Sorry, niet waar. Consumentenrechten enzo...quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:39 schreef Dennis101 het volgende:
Als zij dat in hun voorwaarden hebben staan mag dat, retourneren is een gunst van de winkel, geen recht van de consument.
Hmm, de algemene voorwaarden kunnen inderdaad niet geopend worden.
Zie mijn volgende comment en ondertussen mijn editquote:Op woensdag 20 januari 2010 19:46 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Sorry, niet waar. Consumentenrechten enzo...
Als jouw werkgever in je contract stelt dat hij jou elke dag om 1600 in je reet mag neuken is dat ook gewoon tegen de regels. Hetzelfde dus als het probleem van TS.
http://www.carnavalskleding.info/algemene-voorwaarden/.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:38 schreef MesaJJB het volgende:
De site is overigens: http://www.carnavalskleding.info/ (dan kan eventueel iemand bevestigen dat de voorwaarden echt niet te openen zijn)
Ik heb hier ook al een screenshot van gemaakt.
Er kan natuurlijk vanalles staan, er geldt in dit geval gewoon "koop op afstand" met bijbehorende rechten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:47 schreef zarGon het volgende:
[..]
http://www.carnavalskleding.info/algemene-voorwaarden/.
[ afbeelding ]
Link naar verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden: http://www.gebra.nl/view.cfm?page_id=13251.
[ afbeelding ]
Het echte document (.pdf): http://www.gebra.nl/websi(...)den-NIEUW%202009.pdf.
Deze voorwaarden stroken met de wet en kunnen dus zo nietig verklaard worden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:47 schreef zarGon het volgende:
[..]
http://www.carnavalskleding.info/algemene-voorwaarden/.
[ afbeelding ]
Link naar verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden: http://www.gebra.nl/view.cfm?page_id=13251.
[ afbeelding ]
Het echte document (.pdf): http://www.gebra.nl/websi(...)den-NIEUW%202009.pdf.
Dat is niet relevant, zodra je iets via internet besteld gaat de regel 'koop op afstand' inquote:Op woensdag 20 januari 2010 19:51 schreef __Saviour__ het volgende:
ha wacht, ze hebben dus wel fysieke winkels. Dan weet ik niet zo zeker of die wet wel geldt.
Die wet geldt juist zodat je niet vastzit aan iets waarbij je niet kon passen, voelen, testen enz.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:51 schreef __Saviour__ het volgende:
ha wacht, ze hebben dus wel fysieke winkels. Dan weet ik niet zo zeker of die wet wel geldt.
Jawel. Dan zou het bijna voor geen enkele internetshop gelden, want 9 van de 10 hebben wel een afhaalmogelijkheid.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:51 schreef __Saviour__ het volgende:
quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:51 schreef __Saviour__ het volgende:
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstandquote:Let op:
Niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
Doet er helemaal niets aan af.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:51 schreef __Saviour__ het volgende:
Het lijkt me dat dat heel snel in het voordeel van de consument wordt uitgelegd, anders zou het wel erg makkelijk worden om onder die termijn uit te komen..quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
[..]
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand
Dat zal een aardig staaltje welles-nietus worden..
Onzinnig geponeerd door Consuwijzer.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
[..]
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand
Dat zal een aardig staaltje welles-nietus worden..
Carnavalskleding.info gebruikt een systeem waarbij de fysieke winkel niet in het stuk voorkomt. Derhalve is het onmiskenbaar een op afstand gesloten overeenkomst.quote:a.
overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand
ik neem aan dat je bedoelt dat het NIET strookt met de wet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:50 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Deze voorwaarden stroken met de wet en kunnen dus zo nietig verklaard worden.
Inderdaadquote:Op woensdag 20 januari 2010 20:24 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik neem aan dat je bedoelt dat het NIET strookt met de wet.
Ik lees het meer als dat TS iets heeft besteld en dit niet blijkt te passen waardoor hij het terug wil sturen. Niet dat de verkeerde maat is geleverd.quote:er is sprake van dwingend recht: de regels gelden zoals ze door de overheid zijn vastgelegd, ook al spreek je middels een contract of algemene voorwaarden waarmee je accoord gaat iets anders af.
maar er is nog iets anders: het ontvangen product is niet de juiste maat.
het ontvangen product is dus niet het bestelde product. dan moet je als consument de leverancier eerst de kans geven om te zorgen dat het product WEL aan de verwachtingen voldoet. als de leverancier er niet in slaagt het bestelde te leveren, mag de koper de koop ontbinden.
de kans om het juiste te ontvangen heeft TS ze gegeven, maar ze weigeren daaraan te voldoen.
dan mag TS de koopovereenkomst ontbinden.
dus er spelen gewoon 2 heel erg sterke verhalen in het voordeel van TS.
nee hoor, tweede doet niet ter zake. Klant wil gewoon van de koop afzien om welke reden dan ook. Daar heeft de internetwinkel zich aan te houden. Wet koop op afstand stelt niet dat de koper een reden hoeft te geven waarom hij/zij van de koop afziet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:24 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik neem aan dat je bedoelt dat het NIET strookt met de wet.
er is sprake van dwingend recht: de regels gelden zoals ze door de overheid zijn vastgelegd, ook al spreek je middels een contract of algemene voorwaarden waarmee je accoord gaat iets anders af.
maar er is nog iets anders: het ontvangen product is niet de juiste maat.
het ontvangen product is dus niet het bestelde product. dan moet je als consument de leverancier eerst de kans geven om te zorgen dat het product WEL aan de verwachtingen voldoet. als de leverancier er niet in slaagt het bestelde te leveren, mag de koper de koop ontbinden.
de kans om het juiste te ontvangen heeft TS ze gegeven, maar ze weigeren daaraan te voldoen.
dan mag TS de koopovereenkomst ontbinden.
dus er spelen gewoon 2 heel erg sterke verhalen in het voordeel van TS.
De korte voorwaarden die aangegeven staan op de site zelf, deze dus,quote:ARTIKEL 23 - Bedenktijd en ontbinding
1. De consument heeft een bedenktijd van zeven werkdagen. Wanneer de
ondernemer niet heeft voldaan aan zijn informatieplicht of gegevens niet in de
juiste vorm heeft verstrekt, bedraagt de termijn van de bedenktijd maximaal drie
maanden en zeven werkdagen. Wanneer de verkoper in die drie maanden
alsnog voldoet aan de informatieplicht, begint de dag nadat hij alsnog heeft
voldaan aan die plicht, de termijn van zeven werkdagen te lopen.
slaan nergens op en worden zelfs overruled door de voorwaarden van de Branche (die wel conform de wettelijke bepalingen zijn).quote:Carnavals- &feestkleding wordt niet geruild of retour genomen, indien u twijfelt over uw maat of pasvorm kunt U een bezoek brengen aan onze winkels, deze zijn geopend vanaf 2 Januari tot Carnaval.
Tevens hebt U in onze winkel de mogelijkheid om te passen
"Gedragen" in de zin van "aangepast"? Dat recht heeft de afstandskoper en mag ook niet worden ingeperkt of uitgesloten.quote:Op donderdag 21 januari 2010 00:39 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik denk ook eerder dat bij dat 2e stukje ''gedragen'' ervoor moet komen.
Tsja, wat zei je? Dan moet je maar geen webshop beginnen?quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:39 schreef MesaJJB het volgende:
Zojuist de winkel aan de telefoon gehad. De vrouw beweerde zeker te weten dat ze gelijk had. Op de site staat dat retour niet mogelijk is en anders moesten mensen maar niet bestellen.
Gewoon even schriftelijk de koop ontbinden, dan is dat alvast geregeld. Het terugsturen kan nog wel even uitgesteld worden tot het ze duidelijk dat ze in een land als Nederland niet thuishoren met hun praktijken.quote:Het enige wat we nog konden proberen wat bij de winkel langs te gaan. Waarom kunnen mensen toch zo moeilijk doen?
Was dat de bedrijfsleider? Anders naar de bedrijfsleider vragen. Die hoort dit soort dingen te wetenquote:Op donderdag 21 januari 2010 10:39 schreef MesaJJB het volgende:
Zojuist de winkel aan de telefoon gehad. De vrouw beweerde zeker te weten dat ze gelijk had. Op de site staat dat retour niet mogelijk is en anders moesten mensen maar niet bestellen. Het enige wat we nog konden proberen wat bij de winkel langs te gaan. Waarom kunnen mensen toch zo moeilijk doen?
Heb je ze nog even op de info in mijn post gewezen? De voorwaarden van hun eigen site?quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:39 schreef MesaJJB het volgende:
Zojuist de winkel aan de telefoon gehad. De vrouw beweerde zeker te weten dat ze gelijk had. Op de site staat dat retour niet mogelijk is en anders moesten mensen maar niet bestellen. Het enige wat we nog konden proberen wat bij de winkel langs te gaan. Waarom kunnen mensen toch zo moeilijk doen?
Ja, maar ze hebben aanvullende voorwaarden voor de carnavalsspullen. Met die vrouw was echt niet te pratenquote:Op donderdag 21 januari 2010 10:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heb je ze nog even op de info in mijn post gewezen? De voorwaarden van hun eigen site?
Dat mag dus niet, vragen naar de manager/bedrijfsleider of wie dan ook. En ze even duidelijk maken dat deze voorwaarden niet kunnen, zoek anders ook nog even de precieze beschrijving van de wet koop op afstand, dan kan je die even aan hun voorlezen als ze moeilijk doen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:59 schreef MesaJJB het volgende:
[..]
Ja, maar ze hebben aanvullende voorwaarden voor de carnavalsspullen. Met die vrouw was echt niet te praten
De meeste bedrijven weten de regels ook wel. Helaas proberen ze hun klanten af te bluffen met dit soort onwettige voorwaarden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:48 schreef Blik het volgende:
Die hoort dit soort dingen te weten
Maar als ik dat ga weigeren loop ik toch wel de kans dat ik de volgende keer minder opslag krijg?quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:46 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Sorry, niet waar. Consumentenrechten enzo...
Als jouw werkgever in je contract stelt dat hij jou elke dag om 1600 in je reet mag neuken is dat ook gewoon tegen de regels. Hetzelfde dus als het probleem van TS.
Heb geen zin om hier een heel juridisch verschil van te maken, maar ik erger me er ook heel erg aan hoe ze de mensen wegjagen ja. Heb daarom je advies opgevolgd en het mailtje gestuurd. Het dreigen met juridisch advies inwinnen heb ik nog even achterwege gelaten. Als hier niet netjes op gereageerd gaat worden zal dat zeker de volgende stap zijn.quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:03 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
De meeste bedrijven weten de regels ook wel. Helaas proberen ze hun klanten af te bluffen met dit soort onwettige voorwaarden.
Stuur ze gewoon een maittje waarin je refereert naar het telefoongesprek en de eerdere poging to annulering en je beroept op de wet koop op afstand. Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen op de wet, maar geen enkele is geldig voor dit soort artikelen. En iets erbij zetten in de trant van 'als ze wederom weigeren je juridisch advies in gaat winnen' of iets dergelijks.
Dit soort bedrijven moet je hier niet mee weg laten komen. een beetje je eigen regels verzinnen, kom op zeg.
Ene kant snap ik dat wel, maar zo laat je het bedrijf hier wel mee wegkomen.quote:Heb geen zin om hier een heel juridisch verschil van te maken,
De redenen van retour doen er niet eens toe. Het bedrijf is verplicht om die spullen terug te nemen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:01 schreef Blue-eyes het volgende:
Maar jij wil toch die kleding terugsturen en ruilen voor een grotere maat? Het is toch niet zo dat je je geld terug wilt? Als jij de verzendkosten voor je rekening neemt lijkt het me toch niet zo'n probleem. Als je als bedrijf kleding verkoopt is het erg klantonvriendelijk om dan geen omruiling toe te staan.
Dat is het hele punt waar de carnavalboer zich schuldig aan maakt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:01 schreef Blue-eyes het volgende:
Maar jij wil toch die kleding terugsturen en ruilen voor een grotere maat, het is toch niet zo dat je je geld terug wilt? Als jij de verzendkosten voor je rekening neemt lijkt het me toch niet zo'n probleem. Als je als bedrijf kleding verkoopt is het erg klantonvriendelijk om dan geen omruiling toe te staan.
Niks coulance, wettelijke verplichting FTWquote:Op donderdag 21 januari 2010 12:01 schreef Blue-eyes het volgende:
Maar jij wil toch die kleding terugsturen en ruilen voor een grotere maat, het is toch niet zo dat je je geld terug wilt? Als jij de verzendkosten voor je rekening neemt lijkt het me toch niet zo'n probleem. Als je als bedrijf kleding verkoopt is het erg klantonvriendelijk om dan geen omruiling toe te staan.
Zo moet je het niet aanpakken. Zo wel:quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:58 schreef MesaJJB het volgende:
Beste Heer/Mevrouw,
Gisteren heeft mijn vriendin 2 carnavalspakken ontvangen die bij u besteld waren. Deze bleken uiteindelijk toch niet goed te passen. Ze heeft toen telefonisch contact opgenomen over de mogelijkheid tot retourneren. Ze kreeg te horen dat in de algemene voorwaarden stond dat dit niet mogelijk was en liet het hierbij.
Ik heb vandaag echter weer terug gebeld omdat ze naar mijn weten gisteren onterecht was weggestuurd. Volgens de Wet Koop op Afstand heeft de consument 7 dagen bedenktijd en krijgt de mogelijkheid het product te retourneren. Ook hier werd ik (niet al te vriendelijk) er op gewezen dat dit niet mogelijk was.
Vandaar dat ik u deze mail stuur. Ik heb verder geïnformeerd op het internet en heb hier te horen gekregen dat hier inderdaad de Wet Kopen op Afstand van kracht is en de producten gewoon geretourneerd kunnen worden.
Ik hoop daarom dat we er op deze manier wel uit komen, dan wel dat mij op een vriendelijke manier uitgelegd gaat worden waarom het niet geretourneerd kan worden en het wetsartikel hier niet geldig is.
Met vriendelijke groet,
Rick Vossen
En dan maar hopen dat ze reageren op de mail.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zo moet je het niet aanpakken. Zo wel:
Geachte heer/mevrouw,
Met deze mail ik geef ik te kennen dat ik afzie van de koop van de carnavalskleding met bestelnummer 123456789 op grond van Burgerlijk Wetboek 7, artikel 46d. Kunt u mij het adres doorgeven om de artikelen te retourneren? Het door mij betaalde bedrag zie ik graag terugbetaald op mijn bankrekening, uiterlijk 30 dagen na deze ontbinding.
Met vriendelijke groet,
Rick Vossen
Er is geen discussie mogelijk, dus waarom zou je überhaupt in discussie gaan?
Wetsvoorstellen? Je bent de Tweede Kamer niet.quote:Op donderdag 21 januari 2010 15:21 schreef MesaJJB het volgende:
wetsvoorstellen
Dit dus.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:16 schreef ktnxbye het volgende:
Nou ja, de koop is feitelijk al ontbonden bij de eerste melding.
Hmm als ik het zo lees zie ik niet dat de vriendin van TS melding heeft gemaakt. (Die de koopovereenkomst met de webshop had.)quote:
klopt wel.quote:Op maandag 25 januari 2010 12:30 schreef Herman het volgende:
Mailtje van TS was oke hoor.
Hij heeft het netjes en vriendelijk uitgelegd en de kern was prima.
Niet elke brief hoeft een juridisch waterdicht stuk te zijn
(het gaat om de intentie en die was overduidelijk mocht het later een "zaak" worden)
Het bedrijf heeft inderdaad tot heden nog niets laten weten. Het was dus inderdaad beter geweest een minder slap mailtje te sturen. Ik heb via mijn stage echter een jurist gesproken die bereid was me te helpen en een brief te sturen over deze situatie. Lijkt me niet dat ze die kunnen negeren...quote:Op maandag 25 januari 2010 15:39 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
klopt wel.
maar als je sneller een resultaat wil bereiken, dan is het over het algemeen een goed idee om in je brief/email een veel stelligere houding aan te nemen.
dat hoeft overigens niet meteen te betekenen dat het een vijandige houding is.
TS heeft nu een behoorlijk slappe onderdanige afwachtende vragende houding aangenomen in z'n bericht.
met zo'n bericht vraag je er in mijn ogen om om te worden afgescheept/afgepoeierd.
sorry dat ik het een beetje denigrerend formuleerde, dat was slechts functioneel bedoeld, ik zie dat je het gelukkig niet verkeerd hebt opgevat :-)quote:Op maandag 25 januari 2010 15:39 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
TS heeft nu een behoorlijk slappe onderdanige afwachtende vragende houding aangenomen in z'n bericht.
met zo'n bericht vraag je er in mijn ogen om om te worden afgescheept/afgepoeierd.
ik krijg van deze winkel wel een beetje de indruk dat ze echt niet beter weten....... zo zijn er nou eenmaal echt nog steeds een hoop personen/bedrijven die echt geen idee hebben welke morele en wettelijke regels er gelden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:47 schreef ktnxbye het volgende:
Vaak halen winkels wel bakzeil bij een beetje wollig juridisch mailtje, of ze moeten echt niet beter weten.
Ja dat scenario had ik ook wel in gedachten, maar naief als ik ben reken ik erop dat mensen zich inlezen in wetten- en regelgeving voordat ze een bedrijf starten. Het is ook niet zo alsof de wet 'Koop op afstand' echt nergens aandacht heeft gehad ofzo.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:50 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik krijg van deze winkel wel een beetje de indruk dat ze echt niet beter weten.......
En inmiddels?quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:42 schreef MesaJJB het volgende:
Het bedrijf heeft inderdaad tot heden nog niets laten weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |