Dat!quote:Op maandag 1 februari 2010 20:59 schreef BasEnAad het volgende:
Ja, het water stroomt me in de mond als ik er aan denk. Het liefst bereid ik al het eten met een vers pepertje en knoflook.
babipangang is heerlijk maar scherp/pittig eten? Neequote:Op maandag 1 februari 2010 20:57 schreef Winner_Taco het volgende:
Sommige mensen jammeren al als de Babi Bangang gekruid is but not me
Alleen de laatse jaren niet té heet want dan proef je je eten niet meer en schijt je elke dag vuur
Flikker maar eens een Bhut Jolokia door je etenquote:Op maandag 1 februari 2010 21:00 schreef MissMSX het volgende:
Laatst een potje extra hete sambal bij de toko gekocht. Zelfgemaakt, niet van die laffe fabrieksbende. Die is echt vlammenwerpen
Dat wordt de volgende stapquote:Op maandag 1 februari 2010 21:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Flikker maar eens een Bhut Jolokia door je eten
Ik heb altijd het gevoel dat wasabi in no-time m'n voorhoofdsholte openbrandt.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:35 schreef _Arual_ het volgende:
Ben nu verkouden, dus even niet.
Gewoonlijk wel wasabifan.
Ah, jij ook? Ik vind het heerlijk, maar het getuigt wel van een zeker... masochismequote:
Ja, maar juist als je verkouden bent heeft pittig eten alleen maar voordelen:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 01:03 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ah, jij ook? Ik vind het heerlijk, maar het getuigt wel van een zeker... masochisme![]()
sambal van de toko valt ook wel meequote:Op maandag 1 februari 2010 21:00 schreef MissMSX het volgende:
Pittig eten is
Laatst een potje extra hete sambal bij de toko gekocht. Zelfgemaakt, niet van die laffe fabrieksbende. Die is echt vlammenwerpen
Al een keer gedaan viel harstikke mee en was nog lekker ook!quote:Op maandag 1 februari 2010 21:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Flikker maar eens een Bhut Jolokia door je eten
mjah valt vast mee!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 01:03 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ah, jij ook? Ik vind het heerlijk, maar het getuigt wel van een zeker... masochisme
Afijn, hoe dol ik ook ben op heet eten, ik doe het zeker niet elke dag; ik merk dat mijn smaak afvlakt als ik het te vaak doe, en dat ik dan ofwel te pittig kook voor anderen, ofwel voor mezelf op zoek moet naar nog heter.
*heeft nog een fles superhete saus staan; Coqui Fire Komodo Dragon, heat factor 10. Bij factor 5 brandt je tong flink, bij factor 7 zweet je al stevig... Ben benieuwd.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 02:03 schreef loonytik het volgende:
Pittig eten![]()
![]()
[..]
sambal van de toko valt ook wel mee![]()
wel pittiger dan de standaard dat wel
[..]
Al een keer gedaan viel harstikke mee en was nog lekker ook!me familie vondt het alleen wat minder
[..]
mjah valt vast mee!
de pittigste saus die ooit heb gehad is deze
http://www.hotsauceworld.com/maddog357hot.html
Het gevolg van die saus is dat niemand meer een van me pittige sauzen durft te pakkeneen drupje is al genoeg om je mond in de fik te steken voor een kwartier. staats zelfs een hele disclaimer op die fles
ik krijg van wasabi altijd een soort explosie in mijn achterhoofd....quote:Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik heb altijd het gevoel dat wasabi in no-time m'n voorhoofdsholte openbrandt.
Ik vind dat al geen saus meer das gewoon peper extractquote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:19 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Probeer "The source" 7,1 miljoen op de Scoville schaal dus 10 x sterker dan die maddog en tevens heetste saus ter wereld
En anders kun je altijd over gaan op pure Capsaïcine, al is dat geen saus.
Het geeft mij ook altijd die kick in mijn hoofdquote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik krijg van wasabi altijd een soort explosie in mijn achterhoofd....
Die saus die je aangeeft is "slechts" 750k scoville.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 02:03 schreef loonytik het volgende:
Al een keer gedaan viel harstikke mee en was nog lekker ook!me familie vondt het alleen wat minder
mja maar die saus brandt anders als de bhut jolokiaquote:Op dinsdag 2 februari 2010 12:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Die saus die je aangeeft is "slechts" 750k scoville.
De Bhut Jolikoia is ruim over 1 miljoen, dus wel een stukje pittiger als het goed is
Dan komt het wel goed losquote:Op maandag 1 februari 2010 22:35 schreef _Arual_ het volgende:
Ben nu verkouden, dus even niet.
Gewoonlijk wel wasabifan.
Deze lijkt nog meer dan dubbel zo heet te zijn anders: http://www.hotsauceworld.com/hsw1600.htmlquote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:19 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Probeer "The source" 7,1 miljoen op de Scoville schaal dus 10 x sterker dan die maddog en tevens heetste saus ter wereld
En anders kun je altijd over gaan op pure Capsaïcine, al is dat geen saus.
Die gozer stelt zich zo ontzettend aanquote:
Ja alleen het prijskaartje is heel wat meer als et dubbelequote:Op maandag 8 februari 2010 11:39 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Deze lijkt nog meer dan dubbel zo heet te zijn anders: http://www.hotsauceworld.com/hsw1600.html
[ afbeelding ]
quote:
Omdat hij 16 millions Bair sauce heet ?quote:Op maandag 8 februari 2010 11:39 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Deze lijkt nog meer dan dubbel zo heet te zijn anders: http://www.hotsauceworld.com/hsw1600.html
[ afbeelding ]
Ga jij even in een post van 'ik maak je belachelijk' naar 'oei, ik ben zelf belachelijk'.....quote:Op dinsdag 9 februari 2010 02:38 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Omdat hij 16 millions Bair sauce heet ?
Pure Capsaïcine zit tussen de 15.000.000–16.000.000 op de Scovilleschaal. Dus die "saus" zou pure capsaïcine moeten bevatten hetgeen een chemische verbinding is.
Als die waarden al ZOUDEN kloppen zou het dus niet om een saus gaan maar gewoon pure Capsaïcine dat men in een potje gestopt heeft
edit
De waarden kloppen wel en het is dus idd pure Capsaïcine .
En aangezien pure Capsaïcine kristalvormig is vind ik de naam "hottest sauce" niet correct.
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:39 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ga jij even in een post van 'ik maak je belachelijk' naar 'oei, ik ben zelf belachelijk'.....
Maar goed, flink heet in ieder geval.
quote:Op zondag 14 februari 2010 15:48 schreef Drijfsijs het volgende:
Ik heb een adjuma-verslaving![]()
Ik kan zelfs niet meer genieten van een broodje kaas als er geen adjuma op zit.
quote:Op maandag 15 februari 2010 14:28 schreef Heatseeker het volgende:
Ik hou wel van pittig eten maar het moet niet overheersen.
Kwestie van gewenning. Ik gooi er een halve eetlepel surinaamse sambal op om het lekker te maken. Vlammetjes met gewone sambal is ook erg lekker. Alleen niet die conimex zooi, die is aan de zoute kant.quote:Op maandag 1 februari 2010 20:57 schreef Winner_Taco het volgende:
Sommige mensen jammeren al als de Babi Bangang gekruid is but not me
Alleen de laatse jaren niet té heet want dan proef je je eten niet meer en schijt je elke dag vuur
"manis" is indonesisch voor "zoet" ketjap manis en sambal manis zijn de versies waar relatief veel suiker in zit.quote:
Heet is toch de temperatuur ? Je kunt een koude peper zo plukken en toch keihard je bek verbranden.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 12:37 schreef JMarsden het volgende:
Het is niet 'pittig', maar 'heet'.
Veel Aziatische gerechten smaken gewoon beter als er pepers in diverse vormen worden toegevoegd. Het is wel vervelend als het gaat overheersen, waardoor er van het gerecht niks meer overblijft. Maar goed, een gerecht als ayam pedis moet gewoon heet gegeten worden, het betekent niet voor niks hete kip (dus niet pittige kip).
Tof, goed om te weten... Ik haal ze nu meestal als ik voor werk in het buitenland ben, maar had geen idee dat ze zo dichtbij ook te krijgen zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:58 schreef ColdFeet het volgende:
Hik, de Delhaize verkoopt die producten wel... Weet niet of je weleens in België komt?
En dat is niet alleen met eten zoquote:
Kan ik me voorstellen, want cayennepeper is wel wat scherper dan Koreaans Peperpoeder. Dus 3 eetlepels van het een of het ander maakt nogal wat uit.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:42 schreef Miasan het volgende:
Gisteren gingen ik en vriendlief experimenteren in de koreaanse keuken. We hadden een bijgerechtje van kipfilet met een saus/marinade waar o.a. 3 eetlepels cayennepeper in is gegaan....
Dat verliep als volgt:![]()
![]()
![]()
![]()
Wat heet! Wat een pijn! Maar lekker!
Dat weet ik, maar het precieze verschil in scherpte weet ik weer niet. Weet jij het? Het recept vroeg om 4 eetlepels Koreaanse en ik deed dus 3 eetlepels cayenne.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:48 schreef RobinOok het volgende:
Kan ik me voorstellen, want cayennepeper is wel wat scherper dan Koreaans Peperpoeder. Dus 3 eetlepels van het een of het ander maakt nogal wat uit.[ afbeelding ]
Faalpostquote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
Op een gegeven moment is er een plant ontstaan die zichzelf ging beschermen door enorm hete vruchten te creëren. Geen dier zou daar immers van willen eten. Een uitstekend verdedigingsmechanisme.
Wat later in de geschiedenis is er een mens achter gekomen dat pepers en dergelijke uitstekend werken om niet ziek te worden van je eten. Het doodt immers behoorlijk wat ziekteverwekkers. Zonder de vele pepers in het eten in Azië zouden veel meer mensen doodgaan aan verkeerd voedsel.
Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk, maar tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om het toe te voegen aan je eten. Het verdooft je tong en je smaak gaat er enorm door achteruit. Ik snap niet hoe mensen zichzelf wijs kunnen maken het daadwerkelijk lekker te vinden. Op een gegeven moment proef je gewoon nauwelijks meer iets waardoor het steeds nóg heter moet. Alles om dat beetje dat je kan proeven nog te proeven. Nooit aan beginnen.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over het toiletbezoek de dag erna.
Nee... Heet eten is niets voor mij.
Nando's is inderdaad niet in NL te krijgen. Wel erg lekker.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:40 schreef Hik het volgende:
Oh ja, het kan mij niet vaak genoeg pittig zijn.... Vindaloo, jalapeños, gevulde pepers van de markt, wasabi, chipotle, diverse sambals, moles...
Ook een groot fan van deze dips (helaas bij mijn weten niet in NL te krijgen...)
[ afbeelding ]
Neuhquote:Op donderdag 18 februari 2010 08:22 schreef rashudo het volgende:
Overigens wordt sterk gekruid eten vaak alleen gebruikt om de smaak van bederf te verbergen, want zelfs de meest pittige sambal kan gaan rotten en schimmelen.
Denk dat het in die endorfines zit.quote:Rode peper, en dus ook sambal, bevat capsaïcine. Deze stof heeft geen smaak, maar voelt als ‘heet’. De capsaïcine prikkelt dezelfde warmtezintuigen of pijnreceptoren als wanneer er iets heets gegeten of gedronken wordt. Het lichaam probeert het irriterende stofje kwijt te raken, door de speekselproductie te verhogen en te gaan zweten.
Ook komt er endorfine vrij om de pijn te verzachten. Deze natuurlijke pijnstiller veroorzaakt een licht euforisch gevoel.
En wat gebeurde er daarna?quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
Op een gegeven moment is er een plant ontstaan die zichzelf ging beschermen door enorm hete vruchten te creëren. Geen dier zou daar immers van willen eten. Een uitstekend verdedigingsmechanisme.
Wat later in de geschiedenis is er een mens achter gekomen dat pepers en dergelijke uitstekend werken om niet ziek te worden van je eten. Het doodt immers behoorlijk wat ziekteverwekkers. Zonder de vele pepers in het eten in Azië zouden veel meer mensen doodgaan aan verkeerd voedsel.
Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk, maar tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om het toe te voegen aan je eten. Het verdooft je tong en je smaak gaat er enorm door achteruit. Ik snap niet hoe mensen zichzelf wijs kunnen maken het daadwerkelijk lekker te vinden. Op een gegeven moment proef je gewoon nauwelijks meer iets waardoor het steeds nóg heter moet. Alles om dat beetje dat je kan proeven nog te proeven. Nooit aan beginnen.
Klopt. Zag ooit bij een semi-wetenschappelijk tv-programma over eten een experiment daarover. Hadden ze ook zo'n huilmannetje dat zogenaamd niet tegen spaanse pepers kon genomen en die 2 weken lang elke dag 1 spaanse peper rauw op laten eten. De eerste dag "bestierf" ie het nog, de laatste kon ie 'm zo wegknauwen zonder een spier te vertrekken of traan te laten. Dus voor iedereen die zegt dat ie er niet tegen kan: vaker oefenen!quote:Op donderdag 18 februari 2010 08:34 schreef Winner_Taco het volgende:
Denk dat het in die endorfines zit.
En gewenning. Eigenlijk net als drugs dat mensen steeds meer en extremer willen zoals je hier al kon lezen .
klinkt als creationisme-ik wist niet dat de peper intelligentie bezat om zichzelf genetisch te modificeren.quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
die zichzelf ging beschermen door
Onzin post is onzin.quote:Op donderdag 18 februari 2010 01:32 schreef Karammel het volgende:
verschillende antwoorden zijn hierop de vinden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:19 schreef seasushi het volgende:
Waarom krijg ik zo vaak de hik als ik scherp eet? ( en dan al bij de eerste hap) Ik vind scherp eten heerlijk, maar hikkend mijn bordje leeg eten vergalt de boel wel.
Nee je moet dan ook jolokia poeder gebruikenquote:Op woensdag 17 februari 2010 20:15 schreef RobinOok het volgende:
Da's moeilijk. Euh, ik zou gewoon nooit cayennepeper gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |