Als Gia's moeder dood wil en Gia heeft daar problemen mee, heeft ze een probleem met haar moeder, niet met de rest van het land.quote:
wow..... voor het eerst heb ik het gevoel EchtGaaf te moeten verdedigen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:50 schreef ethiraseth het volgende:
Echtgaaf is zo menslievend dat hij andere mensen tot de laatste snik wilt verplichten te leven. Ook al kunnen ze alleen nog maar kwijlen en schijten en zijn ze zo dement als de pest. Ook al zijn die mensen simpelweg klaar met het leven en willen ze hun eigen tijdstip kiezen in plaats van wachten tot ze aftakelen. maar nee, dat mag niet van Echtgaaf. Echtgaaf meent God te kunnen spelen en te epalen wanneer het genoeg is geweest voor iemand. Want ja, als iemand anders denkt dan Echtgaaf dan is dat natuurlijk een teken van moreel verval. Dus moet dit verboden worden. Alles om Echtgaaf maar geen onbehagelijk gevoel te geven.
Gezond? Bejaard en ernstig depressief?quote:Op maandag 15 februari 2010 16:48 schreef CANARIS het volgende:
Waar het echtgaaf om gaat , en mij natuurlijk ook, is dat het volkomen onvoorstelbaar is wanneer gezonde mensen zich laten doodspuiten omdat ze niet meer willen.
Dat jij je iets niet voor kan stellen geeft alleen maar aan hoe beperkt jij bent. Het is geen argument voor een verbod.quote:Op maandag 15 februari 2010 16:48 schreef CANARIS het volgende:
[..]
wow..... voor het eerst heb ik het gevoel EchtGaaf te moeten verdedigen.
Wat een simplistische kijk op het functioneren van een samenleving. Wat een Titatoveraar niveau.
Waar het echtgaaf om gaat , en mij natuurlijk ook, is dat het volkomen onvoorstelbaar is wanneer gezonde mensen zich laten doodspuiten omdat ze niet meer willen.
Het hek is van de dam ( wat het misschien al sinds 1991 is , maar dat is een ander verhaal)
Artsen , die de eid van hypocrates hebben gezworen , gaan al dan niet op basis van verlangen en gearticuleerde doodswensen , gezonde mensen dood spuiten?
Tsss. Eerst dat vaccin voor 65-plussers tegen dat Mexicaanse hoax virus, en nou dit; blijkbaar zijn al die oudjes te taai voor ze.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat jij je iets niet voor kan stellen geeft alleen maar aan hoe beperkt jij bent. Het is geen argument voor een verbod.
Niet alles kan je toch maar doen met het argument: Dat moeten ze zelf kunnen bepalen?quote:Op maandag 15 februari 2010 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat jij je iets niet voor kan stellen geeft alleen maar aan hoe beperkt jij bent. Het is geen argument voor een verbod.
Waarom hebben jij, Bolkesteijn, sneakypete en alle andere conservatieven geen enkel probleem met:quote:Op maandag 15 februari 2010 16:48 schreef CANARIS het volgende:
[..]
wow..... voor het eerst heb ik het gevoel EchtGaaf te moeten verdedigen.
Wat een simplistische kijk op het functioneren van een samenleving. Wat een Titatoveraar niveau.
Het hek is van de dam ( wat het misschien al sinds 1991 is , maar dat is een ander verhaal)
Artsen , die de eid van hypocrates hebben gezworen , gaan al dan niet op basis van verlangen en gearticuleerde doodswensen , gezonde mensen dood spuiten?
Sorry , maar alleen de voorstelling ervan is een onsmakeljke mixtuur tussen een hele slechte SciFy film en een deja vu.
Het is één ding begrip te hebben voor mensen die niet meer willen , maar een heel ander ding om van de wetgever te verlangen dat hij hiervoor juridische mogenlijkheden schept en medeplichtigen schuldloos stelt.
Is toch logisch? Als mensen zo maar dood mochten konden ze niet meer genieten van die mooie punten die jij opsomt.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom hebben jij, Bolkesteijn, sneakypete en alle andere conservatieven geen enkel probleem met:
- oorlogen voeren
- armoede vergroten
- zorg uitkleden
- onderwijs uitkleden
- enzovoorts.
Maar mag never nooit niet aan euthenasie worden begonnen? Jullie veinzen een soort vals medeleven. Medeleven wat normaal gesproken zo erg ontbreekt.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat de meest verschrikkelijke dingen worden gebagetelliseerd onder het mom 'menselijke natuur'.... maar dit is dan een brug te ver.... raar
lieve vriend.... ik ben ook tegen euthenasie... maar dat uitgerekend het meest conservatieve grut dit standpunt deelt vind ik onbegrijpelijk.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is toch logisch? Als mensen zo maar dood mochten konden ze niet meer genieten van die mooie punten die jij opsomt.
Ik vind dat je eerst moet kijken naar waar het lijden vandaan komtquote:Op maandag 15 februari 2010 22:29 schreef Ringo het volgende:
O god, zelfs Klopkoek wil ons de kans ontnemen uit vrije wil dit tranendal gedag te zeggen. Strookt zoveel individuele vrijheid niet met je collectivistische principes?
Ik denk dat het erger is, Klopkoek.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
Kwalijk is overigens dat de euthenasiestichtingen grof geld betalen aan media. Gratis pauperkranten zwijken maar wat graag voor het geld en ook de publieke omroep kan het geld niet weerstaan. Vraag me af wat er achter zit. Wat er speelt. Dat ze zoveel geld hebben die stichtingen. Vind het maar verdacht.
Ik ben zeer benieuwd hoe je dat 'perspectief willen bieden' wilt vormgeven. Je eerdere uitlatingen laten daar weinig ruimte toe. Ik noem dan jouw ideeën om:quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is volstrekt idioot aan het worden, depressieve mensen moet je weer op de rails helpen (niet dubbelzinnig interpreteren) door perspectief te bieden in het leven, niet door ze laten toe te geven aan de gemakkelijke weg van zelfmoord. Het actief beëindigen van leven wordt door steeds meer mensen als een eigen keus gezien, maar in werkelijkheid is het een zwak excuus om niks aan het echte probleem te hoeven doen. En dat geldt ook voor abortus (ook al gaat het in dit geval om ernstige afwijkingen aan het kind, dat weet ik ook wel, maar de praktijk is dat abortus veel breder toegepast wordt), hoe kan dat zoveel mensen onverantwoord met sex om gaan zodat er allerlei 'ongelukjes' gebeuren... Het is maatschappelijke verloedering en daar moet niet aan toegegeven worden.
Een erg vreemde opmerking. Je tast dan de uniciteit van het leven aan. Iets wat ook in het euthenasiedebat mee speelt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan ook bereikt steeds beter bereikt worden door genetisch onderzoek. In de toekomst verwacht ik zelfs dat het mogelijk is het menselijk ras te veredelen zodat dit soort afwijkingen (waterhoofd, open rug, etc) veel minder voor gaan komen (er is dan minder reden om abortus toe te staan). In de plantenwereld is dat al dagelijkse praktijk. Op aardbeien hoeft bijvoorbeeld veel minder gif gespoten te omdat er een nu een aarbeienras gekweekt is (niet met directe genetische manipulatie dus) dat beter bestand is tegen ziekten.
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is in heel veel landen heel gebruikelijk, Nederland is de afwijkende factor daarin. Het is niet gewoon om de zorg voor bejaarde ouders volledig (een hulp is prima) aan externen (het bejaardenhuis) over te laten. En dat is wat mij betreft de sociale verloedering van Nederland, onder het mom van sociaal liberalisme wordt de samenleving steeds losser van structuur.
Je zit landen als Spanje, Italië, Portugal etc. normaal gesproken op meerdere punten aan te pakken. Deze landen zouden 'liberaler' moeten worden. Ze zouden meer moeten gaan werken. Harder. Geen banen voor het leven. Minder loyaliteit, corruptie en vriendjespolitiek. Enzovoorts.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Is er werkelijk niemand anders op FOK! die ook mijn standpunt aanhangt? Dat verbaast mij dan, buiten FOK! ken ik toch wel een paar mensen (wel fors in de minderheid) die ook op mijn lijn zitten. En daarnaast hangt een groot deel van de rest van de wereld, VS, Spanje, Portugal, Argentinie etc etc. wel mijn lijn aan van abortus en euthanasie ontmoediging.
Je beantwoord de opgeworpen vraag niet.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:48 schreef Ringo het volgende:
Stel je voor. De verzekeringsmaatschappijen. Het grote geld.
Niet, om eens iets raars te zeggen, mensen die hondsmoe van het leven zijn en een zelfverkozen dood zien als de langverwachte oplossing.
Even een correctie hoor, aangezien je mij ook aanspreekt:quote:Op maandag 15 februari 2010 22:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom hebben jij, Bolkesteijn, sneakypete en alle andere conservatieven geen enkel probleem met:
- oorlogen voeren
- armoede vergroten
- zorg uitkleden
- onderwijs uitkleden
- enzovoorts.
Maar mag never nooit niet aan euthenasie worden begonnen? Jullie veinzen een soort vals medeleven. Medeleven wat normaal gesproken zo erg ontbreekt.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat de meest verschrikkelijke dingen worden gebagetelliseerd onder het mom 'menselijke natuur'.... maar dit is dan een brug te ver.... raar
Dat is nog geen verklaring.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:11 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Even een correctie hoor, aangezien je mij ook aanspreekt:
Ik heb niet tegen euthanasie gepleit. Ik ben niet principieel tegen en heb zelfs een privévoorbeeld genoemd waarin ik mij -met enige bedenkingen- achter de keuze schaarde. Maar ik geef alleen aan dat het een uitzondering moet blijven en iets dat onder streng toezicht gebeurt, in uiterste gevallen. Het moet geen normale gang van zaken worden. Ik ben geen uitgesproken conservatief op dit punt als je het mij vraagt. In het katholieke deel van Italië (even een voorbeeld zoekend) zou ik waarschijnlijk erg liberaal lijken. Ik ben alleen wel tegen het doen alsof het geen ethisch dillema is, maar een louter individuele keuze, zoals Papierversnipperaar bijv.
Het is overigens niet zo moeilijk om te begrijpen wat 'rechts' beweegt: namelijk de opvatting dat mensen zorg dienen te dragen voor zichzelf en daarna rekening moeten houden met anderen. Eigen verantwoordelijkheid voorop met een beperkte, sturende werking door de staat op de achtergrond. Dat is althans in een notendop waar ik voor ben. En daar is niets inconsistents aan.
Als een wens van binnenuit komt dan zou die altijd en overal aanwezig moeten zijn. Over het 'altijd' weten we helaas niet veel. We kunnen niet teruggaan tot 1800 en een enquete gaan houden. Over het 'overal' gelukkig wel.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:14 schreef Ringo het volgende:
Zou het kunnen, Klopkoek, dat dit soort kwesties zich grotendeels afspelen buiten het sociaal-economische discours? Dat de wens tot euthanasie van binnenuit komt; dat het niet zozeer het gebrek aan zorg is dat veel oude mensen in de armen van de dood drijft maar eerder het voortsluimerend besef dat die zorg nauwelijks nog bijdraagt aan hun levensgeluk?
Als jij mijn verklaring niet accepteert moet je dat zelf wetenquote:
Wat ben jij eigenlijk een gevoelloos mens, als het jou uitkomt. Onder het laagje sociale wellevendheid zit een kille boekhouder.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als een wens van binnenuit komt dan zou die altijd en overal aanwezig moeten zijn. Over het 'altijd' weten we helaas niet veel. We kunnen niet teruggaan tot 1800 en een enquete gaan houden. Over het 'overal' gelukkig wel.
Als kille boekhouder is het voordeliger om kostengenererende mensen een spuitje van een paar euro te geven.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat ben jij eigenlijk een gevoelloos mens, als het jou uitkomt. Onder het laagje sociale wellevendheid zit een kille boekhouder.
Ondraaglijk lijden is van alle tijden. En in alle tijden hebben mensen daar zo snel mogelijk een eind aan willen maken.
Hoeveel harde cijfers heb jij nodig om die waarheid te durven erkennen?
We zijn in zijn ogen al een nummertje, zijn vriendin waarschijnlijk ookquote:Op maandag 15 februari 2010 23:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hoeveel harde cijfers heb jij nodig om die waarheid te durven erkennen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |