nog onder gnostische christenen in Alexandrië. Maar wat zijn die wijzigingen? Daarover is moeilijk zekerheid te verkrijgen. Hetzelfde probleem geldt overigens ook voor Q, want de oudste handschriften van de Nieuwtestamentische evangeliën dateren ook uit de vierde eeuw, dezelfde eeuw van het teruggevonden koptische evangelie van Thomas. In zijn boek Het Evangelie van Thomas doet Gilles Quispel, kenner van de gnostiek en ontdekker van Thomas, een poging om uit de teruggevonden Thomas de 'oorspronkelijke woorden van Jezus' te destilleren[5]. Zijn keuzes kunnen echter niet steeds met harde feiten gestaafd worden[6].
Dit zegt Bram Moerland er over:quote:Op maandag 1 maart 2010 17:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Over vrouwonvriendelijk gnosis heb ik misschien nog een ander antwoord. Man kan je ook vervangen met mens. Dan krijg je dit:
[..]
Bron: http://wapedia.mobi/nl/Evangelie_van_Thomas_%28Nag_Hammadi%29
http://www.brammoerland.com/thomasevangelietoelichting.htmlquote:114
Simon Petrus zei tot hem:
Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard.
Jezus zei:
Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken, opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen. Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan.
Men is het er in het algemeen over eens dat dit logion een latere toevoeging is aan het Thomas evangelie. Het is een bereurenswaardige wanklank na het prachtige slotakkoord van logion 113.
Want hierin wordt de positie ter discussie gesteld van Maria Magdalena en daarmee van alle vrouwen. En natuurlijk door Petrus, die ook in andere teksten die gevonden werden bij Nag Hammadi nogal vrouwvijandig blijkt te zijn.
De kerk van Rome houdt het erop dat deze Petrus de sleutel van de hemelpoort - die hij op zijn beurt weer van Jezus zou hebben gekregen - hoogstpersoonlijk naar Rome zou hebben gebracht. Of dat verhaal nu waar gebeurd is of niet, Rome beschouwt zich ook in zijn vrouwvijandigheid nog steeds als de erfgenaam van deze Petrus en vrouwen het priesterambt niet waard.
Dit logion is waarschijnlijk toegevoegd aan Thomas als antwoord op de zich in de tijd na Jezus vormende vrouwvijandigheid onder de roomse orthodoxie.
Onder de gnostici uit de eerste eeuwen, en ook later bij de katharen, was de vrouw volkomen gelijkwaardig aan de mannen. Ook vrouwen konden bij de gnostische vieringen priesterlijke functies vervullen.
Bisschop Tertullianus schreef daarover eind tweede eeuw in opperste verontwaardiging:
De ketterse vrouwen zijn zelfs brutaal genoeg om met onbedekt hoofd anderen te onderwijzen, om deel te nemen aan discussies, misschien wel om te dopen.
Het antwoord hierop van logion 114 zal geen echt woord van Jezus zijn, maar is wel in zijn geest geschreven. De menswording in de gnostiek staat voor het samenvallen met je ware zelf. Je bent dan niet meer gehecht aan een fictief beeld van jou, maar je bent wie je bent: mens met de mensen.
Jezus zelf zal Maria Magdalena - want dat is ze - mens maken, zegt hij. Hij zal zich met haar verbinden, zich haar lot als onderdrukte vrouw aantrekken. En net als deze Maria Magdalena zijn ook alle andere vrouwen, uit alle tijden, voor Jezus volkomen gelijkwaardig aan mannen.
Als voorbeeld ter navolging is deze opstelling van Jezus tegenover vrouwen helaas nog steeds actueel.
Noot bij de vertaling
Een wederkerend punt van discussie is of Jezus zou hebben gezegd dat hij Maria tot mens zou maken, of tot man.
Vaak wordt vertaald dat hij haar mannelijk zal maken. En dat wordt dan weer aangegrepen om te beweren dat ook de Jezus van het Thomas-evangelie een lage dunk van vrouwen had.
Het betreft hier een vertaalprobleem. De teruggevonden koptische tekst van het Thomas-evangelie is een vertaling uit het Grieks. Bij die vertaling ontstaat een probleem voor de vertaling van het Griekse woord voor mens, antropos. Het koptisch heeft daar geen passend onzijdig woord voor. Daar waar in het Grieks antropos staat is dat in het koptisch steeds vertaald in 'man'.
Dat hier wel degelijk mens is bedoeld kunnen we afleiden uit het Evangelie van Maria Magdalena. Daar staat: 'Hij heeft ons mens gemaakt'. Dus dat slaat ook op de mannelijke discipelen, niet alleen op Maria.
In het Evangelie van Maria Magdalena is het ook weer Petrus die vrouwonvriendelijk blijkt. Petrus zegt:
Hij heeft toch niet gesproken met een vrouw, verborgen voor ons en niet in het openbaar, opdat we onszelf omkeren en allemaal naar haar luisteren? Heeft Hij haar verkozen boven ons?' (...)
Levi antwoordde, hij zei tot Petrus: 'Petrus, sinds eeuwigheid ben je driftig.
Ik zie je nu terwijl je redeneert tot de vrouw zoals die tegenstanders.
Als de Verlosser haar waardig heeft gemaakt, wie ben jij zelf dan om haar te verwerpen? Ongetwijfeld, de Verlosser kent haar grondig. Daarom heeft Hij haar meer liefgehad dan ons.
(15) Laten we ons liever schamen en ons kleden met de volmaakte mens.
Levi roept dus ook de mannelijk discipelen op om zich te bekleden met de 'volmaakte mens'.
Dat is dus het thema: menswording. En dat slaat ongetwijfeld ook op dit logion.
Nog een tweede punt.
Gewoonlijk wordt hier vertaald:
Jezus zei:
Zie, ik zal haar leiden...
Maar dat staat er volgens mij niet in het koptisch. Er staat, letterlijk vertaald:
Ik mijzelf zal aantrekken haar
Ik vertaal dat met
Ik zal mij met haar verbinden.
Verbinden is het tegenovergestelde van wat Petrus wil:wegsturen. Dat is dus helder qua bedoeling, en ook literair een mooi contrast.
Hoe dan ook is het veel betekenisvoller dan
Ik zal haar leiden
Want het is juist in de kerk van Rome dat vrouwen geleid moeten worden. Jezus wil Maria Magdalena niet leiden, maar zich haar lot aantrekken. En dat is iets heel anders.
En heel opmerkelijk dat dat toch meestal als 'leiden' wordt vertaald. Het zit er kennelijk zo diep ingebakken dat vrouwen geleid moeten worden, dat, zelfs als het er echt niet staat, velen toch zien dat het er staat.
Ja, ook het Thomas evangelie is nog steeds actueel.
]http://wapedia.mobi/nl/Evangelie_van_Thomas_%28Nag_Hammadi%29[/quote][/url]quote:Op maandag 1 maart 2010 17:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Over vrouwonvriendelijk gnosis heb ik misschien nog een ander antwoord. Man kan je ook vervangen met mens. Dan krijg je dit:
[..]
Bron: [url=http://wapedia.mobi/nl/Evangelie_van_Thomas_%28Nag_Hammadi%29
Dat is het wel. Jij zei immers dat "de wetenschap" zegt dat het Evangelie van Thomas de voorloper was van de canonieke evangeliën. Daarmee suggereer je een consensus. Een consensus die er helemaal niet is.quote:Op maandag 1 maart 2010 17:33 schreef Berjan1986 het volgende:
En over de datering van het Thomas Evangelie:
[..]
Bron: Wikipedia
Dus zo vreemd is het niet als ik vertel dat het Thomas Evangelie VOOR de oorspronkelijke evangeliën bestaan heeft.
Of het is andersom gebeurd. Paulus een gnosticus noemen is nog steeds zeer vreemd. Vooral omdat hij in vrijwel alle cruciale punt enorm verschilt met de gnostische leer zoals ik eerder al onderbouwd heb.quote:Op maandag 1 maart 2010 17:33 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat Paulus een gnosticus was, is ook geen vreemde bewering, als hij een logion bijna helemaal in zijn brief geschreven heeft.
Hoe kom je hier bij? Waarom denk je dat Constantijn het wel zou zijn gelukt om de orthodoxe christenen uit te roeien? Onder allerlei keizers voor Constantijn, werd christenen benadeeld en ook gedood, maar dat kon het succes niet stoppen. Of om het met Tertullianus te zeggen: "Het bloed der martelaren, is het zaad van de kerk".quote:Op maandag 1 maart 2010 12:55 schreef Berjan1986 het volgende:
Je hebt echt geen idee van de macht van de Roomse keizer in die tijd he? Als Constantijn gewild had om ook de orthodoxe mensen uit te roeien, dan had hij dat gedaan, en dan waren er geen kerken meer overeind gebleven.
Dat Constantijn 25 december als viermoment van de geboortedag van Jezus heeft uitgekozen klopt, voor zover ik weet, wel. Maar daarmee is 25 december niet een dogma geworden van de christeljke kerk. We kunnen het ook in juni vieren. En de Oosters Orthodoxen vieren het ook niet op 25 december. Er hangt dus niets van die datum af.quote:Net als de afgoden in die tijd, waar zijn die nu? Die zijn geïntegreerd in de Roomse kerk. Kerstdag vieren? Op 25 december vierde men de feestdag van de zonnegod.
Constantijn heeft dat voor een groot gedeelte op zijn conto staan.
[..]
Hoewel ik me op veel punten verwant voel met jouw kijk op de zaak, ook hier nog maar even deze reactie uit een ander topic:quote:Op zaterdag 27 februari 2010 21:37 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Een van de redenen waarom Joden niet geloven in Jezus als zoon van God, is dat God geen mensenoffers wil, en dan zou Hij zijn Zoon offeren? Niet te verklaren voor de Joden.
[..]
quote:Op zaterdag 27 februari 2010 16:23 schreef Farizeeer het volgende:
Bron
[..]
Ook interessant!Heb je nog een linkje met daar meer informatie over?
http://en.wikipedia.org/w(...)ea_and_its_aftermathquote:Constantine is believed to have exiled those who refused to accept the Nicean creed—Arius himself, the deacon Euzoios, and the Libyan bishops Theonas of Marmarica and Secundus of Ptolemais—and also the bishops who signed the creed but refused to join in condemnation of Arius, Eusebius of Nicomedia and Theognis of Nicaea
http://en.wikipedia.org/w(...)ea_and_its_aftermathquote:The Emperor also ordered all copies of the Thalia, the book in which Arius had expressed his teachings, to be burned.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eusebius_of_Nicomediaquote:It was because of Eusebius that "On the whole, Constantine and his successors made life pretty miserable for Church leaders committed to the Nicene decision and its Trinitarian formula."[17]
Het gaat niet erom tot wat of wie hij benoemt wordt, maar wie hij werkelijk was. Vreemd is onwennig, zou je kunnen zeggen. Iets kan vreemd lijken doordat het onwennig is met jouw belevenis. Je zou je kunnen verbazen over het 'vreemde' dat eigenlijk het meest 'gewone' is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 00:28 schreef koningdavid het volgende:
Of het is andersom gebeurd. Paulus een gnosticus noemen is nog steeds zeer vreemd. Vooral omdat hij in vrijwel alle cruciale punt enorm verschilt met de gnostische leer zoals ik eerder al onderbouwd heb.
Sorry, dit slaat echt nergens op. Het is 'vreemd' omdat de leer van Paulus op cruciale punten nadrukkelijk afwijkt van de gnostiek.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:00 schreef heartz het volgende:
[..]
Het gaat niet erom tot wat of wie hij benoemt wordt, maar wie hij werkelijk was. Vreemd is onwennig, zou je kunnen zeggen. Iets kan vreemd lijken doordat het onwennig is met jouw belevenis. Je zou je kunnen verbazen over het 'vreemde' dat eigenlijk het meest 'gewone' is.
Welke brieven bedoel je dan? En wat voor andere redenen heb je om te geloven dat Paulus' bekering niet oprecht was?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:02 schreef heartz het volgende:
Het is voor mij erg moeilijk te geloven dat Paulus echt bekeerd was, zoals het in de Bijbel staat. En mijn twijfel aan de authenciteit van zijn brieven is de grootste oorzaak.
Onder andere dat de geschiedenis ons leert dat iedere vorm van macht met proganda komtquote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welke brieven bedoel je dan? En wat voor andere redenen heb je om te geloven dat Paulus' bekering niet oprecht was?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:16 schreef heartz het volgende:
[..]
Onder andere dat de geschiedenis ons leert dat iedere vorm van macht met proganda komt
Het verhaal van Jezus zou door niemand beter verteld kunnen worden dan Jezus zelf, waarom Paulus het verhaal vertelt en hoe, komt op mij niet realistisch over. Natuurlijk weet ik ook niets zeker.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:02 schreef heartz het volgende:
Overigens weet ik dat er een boek is met evangelien die niet in de Bijbel staan (volgens mij waren dit vrij oude evangelien), lang geleden over gelezen en gehoord, maar ik weet niet hoe dit boek meer heet........... iemand??
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Het verhaal van Jezus zou door niemand beter verteld kunnen worden dan Jezus zelf, waarom Paulus het verhaal vertelt en hoe, komt op mij niet realistisch over. Natuurlijk weet ik ook niets zeker.
de nag hammadi, die zocht ik, thanxxxquote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002122235/index.html
http://www.amerigo.nl/auteur/slavenburg/apocriefen.html
[..]
Ik zeg ook ik weet het natuurlijk niet zeker, maar gezien de omstandigheden van situatie. Misschien mis ik iets, hoe zijn de omstandigheden van Plato en Paulus met elkaar te vergelijken?quote:Het verhaal van Socrates zou ook door niemand beter verteld kunnen worden dan door Socrates zelf.
Toch werd het door Plato verteld.
Vind je dat ook niet realistisch?
Je kunt beter vragen hoe de omstandigheden van Socrates en Jezus met elkaar te vergelijken waren.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:59 schreef heartz het volgende:
Ik zeg ook ik weet het natuurlijk niet zeker, maar gezien de omstandigheden van situatie. Misschien mis ik iets, hoe zijn de omstandigheden van Plato en Paulus met elkaar te vergelijken?
Waarom? We hebben toch juist meer info over Paulus en Plato?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 17:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je kunt beter vragen hoe de omstandigheden van Socrates en Jezus met elkaar te vergelijken waren.
Ja, daar hebben we wel meer informatie over maar hun omstandigheden zijn niet meer te vergelijken dan die van Socrates en Jezusquote:Op zaterdag 13 maart 2010 17:45 schreef heartz het volgende:
[..]
Waarom? We hebben toch juist meer info over Paulus en Plato?
Huh? enlighten please?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 18:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, daar hebben we wel meer informatie over maar hun omstandigheden zijn niet meer te vergelijken dan die van Socrates en Jezus
Jaquote:Op maandag 15 maart 2010 01:45 schreef Burakius het volgende:
Is wat Paulus heeft geschreven een richtlijn voor Christenen?
Aan wat voor fouten denk je dan?quote:Is dit onderhevig aan fouten?
Ja, Paulus claimt dus een visioen van Christus te hebben gehad en Goddelijk geïnspireerd te zijn. Of er fouten in kunnen zitten weet ik niet, maar je moet je goed beseffen dat Paulus niet letterlijk een tekst is gedirigeerd zoals in de Islamquote:Is dit Goddelijk geinspireerd? Zo ja, zou God toelaten dat er fouten in kunnen zitten (als het onderhevig is aan fouten).
De kern van Paulus' boodschap is dat het geloof in Christus genoeg isquote:Wat zou een Christen moeten volgen qua regels (wetten), het oude testament of het nieuwe testament? Of beide?
quote:
Voor de vergelijking van de omstandigheden van Jezus en Socrates moet je mijn vorige post nog maar eens doorlezen en als we elkaar dan nog niet begrijpen laten we het maar zo:quote:
Paulus was wel een tekst ‘gedirigeerd’, maar die was onuitsprekelijk, vandaar dat Paulus het in zijn eigen woorden moest proberen te zeggenquote:Op maandag 15 maart 2010 09:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, Paulus claimt dus een visioen van Christus te hebben gehad en Goddelijk geïnspireerd te zijn. Of er fouten in kunnen zitten weet ik niet, maar je moet je goed beseffen dat Paulus niet letterlijk een tekst is gedirigeerd zoals in de Islam
Inderdaad voor zeel veel christenen, want ook gnostische of gnostieke christenen, waarvan de opvattingen toch op veel punten afweken van de orthodoxie, hadden over het algemeen een erg hoge dunk van Paulus.quote:
De belangrijkste boodschap van Paulus is denk ik volgens de meeste Christenen (alle?) goed door Paulus beschreven en voor veel Christenen de essentie van het Christendom.
[..]
Wat Paulus schrijft is zeker een richtlijn voor christenen. Christenen belijden verder inderdaad dat de brieven van Paulus autoriteit verdienen omdat Gods geest er doorheen wil werken. De manier waarop deze inspiratie werkt is niet eenduidig beleden. Voor protestanten die een enge/nauwe definitie van onfeilbaarheid hanteren, moet iedere punt en komma kloppen en zonder fouten zijn. Voor katholieke en oosters orthodoxen ligt dat wat anders. Zij belijden dat het de Kerk (in tradities en geloofsbelijdenissen) is die door Gods geest in staat is om de bijbel te lezen, zoals door God bedoeld. Zij verwijten de protestanten wel eens dat de protestanten dan misschien wel een onfeilbare bijbel hebben, maar dat ze zonder onfeilbare interpretators alsnog een feilbare boodschap ontvangen. Anyway, of Markus zich in zijn evangelie vergist in de hogepriester (Mk 2:26), of dat er een andere verklaring voor is, dat zal niet verhinderen dat God bereikt met zijn boodschap wie Hij wil. In die zin zal de bijbel nooit falen.quote:Op maandag 15 maart 2010 01:45 schreef Burakius het volgende:
Is wat Paulus heeft geschreven een richtlijn voor Christenen?
Is dit onderhevig aan fouten?
Is dit Goddelijk geinspireerd? Zo ja, zou God toelaten dat er fouten in kunnen zitten (als het onderhevig is aan fouten).
Wat zou een Christen moeten volgen qua regels (wetten), het oude testament of het nieuwe testament? Of beide?
Het Geestelijke is zeker belangrijk, maar voor Paulus is het lichaam zeker ook belangrijk. Het gaat juist om de combinatie van geest en lichaam (soma pneumatikos in 1 Kor 15) waarin de schepping het best tot zijn recht komt. Paulus was een Farizeeër en daarmee een aanhanger van de opstanding van de doden in de eindtijd. Zeker geen platoonse grondvormen zonder materiële basis. Dat staat ver af van wat Paulus verkondigt.quote:Op maandag 15 maart 2010 19:28 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het goede is iets geestelijks, en kan niet in volkomenheid op materiële wijze tot uitdrukking worden gebracht, ook niet door middel van woorden.
Paulus heeft het daarom ook steeds over de Geest.
Bedankt voor het antwoord. Een aantal dingen stuiten mij behoorlijk tegen het borst. Ik zal kort reageren op een paar punten.quote:Op maandag 15 maart 2010 09:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja
[..]
Aan wat voor fouten denk je dan?
[..]
Ja, Paulus claimt dus een visioen van Christus te hebben gehad en Goddelijk geïnspireerd te zijn. Of er fouten in kunnen zitten weet ik niet, maar je moet je goed beseffen dat Paulus niet letterlijk een tekst is gedirigeerd zoals in de IslamIk blijf het dan ook grappig vinden hoe je op "fouten" lijkt te hameren en kennelijk een soort van ultiem, consistent document lijkt te verlangen van een religie. Zoals ik al eerder zei sprak Paulus in zijn brieven ook voor specifieke gemeenten, in specifieke regio's in een heel specifieke periode. Dus het advies wat hij die gemeenten geeft omtrent de heersende problematiek hoeven niet opgevat te worden als in steen gebeitelde regels!
De belangrijkste boodschap van Paulus is denk ik volgens de meeste Christenen (alle?) goed door Paulus beschreven en voor veel Christenen de essentie van het Christendom.
[..]
De kern van Paulus' boodschap is dat het geloof in Christus genoeg isZoals ik al eerder zei is het nogal een discussie geweest wat de status van de wet nu precies is voor Paulus. Als Paulus het over de "wet" heeft, dan bedoelt hij de regels uit het OT, maar dan wel in 2 categorieën:
De ethische regels, dus ruwweg de 10 geboden De zogenaamde "identity markers" van het Jodendom; denk aan reinigingswetten, de Sabbat, de besnijdenis etc.
Het is niet altijd even duidelijk welke categorie Paulus bedoelt als hij het over "de wet" heeft, maar in grote lijnen kun je denk ik zeggen dat Paulus in elk geval die tweede categorie afwijst: de categorie die het Joodse volk eeuwenlang scheidde van de goijim, de "omringende volken".
Je zou natuurlijk kunnen zeggen "Ja, maar alleen geloven in Christus is niet genoeg!" Volgens Paulus echter wel. De reden is, dat hij het geloof in Christus associeert met een innerlijke transformatie. Je sterft als het ware met Christus, en staat als een nieuw mens weer op. Deze opstanding zal je een Christen maken, en daarmee komen de nodige veranderingen. Natuurlijk gooit Paulus die hele ethiek niet overboord (de eerste categorie). Waar hij echter constant op hamert is dat het navolgen van de wet je als mens niet rechtvaardigt, maar het geloof/vertrouwen in Christus. Daar heeft hij verschillende argumenten voor, en hij gebruikt Abraham hiervoor als voorbeeld.![]()
Dit is natuurlijk een groot verschil met de Islam. De Islam is veel meer op regels gebaseerd (de 5 zuilen ed), maar de grote boodschap van Paulus is denk ik juist de vrijheid die met het geloof in Christus gepaard gaat; die regels zijn niet meer nodig. Dat klinkt voor een buitenstaander natuurlijk wel erg makkelijk, maar dat is het denk ik juist niet. Het is allesbehalve gemakzucht!
Een voorbeeld van een seculier filosoof die toch heel veel waarde ziet in de boodschap van Paulus en zijn "hervorming" van het Jodendom is Alain Badiou. Het universalisme wat Paulus predikt is in zijn ogen van grote waarde. Het is mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die, hoewel ze niet Christelijk zijn (voor zover ik weet tenminste), toch heel veel waarde in het werk van Paulus zien.
Het is zo makkelijk over het hoofd te zien wat voor enorme stap Paulus in zijn denken neemt: hij stelt alle mensen, slaven, edelen, joden, niet-joden, vrouwen, mannen, kinderen, etc. etc. allemaal gelijk. Je hebt geen scheiding meer tussen joden en niet-joden, mannen en vrouwen, edelen en slaven. Natuurlijk heb je ook dat Paulus bepaalde regels voorschrijft, bijvoorbeeld voor het gedrag van de vrouw in de dienst. Dat is niet voor niks; Paulus voorzag zelf waarschijnlijk ook wel in dat zijn nieuwe religie de deur zou kunnen openzetten voor chaos en wanorde.
De persoon Paulus is een nogal complex onderwerp, en zijn brieven zijn niet makkelijk leesbaar. En voor iemand die al jarenlang een andere religie aanhangt zal het misschien wel volstrekt onbegrijpelijk en onaanvaardbaar zijn. Je hoeft er niet in te geloven, maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat je zonder dat geloof wat Paulus predikt heel goed kunt erkennen wat voor bijzonder gedachtengoed Paulus predikte
Hier kun je trouwens nog wat meer lezen over Badiou's denken over Paulus.
Ja, maar lichaam is niet synoniem met stof, er staat immers “geestelijk lichaam”, en niet “stoffelijk lichaam”quote:Op maandag 15 maart 2010 20:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het Geestelijke is zeker belangrijk, maar voor Paulus is het lichaam zeker ook belangrijk. Het gaat juist om de combinatie van geest en lichaam (soma pneumatikos in 1 Kor 15) waarin de schepping het best tot zijn recht komt.
Je schrijft terecht “Paulus was een Farizeeër”, want na zijn ommekeer was hij dat natuurlijk niet meer.quote:Paulus was een Farizeeër en daarmee een aanhanger van de opstanding van de doden in de eindtijd.
Ok, het lichaam moet zich voegen naar de Geest, en niet de Geest naar het lichaam.quote:Zeker geen platoonse grondvormen zonder materiële basis. Dat staat ver af van wat Paulus verkondigt.
"Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. "
"U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam. "
Ja, dat zou prima kunnen ,aangezien het niet letterlijk letter voor letter aan Paulus door God gedicteerd is. Maar zoals ik zei: de boodschap van Paulus wat betreft de betekenis van het leven en het sterven van Christus, dat is volgens de schrift Goddelijke openbaring geweest. Hypothetisch zou Paulus dat natuurlijk verkeerd kunnen hebben opgevat. Net zoals Mohammed Gabriël meerdere malen verkeerd heeft geïnterpreteerd. Dat kan. Maar als gelovige ga je daar niet zo snel van uit, lijkt mequote:Op maandag 15 maart 2010 22:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord. Een aantal dingen stuiten mij behoorlijk tegen het borst. Ik zal kort reageren op een paar punten.
1. Fouten: Met fouten bedoel ik tegenstrijdigheden in zijn tekst. Zijn er tegenstrijdigheden in zijn tekst volgens jou? Zo ja , kan DAT , terwijl hij Goddelijk geïnspireerd is?
Nee, maar dat is ook niet wat Paulus wil en wat mijn betoog impliceertquote:2. De regels die God heeft gegeven zo van de hand doen? Zie het maar als een vader zo je wil die zijn kind onderwijst wat wel en niet mag. Je kunt een kind niet zijn gang laten gaan. Goed dit is een discussie waar ik het hier niet over wil hebben
Maar het is Christus zelf die Paulus deze wijsheid heeft gegeven. Dat geloof je, of dat geloof je niet. Het is dus volgens Christenen daadwerkelijk wat "God vindt". Daarmee heeft God Paulus als instrument gebruikt om het evangelie te verspreiden.quote:3.Dit is wat me erg tegen het borst stuit: Het is zo makkelijk over het hoofd te zien wat voor enorme stap Paulus in zijn denken neemt: hij stelt alle mensen, slaven, edelen, joden, niet-joden, vrouwen, mannen, kinderen, etc. etc. allemaal gelijk. Je hebt geen scheiding meer tussen joden en niet-joden, mannen en vrouwen, edelen en slaven.
Wat me hier tegen het borst stuit: Het gaat er niet om wat Paulus vind, maar wat God vind. Paulus heeft niet de status wetten te stellen voor de Christen. Slechts God heeft deze macht.
Dus als hij zelf dingen gaat opleggen is hij behoorlijk fout bezig. Kan ik me een beetje duidelijk maken? Verder zijn de dingen die hij zegt, gewoon van Jezus (vzmh) afkomstig dunkt mij. Het is iets wat eigenlijk elke profeet heeft verkondigd.Desondaks is het zeer goed dat hij dit stelt, zeker voor de Romeinen. Die konden er wel wat van met hun slaven etc.
Paulus "maakt geen wetten", ik weet niet precies waar je op doelt. Hij stelt regels voor gemeenten. Nogmaals: dat hij de wet een andere status geeft betekent niet dat er opeens geen leefregels of ethiek meer zijn. Het is niet "hiep hiep hoera Christus is voor onze zonden gestorven en nu volgt complete anarchie".quote:4. Aan de ene kant stel je dat de 10 geboden genoeg zijn, maar daarna laat je toch stukken zien waarin Paulus wel degelijk wetten maakt. ... ?
Ja. Niet alleen door zijn nieuwe overtuiging, maar ook door de overtuiging dat de terugkomst van Christus niet meer lang op zich zou laten wachten. Hij benadrukt ook meerdere malen dat mensen met hun alledaagse bezigheden verder moeten gaan, ondanks de boodschap die hij verkondigt.quote:5. Zijn nieuwe religie zou chaos en wanorde kunnen geven?
Mijn visie hierop is dat ik geen Christen ben. Ik geloof niet dat Paulus Goddelijk geïnspireerd was. Net zomin als ik geloof dat Mohammed daadwerkelijk Goddelijke openbaringen heeft gehad. Natuurlijk, Paulus zou dingen kunnen hebben opgeschreven die indruisen tegen Jezus' woorden en wil. Die ideeën zijn er ook; een voorbeeld is Barry Wilsons "How Jesus became Christian", waarin de auteur een theorie naar voren schuift waarin Jezus' oorspronkelijke leer veel Joodser was en Paulus "aan de haal" is gegaan en zijn eigen religie heeft gesticht.quote:Het lijkt mij dat Paulus niets heeft te bepalen, maar slechts dat moet zeggen wat God hem voorschrijft. Mits je nu zegt: Geinspireerd, maar niet direct gedicteerd wat hij moet schrijven, dan kan hij dus wél dingen opschrijven die eigenlijk indruist tegen het Christendom wat Jezus (vzmh) predikte. Wat is jouw visie hierop?
Voor Paulus is het opstandingslichaam ook stoffelijk. Alleen dan niet meer op een vergankelijke manier. Hij heeft het immers over een geestelijk lichaam! Geen geest. Het is een lichaam geregeerd door de Geest, en niet door vergankelijkheid en zonde.quote:Op maandag 15 maart 2010 23:22 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, maar lichaam is niet synoniem met stof, er staat immers “geestelijk lichaam”, en niet “stoffelijk lichaam”
Vlees en bloed is een uitdrukking om het 'vergankelijke' en 'zondige' aan te duiden.quote:1 Korintiërs 15
44 Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.
En er staat ook:
1 Korintiërs 15
50 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid.
En waarom dan wel niet?quote:Je schrijft terecht “Paulus was een Farizeeër”, want na zijn ommekeer was hij dat natuurlijk niet meer.
Als je hiermee aangeeft dat het inderdaad om de combinatie van Geest en lichaam gaat, dan ben ik het er mee eens.quote:Ok, het lichaam moet zich voegen naar de Geest, en niet de Geest naar het lichaam.
Het primaat ligt dus bij de Geest.
Kan je ook met enige onderbouwing aangeven waarom je dat vind? Iemands uitspraak dom noemen, vind ik sowieso vrij bevooroordeeld, helemaal als je het dan niet behoorlijk kan onderbouwen. Ik heb het idee dat je bij voorbaat info afwijst, zonder het echt te onderzoeken, omdat jij wat anders hebt geleerd en dat naar jouw mening de absolute waarheid is.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:30 schreef Burakius het volgende:
Toch vind ik, om af te sluiten, je vergelijking van de profeet Muhammed (vzmh) met Paulus totaal scheef en behoorlijk "dom". Maar ik schrijf dit toe aan je onkennis over de profeet Muhammed(vzmh). Paulus was geen profeet. Is totaal niet te vergelijken.
Waarom is dat totaal niet te vergelijken, dan? Ik erken natuurlijk dat er verschillen zijn, maar er zijn toch ook redelijk wat overeenkomsten? Waarom is die vergelijking dan "totaal scheef" en "dom"?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:30 schreef Burakius het volgende:
Toch vind ik, om af te sluiten, je vergelijking van de profeet Muhammed (vzmh) met Paulus totaal scheef en behoorlijk "dom". Maar ik schrijf dit toe aan je onkennis over de profeet Muhammed(vzmh). Paulus was geen profeet. Is totaal niet te vergelijken.
quote:Op maandag 15 maart 2010 15:46 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind dit een uitermate sterk, en beknopte, uitleg van Paulus' bekering en verandering van denkbeelden.
N.T. Wright is een zeer breed gerespecteerd nieuwtestamenticus en prettig om naar te luisteren.
En ik denk dat nog veel minder mensen Rereformed respecteren.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:34 schreef PietV. het volgende:
[..]
http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=244&Itemid=41
Zoals je misschien nog weet heeft Rereformed hier een artikel over geschreven. Niet iedereen respecteert Wright.
Aan de ene kant heb je Paulus, wat een erg controversieel persoon is, niet in de laatste plaats dat het niet één van de apostelen is (definitie zijnde: niet in gezelschap van Jezus (vzmh) geweest), en zeker niet een profeet is (wat hij zelf natuurlijk ook nooit zal zeggen).quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom is dat totaal niet te vergelijken, dan? Ik erken natuurlijk dat er verschillen zijn, maar er zijn toch ook redelijk wat overeenkomsten? Waarom is die vergelijking dan "totaal scheef" en "dom"?
Wat is voor jou een profeet? Als een kenmerk is dat een profeet woorden spreekt die hij van God heeft ontvangen, dan valt Paulus daar natuurlijk wel onder.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je Paulus, wat een erg controversieel persoon is, niet in de laatste plaats dat het niet één van de apostelen is (definitie zijnde: niet in gezelschap van Jezus (vzmh) geweest), en zeker niet een profeet is (wat hij zelf natuurlijk ook nooit zal zeggen).
Aan de andere kant hebben we Muhammed (vzmh) die claimt wel een profeet te zijn. Kun je dan nu al zeggen dat dit te vergelijken is met Paul. Neen. Zijn claim van profeet zijn gaat dus gepaard met dat hij dus geen zondes ooit heeft gepleegd, waar Paul eerder Saulus wel heeft gedaan. Waar de profeet Muhammed (vzmh) zelf de openbaringen heeft gekregen (of je gelooft dat dit van God kwam of niet, het kwam uit zijn mond ). Waar Saulus slechts soort van commentaar geeft OP een profeet.
Hoe kom je aan die informatie? Als Ibn Ishaq eens een keer z'n biografie van Mohammed gaat schrijven, dan zijn we al meer dan 100 jaar na de dood van Mohammed.quote:De handelingen van de profeet Muhammed (vzmh) zijn tot in de grootste details verletterd in de vorm van hadith en natuurlijk de Qu'ran. Zijn gehele levenswijze is nauwletten gevolgd door duizenden mensen in zijn eigen tijd , ook wel genoemd: de sahabe. Is dit het geval bij Paul? Nee.
Bewijzen voor wat? En over welke wonderen hebben we het?quote:Nauwlettend gevolgd wil dus zeggen van A tot Z is precies gekeken hoe hij leefde, zijnde de Laatste profeet en dus DE voorbeeld van hoe een mens zou moeten leven vanaf het moment dat hij wist dat hij een profeet was tot het einde der tijden.
Ik kan natuurlijk eindeloos doorgaan, maar de karakter Muhammed (vzmh) gaat gepaard met zoveel meer en niettemin genoeg BEWIJZEN, WONDEREN zo je wilt.
En hoeveel boeken zijn er denk je over Paulus geschreven?quote:Een persoon zoals Muhammed (vzmh) waarvan meer dan 100.000 boeken zijn geschreven vergelijken met Paul. Het is totaal ridicuul. RI-DI-CUUL
Opmerkelijk trouwens dat de Islam weer aansluiting zocht bij het Oudtestamentische profetendom, terwijl het in het Nieuwe Testament vnl. draait om evangelisten.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Aan de andere kant hebben we Muhammed (vzmh) die claimt wel een profeet te zijn. Kun je dan nu al zeggen dat dit te vergelijken is met Paul. Neen. Zijn claim van profeet zijn gaat dus gepaard met dat hij dus geen zondes ooit heeft gepleegd, waar Paul eerder Saulus wel heeft gedaan. Waar de profeet Muhammed (vzmh) zelf de openbaringen heeft gekregen (of je gelooft dat dit van God kwam of niet, het kwam uit zijn mond ). Waar Saulus slechts soort van commentaar geeft OP een profeet.
[...]
Ik zie de Islam liever als de gulden middenweg. Het is qua Godsbeeld natuurlijk dichter bij het Jodendom.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:57 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Opmerkelijk trouwens dat de Islam weer aansluiting zocht bij het Oudtestamentische profetendom, terwijl het in het Nieuwe Testament vnl. draait om evangelisten.
Dan ga je je toch afvragen of de Islam niet meer in het voetspoor van het Jodendom dan in dat van het Christendom staat.
Eerst wou ik serieus antwoord geven echt waar. Termen zoals hadith zou je misschien moeten opzoeken om te snappen wat ik bedoel.quote:
Maar waarom meer elementen van het Jodendom, terwijl het Christendom meer aanhangers kende en dichterbij staat in de tijdslijn?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zie de Islam liever als de gulden middenweg. Het is qua Godsbeeld natuurlijk dichter bij het Jodendom.
De Islamitische dogma leert dat de Islam de voltooing is van het geloof op aarde. Logischerwijs kun je dan elementen terugzien in vooral het Jodendom en het Christendom.
Je zou een opsomming moeten hebben van vergelijkingen tussen Islam en Jodendom, en Islam en Christendom om zulke claims te maken die je nu maakt. Die heb je, gezien je claim, al paraat staan neem ik aan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:33 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Maar waarom meer elementen van het Jodendom, terwijl het Christendom meer aanhangers kende en dichterbij staat in de tijdslijn?
Volgens mij vind je dat zelf, opmakende uit jouw woorden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je zou een opsomming moeten hebben van vergelijkingen tussen Islam en Jodendom, en Islam en Christendom om zulke claims te maken die je nu maakt. Die heb je, gezien je claim, al paraat staan neem ik aan?
Het Christendom kent ook veel meer verschillende stromingen toch?quote:En verder, het waarom? Soms lopen dingen zoals ze lopen. Blijkbaar is het Christendom meer veranderd dan het Jodendom, waardoor het Jodendom dichter bij de kern van het ware geloof zit/zat.
Is dat rooibos?quote:p.s.
Heb je al African Honeybush geprobeerd van Pickwick?
Ja met honing. Echt relaxt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:54 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Volgens mij vind je dat zelf, opmakende uit jouw woorden.
Bepaalde elementen in het Jodendom en de Islam delen zij die ontbreken bij de Christenen, zoals de besnijdenis en wetgeving.
[..]
Het Christendom kent ook veel meer verschillende stromingen toch?
[..]
Is dat rooibos?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |