abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78030880
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet alleen om.
Ik heb al eerder gereageerd dat ik het in geval van zwaar ondraaglijk lijden, of zwaar gehandicapte kinderen WEL kan begrijpen als er voor abortus wordt gekozen.

Maar moet daarom ieder ouderpaar maar zo'n 20-weken echo?
Wil je lootjes trekken dan? ja sorry, je kind is niet getest, was die 3 een 4 geweest op het briefje dan wel. Wat een redenatie. Als je echt wil dat ongeboren kinderen in een geval van ondraaglijk lijden kunnen worden geaborteerd dan is zo 20 weken echo nodig ja.
quote:
Mijn bezwaar is, NOGMAALS, dat dit dan steeds verder gaat. Een gezin met meerdere kinderen die een kind krijgen met een waterhoofd, (wat te opereren is), wordt dan als te bezwaarlijk gezien. Moeder kan zo'n kind pscychisch niet aan, niet met zo'n groot gezin.
Ik ken een jongetje dat geboren is met 2 klompvoetjes. Verder mankeert het jong niks. Hij is geopereerd en zit nu in één van de hoogste klassen van het middelbaar onderwijs. Hij kan alles! Niks te zien.
Als abortus mogelijk was bij dit soort handicaps, zou hij niet geboren zijn, wellicht.
Lekker suggestief. maar uiteindelijk is het allemaal 'wellicht' en 'mogelijk' Theoretisch kan je altijd als ouder een abortus laten plegen. Dus als dat de discussie gaat worden ken ik er wel meer. Begrippen als ondraaglijk lijden wordt vaker in wetten verwerkt. De wet biedt dan ook geen enkele legale mogelijkheid op een glijdende schaal.
quote:
Elke keer als ik aanhaal dat dan ouders ook een kind met een lichte handicap misschien al willen aborteren, vindt men hier dat dat de keuze van die ouders is en dat dan maar gewoon moet kunnen.
Als ik daar dan op door ga, wordt gepareerd met " ja maar het gaat alleen om ernstig gehandicapte kinderen."
Waaruit blijkt dat kinderen worden geaborteerd vanwege die redenen? Wil ik wel eens een onderzoek van zien. Of is dat op basis van 'wel eens gehoord op een verjaardag' en onderbuik?
quote:
Wat is het nou?

Mogen ouders een kind laten aborteren alleen vanwege een zeer zware handicap met een toekomst van zwaar lichamelijk lijden?
Persoonlijk zou ik misschien dan ook niet een abortus laten uitvoeren. Maar zeker weten doe ik dat niet, aangezien ik niet in de situatie ben geweest.
quote:
Of mogen ouders ook een kind laten aborteren vanwege een lichte handicap die te opereren is?
Of moeten ouders compleet zelf mogen beslissen of ze een kind laten aborteren naar aanleiding van een 20-weken echo?
Dat laatste mag natuurlijk al lang. Een doodnormale abortus omdat diegene de zwangerschap ongewenst vind kan altijd. Dat is de normale regeling zoals we die hebben. De 20 weken echo is alleen maar een controle middel.
En dat is het hele foute aan het voorstel van de CU. Nu krijg je namelijk een discussie over wat zwaar lijden is etc. Terwijl dat een schijnbare tegenstelling is de werkelijkheid. Er komt nu een debat, wat prima is, waarvan ze hopen dat het richting in een discussie gaat of je definities als zwaar lichamelijk letsel in de wetgeving moet opnemen met als gevolg strengere anti abortus wetgeving.
quote:
Met het eerste ben ik het eens, met de rest niet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_78030938
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, want persoon Y is mogelijk parlementarier en kan er een kamermeerderheid voor krijgen dat abortus in dergelijke gevallen niet wordt toegestaan.
!
  maandag 15 februari 2010 @ 20:46:26 #263
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_78031024
quote:

[..]

Ja, want persoon Y is mogelijk parlementarier en kan er een kamermeerderheid voor krijgen dat abortus in dergelijke gevallen niet wordt toegestaan.
Hopelijk zal dan blijken dat persoon Y van de Christen Unie is en dat die met argusogen wordt bekeken door de rest van de kamer, om zo dit soort waanideeën de kop in te drukken.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 15 februari 2010 @ 20:46:58 #264
3542 Gia
User under construction
pi_78031052
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:35 schreef Ringo het volgende:
Die 20 weken echo is er toch juist om ernstige gebreken tijdig op te sporen?

Wél begrip hebben voor ouders die een kansloos kind laten weghalen maar hen niet de mogelijkheid geven om dat op tijd te ontdekken. Wat voor priesterlijke uitweg is dat?
De meeste zaken waar het dan om gaat, zijn min of meer erfelijk. Als zoiets in de familie al voorkomt, moet zo'n echo mogelijk blijven. Dan mag men terug gaan naar de grootouders, wmb. Heb je toch een hele familie.
Komt het totaal niet voor tot 3 generaties terug, dan is de kans daarop zo klein dat het onzin is om daarvoor bij iedereen zo'n 20-weken echo te doen.

Verder moet het voor iedereen mogelijk zijn om dit eventueel op eigen kosten te doen.

Vaak wordt ook bij controle al ontdekt dat het kindje te inactief is dat een uitgebreide echo aangeraden wordt. Ook dan moet het kunnen.

Maar zonder meer iedereen een echo met 20 weken en daarbij de mogelijkheid om een kindje met een lichte handicap weg te halen, ben ik niet voor.
pi_78031088
quote:

[..]

Dus een willekeurige meerderheid die je niet kent mag van jou beslissen over jouw kind?

Waar houdt dat op, bij abortus, opgroeien, school, kapsel bril?
Over glijdende schalen gesproken, je creëert er net 1.

Daarnaast is democratie niet de meerderheid plus 1, wat je hierboven suggereert. Maatregelen invoeren omdat een meerderheid er voor is, is ook niks democratisch aan als het mensen in bepaalde grondrechten aantast. Zo juist heb je wel een verklaring gegeven waarmee je eigenlijk zegt dat de meerderheid bepaald.

Abortus staat prima omschreven in de wet, ook wanneer het illegaal is. Jij doet nu net of met de 20 weken echo er een glijdende schaal is. Die is er alleen als je de illegaliteit in gaat. Maar in de illegaliteit is elke schaal glijdend. een wet daarop aanpassen lijkt mij ridicuul.
Overigens betoog je nu met glijdende schalen precies het omgekeerde als in de privacy vraagstukken. In die vraagstukken bied men binnen de wet mogelijkheden tot praktijken die onoorbaar zijn. Dat vind je priima, die glijdende schaal binnen de wet vind je prima, maar nu ga je zeuren over een feit wat zich mogelijk zal kunnen plaatsvinden terwijl het buiten de wet valt. Toch bijzonder.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 15 februari 2010 @ 20:52:12 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78031314
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:08 schreef Gia het volgende:
Ik zie er een risico in dat alle aanstaande ouders zo'n echo kunnen laten maken met 20 weken. Puur omdat dan te makkelijk een lichte onvolmaaktheid als iets ernstigs, onwenselijks beschouwd gaat worden.
"Het kind heeft een hazenlip en zal altijd gepest worden, nooit gelukkig kunnen worden, enz.... Kan maar beter geaborteerd worden. Nieuwe zwangerschap, nieuwe kansen."
Ja, het is werkelijk een enorm risico dat iedere ouder een echo kan laten doen met 20 weken, want dat zal een enorme toename van het aantal abortussen betekenen.

Oh wacht, het is al geruime tijd standaard onderdeel van de prenatale screening, ouders hebben al recht op die 20 weken echo, en kennelijk is er geen schrikbarende toename van het aantal abortussen.

Ik heb, net als jij, een kind gekregen in de tijd dat een echo nog een uitzondering was en alleen gebeurde als er sprake was van een medische indicatie, inmiddels zijn de tijden wat veranderd en heeft men tegen lagere kosten meer mogelijkheden.
Daardoor kunnen problemen eerder worden opgespoord en komen weinig ouders meer voor een verrassing te staan bij de geboorte als het gaat om zeer ernstige lichamelijke afwijkingen.

Want dat is waar die 20 weken echo voor is: het opsporen van zeer ernstige lichamelijke afwijkingen, ik word er een beetje moe van dat er telkens non-argumenten geroepen worden over het verkeerde geslacht of kleine schoonheidsfoutjes.

Ik weet niet of je je na je bevallingen nog een beetje ingelezen hebt maar een "abortus" met 20 weken is niet iets waar je even toe besluit omdat een kindje een schoonheidsfoutje heeft, het is een vrij pittig gebeuren om te ondergaan, en je moet je realiseren dat men die keuze maakt op een moment dat de zwangerschap niet (meer) als "ongewenst" geldt.

En ik snap werkelijk niet waarom iemand of een organisatie zich zou moeten bemoeien met het huidige medische beleid, waarvan het gevolg is dat enkele tientallen ouders per jaar alsnog besluiten de zwangerschap niet verder te laten voortduren. Doen alsof die ouders te beroerd zijn een kindje met een kleine handicap op te voeden is ronduit beledigend.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_78031530
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:46 schreef Gia het volgende:

[..]

De meeste zaken waar het dan om gaat, zijn min of meer erfelijk. Als zoiets in de familie al voorkomt, moet zo'n echo mogelijk blijven.
Wat een onzin, net of iemand met een openruggetje zich zal voortplanten.

wist je dat elke eicel en spermacel van zichzelf uniek is?
Wat versta je onder erfelijk. Als een bepaalde populatie wordt blootgesteld aan extreme hongersnood blijkt er 2 generaties later een verhoogde hoeveelheid diabetici te zijn waarin een relatie ligt met familiebanden. Om maar aan te geven dat om een ziekte als wel/niet erfelijk te bestempelen niet zo eenvoudig ligt als men denkt.
And that is the news.''
pi_78031746
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:44 schreef Asgard het volgende:

[..]

!
tja, die reactie is wel een samenvatting van waar ik het met haar fundamenteel mee on eens ben.
- de werking van de parlementaire democratie
- daar waar grondrechten voor zijn
- dat wat we beschaving noemen
- de inconsequentheid tussen de argumenten die worden gebruikt bij onderwerp x en y.

maar goed, ik haak weer af, van vind zoveel onzin over zoveel onderwerpen in 1 topic too much.
And that is the news.''
pi_78035583
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet alleen om.
Ik heb al eerder gereageerd dat ik het in geval van zwaar ondraaglijk lijden, of zwaar gehandicapte kinderen WEL kan begrijpen als er voor abortus wordt gekozen.

Maar moet daarom ieder ouderpaar maar zo'n 20-weken echo?
Omdat zware lichamelijke afwijkingen zich niet beperken tot ouders die genetisch voorbelast zijn, is dat nou zo moeilijk om te begrijpen?
quote:
Mijn bezwaar is, NOGMAALS, dat dit dan steeds verder gaat. Een gezin met meerdere kinderen die een kind krijgen met een waterhoofd, (wat te opereren is), wordt dan als te bezwaarlijk gezien. Moeder kan zo'n kind pscychisch niet aan, niet met zo'n groot gezin.
Een waterhoofd te opereren, ja ja, hoe vaak tot je volwassen bent en hoe vaak krijg je een infectie aan die drain? En dat is dan het gunstigste geval, als je kindje pech heeft heeft het amper hersenen want die konden niet groeien, en een operatie om er hersenmassa bij te zetten bestaat nog niet
quote:
Ik ken een jongetje dat geboren is met 2 klompvoetjes. Verder mankeert het jong niks. Hij is geopereerd en zit nu in één van de hoogste klassen van het middelbaar onderwijs. Hij kan alles! Niks te zien.
Als abortus mogelijk was bij dit soort handicaps, zou hij niet geboren zijn, wellicht.
En ik ken een meisje waarbij de ene voet nu wel goed staat en de andere niet, dat arme mens heeft dag en nacht pijn
quote:
Elke keer als ik aanhaal dat dan ouders ook een kind met een lichte handicap misschien al willen aborteren, vindt men hier dat dat de keuze van die ouders is en dat dan maar gewoon moet kunnen.
Als ik daar dan op door ga, wordt gepareerd met " ja maar het gaat alleen om ernstig gehandicapte kinderen."

Wat is het nou?

Mogen ouders een kind laten aborteren alleen vanwege een zeer zware handicap met een toekomst van zwaar lichamelijk lijden?
Of mogen ouders ook een kind laten aborteren vanwege een lichte handicap die te opereren is?
Of moeten ouders compleet zelf mogen beslissen of ze een kind laten aborteren naar aanleiding van een 20-weken echo?

Met het eerste ben ik het eens, met de rest niet.
Laat het de ouders zelf beslissen, die weten het beste wat ze wel of niet aankunnen ..
pleased to meet you
  Moderator maandag 15 februari 2010 @ 22:12:58 #270
236264 crew  capricia
pi_78035638
Ik ben ervoor dat toekomstige ouders zelf mogen beslissen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 februari 2010 @ 02:41:17 #271
3542 Gia
User under construction
pi_78044655
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:56 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Wat een onzin, net of iemand met een openruggetje zich zal voortplanten.

Ja, want alleen dan is er sprake van erfelijkheid!!
pi_78045381
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 02:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, want alleen dan is er sprake van erfelijkheid!!
Nee tuurlijk niet. zeg ik dat? maar je maakt al duidelijk wat ik dacht.

open rug is vorm van zwaar lichamelijk letsel. zwaar lichamelijk letsel --> kans op voortplanting nihil --> kans op voortplanting nihil --> geen voortplanting = geen erfelijkheid.

Moet ik hem echt nog verder uitleggen?
And that is the news.''
  dinsdag 16 februari 2010 @ 08:14:23 #273
3542 Gia
User under construction
pi_78046791
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 03:29 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Nee tuurlijk niet. zeg ik dat? maar je maakt al duidelijk wat ik dacht.

open rug is vorm van zwaar lichamelijk letsel. zwaar lichamelijk letsel --> kans op voortplanting nihil --> kans op voortplanting nihil --> geen voortplanting = geen erfelijkheid.

Moet ik hem echt nog verder uitleggen?
Als je ouders een kind hebben gehad met een open ruggetje, zoals bij ons het geval is, heb je als broer of zus van dat kind meer kans op een kind met een open ruggetje. Dan heb je dus een medische indicatie voor nader onderzoek.

Erfelijkheid gaat verder dan alleen je eigen lijf!!
  dinsdag 16 februari 2010 @ 09:28:38 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78047648
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 08:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je ouders een kind hebben gehad met een open ruggetje, zoals bij ons het geval is, heb je als broer of zus van dat kind meer kans op een kind met een open ruggetje. Dan heb je dus een medische indicatie voor nader onderzoek.

Ah, je wilt dus onderzoek waarvoor jij en de jouwen sowieso een medische indicatie hebben laten vervallen voor andere ouders? Dat is lekker makkelijk.
En als die zwangeren met medische indicatie bij een kindje met een open ruggetje voor abortus kiezen is het wel acceptabel?

Want als er geen medische indicatie is komt het sowieso niet voor natuurlijk...

Als ouders 7 kinderen hebben dan is de kans groter dat daar een kind met een afwijking bij zit, of dat nou Down of een open ruggetje is maakt niet zo gek veel uit.

De huidige generatie zwangeren en hun partners komen gemiddeld niet meer uit gezinnen met meer dan 3 kinderen, daarbij is het dus zeker mogelijk dat er simpelweg een aantal kinderen niet geboren is wat anders wel een afwijking zou hebben gehad waardoor een medische indicatie zou zijn ontstaan.

Daarom zou ik niet weten waarom zwangeren waarbij er geen medische indicatie is geen recht zou zijn op een medisch onderzoek bij 20 weken, zeker gezien de mogelijkheden er volop zijn.
Dit medische onderzoek bij 20 weken ombuigen in een pretecho bij 24 weken is zowel vanuit medisch als humaan standpunt ongehoord.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_78048427
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Reageer je daarmee op mij? Ik ben namelijk vóór de 20-weken echo en vind dat het recht qua beslissen over het voldragen van een zwangerschap bij de ouders ligt in de eerste plaats (en dan dus de incidentele monsters die kinderen aborteren omdat ze een hazelipje hebben liever op de koop toe neemt).
Nee was even centraal bedoeld. n.a.v. jou opmerking.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 12:41:42 #276
3542 Gia
User under construction
pi_78052773
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 09:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, je wilt dus onderzoek waarvoor jij en de jouwen sowieso een medische indicatie hebben laten vervallen voor andere ouders? Dat is lekker makkelijk.
En als die zwangeren met medische indicatie bij een kindje met een open ruggetje voor abortus kiezen is het wel acceptabel?
Ik heb steeds al gezegd dat abortus bij een ernstige aangeboren afwijking acceptabel is.
quote:
Want als er geen medische indicatie is komt het sowieso niet voor natuurlijk...
Dat zeg ik niet. Maar er kunnen ook bij controle aanwijzingen zijn waarom een verloskundige alsnog die 20-weken echo aanvraagt.
quote:
Als ouders 7 kinderen hebben dan is de kans groter dat daar een kind met een afwijking bij zit, of dat nou Down of een open ruggetje is maakt niet zo gek veel uit.
Down is eerder te ontdekken. Als dat ontdekt wordt, geeft dat uiteraard direct een medische indicatie voor een uitgebreide echo.
quote:
De huidige generatie zwangeren en hun partners komen gemiddeld niet meer uit gezinnen met meer dan 3 kinderen, daarbij is het dus zeker mogelijk dat er simpelweg een aantal kinderen niet geboren is wat anders wel een afwijking zou hebben gehad waardoor een medische indicatie zou zijn ontstaan.
Bij ons thuis zijn er na dat eerste kindje 3 kinderen geboren. Geen groot gezin dus. Daarbij heb ik al gezegd dat voor een medische indicatie teruggekeken zou mogen worden tot de 3de generatie. Grootouders van het stel dus. Dat zijn heel veel familieleden.

En dan blijft er alsnog de prenatale controle bij de verloskundige die iets 'verdachts' kan opmerken.
quote:
Daarom zou ik niet weten waarom zwangeren waarbij er geen medische indicatie is geen recht zou zijn op een medisch onderzoek bij 20 weken, zeker gezien de mogelijkheden er volop zijn.
Wat is er mis mee om een onderzoek dat niet medisch noodzakelijk is, zelf te betalen?
quote:
Dit medische onderzoek bij 20 weken ombuigen in een pretecho bij 24 weken is zowel vanuit medisch als humaan standpunt ongehoord.
Vind ik niet. Het voorkomt dat mensen om oneigenlijke redenen een kind laten aborteren. Die ernstige afwijkingen ontdekken ze over het algemeen ook wel door andere controles. Als een kind weinig beweegt, kan dat aanleiding zijn dit te onderzoeken. Je kunt ook een echo laten maken met 16 weken, waarop wellicht iets te zien is waardoor je een indicatie krijgt voor een uitgebreide echo. Komt bij een vlokkentest iets aan het licht, krijg je een indicatie voor een uitgebreide echo.

Mijn probleem is dat je in Nederland tot 24 weken een kind mag aborteren. Mensen kunnen dus aan de hand van die echo besluiten dat ze het kindje toch maar liever niet willen. En dit kan dan bijvoorbeeld al omdat het geslacht niet aanstaat.
quote:
Op basis van de huidige stand van de medische wetenschap mag volgens de Ministeries van Volksgezondheid en Justitie daarom abortus op menselijke foetussen in Nederland tot 24 weken (5,5 maanden) na de bevruchting uitgevoerd worden als aan een aantal regels voldaan is. Een van die regels is dat de uitvoering van de vruchtafdrijving voorafgegaan moet zijn door een bedenktijd van minimaal 5 dagen, en dat de abortus moet worden uitgevoerd door een medicus.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 12:52:21 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78053124
Het geslacht vaststellen kan al veel eerder dan met 20 weken, dus je hoeft niet op die echo te wachten als je het ene geslacht niet acceptabel vindt, dat is dus een non-argument voor het afschaffen van dit onderdeel van prenatale screening.

Ik vind het tevens nogal hypocriet dat je het kennelijk geen probleem vindt om bij een ernstige afwijking wel abortus toe te passen, maar dat het signaleren van zo'n afwijking kennelijk geen onderdeel van de standaard prenatale screening mag zijn, om te voorkomen dat een kind met zo'n afwijking ook idd geaborteerd wordt.

Dat is namelijk de doelstelling van de CU: het voorkomen dat kinderen met zo'n ernstige afwijking geaborteerd worden, daaarom willen ze die prenatale screening met 20 weken vervangen voor een pretecho met 24 weken, zodat er wettelijk geen abortus meer toegestaan is.

Verder is het constante gebruik van "gratis" nogal lachwekkend.... het valt natuurlijk gewoon onder de zorgverzekering, net als een vruchwaterpunctie voor zwangeren die 36 of ouder zijn, en voor zwangeren bij wie er in de familie afwijkingen voorkomen.
Zaken als een open ruggetje komen met een vruchtwaterpunctie overigens ook gewoon boven, maar gezien dat een stuk kostbaarder is en meer risico met zich meebrengt dan een echo, wordt die alleen op medische indicatie of voor eigen rekening gedaan.

En ja, als er dan een ernstige afwijking blijkt te zijn dan kun je voor abortus kiezen, en dan sta je een paar weken eerder voor die keuze dan wanneer je geen medische indicatie zou hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † dinsdag 16 februari 2010 @ 13:03:00 #278
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_78053445
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb steeds al gezegd dat abortus bij een ernstige aangeboren afwijking acceptabel is.
[..]

Mijn probleem is dat je in Nederland tot 24 weken een kind mag aborteren. Mensen kunnen dus aan de hand van die echo besluiten dat ze het kindje toch maar liever niet willen.
[..]
Mooi, dan ben je het dus gewoon eens met het merendeel hier aangezien er een 20-wekenecho is waarbij afwijkingen mogelijk kunnen worden opgespoort én er n.a.v. de uitslag eventueel een abortus kan plaatsvinden.
  Moderator dinsdag 16 februari 2010 @ 13:43:06 #279
5428 crew  miss_sly
pi_78054822
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:41 schreef Gia het volgende:

Vind ik niet. Het voorkomt dat mensen om oneigenlijke redenen een kind laten aborteren. Die ernstige afwijkingen ontdekken ze over het algemeen ook wel door andere controles. Als een kind weinig beweegt, kan dat aanleiding zijn dit te onderzoeken. Je kunt ook een echo laten maken met 16 weken, waarop wellicht iets te zien is waardoor je een indicatie krijgt voor een uitgebreide echo. Komt bij een vlokkentest iets aan het licht, krijg je een indicatie voor een uitgebreide echo.
Ik denk dat je echt niet over voldoende info beschikt, gezien een aantal uitspraken van je. Ik heb al eerder aangegeven hoe het met een vruchtwaterpunctie zit, maar daarop hebje niet gereageerd. Met betrekking tot de vlokkentest is het zo dat deze weliswaar eerder in de zwangerschap plaatsvindt (week 11 of 12) en dat rond week 14 hiervan een uitslag is, maar bij bijv de vlokkentest is de kans op een onduidelijke uitslag een stuk groter dan met een vruchtwaterpunctie. Bovendien kun je met zowel de puncite als de test maar een beperkt aantal chromosomale afwijkingen opsporen. "Aanlegfoutjes" (die ook erg heftig kunnen zijn) en die niet chromosomaal zijn, kun je hiermee niet opsporen.

Er is gekozen voor een uitgebreide screening met 20 weken, omdat dan pas de foetus echt goed te zien is, en eventuele afwijkingen ook dan pas zichtbaar zijn. Met 16 weken is nog niet alles te zien.

zoals ik al eerder aangaf is in het geval van een vruchtwaterpunctie (die uit de aard van het onderzoek pas gedaan wordt rond 16 weken zwangerschap) de uitslag ook pas rond week 19 bekend. Je wint daarmee dus niet heel veel tijd tov de 20 weken echo.
quote:
Mijn probleem is dat je in Nederland tot 24 weken een kind mag aborteren. Mensen kunnen dus aan de hand van die echo besluiten dat ze het kindje toch maar liever niet willen. En dit kan dan bijvoorbeeld al omdat het geslacht niet aanstaat.
Voor de goede orde: de 20 weken echo is in 2007 (meen ik) ingevoerd als standaard screening. Voor die tijd werden ook zwangerschappen laat afgebroken, zelfs nog na de 24 weken. Dit was niet erg gemakkelijk, maar het gebeurde wel. Het aantal zwangerschappen dat na 24 weken wordt afgebroken is na invoering van de 20 weken screening vrijwel nihil geworden, en dat lijkt me toch een goede bijkomstigheid van die gewraakte echo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78055224
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 08:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Bij het 1e kind weet je daar nog niks van af. Moet je dan maar af gaan van de mogelijkheid dat iemand eerdere signalen op pikt? En wie zegt dat alle zwaar lichamelijke letsels al veel eerder te zien zijn?
Wetgeving met in het achterhoofd dat een verpleegkundige wel wat opmerkt lijkt mij bijzonder slechte wetgeving.

Maar de aap is uit de mouw. je bent tegen abortus bij 24 weken.Schaf dan de echo af. De echo bij 24 weken heeft geen zin. Niemand kan er wat mee. Pure geld verspilling dan,
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')