quote:Op dinsdag 2 februari 2010 07:29 schreef Aaiphone het volgende:
Je moet echt iets meer geduld hebben Rob! Dat hoort bij deze hobby. Ik vind het persoonlijk al snel dat je deze vissen erin hebt gedaan maar wacht met de tweede serie aub nog minimaal een weekje.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:13 schreef ook_gek het volgende:
Gaat lekker he? Problem na probleem na probleem.
Laat die bak nu 2 weken met rust kap met ijzer en plantenvoeding. En blijf met je handen uit die bak. Elkedag verrander je wel wat zo te lezen. Zo krijgt je vak nooit de tijd om een balans te vinden.
Ga die tijd eens gebruiken om je in te lezen. En met inlezen bedoel ik niet alleen dat geen er uit te halen wat jij wil lezen!
Je hebt je duidelijk niet goed ingelezen dat is hier duidelijk te zien!
Jij hebt als doel een aquarium zo snel mogelijk zo mooi mogelijk te krijgen en met zo veel mogelijk vissen.
Dat werkt dus zo niet! Eerst 2 tot 3 weken wachten na opbouwen om een juiste evenwicht te krijgen. Je filter gaat de juiste bacterien vormen om je waterwaardes goed te krijgen. Zelfde als je planten, laat ze met rust. Ze moeten eerst aan het licht en water wennen. Doen ze dat niet, gaan ze dood.
Anders gezegt, haal die betonne plaat voor je kop weg en neem iets aan. Jij hebt nul comma nul geduld.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:23 schreef NeoDweezil het volgende:
Nou bij deze wat foto's van mijn bak, ik weet het is nog niet echt heel veel soeps.... Ik heb hem nu een goeie maand lopen en doe er steeds weer wat in en weer wat uit. Op het moment zit er veel pest in qua planten, maar dit ga ik nog veranderen voor een aantal wat grotere planten
Zo was ie na de tweede week, planten sloegen nog niet echt aan, en water was nog niet helemaal fantastisch....
[ afbeelding ]
Deze heb ik gister gemaakt, water is nu mooi helder en nog wat kleine dingen toegevoegd
[ afbeelding ]
Mijn Cory's(tenminste klein gedeelte het zijn er in totaal 7)
[ afbeelding ]
En mijn Ramirezi (heb ik een koppetje van)
[ afbeelding ]
Ik wil nog een keer wat meer schuilplekken maken
Ik heb als het goed is m'n gold dust zwanger, deze heeft een stip op d'r kont en dikke buik, en als ie dus zwanger is zijn ze van een silver molly(heb geen dust mannetje) dus dat zal een mooie verrassing worden![]()
En een van m'n aneus draagt eieren volgens mij maarja leggen doet ie niet, afwachten maar.... heb gelezen over een legtruck maarja om nou een 260 liter bak half leeg te halen om ze eieren te gaan laten leggen....
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:37 schreef versteegrob het volgende:
[..]
Hier moet ik even op inhaken. Heb inderdaad weinig geduld maar alles wat ik heb gedaan was met een gedachten erachter. De achterwand kon ik er na 2 uur in zetten (Bron: Guppy in Ede), ik heb 4 uur gewacht. De vissen konden na 3/4 dagen erin worden gezet icm ozon apparaat van philips (Bron': meerdere lfs en verschillende fora's) en de waardes waren oke. Nu moet ik inderdaad geduld hebben en aankijken hoe het gaat en dat zal ik zeker doen.
Verder verander ik niet dagelijks grote dingen hoor, af en toe een plantje verplaatsen of zoals vandaag 3 stenen, kokosnoten toevoegen en een bruissteen. Maar mijn geduld wordt inderdaad op de proef getest
Doel valt wel ook wel mee, mijn bestand is met zorg en liefde gekozen, is niks mis mee maar op naar deel 25
Dit is echt klote om te lezen..quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:51 schreef Vinboy het volgende:
Een speciaalzaak in tropische vissen dreigt ten onder te gaan omdat de energietoevoer is afgesloten. Daardoor zouden duizend vissen binnen enige dagen sterven.
Dat zegt een woordvoerder van de verhuurder DIG/Bodopuwpand.nl. Die heeft geprobeerd te bemiddelen in de betalingsachterstand van de speciaalzaak Hanselman in Rotterdam.
De betalingsachterstand is volgens de verhuurder een gevolg van de economische crisis. Het energiebedrijf Eneco liet weten dat het bedrijf al maanden geleden is gewaarschuwd. Hanselman was telefonisch niet bereikbaar.
Bron: www.rijnmond.nl
nog ff over dat nieuwsbericht, staat in de reacties dat die kerel opgelicht is door de medeeigenaar....quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:27 schreef versteegrob het volgende:
Las het ook maar die man betaalt al maanden geen huur he. Dus snap het opzich wel van Eneco.
Welke lichttijden hebben jullie de lampen eigenlijk aan? Ik van 14 uur - 00 uur
Net de bruissteen geinstalleerd, ziet er goed uit.
Heb 2 grote stukken kienhout, 1tje zit al 5dagen onder water en de ander zinkt gelukkig wel dus die heb ik erop gelegd. Moet gewoon geduld hebben...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:49 schreef NeoDweezil het volgende:
[..]
nog ff over dat nieuwsbericht, staat in de reacties dat die kerel opgelicht is door de medeeigenaar....
ehmm mijn aquarium gaat ook op een klokkie aan en uit van 09.00 tot 22.00. Planten groeien als een gek
Enne je hout nog niet gezonken? hoelang heb je dat er nu inzitten dan? ik heb er ook een redelijk groot stuk inzitten deze heeft een dag in een bak staan weken met een steen erop, misschien dat je er ook een op kan leggen in je bak, want als het nog bovenin drijft gaat het natuurlijk wel even duren omdat hij bovenin geen water krijgt... Dan moet ie het zelf omhoog trekken van onder... Het is maar een tip
Gaat rap inderdaad.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:10 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hahaha
Hier gaan we weer gewoon verder he
Tja heb alle planten gratis gekregen, daar zeg ik geen nee tegen:)quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:26 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als het nu al vol wordt, wacht maar totdat de planten aanslaan
Welke vier vissen zijn erbij gekomen? Neem tenminste aan dat je geen jonge kardinaaltjes hebt gekregen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:26 schreef versteegrob het volgende:
heb er nu 24 uur vissen in,
Je vergeet het woordje 'uur' te lezenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:34 schreef Stali het volgende:
[..]
Welke vier vissen zijn erbij gekomen? Neem tenminste aan dat je geen jonge kardinaaltjes hebt gekregen.
En weer. Moest twee keer kijken.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:41 schreef Aaiphone het volgende:
[..]
Je vergeet het woordje 'uur' te lezen
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:09 schreef versteegrob het volgende:
Wil het toch voorstellen mijn vriendin en ik hebben echt 2 super mooie discus vissen gezien in de lfs. Het ging een koppel/paar ze waren rood met turquoise, echt super. Al gesproken met de lfs en volgens hun kan het prima en zelfde zegt aquarium speciaalzaak Guppy uit Ede. Maar op het net lees je overal dat ze per 5 moeten worden gehouden. Wat gebeurd er als ik dat koppel haal? Ze zwemmen nu ook met ze tweeën in de winkel en zijn nog vrij klein. Qua waterwaardes komt mijn aquarium goed overeen. Verder is mijn aquarium lekker hoog, 70cm wat goed voor de discus vis is.
Begint het al laat voor je te worden?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:59 schreef Stali het volgende:
[..]
En weer. Moest twee keer kijken.
Wat stom is dat..
Ik mag wel wat meer slaapuren hebben, dat is wel waar.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Begint het al laat voor je te worden?
ook echt doen danquote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:29 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik mag wel wat meer slaapuren hebben, dat is wel waar.
Vanavond maar eens vroeg.
quote:Ook in veel variateiten mogelijk. Afgebeelde exemplaren zijn 2 en 2,5 cm. Dat is ook bijna de max. grootte.
Deze slakken hebben in het water een beige huis met roodbruine stippen.
Torenslakken woelen je bodem door en eten restvoer op. Ze zijn dus een beetje de regenwormen van je aquarium.
Ook deze zijn alleen een plaag bij overvoedering.
Liever blijf je niet stil want het is heel erg leuk om te volgen allemaal.quote:
Praktijk maar op het andere forum zeiden ze zelfs dat er kans dat was dat al me vissen dood zouden gaan, en dat ik ruim 50% water moest verversen, beetje overdreven. Maar heb nu een mooie stoel naast me aquarium gezet, kan ik mooi tv kijken en en naar me aquarium kijken.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Je hoeft niet stil te blijven, als je maar van je bak blijft nu
Maar wie geloof je eerder? Mensen die er echt ervaring mee hebben, of theoretische praat?
Mijn water heeft echt geen nitriet waarde van 0 hoor.. Zweeft echt tussen de 5 a 15. En apart dat daar dan toch geen vissen in doodgaan? Nah, in de natuur is het toch ook geen perfect water?
Heb je een linkje naar het andere forum?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:11 schreef versteegrob het volgende:
[..]
Praktijk maar op het andere forum zeiden ze zelfs dat er kans dat was dat al me vissen dood zouden gaan, en dat ik ruim 50% water moest verversen, beetje overdreven. Maar heb nu een mooie stoel naast me aquarium gezet, kan ik mooi tv kijken en en naar me aquarium kijken.![]()
Maar je kan toch geen 15mg nitriet in je water hebben ? als ik op de teststrip van tetra kijk zie ik dat je bij vanaf 5mg moet gaan verversen. Met nitraat moet je gaan verversen vanaf 100mg maar dit is allemaal theorie. Geloof jullie eerder. Deze hobby test wel mijn geduld en jullie ook![]()
Ben altijd nogal obsessief als ik ergens aan begin![]()
Liefste zou ik gelijk alle vissen kopeninc. 2 discus vissen maar dat gebeurd niet hooor
Die twee stenen zijn lastig inderdaad. Laat ze gewoon liggen tot je aquarium en planten aan zullen slaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:13 schreef versteegrob het volgende:
Pierre/Stali jullie als vaste adviseurs en kenners wat vinden jullie van de indeling van mijn kokosnoten en 2 stenen? Mooie verdeling of te veel?
So true!Je haalt echt de woorden uit me mond, vooral aquaforum.nl echter hebben ze soms goede berichten. Zit ook op punkyfish.nl die is al wat meer laagdrempelig.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:26 schreef Stali het volgende:
[..]
Heb je een linkje naar het andere forum?
Hou er rekening mee dat het gros van de vissenliefhebbers het liefst alles volgens het boekje doen en daarin zo flexibel zijn als een betonnen vloer.
Ik heb me ooit eens geregistreerd op een diehardvissenforum en ik heb daar enorme ruzie gehad en veroorzaakt tussen users daar dat ik gewoon een hekel kreeg aan vissenliefhebbers. Want denk je wat daar zal gebeuren als ze zien dat ik maar twee maanvissen hou in mijn bakje van 100 liter. Die encyclopedieën zullen me daar compleet afknallen. Hier heb ik de situatie uitgelegd en word nergens afgebrand want de situatie is nu eenmaal zo en ik doe mijn best en ze hebben eieren gelegd.
Deze reeks vind ik totaal anders, veel vriendelijker en behulpzamer i.p.v. van dat betweterige haantjesgedrag en post hier daarom ook graag. Denk ook echt dat je veel aan de adviezen van onder andere Perry kunt hebben omdat hij relaxt is en niemand iets wil opleggen maar duidelijk veel ervaring heeft opgedaan en veel gelezen heeft en eigenlijk ook nog niet zo heel lang onderweg is met zijn twee aquaria.
Doe wat je wilt maar voel je nergens bezwaard, je bent de eerste niet die alles graag te goed wilt doen.
No worries.
Voeren is een lastig iets inderdaad.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:07 schreef versteegrob het volgende:
Morgen voor het eerst diepvriesvoer geven aan me visjes. Even over het voeren, kan nergens vinden hoevaak je vissen moet voeren en vooral hoeveel. Ja het moet binnen 5min op zijn maar heb nu vlokvoer van Tetra en diepvriesvoer maar heb 20 kardinaal tetra wat is dan normaal. Vind het moeilijk in te schatten.
Grrrr het is 00 uur geweest en de lampen zijn weer uit dus kan niet meer kijken.
Laat je vooral niet ontmoedigen. Pik er gewoon uit waar je wat aan denkt te hebben en hou rekening met het feit dat ook hier vast wel een user hoopt dat het bij jou enorm misgaat. Je moet niet vergeten dat de meeste mensen beginnen met een klein bakje en dan langzaam naar groter gaan. En jij begint een hobby en geeft zomaar ineens meer dan 1200 euro uit dat bevalt vast niet elke user op zo'n forum.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:04 schreef versteegrob het volgende:
[..]
So true!Je haalt echt de woorden uit me mond, vooral aquaforum.nl echter hebben ze soms goede berichten. Zit ook op punkyfish.nl die is al wat meer laagdrempelig.
Maar waarom zou een maanvis wel in een 100l wel kunnen en een discus niet in 300l.
nou dat valt best mee. Het is gewoon een hele duidelijke en directe toon. Want lief doen helpt toch noet dat heb je kunnen zien!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:10 schreef Stali het volgende:
Rob, echt, blijf er nu eens met je handen vanaf.
Ik vond Ook_gek een beetje een verkeerde toon tegen je aanslaan.
Ik hoop dat deze users van zich willen laten horen. Het kan nl. best zo zijn en het is ook zo dat deze reeks ineens veel harder loopt. Ik vind het heel erg leuk in ieder geval maar dat hoeft niet iedereen zo te vinden. Als er echt onder de stamgasten bezwaren zijn dan maak ik in overleg met de moderators een afsplitsing voor aquaria voor beginners of iets in die zin.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:39 schreef ook_gek het volgende:
Dat hele gedrag stoort mij en naar mijn idee ook anderen. Het lijkt wel een openlijn verbinding voor hem.
Heb het ze beiden ook gezegd.quote:
laat voor op staan dat ik een bericht als dit ook erg jammer vind!quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:56 schreef Stali het volgende:
Ik vind het nl. veel erger dat ik deze week ineens PM contact heb gekregen met twee aquariumbeginners die een zwaar algenprobleem hebben en hier niet eens durven te posten.
Een discus is een hele andere soort vis dan een maanvis.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:04 schreef versteegrob het volgende:
Maar waarom zou een maanvis wel in een 100l wel kunnen en een discus niet in 300l.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 01:32 schreef ook_gek het volgende:
[..]
laat voor op staan dat ik een bericht als dit ook erg jammer vind!
Maar de vragem die de afgelopen dagen gesteld zijn, zijn basis dingen die je moet weten voor je aan een aquarium begint.
Filter bevat bacterien die je bak in evenwicht houden. Deze bacterien moet zich gaan vormen en groeien. Dus binmen een maand je filter schoonmaken lijkt me dan niet slim.
Je bak na een week vullen met vissen is vragen om
problemen! Minimaal 2 weken en het liefst 3 weken met rust laten voor ke iets gaat doen.
Als je goed had gelezen, en je wat meer naar mijn verhaal had gekeken wist je dat ik het Philips Tropical Aquarium Purifier apparaat gebruik. Dit apparaat is door wetenschappers 2 jaar getest, enkele lfs (Uraka.nl, Guppy.nl, Wesdijk.nl hebben het weken getest en zij bevestigen ook dat je met dit systeem de start heel erg kan versnellen, je kan hiermee ongeveer na 3 dagen al de eerste vissen erin doen, gaat dit goed dan kunnen de andere vissen er een week later in. Hiermee wil ik laten zien dat ik echt het beste voor heb, heb vooraf nog de waardes goed gemeten en de vissen zijn tot nu toe super vrolijk.
Als je water verbeteraars gebruikt of plant voeding. Hoid je dan aan de juiste hoeveelheden.
Hij krijgt meer dan genoeg advies en gaat dan toch volledig zijn eigen gang! Met alle gevolgen van dien!
Laat duidelijk zijn dat ik iedereen een mooi aquarium gun en er van uit gaat dat je als je een aquarium neemt je goed inleest. Uit veel dingen is gewoon duidelijk dat of hij dit niet gedaan heeft, of dat hij lekker eigenwijs blijft doen.
Valt wel mee, zoek af en toe de bevestiging
Wat niet vergeten moet worden is dat wanneer alle adviezen in de wind geslagen worden, mensen minder snel de zin krijgen om nog te reageren!
En het is juist leuk dat het topic lekker loopt. Maar de vragen ik heb een kokosnoot en een steen verplaatst wat vinden jullie gaat toch echt vervelen na 5x en tevens kan dat niet de bedoeling zijn van dit topic?
Je hoeft toch niet alles te lezen en als mensen wel reageren op mijn vraag, uhhh wat is het probleem dan?
En iedereen maakt fouten in het begin, dat heb ik ook gedaan. Maar als iemand je een advies geeft handel daar dan ook naar. Of vraag het niet.
Zozo
Er zijn hier een aantal mensen die echt veel heel veel veratand hebben en je een duidelijk advies geeft en soms op de simpelste manier verteld waarom iets gebeurd. Hulde voor die mensen. En ik denk dat we blij mogen zijn met perry dat hij zo veel geduld heeft.
Met Perry beb ik heel blij en Stali ook bijvoorbeeld
Nu ook weer. Krijgt al meerdere keren het advies om uit ze bak te blijven. Hoe sluit hij af, over 2 dagen me laatste planten er in doen. Welk deel van blijf de komende tijd met je vingers uit het water niet?
Er komen morgen planten binnen dus dan lijkt het me logisch om ze erin te vissen![]()
Een aquarium moet rijpen om zo een stabiel even wicht te vormen.
Elke keer een verrandering verstoort dat evenwicht. Zeker in het begin bij het opzetten van een bak.
En users hoeven niet bang te zijn om hier te posten omdat ze hun bak niet zo mooo vinden als die hier. Datbis vaak een mengelmoes van smaak, tijd en geld. Je kan het zo gek mogelijk maken.
Een aquarium van 100 euro kan de zelfde problemen krijgen als een aquarium van 5000 euro.
Zeker weten, alleen een groter aquarium is makkelijker stabiel te houden omdat niet iedere liter invloed heeft op de waardes.
Kom net uit Dieren heb daar nog wat bijgehaaldquote:Op zondag 31 januari 2010 14:53 schreef NeoDweezil het volgende:
Vissenbestand
- 3 Maanvissen
- 7 Corydorassen (3X corydoras aeneus, 2X corydoras panda, 2X corydoras sterbai)
- 2 Gold Dust Molly
- 5 5 streepbarbelen
- 11 Silver Molly (had er twee maarja....)
- Schooltje Tetra's
- 3 Zwaarddragers(weet zo niet welk soort)
- 2 L nummers (weet ook zo niet welke
- 2 Zoenvissen (vind ze maar helemaal niks maarja m'n meissie vond ze mooi)
- 2 Mikrogeophagus ramirezi
quote:3 Maanvissen
2 L144
4 Cory Panda
5 Purperkoppen
2 Siamese algeneters
8 Kardinaaltetra
1 Dwergkreeft
1 Waaierhandgarnaal
He, tof dat je post.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:26 schreef Faithfulness het volgende:
Ik moest meeposten van iemand. Zal geen namen noemen (*wijst naar Stali*).
Begonnen met een 30 liter bakje een jaar geleden. Al snel kwam daar een 120 liter voor in de plaats. Zodra wij gaan verhuizen komt een nog grotere bak, momenteel kunnen wij die niet kwijt
Onze Vissies:
- 5 x Zebra Danio (die komen uit de 30L bak)
- 4 x Synodontis Petricola Dwarf (3 nog niet volwassen)
- 4 x Black Molly (waaronder 1 baby)
- 2 x Siamese Algeneter Gold
- 1 x Corydoras panda
Laatstgenoemde is de enige overlevende van een ziekte in de bak die enkel de Corydoras' aantastte. We wachten nog een week of twee om te kijken of deze niet ook "ineens" drijft voor we er nieuwe bijzetten. Maar het ziet er goed uit ^^
Heb al een heleboel mooie foto's voorbij zien komen hier, zal binnenkort eens wat foto's van mijn bak proberen te maken!
Jep, bij mijn nieuwe bak hetzelfde. Binnen 2 weken was het uit zichzelf vastgegroeid, dus het touwtje heb ik er weer vanaf gehaaldquote:Op woensdag 3 februari 2010 16:02 schreef versteegrob het volgende:
Echt? Cool, dacht ze erop moesten blijven, ben benieuwd of het aanslaat.
Wat mooi zeg.quote:Op woensdag 3 februari 2010 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Oke, ff net een foto gemaakt van mijn garnalenbakje. Zitten Crystal Black's, Crystal Red's, Bijtje en Vuurgarnalen in. Ook nog 10 Rubytetra's (oftewel vuurtetra's)
[ afbeelding ]
Tis maar een 50 liter bak. En binnenkort begin ik aan het leeggooien van mijn 160 liter hoekbak, achterwand maken en nieuw vissenbestand opbouwen. Maar alles op zijntijd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |