wat ontzettend balen ! Ik heb ook in groningen gelest en afgereden...Welke rijschool heb je ?\quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:02 schreef Ibanuff het volgende:
[..]
Groningen, maar het ging voor de 3e keer niet door. Nu word het waarschijnlijk ergens in maart...
Hopelijk heb jij meer geluk Gkhn!
Geniet je ook elke keer als ik als je een lesauto ziet rijden?quote:Op woensdag 10 februari 2010 13:07 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
wat ontzettend balen ! Ik heb ook in groningen gelest en afgereden...Welke rijschool heb je ?\
quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:11 schreef Heroinjunk het volgende:
Jeej, ik ben net geslaagd.De examinator vond mijn fileparkeren perfect.
Toen het begon te sneeuwen. Het is dus afgelast.quote:
quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:25 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Toen het begon te sneeuwen. Het is dus afgelast.
yep ! Merk wel dat ik rekening met ze houdt. Zoals laatst moest er een invoegen op de snelweg en ben ik de linkerbaan maar ff opgedoken. Vond het eerder ook fijn als mensen dat bij mij deden...quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:24 schreef Plasterk het volgende:
[..]
Geniet je ook elke keer als ik als je een lesauto ziet rijden?
Natuurlijk is het fijn om een paar ritjes in de sneeuw te hebben gehad, maar het is niet leuk meer als je al minstens 10 uur in de sneeuw hebt geredenquote:Op woensdag 10 februari 2010 22:00 schreef Bee-R34 het volgende:
sneeuw + bmw lesauto = dori dorigelukkig was ik nov 08 al klaar, maar wees blij. Door sneeuw leer je je auto kennen. Liever nu lessen in de sneeuw dan straks in je uppie door de sneeuw gaan
feli,dus geen punten risico meer ! Heb je trouwens punten gekregen de afgelopen 5 jaar ?quote:Op donderdag 11 februari 2010 06:19 schreef Frishe het volgende:
Ja mensen!
Ik ben geen beginnend bestuurder meer sinds een uurtje of 6.
Nee, gelukkig niet. Maar dat is ook niet zo moeilijk hoor.quote:Op donderdag 11 februari 2010 07:28 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
feli,dus geen punten risico meer ! Heb je trouwens punten gekregen de afgelopen 5 jaar ?
Welke auto heb je dan?quote:Op donderdag 11 februari 2010 08:55 schreef stelus het volgende:
zoooo gister rijbewijs opgehaald en meteen mn auto opgehaald, die stond bij mn moeder al klaar 120km verder op(ouders gescheiden)
terugweg ging prima. voor het eerst de snelweg ging ook vlekkeloos.. alleen was ik 1 keer fftjes verdwaald mja dat hou je toch wel.
toen ik net thuis was begon het te sneeuwen, toen ff uitgerust en 's avonds weer de auto gepakt en de auto leren kennen met de sneeuw. ook aardige sneeuwpret gehad op een leegstaand parkeerterrein![]()
![]()
ik moet het snelwegrijden weer even aanleren.. heb vorig jaar een ongeluk gehad en sindsdien nog maar 2 keer een snelweg gepaktquote:Op donderdag 11 februari 2010 08:55 schreef stelus het volgende:
zoooo gister rijbewijs opgehaald en meteen mn auto opgehaald, die stond bij mn moeder al klaar 120km verder op(ouders gescheiden)
terugweg ging prima. voor het eerst de snelweg ging ook vlekkeloos.. alleen was ik 1 keer fftjes verdwaald mja dat hou je toch wel.
toen ik net thuis was begon het te sneeuwen, toen ff uitgerust en 's avonds weer de auto gepakt en de auto leren kennen met de sneeuw. ook aardige sneeuwpret gehad op een leegstaand parkeerterrein![]()
![]()
netjes toch? polo model of die met die grotere achterlampen?quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:25 schreef stelus het volgende:
[..]
seat ibiza 1.6 haha,
om mee te beginnen (H)
had ee nvriend van me ook, rijd lekkerquote:Op donderdag 11 februari 2010 13:51 schreef stelus het volgende:
ik geloof polo model,,
iig heb ik de "gecleande" bumper versie dus ook meegespoten enzo.
Paarse auto's inhalenquote:Op donderdag 11 februari 2010 19:08 schreef Bobooo het volgende:
Maandag praktijk examen![]()
Ik moet me nog veel beter concentreren op het bekijken van kruispunten en zijstraten, vergeet ik soms gewoon. Verder moet ik op mijn snelheid letten en rechts voorrang verlenen![]()
Wel zenuwachtig..
Nog dingen die ik écht niet mag vergeten/doen??
Spiegelen!!! En als je uitstapt met je recherhand uitstappen, dan kijk je automatisch om je heen en daar letten ze heel goed op als je uitstapt.quote:Op donderdag 11 februari 2010 19:08 schreef Bobooo het volgende:
Maandag praktijk examen![]()
Ik moet me nog veel beter concentreren op het bekijken van kruispunten en zijstraten, vergeet ik soms gewoon. Verder moet ik op mijn snelheid letten en rechts voorrang verlenen![]()
Wel zenuwachtig..
Nog dingen die ik écht niet mag vergeten/doen??
TTT? Gewoon rijden zoals je ook rijdt tijdens je lessen, daar heb je het meeste aan. Sommigen gaan dan heel overdreven kijken e.d. Dan heb je er weinig aan denk ik. Gewoon rustig blijven en rijden zoals je altijd doet tijdens de lessenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:09 schreef DiabloSam het volgende:
19februari oefenexamen! Nog tips of advies?
Wat moet je spiegelen?quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:36 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Spiegelen!!! En als je uitstapt met je recherhand uitstappen, dan kijk je automatisch om je heen en daar letten ze heel goed op als je uitstapt.
Kan je me uitleggen wat je met 'spiegelen' bedoeltquote:
in je spiegels kijken?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:04 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen wat je met 'spiegelen' bedoelt
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:04 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen wat je met 'spiegelen' bedoelt
Logisch toch? Zo noemde mijn instructrice het tenminste altijd.quote:
precies!!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:09 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
[..]
Logisch toch? Zo noemde mijn instructrice het tenminste altijd.
Ja,tunnelvisie,goed gezegd.Daar heb ik last van (Misschien pikt zelfs mijn instructeur dit argumentquote:Op zondag 14 februari 2010 13:48 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg op kruispunten last van tunnelvisie: één kant op kijken, fixeren op één punt. Op de fiets doe ik het ook merk ik, dus daar oefen ik nu dat ik ook echt het hele kruispunt moet overzien.
Of ik kijk wel steeds links en rechts en 'vergeet' dat er voor me ook nog een weg zitquote:Op zondag 14 februari 2010 13:51 schreef Purdey het volgende:
[..]
Ja,tunnelvisie,goed gezegd.Daar heb ik last van (Misschien pikt zelfs mijn instructeur dit argument)
Ik kijk rechtdoor,en let helemaal niet op links en rechts.Of ik rij door een straat en let totaal niet op de zijstraten,ik merk ze ook gewoon echt helemaal niet op.Het is geen gemak,of luiheid,ik zie het gewoon simpelweg niet.
Ligt er maar net aan wat voor kruising je nadert hequote:Op zondag 14 februari 2010 14:15 schreef Gkhn het volgende:
Waarom zou je links kijken als je weet dat rechts voorgaat?
Ok, je moet er wel even naar kijken, en ookal komt er een auto aan dan moet ie stoppen.
En kruispunten altijd in zen 2, is het te onoverzichtelijk, dan naar zijn 1.
Ik hoop dat de sneeuw dan volledig weg is! Anders gaat mijn TTT ook niet doorquote:Op zondag 14 februari 2010 14:15 schreef Gkhn het volgende:
23 feb praktijk btw. Hopen dat het dan weer niet sneeuwt
Ik heb het anders geleerd op een gelijkwaardig kruispuntquote:Op zondag 14 februari 2010 13:38 schreef Purdey het volgende:
Mijn rijlessen beginnen op een wekelijks terugkerend drama te gaan lijken.Het rijden opzich gaat goed,alhoewel ik best weleens het idee heeft dat de auto maar doet wat hij zelf wilSinds vorige week dinsdag ben ik kruispunten gaan oefenen.Ik dacht nog 'Kruispuntjes,dat wordt makkelijk!' Dat viel tegen..Ik krijg elke keer een soort black-out als ik een kruispunt zie
-knip-
Als ik thuis ben,denk ik 'Oké,kruispunt in z'n 1 naderen,kijk rechts,kijk links,kijk rechts.Verkeer van rechts? Stoppen.Verkeer van rechts gestopt,doorrijden.' Maar als ik eenmaal achter het stuur zit,op een kruispunt lijkt alles een zwart gat te worden
Hahaha, geweldigquote:Van de week zeker drie minuten de ene rijbaan van een kruispunt volledig geblokkeerd,omdat ik maar 'gewoon' was doorgereden en toen moest wachten op het verkeer van rechtsResultaat: Toeterende,gebarende,boos kijkende mensen
![]()
Hebben ze geen begrip meer voor lessers tegenwoordig? Zij zijn ook allemaal begonnen als iemand die je niet op de weg wil hebben! Eigenlijk zou je die mensen dan nog erger moeten irriteren ( je rijdt langzaam -> toeteren -> nog langzamer rijdenquote:Op zondag 14 februari 2010 16:32 schreef CherryLips het volgende:
Er is één keer naar mij getoeterd, achter me door een of ander wijf omdat ik niet doorreed ofzo. Ik kwam uit een uitrit en het was net les nummer 10 ofzo, dus dat ging nog niet zo snel, begint ze achter me te toeteren. Instructeur ook helemaal kwaad op haar.
Dat had ik ook, mijn instructeur kwam toen met een stappen plannetje voor het naderen van een kruising, en dat heeft heel goed geholpen.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:51 schreef Purdey het volgende:
[..]
Ja,tunnelvisie,goed gezegd.Daar heb ik last van (Misschien pikt zelfs mijn instructeur dit argument)
Ik kijk rechtdoor,en let helemaal niet op links en rechts.Of ik rij door een straat en let totaal niet op de zijstraten,ik merk ze ook gewoon echt helemaal niet op.Het is geen gemak,of luiheid,ik zie het gewoon simpelweg niet.
Ik heb ook weleens gehad dat er een of andere sjonnie achter me zat met opgepimpte paupergolf en ik zelfs met de ramen dicht z'n muziek nog kon horen, die was aan het bumperkleven als een gek, terwijl je daar maar 50 mocht en ik al bijna 60 reed. Ik had juist de neiging om dan lekker 40 te gaan rijden, maar dat vond de instructeur geen goed idee want dan kon je een gevaarlijke situatie krijgen ofzo? Goed, zodra die sjonnie na de rotonde van me af was trok hij op met gierende remmen en weg was hij.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:40 schreef Lammmetje het volgende:
[..]
Hebben ze geen begrip meer voor lessers tegenwoordig? Zij zijn ook allemaal begonnen als iemand die je niet op de weg wil hebben! Eigenlijk zou je die mensen dan nog erger moeten irriteren ( je rijdt langzaam -> toeteren -> nog langzamer rijden)
En de ergste zijn eigenlijk wel de mensen die nét hun rijbewijs hebben. Ze halen mij altijd in, terwijl het geen zin heeft(ook flink gas geven, luid optrekken, enzo)
Bij mij ook, was vrij aan t eind, we hadden chocokruidnoten in de auto liggen en ik wilde er net een aan mijn instructeur passen toen het groen werd. Achter me meteen op de toeter, mijn instructeur werd echt woest! Schrok me dood!quote:Op zondag 14 februari 2010 16:32 schreef CherryLips het volgende:
Er is één keer naar mij getoeterd, achter me door een of ander wijf omdat ik niet doorreed ofzo. Ik kwam uit een uitrit en het was net les nummer 10 ofzo, dus dat ging nog niet zo snel, begint ze achter me te toeteren. Instructeur ook helemaal kwaad op haar.
Haha,ja mijn instructeur maakt ook geregeld gebruik van de rem.Misschien dat ik van de week even mijn stappenplan ga overleggen hoe ik denk een kruising te moeten naderen en of dat dan goed heb.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:43 schreef styliste het volgende:
[..]
Dat had ik ook, mijn instructeur kwam toen met een stappen plannetje voor het naderen van een kruising, en dat heeft heel goed geholpen.![]()
Dat, en het feit dat ie gewoon boven op de rem ging staan op een gegeven moment als ik weer s een straatje over t hoofd zag
als je een gele auto ziet de persoon naast je heel hard knijpenquote:Op donderdag 11 februari 2010 19:08 schreef Bobooo het volgende:
Maandag praktijk examen![]()
Ik moet me nog veel beter concentreren op het bekijken van kruispunten en zijstraten, vergeet ik soms gewoon. Verder moet ik op mijn snelheid letten en rechts voorrang verlenen![]()
Wel zenuwachtig..
Nog dingen die ik écht niet mag vergeten/doen??
ik zal het onthoudenquote:Op zondag 14 februari 2010 21:16 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
als je een gele auto ziet de persoon naast je heel hard knijpen
oke wat ging er dan niet helemaal goed?quote:Op zondag 14 februari 2010 20:53 schreef CherryLips het volgende:
Rustig blijven, niet in paniek raken. Mijn bijzondere verrichting ging niet helemaal goed, maar ik kreeg toch een vrijstelling.
Ik moest gewoon vooruit inparkeren, maar had te vroeg ingedraaid enzoquote:Op zondag 14 februari 2010 21:26 schreef fespo het volgende:
[..]
oke wat ging er dan niet helemaal goed?
ik heb meestal dat ik 50cm ruimte aan de stoep kant heb.
maar kijken doe ik volgens mij wel goed en dat is het belangrijkste.
Heb dan wel geen les meer maar ik had het afgelopen donderdag op de ring in groningen. Reedt achter mij een of ander zilver irri auto die vlak achter me zat . Ik dus bij afslag beijum richting kardinge zeg maar moest ik rechtdoor (voor de kenners) daar staat aan de andere kant een lekkere flitspaal. Maar die gast zat me zo kort op de kont dat ik niet meer durfde te remmen toen licht op oranje ging...ben dus doorgereden, die gast achter me ook. Hoop maar dat hij niet net op rood vloog, heb ik in elk geval niet gezien. Maar sommige gaan zo irri achter je rijden dat remmen niet altijd verstandig is. Dit terwijl door rood rijden of te hard rijden ook zeker niet verstandig is.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:44 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens gehad dat er een of andere sjonnie achter me zat met opgepimpte paupergolf en ik zelfs met de ramen dicht z'n muziek nog kon horen, die was aan het bumperkleven als een gek, terwijl je daar maar 50 mocht en ik al bijna 60 reed. Ik had juist de neiging om dan lekker 40 te gaan rijden, maar dat vond de instructeur geen goed idee want dan kon je een gevaarlijke situatie krijgen ofzo? Goed, zodra die sjonnie na de rotonde van me af was trok hij op met gierende remmen en weg was hij.
De volgende keer kan je ook gewoon een waarschuwingssignaal geven alvorens je gaat remmen. Dwz je rem een keer heel licht intrappen zodat de remlichten gaan branden. Als er daar niet op gereageerd wordt doorrijden natuurlijk.quote:Op zondag 14 februari 2010 21:49 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
Heb dan wel geen les meer maar ik had het afgelopen donderdag op de ring in groningen. Reedt achter mij een of ander zilver irri auto die vlak achter me zat . Ik dus bij afslag beijum richting kardinge zeg maar moest ik rechtdoor (voor de kenners) daar staat aan de andere kant een lekkere flitspaal. Maar die gast zat me zo kort op de kont dat ik niet meer durfde te remmen toen licht op oranje ging...ben dus doorgereden, die gast achter me ook. Hoop maar dat hij niet net op rood vloog, heb ik in elk geval niet gezien. Maar sommige gaan zo irri achter je rijden dat remmen niet altijd verstandig is. Dit terwijl door rood rijden of te hard rijden ook zeker niet verstandig is.
In mijn dorp ben ik al een keer vlak voor een drempel op de rem gegaan omdat iemand aan het kleven was, maar dat was met snelheid van 35 ofzo, op ring was het 70
Ik ging altijd langzaam in bochten rijden die je makkelijk met 80 kon nemen. Mijn instructeur liet me daarom met 100 km/u door de bocht gaan en het ging nog prima! Daardoor heb ik het langzaam door de bochten gaan afgeleerdquote:Op maandag 15 februari 2010 19:00 schreef Kimpossible het volgende:
Pf. Ik zit inmiddels op 36,5 uur. Het gaat wel 'oké' en er zit nog altijd een stijgende lijn in maar er zijn een paaar dingetjes waar ik toch wel veel moeite mee heb. Zo heeft m'n lesauto een heel gevoelig stuur (Suzuki grande vitara) en vind ik het heel moeilijk om maar subtiel bij te sturen op de snelweg. Dus met heel kleine bewegingen corrigeren. Hierdoor ga ik dus een beetje zwalken op sommige momenten en dat kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.
Verder vind ik het ook eng om op de snelweg m'n gas stug ingetrapt te houden als ik merk dat auto's dichterbij komen. Als ik ze dan nader dan vind ik dat eng op de een of andere manier en dan laat ik m'n druk wat verslappen, zelfde met een 'scherpe' bocht, die wel heus met 80 km p//u kan (duh, je mag er niet voor niets 80), maar redelijk scherp oogt waardoor ik weer m'n druk laat verslappen. M'n instructeur heeft het over wiebeltenen.
Ik heb nog 5 x anderhalf uur staan en m'n instructeur zegt dat we daar wel een heel eind mee moeten gaan komen ('Pin me er niet op vast, maar het zal niet veel schelen; 1 lesje ofzo' Aldus de instructeur).
Alleen, m'n examen is nog niet eens aangevraagd:O. Nu woon ik wel in Zeeland en schijnen de wachttijden niet zo lang te zijn, maar het lijkt me toch fijn (of stressvol) als je een datum hebt om naar toe te werken.
Ik hoop trouwens dat ik gewoon mag clusteren en niet puur op borden of tomtom moet gaan rijden (zo heet dat toch, clusteren? hier links, volgende rechts, etc), want ik concentreer me liever op de wegAls je zelf weet waar je naar toe wilt 'later', lijkt het me makkelijker rijden.
Anyhow, heeft iemand nog tipjes voor bovengenoemde problemen? Ervaringen?
hoe is het afgelopen ?? toch niet ziek gewordn....quote:Op zondag 14 februari 2010 18:19 schreef Bobooo het volgende:
Morgen praktijk.. Voel me nu niet helemaal lekker, hoop dat ik niet ziek word![]()
Dan nog hopen dat het doorgaat,, en mocht het doorgaan, hopen dat het goed gaat
Nee, niet ziek geworden gelukkig, was nog niet helemaal fit, maar voelde me al een stuk beter.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 07:33 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
hoe is het afgelopen ?? toch niet ziek gewordn....
gefeliciteerd !!!!quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:34 schreef Bobooo het volgende:
[..]
Nee, niet ziek geworden gelukkig, was nog niet helemaal fit, maar voelde me al een stuk beter.
En.. ik ben geslaaagd!!![]()
Feli! Hoeveel lessen?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:34 schreef Bobooo het volgende:
[..]
Nee, niet ziek geworden gelukkig, was nog niet helemaal fit, maar voelde me al een stuk beter.
En.. ik ben geslaaagd!!![]()
Had ik ook heelveel. Dat is best vermoeiend af en toe, anderhalf uur volop gefocust achter het stuur zitten. Net als dat je moe kan worden van een proefwerk zegmaar.quote:
Ik heb lessen van twee uur, met halverwege even vijf minuten thee drinken bij de benzinepompquote:Op donderdag 18 februari 2010 16:42 schreef viagraap het volgende:
[..]
Had ik ook heelveel. Dat is best vermoeiend af en toe, anderhalf uur volop gefocust achter het stuur zitten. Net als dat je moe kan worden van een proefwerk zegmaar.
Kreeg je wel de indruk dat ze het zebrapad wilden oversteken?quote:Op donderdag 18 februari 2010 17:31 schreef CherryLips het volgende:
Oja, vandaag was ik ook weer lekker bezig, hetzelfde als fespo hierboven ongeveer. Zebrapad, twee oude vrouwtjes. Ze stonden stil, beetje te beppen, dus ik remde eerst en dacht: o, die steken niet over, karren maar. Instructeur op de rem: 'Natuurlijk steken ze niet over als jij amper remt.'. Note to self, gold ook voor rotondes: goed remmen.
Nee, pas toen ze oogcontact zocht. Ze stond wel aan de zijkant, dus ik had het kunnen weten.quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:32 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Kreeg je wel de indruk dat ze het zebrapad wilden oversteken?
Feli trainfreak
Dashboard idd, daarnaast de onderdelen van de auto zoals de motorquote:Op donderdag 18 februari 2010 16:35 schreef DiabloSam het volgende:
Ik heb morgenmiddag m'n oefen-examen en moet (hoorde ik vandaag) een aantal dingen van tevoren weten die de examinator kan gaan vragen...kan iemand me hier meer over vertellen???? De dashboard lampjes enzo weet ik allemaal wel, maar wat ik verder over de auto of de banden moet weten...
Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, aangezien het al wat later is, maar toch nog maar even.quote:Op donderdag 18 februari 2010 16:35 schreef DiabloSam het volgende:
Ik heb morgenmiddag m'n oefen-examen en moet (hoorde ik vandaag) een aantal dingen van tevoren weten die de examinator kan gaan vragen...kan iemand me hier meer over vertellen???? De dashboard lampjes enzo weet ik allemaal wel, maar wat ik verder over de auto of de banden moet weten...
Ach, als het regent ofzo vragen ze dat niet eens. En aangezien het kutweer is, hoef je bijna nooit iets onder de motorkap aan te wijzen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 23:40 schreef Yannick567 het volgende:
Ze vragen van te voren wel wat ja, niet te ingewikkeld, soms vragen ze waar je toerenteller etc. zit, waar bepaalde knopjes voor zijn.
Bij mij vroegen ze waar de alarmlichten voor waren
En als je 'pech' hebt moet je wat dingen aanwijzen onder de motorkap.
Daar heb je wel een goeie, ik hoop dat het me vanmiddag allemaal meevalt, en dat ik niet zo verschrikkelijk slecht rijd als gisteren...gelukkig heb ik eerst een uur rijles voordat m'n TTT begintquote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:22 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ach, als het regent ofzo vragen ze dat niet eens. En aangezien het kutweer is, hoef je bijna nooit iets onder de motorkap aan te wijzen.
Je tussentijdse doen ze nooit zo héél moeilijk! Dat is gewoon een indicatie over hoe je rijdt en wat je nog moet verbeteren. Hier houden examinators ook wel rekening mee hoor. En je kan ook gewoon aan je instructeur vragen of hij je de motorkap nog een keer uit wil leggen als je hier echt tegenop ziet. Dat heb ik ook gedaan.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 10:05 schreef DiabloSam het volgende:
[..]
Daar heb je wel een goeie, ik hoop dat het me vanmiddag allemaal meevalt, en dat ik niet zo verschrikkelijk slecht rijd als gisteren...gelukkig heb ik eerst een uur rijles voordat m'n TTT begint![]()
wish me luck!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |