http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M10quote:The M20 is an inline-6 piston engine by BMW.
Initially designated M60, the 12-valve, belt driven SOHC design was introduced in the 1977 BMW 520/6 and 320/6 as an entirely new design. With displacements ranging from 2.0 to 2.7 liters, it was the "little brother" to the larger BMW M30 engine. It had 91mm bore-spacing instead of 100mm of the M30. It was intended to replace the larger displacement 4-cylinder motors and was born out of BMW's conviction that a small six had more development potential than a large four (i.e. 2 liters+)
Powering the E21 and E30 3-Series, as well as E12, E28 and E34 5 Series cars, it was produced for nearly two decades, with the last examples powering the E30 325i touring built until April 1993. By that time, the newer twin-cam M50 engines with 4 valves per cylinder had already been used in the E36 and E34 for a couple of years.
77-93 (16 jaar) vs 61-87 (26 jaar) dusquote:The BMW M10/M12 was an I4 piston engine produced from 1961 to 1987. Displacement ranged from 1499 cm3 to 1990 cm3.
The engine was designed by noted engineer and race driver Baron Alex von Falkenhausen. He was asked to design a small-displacement (1.3 L) engine, but felt that this would be insufficient for the company's future needs. Therefore, he designed a block that could be expanded to 2.0 L and delivered it at 1.5 L.
The design was very successful, with over 3.5 million produced, and it served the company for over 25 years.
Daar heb ik geen idee van, ligt er ook een beetje aan wat je aan wil passen natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:11 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoeveel PK winst kunnen we +/- boeken met webertjes..?
Gelijk spelquote:Op dinsdag 9 februari 2010 09:40 schreef Catch22- het volgende:
Volgens mij is dat ook het langst gevoerde blok binnen BMW of niet?
Het ETA blok is juist gemaakt om de zuinigheid.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:12 schreef Turquaz52 het volgende:
Of gewoon een ETA blok, maar dat vind ie denk ik niet leuk met dat verbruikvan 1.8 na 2.7
Ik heb slechts een 318i, maar door het schakelgedrag heb ik wel 't idee dat ie er bij mij ook in zit. Bij de volgende APK en remmenbeurt even zekerstellen dat ie aanwezig is, zo ja, weg ermee. Niet vergeten de koppeling te ontluchtenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:53 schreef k_man het volgende:
Iemand ervaring met (verwijderen van) CDV? clutch delay valve
Ik moet het ook nog steeds laten doen. Is zo gepiept. M'n koppeling begint al een beetje te slijten, maar de E46 staat er om bekend dat het gewoon RAMPZALIG schakelt. Kan niet wennen eraan en als ik in een E30 / E36 stap heb je het zo onder controle. Moet dus wel die CDV zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 10:53 schreef k_man het volgende:
Iemand ervaring met (verwijderen van) CDV? clutch delay valve
En hoe zuinig is een ETA blok dan? Hoeveel km doet ie op 1 liter bij normaal rijgedragquote:Op dinsdag 9 februari 2010 13:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het ETA blok is juist gemaakt om de zuinigheid.
Overigens worden de M10 blokken ook wel vaker gebruikt voor turbo-projecten.
Maar veel sneller zal die 316i niet worden dunkt me. Volgens mij is een swap een stuk goedkoper als je vermogenswinst wilt uit dat soort blokken.
het ETA blok was niet zo'n succesquote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:32 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
En hoe zuinig is een ETA blok dan? Hoeveel km doet ie op 1 liter bij normaal rijgedrag
Maar die waren toch traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:52 schreef metallicattim het volgende:
[..]
net zoals de Diesels... die deden ook niet veel beter als de benzineslurpers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |