quote:Op zondag 24 januari 2010 21:21 schreef Matthijs- het volgende:
Ik had gewoon via sin-online een mailtje gestuurd naar de 'instructor-users' van macro-economie en hij was de eerste die reageerde.
Heeft iemand overigens ervaring met ons talencentrum? Ik wil voor de fun de beginnerscursus Chinees doen. Die schijn je te moeten 'bestellen' in de webshop, maar daar kan je enkel een intakegesprek bestellen, en dat is niet nodig voor een beginnerscursus.
Thanx, zag t gisteren al dat de laatste delen er niet bijstonden. Knalde m dicht net voordat ik naar bed ging dus dat even geen zin meer om de boel compleet te makenquote:Op maandag 25 januari 2010 09:49 schreef Matthijs- het volgende:
Ah, nieuw topic, staat dat sombere icoontje eindelijk niet meer in de updates.
Overigens, voor de OT:
Erasmus Universiteit #14: voor denkers en doeners.
Erasmus Universiteit Rotterdam #13
Erasmus Universiteit Rotterdam #12
Precies, zonder die 'smiley' had ik zeker meer gepost.quote:Op maandag 25 januari 2010 09:49 schreef Matthijs- het volgende:
Ah, nieuw topic, staat dat sombere icoontje eindelijk niet meer in de updates.
Haha, zou best kunnen, ik was er wel. Maar ik heb jou dan ook niet eens gezien joh.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:46 schreef wikwakka2 het volgende:
tvp.
Matthijs, zag ik jou vanochtend nou op de uni? Had wel even gegroet, sorry, ik was een beetje in gedachten verzonken.
Ik wel (op het feit dat ik hier lid ben dan, ik zit er niet achter tijdens colleges of iets dergelijksquote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:56 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik zit tijdens college's regelmatig op fok, nog nooit op aangesproken.
Bob-quote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:38 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Ik wel (op het feit dat ik hier lid ben dan, ik zit er niet achter tijdens colles of iets dergelijks). Een Fok!ker schijnt aan een meisje uit mijn practicumgroep verteld te hebben (wie was dat eigenlijk..?
) dat ze een 'Matthijs van Fok!' in haar groep had zitten en dat ze wel bij mij terecht kon voor het emailadres van iemand.
Gauw eens mijn username veranderen naar iets anoniemers.
Haha geen slecht idee inderdaad, ik had je ook al meteen herkend, zeker die dubbele t maakt het ondubbelzinnig.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:38 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
klinkt alsof ik dat gedaan heb..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:38 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Ik wel (op het feit dat ik hier lid ben dan, ik zit er niet achter tijdens colleges of iets dergelijks).
Een Fok!ker schijnt aan een meisje uit mijn practicumgroep verteld te hebben (wie was dat eigenlijk?) dat ze een 'Matthijs van Fok!' in haar groep had zitten en dat ze wel bij mij terecht kon voor het emailadres van iemand.
Boeit niet joh, ik wilde mijn naam sowieso veranderen omdat ik ook al eens 'ontdekt' ben door de persoon met wie ik een sollicitatiegesprek had gevoerd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 00:06 schreef Sjappel het volgende:
[..]
klinkt alsof ik dat gedaan heb..![]()
mijn excuses dat ik jouw anonimiteit heb geschaad, maar ik heb niet gezegd dat ze bij jou terecht kon voor het emailadres van iemand
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:59 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Boeit niet joh, ik wilde mijn naam sowieso veranderen omdat ik ook al eens 'ontdekt' ben door de persoon met wie ik een sollicitatiegesprek had gevoerd.
Oei, dat lijkt mij niet zo handig bij deloittequote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:02 schreef Kaas- het volgende:
Ja, bij Deloitte. Ze hadden gelezen op Fok! dat accountancy me geen flikker boeit (true story).
Zelf vind ik dat er zeer goed les wordt gegeven, waardoor je niet bang hoeft te zijn. Eerst krijg je een inleidende hoorcollege zodat je weet waar het over gaat. Dan krijg je met practica een uitleg, waarna je met drie anderen opdrachten maakt. Ten slotte zijn er ook nog sommencolleges waarbij de opdrachten uit het boek worden behandeld.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:17 schreef Vido23f het volgende:
Misschien een vreemde vraag, maar zijn er onder jullie toevallig ook Belgen die aan de EUR zijn gaan studeren? Ik overweeg namelijk sterk om er volgend jaar Economie & Bedrijfseconomie te gaan studeren, maar heb nog wel een beetje schrik voor de wiskunde...
Bedankt voor je antwoord!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:22 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Zelf vind ik dat er zeer goed les wordt gegeven, waardoor je niet bang hoeft te zijn. Eerst krijg je een inleidende hoorcollege zodat je weet waar het over gaat. Dan krijg je met practica een uitleg, waarna je met drie anderen opdrachten maakt. Ten slotte zijn er ook nog sommencolleges waarbij de opdrachten uit het boek worden behandeld.
Uit mijn eigen ervaring gaat het veel om het leren hoofdrekenen. Alle opgaves zijn opzich niet eens zo moeilijk, maar om er zonder grafische rekenmachine uit te komen kan lastig zijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:30 schreef Vido23f het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Maar mijn vraag doelde toch iets meer in de "moeilijkheidsgraad" van de wiskunde. Waaraan kan ik mij zowat verwachten?
Laat hoofdrekenen nu juist datgene zijn waar ik nooit echt problemen mee heb gehad. Het zijn eerder dingen zoals onbepaalde integralen en afgeleiden van logaritmische functies waar ik mee sukkel... Statistiek en kansberekening etc lukt doorgaans nog wel.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:24 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Uit mijn eigen ervaring gaat het veel om het leren hoofdrekenen. Alle opgaves zijn opzich niet eens zo moeilijk, maar om er zonder grafische rekenmachine uit te komen kan lastig zijn.
Als ik het mij goed herinner (tsja, toch alweer zeker 4/5 maanden terugquote:Op zondag 31 januari 2010 11:48 schreef Vido23f het volgende:
[..]
Laat hoofdrekenen nu juist datgene zijn waar ik nooit echt problemen mee heb gehad. Het zijn eerder dingen zoals onbepaalde integralen en afgeleiden van logaritmische functies waar ik mee sukkel... Statistiek en kansberekening etc lukt doorgaans nog wel.
Mja, als dat het enige is...quote:Op zondag 31 januari 2010 11:51 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Als ik het mij goed herinner (tsja, toch alweer zeker 4/5 maanden terug) komen afgeleiden van logaritmes wel voor.
Yd?quote:Op zondag 31 januari 2010 16:21 schreef Kaas- het volgende:
De wiskunde schijnt daar op de middelbare scholen ook van een hoger niveau te zijn dan bij ons.
Even over de tussentoets macro-economie van morgen:
Een aantal keren is bij een behandelde som tijdens de colleges specifiek vermeld dat die erg belangrijk is voor de tussentoets:
- H3: intensieve functie maken, steady state k/y/i berekenen, golden rule s berekenen
- Yd berekenen
Ik heb er waarschijnlijk wel eentje gemist, kan iemand nog iets aan dit lijstje toevoegen? Ga er overigens vanuit dat vooral het groeimodel en de budgetrestricties getoetst zullen worden.
Volgens mij wel gewoon, de EMCers maken namelijk ook gewoon gebruik van ERNA lees ik op hun website.quote:Op zondag 31 januari 2010 17:50 schreef Curls het volgende:
Vraagje; kan ik met mijn ERNA account van de EUR woudestein ook inloggen in de MB van het Erasmus MC? Dan kan ik daar namelijk ook studeren.
Eerste sheet van 22 januari: Yd = beschikbaar inkomenquote:Op zondag 31 januari 2010 17:11 schreef Conversatie het volgende:
[..]
