Dit hangt sterk af van de spaarrente en hypotheek rente. In mijn geval is het praktisch hetzelfde. Of ik nu aflos of niet en spaar, ik verlies en win er niks op. Daarbij is het ook sterk afhankelijk in welke belasting schaal je zit. Ik zit zoals vele mensen in de 42% schaal. In de 52% schaal, dus de rijkere mensen, die hebben er wel meer baat bij om niet af te lossen, hoewel ze dit prima kunnen.quote:Op zondag 24 januari 2010 09:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zolang er HRA is is aflossen het domste wat je kunt doen! Spaar dan geld naast je hypotheek.
Dat is ook de reden dat de HRA steeds meer bekritiseerd wordt: het is nooit de bedoeling geweest dat mensen een maximale lening namen die ze nooit meer aflosten, terwijl ze ook nog tonnen op de bank hadden staan.
Ook helemaal mee eensquote:Op zondag 24 januari 2010 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Daarom zoals ik hierboven al stelde alleen nog maar HRA voor simpele hypotheekconstructies, en op de schop met de rest van die financiele geėngineerde rotzooi.
Waaruit blijkt dat de landbouwsector failliet is?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:29 schreef Deprater het volgende:
RABO zal dat ook niet onbeperkt kunnen volhouden, ze zitten al veel te diep in de failliete landbouwsector inmiddels
Bij de melkveehouderij gaat het nu erg slecht maar boeren klagen graagquote:Op zondag 24 januari 2010 19:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de landbouwsector failliet is?
Exact mijn insteek. Ik doe precies hetzelfde, gewoon omdat ik mij daar het best bij voelquote:Op zondag 24 januari 2010 09:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kan rekentechnisch wel zo zijn, maar mijn gevoel zegt toch wat anders. Dus los ik toch af, en krijg als bonus jaarlijks mindere hypotheek lasten waardoor ik weer meer kan aflossen of consumeren.
En van de HRA roep ik al jaren dat die intieel bedoeld was om mensen een huis te laten bezitten. Bezitten is heel wat anders als een grote schuld hebben bij een bank, en met HRA een veredeld soort huur betalen.
Zoals de HRA nu door velen gebruikt wordt is dit niets meer als een flinke geld machine voor de banken, en ook nog een flinke kostenpost voor onze overheid erbij.
Onze overheid had op het moment dat al die vreemde hyptheek producten op de markt kwamen meteen moeten ingrijpen, en HRA alleen nog maar toestaan bij die heel saaie linieare of annuiteiten hypotheek.
quote:ma 25 jan 2010, 09:57 |
Goedkoper wonen kost renteaftrek
AMSTERDAM - Voor Nederlanders die besluiten goedkoper te gaan wonen, is het voortaan opletten geblazen. Per 1 januari 2010 moeten zij de overwaarde van hun huis per se in een nieuwe woning steken.
Anders gaat hun recht op volledige hypotheekrenteaftrek naar de knoppen.
Dit staat in het Belastingplan 2010, dat inmiddels is goedgekeurd door de Eerste Kamer.
Iemand die goedkoper gaat wonen, moet vanaf nu de winst van de oude woning gebruiken om de hypotheekschuld van de nieuwe woning zoveel mogelijk te verlagen. Doet hij dat niet, dan wordt het aftrekbare deel van de nieuwe hypotheek gemaximeerd op een bedrag gelijk aan de waarde van de nieuwe woning minus de winst op het oude huis.
verder verruiming HRAquote:
Dat was al zo?quote:
Dat is geen beperking, maar een logische gelijktrekking van een ongelijkheid.quote:
nee, het was een vereenvoudiging, volgens de memorie van toelichtingquote:Op maandag 25 januari 2010 12:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is geen beperking, maar een logische gelijktrekking van een ongelijkheid.
neen, voorheen kon je bij woondemotie tenminste dezelfde nominale hypotheek op de nieuwe woning nemen. Dus verkoop 800k, hypotheek 300k, nieuwe woning 400k, dan mocht je gefacilieerd 300k hypotheek nemen. In de nieuwe situatie niet.quote:Op maandag 25 januari 2010 12:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat was al zo?
Alleen moest je 5 jaar wachten en dat is n u 3 jaar begrijp ik?
Ok dus als je voor 800k verkoopt terwijl je nog 300k hypotheek hebt en je koopt iets terug van 400k mag je geen HRA meer krijgen?quote:Op maandag 25 januari 2010 12:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
neen, voorheen kon je bij woondemotie tenminste dezelfde nominale hypotheek op de nieuwe woning nemen. Dus verkoop 800k, hypotheek 300k, nieuwe woning 400k, dan mocht je gefacilieerd 300k hypotheek nemen. In de nieuwe situatie niet.
Als je drie jaar geen eigen woning hebt (of niet in NL), kun je gewoon de volle 400k aan hypotheek nemen.
yep. Cashende BBers huren in de regel, trouwens.quote:Op maandag 25 januari 2010 13:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ok dus als je voor 800k verkoopt terwijl je nog 300k hypotheek hebt en je koopt iets terug van 400k mag je geen HRA meer krijgen?
Mooie aanpassing voor als de cashende BBers.
Hoe zit het eigenlijk met huurtoeslag wordt daar ook naar je vermogen gekeken of alleen naar je inkomsten?quote:Op maandag 25 januari 2010 13:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
yep. Cashende BBers huren in de regel, trouwens.
+/- 20k daarna geen huurtoeslag, ongeacht je inkomen... belachelijk natuurlijk... (ben tegen toeslagen, maar dan wel ineens alles op de schop en vlaktaksen 30-35%)quote:Op maandag 25 januari 2010 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met huurtoeslag wordt daar ook naar je vermogen gekeken of alleen naar je inkomsten?
Daar om zal ie ook verlaagd zijn, om mensen die een aantal jaar naar het buitenland moeten niet buiten de boot te laten vallen.quote:Op maandag 25 januari 2010 13:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind die drie jaars termijn wel fijn eigenlijk. Daar is wel mee te werken
De rest van Nederland is dus gewoon nep?quote:Op woensdag 27 januari 2010 01:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, jou verzonnen vrienden en kennissen verkopen niet dus de rest van Nederland ook niet
Ja, het is 1 groot complot om jou aan een koopwoning te krijgen!!!quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De rest van Nederland is dus gewoon nep?
wat natuurlijk nooit lukt, want het is nooit goed.quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:20 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ja, het is 1 groot complot om jou aan een koopwoning te krijgen!!!
quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:20 schreef Sjabba het volgende:
Ja, het is 1 groot complot om jou aan een koopwoning te krijgen!!!
Gelukkig jullie leven nogquote:Op woensdag 27 januari 2010 20:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
wat natuurlijk nooit lukt, want het is nooit goed.
Er is gewoon weinig nieuws op het front.quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
[..]
Gelukkig jullie leven nog![]()
Het werd wat stil in dit topic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |