Grappig joh! Ik heb me onlangs ingeschreven voor exact dezelfde studie (hetzij in Amsterdam, andere optie is Groningen maar daar reis ik 3x zo lang over).
Anyways, een verhaaltje over mijn ervaring met het wonderlijke begrip studeren:
Ik begon dit jaar met studeren op de Erasmus Universiteit, Rechten. Verschrikkelijke studie.
Eigenlijk wilde ik een talenstudie doen, maar die gedachte had ik op basis van rationaliteit uit mijn hoofd gefilterd in klas 6. Stom, stom, stom. De studie was echt niet moeilijk, integendeel, maar mijn interesse was zo laag dat ik na een maand of 3 de knoop doorhakte en besloot te stoppen.
In mijn hoofd zat studie Scandinavische Talen en Culturen al, dus ik heb naar mezelf geluisterd en ingeschreven voor het volgende jaar.
Wat kan je verwachten op de Uni? Tsja, ze gooiden je in Rotterdam aardig in het diepe. 'Iedereen zoekt het maar uit', de voorlichting was miniem, doch niet onoverkomelijk dramatisch.
Hoe het bij 'onze' studie zal gaan kan ik alleen naar gissen. In het eerste jaar krijg je basale literaire vakken, die je ook met studenten van andere talen volgt. Ook kies je je hoofdtaal et cetera. Verder komen tijdens de studie ook Geschiedenis en Zweedse/Noorse/Deense Literatuur etc voorbij. Individuele begeleiding ligt veel hoger dan bij bijvoorbeeld Rechten, natuurlijk zitten bij Rechten 400 studenten en bij deze opleiding een stuk of 15-20.
Jouw Zweedse kennis zal ongetwijfeld een voordeel zijn, maar neem het niet te licht op. Dat ga ik zelf ook niet doen, terwijl ik erg goed ben in talen, zonder arrogantie hoor. Nederlands, Engels, Duits 2 en Frans 2 heb ik op het Gymnasium vrij eenvoudig afgesloten met ruime voldoendes. Engels en Duits zijn overigens wel handig bij de studie Scandinavisch.
Je leeftijd zal misschien minder in je voordeel werken: na je 21e blijft de boel toch iets langzamer hangen, al compenseert jouw voorkennis dat wel. Ikzelf ben nu 17 (over een maandje 18). Ja, ik was er vroeg bij met studeren.
Misschien dat je hier nog iets aan hebt, al is het niet heeeeeel erg representatief voor jouw verhaal.