Yd?Bedoel je niet Yp (permanent inkomen)? Anders mis ik iets
Beter als de UB?quote:Op zondag 31 januari 2010 18:13 schreef wikwakka2 het volgende:
In de CB (de bieb bij blaak) heb je volgens mij niet echt afzonderlijke studieruimtes, maar je kan daar wel goed studeren. Het is daar over het algemeen redelijk rustig en heel stil.
Ah, tuurlijk, d=disposable. Ik zat al aan 'demand' ofzo te denken.quote:Op zondag 31 januari 2010 18:14 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Eerste sheet van 22 januari: Yd = beschikbaar inkomen
Vind ik wel, je hoeft geen lompe mandjes e.d. mee te nemen en je mag gewoon (alleen op de studieverdieping) eten en drinken.quote:
Ik heb ook totaal geen idee. Wat ik wel weet is dat het een drama gaat wordenquote:Op zondag 31 januari 2010 20:53 schreef Conversatie het volgende:
[..]
Ah, tuurlijk, d=disposable. Ik zat al aan 'demand' ofzo te denken.Heel irritant overigens dat er geen voorbeeldtoets oid is, geen flauw idee wat te verwachten nu.
In EMC heb je maar een paar van die cabines, en in de bieb zelf heb je wel een stilteruimte met pc's maar die zijn bijna altijd bezetquote:Op zondag 31 januari 2010 18:09 schreef Curls het volgende:
Ik ben er nog steeds niet over uit. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede studieruimte waar ik individueel kan studeren. In de Erasmus UB wordt ik te snel afgeleid, en vind het veel te massaal. Nu ben ik op zoek naar een andere studieruimte, in het centrum van Rotterdam. Ik heb al wat gegoogled, en ik zie dat ze in het stadsstudiecentrum van Tilburg inidividuele studiecabine's hebben, dat is precies wat ik zoek. Nu ben ik gaan zoeken in Rotterdam, en heb ik dit gevonden:Bibliotheek bij Blaak MB Erasmus MC
je bent niet de enigequote:Op zondag 31 januari 2010 22:14 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Ik heb ook totaal geen idee. Wat ik wel weet is dat het een drama gaat worden
Ik heb net wat multiplechoice-vraagjes doorgekeken van de practica. Opzich is dat nu wel aardig duidelijk, maar die vraagstelling zal bij de tussentoets natuurlijk heel anders zijn.quote:
Moet zeggen dat het idd nog meeviel ookquote:Op maandag 1 februari 2010 21:49 schreef Kaas- het volgende:
Ik dacht dat de tussentoets macro goed te doen was. Helft van de vragen kwamen enkel voor in de collegesheets en niet echt in het boek, dus het bestuderen van de collegesheets bleek wel een gouden tip!
Pff, ben blij als wanneer ik m'n bachelor in Groningen heb afgerond en ik m'n master in Rotterdam kan doen. Ik heb namelijk echt het gevoel dat het hier in 't noorden moeilijker is om kennis op te doen @ recruitment events e.d. dan in Rotterdam. Dat zorgt er automatisch voor dat het hier vrij lastig is om alvast een goed netwerk op te bouwen (althans, zo'n gevoel heb ik). Bleh.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:02 schreef NM. het volgende:
Nog mensen die morgen naar de Recruitment Days gaan?
Ha, bedankt!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:11 schreef Kaas- het volgende:
De hoofd- en bijvakken zijn allen verplicht. Verschil is enkel dat het 'hoofdvak' het dubbele aantal ECTS oplevert.
Jaar 1 is gelijk voor zowel E&B als FE. Voor de programma's vanaf jaar 2, zie hier.
Ingangseis voor Econometrie is VWO Wiskunde B.
Wat denk je waarom ik als Groninger in Rotterdam ben gaan studeren?quote:Op woensdag 3 februari 2010 22:00 schreef pieter_R het volgende:
[..]
Pff, ben blij als wanneer ik m'n bachelor in Groningen heb afgerond en ik m'n master in Rotterdam kan doen. Ik heb namelijk echt het gevoel dat het hier in 't noorden moeilijker is om kennis op te doen @ recruitment events e.d. dan in Rotterdam. Dat zorgt er automatisch voor dat het hier vrij lastig is om alvast een goed netwerk op te bouwen (althans, zo'n gevoel heb ik). Bleh.
Qua stad is Groningen wel heel tof. Maar inderdaad, voor een baan moet je wat meer in het westen gaat kijkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 23:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat denk je waarom ik als Groninger in Rotterdam ben gaan studeren?
Ik heb m gehaald!!! Ik had een 6.5, maar liefst 7 hele punten boven een voldoende! Het gemiddelde is dit keer een 5.6 dus dat valt alles mee. Wel matig dat de nabespreking pas op 25 maart is, dat is ook nog eens in de tentamenweek.quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:39 schreef Finitio het volgende:
[..]
Vijfde keer, zoiets hoop ik nooit mee te hoeven maken. En.. 4 antwoordvellen??!!
Ik heb er nog nooit meer dan 1 volgekregen, al schrijf ik niet eens zo klein. Te veel mogelijkheden zien bij vragen herken ik wel heel goed, ik moet vragen vaak gedachteloos oplossen om niet te ver door te denken enzo.. gewoon doen wat je geleerd hebt, dat willen ze horen, en niet meer.
Laat even weten of je het nu wel gehaald hebt, ik duim voor je
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb m gehaald!!! Ik had een 6.5, maar liefst 7 hele punten boven een voldoende! Het gemiddelde is dit keer een 5.6 dus dat valt alles mee. Wel matig dat de nabespreking pas op 25 maart is, dat is ook nog eens in de tentamenweek.
![]()
![]()
![]()
(overdadig smiley-gebruik is vandaag helemaal gerechtvaardigd!
)
Ik weet vrijwel zeker dat het wel mag. Ik doe het zelf echter gewoon handgeschreven. Dacht je zelf ook gehoord te hebben dat het wel mag?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 16:34 schreef Kaas- het volgende:
Kan een van de eerstejaars economie toevallig ook met zekerheid zeggen of we bij het tentamen wiskunde wel/niet een getypt i.p.v. handgeschreven blad mee mogen nemen?
Ja, je bent nog niet helemaal afgeschreven! Overigens gaat het dan wel vaak om rechten in Leiden, dat toch net iets beter aangeschreven staat dan onze FRG.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Dat is een positief artikel idd. Ook opvallend hoeveel er met rechten uiteindelijk toch in het management terechtkomen.
Strafrecht was overigens dramatisch gemaakt, gemiddeld 4.6. Ik had gelukkig een 6.1.
Precies, je kunt echt nog heel veel kanten op, zelfs met rechten.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:59 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik zie er overigens meer in om de kant van de advocatuur/zittende magistratuur op te gaan, maar het is goed om te weten wat de mogelijkheden nog meer zijn.
Ha, zeer goed te horen! Wat heb je nu anders gedaan dat het wel lukt?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:10 schreef Kaas- het volgende:
Tentamens zijn weer achter de rug, gingen ook erg ok.![]()
Overigens dacht ik dat een van de opgaven bij wiskunde 2 niet klopte? Waar je 2 determinanten van matrices van elkaar moest aftrekken (de opgave met al die √a's en √b's) kwam ik telkens op het antwoord "2b" uit, terwijl dit antwoord niet tussen de mogelijkheden stond. Na afloop bleken al mijn vrienden exact hetzelfde probleem ondervonden te hebben.
Begin jij komende week trouwens aan je major Finitio?
Dit hoorde ik vaker inderdaad, kwam er alleen zelf niet op uitquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:10 schreef Kaas- het volgende:
Overigens dacht ik dat een van de opgaven bij wiskunde 2 niet klopte? Waar je 2 determinanten van matrices van elkaar moest aftrekken (de opgave met al die √a's en √b's) kwam ik telkens op het antwoord "2b" uit, terwijl dit antwoord niet tussen de mogelijkheden stond. Na afloop bleken al mijn vrienden exact hetzelfde probleem ondervonden te hebben.
Echt niet? Met statistiek kun je erg veel, zodra je zelf wat echte onderzoeken wilt doen heb je het vrijwel altijd nodig. Statistiek is echt kunnen of niet kunnen, als je het eenmaal begrijpt is het echt heel simpel en dat maakt het sowieso leuker natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 19:06 schreef Conversatie het volgende:
Ging hier ook goed. Erg jammer van die foute vraag bij Wiskunde. Heb zeker 20 min aan die som besteed, omdat hij zo makkelijk leek en ik steeds op 2b uitkwam (wat er niet bij stond). Gezien het feit dat ik in tijdnood kwam vind ik dat erg kwalijk. Sowieso bizar dat niemand dat even narekent maar goed.
Volgende 2 blokken lijken me overigens rampzalig, geen 1 vak wat me leuk lijkt.![]()
Economie en Beleid lijkt mij ook een erg leuke major Finitio. Wat is de voertaal eigenlijk? Aangezien je ook presentaties enzo moet geven. Gezien de titel ijkt me dat het in het Nederlands is, maar ik hoor wel eens wat anders?![]()
zelfde probleem hier, had zelf ook 2b. Ik wilde het nog melden bij leegwater die langsliep, maar twijfelde en deed het niet.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:10 schreef Kaas- het volgende:
Tentamens zijn weer achter de rug, gingen ook erg ok.![]()
Begin jij komende week trouwens aan je major Finitio?
Enige wat ik heb veranderd eigenlijk is om doordeweeks wat meer op tijd van bed te komen (het lukte me oprecht vrijwel nooit voor 12 uurquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:47 schreef Finitio het volgende:
[..]
Ha, zeer goed te horen! Wat heb je nu anders gedaan dat het wel lukt?
Begin komend blok inderdaad aan m'n major seminar, heb gekozen voor Economie & Beleid, wat vergelijkbaar schijnt te zijn met micro-economie.
Voor jou (en alle andere 1stejaars economie hier) zit het lastigste er voor dit jaar trouwens op,
de vakken in blok 4 en 5 (marketing, statistiek, vaardigheden, organisatie) vond ik zelf erg makkelijk.
Is dit inmiddels bevestigd dan? De uitwerkingen laten wel opvallend lang op zich wachten.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 19:06 schreef Conversatie het volgende:
Ging hier ook goed. Erg jammer van die foute vraag bij Wiskunde.
Hmm, 5,5 toch?quote:Op zondag 28 februari 2010 23:08 schreef Vido23f het volgende:
Misschien een belachelijke vraag, maar wanneer ben je 'geslaagd' voor een tentamen? Vanaf 5/10?
Ik kan het namelijk nergens terugvinden en aangezien hier alles op 20 staat en er met deliberaties etc wordt gewerkt zou ik wel eens willen weten hoe het aan de andere kant zit...
Dat het afgerond een 6 is?quote:Op zondag 28 februari 2010 23:13 schreef Vido23f het volgende:
[..]
Aha, dus toch hetgeen wat ze mij aanvankelijk zeiden. En wat is de argumentatie hier achter?
Ga er gewoon van uit.quote:Op zondag 28 februari 2010 22:47 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is dit inmiddels bevestigd dan? De uitwerkingen laten wel opvallend lang op zich wachten.
Mooi, misschien nog een beetje kans op een voldoende danquote:Op maandag 1 maart 2010 18:45 schreef Kaas- het volgende:
Klopt inderdaad, mijn practicumdocent wiskunde zei vandaag dat je gewoon de punten krijgt voor die vraag no matter what je hebt ingevuld!
In België dus niet...quote:Op maandag 1 maart 2010 13:13 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dat het afgerond een 6 is?
Dit is al zo op de middelbare school hoor.
Is dan een 6.9 een 6? Dat is ook matig! Hier is dus een 6.4 een 6 en een 6.5 een 7. Gelukkig maar, anders zou ik heel wat meer 6-en op mijn cijferlijst hebbenquote:Op maandag 1 maart 2010 19:03 schreef Vido23f het volgende:
[..]
In België dus niet...
En in be wordt om de een of andere reden alles naar beneden afgerond...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |