abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77929407
Moet het in Nederland ook legaal worden om vuurwapens te bezitten?

Veel mensen hebben als een van de grote argumenten tegen de legalistatie van vuurwapens dat het in de Vereningde Staten tot veel problemen leid. Echter in Zwitserland, waar ook vrij wapenbezit is, leidt vrijwapenbezit niet tot problemen. Sterker nog Zwitserland is een van de veiligste landen in Europa. Vrij wapenbezit leid dus niet automatisch tot meer criminaliteit.

En is het niet een natuurrecht om je eigen lijf en grondgebied te mogen verdedigen?

Links:
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1815
http://www.vrijspreker.nl(...)oor-vrij-wapenbezit/

Beargumenteer en bediscussieer.
"Any people that would give up liberty for a little temporary safety deserves neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 februari 2010 @ 19:23:07 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_77929541
JA goed voor al dat tuig! laat ze lekker wapens op zak hebben. gaat een roofoverval toch net ff wat makkelijker.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_77929545
Nee.

Naast dat het me sowieso geen goed idee lijkt lopen er in Nederland gewoonweg teveel tuig en paupers rond (zowel autochtoon als allochtoon). Dat gaat hoe dan ook problemen opleveren.
pi_77929590
Nee, want er kan te makkelijk misbruik worden gemaakt van die wapens.
En als je jezelf wil verdedigen, kan dat ook op andere manieren (hoewel niet altijd).
pi_77929978
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:23 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JA goed voor al dat tuig! laat ze lekker wapens op zak hebben. gaat een roofoverval toch net ff wat makkelijker.
Is het niet zo dat de criminelen al bewapend zijn? Je impliceert ook dat vrijwapenbezit tot meer roofovervallen gaat leiden, heb je hier bewijs voor?

Zie het land Zwitserland, vrij wapenbezit net zoals in de Verenigde Staten en toch is het een van de veiligste landen van Europa. Vrij wapenbezit leid niet tot meer criminaliteit.
"Any people that would give up liberty for a little temporary safety deserves neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_77930063
Het is wel zo dat als iemand een wapen wil en geld/contacten heeft, hij/zij zo aan een wapen kan komen ook al is het verboden inderdaad. Als die persoon meer dan 2 hersencellen heeft tenminste.

Het legaal maken van wapenbezit maakt het echter mogelijk dat ook mensen met slechts 2 hersencellen aan een wapen kunnen komen. En degenen met meer dan 2 hersencellen nog makkelijker.
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 februari 2010 @ 19:37:14 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_77930116
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:33 schreef jim4feyenoord het volgende:

[..]

Is het niet zo dat de criminelen al bewapend zijn? Je impliceert ook dat vrijwapenbezit tot meer roofovervallen gaat leiden, heb je hier bewijs voor?
Zware criminelen wel ja. Maar stom scootervolk niet. Dat soort tasjes dieven loopt niet met messen of vuurwapens over straat. Als je dat wel toe gaat staan heeft zo iedereen een wapen. En dan is het wel heel makkelijk om een gewapende overal te plegen he.

Nee, daar heb ik geen bewijs voor. Dat denk ik. Als je met bewijs moet komen zijn we snel uitgepraat hierover. Aangezien er geen bewijs is, voor of tegen.
quote:
Zie het land Zwitserland, vrij wapenbezit net zoals in de Verenigde Staten en toch is het een van de veiligste landen van Europa. Vrij wapenbezit leid niet tot meer criminaliteit.
Hoe veel mensen wonen daar? in Zwitserland? Wat is de cultuur daar... wat zijn de algemene misdaadcijfers?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Trouwste user 2022 vrijdag 12 februari 2010 @ 19:38:14 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_77930155
In Brussel schieten ze al met Kalisnikovs.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_77930280
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:33 schreef jim4feyenoord het volgende:

Helemaal juist
pi_77930563
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Zware criminelen wel ja. Maar stom scootervolk niet. Dat soort tasjes dieven loopt niet met messen of vuurwapens over straat. Als je dat wel toe gaat staan heeft zo iedereen een wapen. En dan is het wel heel makkelijk om een gewapende overal te plegen he.

Nee, daar heb ik geen bewijs voor. Dat denk ik. Als je met bewijs moet komen zijn we snel uitgepraat hierover. Aangezien er geen bewijs is, voor of tegen.
[..]

Hoe veel mensen wonen daar? in Zwitserland? Wat is de cultuur daar... wat zijn de algemene misdaadcijfers?
Dat is waar het gewone scootervolk heeft nu nog geen vuurwapens. Toch lukt het zu nu ook al om gemakkelijk om iemand vanaf een scooter te overvallen. Is het in situatie niet rechtvaardig (natuurrecht) dat ik mij zelf kan beschermen? Ook aangezien de politie niet overal kan zijn.
Ik denk persoonlijk dat de criminaliteit zal dalen met vrijwapenbezit. Maar mocht het tegenovergestelde waar zijn dan nog ben ik voor vrij wapenbezit. Rechtvaardigheid, het natuurrecht om jezelf te beschermen, geld zwaarden dan eventuele utilistische redenen.

Over Zwitserland eem quote uit het eerste artikel:
"Zwitserland is één van de veiligste landen in Europa. Tussen 1995 en 2005 kwamen er in Zwitserland welgeteld 812 mensen om ten gevolge van vuurwapens. In diezelfde periode kende België - een vergelijkbaar land qua bevolking en oppervlakte - een slachtoffertol door vuurwapens van maar liefst 2,357 of bijna drie keer zoveel. Nochtans kent Zwitserland een nagenoeg absolute vrijheid van wapendracht en wapenbezit, en België niet. Deze cijfers bewijzen de absurditeit van het koppelen van het vrij wapenbezit aan het aantal doden door vuurwapens. "
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:52:28 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77930734
Een van de argumenten TEGEN het verbieden van wapenbezit is in de VS juist dat de criminelen hun wapens toch wel houden, en de eerlijke mensen het dan zouden inleveren.
censuur :O
pi_77930805
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Een van de argumenten TEGEN het verbieden van wapenbezit is in de VS juist dat de criminelen hun wapens toch wel houden, en de eerlijke mensen het dan zouden inleveren.
Maar dat gaat in Nederland niet op. Want wapenbezit is hier nooit legaal geweest. Of in ieder geval al heel erg lang illegaal.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 19:58:45 #13
177885 JoaC
Het is patat
pi_77930977
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:48 schreef jim4feyenoord het volgende:

[..]

Dat is waar het gewone scootervolk heeft nu nog geen vuurwapens. Toch lukt het zu nu ook al om gemakkelijk om iemand vanaf een scooter te overvallen. Is het in situatie niet rechtvaardig (natuurrecht) dat ik mij zelf kan beschermen? Ook aangezien de politie niet overal kan zijn.
Ik denk persoonlijk dat de criminaliteit zal dalen met vrijwapenbezit. Maar mocht het tegenovergestelde waar zijn dan nog ben ik voor vrij wapenbezit. Rechtvaardigheid, het natuurrecht om jezelf te beschermen, geld zwaarden dan eventuele utilistische redenen.

Over Zwitserland eem quote uit het eerste artikel:
"Zwitserland is één van de veiligste landen in Europa. Tussen 1995 en 2005 kwamen er in Zwitserland welgeteld 812 mensen om ten gevolge van vuurwapens. In diezelfde periode kende België - een vergelijkbaar land qua bevolking en oppervlakte - een slachtoffertol door vuurwapens van maar liefst 2,357 of bijna drie keer zoveel. Nochtans kent Zwitserland een nagenoeg absolute vrijheid van wapendracht en wapenbezit, en België niet. Deze cijfers bewijzen de absurditeit van het koppelen van het vrij wapenbezit aan het aantal doden door vuurwapens. "
Leuk feit is dat in de Belgische wapenwet van 1933-2006 elke idioot boven de 18 in staat stelde een wapen te kopen. Dit noemt men knutselen met statistiek.

Ik ben tegen, dit om zo een beetje alle goede redenen die genoemd zijn/gaan worden in dit topic.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_77931067
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:48 schreef jim4feyenoord het volgende:
Rechtvaardigheid, het natuurrecht om jezelf te beschermen, geld zwaarden dan eventuele utilistische redenen.
De overheid houdt niet zo van het concept "recht om jezelf te beschermen". Want de staat is immers de grootste dief
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:03:28 #15
177885 JoaC
Het is patat
pi_77931161
Geweldsmonopolie -> Overheid -> Overheid kiezen -> Veiligheid
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_77931245
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:58 schreef JoaC het volgende:

[..]

Leuk feit is dat in de Belgische wapenwet van 1933-2006 elke idioot boven de 18 in staat stelde een wapen te kopen. Dit noemt men knutselen met statistiek.

Ik ben tegen, dit om zo een beetje alle goede redenen die genoemd zijn/gaan worden in dit topic.
In Zwitserland kan nog steeds elke "idioot" boven de 18 een wapen kopen. Dus ik begrijp je punt van knutselen met statistiek niet.
pi_77931423
Een aantal wapens zijn nu ook gewoon legaal in Nederland. Handbogen, compoundbogen en kruisbogen mag je gewoon hebben in Nederland (het merendeel van die mag je zelfs onder de 18 nog hebben, alleen voor kruisbogen moet je meerderjarig zijn)
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Is that a scroll in your toga, or are you just happy to see me?
pi_77931632
hoe meer wapens er rondzwerven, hoe meer er kwijt raken. wapenwinkels die worden leeggeroofd, wapenkluizen bij particulieren opengebroken.

10 jaar geleden had je bij een gewapende overal nog veel kans dat een pistool nep was, tegenwoordig worden die spaanse dingen weggegooid en komt men met een echte.
pi_77931780
Iedereen die een wapen wil hebben kan er aan een komen, of ze nou legaal of illegaal zijn.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_77931817
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:05 schreef jim4feyenoord het volgende:

In Zwitserland kan nog steeds elke "idioot" boven de 18 een wapen kopen. Dus ik begrijp je punt van knutselen met statistiek niet.
In zwitserland vallen jaarlijks ongeveer 300 vuurwapendoden dus laten we nu niet doen alsof het in Zwitserland allemaal zo fantastisch gaat, de meeste doden vallen bij huiselijke disputen.

Ten tweede, Zwitserland heeft GEEN vrij wapenbezit, slechts de leden van de militie mogen vrij beschikken over hun dienstwapens, ieder ander moet een vergunning aanvragen en daar zitten voorwaarden aan vast, net zoals in de meeste andere europese landen.

Wapenbezit heeft nog nergens aantoonbaar tot minder criminaliteit geleid maar wel aantoonbaar tot meer vuurwapendoden, uit die optiek ben ik dus tegen vrij vuurwapenbezit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2010 20:21:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')