Een oorlogsheld door het slijk halen kan politiek voordeel hebben. ZIjn advocaat meldde overigens ook dat hij dreigbrieven heeft overhandigd, reken maar dat zo iemand een doelwit is voor bepaalde mensen.quote:Op zondag 31 januari 2010 15:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En met welk doel zouden ze dit doen? Leg uit, ik ben nieuwsgierig, welk doel zou er in godsnaam gemoeid mee kunnen zijn, wie heeft er baat bij, wat levert het op?
Of is het kapotmaken om het kapotmaken volgens jou?.
Voor wie.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:10 schreef JohnLocke het volgende:
Een oorlogsheld door het slijk halen kan politiek voordeel hebben.
Aan wie heeft hij dreigbrieven overhandigd en waarom?quote:ZIjn advocaat meldde overigens ook dat hij dreigbrieven heeft overhandigd,
Natuurlijk heeft het met het leger te maken, die man is er onlosmakelijk mee verbonden, net als met de (omstreden) oorlog. Dus wie? Pacifisten, anti-militaristen, Moslims, tegenstanders van Nederlandse deelname in Afghanistan.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Voor wie.
Helemaal als het niets met het leger te maken heeft.
Dreigbrieven die hij sinds zijn decoratie heeft ontvangen, die heeft hij aan het OM gegeven.quote:[..]
Aan wie heeft hij dreigbrieven overhandigd en waarom?
Net als met die mariniers in Noorwegen zeker, toen die na alle ophef onschuldig bleken hebben de media daar ook nooit aandacht aan besteed.quote:Op zondag 31 januari 2010 14:53 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Anders is het de zoveelste FAIL van het OM wat ongetwijfeld breed uitgemeten gaat worden in de media
Daar laten ze zich de laatste tijd wel vaker door leiden.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:05 schreef JohnLocke het volgende:
Interessante update in het NOS nieuws net: ze hebben alleen anonieme tipgevers, geen bewijs.
Dat is waar, maar dat is niet altijd onterecht. Ik zou alleen voorstellen om (als er geen haast in is) dan eerst even subtiel wat onderzoek te doen voor je bij iemand de deur intrapt of iemand gaat ondervragen.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:36 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Daar laten ze zich de laatste tijd wel vaker door leiden.
Zoals dit onderzoek dat al sinds oktober loopt? Dat is een maand of drie, vier.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:42 schreef JohnLocke het volgende:
Dat is waar, maar dat is niet altijd onterecht. Ik zou alleen voorstellen om (als er geen haast in is) dan eerst even subtiel wat onderzoek te doen voor je bij iemand de deur intrapt of iemand gaat ondervragen.
Zonder een enkel bewijs, dat is veelzeggend imho.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zoals dit onderzoek dat al sinds oktober loopt? Dat is een maand of drie, vier.
Hij is niet aangehouden, wel ondervraagd, het onderzoek loopt kennelijk al sinds oktober, en vlak voordat het is afgerond komt het naar buiten, door wie eigenlijk?quote:Op zondag 31 januari 2010 20:42 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat is waar, maar dat is niet altijd onterecht. Ik zou alleen voorstellen om (als er geen haast in is) dan eerst even subtiel wat onderzoek te doen voor je bij iemand de deur intrapt of iemand gaat ondervragen.
Goed punt, ben benieuwd hoe de pers eraan kwam dan.quote:Op zondag 31 januari 2010 21:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij is niet aangehouden, wel ondervraagd, het onderzoek loopt kennelijk al sinds oktober, en vlak voordat het is afgerond komt het naar buiten, door wie eigenlijk?
Het heeft er alle schijn van dat justitie het heel discreet onderzocht heeft om vast te stellen of er wat aan de hand was, en dat het uiteindelijk toch naar buiten is gekomen. Ik vraag me af of justitie hierin wel wat te verwijten is.
oei typische haatreactie van de rechtse haatsektequote:Op zondag 31 januari 2010 16:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee, het fenomeen "haat" is echt typisch iets dat je moet zoeken binnen de linksekerk.
Wie zegt dat hij het hoofdoel was van het onderzoek dat al maanden loopt? Er zijn tenslotte in december mensen aangehouden in het kader van dit onderzoek bij wie wapens gevonden zijn.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:46 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Zonder een enkel bewijs, dat is veelzeggend imho.
Waarom doe je zo verschrikkelijk paranoïde? Je weet toch nog niks? Dus is het nutteloos om al een oordeel klaar te hebben.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Voor wie.
Helemaal als het niets met het leger te maken heeft.
[..]
Aan wie heeft hij dreigbrieven overhandigd en waarom?
Mag jij mijn oordeel even aanwijzen. Die heb ik nergens namelijk gegeven.quote:Op zondag 31 januari 2010 22:40 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Waarom doe je zo verschrikkelijk paranoïde? Je weet toch nog niks? Dus is het nutteloos om al een oordeel klaar te hebben.
Niet? Dus het feit dat je niet zegt "mijn oordeel is ..." betekent ook dat je geen oordeel geeft? In praktisch al je reacties doe je het voorkomen alsof Kroon schuldig is, dat de zogenaamde bedreigingen vergezocht zijn ('complot-theorieën). Ook de zinnen "Het was zijn keuze om naast z'n voltijdbaan een kroeg met een drugsverleden te gaan runnen. Blijkbaar had hij het niet zo goed op orde als hij dacht" stralen nou niet bepaald van objectiviteit.quote:Op zondag 31 januari 2010 23:01 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mag jij mijn oordeel even aanwijzen. Die heb ik nergens namelijk gegeven.
Dat zeg ik nergens, ik vroeg waarom hij driegbrieven stuurde. De letterlijke tekst die ik quotete was z'n advocaat dreigbrieven heeft overhandigd. Stond nergens bij dat dat brieven waren die hij had ontvangen. :S).quote:Op zondag 31 januari 2010 23:22 schreef WanEnOonlie het volgende:
dat de zogenaamde bedreigingen vergezocht zijn ('complot-theorieën).
Hoe objectief wil je het hebben. Hij was op de hoogte van het verleden van de kroeg en bweerde stellig alle drugsgasten verjaagd te hebben. Toch zijn in het kader van dit onderzoek stamgasten van het café aangehouden wegens opium- en wapen & munitiewet overtredingen.quote:Ook de zinnen "Het was zijn keuze om naast z'n voltijdbaan een kroeg met een drugsverleden te gaan runnen. Blijkbaar had hij het niet zo goed op orde als hij dacht" stralen nou niet bepaald van objectiviteit.
Dat hoeft toch ook niet? Ik kan me overigens niet voorstellen waarom hij zich schuldig zou maken aan illegaal wapenbezit...quote:Op maandag 1 februari 2010 10:43 schreef RechtseRukker het volgende:
Zwak verhaal in de Telegraaf,hij is zwaar tegen drugs,maar over wapens heeft ie het niet.
Dat doen de media niet alleen bij militairen hoor...quote:Op zondag 31 januari 2010 20:20 schreef Nobu het volgende:
[..]
Net als met die mariniers in Noorwegen zeker, toen die na alle ophef onschuldig bleken hebben de media daar ook nooit aandacht aan besteed.
quote:Beslissing zaak Kroon uitgesteld
DEN BOSCH - De beslissing of oorlogsheld Marco Kroon uit Den Bosch wordt vervolgd voor drugsgebruik en wapenbezit is donderdag weer uitgesteld.
Justitie in Den Bosch wilde die beslissing maandag bekendmaken, maar de hoogste baas van het Openbaar Ministerie, Harm Brouwer, heeft daar een stokje voor gestoken.
Overleg
Omdat Kroon militair is en de hoogste militaire onderscheiding draagt, moet er eerst overleg plaatsvinden met de minister van Defensie voordat die beslissing bekend mag worden gemaakt.
De beslissing wordt nu over twee weken bekend gemaakt.
quote:OM vervolgt militair Marco Kroon
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie in Den Bosch stelt strafvervolging in tegen Marco Kroon, drager van de Militaire Willemsorde. Dat bevestigen drie welingelichte bronnen onafhankelijk van elkaar. Landmachtofficier Kroon wordt ervan beschuldigd zowel de Opiumwet als de Wet wapens en munitie te hebben overtreden.
De aanklacht wordt pas later deze maand bekend, en betreft vergrijpen waarop een celstraf staat van minder dan een jaar. Bij een veroordeling tot een jaar of langer zou Kroon de zelden toegekende Willemsorde, die hij in 2009 ontving uit handen van koningin Beatrix, moeten inleveren.
Kroon kwam begin dit jaar in opspraak toen het OM hem als verdachte aanmerkte in een onderzoek naar cocaïne- en wapenhandel. Het café in Den Bosch, dat de kapitein naast zijn werk bij Defensie met zijn vriendin runt, werd al enige maanden geobserveerd door een rechercheteam. Tijdens verhoren werd Kroon geconfronteerd met verklaringen van anonieme tipgevers en observatierapporten. Enkele gasten van het café waren eerder aangehouden. Hun huizen werden doorzocht. Daarbij werden vuurwapens en stroomstootwapens in beslag genomen.
Altijd ontkend
De kapitein heeft de beschuldigingen altijd ontkend. Hij begon met zijn advocaat Geert-Jan Knoops een tegenonderzoek. Daaruit kwam onder meer naar voren dat in zijn café weliswaar drugs worden gebruikt, maar Kroon zei daartegen juist hard te zijn opgetreden. De kapitein meldde verder dreigbrieven te hebben ontvangen van onbekenden die hem zijn hoge onderscheiding misgunnen.
Ondanks de strafvervolging zal Kroon volgende week op Prinsjesdag als prominente gast in de Ridderzaal aanwezig zijn, aldus bronnen rond het kabinet. Minister Van Middelkoop van Defensie heeft eerder beklemtoond dat zijn werknemer onschuldig is zolang hij niet is veroordeeld. Hoe een rechtszaak ook afloopt, Van Middelkoop (ChristenUnie) meent dat de officier zich zeer dapper heeft gedragen, en daarvoor terecht is onderscheiden.
Stilzwijgen over aanklacht
Het ministerie van Defensie en het OM hullen zich in stilzwijgen over de aanklacht. Beide instanties laten slechts weten dat er een beslissing is genomen die eind deze maand wordt bekendgemaakt.
Kapitein Kroon heeft naar eigen zeggen nog niets gehoord van het OM en verwijst naar zijn advocaat. Die heeft eerder te horen gekregen dat het OM niet voor Prinsjesdag naar buiten zal komen met informatie.
Kroon ontving de Willemsorde, ’s lands hoogste militaire onderscheiding, voor zijn dappere en doortastende optreden in 2006 in de Afghaanse provincie Uruzgan. Hij was toen commandant van een peloton commando’s. Na zijn uitzending kreeg hij een rustiger baan op het kenniscentrum van het Korps Commandotroepen.
De Volkskrant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |