bronquote:Nibud: Studieschuld aanmelden bij BKR
’Student leent te veel’
Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden.
Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden – gemiddeld 12.500 euro – van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning, het afsluiten van een telefoonabonnement of het aanschaffen van een auto op afbetaling.
De BKR zou gaan gelden voor zeker 131.000 van de 650.000 studenten: één op de vijf leent volgens de nieuwste cijfers van de Informatie Beheer Groep (IBG) ruim 350 euro per maand erbij naast de prestatiebeurs. Doorberekend komt dit neer op een studieschuld van bijna 17.000 euro na afloop van de opleiding. Dat is zo’n enorm bedrag dat het Nibud denkt dat de dreiging van een BKR-registratie de studenten zou afschrikken zoveel te lenen.
De Landelijke Studentenvakbond reageert geschokt op het pleidooi van het Nibud.
bronquote:’Na studie geen huis of auto’
„Een BKR is niet het juiste middel. Straks zijn we klaar met studeren, vinden we een baan en kunnen we geen huis of auto kopen”, zegt voorzitter Gerard van Oosterwijk van de Landelijke Studentenvakbond.
„Het is terecht dat men iets wil doen tegen de stijgende studieschulden, maar doe dat dan door betere in- formatie te geven. Waarom voert de IB-Groep niet eerst een gesprek bij het aangaan van grote leningen.”
Moraal
Volgens het Nibud zal het zo’n vaart niet lopen. Net als het BKR stelt het dat uit een positieve BKR-registratie juist ook een uitstekende betaalmoraal kan blijken. Problemen zouden pas echt ontstaan wanneer iemand betalingsachterstanden geregistreerd heeft staan.
Hypotheekdeskundige Harrie-Jan van Nunen en financieel planner Kapé Breukelaar zijn ook voorstander van de registratie van studieschuld, mits banken die het BKR-register raadplegen een studieschuld goed beoordelen. „Een investering in je toekomst is iets anders dan een krediet bij een postorderbedrijf”, aldus Breukelaar.
De IB-Groep laat weten geen mening te hebben over de oproep tot een BKR-registratie voor studieschulden. „Studenten kunnen echter niet onbeperkt erbij lenen bij ons. Het maximum is 850 euro per maand”, meldt woordvoerder Thea Jonkman. Doorberekend zou bij deze maximale lening een studieschuld ontstaan van 40.000 euro.
Nederland is een kenniseconomie, als je dit soort maatregelen gaat nemen zal het afschrikken om te gaan studeren (sommige mensen hebben dat geld echt nodig)quote:Op vrijdag 5 februari 2010 07:56 schreef Netsplitter het volgende:
Leuk, hoe lang is men van plan om studenten een hand boven het hoofd te houden?
Ja en?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:17 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Nederland is een kenniseconomie, als je dit soort maatregelen gaat nemen zal het afschrikken om te gaan studeren (sommige mensen hebben dat geld echt nodig)
Lekkere motivatiequote:Op vrijdag 5 februari 2010 07:34 schreef Mylene het volgende:
Dus meer lenen dan nodig is, een BKR-registratie als gevolg.
En dus langer over je studie doen waardoor het langer duurt voordat je een nuttig belastingbetalend lid van de maatschappij bent.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 07:34 schreef Mylene het volgende:
In plaats van maximaal lenen meer werken.
Dan zou het niet excessief zijn.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:28 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Iemand die geen ouders heeft die mee willen betalen krijgt een registratie. Hetzelfde geldt voor iemand die vanwege ziekte bijvoorbeeld langer over z'n studie doet.
en zo zijn er altijd uitzonderingen op de regelquote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:28 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Lekkere motivatie![]()
Waar zie jij in hemelsnaam een link tussen `meer lenen dan nodig is' , en de registratie?
Iemand die geen ouders heeft die mee willen betalen krijgt een registratie. Hetzelfde geldt voor iemand die vanwege ziekte bijvoorbeeld langer over z'n studie doet.
Ja, daar is het een studententijd voor. Tijd voor studie en persoonlijke groei, niet om krom te liggen om nog een beetje rond te komen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:37 schreef MrNiles het volgende:
maar het feit blijft dat de meest het opmaken aan leuke dingen ipv geld verdienen met werken om te leven
De consequenties kunnen dus een BKR registratie zijn. In dat opzicht is het ook geen slecht idee.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:42 schreef motorbloempje het volgende:
Aan de andere kant: een beetje student moet gewoon zelf zo slim zijn om te weten wat de consequenties van lenen is, of dat nu bij de DUO of bij de bank is.
3x per jaar op vakantie gaan etc. Ik ken mensen die de leenbedragen opgespaard hebben en nu na hun studie, zonder baan, vanuit de WW, lekker op vakantie gaan. Hier een weekje, daar een weekje, om vervolgens te denken dat die schuld wel kwijtgescholden wordt wanneer je maar lang genoeg 5-10 uurtjes blijft werken vanuit de ww of bijstand. Hoezo plank voor de kop.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:15 schreef MrNiles het volgende:
Wat ik sowieso niet snap is dat mensen meer geld uitgeven dan ze hebben.
OK, geld lenen voor een huis....maar om een auto/scooter te kunnen kopen en te kunnen stappen
Dit komt er een beetje op neer dat je best een plank voor je kop mag hebben omdat persoonlijke groei blijkbaar gelijk staat aan vrijheid blijheid. Van krom liggen groei je ook enorm, misschien wel meer dan van met schuim op je bek en de tong uit je mond over een Spaans strand kruipen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:41 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja, daar is het een studententijd voor. Tijd voor studie en persoonlijke groei, niet om krom te liggen om nog een beetje rond te komen.
Ah, zie hier de toekomstige faillietquote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:41 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja, daar is het een studententijd voor. Tijd voor studie en persoonlijke groei, niet om krom te liggen om nog een beetje rond te komen.
Welcome to the real world zou ik bijna zeggen. Waarom zou je een studieschuld niet noteren bij BKR, en een schuld bij de Wehkamp wel ?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:05 schreef Seneca het volgende:
Mij lijkt dat een goed idee, ik bouw een studieschuld op van 15.000 euro, en vervolgens zit ik opeens met een BKR notering opgescheept waar geen sprake van was op het moment dat ik de schuld maakte.
En wat is er precies mis met een BKR notering?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:05 schreef Seneca het volgende:
Geweldig! Dus eerst kleden ze de stufi zo ver uit zodat ik wel MOET werken naast m'n studie. Van m'n basisbeurs kan ik immers nog niet eens m'n huur betale, laat staan boeken, kleren, eten, drinken, ziektekostenverzekeringen, etc.
Vervolgens hamert de overheid erop dat ik in plaats daarvan beter zo veel mogelijk kan gaan lenen, zodat ik me volledig kan richten op m'n studie. Immers, zo'n lening kun je onder gunstige voorwaarden aangaan bij de IB groep. Mij lijkt dat een goed idee, ik bouw een studieschuld op van 15.000 euro, en vervolgens zit ik opeens met een BKR notering opgescheept waar geen sprake van was op het moment dat ik de schuld maakte.
Vieze hondenJe baseert je keuzes op beloftes die de overheid doet, en op het moment dat je niet meer terug kunt veranderen ze de regels. Als ze dit met terugwerkende kracht invoeren sta ik straks op het Malieveld. Dit is echt de druppel
Ik heb geen probleem met die notering, maar bij de beslissing om te gaan lenen heb ik meegenomen dat een studieschuld me geen BKR notering op zou leveren. De overheid heeft er echter een handje van om de spelregels eenzijdig te veranderen op het moment dat je niet meer terugkunt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
En wat is er precies mis met een BKR notering?
Het is heel normaal dat ze centraal bijhouden hoeveel mensen lenen.
En dan nog tijd over om hier 42 posts per dag neer te plempen met een totaal van 49275quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:03 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
doorsnee week voor mij, en dan is dit eigenlijk nog 'rustig'. Paars is bestuur, groen mijn eigen dingen. Tijd tussen colleges door zijn ook voor studie, godzijdank. Normaal heb ik ook nog een stuk of 2 commissievergaderingen per week en een bestuursvergadering om de week... Sport nog 3 a 4 keer per week om gezond en fit te blijven en ga nog wel eens voor mijn ontspanning naar de film met mijn vriend.
Ik werk, ik studeer en ik heb bestuurszaken af te handelen. Feest niet excessief, maar moet wel mijn huur betalen. Vakanties doen we zo low budget mogelijk, met de tent, op de motor, elke avond zelf koken, rijst en macaroni meemaargoed... 'later als we groot zijn' kunnen we altijd nog luxer op vakantie.
hihi, ik postte echt heel veel 'vroeger' maar het is de laatste maanden wel dramatisch minder gewordenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:12 schreef dramatiek het volgende:
[..]
En dan nog tijd over om hier 42 posts per dag neer te plempen met een totaal van 49275
Maar goed, niet iedereen is hier zo wijs mee bezig als jij en daar gaat het dan net om. Niet iedereen kijkt verder dan de komende 6 maanden en stemt het gedrag dan ook af op die horizon.
Ja hoor.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:59 schreef Bootje84 het volgende:
Ah, zie hier de toekomstige failliet
Met zo een instelling kom je er wel
De gemiddelde post modereren is inderdaad net even anders dan een Frost uitpluizen!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:15 schreef motorbloempje het volgende:
hihi, ik postte echt heel veel 'vroeger' maar het is de laatste maanden wel dramatisch minder gewordenwaar ik vroeger regelmatig in de top 10 stond, komt het nu regelmatig voor dat ik alleen in SES kijk/kom om de boel te regelen als mod-taak en dan verder gewoon bezig ben met andere dingen. Maar Fok! is wel een soort van ontspanning voor me. 's avonds na het studeren, of even als pauze tussendoor lezen en posten vind ik erg leuk! En ja, dan kom je wel aan veel posts
Met een BKR-registratie ben je aan de goden overgeleverd. Banken kijken alleen maar of je er een hebt en niet wat voor registratie het is.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
En wat is er precies mis met een BKR notering?
Het is heel normaal dat ze centraal bijhouden hoeveel mensen lenen.
Je móet niet op kamers om te kunnen studeren... En als je thuis woont heb je aan veel minder per maand wel genoeg om rond te komen..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:16 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja hoor..
Ik werk inmiddels praktisch fulltime omdat me een baan aangeboden werd die zeer goed bij m'n studierichting past terwijl ik m'n studie afrond en heb stufi al lang stopgezet.
Hoeveel denk je dat studenten krijgen man? Die 850 euro in de maand, daarvan gaat tegenwoordig iets van 400euro naar de huur en vaste lasten en 200 naar de onderwijsinstelling. En niet elke studie is een pretstudie waarbij je er nog even lekker een zware baan naast legt.
Dat je aan de goden overgeleverd bent is natuurlijk gewoon flauwekul.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Met een BKR-registratie ben je aan de goden overgeleverd. Banken kijken alleen maar of je er een hebt en niet wat voor registratie het is.
Bijvoorbeeld: Als je een credit card hebt heb je vaak al een probleem om een hypotheek te regelen. Eerst cc opzeggen. Dan hypotheek regelen. Dan weer cc aanvragen.
Maar dat is het niet. De voorwaarden zijn extreem gunstig, de rente is zeer laag (vergelijkbaar met de spaarrente), en als je problemen hebt met terugbetalen kun je draagkrachtmeting aanvragen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:42 schreef motorbloempje het volgende:
Men moet beseffen dat bijlenen net zo 'ernstig' is als lenen bij je bank,
Niet iedereen groeit op in de buurt van z'n studie druif. M'n ouders wonen op anderhalf uur rijden.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:22 schreef Bootje84 het volgende:
Je móet niet op kamers om te kunnen studeren... En als je thuis woont heb je aan veel minder per maand wel genoeg om rond te komen..
Leuk het zielige verhaal maar wat heeft het met die registratie te maken?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:24 schreef kirsten. het volgende:
Christ. Als dit plan doorgaat weet ik niet hoe ik eventueel aan geld zou kunnen komen. van de 90 euro die ik aan stufi krijg kan ik niet m'n studie betalen. Die kost minimaal 120 euro in de maand. Ik woon niet op mezelf, omdat dat gewoonweg niet te bekostigen is. Boekengeld heb je dan ook nog even, evenals de verplichte dingen die gaande het studiejaar aangeschaft moeten worden ( denk bv. even aan 130 euro aan blokboeken, bepaalde papieren,).
Mijn studie is zo onregelmatig dat ik geen normale vaste baan kan vinden. Ik heb 3 jaar lang op zaterdag en zondag gewerkt, maar 1 dag vrij is geen overbodige luxe als je een drukke studie aan het doen bent. Nu werk ik dus alleen maar op zaterdag, maar dat is ook geen vetpot en het zou fijn zijn als ik íets kon sparen voordat ik bv. op uitwisseling ga wat weer extra geld kost( en vertel me niet dat jullie dat niet zouden doen als je de kans had, dat geloof ik echt niet.)
Mijn zusje gaat over 2 jaar ook studeren, en mijn ouders dragen wel wat bij, maar wat ze aan mij moeten bijdragen moeten ze ook aan m'n zusje bijdragen. Dit gaat dus natuurlijk niet lang duren. dan MOET ik wel bijlenen, omdat ik anders de studie geeneens kan betalen. Ik feest niet, ik drink nooit ( en dan ook echt nooit), als ik thuis ben bereid ik braaf mijn tentamens voor en winkel vrijwel nooit.
Vertel mij dan nog maar eens wat er goed is aan dit plan. Ik zie het namelijk niet zo zitten om over 5 jaar met een studieschuld van 20.000 euro te zitten en dit als BKR registratie te hebben.
Mits je dus niet achteraf nog eens op zo'n BKR-lijst terecht komt...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:24 schreef eleusis het volgende:
Maar dat is het niet. De voorwaarden zijn extreem gunstig, de rente is zeer laag (vergelijkbaar met de spaarrente), en als je problemen hebt met terugbetalen kun je draagkrachtmeting aanvragen.
Nee, 5 uur per dag in de trein zitten om bij je Universiteit te komen, dat is bevorderlijk voor je studie. Idiootquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Je móet niet op kamers om te kunnen studeren... En als je thuis woont heb je aan veel minder per maand wel genoeg om rond te komen..
Ja, een mooie cirkel krijg je dan. We gaan studenten verneuken om te voorkomen dat ze zichzelf verneuken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:27 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mits je dus niet achteraf nog eens op zo'n BKR-lijst terecht komt...
nee, idd, de voorwaarden zijn gunstiger, maar dat maakt het niet logisch dat er makkelijk over gedacht wordt zeg maar, zo van ' laat ik maar extra bijlenen, dan kan ik luxer op vakantie en meer stappen', want dat is een nadeel van die gunstige voorwaarden: de drempel wordt lager.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:24 schreef eleusis het volgende:
[..]
Maar dat is het niet. De voorwaarden zijn extreem gunstig, de rente is zeer laag (vergelijkbaar met de spaarrente), en als je problemen hebt met terugbetalen kun je draagkrachtmeting aanvragen.
Feit dat ik gewoon niet te boek wil staan met een lening, zeker als je alle verhalen hoort over BKR-registraties en hoe je daar bij bepaalde punten op geweigerd wordt?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:27 schreef Godtje het volgende:
[..]
Leuk het zielige verhaal maar wat heeft het met die registratie te maken?![]()
Ze registreren het zodat je niet ook nog eens naar de bank loopt om daar ook 50.000 te lenen en dat je na de studie met veel grotere problemen zit.
Dat trek je toch ook echt niet op die max 850e in de maand zonder een bijbaan of een zwaar sponsorende papa en mama.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:31 schreef kirsten. het volgende:
Dus even om de reacties die straks gaan komen van 'ja ze verdienen het met 3x op vakantie te gaan per jaar', dit doen ze echt niet allemaal.
Vraag het me af hoor. als je niet op jezelf woont, maar gewoon thuis, dan heb je per maand ongeveer 120/130 euro studiekosten ( geneeskunde meer,), ongeveer 40 euro aan boekenkosten, laten we zeggen nog 100 euro aan andere dingen die je uitgeeft. dan hooud je dus van de 850 euro 600 euro per maand over. 600 x 12 is in mijn boekje 7200 euro, nou daar kan ik echt wel 3 keer van op vakantie. ALs je op jezelf woont dan houd je laten we zeggen misschien 100 euro per maand over. Dan wordt het wat lastiger inderdaad. Maar het kán wel. Dit is allemaal wel zonder extra bijbaan, met bijbaan mag je er nog ongeveer 300 a 400 euro extra per maand bijrekenen als je een beetje goed betaald baantje hebt en wat meer werkt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
Dat trek je toch ook echt niet op die max 850e in de maand zonder een bijbaan of een zwaar sponsorende papa en mama.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:26 schreef nietzman het volgende:
[..]
Niet iedereen groeit op in de buurt van z'n studie druif. M'n ouders wonen op anderhalf uur rijden.
Ik ken Friezen die in Maastricht studeren gast.
Als je een studie volgt die maar op 1 universiteit te volgen is in Nederland heb je wel een hele exotische keuze gemaakt imo..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:27 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nee, 5 uur per dag in de trein zitten om bij je Universiteit te komen, dat is bevorderlijk voor je studie. Idioot
moet dat je er dan van weerhouden om die studie te volgen? Lijkt me een hele slechte zaak. Op kamers gaan is soms gewoon een noodzaak, ook al willen vele FOK!Kers het anders zien en zien het als een luxe.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
[..]
Als je een studie volgt die maar op 1 universiteit te volgen is in Nederland heb je wel een hele exotische keuze gemaakt imo..
Niet relevant. Dan nog moet ik gewoon de mogelijkheid hebben om die studie te volgen. Zelfs als er wel andere Universiteiten zijn waar ik die studie kan volgen heb ik misschien wel redenen om de ene Universiteit te prefereren boven de andere (bijv. kwaliteitsverschil). Dan mag je financiele positie geen belemmering zijn in je keuzevrijheid voor een bepaalde Universiteit/studie.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
Als je een studie volgt die maar op 1 universiteit te volgen is in Nederland heb je wel een hele exotische keuze gemaakt imo..
De meeste masters worden maar op 1 universiteit gegeven, daar onderscheiden ze zich juist in. Daarnaast is er ook veel verschil in kwaliteit.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
ja, stel je voor dat je je keus baseert op wat je leuk vindtquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
[..]
Als je dan de keuze maakt om op kamers te gaan, moet je niet zeuren dat je krap bij kas zit..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:40 schreef Seneca het volgende:
[..]
Niet relevant. Dan nog moet ik gewoon de mogelijkheid hebben om die studie te volgen. Zelfs als er wel andere Universiteiten zijn waar ik die studie kan volgen heb ik misschien wel redenen om de ene Universiteit te prefereren boven de andere (bijv. kwaliteitsverschil). Dan mag je financiele positie geen belemmering zijn in je keuzevrijheid voor een bepaalde Universiteit/studie.
Ja, dus?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
Eigen keuze dus eigen consequentie.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:41 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja, stel je voor dat je je keus baseert op wat je leuk vindt
het gaat niet alleen om of het op meerdere plekken gegeven wordt, het gaat ook om de kwaliteit van een opleiding, de specialisaties van een bepaalde universiteit. En daarbij vind ik dat het uit huis gaan er ook bij hoort
basisbeurs is 93 euro oid, en uitwonende beurs is 260 euro. van beiden kan je je studie niet betalen/ je huur niet betalen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:43 schreef SuperWeber het volgende:
Beetje vreemd plan in mijn ogen. Zeker omdat het een voormalige student na zijn studie erg zal beperken in zijn mogelijkheden. Lang niet alle studenten krijgen de ouderlijke bijdrage die van hun ouders volgens het DUO verwacht wordt. Sommige studenten krijgen in dat geval alleen een basisbeurs (~200 euro) en bijbaantje doet nog eens 200-400 euro extra en thats it. Volgens mij heeft iemand in de bijstand zonder te werken al een hoger inkomen (en recht op huursubsidie e.d.). Dit soort gevallen kunnen niet anders dan lenen. In dat geval heeft zo iemand een schuld van 15.000 tot 20.000 euro aan zijn broek hangen. Een BKR registratie hiervan kan grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld het kopen van een huis.
Dan koop je dat huis wat later of je stelt je wensen bij. Een schuld is een schuld of die nu tegen 2% of 15% staat, dat maakt vrij weinig verschil in mijn ogenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:43 schreef SuperWeber het volgende:
Beetje vreemd plan in mijn ogen. Zeker omdat het een voormalige student na zijn studie erg zal beperken in zijn mogelijkheden. Lang niet alle studenten krijgen de ouderlijke bijdrage die van hun ouders volgens het DUO verwacht wordt. Sommige studenten krijgen in dat geval alleen een basisbeurs (~200 euro) en bijbaantje doet nog eens 200-400 euro extra en thats it. Volgens mij heeft iemand in de bijstand zonder te werken al een hoger inkomen (en recht op huursubsidie e.d.). Dit soort gevallen kunnen niet anders dan lenen. In dat geval heeft zo iemand een schuld van 15.000 tot 20.000 euro aan zijn broek hangen. Een BKR registratie hiervan kan grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld het kopen van een huis.
Daar komen we weer met eigen verantwoordelijkheid. Die is zogenaamd heilig in dit land. Maar alleen als er wat te halen valt voor de overheid. De basisbeurs afschaffen? Meteen doen! Studenten moeten zelf verantwoording nemen voor het feit dat ze willen studeren. Maar vervolgens wel diezelfde studenten zo zwaar mogelijk belasten als ze eenmaal succes hebben door hun eigen keuzes.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Eigen keuze dus eigen consequentie.
En wat als je niet anders kan? Eigen schuld dikke bult? Laat me niet lachen, als jij in Groningen woont en de enige studie die jij wil doen zit in Maastricht, dan ga jij ook niet elke dag 8 uur treinen om daar te komen, maar mooi daar op kamers wonen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Jij wilt graag dat studenten tot hun 26ste bij hun ouders thuis blijven zitten. Wat als je in een boerengat woont met een slechte busverbinding pakweg 2 uur reizen van de dichtsbijzijnde universiteit (ja dat bestaat ook in Nederland). Je denkt toch niet werkelijk dat het doenlijk is voor een student om dit jaren vol te houden. Niet te vergeten dat het voor een jongere ook goed en normaal is om onder moeders vleugels vandaan te kruipen. Sterker nog in sommige Europese is het abnormaal om na je 20ste nog thuis te wonenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:43 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Als je dan de keuze maakt om op kamers te gaan, moet je niet zeuren dat je krap bij kas zit..
Elke keuze heeft een consequentie. Als je niet tegen de consequentie kan, moet je een andere keuze maken.
Wat Bootje84 denk ik wil zeggen is dat je dan maar geen studie moet gaan doen die je leuk vind. Zo wordt Nederland namelijk een kenniseconomiequote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:46 schreef kirsten. het volgende:
[..]
En wat als je niet anders kan? Eigen schuld dikke bult? Laat me niet lachen, als jij in Groningen woont en de enige studie die jij wil doen zit in Maastricht, dan ga jij ook niet elke dag 8 uur treinen om daar te komen, maar mooi daar op kamers wonen.
Het maakt voor mij verschil dat het ene een studieschuld, en dus een grote investering in je toekomst is, en het andere een normale lening, die voor eigen plezier ( nieuwe auto, nieuwe tv, leuke vakantie) wordt afgenomen ( uitzonderingen daargelaten hoor). Ik vind dat dat wel degelijk iets uit zou moeten maken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dan koop je dat huis wat later of je stelt je wensen bij. Een schuld is een schuld of die nu tegen 2% of 15% staat, dat maakt vrij weinig verschil in mijn ogen
Of heb je gewoon een weldoordachte keuze gemaakt en ben je niet gezwicht voor een minder leuke studie die toevallig wél in de buurt van je ouders zitquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
[..]
En dan? In een nieuwe stad met je starterssalaris de particuliere huurmarkt op?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dan koop je dat huis wat later of je stelt je wensen bij. Een schuld is een schuld of die nu tegen 2% of 15% staat, dat maakt vrij weinig verschil in mijn ogen
Mjah, ik zie inderdaad dat je zelf de meest generieke non-studie doet die we op dit moment hebben in dit land. MER.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:44 schreef Bootje84 het volgende:
Ja, want alle andere BKRregistraties worden veroorzaakt door een lening voor een tv of een vakantie... Kom op zeg, een huis kopen is ook investeren in je toekomst. Waarom zou je niet een paar jaar na je studie kunnen zorgen dat je netjes je lening aflost en vervolgens over gaan tot de koop van een huis. Die hele BKRregistratie wordt pas een echt probleem als je niet aan je betalingsverplichting voldoet.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:47 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Het maakt voor mij verschil dat het ene een studieschuld, en dus een grote investering in je toekomst is, en het andere een normale lening, die voor eigen plezier ( nieuwe auto, nieuwe tv, leuke vakantie) wordt afgenomen ( uitzonderingen daargelaten hoor). Ik vind dat dat wel degelijk iets uit zou moeten maken.
Tegenwoordig schijnt dat normaal te zijn; je komt van school, kan nog helemaal niks, wil wel een bruto salaris van > 2500 euro per maand, en natuurlijk een kast van huis + dikke auto voor de deur.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 07:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik kon na m'n studie ook niet meteen een huis en auto kopen. Eerst een paar jaar werken, vast contract zien te krijgen en wat sparen, en daarna pas een huis en auto.
Is dat nu zo vreemd?
Ik ken ze niet hoor. Goed, ze doen wel eens af en toe iets leuks, maar het geld gaat er bij lange na niet aan op.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:37 schreef MrNiles het volgende:
[..]
en zo zijn er altijd uitzonderingen op de regel
maar het feit blijft dat de meest het opmaken aan leuke dingen ipv geld verdienen met werken om te leven
Aan de andere kant proberen ze studenten te stimuleren een stage in het buitenland te nemen, krijg je een basisbeurs waarvan je kamer niet eens te betalen is, moet je in de kortst mogelijke tijd af studeren en heb je nauwelijks tijd voor een bijbaan als je de voorgeschreven uren aan je studie besteedt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:51 schreef dramatiek het volgende:
[..]
3x per jaar op vakantie gaan etc. Ik ken mensen die de leenbedragen opgespaard hebben en nu na hun studie, zonder baan, vanuit de WW, lekker op vakantie gaan. Hier een weekje, daar een weekje, om vervolgens te denken dat die schuld wel kwijtgescholden wordt wanneer je maar lang genoeg 5-10 uurtjes blijft werken vanuit de ww of bijstand. Hoezo plank voor de kop.
Zie verder veel studenten echt veel op vakantie gaan. Ik mag er ook niet over beginnen want blijkbaar heeft een student daar tegenwoordig recht op (,minimaal 3 vakanties) Je moet natuurlijk wel wat van de wereld zien. Zo worden ze natuurlijk wel allemaal goede consumentjes, fijn op de pof blijven leven totdat de kip kaal is. En vooral niet met geld om leren gaan.
Omdat een studieschuld is aangegaan omdat je ging leren voor een baan - en de kosten daarvan niet van te voren kon sparen. Er wordt van uitgegaan dat je die schuld terugbetaald als je een baan krijgt. Een schuld bij de Wehkamp is anders omdat je daar ook eerst voor had kunnen sparen. Bovendien worden studenten belastingbetalende mensen (die dus bijdragen aan de maatschappij). Als je dat steeds meer ontmoedigd, zit zometeen iedereen in de laagste inkomensschalen of de bijstand en krijg je geen belasting meerquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Welcome to the real world zou ik bijna zeggen. Waarom zou je een studieschuld niet noteren bij BKR, en een schuld bij de Wehkamp wel ?
In beide gevallen zul je moeten aflossen. Dus stel dat je ooit een hypotheek gaat aanvragen zullen beide aflossingen meegenomen worden in je leencapaciteit (jeukwoord maar goed).
De werkdruk op een MBO komt dan ook niet eens in de buurt van die van een Universiteit.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Als de flexibiliteit door alle partijen nou eens wordt ingezet, dus door:
- de school
- de student
- de werkgever
Dan kan de student toch gewoon werkend zijn geld verdienen? Ik had hier helemaal geen problemen mee destijds en was reeds om mijn 18de cum laude afgestuurd op het MBO.²
dat dus.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tegenwoordig schijnt dat normaal te zijn; je komt van school, kan nog helemaal niks, wil wel een bruto salaris van > 2500 euro per maand, en natuurlijk een kast van huis + dikke auto voor de deur.
Zonder twijfel, dat neem ik probleemloos van je aan.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:51 schreef Seneca het volgende:
De werkdruk op een MBO komt dan ook niet eens in de buurt van die van een Universiteit.
Yeah, 'tegenwoordig'. Want twintig jaar geleden was de stufi niet tien keer hoger, de OVkaarten niet all-week en kosten de kamers dertig keer minder. De meest verwende studenten zitten al op dat pluche.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
Tegenwoordig schijnt dat normaal te zijn; je komt van school, kan nog helemaal niks, wil wel een bruto salaris van > 2500 euro per maand, en natuurlijk een kast van huis + dikke auto voor de deur.
Een schuld tegen 15% of tegen 2%, waarbij de laatste alleen maar hoeft te worden terugbetaald als je genoeg inkomen hebt en na 15 jaar terugbetalen (waarbij wegens draagkracht niets te hoeven betalen meetelt als terugbetalen) wordt kwijtgescholden... dat maakt nogal verschil. De eerste zal makkelijk problematisch kunnen worden. De tweede... dat is vrijwel onmogelijk.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:46 schreef Sjeen het volgende:
Een schuld is een schuld of die nu tegen 2% of 15% staat, dat maakt vrij weinig verschil in mijn ogen
Ja, dat is best een optie... Want als je het goed gedaan hebt op je universiteit, dan is je starterssalaris heus geen lachertjequote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:50 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
En dan? In een nieuwe stad met je starterssalaris de particuliere huurmarkt op?
Ik beweer niet dat ik het eens ben met de basisbeurs afschaffen maar iedereen acht het in Nederland "normaal " dat alles in de studententijd vergoed moet worden.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Daar komen we weer met eigen verantwoordelijkheid. Die is zogenaamd heilig in dit land. Maar alleen als er wat te halen valt voor de overheid. De basisbeurs afschaffen? Meteen doen! Studenten moeten zelf verantwoording nemen voor het feit dat ze willen studeren. Maar vervolgens wel diezelfde studenten zo zwaar mogelijk belasten als ze eenmaal succes hebben door hun eigen keuzes.
Ook deze vlieger gaat niet voor iedereen op...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Right... OV is al 15 jaat niet meer allweek, de thuiswonende beurs was 90 gulden en de uitwonende 125 gulden en een kamer kreeg je niet voor minder dan 300 gulden. Kortom, BS...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:52 schreef nietzman het volgende:
[..]
Yeah, 'tegenwoordig'. Want twintig jaar geleden was de stufi niet tien keer hoger, de OVkaarten niet all-week en kosten de kamers dertig keer minder. De meest verwende studenten zitten al op dat pluche.
En als je na je studie niet direct een baan vindt? Vooral nu is het erg lastig aan een baan te komen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, dat is best een optie... Want als je het goed gedaan hebt op je universiteit, dan is je starterssalaris heus geen lachertjeKwestie van je wensen aanpassen aan je mogelijkheden...
Ik snap niet wat je stufi in de studententijd te maken heeft met de verwachtingen die je hebt nadat je afgestudeerd bent. Lets face it; de student van tegenwoordig stelt onrealistische targets.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:52 schreef nietzman het volgende:
[..]
Yeah, 'tegenwoordig'. Want twintig jaar geleden was de stufi niet tien keer hoger, de OVkaarten niet all-week en kosten de kamers dertig keer minder. De meest verwende studenten zitten al op dat pluche.
Dus dat. Laat staan als je ook nog eens moet gaan aflossen. Dat red je alleen als je gaat samenwonen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Een redelijk huisje op de particuliere huurmarkt, daar betaal je al gauw meer dan 800 euro maand voor. Met een startsalaris van om en nabij de 1400 netto is dat natuurlijk niet te betalen en ben je dus redelijk chanceless.²
Ik zei, uitzonderingen daargelaten, een huis is natuurlijk ook een investering voor de toekomst. Van de volwassen mensen met leningen die ik ken ( en gelukkig zijn dat er niet zo heel veel), hebben de meeste leningen voor een nieuwe plasmascherm, een mooie auto en een nieuwe bank.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, want alle andere BKRregistraties worden veroorzaakt door een lening voor een tv of een vakantie... Kom op zeg, een huis kopen is ook investeren in je toekomst. Waarom zou je niet een paar jaar na je studie kunnen zorgen dat je netjes je lening aflost en vervolgens over gaan tot de koop van een huis. Die hele BKRregistratie wordt pas een echt probleem als je niet aan je betalingsverplichting voldoet.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik het heb geprobeerd. Met als resultaat dat of mijn salaris niet toereikend was (sommige makelaars) of in andere gevallen (waar er geen inkomenseis was) nam de woning de meer helft van mijn salaris in beslag.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, dat is best een optie... Want als je het goed gedaan hebt op je universiteit, dan is je starterssalaris heus geen lachertjeKwestie van je wensen aanpassen aan je mogelijkheden...
Wie wil werken kán werken. Alleen misschien niet wat je wilt doen. Als je geld nodig hebt moet je doen wat je kan doen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:55 schreef Xaryna het volgende:
[..]
En als je na je studie niet direct een baan vindt? Vooral nu is het erg lastig aan een baan te komen.
Wat doe jij op zaterdag en zondag precies?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef Tiggerman het volgende:
stel een lager plafond in voor het lenen, gooi collegegelden omlaag, gooi kamerhuurprijzen omlaag.. en dan kan ik met de mindere lening leven. Mijn studie ziet er zo uit, dat ik welliswaar 1 hele vrije ochtend heb en laat dit nou net de maandag zijn waarop ik dus weer moet reizen om van thuis naar mijn kamer te gaan. 360 euro kamer (net iets bovengemiddeld --> 340 geloof ik), 150 collegegeld, 50 zorg, 100 voor eten e.d. dus minimaal 660 kwijt alleen aan de basics
ik ga denk ik bedrijven benaderen voor sponsoring
Meer het feit dat al die mensen denken; ach, ik redde het ook makkelijk dus nu moet dat ook lukken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je stufi in de studententijd te maken heeft met de verwachtingen die je hebt nadat je afgestudeerd bent. Lets face it; de student van tegenwoordig stelt onrealistische targets.
Ga jij maar eens proberen een voltijd master theoretische informatica te doen, en daarnaast genoeg tijd over te houden om te werken en een fucking auto te kunnen betalenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:58 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Wie wil werken kán werken. Alleen misschien niet wat je wilt doen. Als je geld nodig hebt moet je doen wat je kan doen.
Iedereen in Nederland is nu gewoon fucking lui geworden.
Studie en bijbaantje gaan niet meer samen
Werken kan alleen als het bij jouw opleiding past (als dat zo is, is dat alleen een pré)
Ik woon zelf ook op 1,5 uur reizen van mijn school. Met de auto is dit te doen in 20 min. Hoor je mij zeuren? Nee. Ik hoef niet op kamers. Spaar liever nu centen zodat ik later een mooi koophuis kan roggelen. Als ik klaar ben met school staat er bij mij een mooi bedrag op de rekening aan de positieve kant en niet 20.000 in de min..
Het BKR registreert, verder niets... Dus als jij je aan de betalingsverplichting houdt die afgesproken is met de verstrekker van de lening, gebeurt er verder helemaal niets...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:58 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik zei, uitzonderingen daargelaten, een huis is natuurlijk ook een investering voor de toekomst. Van de volwassen mensen met leningen die ik ken ( en gelukkig zijn dat er niet zo heel veel), hebben de meeste leningen voor een nieuwe plasmascherm, een mooie auto en een nieuwe bank.
Bovendien, wie garandeert dat de BKR de betalingsverplichting hetzelfde ziet als DUO? Bij de DUO mag je in kleine beetjes ( ik geloof minimum 25 euro p/m) afbetalen, maar als het BKR liever heeft dat je in hoog tempo even alles aflost, dan moet ik nog een goedebetaalde baan zien te vinden waarvan ik 500 euro/maand kan afstaan. Want stufi is er dan uiteraard niet meer bij dus van het salaris moet je dan ook betalen waar je woont.
Nu moet ik hier wel bij zeggen dat dit laatste een beetje buiten mijn kennisgebied valt, dus ik wéét niet of het BKR andere regels mag hanteren. Wie kan mij hier wijzer over maken?
ok, dan is mijn laatste argument onzin.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het BKR registreert, verder niets... Dus als jij je aan de betalingsverplichting houdt die afgesproken is met de verstrekker van de lening, gebeurt er verder helemaal niets...
Nog nooit als starter een hypotheek proberen te krijgen? Zelfs een creditcard en een persoonlijk krediet dat ongebruikt is (maar theoretisch wel opgenomen kan worden) kan al reden zijn tot diskwalificatie.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het BKR registreert, verder niets... Dus als jij je aan de betalingsverplichting houdt die afgesproken is met de verstrekker van de lening, gebeurt er verder helemaal niets...
teren op mn ouders geld, studeren, sociaal netwerk onderhouden en op oproepbasis werkenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat doe jij op zaterdag en zondag precies?
Jawel, is gelukt ookquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:02 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nog nooit als starter een hypotheek proberen te krijgen? Zelfs een creditcard en een persoonlijk krediet dat ongebruikt is (maar theoretisch wel opgenomen kan worden) is al reden tot diskwalificatie.
Nee, kwestie van de doorlopende kredieten en creditcards snel opzeggen. Het gaat erom dat je wel degelijk buitengesloten kan worden ook als je prima betaalgedrag hebt op je BKR-"leningen".quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Jawel, is gelukt ookKwestie van wensen aanpassen aan mogelijkheden...
auto is pure luxe..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ga jij maar eens proberen een voltijd master theoretische informatica te doen, en daarnaast genoeg tijd over te houden om te werken en een fucking auto te kunnen betalen
Dat dus, ik werd 10/15 jaar geleden al voor gek verklaard dat ik thuis bleef, want daar had je geen vrijheid etc etc. Nu heb ik vrijheid, en betalen zij nog af aan de IBG..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Behalve dan dat men het meeneemt in de berekening voor de hypotheek.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:00 schreef Sjeen het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |