Bij pijpenkrullen dacht ik inderdaad aan joden, maar bij lange rokken aan christelijke dames die hier 's zondags ter kerke gaan.quote:Op maandag 15 februari 2010 08:22 schreef PhysicsRules het volgende:
Even een klein lesje
[..]
Pijpenkrullen? Alleen bij een kleine groep extreem-orthodoxen.
Lange rokken? Je bent in de war met Moslims. Wel lange jassen, maar die waren dan weer de lokale Poolse klederdracht, dus daarin onderscheidden ze zich niet van hun omgeving.
Keppeltjes? Tot begin vorige eeuw werden die nauwelijks buiten de Synagoge gedragen, omdat iedereen hoeden droeg. Iedereen, dus wederom niet herkenbaar.
Met deze perceptie weet ik zeker dat jij mij ongezien op straat voorbij zou lopen
Ik heb de serie nog eens teruggeklikt.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat slaat weer eens absoluut nergens op, blijkbaar snap jij mijn zin niet, begrijpend lezen. Dat ze niet aan die snelheid gebonden zijn betekent dat ze het stapje voor stapje kunnen zien hoe snel dan ook.
[..]
Gast, als jij je jezelf vast hebt geluld, dan kom je weer met zo'n onbegrijpelijke regel tekst. Je komt uit 1950 heb je ergens gezegd gedraag je dan ook eens volwassen, geef je fouten toe, en doe niet onbegrijpelijk.
[..]
Dat lijkt me vrij simpel en ik weet ook dat je het zelf ook wel ziet maar weigert toe te geven. Het haalt je punt volledig onderuit omdat we hier al de reden hebben aangegeven waarom de Kerk dit deed. Dan slaat het dus nergens op door de punten die jij stelt. Dat de Joden een aparte groep waren, zichzelf zo opstelde, en het bankwezen domineerden, dat zijn dus drie incorrecte punten, over en uit geef dat gewoon toe grapjas.
Een belangrijke reden is natuurlijk ook dat geloof een belangrijke basis inneemt voor de Joodse groep. En daarom kon je in een Christelijke maatschappij natuurlijk minder moeilijk opgenomen worden. Zeker toen het geloof nog een veel belangrijkere basis van het bestaan was dan nu.quote:Op maandag 15 februari 2010 20:37 schreef Kees22 het volgende:
Maar wat blijft staan is het feit, dat na 1200 jaar de joden nog steeds niet opgegaan waren in de lokale bevolking. Iets wat toch tamelijk uniek genoemd mag worden.
Dat klopt. Het wil ook niet zeggen dat de lokale bevolking zelf homogeen is, wat wel jouw voortdurende veronderstelling schijnt te zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 02:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
DeParo verwijst me naar jouw post.
Dat een groep zich afscheidt van een lokale bevolking, wil niet zeggen dat de individuele leden van die groep als zodanig ter herkennen zijn.
Natuurlijk is het zinloos, waarom, omdat jij je vierkant vast heb zitten lullen.quote:Op maandag 15 februari 2010 20:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb de serie nog eens teruggeklikt.
Zinloze discussie, dit.
Best hoor. Wat jij wilt!quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Natuurlijk is het zinloos, waarom, omdat jij je vierkant vast heb zitten lullen.
Goed punt.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:10 schreef Jozef.Stalin het volgende:
[..]
Een belangrijke reden is natuurlijk ook dat geloof een belangrijke basis inneemt voor de Joodse groep. En daarom kon je in een Christelijke maatschappij natuurlijk minder moeilijk opgenomen worden. Zeker toen het geloof nog een veel belangrijkere basis van het bestaan was dan nu.
Oh nee, ik veronderstel geen homogene bevolking overal.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 12:50 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Dat klopt. Het wil ook niet zeggen dat de lokale bevolking zelf homogeen is, wat wel jouw voortdurende veronderstelling schijnt te zijn.
Het is ongetwijfeld waar dat de Joden hun gewoonten niet wilden opgeven, maar daarmee is nog niet gezegd dat men dit van hen verlangde.
De derde binnen 24 uur? Hmm... actie = reactie Israel kennendequote:Dode bij raketaanval op Israël
In het zuiden van Israël is een dode gevallen bij een raketaanval vanuit de Gazastrook. Het slachtoffer is een Thaise arbeider. Hij is de eerste dode bij een raketaanval sinds eind 2008, toen Israël de Gazastrook binnenviel om een eind te maken aan raketaanvallen.
De raketaanval komt tijdens het bezoek van buitenlandchef Catherine Ashton aan de Gazastrook.
De tot nu toe onbekende groep Ansar al- Sunna heeft de verantwoordelijkheid voor de raketaanval opgeëist. De groep heeft mogelijk banden met al-Qaida. Het was de derde raketaanval vanuit Gaza op Israël in 24 uur.
quote:Israël bestookt Gazastrook
JERUZALEM/GAZA-STAD - Israëlische gevechtsvliegtuigen hebben vrijdag de Gazastrook bestookt nadat Palestijnen donderdag projectielen hadden afgeschoten en een Israëlische boerderij troffen.
Een Thaise werknemer van het bedrijf kwam daarbij om het leven.
De Israëli's bestookten volgens Palestijnse en Israëlische zegslieden zeker zes doelwitten, onder meer een pand bij Gaza-Stad, doelen in Khan Younis en tunnels onder de grens van de belegerde Gazastrook met Egypte.
Er vielen volgens de Palestijnse autoriteiten twee gewonden.
De Israëlische vicepremier Silvan Shalom had aangekondigd dat Israël een krachtige reactie zou geven op de Palestijnse raketbeschieting.
Dat was de eerste dodelijke beschieting vanaf de Gazastrook in ruim een jaar tijd. Een kleine Palestijnse groepering, de Ansar al-Sunna, heeft er de verantwoordelijkheid voor opgeëist. Een tweede raket van de groep sloeg in op een leeg stuk land.
Netanyahu
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft donderdag telefonisch overleg gepleegd met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton. Zij poogt de partijen te brengen tot een nieuw Israëlisch-Palestijns vredesproces onder leiding van de VS.
Vrijdag spreken VN-chef Ban Ki-moon, EU-buitenlandchef Catherine Ashton en de Amerikaanse en Russische ministers van Buitenlandse Zaken, respectievelijk Hillary Clinton en Sergej Lavrov, in Moskou over het Israëlisch-Palestijnse conflict.
De vier partijen vormen het zogeheten kwartet voor het Midden-Oosten. Ashton bezocht donderdag de Gazastrook.
Linkje?quote:Op zondag 21 maart 2010 15:45 schreef Louis22 het volgende:
Wat ik nu toch weer in de Volkskrant heb gelezenObama krijgt zijn zorghervorming er misschien niet door vanwege de spanningen met Israel. Om cynisch van te worden.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5404quote:De belediging van de Amerikaanse vicepresident Biden door de Israëlische regering, resulteerde in een vriendenruzie die alleen verliezers kent.
Bezorgd over de verbrokkeling van het Nederlandse politieke landschap? Het kan altijd erger – zie Israël. De Knesset, het Israëlische parlement, telt 12 partijen, waarvan er 5 zijn vertegenwoordigd in de regering van premier Netanyahu. Een zeer grillige constellatie.
Maar doe een stap terug en je ziet eigenlijk slechts twee partijen, schreef de Israëlische econoom Bernard Avishai deze week in The New York Times. Namelijk de partij die koste wat het kost wil vasthouden aan de notie van Groot-Israël, en de partij die bovenal wil voorkomen dat het land nog verder in een isolement terechtkomt. Zeg maar: de partij van de nederzettingen en de partij van (Obama’s) Amerika.
Tweedeling
Deze tweedeling loopt door diverse partijen heen. Zelfs in het Likoedblok zitten aanhangers van de partij van Amerika, die ook een groot deel van de middenpartij Kadima omvat. Op haar beurt kan de partij van de nederzettingen bogen op een aantal sympathisanten in de Arbeidspartij.
Voor seculier ingestelde Israëli’s als Avishai komt de ruzie tussen Israël en de Verenigde Staten over de bouw van 1.600 nieuwe huizen in Oost-Jeruzalem als een, tja, geschenk uit de hemel. Ze verhullen niet wat ze hopen: dat Washington niet weer buigt voor de Israëlische onverzettelijkheid. Ze vinden dat de Israëlische politiek als het ware is gekaapt door de ideologische hardliners en de religieuze partijen. Ze zijn ervan overtuigd dat er in Israël een meerderheid is die, als puntje bij paaltje komt, een vredesakkoord met de Palestijnen zal aanvaarden. Een soort silent majority, die geen principiële bezwaren heeft tegen territoriale concessies, maar waarvan een groot deel zich in de loop der jaren heeft afgekeerd van het vredesproces vanwege de Palestijnse zelfmoordaanslagen, de overname van de Gazastrook door Hamas en de intense vijandigheid van het Iran van de ayatollahs en Ahmadinejad.
Meerderheid
In de kern klopt deze analyse. Peilingen door de jaren heen wijzen uit dat er in Israël inderdaad een meerderheid is die in beginsel een Palestijnse staat aanvaardt in het kader van een algehele vredesregeling met sluitende veiligheidsgaranties. Zelfs ter rechterzijde heeft het concept van de tweestatenoplossing ingang gevonden. De persoon van Netanyahu levert het bewijs daarvan: toen hij in de jaren negentig premier was, wilde hij niet horen van een Palestijnse staat; nu berust hij in deze optie (al is het met forse tegenzin).
Daarmee is niet gezegd dat de regering-Obama een goed houvast heeft om Israël in de controverse over de 1.600 nieuwe huizen in Oost-Jeruzalem haar wil op te leggen. Ik denk eerlijk gezegd dat Netanyahu c.s. wederom aan het langste eind zullen trekken en dat de bouwplannen misschien wel zullen worden vertraagd, maar niet geannuleerd.
Acute crisis
Om meerdere redenen. De eerste ligt in Israël zelf. Niet slechts Netanyahu moet vrezen voor een acute crisis in zijn coalitie als hij de beoogde nieuwbouw in de Joodse wijk Ramat Shlomo zou schrappen.
Een vernederde regering-Obama mist het gezag dat nodig isHet zou iedere Israëlische regeringsleider in grote problemen brengen, omdat het gaat om een wijk die in de meeste vredesscenario’s onderdeel van Israël blijft uitmaken (zij het dat de Palestijnen daarvoor elders compensatie moeten krijgen). Ook in de perceptie van linkse Israëli’s is er een groot verschil tussen nieuwbouw in Oost-Jeruzalem en uitbreiding van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
De tweede reden is dat het conflict tussen Israël en de VS voor het Witte Huis op een zeer ongunstig moment komt. Namelijk nu de regering alles op alles moet zetten om het plan voor de hervorming van de gezondheidszorg door het Congres te loodsen. Daarbij telt letterlijk elke stem. Dat biedt de pro-Israëlische lobby in Washington een uitnemende gelegenheid om de regering via bevriende Congresleden onder druk te zetten. Want het bezegelen van deze hervorming is van cruciaal belang voor de president. Buitenlandse en binnenlandse politiek zijn in dit geval communicerende vaten.
pro-Israëlische lobby
Aan de invloed van de pro-Israëlische lobby worden vaak mythische proporties toegedicht. Nu is die lobby ontegenzeglijk een geduchte kracht, die het iedere bewoner van het Witte Huis zeer lastig kan maken. Maar ze kan geen bergen verzetten. Ook in de VS is de houding ten opzichte van Israël kritischer geworden. Volgens een recente peiling van het bureau Rasmussen ziet 58 procent van de Amerikanen Israël als een trouwe bondgenoot, tegen 70 procent een jaar geleden. Joodse organisaties hebben wel een natuurlijke reflex om voor welke Israëlische regering dan ook in de bres te springen, maar de Joodse gemeenschap is liberaler dan de modale Israëli en laten we niet vergeten dat driekwart van de Joodse kiezers op Obama heeft gestemd.
De vraag is dan ook of voor Israël de zorgen voorbij zijn als Netanyahu met succes zijn been stijf houdt en de regering-Obama daarin opnieuw berust. Weinigen in Israël zullen er wakker van liggen dat Jimmy Carter de Amerikaanse opstelling te weinig evenwichtig noemt. Maar wat wel verontrustend is, of zou moeten zijn, is dat een gezaghebbend militair als David Petraeus, held van de surge, op een recente hoorzitting in de Senaat heeft gezegd dat de voorkeursbehandeling die Israël stelselmatig krijgt, de gematigde krachten elders in het Midden-Oosten verzwakt, Iran versterkt en Al Qaida in de kaart speelt. Ook Israël zelf kan daarvan op afzienbare termijn de weerslag ondervinden. Want een vernederde regering-Obama mist het gezag dat nodig is om een breed en effectief front te vormen tegen Iran, dat nu juist in Jeruzalem wordt gezien als de grootste en meest acute bedreiging.
Plank mis
Of zou alles wat hierboven staat net de plank misslaan omdat Obama het vuurtje van het conflict met Israël doelbewust heeft opgestookt, omdat hij een doorbraak wil forceren en Netanyahu wil dwingen zijn rigide rechts-nationalistische coalitiegenoten in te ruilen voor Kadima van Tzipi Livni? Ik zou willen dat het waar is, maar ik ben bang dat deze president daarvoor niet machiavellistisch genoeg is.
Ok, het ligt dus aan jouw presentatie, niet aan het artikel.quote:Op zondag 21 maart 2010 15:45 schreef Louis22 het volgende:
Wat ik nu toch weer in de Volkskrant heb gelezenObama krijgt zijn zorghervorming er misschien niet door vanwege de spanningen met Israel. Om cynisch van te worden.
Oh nee? Waar klopt mijn parafrasering dan niet?quote:Op zondag 21 maart 2010 16:01 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ok, het ligt dus aan jouw presentatie, niet aan het artikel.
Het gaat om je interpretatie, je wereldbeeld en je duidelijke gebrek aan kennis van Amerikaanse politiek. In Amerika wordt over alles gelobbyd, daar hebben ze Israël niet voor nodig. Het is sowieso in de politiek gebruikelijk, en al helemaal in Amerika, om totaal los van elkaar staande zaken in de politieke arena aan elkaar te verbinden. Dit gebeurt ook in Nederland, maar veel minder expliciet.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:02 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Oh nee? Waar klopt mijn parafrasering dan niet?
Jij legt allerlei dingen in mijn post die er niet in zitten. Ik weet best dat er veel wordt gelobbyd en dat het een legitieme bezigheid is, en als ik het nog niet wist had ik het uit die column kunnen halen. Ik weet ook dat het gebruikelijk is om politiek op die manier te bedrijven, maar daarom keur ik het nog niet goed.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:09 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Het gaat om je interpretatie, je wereldbeeld en je duidelijke gebrek aan kennis van Amerikaanse politiek. In Amerika wordt over alles gelobbyd, daar hebben ze Israël niet voor nodig. Het is sowieso in de politiek gebruikelijk, en al helemaal in Amerika, om totaal los van elkaar staande zaken in de politieke arena aan elkaar te verbinden. Dit gebeurt ook in Nederland, maar veel minder expliciet.
Dus om nou van dit voorval opeens cynisch te worden. Daar wordt ik nu weer een beetje cynisch van.
quote:..
A group of pro-Palestinian demonstrators sailing toward Gaza with humanitarian supplies on Thursday have refused a request by the father of abducted Israeli soldier Gilad Shalit to deliver a package and letter to his son.
Activists rejected Noam Shalit's offer to mediate on their behalf with the government, which has vowed to block the flotilla's entry to Gaza, if they agreed to his request.
...
Hakim had daar een topic over geopend eerder en daar was het een reactie op.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:07 schreef PhysicsRules het volgende:
Wat is de nieuwswaarde van deze artikelen?
Wel recent en ook interessant:
http://www.haaretz.com/ne(...)ilad-shalit-1.292541
[..]
quote:Israel wil bouwplan voortzetten
De burgemeester van Jeruzalem wil doorgaan met de uitvoering van bouwplannen in het betwiste oostelijk deel van de stad, waarvoor 22 Palestijnse woningen moeten wijken. De wijk al-Bustan kan wel een opknapbeurt gebruiken, meent burgemeester Nir Barkat, en de bouwplannen zullen daarvoor zorgen.
Bakat zegde toe dat de Palestijnse woningen worden verplaatst naar elders in de wijk.
Het Palestijns verzet tegen de bouwplannen is groot. Veel Palestijnen zien in de plannen een nieuw teken dat Israël van plan is Oost-Jeruzalem op te eisen door zijn aanwezigheid in het stadsdeel uit te breiden. De Palestijnen zien in Oost-Jeruzalem de hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat.
quote:LONDON - Two Belgian lawyers announced on Wednesday that, working on behalf of a group of Palestinians - including, significantly, one who is a Belgian national - they were intending to charge 14 Israeli politicians, including Ehud Olmert, Ehud Barak, Tzipi Livni and Matan Vilnai, for crimes against humanity and war crimes.
The lawyers, Georges-Henri Beauthier and Alexis Deswaef said they were acting on behalf of 13 Palestinian victims from Gaza, and an additional man - Anouar El Okka, a Belgian doctor of Palestinian origin.
The current charges would be brought against the Israeli leaders using the principle of universal jurisdiction, the lawyers said - and would focus on alleged crimes, including the use of phosperous, committed during the Israeli bombardment of Gaza in January 2009.
In Belgian, the law states that there must be a connection between the crimes and a Belgian citizen in order to successfully prosecute under universal jurisdiction - something El Okka would supply.
This is not the first time the Belgian system has been asked to charge Israeli with such offenses. Just last year, Belgian attorneys, acting on behalf of Belgian nationals with relatives who were wounded or killed in Gaza, petitioned a court there to arrest then Foreign Minister Tzipi Livni upon her arrival in Brussels. However, in that case it seems the connection between the victims and Belgium was not strong enough to follow through with the case.
The most famous case to date involving Belgium and Israel was in 2001 when there was a criminal complaint in Belgium on behalf of 21 survivors of the 1982 massacre at the Shabra and Shatila refugee camps in Beirut. The then Israeli Defense Minister (Ariel Sharon) and members of the Lebanese Christian militia were charged with war crimes, crimes against humanity and genocide. It was after this case that the law was changed to include a clause about a Belgian connection.
http://www.haaretz.com/ne(...)-war-crimes-1.297920
Ik heb toch wel moeite met het uitstrekken van de eigen rechtsmacht van een land over andere landen. Zelfs als het gaat om universele mensenrechten.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:07 schreef paddy het volgende:
OP van Hakim
======
Twee Belgische advocaten hebben een zaak aangespannen tegen veertien Israëlische politici, waaronder Ehud Olmert, Ehud Barak, Tzipi Livni en Matan Vilnai, in verband met oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.
De aanklacht wordt ondersteund door universele regelgeving en zal oa. focussen op het illegale gebruik van fosfor tijdens de aanval op Gaza vorig jaar.
Daar is in het Goldstone rapport al het eea over gezegd.
Eerdere pogingen tot vervolging vanuit GB en België zijn mislukt, oa. door het feit dat de band tussen de slachtoffers en België niet sterk genoeg was. Na deze eerdere uitspraak is de wet veranderd met een ontsnappingsclausule. Laten we hopen dat deze criminelen nu wel worden aangepakt.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |