abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77087477
Ik heb mavo gedaan, toen MBO 2, 3 en 4, doe nu HBO (Pabo) en wil graag de studie Scandinavische talen en culturen gaan studeren. Maar hoe zit het met het opleidingsniveau? Ik ben niet dom maar is de uni niet te hoog gegrepen? Helaas is deze opleiding er niet op het HBO.. Moet zeggen dat het studeren me nu vrij makkelijk afgaat (het niveau dus) maar hoeveel verschil is er daadwerkelijk met een universitaire studie? Of zit het hem vooral in de hoeveelheid theorie/praktijk?

Ik lees dat het toch vaak moeilijk blijkt te zijn voor mensen die overstappen met hun propedeuse, iets wat ik dus nu van plan ben..
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 10:34:03 #2
230491 Zith
pls tip
pi_77087820
Wmb valt het mee, ben van een economische HBO bachelor naar een 2 jarige research MSc opleiding overgestapt, zat wel nog 4 maanden schakeljaar extra bij. Ik ben HBO doorgekomen zonder boeken te openen en dacht dus dat ik de uni met wel boeken openen wel zou kunnen doen, en ja dat gaat goed want ik zit nog steeds op een cum laude GPA. Natuurlijk gaat het om heel iets anders (Talen & Cultuur <> Technische economie, propedeuse <> master) maar ik zou niet te bang zijn.

Ik neem aan dat ook op de uni je bji dit soort studies nog steeds veel praktijk zal krijgen, als niet gewoon practicums en groepwerk dan wel excursies. Ik moet voor bonuspunten groepswerk doen

Ik zou zeggen haal je P, probeer het voor een half jaartje, lijkt het je niets dan kan je in januari gewoon weer instromen op de PABO ofzo
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77087992
Ook bij Talenstudies wordt er veel van je verwacht. Het zogenaamde academisch denken geldt hier ook.

Bijna niets is 'rechtlijnig' en er is een grote mate van zelfstandigheid die soms nog wel eens tricky kan zijn als je niet genoeg discipline hebt óf beter werkt met meer persoonlijke begeleiding zoals op het HBO wel gebeurt.
Voor grammatica en dat soort zaken is het gewoon: dit is het boek, aan het eind van de periode moet 't af zijn, alle 100 hoofstukken: succes!

Natuurlijk staan de docenten open voor hulp en vragen, maar ze hebben de tijd en mogelijkheid niet om je bij de hand te nemen en elk hoofdstuk samen te gaan bespreken.

Ook bij zaken als literatuur en talenkennis zijn de zaken verre van rechtlijnig.. já, het is anders dan een beta opleiding (heb ik hier voor gedaan), maar om nou te zeggen dat het 100 keer makkelijker is.. nee het is ánders Maar die discussie gaan we hier niet voeren, alfa vs. beta. Het gaat hier om alfa HBO vs alfa WO
Ja doei.
  donderdag 21 januari 2010 @ 10:51:10 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_77088410
Van MBO2 naar uni... Dat is nog eens een grote sprong. Hoe kwam het dat je aanvankelijk op niveau 2 zat?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_77089446
Dat had niet met het niveau te maken maar meer met het beroep dat ik had gekozen destijds, kraamzorg. Dat was een MBO3 opleiding maar bleek het ook niet te zijn dus vandaar dat ik na 1 jaar gestopt ben en een MBO2 diploma heb gekregen. Toen doorgestroomd naar SPW3 en 4 en nu dus Pabo. Maar dat is het gewoon niet.

Ik ben wel absoluut een alfamens trouwens, ik kan helemaal niks met abstractie, cijfers etc Taal vind ik heerlijk en ik spreek ookal aardig wat zweeds.
pi_77089707
Het ligt puur aan de wil en de mate waarin je het vak leuk vindt. Dus je weet het zelf het beste.
pi_77091420
Nja ik vind astronomie ook reteinteressant maar daar ga ik me toch ook niet aan wagen Dus dat gaat niet altijd op vrees ik. De studie die ik nu op het oog heb lijkt me fantastisch dus aan gebrek aan interesse zal het sowieso niet liggen.
pi_77091493
ben je >21 ? Doe een CD en begin gewoon
Ja doei.
pi_77094905
Ja ik ben 24 Ze raden me echter aan mijn P te halen (kan iemand zich bedenken waarom?)
Echt duidelijk is het ook niet dat CD, ik weet dat je voor mijn opleiding geschiedenis, engels en nederlands krijgt maar wat je precies moet leren en doen? En welk niveau ik kan verwachten?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2010 13:39:42 ]
  donderdag 21 januari 2010 @ 15:13:29 #10
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77098987
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:39 schreef heaven7 het volgende:
Ja ik ben 24 Ze raden me echter aan mijn P te halen (kan iemand zich bedenken waarom?)
Echt duidelijk is het ook niet dat CD, ik weet dat je voor mijn opleiding geschiedenis, engels en nederlands krijgt maar wat je precies moet leren en doen? En welk niveau ik kan verwachten?
Met je P, kan je vaak toegelaten worden tot universiteit. Soms is alleen P al genoeg, maar het kan zijn dat een extra intake gesprek of extra testen voor bepaalde vakken vereist zijn.

Met een P wordt je in ieder geval makkelijker toegelaten op Uni dan via een CD.

-Edit- te verwachten niveau is VWO-niveau, zoals sommige CD's bestaan deels uit VWO-examens.
Echte mannen hebben altijd honger
pi_77101036
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:39 schreef heaven7 het volgende:
Als je HBO Propedeuse aansluit op je WO studie loop je zelfs voor op VWO scholieren.

Bijv.

HBO Bedrijfseconomie / Recht > Economie / Rechten, heb je de basis al onder de knie

HBO Informatica > Informatica, ben je al bekend met vele programmeertalen die je niet krijgt op het VWO
pi_77102600
Mja oke maar Pabo sluit bepaald niet aan bij Scandinavische talen en culturen
  donderdag 21 januari 2010 @ 16:48:55 #13
228332 rock3tcat
Señor Binario
pi_77103314
Waarom kan educatie niet gewoon vrij zijn? In de zin van als gij DENKT dat gij het aankunt gewoon aanmelden en studeren.... Vergeet niet dat de mensen die de wereld het meest hebben veranderd autodidacten zijn geweest, oftewel mensen die amper de middelbare school hebben afgemaakt en die vervolgens in hun vrije tijd studeren.

Studiesucces hangt niet af van het beginniveau wat men heeft doorgenomen, maar aan de passie wat men heeft voor het te studeren vak.
0011 0000 1001 0000 0111 0000 1010 1000 0001 1000 ^_^
0001 0000 1000 0000 0111 0000 1110 0000
1010 1000 1101 0000 1100 1000 1111 0000
1100 0000 1101 0000 0010 1000 ! :)
  donderdag 21 januari 2010 @ 18:20:39 #14
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77106806
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:48 schreef rock3tcat het volgende:
Waarom kan educatie niet gewoon vrij zijn? In de zin van als gij DENKT dat gij het aankunt gewoon aanmelden en studeren.... Vergeet niet dat de mensen die de wereld het meest hebben veranderd autodidacten zijn geweest, oftewel mensen die amper de middelbare school hebben afgemaakt en die vervolgens in hun vrije tijd studeren.

Studiesucces hangt niet af van het beginniveau wat men heeft doorgenomen, maar aan de passie wat men heeft voor het te studeren vak.
Dat is het al vanaf je 21e, je hoeft alleen maar je competenties te bewijzen via een C.D.
Echte mannen hebben altijd honger
pi_77106859
Het gaat hier om een talenstudie waar geen Hbo variant van is hè mensen?

Maar wellicht wel een idee om iets te doen op HBO niveau wat je én leuk vindt, én wat je die vrijbrief geeft? Al zal een CD niet zo gék moeilijk zijn denk ik.. gewoon even informeren
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 19:08:02 #16
230491 Zith
pls tip
pi_77108661
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:32 schreef heaven7 het volgende:
Mja oke maar Pabo sluit bepaald niet aan bij Scandinavische talen en culturen
VWO ook niet Maar in dat opzicht kennen VWOers al heel wat meer talen en beter (al zijn dat vaker de latijnse talen), maar als je al zegt zweeds te kunnen ben je IMO al ver vooruit op de standard VWO student. Wel oppassen dat je niet de eerste paar weken uit je neus zit te vreten om er vervolgens achter te komen daat het niveau wel heel snel stijgt. Bij talen op de uni beginnen ze in de eerste week met de vervoegingen en die horen de les erna al in je kop te zitten en gaat ze gelijk door tot nieuwe stof (waar ze bij HBO vele weken doen om de vervoegingen te leren, herhalen, herhalen).
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77126750
Grappig joh! Ik heb me onlangs ingeschreven voor exact dezelfde studie (hetzij in Amsterdam, andere optie is Groningen maar daar reis ik 3x zo lang over).

Anyways, een verhaaltje over mijn ervaring met het wonderlijke begrip studeren:

Ik begon dit jaar met studeren op de Erasmus Universiteit, Rechten. Verschrikkelijke studie.
Eigenlijk wilde ik een talenstudie doen, maar die gedachte had ik op basis van rationaliteit uit mijn hoofd gefilterd in klas 6. Stom, stom, stom. De studie was echt niet moeilijk, integendeel, maar mijn interesse was zo laag dat ik na een maand of 3 de knoop doorhakte en besloot te stoppen.
In mijn hoofd zat studie Scandinavische Talen en Culturen al, dus ik heb naar mezelf geluisterd en ingeschreven voor het volgende jaar.

Wat kan je verwachten op de Uni? Tsja, ze gooiden je in Rotterdam aardig in het diepe. 'Iedereen zoekt het maar uit', de voorlichting was miniem, doch niet onoverkomelijk dramatisch.

Hoe het bij 'onze' studie zal gaan kan ik alleen naar gissen. In het eerste jaar krijg je basale literaire vakken, die je ook met studenten van andere talen volgt. Ook kies je je hoofdtaal et cetera. Verder komen tijdens de studie ook Geschiedenis en Zweedse/Noorse/Deense Literatuur etc voorbij. Individuele begeleiding ligt veel hoger dan bij bijvoorbeeld Rechten, natuurlijk zitten bij Rechten 400 studenten en bij deze opleiding een stuk of 15-20.
Jouw Zweedse kennis zal ongetwijfeld een voordeel zijn, maar neem het niet te licht op. Dat ga ik zelf ook niet doen, terwijl ik erg goed ben in talen, zonder arrogantie hoor. Nederlands, Engels, Duits 2 en Frans 2 heb ik op het Gymnasium vrij eenvoudig afgesloten met ruime voldoendes. Engels en Duits zijn overigens wel handig bij de studie Scandinavisch.

Je leeftijd zal misschien minder in je voordeel werken: na je 21e blijft de boel toch iets langzamer hangen, al compenseert jouw voorkennis dat wel. Ikzelf ben nu 17 (over een maandje 18). Ja, ik was er vroeg bij met studeren.

Misschien dat je hier nog iets aan hebt, al is het niet heeeeeel erg representatief voor jouw verhaal.
pi_77135389
Na je 21ste blijft de boel langzamer hangen?? Ik ben nog niet bejaard hoor.
Blijft prima hangen En het voordeel is dat je een stuk volwassener bent en je anders opstelt ten opzichte van een studie. Je denkt aan de rest van je leven dat je ermee bepaalt, waar de meeste VWO'ers dat echt nog niet doen.
pi_77135885
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:19 schreef RRGJL het volgende:
Na je 21ste blijft de boel langzamer hangen??
Don't blame me, het was al laat!
Misschien was dat wat ongelukkig geformuleerd, maar wat ik probeer te zeggen is dat stof die je leert in je adolescente jaren beter blijft hangen in je lange termijn geheugen dan oudere leeftijden. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Ik hield er in mijn vorige post denk ik geen rekening mee dat je eigenlijk de hele tijd actief bezig bent met de talen zelf, dus dat die vlieger eigenlijk in dit geval niet opgaat.
pi_77136053
Nee. Je hebt twee momenten in je leven waarin je het makkelijkst leert. Het eerste moment is als baby en peuter. Daarom leren zij ook zo makkelijk talen.
Het tweede moment is in de puberteit, niet de adolescentie. Dus van een jaar of 11/12 tot een jaar of 16/17/18. De middelbare schoolperiode.
Dat heeft te maken met het 'herstructureren' van het brein, lang theoretisch verhaal.

Overigens is tot ongeveer je 25ste je brein nog in ontwikkeling, dan piekt het, om meteen erna de rest van je leven ieder jaar wat dommer te worden

Kortom iemand van 18 leert net zo makkelijk of moeilijk als iemand van 21.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2010 12:41:45 ]
pi_77136062
doe dit anders even in het studeren --> 25+ topic ofzo
Ja doei.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:48:54 #22
165633 eriksd
The grand facade...
pi_77136301
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 15:57 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Als je HBO Propedeuse aansluit op je WO studie loop je zelfs voor op VWO scholieren.

Bijv.

HBO Bedrijfseconomie / Recht > Economie / Rechten, heb je de basis al onder de knie

HBO Informatica > Informatica, ben je al bekend met vele programmeertalen die je niet krijgt op het VWO
En halverwege het jaar wordt je eruit geraced door de VWO'ers die dingen sneller oppakken. Hou toch eens op het HBO de hele tijd zo te manoeuvreren dat het beter is dan het VWO/WO. En dan even over je voorbeeld met rechten; je weet dat de uitval 90% is?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_77136329
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:40 schreef RRGJL het volgende:
Nee. Je hebt twee momenten in je leven waarin je het makkelijkst leert. Het eerste moment is als baby en peuter. Daarom leren zij ook zo makkelijk talen.
Het tweede moment is in de puberteit, niet de adolescentie. Dus van een jaar of 11/12 tot een jaar of 16/17/18. De middelbare schoolperiode.
Dat heeft te maken met het 'herstructureren' van het brein, lang theoretisch verhaal.

Overigens is tot ongeveer je 25ste je brein nog in ontwikkeling, dan piekt het, om meteen erna de rest van je leven ieder jaar wat dommer te worden

Kortom iemand van 18 leert net zo makkelijk of moeilijk als iemand van 21.
Ah oke, dan had ik het mis. Al is adolescentie een vrij vaag begrip en variëren definities (van Wikipedia):

''De leeftijden die beschouwd worden als onderdeel van de adolescentie verschillen per cultuur. In de Verenigde Staten beschouwt men adolescentie als beginnend rond 13 jaar en het duurt tot ongeveer 24 jaar. De Wereldgezondheidsorganisatie daarentegen definieert adolescentie als de periode van iemands leven tussen de 10 en 20 jaar. De Dikke Van Dale hanteert de periode van 16 tot 20 jaar als definitie.''

Maar als de piek op 25 jaar ligt zal TS in een later stadium dus alsnog het minder snel opnemen. Want het gaat hier uiteraard om TS, zoals hierboven aangegeven.

Ik denk dat TS met genoeg wilskracht het best zou kunnen halen, talen is iets wat met een goede aanleg niet overdreven ingewikkeld is. De slimste wiskundigen bij mij op school waren altijd de faalhazen in Engels, bijvoorbeeld.
pi_77137056
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:48 schreef eriksd het volgende:

[..]

En halverwege het jaar wordt je eruit geraced door de VWO'ers die dingen sneller oppakken. Hou toch eens op het HBO de hele tijd zo te manoeuvreren dat het beter is dan het VWO/WO. En dan even over je voorbeeld met rechten; je weet dat de uitval 90% is?
Enige reden waarom veel P’ertjes afvallen is omdat ze het niveau zwaar onderschatten en het tempo niet gewend zijn, maar qua voorkennis loop je zeker niet achter op een VWO'er.
pi_77138781
Nou kom op zeg, ik ben 24 en bepaald nog niet bejaard en ben enorm gemotiveerd om door te studeren maar wel iets wat mijn interesse heeft bitte De bachelor duurt maar 3 jaar en ik twijfel er hevig aan of ik daadwerkelijk 'dommer' ben en minder goed kan leren als ik straks 27 en klaar ben. Mn ex is ruim 30 en die studeert ook nog aan een uni.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2010 13:54:13 ]
pi_77140682
Je zal niet dommer zijn nee, dat geloof ik niet. Motivatie is altijd goed om te hebben uiteraard, maar het is willen en kunnen. De laatste keer dat je talen hebt gehad was op de MAVO, en je eigen Zweeds natuurlijk. Hoe ging je dat af, eenvoudig?

Overigens om terug te komen op die vraag van die P. Je moet die P wel halen, dat is de toelatingseis voor deze opleiding: óf VWO, óf een P voor HBO.
pi_77143334
Hm je bent wel een snotaap hoor, sorry zeg De laatste keer dat ik talen heb gehad is 2 maanden geleden. Ik ben namelijk alweer aan de studie vanaf mijn 20e. MBO2, 3, 4 en nu dus HBO waar je met engels en nederlands te maken krijgt incl toetsen.

Dat ik mijn P moet halen snap en weet ik, de vraag was waarom zouden ze die aanraden t.o.v. een CD.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2010 15:42:08 ]
pi_77143388
Het zweeds leren ging me ontzettend makkelijk af trouwens omdat ik een alfa ben en het heel erg leuk vind
  † In Memoriam † vrijdag 22 januari 2010 @ 15:45:25 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77143518
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:22 schreef heaven7 het volgende:
Ik lees dat het toch vaak moeilijk blijkt te zijn voor mensen die overstappen met hun propedeuse, iets wat ik dus nu van plan ben..
Omdat je met een propedeuse sowieso naar de uni mag en bij een CD is dat afhankelijk van het resultaat ervan of je wordt toegelaten. Oftewel met een P word je zeker toegelaten met een CD misschien.
pi_77144029
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:48 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat hoor ik vaker, maar ik kan daar eigenlijk geen cijfers over vinden...? Heb je daar misschien een bron van?
pi_77144097
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:41 schreef heaven7 het volgende:
Hm je bent wel een snotaap hoor, sorry zeg De laatste keer dat ik talen heb gehad is 2 maanden geleden. Ik ben namelijk alweer aan de studie vanaf mijn 20e. MBO2, 3, 4 en nu dus HBO waar je met engels en nederlands te maken krijgt incl toetsen.

Dat ik mijn P moet halen snap en weet ik, de vraag was waarom zouden ze die aanraden t.o.v. een CD.
Ja, wat De Kardinaal zegt is juist.

Juistem, je deed Pabo, dat is waar ook. Nee, dan zouden er opzich geen problemen moeten zijn. Als alles makkelijk gaat en je bent toch in het taalritme, waarom niet? Bij mijn vorige studie zat iemand die zelfs op een niveau onder VMBO-T was begonnen, toen MBO, HBO en nu zeer goed de WO studie deed, natuurlijk werkte hij er wel hard voor.

Oh nee, ik ben helemaal geen snotaap, maar ik wist de additional info nog niet.

Als je 100% zeker bent met je gevoel gewoon inschrijven, je kan altijd nog terug naar de Pabo bijvoorbeeld als het toch niets voor je is.

Wordt het Amsterdam of Groningen trouwens?
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:03:48 #32
165633 eriksd
The grand facade...
pi_77144348
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:07 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Enige reden waarom veel P’ertjes afvallen is omdat ze het niveau zwaar onderschatten en het tempo niet gewend zijn, maar qua voorkennis loop je zeker niet achter op een VWO'er.
Dat zeg ik dus ook nergens, ik zeg dat de capaciteit hoger is (gemiddeld genomen en zoals het zou moeten zijn).
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_77146950
Nouja volgende week iig een kijkdag en dan zien we wel. Ik kan idd altijd nog terug eventueel met mijn P van de Pabo, dat was ook mijn motivatie om die aankomende half jaar te halen Zeker ben je nooit, je moet ergens aan beginnen en dan zie je het wel, tenminste ik. Dat ging ook zo met de Pabo namelijk. Je kunt je nog zo goed inlichten en voorbereiden, de praktijk zal altijd anders uitpakken.

In elk geval kijk ik er nu heel erg naar uit en het lijkt me fantastisch om zo met Zweden, Scandinavië en de talen bezig te kunnen zijn.

Het wordt Amsterdam trouwens, jij Raspb3rry? En welk land?
pi_77148650
In mijn geval (technische richting) is het verschil tussen HBO en WO aanzienlijk. Dat terwijl mijn hbo opleiding ook zeker geen makkelijke opleiding was tov andere hbo opleidingen. Daar staat tegenover dat de gemiddelde studieduur hier ongeveer 7 jaar is tegenover de 5 jaar die er officieel voor staan. "Gewone" WOers hebben het er dus ook zeker niet makkelijk mee. Ook is het zo dat niemand, hoe slim ook, het kan halen zonder er moeite voor te doen.
pi_77152100
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:08 schreef heaven7 het volgende:
Nouja volgende week iig een kijkdag en dan zien we wel. Ik kan idd altijd nog terug eventueel met mijn P van de Pabo, dat was ook mijn motivatie om die aankomende half jaar te halen Zeker ben je nooit, je moet ergens aan beginnen en dan zie je het wel, tenminste ik. Dat ging ook zo met de Pabo namelijk. Je kunt je nog zo goed inlichten en voorbereiden, de praktijk zal altijd anders uitpakken.

In elk geval kijk ik er nu heel erg naar uit en het lijkt me fantastisch om zo met Zweden, Scandinavië en de talen bezig te kunnen zijn.

Het wordt Amsterdam trouwens, jij Raspb3rry? En welk land?
Precies!

Ik heb exact hetzelfde als jou (de passie voor het gebied zeg maar), Zweeds zal m'n hoofdtaal worden, aangezien daar denk ik de meeste uitdaging en toekomstperspectief zal liggen op taalgebied. Qua geschiedenis zal Deens de rest echter de baas zijn.
Ook in Amsterdam, die keuze was eenvoudig. Ik kom uit regio Rotterdam en ik ga op korte termijn het huis niet uit, dus Amsterdam is goed te doen met de trein. Maximaal anderhalf uur reizen vind ik redelijk, voor Groningen kan ik daar 2 uurtjes bij optellen en dat is in een thuiswonende situatie uiteraard erg onpraktisch.
Bovendien heeft Amsterdam een veel betere bibliotheek wat betreft Scandinavische literatuur.

Kleine studie is het wel, dit jaar waren er geloof ik 16 aanmeldingen.
pi_85453568
Gast, wat een lading onzin. Perceptie van taal is niet leeftijdsgebonden, dat is het mooie eraan. Oké, 20 en 60 kan ik me iets bij voorstellen maar 24/25 is echt onzin. Je verliest heus geen cognitieve functies na een bepaalde leeftijd hoor. :')

Wel extreem raar dat jij rechten hebt gedaan op de EUR en deze studie wilt gaan doen, hier is het exact hetzelfde. Ook stem je op mijn partij, wat zijn dit allemaal voor grappen? :D

Afijn, dit is dus een schopje. Nog meer mensen van FOK! die volgend jaar gezellig deze studie doen?
pi_85453602
en het gaat je om Scandinavische Taal en Cultuur?
Ja doei.
pi_85453676
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:15 schreef motorbloempje het volgende:
en het gaat je om Scandinavische Taal en Cultuur?
Ja, ik kon geen topic vinden, of ben ik gewoon aan het falen op zoekgebied?

TT change lijkt me ook weer niet de oplossing, ik wil best een topic maken mocht dat een betere uitkomst bieden.
pi_85453706
Open maar een nieuw topic :) want dit topic gaat niet écht over deze opleiding en zal dus niet heel veel mensen trekken die er wél wat van af weten ;)
Ja doei.
pi_85453730
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:18 schreef motorbloempje het volgende:
Open maar een nieuw topic :) want dit topic gaat niet écht over deze opleiding en zal dus niet heel veel mensen trekken die er wél wat van af weten ;)
Prima.

Wat reageer jij snel trouwens. _O-
pi_85453766
je bent mod of niet

je hebt een leven of je hebt 't niet...
Ja doei.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 22:24:41 #42
299272 Oneself
Computer says 'nooo'
pi_85453940
Raspb3rry en heaven7; het is wat off-topic maar mag ik jullie vragen hoe je je toekomst in ziet na het finishen van deze studie? Welk beroep zou je graag uit willen oefenen?

Props trouwens voor die persoon die uiteindelijk kiest voor wat hij/zij leuk vindt, en niet vanwege louter rationele overwegingen die eerste studie is blijven doen. Ben even de naam van betreffend persoon kwijt. :)
pi_85454030
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:24 schreef Oneself het volgende:
Raspb3rry en heaven7; het is wat off-topic maar mag ik jullie vragen hoe je je toekomst in ziet na het finishen van deze studie? Welk beroep zou je graag uit willen oefenen?

Props trouwens voor die persoon die uiteindelijk kiest voor wat hij/zij leuk vindt, en niet vanwege louter rationele overwegingen die eerste studie is blijven doen. Ben even de naam van betreffend persoon kwijt. :)
Scandinavische Talen en Culturen (UvA, RuG)

Daar zal ik je vraag even beantwoorden. heaven7 is nog wel actief, die andere user niet meer zo te zien.
pi_85454829
Er is nogal een verschil in de moeilijkheidsgraad op universitaire studies, de alpha studies zijn vrij simpel maar de beta studies zijn doorgaans een stuk pittiger, vooral wat betreft studielast ;)
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_85454859
:O
Ja doei.
pi_85456656
Oh hoi :) Heb inmiddels mijn propedeuse maar heb toch besloten er vanaf te zien omdat ik bang ben dat het toch te academisch is. Zweeds en Scandinavië is echt fantastisch maar ik hoef niet continu onderzoek te doen naar weet ik veel wat voor literatuur enzo :@ Toch wel jammer als ik er zo over nadenk.
pi_85456741
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 23:44 schreef heaven7 het volgende:
Oh hoi :) Heb inmiddels mijn propedeuse maar heb toch besloten er vanaf te zien omdat ik bang ben dat het toch te academisch is. Zweeds en Scandinavië is echt fantastisch maar ik hoef niet continu onderzoek te doen naar weet ik veel wat voor literatuur enzo :@ Toch wel jammer als ik er zo over nadenk.
Jammer.

Literatuur zal inderdaad ook een groot onderdeel zijn ja.
Ik zou gewoon je Zweeds bijhouden en verder gaan in een andere richting qua studie (of doorgaan met je huidige studie natuurlijk). ^O^
pi_85456750
Ik ben zelf ook van MBO 2 naar WO gestapt en dat zonder eerst HBO te doen. Gaat prima hier, ook met een talenstudie. Het is veel leerstof bij de algemene vakken maar zeker niet onmogelijk. Mijn ergste vijand is luiheid eigenlijk en niet zozeer het academisch niveau dat vereist is. Mocht je daar niet over beschikken (ik zie het rondom me) dan val je inderdaad wel snel door de mand.

Echt, ik zie soms papers van andere studenten die nog steeds op basisschoolniveau iets typen en dat kan gewoon niet.
Ron Paul 2012
  donderdag 19 augustus 2010 @ 08:23:38 #49
165633 eriksd
The grand facade...
pi_85462339
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:24 schreef Oneself het volgende:

Het moet niet doorslaan hé, een mix van beide is het beste. Zat studies die mensen kiezen omdat ze vooral heel leuk zijn, en vervolgens bij een subsidieslurper gaan hangen.
Bis bis bis
pi_85465508
Ik ben door dit topic toch weer aan het twijfelen geslagen omdat de Pabo het sowieso niet is voor me ben ik achter. Een derde optie is gaan werken met mijn mbo 3 en dat is iets waar ik me eigenlijk niet bij neer wil leggen. Dat dat het dan is voor de rest van mijn leven.. Maarja, Amsterdam is ook wel een klere eind weg natuurlijk :o
Trouwens even een andere praktische vraag, betaal je op de uni in Amsterdam een heel jaar collegegeld? Ook als je je vroegtijdig uitschrijft? Of is het alleen betalen zolang je ingeschreven staat?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2010 10:51:06 ]
pi_85466735
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:50 schreef heaven7 het volgende:
Trouwens even een andere praktische vraag, betaal je op de uni in Amsterdam een heel jaar collegegeld? Ook als je je vroegtijdig uitschrijft? Of is het alleen betalen zolang je ingeschreven staat?
Bij de meeste universiteiten krijg je het teveel betaalde collegegeld later teruggestort volgens mij, je betaald dus eerst wel de volle mep.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_85467117
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:50 schreef heaven7 het volgende:
Ik ben door dit topic toch weer aan het twijfelen geslagen omdat de Pabo het sowieso niet is voor me ben ik achter. Een derde optie is gaan werken met mijn mbo 3 en dat is iets waar ik me eigenlijk niet bij neer wil leggen. Dat dat het dan is voor de rest van mijn leven.. Maarja, Amsterdam is ook wel een klere eind weg natuurlijk :o
Nou, bij mijn uitschrijving vorig jaar ging het zo:

Ik betaalde in termijnen, en schreef in Januari uit. Dan hoef je het collegegeld na 1 Februari niet meer te betalen. Als je vooruit hebt betaald krijg je het deel teruggestort geloof ik.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 12:40:01 #53
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_85469175
Je krijgt, onafh van de universiteit, al het teveelbetaalde terug wanneer je je in het eerste jaar uitschrijft, of wanneer je een diploma haalt, en anders niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_85469266
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 23:47 schreef Supersoep het volgende:
Ik ben zelf ook van MBO 2 naar WO gestapt en dat zonder eerst HBO te doen. Gaat prima hier, ook met een talenstudie. Het is veel leerstof bij de algemene vakken maar zeker niet onmogelijk. Mijn ergste vijand is luiheid eigenlijk en niet zozeer het academisch niveau dat vereist is. Mocht je daar niet over beschikken (ik zie het rondom me) dan val je inderdaad wel snel door de mand.

Echt, ik zie soms papers van andere studenten die nog steeds op basisschoolniveau iets typen en dat kan gewoon niet.
Van mbo2 naar wo :o Als het op het WO gewoon goed gaat, hoe ben jij dan in hemelsnaam op mbo2 terecht gekomen?
pi_85469368
Dat is toch niet gek? Ik heb ook mavo gedaan wegens gebrek aan motivatie en werklust :P Dan moet je wel naar het mbo want hogerop kun je niet.
pi_85469601
Ik heb mijn VWO zelfs gehaald met gebrek aan motivatie en werklust. :D
pi_85469742
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:45 schreef heaven7 het volgende:
Dat is toch niet gek? Ik heb ook mavo gedaan wegens gebrek aan motivatie en werklust :P Dan moet je wel naar het mbo want hogerop kun je niet.
Ja maar vanuit mavo ga je normaal gezien naar mbo4 toch?
  donderdag 19 augustus 2010 @ 13:07:50 #58
264472 Leucopterus
Libertarian extraordinaire
pi_85470129
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:51 schreef hierissieweer het volgende:
Van MBO2 naar uni... Dat is nog eens een grote sprong. Hoe kwam het dat je aanvankelijk op niveau 2 zat?
Ik ken ook iemand die is begonnen op het vwo en uiteindelijk ook is geëindigd op mbo niveau 2. Hij is toen weer opgeklommen (via niveau 2-3-4) naar het hbo en gaat straks naar de universiteit. Gebrek aan motivatie en/of andere prioriteiten. :P

quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:53 schreef Orchestra. het volgende:
Ik heb mijn VWO zelfs gehaald met gebrek aan motivatie en werklust. :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Leucopterus op 19-08-2010 13:12:55 (Plaatje ipv tekst) ]
Government cannot give anything to anybody that it doesn't first take from somebody else. Whenever somebody receives something without working for it, somebody else has to work for it without receiving. - Dr. Adrian Rogers
pi_85470289
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 13:07 schreef Leucopterus het volgende:

'Geweldig joh'.
Nah, middelbare school gaat gewoon nergens over.
pi_85470306
Het verschil dus tussen HBO en UNI zoals in de tt staat?

Uni= jij wordt baas
HBO= jij wordt loopjongen van de baas }) })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_85470394
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 13:13 schreef rubje het volgende:
Het verschil dus tussen HBO en UNI zoals in de tt staat?

en daarom moet je de OP even lezen ^O^
Ja doei.
pi_85476424
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:57 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ja maar vanuit mavo ga je normaal gezien naar mbo4 toch?
Niet als je kiest voor een specifieke opleiding die toevallig mbo3 is en je na 1 jaar stopt waarna je een mbo 2 diploma krijgt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')