abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77347651
goedenavond,

Ik heb een eigen bedrijf waar ik vaak voor andere bedrijven producten maak, nu ben ik de laatste tijd veel voor een bepaald bedrijf bezig geweest zodoende heb ik nog behoorlijk wat geld te goed. Nu zijn er vandaag 2 van de 3 personeelsleden van hun op straat gezet, ik weet van de eigenaar dat die bezig is met het bedrijf te verkopen.

Wat ik van het overige personeelslid hoorde was dat het bedrijf failliet zou gaan en dan waarschijnlijk doorstarten met nieuwe eigenaren.

Nu begin ik hem behoorlijk te knijpen met mijn openstaande facturen, wat kan ik nu het beste doen nu het bedrijf nog niet officieel failliet is? Behalve al mijn facturen opsturen uiteraard
  woensdag 27 januari 2010 @ 19:49:26 #2
148219 Jeroen_S.
De waarheid bestaat niet
pi_77347968
poef. zo snel mogelijk die facturen laten betalen natuurlijk. succes ermee joh hopelijk komt het goed
PSV - Feyenoord 10 - 0
  PR/Manusje van alles woensdag 27 januari 2010 @ 19:50:23 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_77348016
beslag laten leggen natuurlijk!

ow wacht, je moet ze nog opsturen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_77348814
Alvast de curator omkopen dat je bovenaan bij de separaat crediteuren lijst staat :$

Nee meer serieus, alles er aan doen dat hij jou nog betaald. Meer valt er denk ik niet te doen. Gooi het eventueel op een akkoordje, dat is beter dan dat je niks krijgt

Succes
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
pi_77349017
ik heb ooit gehoord dat je met 2 schuldeisers een faillisement aan kan vragen ? Ik weet meerdere bedrijven die ook nog veel geld van hun te goed hebben zou dat een oplossing kunnen zijn?

Ik ben er absoluut niet op uit om ze in de problemen te brengen maar als ze het bewust failliet willen laten verklaren wil ik er wel alles aan doen om mijn geld te krijgen
pi_77349078
Oh er schiet me trouwens iets te binnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Actio_pauliana

"De actio pauliana is de bevoegdheid om op te komen tegen rechtshandelingen van een debiteur waardoor zijn schuldeisers worden benadeeld. Het gaat bijvoorbeeld om situaties waarin de debiteur (in het zicht van een faillissement) zijn bezittingen voor een zeer laag bedrag heeft verkocht, waardoor schuldeisers geen verhaal meer kunnen halen op die bezittingen."

Ik ben geen rechter, maar van wat ik begrepen heb mag je niet zomaar je boedel verkopen en daarna pas faillissement aanvragen. Want dan ben jij als crediteur ernstig benadeeld. Misschien dat je hier iets mee kan doen.
pi_77349673
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:09 schreef dendt het volgende:
ik heb ooit gehoord dat je met 2 schuldeisers een faillisement aan kan vragen ? Ik weet meerdere bedrijven die ook nog veel geld van hun te goed hebben zou dat een oplossing kunnen zijn?

Ik ben er absoluut niet op uit om ze in de problemen te brengen maar als ze het bewust failliet willen laten verklaren wil ik er wel alles aan doen om mijn geld te krijgen
Dat klopt! Als je dat doet mag hij zijn boedel niet zelf meer verkopen.
Dan komt de curator bepalen wie de crediteuren zijn. Na vaststelling wordt er uitbetaald.
De volgorde van uitbetaling is eerst separate (hypotheekverstrekker etc.), daarna preferent crediteuren (personeelskosten, sociale premies, belasting, etc), daarna de concurrent crediteuren. Ik geloof dat je in de derde categorie valt als slechts een normale zakenpartner.
Mocht je te ver onderaan de lijst staan dan is er kans dat je niks meer krijgt.
  donderdag 28 januari 2010 @ 14:50:07 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77377268
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:09 schreef dendt het volgende:

Wat schiet je op met een faillisement?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_77378727
Het faillissement komt er zo en zo aan?

Dan kan het bedrijf beter nu failliet gaan in plaats van dat dat later gebeurt als er nog meer betaald moet worden, maandje hypotheek erbij bijvoorbeeld.

Tevens heeft die dan zoals ook al gezegd meer problemen met het verkopen van zijn boedel aan een vriend voor weinig geld ofzo..
pi_77386381
helaas ik was al te laat, ik ben vanmorgen met alles openstaande rekeningen langs gegaan bij de eigenaar om het eens grondig door te spreken maar dat bleek al niet meer nodig gisteren is het faillisement aangevraagd

nu maar hopen dat ik ooit iets terug zie van mijn geld
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:08:58 #11
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77386857
Sterkte. Je hebt niet toevallig iets onder eigendomsvoorbehoud of zo geleverd? Anders zit je inderdaad slechts in de categorie van concurrente schuldeisers en krijg je in de meeste gevallen helemaal niets, omdat je achteraan in de rij komt.
pi_77390700
Idd, ik hoop dat je je spullen via eigendomsvoorbehoud terug kan krijgen. In principe, (hangt er vanaf of je de facturen al aan de curator hebt gegeven) heb je ze nog niet gefactureerd en zijn ze zodoende nog van jou..
pi_77393121
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:26 schreef DABAMaster het volgende:
Idd, ik hoop dat je je spullen via eigendomsvoorbehoud terug kan krijgen. In principe, (hangt er vanaf of je de facturen al aan de curator hebt gegeven) heb je ze nog niet gefactureerd en zijn ze zodoende nog van jou..
Hoe kom je daar bij? De koopovereenkomst is getekend en zodra de spullen bij de debiteur staan is in principe de overdracht voltooid. De spullen zijn dus van de debiteur, ongeacht of er een factuur is uitgereikt of niet. Dat er nog niet is betaald doet daar niet aan af, dan had je maar nog niet moeten leveren.

Het eigendomsvoorbehoud werkt anders, en daarmee kun je je spullen wel terug krijgen.

Het ziet er naar uit dat de TS op de lijst van concurrente schuldeisers gaat zitten, tenzij er is geleverd met eigendomsvoorbehouden en/of met vestiging van pandrechten (hoogst onwaarschijnlijk). Helaas blijft er vaak niks over, omdat eerst de separatisten (hypotheekhouders, pandhouders en dergelijke) en de fiscus (de fiscus komt in bepaalde gevallen zelfs voor de separatisten) komen. Daarna komen de ("gewone")preferente schuldeisers (wederom soms voor hypotheek en dergelijke, maar dat gebeurt zelden. Hetzelfde geldt voor bevoorrechte schuldeisers) en daarna komen de concurrente schuldeisers.
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:28 schreef Ralphmeister het volgende:

Dan kan het bedrijf beter nu failliet gaan in plaats van dat dat later gebeurt als er nog meer betaald moet worden, maandje hypotheek erbij bijvoorbeeld.

Tevens heeft die dan zoals ook al gezegd meer problemen met het verkopen van zijn boedel aan een vriend voor weinig geld ofzo..
Voor de Pauliana (of in dit geval de failissementspauliana) maakt het niet veel uit, omdat deze tot een jaar voor het faillissement terug kijkt naar dergelijke handelingen.
pi_77399217
eigendomsvoorbehoud staat niet vermeld op de offertes en facturen. Het gaat om producten die bij particulieren geplaatst zijn, die mensen hebben geen contract met mij maar met het andere bedrijf en zullen de spullen nooit afstaan. Daar komt bij dat alles maatwerk is waar ik zelf toch niet veel meer mee kan doen.

Waar kan ik er achter komen wie als curator op gaat treden zodat daar eventueel een regeling mee te treffen is?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 04:13:57 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_77403604
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:10 schreef Fuzzysham het volgende:
Oh er schiet me trouwens iets te binnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Actio_pauliana

"De actio pauliana is de bevoegdheid om op te komen tegen rechtshandelingen van een debiteur waardoor zijn schuldeisers worden benadeeld. Het gaat bijvoorbeeld om situaties waarin de debiteur (in het zicht van een faillissement) zijn bezittingen voor een zeer laag bedrag heeft verkocht, waardoor schuldeisers geen verhaal meer kunnen halen op die bezittingen."

Ik ben geen rechter, maar van wat ik begrepen heb mag je niet zomaar je boedel verkopen en daarna pas faillissement aanvragen. Want dan ben jij als crediteur ernstig benadeeld. Misschien dat je hier iets mee kan doen.
Je mag er in nederland vanuit gaan dat dergelijke acties idd illegaal zijn, maar je komt er in het leeuwedeel van de gevallen gewoon mee weg.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_77403632
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:28 schreef Ralphmeister het volgende:
Wanneer en wanneer?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_77404269
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 04:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je mag er in nederland vanuit gaan dat dergelijke acties idd illegaal zijn, maar je komt er in het leeuwedeel van de gevallen gewoon mee weg.
Geef eens een paar voorbeelden van bestuurders die er mee weg kwamen in het verleden bij een faillissement.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 29 januari 2010 @ 09:25:39 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77405552
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 08:01 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Geef eens een paar voorbeelden van bestuurders die er mee weg kwamen in het verleden bij een faillissement.
Het is helaas wel zo dat men er vaak mee wegkomt. Het is voor de curator moeilijk te achterhalen en te bewijzen of er bepaalde schuldeisers zijn bevoordeeld door bijvoorbeeld zaken tegen een te lage prijs te verkopen (dat gaat over Pauliana). Ook is het vaak moeilijk om te bewijzen dat er sprake is geweest van dermate slecht bestuur dat de bestuurder aansprakelijk moet zijn (dat gaat over bestuurdersaansprakelijkheid).

De curator staat dan altijd voor de keus: investeren in een civiele procedure of niet? Zo'n civiele procedure kost de boedel ook weer geld en het is maar de vraag of die genoeg oplevert om de kosten van de rechtszaak en de uren die de curator in zo'n zaak moet steken eruit te halen.

Dit is met name zo als de boedel leeg is, en dat is in veel gevallen zo. De curator kan dan wel beroep doen op een speciale regeling van Justitie, de garantstellingsregeling voor curatoren, maar ook die is alleen maar nuttig als er grote kans is op een flinke opbrengst via de pauliana of bestuurdersaansprakelijkheid.

http://www.justitie.nl/on(...)lissementscuratoren/

Ik ga hier natuurlijk geen concrete namen van bestuurders noemen.
pi_77406504
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 09:25 schreef Pool het volgende:

[..]

Het is helaas wel zo dat men er vaak mee wegkomt. Het is voor de curator moeilijk te achterhalen en te bewijzen of er bepaalde schuldeisers zijn bevoordeeld door bijvoorbeeld zaken tegen een te lage prijs te verkopen (dat gaat over Pauliana). Ook is het vaak moeilijk om te bewijzen dat er sprake is geweest van dermate slecht bestuur dat de bestuurder aansprakelijk moet zijn (dat gaat over bestuurdersaansprakelijkheid).

De curator staat dan altijd voor de keus: investeren in een civiele procedure of niet? Zo'n civiele procedure kost de boedel ook weer geld en het is maar de vraag of die genoeg oplevert om de kosten van de rechtszaak en de uren die de curator in zo'n zaak moet steken eruit te halen.

Dit is met name zo als de boedel leeg is, en dat is in veel gevallen zo. De curator kan dan wel beroep doen op een speciale regeling van Justitie, de garantstellingsregeling voor curatoren, maar ook die is alleen maar nuttig als er grote kans is op een flinke opbrengst via de pauliana of bestuurdersaansprakelijkheid.

http://www.justitie.nl/on(...)lissementscuratoren/

Ik ga hier natuurlijk geen concrete namen van bestuurders noemen.
Het hangt inderdaad af van de boedel. Voor relatieve kleine boedels met simpele faillissementen zullen dergelijke procedures niet vaak worden gevoerd. Maar in de procedures dat het wel wordt gevoerd helpen de bewijsvermoedens vaak een hoop, dus daar hoeft het niet aan liggen.

Alhoewel opvalt dat de laatste jaren eerder de faullissementspauliana en/of bestuurdersaansprakelijkheid wordt aangenomen in procedures.
pi_77430078
Je zou ook de belastingdienst moeten inlichten dat je de btw teruggevorderd wilt hebben. officieel dien je dit te doen binnen een bepaalde termijn na het uitspreken van het failissement (weet niet precies uit het hoofd hoelang deze termijn duurt). Volgens mij staat er op de site van de belastingdienst wel het een en ander wat je moet verschaffen aan info.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 21:27:19 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77430925
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 21:02 schreef sjakie007 het volgende:
Je zou ook de belastingdienst moeten inlichten dat je de btw teruggevorderd wilt hebben. officieel dien je dit te doen binnen een bepaalde termijn na het uitspreken van het failissement (weet niet precies uit het hoofd hoelang deze termijn duurt). Volgens mij staat er op de site van de belastingdienst wel het een en ander wat je moet verschaffen aan info.
Je hoeft de belastingdienst niet in te lichten. Je kunt je BTW als oninbaar opgeven en als de inspecteur vragen heeft, komt ie wel. Dan kun je het schrijven van de curator overleggen waaruit blijkt dat de vordering niet uitbetaald kan/zal worden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_77432727
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 21:27 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hoeft de belastingdienst niet in te lichten. Je kunt je BTW als oninbaar opgeven en als de inspecteur vragen heeft, komt ie wel. Dan kun je het schrijven van de curator overleggen waaruit blijkt dat de vordering niet uitbetaald kan/zal worden.
Ik denk dat wordt bedoeld dat de al afgedragen BTW teruggevraagd kan worden, omdat de facturen niet betaald zijn (maar al wel uitgereikt en dat er derhalve al verschuldigheid van de BTW is ontstaan: tenzij kasstelsel).
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:15:57 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77432776
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 22:14 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik denk dat wordt bedoeld dat de al afgedragen BTW teruggevraagd kan worden, omdat de facturen niet betaald zijn (maar al wel uitgereikt en dat er derhalve al verschuldigheid van de BTW tot stand is gekomen: tenzij kasstelsel).
Dat zeg ik toch ook.
Je kunt de BTW (officieel) alleen niet eerder terug vragen dan wanneer bekend is dat er onvoldoende baten zijn om de schulden te voldoen.
pi_77432786
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 21:27 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

http://www.belastingdiens(...)ng/ob04/ob04-48.html
quote:
De btw die u uw afnemers in rekening brengt, moet u op uw btw-aangifte voldoen aan de Belastingdienst. Vaak voldoet u de btw al voordat uw afnemer u heeft betaald. In sommige gevallen kan het echter voorkomen dat uw afnemer niet of niet geheel betaalt. U hebt dan btw op uw btw-aangifte voldaan die u niet ontvangen hebt. Zodra vast komt te staan dat u uw vordering niet of niet volledig zult ontvangen (met andere woorden: als de vordering oninbaar is), kunt u de btw terugvragen die u al op aangifte hebt voldaan.

Een verzoek om teruggaaf wegens oninbare vorderingen moet u schriftelijk indienen bij uw bevoegde belastingkantoor en wel binnen een maand na afloop van het tijdvak waarin het recht op teruggaaf is ontstaan. Dat betekent dat u het verzoek moet indienen binnen een maand na het moment waarop vaststaat dat de afnemer u het verschuldigde bedrag niet meer zal betalen. In uw verzoek neemt u de volgende gegevens op:

* naam en adres van uw afnemer
* het niet-betaalde factuurbedrag
* het bedrag aan btw dat u terugvraagt
* datum en nummer van de betreffende factuur
* gegevens waarmee u aannemelijk maakt dat de afnemer niet heeft betaald en ook niet zal betalen

Voor zover deze gegevens ook op de factuur staan kunt u volstaan met het toesturen van een kopiefactuur.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:18:36 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77432910
quote:
Ja, en?
Dat is geen inlichten van de belastingdienst. Dat is gewoon de BTW van je oninbare vordering terugvragen.
(En vaak volstaat een A4-tje al.)
pi_77432999
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 22:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook.
Je kunt de BTW (officieel) alleen niet eerder terug vragen dan wanneer bekend is dat er onvoldoende baten zijn om de schulden te voldoen.
Ik had jouw post juist zo begrepen dat je de BTW die je nog moet afdragen als oninbaar kan bestempelen. Volgens mij moet je namelijk wel een verzoek tot teruggave doen als je al BTW hebt afgedragen, want met een enkele oninbaarverklaring (van de vordering) gaat de Inspecteur toch niet ambtshalve teruggeven?

Tenzij jouw post puur op de semantiek van zijn "inlichten" bedoeld was, in welk geval ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
pi_77433036
Nou, inlichten/terugvragen. In die zin bedoelde ik hetzelfde. Maar we dwalen af..
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:23:00 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77433079
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 22:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik had jouw post juist zo begrepen dat je de BTW die je nog moet afdragen als oninbaar kan bestempelen. Volgens mij moet je namelijk wel een verzoek tot teruggave doen als je al BTW hebt afgedragen, want met een enkele oninbaarverklaring (van de vordering) gaat de Inspecteur toch niet ambtshalve teruggeven?
Uiteraard doe je een verzoek tot teruggave. Maar de inspecteur zal hier niet aan voldoen als niet duidelijk is dat de vordering oninbaar is. Daarom sturen curatoren ook vaak een schrijven wat als bijlage kan dienen.
quote:

Tenzij jouw post puur op de semantiek van zijn "inlichten" bedoeld was, in welk geval ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
Dat was het dus.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:25:06 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77433158
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 22:21 schreef sjakie007 het volgende:
Nou, inlichten/terugvragen. In die zin bedoelde ik hetzelfde. Maar we dwalen af..
Tsja, ik bedoel ook wel eens wat. Vandaar dat niemand begrijpt wat ik bedoel.
pi_77433174
Uit mijn eigen praktijk blijkt dat het in het verzoek vermelden van failissement van debiteur vaak afdoende genoeg is. Heb iig nog nooit een telefoontje of schrijven van de belastingdienst gehad of ik een uitspraak van faillissement wilde overleggen.
pi_77433231
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 22:25 schreef sjakie007 het volgende:
Uit mijn eigen praktijk blijkt dat het in het verzoek vermelden van failissement van debiteur vaak afdoende genoeg is. Heb iig nog nooit een telefoontje of schrijven van de belastingdienst gehad of ik een uitspraak van faillissement wilde overleggen.
Waarschijnlijk omdat de Inspecteur zelf ook inzage heeft in faillissementen (openbare registers).
pi_77433859
quote:
Kleine bedragen?

Over het algemeen wil de belastingdienst toch echt bewijsstukken. Oftewel de brief van de curator dat geen uitkering zal volgen. En als je dan te laat indient (in een andere periode dan je n.a.v. de stukken had kunnen doen) dan honoreren ze je verzoek ook nog eens niet.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 22:45:28 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77434015
quote:
Daarom zei ik ook dat een A4-tje vaak al voldoet als verzoek. Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een inspecteur aanvullende info wil om de oninbaarheid vast te kunnen stellen.
En dan helpen alle soorten bewijsmiddelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')