abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 15:00:58 #101
8781 crew  Frutsel
pi_86674946
quote:
Vakbond: Defensie nam bewust rusico met Kroon
DEN HAAG - De militaire vakbond AFMP vindt dat het ministerie van Defensie bewust een risico heeft genomen door Marco Kroon voor te dragen voor de Militaire Willemsorde terwijl het wist dat hij een café runde dat niet goed bekend stond.

Defensie had dat volgens AFMP-voorzitter Wim van den Burg goed moeten onderzoeken en daar rekening mee moeten houden, omdat Kroon in één klap een publiek figuur zou worden door deze belangrijke onderscheiding.

Van den Burg bevestigde dinsdag een bericht daarover in Trouw. Defensie vindt de argumentatie van de vakbond nergens op slaan, zei een woordvoerder. Volgens hem was Kroon van onberispelijk gedrag toen hij de koninklijke onderscheiding kreeg. De woordvoerder wil niet zeggen of extra onderzoek is gedaan naar zijn omstandigheden. ‘Wij doen geen mededelingen over individuele zaken.’

Hij wijst er wel op dat elke militair periodiek wordt onderzocht en dat dit bij specifieke militaire functies intensiever gebeurt.

Privétijd

Vakbondsman Van den Burg stelt dat Defensie, onder meer door het strenge drugsbeleid bij de organisatie, wel degelijk uitpluist wat speciale manschappen in hun privétijd doen. Zo hadden ze dat ook bij Kroon kunnen en moeten doen. De AFMP'er benadrukt dat Kroon vooraf zelf niet wist dat hij de onderscheiding zou krijgen en ook niet is geraadpleegd. ‘Hij hoort het pas als het besluit is genomen en niet meer teruggedraaid kan worden.’ Van den Burg had al eerder gezegd dat het hem stoort dat Kroon zich publiekelijk niet kan verdedigen.

De woordvoerder van Defensie vindt het juist schadelijk voor Kroon wat de vakbond naar voren brengt. Het gaat om verdenkingen en nu lijkt het net alsof de man al schuldig is, aldus de woordvoerder. Volgens hem was Kroon een nieuwe eigenaar van het café dat destijds slecht bekend stond in Den Bosch.
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:11:20 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86675289
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd. Maar ik wacht het onderzoek wel even af. Het vertouwen in justitie is bij mij niet al te groot als het om militairen gaat.
Ik heb ook wat meer vertrouwen in het onderzoek dat de AIVD doet voor zo'n unieke onderscheiding wordt uitgedeeld, dan in het onderzoek dat een politieteam doet op basis van een paar uitlatingen van kroeggangers waarbij een deel (van de kroeggangers en onderzoekende agenten) wellicht ook nog last heeft van een flinke portie afgunst.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86675418
quote:
De AFMP'er benadrukt dat Kroon vooraf zelf niet wist dat hij de onderscheiding zou krijgen en ook niet is geraadpleegd. ‘Hij hoort het pas als het besluit is genomen en niet meer teruggedraaid kan worden.’ Van den Burg had al eerder gezegd dat het hem stoort dat Kroon zich publiekelijk niet kan verdedigen.
Zijn onderscheiding was natuurlijk ook een propaganda-actie van de regering voor het Afghanistan-project. Ik geloof niet dat het erom te doen was iets voor hem te doen.

Op zich wel komisch dat het dan de regering in de staart bijt. Misschien zit de politiek gemotiveerde medailleinflatie ook wel wat mensen dwars, en verklaart dat de lekken. En misschien ook wel de vervolgingsbeslissing.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de vergrijpen die hij zou hebben gepleegd doorgaans met een transactie zouden worden afgedaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:22:59 #104
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_86675661
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:44 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet? Ik kan me overigens niet voorstellen waarom hij zich schuldig zou maken aan illegaal wapenbezit...
Ik had ook zoiets gehoord dat zijn vrouw een taser of iets bij zich droeg als ze alleen achter de bar stond.
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:43:27 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86676338
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:22 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ik had ook zoiets gehoord dat zijn vrouw een taser of iets bij zich droeg als ze alleen achter de bar stond.
Volgens mij zijn ze niet eens getrouwd, dus dan zou het zijn vriendin zijn... beetje slordig als je iemand op het gedrag van zijn partner al gaat veroordelen.

Maar goed, als ze dat ding achter de bar (van zijn café) had liggen als ze hem niet bij zich droeg dan is het vrij makkelijk om hem daarvoor verantwoordelijk te houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86676491
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zijn onderscheiding was natuurlijk ook een propaganda-actie van de regering voor het Afghanistan-project. Ik geloof niet dat het erom te doen was iets voor hem te doen.
En dan kiezen ze een Café-uitbater met een minder dan perfecte reputatie?

Ik dacht het niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:11:13 #107
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_86677431
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze niet eens getrouwd, dus dan zou het zijn vriendin zijn... beetje slordig als je iemand op het gedrag van zijn partner al gaat veroordelen.

Maar goed, als ze dat ding achter de bar (van zijn café) had liggen als ze hem niet bij zich droeg dan is het vrij makkelijk om hem daarvoor verantwoordelijk te houden.
Het is nu net ook besproken met zijn advocaat bij pauw en witteman. Hij gaf aan dat Kroon dit had gedaan.
pi_86678011
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:47 schreef waht het volgende:

[..]

En dan kiezen ze een Café-uitbater met een minder dan perfecte reputatie?

Ik dacht het niet.
Nee, ze kiezen een oorlogshandeling die dicht in de buurt kwam van een heldendaad, want er moest en zou een held zijn.

Het leek mij een nogal overdreven onderscheiding, dus ik hou daar ernstig rekening mee.
  Admin dinsdag 21 september 2010 @ 16:45:38 #109
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_86678878
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, ze kiezen een oorlogshandeling die dicht in de buurt kwam van een heldendaad, want er moest en zou een held zijn.

Het leek mij een nogal overdreven onderscheiding, dus ik hou daar ernstig rekening mee.
Right :')

Ik heb het gevoel dat die knul enorm genaaid wordt.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:50:59 #110
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_86679138
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:45 schreef yvonne het volgende:

[..]

Right :')

Ik heb het gevoel dat die knul enorm genaaid wordt.
Waarom? Als er als jaren drugs gehandeld word in het cafe en ik weet neit wat er nog meer met drugs word gedaan. Hij is de kroegbaas hij moet daar toch voor zorgen?
pi_86680960
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:22 schreef maickeltje het volgende:

[..]

Volgens zijn eigen advocaat Knoops had hij 1 taser aan zijn vriendin gegeven en twee aan zijn broer.
Het zouden omgebouwde GSM toestellen betreffen, tja dat is nou eenmaal illegaal.
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 18:36:09 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_86799117
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[quote]

het gaat niet om 1 oorlogshandeling en dichter in de buurt van een heldendaad kom je niet

[quote]
buitenlandse militairen hoeven een stuk minder te doen voor een vergelijkbare onderscheiding
de Kapitein heeft hem echt dubbel en dwars verdiend

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien zit de politiek gemotiveerde medailleinflatie ook wel wat mensen dwars, en verklaart dat de lekken. En misschien ook wel de vervolgingsbeslissing.

maak die medailleinflatie eens hard?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_86799555
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

buitenlandse militairen hoeven een stuk minder te doen voor een vergelijkbare onderscheiding
Dan zullen er ook wel veel meer zijn die zo hoog zijn onderscheiden, waarmee het geen vergelijkbare onderscheiding meer is. Als er nog 10.000 anderen zijn met net zo'n onderscheiding, dan is het een lagere onderscheiding dan die Willemsorde.

quote:
de Kapitein heeft hem echt dubbel en dwars verdiend
Ja, volstond één onderscheiding lager echt niet? Maak dat eens hard.

quote:
maak die medailleinflatie eens hard?
Volgens mij ging het om beleid, moed en trouw in het dienen van het vaderland. Los van de vraag of het vaderland gediend is met het imiteren van het rode leger in de jaren 80, ik heb destijds gelezen wat hij gedaan had, en het leek me dat de moed vereist was vanwege het gebrek aan beleid. Hij bracht zijn mannen in een gevaarlijke situatie, waar hij zich toen heel dapper uit moest vechten.
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 18:54:15 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_86799881
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan zullen er ook wel veel meer zijn die zo hoog zijn onderscheiden, waarmee het geen vergelijkbare onderscheiding meer is. Als er nog 10.000 anderen zijn met net zo'n onderscheiding, dan is het een lagere onderscheiding dan die Willemsorde.
Victoria Cross?

quote:
[..]

Ja, volstond één onderscheiding lager echt niet? Maak dat eens hard.
jij eerst

quote:
[..]

Volgens mij ging het om beleid, moed en trouw in het dienen van het vaderland. Los van de vraag of het vaderland gediend is met het imiteren van het rode leger in de jaren 80, ik heb destijds gelezen wat hij gedaan had, en het leek me dat de moed vereist was vanwege het gebrek aan beleid. Hij bracht zijn mannen in een gevaarlijke situatie, waar hij zich toen heel dapper uit moest vechten.
de opdracht bracht zijn mannen in een gevaarlijke situatie
pi_86800167
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:35 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Volgens zijn eigen advocaat Knoops had hij 1 taser aan zijn vriendin gegeven en twee aan zijn broer.
Het zouden omgebouwde GSM toestellen betreffen, tja dat is nou eenmaal illegaal.
ik heb exen en goede vriendinnen ook traangas gegeven...

je moet wat he als tegenwoordig de politie al zedenzaken laat liggen...

laat Justitie godverdomme eens de zaakjes zelf goed krijgen...

beetje iemand vervolgen om een taser die die voor zijn vriendin heeft gekocht omdat justitie zo in-effectief heeft dat je haast strafbaar bent als je je verkrachter geen condoom geeft als hij daarna een ziekte oploopt
pi_86800246
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

Victoria Cross?
Daar was Kroon niet voor in aanmerking gekomen met deze heldendaden lijkt me.

quote:
jij eerst
Ja, ik ben geweest, nu jij.

quote:
de opdracht bracht zijn mannen in een gevaarlijke situatie
Ik weet niet meer precies, maar volgens mij nam hij zelf ook een beslissing waardoor ze omsingeld raakten. En verder vond i het ook allemaal wel stoer, maar nou ook weer niet heel bijzonder.
pi_86800894
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:27 schreef FP128 het volgende:
Los van alle verhalen vind ik het God geklaagd dat iemand als Kroon met naam en toenaam en foto op de voorpagina van een landelijke krant wordt neergezet zonder dat zijn kant van het verhaal wordt neergezet. Als er een of andere hangjongere iets overkomt en die wordt met naam genoemd, dan staan allerlei linkse groeperingen op hun achterste poten en schreeuwen moord en brand :{ en nu? Een oorlogsheld,die wordt gewoon zonder enige restrictie pontificaal als een misdadiger neergezet. :r
Grappig weer dat "de linksen" er bij gehaald moet worden. Heeft er niks mee te maken, is gewoon een kwestie van wel of niet de Code van Bordeaux naleven. En wanneer iemand een publiek figuur is, die iedereen kent, zou het gek zijn om hem dan te anonimiseren. Is behalve journalistieke moraliteit ook jurisprudentie over in het Nederlandse recht.
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 19:18:04 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_86800904
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar was Kroon niet voor in aanmerking gekomen met deze heldendaden lijkt me.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Donaldson

dit soort dingen worden in Nederland beloond met het kruis van verdienste
puur omdat we niet durven zeggen dat er gevochten word

quote:
[..]

Ja, ik ben geweest, nu jij.
je bent helemaal niet geweest

ik vraag je of je die deflatie hard kunt maken
dat deed je niet, je kletst er een beetje omheen zonder wat te zeggen

quote:
[..]

Ik weet niet meer precies, maar volgens mij nam hij zelf ook een beslissing waardoor ze omsingeld raakten. En verder vond i het ook allemaal wel stoer, maar nou ook weer niet heel bijzonder.
je weet het niet meer precies ... _O-
pi_86801443
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Donaldson

dit soort dingen worden in Nederland beloond met het kruis van verdienste
puur omdat we niet durven zeggen dat er gevochten word
Ten eerste is dat geen Victoria Cross, maar een Australische onderscheiding, ten tweede heeft hij het vuur naar zich toegetrokken om anderen te laten ontkomen.

quote:
je bent helemaal niet geweest

ik vraag je of je die deflatie hard kunt maken
dat deed je niet, je kletst er een beetje omheen zonder wat te zeggen
Je kunt gewoon niet aangeven waarom een lagere onderscheiding niet volstond neem ik aan. In dit soort flauw gezeik heb ik in ieder geval geen zin.

quote:
je weet het niet meer precies ... _O-
Ja, het is alweer even geleden namelijk. Het leek me toen nogal overdreven, een beetje een gekunsteld verhaal. Niet dat je zegt, Hazelhoff Roelfsema zal apetrots zijn dat hij daaraan gelijk wordt gesteld. En bij het beleid had ik grote vraagtekens, bij dezelfde missie hadden ze ook niet in de problemen hoeven komen, als hij voor ander beleid had gekozen.
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 20:20:53 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_86803667
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ten eerste is dat geen Victoria Cross, maar een Australische onderscheiding,
toch wel
http://en.wikipedia.org/w(...)Australia#Recipients

quote:
ten tweede heeft hij het vuur naar zich toegetrokken om anderen te laten ontkomen.
Marco Kroon ook

"De snipers hebben vanaf hun hogere positie goed zicht op het gevechtsterrein en zien dat de Taliban een omtrekkende beweging maken. Uit verkregen inlichtingen blijkt dan ook dat de Taliban bezig zijn het peloton te omsingelen. De scherpschutters weten een flink aantal strijders uit te schakelen. Ze trekken hierdoor alleen zo veel vuur, dat ze onmogelijk weg kunnen van hun positie. Kroon rijdt snel een paar auto’s naar voren om het vuur af te leiden waardoor de snipers weg kunnen komen. De rest van het peloton verplaatst zich ondertussen, achter de scherpschutters langs, naar links om daar de dreiging weg te nemen."

http://www.defensie.nl/ac(...)orde/operatie_qualee

http://www.defensie.nl/ac(...)_willems-orde/acties

quote:
[..]

Je kunt gewoon niet aangeven waarom een lagere onderscheiding niet volstond neem ik aan. In dit soort flauw gezeik heb ik in ieder geval geen zin.
jij hebt er geen zin in????

jij komt met een stelling en reageerd vervolgens niet op de vraag om die hard te maken
dan heb ik er ook geen zin in nee

quote:
[..]

Ja, het is alweer even geleden namelijk. Het leek me toen nogal overdreven, een beetje een gekunsteld verhaal. Niet dat je zegt, Hazelhoff Roelfsema zal apetrots zijn dat hij daaraan gelijk wordt gesteld.
vooropgesteld dat ik wel geloof dat dhr Roelfsema in zijn nopjes zou zijn geweest met de nieuwe ridder worden ze absoluut niet gelijk gesteld aan elkaar

quote:
En bij het beleid had ik grote vraagtekens, bij dezelfde missie hadden ze ook niet in de problemen hoeven komen, als hij voor ander beleid had gekozen.
maar wat voor beleid dat dan wel had moeten zijn is zeker weer geheim :')
pi_86803969
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:20 schreef sp3c het volgende:

dan heb ik er ook geen zin in nee
:W
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 20:31:18 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_86804108
lol :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')