Is dit al besproken?
Een journaliste van HP/De Tijd (ooit een 'Fortuynblaadje' genoemd) is een tijd land undercover gegaan als stagaire bij de PVV. Ik heb het verslag gelezen en concludeer het volgende:
-De PVV is op dit moment veel te ongeorganiseerd om te regeren. Er is eigenlijk enkel consensus over dat ene partijpuntje, verder is het een bij elkaar geraapte zooi. Er zijn soms interne schermutselingen, al mag gezegd worden dat Geert Wilders de boel strak houdt. Maar met types als Brinkman en Graus zie ik het somber in.
-De PVV is geen nazi-partij. In de gehele actie werd slechts één echt racistische opmerking genoteerd, nota bene van een onbetekenend figuur in de partij. Anti-Islam zijn ze zeker, maar het is geen voortzetting van de Centrumdemocraten oid.
-De PVV graaft zich doelbewust in. De andere partijen zijn stom, evenals de media. De PVV zelf is daarentegen het grote gelijk.
-De meeste PVV-leden komen niet erg snugger over. Het is een club zonder gedeelde visie, behalve dan dus op het integratievlak. Maar elke mogelijkheid om een intellectueel verantwoord debat aan te gaan, intern en extern, wordt gemeden als de pest. Lekker simpel borrelen is het devies.
-De PVV kijkt neer op de kiezer. In tegenstelling tot wat Wilders ons wil laten geloven ('De kiezer heeft altijd gelijk!') is de PVV elitair en hiërarchisch. De gewone man is een politieke speelbal, geen mens met serieuze problemen.
-De PVV'er is ook mens en doet ook lomp. Weinig nieuws lijkt me dat. Maar de roddels zijn soms sappig. Geert Wilders houdt wel van flirten met knappe jonge dames op de afdeling. En hij heeft ooit Erica Terpstra geïmiteerd door als een olifant rond te stampen op de VVD-fractie.
Wie heeft het ook gelezen? Heel erg verassend vond ik het niet. Maar wel werden alle vooroordelen bevestigd (de PVV is een rommeltje, incompetent) behalve dan het vooroordeel dat het stiekeme racisten zijn. Dat valt reuze mee, wat alleen al blijkt uit het feit dat menig PVV-prominent met een allochtone vrouw samen is (waaronder een ex-miss Curacao). Geen enge boze racisten dus, maar wel een partij zonder echte meerwaarde voor onze democratie als je het mij vraagt. Laat de VVD maar eens komen met een serieuze rechtsbuiten met ideeën en een sterke achterban. Dan kunnen de dummies lekker naar de SP overlopen!