Dit is een erg belangrijk punt. Maar ik neem aan dat ze wel zullen onderzoeken of iemand lijdt aan een depressie, waar nog wat aan te doen is meestal, of dat die persoon gewoon 'op' is en niets meer heeft om voor te leven. Bij dat laatste ben ik helemaal voor dat ze zelf mogen belissen om uit het leven te stappen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:43 schreef nodisch18 het volgende:
Ik snap echt niet waarom mensen andere mensen verplicht willen laten leven.
Als iemand toch dood wil, dan moet dat toch geen probleem zijn...? Waarom zou je die persoon het recht ontnemen om zijn eigen keus te maken.
Of die persoon nu 95, 65, of 25 is, ik zie werkelijk geen verschil. Als de keuze doordacht is en geen bevlieging dan zie ik geen probleem om mensen te helpen met een humane dood.
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:58 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Er zijn vast wel speciale doktoren die zich daarvoor willen opwerpen. Als mensen herhaaldelijk vragen om de dood en er sprake is van een bepaalde vorm van onoplosbaar (psychisch of fysiek) lijden dan moet het gewoon ongeacht de leeftijd mogelijk zijn.
Het gaat niet zozeer om de mensen die zich incidenteel diep ongelukkig voelen, als wel de mensen die zich structureel diep ongelukkig voelen, zonder uitzicht op verbetering in die situatie. Vaak is in dergelijke gevallen al genoeg geprobeerd om de betreffende persoon weer vlot te trekken, en ik zie in die gevallen ook niet meer het heldere onderscheid met 'terminaal en uitzichtloos lijden'.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 21:25 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus voor zelfmoord moeten we maar begrip hebben? Zo makkelijk gaat dat niet als je het mij vraagt. Ik begrijp dat er uitzonderingsgevallen zijn waarin het een humane optie is. Terminaal en uitzichtloos lijden valt daaronder, jezelf ongelukkig voelen niet. Er zijn hordes mensen die zich (wel eens) diep ongelukkig voelen. Als we die allemaal zouden opruimen, zouden we zo een miljoen mensen kwijt zijn.
Ieder persoon heeft diens eigen unieke verantwoordelijkheid jegens diens omgeving. Je kunt je afvragen of van iemand die dermate onder het leven lijdt dat diegene besluit er een einde aan te maken, nog redelijkerwijs kan worden gevraagd consideratie te hebben met diens naasten, aangenomen dat die het inderdaad als een verlies ervaren.quote:Maar vind jij dat zelfmoord een goede keuze is?
Het is niet zo dat ik die mensen gelijk wil veroordelen als in afserveren, helemaal niet. Maar het is abnormaal om het te zien als gewoon een vrijwillige keuze. Zo makkelijk werkt het niet. Als iemand naasten heeft en dan, wanneer het leven tegen zit, uit het leven stapt, vind ik dat vele malen egocentrische en laakbaarder dan wanneer mensen uit diezelfde omgeving proberen om dat te verhoeden.
Eens.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 13:48 schreef Picchia het volgende:
Ik geef aan dat ik het voorstel van Uit Vrije Wil te beperkt vind, met een goede reden.
Je kunt niet zonder motivatie de ene persoon rechten toekennen en de andere daarvan uitsluiten.
Precies. Iedereen heeft recht op hulp bij zelfmoord.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:12 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Eens.
Ik vind het ook maar lullig. Bewoners van prachtwijken hebben ook gemiddeld vaker een uitzichtloos kutleven dan andere Nederlanders, mensen met een IQ onder de 80 ook, obese mensen ook, heroineverslaafden ook. Er zijn mensen die menen dat homoseksuelen maar een treurig leven hebben, want zij leven in zonde en kennen meestal niet de geneugten van een gezin. Moet je eens voorstellen om alleen aan die groepen euthanasie toe te staan. Het land is te klein. Maar zeventigplussers mag je wel op die manier wegzetten.
Je moet toch ergens beginnen. Ik denk dat dit voorstel meer kans van slagen heeft dan meteen iedereen toe te staan om zelfmoord te plegen. Vanzelf wordt het dan meer geaccepteerd en kunnen ze de lat mogelijk lager leggen.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Iedereen heeft recht op hulp bij zelfmoord.
Dat is een gebruikelijke strategie in de politiek: "We besluiten tot een opbouwmissie van 2 jaar, en als we daar eenmaal zitten nemen we de volgende stap wel (vechten, verlengen)"quote:Op zondag 14 februari 2010 11:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen. Ik denk dat dit voorstel meer kans van slagen heeft dan meteen iedereen toe te staan om zelfmoord te plegen. Vanzelf wordt het dan meer geaccepteerd en kunnen ze de lat mogelijk lager leggen.
Pil van Drion, iemand?quote:Op zondag 14 februari 2010 11:25 schreef Gia het volgende:
Vind dat er hier nogal voorbij gegaan wordt aan de gevoelens van de 'beul' in deze.
Het is al heel moeilijk voor een arts om euthanasie te plegen op een ernstig ziek persoon, laat staan hoe dat zal zijn met gezonde, maar oude personen. Ze zijn vaak jarenlang je patient. Als zo iemand dan depressief raakt, doe je er als arts alles aan om die mensen te helpen. Met een dergelijke wet heb je als arts al geen mogelijkheden meer. Als de patient dood wil, heb je dat maar te doen.
Nee, ik vind niet dat er een wet moet komen die artsen verplicht euthanasie te plegen op gezonde mensen.
Als iemand dood wil, dan zoekt ie maar een stuk touw.
quote:Op zondag 14 februari 2010 11:25 schreef Gia het volgende:
hier spreekt een echt medelevend iemand.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:25 schreef Gia het volgende:
Vind dat er hier nogal voorbij gegaan wordt aan de gevoelens van de 'beul' in deze.
Het is al heel moeilijk voor een arts om euthanasie te plegen op een ernstig ziek persoon, laat staan hoe dat zal zijn met gezonde, maar oude personen. Ze zijn vaak jarenlang je patient. Als zo iemand dan depressief raakt, doe je er als arts alles aan om die mensen te helpen. Met een dergelijke wet heb je als arts al geen mogelijkheden meer. Als de patient dood wil, heb je dat maar te doen.
Nee, ik vind niet dat er een wet moet komen die artsen verplicht euthanasie te plegen op gezonde mensen.
Wel medeleven met de arts, niet met de persoon die levensmoe is.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
hier spreekt een echt medelevend iemand.
De hoge raad gaat niet over mijn leven. Daar ga ik zelf over. Dat is de discussie. Het politiek-juridisch gelul er om heen verandert daar niets aan.quote:
De rechterlijke macht is wel het instituut dat beslist of iets al dan niet moord is. Je gaat zelf over je leven, maar niet over de vraag of iemand anders je mag helpen dat leven te beëindigen.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De hoge raad gaat niet over mijn leven. Daar ga ik zelf over. Dat is de discussie. Het politiek-juridisch gelul er om heen verandert daar niets aan.
Als de Pil van Drion bij AH naast de sigaretten ligt heb ik niemand anders nodig, maar daar heb jij ook problemen mee.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:52 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De rechterlijke macht is wel het instituut dat beslist of iets al dan niet moord is. Je gaat zelf over je leven, maar niet over de vraag of iemand anders je mag helpen dat leven te beëindigen.
Maar dat is toch niet zo vreemd? De hoge raad beslist of levensmoeheid binnen de huidige wetgeving een aandoening is waarvoor je voor euthanasie in aanmerking komt. En dat is niet het geval.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Opvallend dat in dit hele topic het woord Brongersma-arrest nog niet voorbijgekomen is. Dat was namelijk het eerste waaraan ik dacht toen ik hoorde over dit "Uit Vrije Wil"-clubje.
In het Brongersma-arrest uit 2002 oordeelde de Hoge Raad dat "levensmoeheid" geen criterium kan zijn voor hulp bij zelfdoding als daar geen medische of psychische aandoening aan ten grondslag ligt. Daarmee lijkt UVW de jurisprudentie tégen zich te hebben. Op hun site wordt over dit arrest met geen woord gerept; het 11 jaar oudere opinieartikel van H. Drion wordt uiteraard wél aangehaald.
Het verstrekken van zo'n pil is in principe ook hulp bij zelfdoding.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de Pil van Drion bij AH naast de sigaretten ligt heb ik niemand anders nodig, maar daar heb jij ook problemen mee.
Dat klopt, maar ik verwacht toch op z'n minst dat men een m.b.t. dit onderwerp zo toonaangevende gerechtelijke uitspraak vermeldt en aangeeft waarom men het er niet mee eens is. Net zoals ik van tegenstanders van bijvoorbeeld abortus en euthanasie verwacht dat ze hun standpunten toelichten in het licht van de reeds bestaande wettelijke zorgvuldigheidseisen.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet zo vreemd? De hoge raad beslist of levensmoeheid binnen de huidige wetgeving een aandoening is waarvoor je voor euthanasie in aanmerking komt. En dat is niet het geval.
Drion is een opinie-artikel, en is als zodanig niet aan de wetgeving gebonden. Het is niet alsof de hoge raad met dat arrest een definitieve opinie over levensbeëindiging in haar algemeenheid heeft gegeven.
Hmm, ik zou zeggen eigenlijk dat dat arrest op zich niet foutief is, maar dat als het iets aantoont dat de wetgeving ruimer moet, maar dat is eigenlijk al vanzelfsprekend gezien het feit dat er discussie over is.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Dat klopt, maar ik verwacht toch op z'n minst dat men een m.b.t. dit onderwerp zo toonaangevende gerechtelijke uitspraak vermeldt en aangeeft waarom men het er niet mee eens is. Net zoals ik van tegenstanders van bijvoorbeeld abortus en euthanasie verwacht dat ze hun standpunten toelichten in het licht van de reeds bestaande wettelijke zorgvuldigheidseisen.
Misschien heb je daar juist wel de essentie van politiek te pakken.quote:Van een initiatief dat gesteund wordt door zulke (ex-)politieke kopstukken mag ik verwachten dat het met een betere onderbouwing komt dan zaken als een krantenartikel van bijna 20 jaar oud en een stukje tekst van Marten Toonder.
Laten we vooral de gevoelens van de arts sparen, maar een oud en al jaren ongelukkig iemand ook nog eens opzadelen met de ellende van zichzelf op moeten knopen en de ellende van de mensen die 'm moeten vinden op die manier. Vraag mij af hoe je zou reageren als een naaste familielid van je tot die keuze zou worden gedwongen. Ik gun ze dan namelijk vele malen liever een zachte, waardige dood met medeweten en gezelschap van familie en vrienden Maar jij denkt daar schijnbaar anders over.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:25 schreef Gia het volgende:
Nee dat is het niet. Je geeft mensen die dood willen de kans dat zonder hulp te doen. En daar ben jij tegen want mensen hebben alleen recht op jouw mening.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het verstrekken van zo'n pil is in principe ook hulp bij zelfdoding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |