quote:
Een discus is een hele andere soort vis dan een maanvis.
Discussen zijn eigenlijk ook altijd rustig, en kunnen niet tegen drukte/stress. Daar worden ze ziekjes van, maar dan ook echt letterlijk. Uiteindelijk zal een gezonde discusvis ook groter worden dan een gezonde maanvis.
Daarbij is een maanvis over het algemeen rustig, maar als ie pissig is, of achter eten aan zit, is het echt een druktemaker.. Omdat het 2 zo'n verschillende vissen zijn, krijg je dat soort dingen.
Wat lees ik hier verder toch allemaal

Bedankt dat jullie mijn geduld zo waarderen, maar geduld is een schone zaak. Ik leg sommige dingen liever 10x uit, dan dat iemand een vaag antwoord krijgt waar ze niks mee kunnen, of dat ze het wellicht niet begrijpen.
Want uiteindelijk willen we er allemaal toch voor zorgen dat onze geliefde aquarium vriendjes vrolijk door de bak zwemmen.
In mijn ogen bestaan er geen domme vragen, alleen domme antwoorden

En mensen die niet durven te posten, komop! We kunnen er samen wel uitkomen. Foto's zijn niet verplicht, maar soms leidt dat er toe, dat we tips of ideeen kunnen geven. En je bak moet je uiteindelijk toch (gedeeltelijk) naar eigen smaak bouwen.
Iedereen mag z'n vragen stellen, en ik wil iedereen helpen.
Ook al zijn ze wellicht niet precies volgens boekje begonnen, dan wil het niet zeggen dat het aquarium plan gedoemd is te mislukken. Er is altijd wel iets van te maken.
Op fora zoals venivedivissie, aquaforum etc lopen idd mensen die alles 100% volgens het boekje willen doen. Ik heb toevallig al een paar boekjes in me handen gehad, en daar las ik ook tegenstrijdige dingen, dus dat klopt ook gewoon niet altijd. Werk met logisch verstand, en neem vaak de middenweg..
Ook ik heb me daar ooit aangemeld, en ze werden bij mij dus ook boos. Maar ik had ook uitgelegd dat de jonge maanvissen hooguit een half jaar in de huidige bak bleven. Nou, ze krabbelde weer allemaal terug hoor. Zelf hou ik er niet van op die manier te antwoorden, dus ik zal het zelf nooit doen. (achteraf bleek 1 maanvis al reeds vergroeid te zijn toen ik em kocht, maargoed ik heb me best gedaan)
Stali, het was toch laat geworden he?

@ook_gek; een garnalenbak is prachtig! Ik heb het eerst in een Aqua60 gehad, en er zaten 30 garnalen in, maar dat was erg weinig kwam ik achter. Een Aqua40 was een beter idee geweest. Ik ben benieuwd hoe jij die van jou maakt.
Binnenkort ga ik me 100liter bak ombouwen tot garnalenbak. Dus dat wordt een bakje met heel veel garnalen, en een paar kleine vissies (rasbora galaxy oid)
Weet je wat ik wel mooi vind; iedereen heeft het altijd maar over het water laten rijpen, maar juist om ervoor te zorgen dat er een ecologisch systeem ontstaat, zul je er iets in moeten doen (behalve je inrichting). Anders kan er geen echte bacterie cultuur opstarten. Mij is toendertijd geadviseerd om er een voedingstablet in te gooien, zodat dat kan gaan rotten en er wat op gaat starten. Dan na enkele weken even de waterwaardes meten, en indien ok mogen de vissen erin.
Nu heb ik zelf toen met de Aqua60 het een en ander geprobeerd, en ik merkte dat het na een week prima was voor garnalen/vissen. Uiteraard wilde ik voor de garnalen nog even wachten, omdat ze best kwetsbaar zijn. De Rasbora galaxy's heb ik er toen na een week ingezet, en 12 van de 15 hebben het overleefd. 3 ervan waren in het filter beland.
En dat binnen een half uur na plaatsing, want ik was ff een panty gaan halen voor het filter. Dacht dat dat wel kon voor een half uur. Nou niet dus..

Maargoed, daar heb ik ook weer van geleerd

Maar bij mijn grote bak heb ik wel wat langer gewacht, en die draait nu al een week of 4/5. Dus eind van de week komen daar een paar vissen in. Nog niet alles, want ik wil de nitrietpiek een beetje spreiden

(en omdat ik dan het gedrag van deze vissen wat beter kan bestuderen)
Dus eventuele nieuwelingen met vragen; stel ze!

We helpen jullie graag.