abonnement Unibet Coolblue
pi_77019566
Vorige deel: [Centraal] Cavia's met foto's deel 24

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia’s 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia’s van boven komt (de roofvogel), worden cavia’s erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia’s prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico’s op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia’s spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia’s te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels…) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia’s drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia’s

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia’s zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia’s leven graag in een groep. Wie cavia’s gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto’s is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia’s staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ookwel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage ‘prrrrrrrrts’ laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia(‘s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia’s hebben vaak ‘de gekke vijf minuten’, wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia’s eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedinsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia’s zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptonen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkent van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_77019746
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]



"Roekoe...?"
Zoiets inderdaad!
Ik wist niet dat die beestjes zo'n scala aan verschillende geluiden konden maken

Bij Sjorsje ontdekte ik trouwens iets vaags aan de buitenkant van één van z'n flappers. Een soort klein 'vleesboompje'. Hij lijkt er totaal geen last van te hebben (gelukkig). Kan er gewoon aan zitten en het is ook niet rood of droog ofzo. Ook is hij de vrolijkheid zelve, zoals altijd.
Toch de dierenarts maar even gebeld en a.s. vrijdagochtend ga ik met hem heen. Eens zien wat het is.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_77019925
Ja, dat is wel apart.
Benieuwd wat de dierenarts zegt.

Bij Kookai zit er weleens een soort van eelt op haar pootje wat ik er zo af kan knippen, doet ook geen zeer, maar het ziet er wel raar uit.

Moet over een weekje weer een schurftinjectie voor allemaal halen.
Carmita had een dikke schurftaanval
Dus moesten de anderen ook een prik.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:43:22 #4
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_77020144

zo even een Noddy als tvp

Eerst volgende keer als mn konijn naar de dierenarts mag voor zn tanden mag Noddy gelijk mee om zn ballen daar in te leveren Zou het zo leuk vinden als hij komend voorjaar zonder al te veel problemen gewoon lekker in de groep kan buiten
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_77020183
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:37 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, dat is wel apart.
Benieuwd wat de dierenarts zegt.
Me too. Laat 't wel even weten vrijdag.
quote:
Bij Kookai zit er weleens een soort van eelt op haar pootje wat ik er zo af kan knippen, doet ook geen zeer, maar het ziet er wel raar uit.
Zolang 't geen pijn doet en je weet wat het is idd. Hoop dat mijne net zoiets onschuldigs heeft.
quote:
Moet over een weekje weer een schurftinjectie voor allemaal halen.
Carmita had een dikke schurftaanval
Dus moesten de anderen ook een prik.
Hè jakkes... hoe gaat 't intussen met Carmita? (Die woont nog niet zolang bij je, toch?)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_77020304
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:43 schreef Nonneke het volgende:
[afbeelding]
zo even een Noddy als tvp
quote:
Eerst volgende keer als mn konijn naar de dierenarts mag voor zn tanden mag Noddy gelijk mee om zn ballen daar in te leveren Zou het zo leuk vinden als hij komend voorjaar zonder al te veel problemen gewoon lekker in de groep kan buiten
Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_77020317
Met Carmita gaat het naar omstandigheden goed.
Had begrepen van de opvang dat ze daar 2 maal is geweest, 1x van een kinderboerderij en 1x van een particulier die de aanwezige 21 cavia's niet meer kon onderhouden.
En ze is ook nog gedwangvoederd, al met al best wel een stress situatie.

Ze is nog best schuw, af en toe eet ze uit de hand, maar als ze opknapt van de schurft zal ze wellicht wat tammer worden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_77020353
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:43 schreef Nonneke het volgende:
[ afbeelding ]
zo even een Noddy als tvp
Noddy, wat een leuke naam.
Is dat niet van een kinderserie, oid?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:53:12 #9
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_77020540
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:47 schreef Natalie het volgende:

[..]


[..]

Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?
Hm ik laat hem helpen omdat ik buiten (inmiddels een heel klein ) groepje heb zitten met oa een hoogbejaarde dame en een dame op leeftijd, en ik absoluut niet zit te wachten op babycavias aangezien ik er dan toch geen afscheid van kan nemen
Hoe dat zit bij 2 beertjes weet ik eigenlijk niet zo goed, daar kan Zoeper je vast meer over vertellen
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_77020584
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:47 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Met Carmita gaat het naar omstandigheden goed.
Had begrepen van de opvang dat ze daar 2 maal is geweest, 1x van een kinderboerderij en 1x van een particulier die de aanwezige 21 cavia's niet meer kon onderhouden.
En ze is ook nog gedwangvoederd, al met al best wel een stress situatie.

Ze is nog best schuw, af en toe eet ze uit de hand, maar als ze opknapt van de schurft zal ze wellicht wat tammer worden.
Arm beestje.. tot twee maal in de opvang? Zo sneu. Als al met al idd wel een hoop stress zijn geweest in haar leventje tot nu toe. Weet je hoe oud ze is?
Hoop dat ze snel wat tammer wordt en ook echt wat kan genieten. Uit de hand eten is iig positief
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_77020649
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:53 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Hm ik laat hem helpen omdat ik buiten (inmiddels een heel klein ) groepje heb zitten met oa een hoogbejaarde dame en een dame op leeftijd, en ik absoluut niet zit te wachten op babycavias aangezien ik er dan toch geen afscheid van kan nemen
Hoe dat zit bij 2 beertjes weet ik eigenlijk niet zo goed, daar kan Zoeper je vast meer over vertellen
Dan wacht ik geduldig op Zoeper

(Ik zal trouwens eens wat foto's van mijn jongens online zetten )
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 19 januari 2010 @ 19:00:08 #12
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_77020873
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Noddy, wat een leuke naam.
Is dat niet van een kinderserie, oid?
Die met dat blauwe mutsje op
Hij heette Pinkie toen hij hier kwam maar dat was iet wat ongemakkelijk met kat Stinkie die hier al rondliep die ik ook vaak riep/roep met Stinkiedepinkieeeee dus die snapte er geen hol meer van
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_77020970
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Natalie het volgende:

[..]

Arm beestje.. tot twee maal in de opvang? Zo sneu. Als al met al idd wel een hoop stress zijn geweest in haar leventje tot nu toe. Weet je hoe oud ze is?
Hoop dat ze snel wat tammer wordt en ook echt wat kan genieten. Uit de hand eten is iig positief
Ja, ik vond het ook een heftige geschiedenis voor een caafje van 8 maanden.

Nou ja, iig mag ze hier oud worden en hopelijk wordt ze dat..
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_77021485
Whiepje
pi_77022651
Daar zijn ze dan: mijn jochies


Zwart-bont = Hummer
Choco-buff-wit = Sjors
Beide US Teddy's

Volgens mij zijn ze momenteel 'in strijd' om de dominantie. Ze zitten naar elkaar te 'roekoe-en', draaien met hun achterwerk (?) en sluipen om elkaar heen e.d. Zonet zie ik ons 'sulletje' Hummer Sjors aanvallen. Hopelijk is de rust snel terug

[ Bericht 35% gewijzigd door Celestien op 19-01-2010 20:09:33 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 19 januari 2010 @ 19:40:23 #16
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_77022841
Fozzy was vanmiddag weer de pineut.. hij moest in bad
Hij vond t deze keer wel lekker, geloof ik. Water was lekker warm en ik mocht m zelfs 2 keer wassen!!
Daarna was ie knock-out bij mn moeder op schoot, kon ik tenminste zn bak verschonen en hij lekker warm opgerold in een handdoek opdrogen..
pi_77023390
Edit: kssst.

[ Bericht 49% gewijzigd door Snakey op 19-01-2010 20:03:15 ]
pi_77025680
Jullie gaan ineens hard! tvp
I had a signature once. It was awful.
pi_77025875
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:47 schreef Natalie het volgende:

[..]


[..]

Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?
Waarom zou je??? Twee beren gewoon lekker mannelijk bij elkaar laten zitten, een extra onnodig dierenarts bezoekje met castratie geeft ze een vreemd geurtje en vergroot de kans dat ze ruzie gaan maken..... Een castratie bij cavia's heeft echt als enige doel om veilig bij zeugen te kunnen, er verandert niets in gedrag of gezondheid.
I had a signature once. It was awful.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:52:20 #20
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_77029867
Zoeper, gecondoleerd, wat naar
pi_77042272
Ik heb nog even een vraag, ik knip zelf de nagels van mijn cavia. Alleen de laatste tijd geeft hij niet meer mee als ze geknipt moeten worden, hij wordt helemaal wild trekt zijn pootjes weg en probeert mij te bijten. Kan dat ouderdom zijn of is er iets anders mis?
Haters gonna hate.
  Moderator woensdag 20 januari 2010 @ 09:46:53 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_77042378
Ik zal binnenkort ook eens nieuwe foto's van mijn heren maken.

Trouwens, ik kwam gisteren thuis en toen hadden ze een dikke party gehad. Er lag van alles naast het hok: hooi, hemparade en voer Monsters...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_77043154
Hier nog een paar van Hammie

Met zijn speeltje


Dikke kont


Haters gonna hate.
pi_77044116
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 09:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb nog even een vraag, ik knip zelf de nagels van mijn cavia. Alleen de laatste tijd geeft hij niet meer mee als ze geknipt moeten worden, hij wordt helemaal wild trekt zijn pootjes weg en probeert mij te bijten. Kan dat ouderdom zijn of is er iets anders mis?
Heb je wel eens goed raak geknipt? (Hoef je je niet voor te schamen, gebeurt ons allemaal hoor) Sommige caafs worden daar ineens angstig van. Verder kun je eens kijken hoe de voetzooltjes eruit zien, misschien zijn die pijnlijk?
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 20 januari 2010 @ 19:02:54 #26
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_77063925
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 09:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb nog even een vraag, ik knip zelf de nagels van mijn cavia. Alleen de laatste tijd geeft hij niet meer mee als ze geknipt moeten worden, hij wordt helemaal wild trekt zijn pootjes weg en probeert mij te bijten. Kan dat ouderdom zijn of is er iets anders mis?
Misschien een keer prongelijk te ver geknipt ? mn vriendin heeft de nageltjes van Carla een keer verkeerd geknipt en sinds dien trekt ze ook vreselijk met dr pootjes als ik wil knippen. (die knip ik tegenwoordig ook alleen nog maar samen met iemand, eentje die Carla in de houdgreep houdt en de ander die snel de nageltjes knipt)
Ik vind Hammie echt
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_77085812
Het kan denk ik wel eens mis zijn gegaan met een zwart nageltje, Hammie heeft 2 zwarte nageltjes op zijn linkervoorpoot. Ik denk dat ik die eens te ver heb geknipt. En omdat hij nu zo met die pootjes aan het trekken is vind ik het ook eng om te knippen.

Ik denk dat ik m de volgende keer een stuk paprika geef ofzo en dan snel knippen

Hammie is ook , eigenlijk alle Cavia's hier zijn
Haters gonna hate.
pi_77085826
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:52 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Heb je wel eens goed raak geknipt? (Hoef je je niet voor te schamen, gebeurt ons allemaal hoor) Sommige caafs worden daar ineens angstig van. Verder kun je eens kijken hoe de voetzooltjes eruit zien, misschien zijn die pijnlijk?
De voetzooltjes zijn wel eens opgezet geweest idd maar dat was nu niet. Wat kan ik er aan doen als ze weer opgezet raken? Hij heeft in zijn hok eerst krant, dan zaagsel en dan van dat zachte hooi.
Haters gonna hate.
pi_77087091
Bij rode, geïrriteerde voetzooltjes: Knoevels Perfect paws. Voor bumblefoot: Knoevels bumblefootzalf www.knoevelshop.nl
I had a signature once. It was awful.
pi_77103563
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 10:20 schreef CyclingGirl het volgende:
Hier nog een paar van Hammie

Met zijn speeltje
[ afbeelding ]

Dikke kont
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hammie
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_77130251
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:09 schreef zoeperzazke het volgende:
Bij rode, geïrriteerde voetzooltjes: Knoevels Perfect paws. Voor bumblefoot: Knoevels bumblefootzalf www.knoevelshop.nl
Bumblefoots heeft ie niet maar ik heb wel de Perfect paws voor hem besteld en weer eens shampoo die was bijna op Thanks voor de tip!
Haters gonna hate.
  donderdag 28 januari 2010 @ 13:41:10 #32
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77374576
Ik ben niet meer, bij gelezen. Maar ik heb toch een beetje, advies nodig.

Mijn peruvian Belle (volgende maand 2 jaar oud) , heeft al heel lang ''korstjes'' op haar kin en kale plekjes op de kin.
Ik heb toen van de DA Surolan zalf gekregen, 10 dagen gesmeerd, en toen was het weg.

Alleen sinds en week is het weer terug, maar veel meer korstjes, en het lijkt alsof Belle een soort ''huidprobleem'' heeft. Ze krabt zich niet, en als ik aan de ''schilfertjes'' kom bijv op haar rug, dan schrikt ze niet.
Surolan heb ik weer geprobeerd, maar ook na 10 dagen geen resultaat. Nu ga ik vanmiddag weer naar de DA.
Wat zou het kunnen zijn? Ze eet en drinkt verder goed.
Kan het zijn van het water drinken (de cavia's drinken uit een bakje, en hun kin haren worden daar nat van).

De andere cavia Nova (alweer 5 jaar en 4 maanden oud!!) heeft geen schilfers, korstjes, jeuk of iets in die richting.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Moderator donderdag 28 januari 2010 @ 14:28:23 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_77376467
Ik denk toch dat het van het drinken komt... Als haren nat zijn, wordt de huid ook nat. Als het niet opdroogd, maar steeds opnieuw nat wordt, wordt de huid week. Als die weke huid weer opdroogd krijg je korstjes, fo schilfertjes. Vergelijk het maar met zweten tussen je haren, en een paardenstaart in je haar hebben. Dat gaat broeien.

Is er een reden dat ze drinken uit een bakje en niet uit een fles?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 28 januari 2010 @ 14:35:45 #34
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77376737
Ja, flesjes knagen ze binnen een paar dagen kapot. Ik ben nog steeds op zoek naar een flesje die ze niet stuk kunnen maken.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Moderator donderdag 28 januari 2010 @ 15:26:29 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_77378659
Die metalen nippels, knagen ze die kapot?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:55:46 #36
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77379827
Ja, ze knagen de rand te wijd, waar het kogeltje in zit. En dat gaat dan, heel erg lekken
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77380010
Al een sippy geprobeerd?
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:03:05 #38
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77380142
Ja, Sippy geprobeerd, maar die gaat nog meer lekken dan die anderen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77380511
Staat ie inderdaad om bekend, maar het systeem is anders, vandaar....ik zou het echt niet weten, ik gebruik altijd biba's en daarvoor rode-doppen, nog nooit problemen mee gehad....
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:18:18 #40
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77380838
Ja, vandaar dat ik het al jaren met de waterbak doe Ik verschoon het ong 2 x per dag.

Mijn caafs zijn slopers Als ik bijv een keer voor een dierendag, zo'n staafje ophang, knagen ze die ook van de tralies af (dat plasticje).
Terwijl ze genoeg, hebben, om te knagen (verse wilgentakken, wilgenhuisjes, hooi, brok, groentens...)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:24:39 #41
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77385490
Met beide naar de DA geweest.

Belle: heeft roos en wellicht een schimmel (niks gevonden, met de microscoop, maar dat kan door de Surolan komen), dat staat nu op kweek. Uitslag binnen 12 dagen.

Is het goed om Belle eens te wassen? Eigenlijk, durf ik dat niet.

Nova: is een ''mooie oude dame'' en wel een beetje licht, maar heeft niks vreemds aan de tanden of kiezen. Misschien dat ze eiwitverlies heeft over de nieren?! Maar daar kunnen ze niet veel aan doen?!
Haar gewicht wekenlijks noteren, en bij veel verschil weer naar de DA.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77387691
Ik heb een ander drink systeem, maar weet de naam even niet.



Heb het gekocht bij de welkoop in Huissen, bij Arnhem. Ze hebben grote en kleine (ik heb 600ml). Je kan het aan een traliekooi hangen en water erin gieten met een gieter oid.
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:31:30 #43
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77387878
Die had ik ook voor mijn vogel, en ook gekocht voor de caafs , maar bij hun kooi past het niet.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 28 januari 2010 @ 21:27:59 #44
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77393779
Even een TVPtje met foto's die onlangs zijn genomen:
Jasper als de waakhond voor het hok .


En een van de nieuwelingen, "boeffie". Als ik het goed begrijp is 't een US-rex?
Wilde eens zien wat hij zou doen met een stuk rioolbuis. Verstoppen dus


Daarna heeft-ie zijn normale hok weer teruggekregen, vond-ie ook wel wat fijner
pi_77399208
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:27 schreef Sjowhan het volgende:
Even een TVPtje met foto's die onlangs zijn genomen:
Jasper als de waakhond voor het hok .
[ afbeelding ]

En een van de nieuwelingen, "boeffie". Als ik het goed begrijp is 't een US-rex?
Wilde eens zien wat hij zou doen met een stuk rioolbuis. Verstoppen dus
[ afbeelding ]

Daarna heeft-ie zijn normale hok weer teruggekregen, vond-ie ook wel wat fijner
Jasper & Boeffie zijn schattig!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:34:39 #46
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77399524
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:26 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Jasper & Boeffie zijn schattig!
Vooral om Jasper moet ik telkens lachen als het eten tevoorschijn komt. Het is ook een van de cavia's die ik nu wat langer heb (+/- 1.5 jaar), en mocht hij in het (plasticen) hok zitten, dan zie je bijna direct zijn kop naar buiten komen omdat hij maar een bekend geluid hoort (of 't is 't eten, of 't is de zak met hooi).

Boeffie is (samen met Sammie, die in een andere kooi zit) twee nieuwe bewoners, die vriendinnetje heeft opgehaald van een kinderboerderij die met overschot van cavia's zat na een foutje van een van de vrijwilligers. Zij zitten nu ongeveer 3 maanden hier, en zijn nu al wel een beetje gewend (zijn gelukkig niet heel erg schichtig, alhoewel Sammie nog niet echt 'uit de hand' wilt eten als ik bijv paprika voor zijn hok houd)..
Ze schieten beide nog wel in het nachthok (net zoals Timmie, mijn Lunkarya, die nu een half jaartje al bij me woont) als ik van de bank af kom, maar zijn wel (veel) tammer dan dat ze waren .
pi_77399581
Ja, leuk is dat als ze wat tammer zijn en nieuwsgierig worden.

Zo ook Kookai, die ging de dierenarts lastig vallen met haar gesnuffel, terwijl de anderen een prik kregen

Je hebt twee hokken met caafs?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:44:07 #48
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77399837
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:36 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, leuk is dat als ze wat tammer zijn en nieuwsgierig worden.

Zo ook Kookai, die ging de dierenarts lastig vallen met haar gesnuffel, terwijl de anderen een prik kregen

Je hebt twee hokken met caafs?
Heb m'n reactie nog iets gewijzigd

Ik heb momenteel 3 kooien in de kamer staan (foto net gemaakt)

Boeffie en Sammie zaten samen in de rode kooi in het begin, maar blijkbaar kunnen ze écht niet samen. Zelfs als ze beide los lopen, lopen beide te klappertanden/roffelen en grijpen ze elkaar in de nek als ze 't lukken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjowhan op 28-01-2010 23:49:47 ]
pi_77401964


Ik denk niet dat het me lukt om nog een tweede laat staan een derde hok in het huis te smokkelen...

Misschien ga ik voor een caviaflat, maar dat roep ik ook al jaren
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 10:30:32 #50
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77407287
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 00:58 schreef 4EverBlackEyed het volgende:


Ik denk niet dat het me lukt om nog een tweede laat staan een derde hok in het huis te smokkelen...

Misschien ga ik voor een caviaflat, maar dat roep ik ook al jaren
't Is mijn eigen huis natuurlijk . Oorspronkelijk zou er een grotere kooi voor Boeffie en Sammie (de cavia's van vriendin) komen zodat er weer 2 kooien in de woonkamer staan, maar helaas, deze mannen kunnen echt niet bij elkaar, waardoor er nu 3 kooien staan.

Er komen geen extra cavia's meer bij, vind 4 genoeg
  Moderator zondag 31 januari 2010 @ 14:57:54 #51
155227 crew  Guppy
dus
pi_77478127
Op de bank met de paprika

[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_77482905
Ahw, die kraaloogjes!

Hier was Carmita door het dolle heen en zat op de andere cavia's hun rug te dansen
Gelukkig hield het na 2 dagen op, doordat Kookai haar even terecht wees.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:22:54 #53
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77676055
Wat een schatjes Guppy .

Even hier een kort vraagje; ik merk bij onze 'nieuwe' cavia's dat ze nogal 'trillen' als ze gepakt en vertroeteld worden. Betekend dit dat er meer aandacht aan besteed moet worden? Of dat ze nog niet geheel gewend zijn aan de 'nieuwe' omgeving?

Moet wel zeggen dat degene die ik op de vorige pagina op de foto vastgezet heb, al uit de hand eet (welliswaar als hij in zijn hok zit, maar 't is een begin).
pi_77676212
Cavia's kunnen om twee redenen trillen:

1) onwennigheid. Dit is eigenlijk wat praktisch iedereen meemaakt, de cavia vindt het gewoon een beetje gek om uit zijn hok te zijn en weet zich nog geen houding te geven. Wordt vanzelf beter naarmate de caaf tammer wordt.

2) pijn. Een cavia in extreme pijn kan ook heel erg trillen, maar dat herken je dan ook wel. BV na een heel zware, levensreddende operatie, een cavia in doodsnood, een cavia die zich heel zwaar verwond heeft.... Net zoals wij kunnen rillen bij koorts heeft een cavia die zich hondsberoerd voelt dat ook.

Maar dat laatste trillen merk je dan ook aan alles van de cavia, dat zul je niet verwarren In jouw geval is het gewoon nr 1 hoor!
I had a signature once. It was awful.
pi_77676230
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:22 schreef Sjowhan het volgende:
Wat een schatjes Guppy .

Even hier een kort vraagje; ik merk bij onze 'nieuwe' cavia's dat ze nogal 'trillen' als ze gepakt en vertroeteld worden. Betekend dit dat er meer aandacht aan besteed moet worden? Of dat ze nog niet geheel gewend zijn aan de 'nieuwe' omgeving?

Moet wel zeggen dat degene die ik op de vorige pagina op de foto vastgezet heb, al uit de hand eet (welliswaar als hij in zijn hok zit, maar 't is een begin).
Ja, beiden: aandacht besteden en wennen.
Ik heb hier ook een caaf zitten die soms trilt, ik vat het op als spanning.

Ook heb ik het idee dat twee van de drie caafs hier niet vanaf hun geboorte in aanraking zijn geweest met mensen.
Oryx is bijvoorbeeld geboren in een volliere met luidruchtige zangvogels.
Die is zeker te weten niet in handen geweest, totdat ik haar in mijn bezit kreeg.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:54:56 #56
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77676955
Dacht al zoiets, maar toch maar ff vragen aan andere kenners hier .

Had trouwens net ook zo iets vaags: Sammie (een nieuw caafje die vooral in het hok zit, en enkel eruit komt als hij wilt eten/drinken) ging bij Maria Mena (was net op Radio 3fm) luidkeels piepen . Had zich voor de rest nog nooit zo laten horen, keek er behoorlijk van op .
Wil nu testen of het inderdaad aan Maria Mena lag, of dat het een reuk was dat hij in z'n neus kreeg..
pi_77677362
Muzikale caaf

Caviageluidjes zijn lief !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 18:13:19 #58
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77677428
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Muzikale caaf

Caviageluidjes zijn lief !
't Zou best wel eens kunnen. Vreemde was dat-ie zich daarna direct weer stil hield, en weer z'n hok inging .
Daarom moet ik 't vanavond nog maar een keer proberen, eerst muziek van Maria Mena downloaden, en kijken hoe-ie reageert
pi_77677492
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:13 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

't Zou best wel eens kunnen. Vreemde was dat-ie zich daarna direct weer stil hield, en weer z'n hok inging .
Daarom moet ik 't vanavond nog maar een keer proberen, eerst muziek van Maria Mena downloaden, en kijken hoe-ie reageert
Misschien schrok hij van zichzelf.


Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 19:26:19 #60
155227 crew  Guppy
dus
pi_77679582
De onze trillen ook als je ze op de bank doet. Je merkt dan aan alles dat ze het reuze spannend vinden Ze trillen ook niet aan één stuk door, maar meer *rillll* even niks *rillll* even niks
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:35:53 #61
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_77687447
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:28 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's kunnen om twee redenen trillen:

1) onwennigheid. Dit is eigenlijk wat praktisch iedereen meemaakt, de cavia vindt het gewoon een beetje gek om uit zijn hok te zijn en weet zich nog geen houding te geven. Wordt vanzelf beter naarmate de caaf tammer wordt.

2) pijn. Een cavia in extreme pijn kan ook heel erg trillen, maar dat herken je dan ook wel. BV na een heel zware, levensreddende operatie, een cavia in doodsnood, een cavia die zich heel zwaar verwond heeft.... Net zoals wij kunnen rillen bij koorts heeft een cavia die zich hondsberoerd voelt dat ook.

Maar dat laatste trillen merk je dan ook aan alles van de cavia, dat zul je niet verwarren In jouw geval is het gewoon nr 1 hoor!
Geheel over het hoofd gezien, maar thanks! . Zeker nr #1
  zondag 7 februari 2010 @ 18:24:51 #62
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_77736590
Was opzoek naar een nieuw konijntje en kwam dit koppetje skinnys tegen
misschien voor iemand hier ?
http://www.ikzoekbaas.nl/dierprofiel/knaagdier/588
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_78050510
Hier nog een paar van Hammie wel donker want ik kon mijn camera niet vinden dus maar met de webcam gedaan.







en nog wat oudere





Haters gonna hate.
pi_78473743
Ik heb een vraag. Het valt mij op dat Hammie iets geks doet de laatste tijd. Als hij zijn voer krijgt in zijn bakje dan kiepert hij het hele bakje om, hij gaat met zijn twee voorpootjes op het randje staan en trek met zijn mond het bakje om. Dan gaat hij eten. Dit heeft hij nog nooit gedaan dit is echt iets van de laatste tijd. Herkennen jullie hier iets in?
Haters gonna hate.
pi_78473817
Heeft Hammie een vriendje? Verveelt hij zich?
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 11:46:37 #66
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_78473967
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 11:41 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb een vraag. Het valt mij op dat Hammie iets geks doet de laatste tijd. Als hij zijn voer krijgt in zijn bakje dan kiepert hij het hele bakje om, hij gaat met zijn twee voorpootjes op het randje staan en trek met zijn mond het bakje om. Dan gaat hij eten. Dit heeft hij nog nooit gedaan dit is echt iets van de laatste tijd. Herkennen jullie hier iets in?
Noddy doet het ook, geen idee waarom de andere cavia's doen het niet.
We zetten tegenwoordig zn bakje alvast schuin, dan heeft hij minder de behoefte om eerst alles uit zn bakje te graven (zodat dus al zn voer naast zn bakje ligt en hij meer dan de helft niet meer opeet omdat het vies is )
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 11:54:50 #67
155227 crew  Guppy
dus
pi_78474377
Bij ons doen ze dat niet. Maar ze hebben ook best een groot bakje, wat ze niet zomaar om krijgen.

Wat ze wel doen is het gebruiken als hindernis. Tijdens de racerondjes door het hok, wordt er sierlijk overheen gesprongen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_78478489
Nou het zit zo Ik had eerst 2 Cavia's Pipo en Fipo. Nu was Fipo snel overleden. Ik had het niet aan zien komen. Op een ochtend ging ik naar ze toe om ze los te laten en Fipo die lag op zijn rugje. Omdat ik het zo zielig vond voor Pipo, die toen een half jaar was heb ik Hammie gekocht, die was toen iets jonger.

Helaas is 1 jaar geleden Pipo ook overleden, die had een soort van cavia ziekte, weet de naam niet en ze bleven maar volhouden bij de dierenwinkel dat Pipo wel was ingeënt. Ik heb Hammie bij de Knaagdierenfokker vandaan en die was wel ingeënt ben toch voor de zekerheid met hem nog bij de dierenarts geweest maar Hammie was gelukkig gezond. Nu sinds een maand of 3 doet hij dat met dat bakje.

Hij eet idd niet alles want dat is dan 'vies' Hij heeft een speeltje met een belletje, een huisje waar hij in kan en op kan klimmen, hij krijgt voldoend aandacht van ons. Ik weet niet wat er met hem is.
Haters gonna hate.
pi_78480425
Mythbuster: cavia's kun je niet enten, ik zou niet weten waarmee en waarvoor. Er bestaan geen cavia-entingen. veel winkels prikken preventief met ivomec en roepen dat ze dan ingeënt zijn, terwijl dat onmogelijk is: ivomec werkt tegen schurft en heeft enkel zin als de cavia ook schurft heeft, het werkt niet preventief.
Die knaagdierfokker waar je geweest bent kun je dus ook onmiddelijk van je lijstje schrapen, die is niet te vertrouwen. Beter kijk je op www.fokkerskaart.nl, daar staan overwegend fokkers die wél weten wat ze doen.

Cavia's horen met zijn tweetjes te zijn, minstens. Ik zou dus toch een vriendje voor hem regelen, of hem laten castreren en een zeugje geven. Bakjes omgooien is van een eenzame cavia meestal een teken van verveling en om aandacht vragen, maar hoeveel aandacht je hem ook geeft: jij kunt geen cavia vervangen.
I had a signature once. It was awful.
pi_78484589
Oke maar het probleem is dus dat we het al hebben geprobeerd met een andere Cavia erbij en dat gaat dus niet. Vrouwtje of mannetje hij schopt ze bijna het hok uit.
Haters gonna hate.
pi_78484659
Vaag want mijn cavia is wel bij een Fokker van de kaart gehaald.
Haters gonna hate.
pi_78485939
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 11:28 schreef CyclingGirl het volgende:
Hier nog een paar van Hammie wel donker want ik kon mijn camera niet vinden dus maar met de webcam gedaan.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en nog wat oudere

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind zijn aftekening zo schattig
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_78486757
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 16:15 schreef CyclingGirl het volgende:
Vaag want mijn cavia is wel bij een Fokker van de kaart gehaald.
De kaart geeft ook geen garanties, iedereen die zich aanmeldt kan op de kaart komen, maar meestal zijn het wel fokkers die online actief zijn en kennis uitwisselen en daardoor wat meer weten waar ze mee bezig zijn. Broodfokkers zullen niet de moeite nemen zich aan te melden.

Hoe weet je trouwens of je cavia ook vrouwtjes het hok uitvecht? Is hij al gecastreerd dan? Als het hok groot genoeg is, kan de koppeling tussen en beer en zeug vrijwel nooit misgaan....
I had a signature once. It was awful.
pi_78520912
Even onder de naam van mijn partner te lui om uit te loggen. Hammie is gecastreerd en we hebben al eens geprobeerd een jonge cavia erbij te zetten maar die werd geplet. Daarna is hij uit logeren geweest bij een oud buurmeisje van mij die gecastreerde mannetjes en ook vrouwtjes heeft. Daar kon hij niet bij want hij vond het maar niks, hij wilde domineren en omdat hij een grote cavia is was dat voor die anderen niet zo fijn.

Zijn hok is erg groot want die is op 2 cavia's gekocht en die wilde ik wel de ruimte geven, ook mag hij er als er iemand thuis is altijd zelf uit lopen.
pi_78596265
Tijd voor weer eens wat foto's uit de Mila-flat!

We beginnen met Dobbeltje, die meer met haar neus in de lucht rondliep dan dat ze wilde poseren









Dan Prinses Fiona, onze leuke maffe Baldwin. Aan één kant heeft ze een chronisch traanoogje.












Gloeier, letterlijk onder het hooi vandaan geplukt. Gloeier voelt zich het prettigst als hij met rust gelaten wordt.






En skinny Todd, die alsmaar hariger wordt:






En tot slot het bewijs dat foto's maken van cavia's niet meer zo makkelijk is als je jonge katten in huis hebt!






I had a signature once. It was awful.
pi_78596445
Ze zijn super lief allemaal vooral Fiona
Haters gonna hate.
  Moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 09:41:56 #77
155227 crew  Guppy
dus
pi_78624923
Todd heeft een wintervachtje
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 2 maart 2010 @ 11:45:32 #78
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_78629426
Leuke foto's Zoeper Mooie kat ook zeg

Nou de 9e mag ons Noddy naar Marianne hoor Zal vanmiddag vast zn snugglesafe hoes wassen, en zn zachte kleedjes
Zoeper mocht je dus toch die kleine (hamster)reisbox willen hebben kan ik hem dinsdag voor je deur planten
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:17:47 #79
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_78989940
27 Maart is weer een ECC show in Dordrecht, en heeft Knoevel dus weer een knalactie wat betreft voer.
Wat jammer dat ik er dan niet bij kan zijn
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:24:01 #80
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_78990239
Even een serieuze vraag aan de caviakenners:

Zojuist heb ik de kooi van mijn cavia verschoond. Dit was echt heel erg nodig, want was 2 weken geleden (schaam). Wat ik me dus afvraag, kan zo'n beestje geluk voelen? Voelt zo'n beestje zich gelukkiger met een schoon kooitje? Of werkt hun breintje niet op die manier. Ik heb namelijk het idee dat ik hem er echt een plezier mee doe, want hij oogt gelukkiger.
I am not impressed by your performance
pi_78990348
Ja, ze vinden een schoon hok echt geweldig.
Althans hier wel.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:44:17 #82
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_78991288
Mijn caafjes komen zelfs polshoogte nemen als ik de zaagsel aan het verdelen ben . Waarschijnlijk door de citroengeur dat ze 't herkennen
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:04:51 #83
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_78992506
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:44 schreef Sjowhan het volgende:
Mijn caafjes komen zelfs polshoogte nemen als ik de zaagsel aan het verdelen ben . Waarschijnlijk door de citroengeur dat ze 't herkennen
Ik heb dit keer kattenbakkorrels gebruikt, het zaagsel wat uitverkocht. Zijn van die biologsiche houten korrels. Bij de kassa was dat wel grappig, "o, heeft u een kat en een hamster meneer?" Nee alleen een cavia .

Maar ik ben blij dat hij geluk kan voelen, want mijn cavia is echt een ekte baas Een echt karaktertje
I am not impressed by your performance
  Moderator woensdag 10 maart 2010 @ 22:07:50 #84
155227 crew  Guppy
dus
pi_78992664
Wat je ook eens kunt proberen is Hemparade is fijner dan zaagsel vind ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_78992845
Een cavia kan wel gelukkig zijn, maar hij beseft het helaas niet. Het is niet zo dat een cavia lui in zijn hok ligt te denken 'goh, wat heb ik het toch goed getroffen hier!'. Wel kan een cavia gewoon een vrolijke bui hebben en door zijn hok heen popcornen enzo.... Dan zijn ze gewoon blij, en uitten ze dat direct.

2 weken is trouwens wel schandalig lang.....

Aubiose is nog fijner dan hemparade!

Enne, op 27 maart is zijn er op de ECC-show in Dordrecht 433 cavia's ingeschreven! Absoluut de moeite waard voor iedereen die in de buurt woont en een bezoekje wil brengen, er is genoeg evrmaak voor iedere bezoeker, je hoeft geen caviafokker te zijn om een leuke dag te hebben. Alle info staat op www.eccshow.nl en vragen kun je ook aan mij stellen!
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:14:56 #86
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_78993022
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:11 schreef zoeperzazke het volgende:
Een cavia kan wel gelukkig zijn, maar hij beseft het helaas niet. Het is niet zo dat een cavia lui in zijn hok ligt te denken 'goh, wat heb ik het toch goed getroffen hier!'. Wel kan een cavia gewoon een vrolijke bui hebben en door zijn hok heen popcornen enzo.... Dan zijn ze gewoon blij, en uitten ze dat direct.

2 weken is trouwens wel schandalig lang.....
Aubiose is nog fijner dan hemparade!

Enne, op 27 maart is zijn er op de ECC-show in Dordrecht 433 cavia's ingeschreven! Absoluut de moeite waard voor iedereen die in de buurt woont en een bezoekje wil brengen, er is genoeg evrmaak voor iedere bezoeker, je hoeft geen caviafokker te zijn om een leuke dag te hebben. Alle info staat op www.eccshow.nl en vragen kun je ook aan mij stellen!
Ja ik voel me er dan ook heel slecht onder. Maar druk met werk/school e.d. Ik schep wel regelmatig de keuteltjes eruit. Maar, ik ben heel gek met het beestje, dus het doet me wel wel wat als hij in een vies hok zit.

Maar ja, hij zit nu inderdaad weer te popcornen in zijn hokje Het is trouwens al een oudje, want hij wordt binnenkort 5

[ Bericht 0% gewijzigd door GSP op 10-03-2010 22:25:11 ]
I am not impressed by your performance
  donderdag 11 maart 2010 @ 08:41:45 #87
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79002258
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:11 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]

Aubiose is nog fijner dan hemparade!
Is 't ook veel beter voor de caafjes? Ik heb sindsdat ik eigenlijk caafjes heb, alleen houtvezel gebruikt; enige nadeel wat ik vind is dat 't bij het verschonen 't ontzettend 'stoft'.. Heb je dat bijv. niet bij Aubiose/Hemparade?
quote:
Enne, op 27 maart is zijn er op de ECC-show in Dordrecht 433 cavia's ingeschreven! Absoluut de moeite waard voor iedereen die in de buurt woont en een bezoekje wil brengen, er is genoeg evrmaak voor iedere bezoeker, je hoeft geen caviafokker te zijn om een leuke dag te hebben. Alle info staat op www.eccshow.nl en vragen kun je ook aan mij stellen!
Zag 't inderdaad al, jammer genoeg heb ik dan andere afspraken; de volgende keer (2 oktober, zoals ik al op de site zie) zal ik zeker vrijhouden om daar een kijkje te nemen
pi_79002422
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 08:41 schreef Sjowhan het volgende:
Is 't ook veel beter voor de caafjes? Ik heb sindsdat ik eigenlijk caafjes heb, alleen houtvezel gebruikt; enige nadeel wat ik vind is dat 't bij het verschonen 't ontzettend 'stoft'.. Heb je dat bijv. niet bij Aubiose/Hemparade?
Ja, het is veel minder stoffig. niet alleen fijn voor het baasje maar ook voor het beestje. Plus het absorbeert beter en blijft langer fris.
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:19:00 #89
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79003049
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 08:49 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Ja, het is veel minder stoffig. niet alleen fijn voor het baasje maar ook voor het beestje. Plus het absorbeert beter en blijft langer fris.
Moet ik dan ook nog de houtkorrels die ik eronder doe (ook voor absorbatie) erbij doen? Of is dat dan ook deels overbodig geworden?

Een heel ander vraagje; ik kwam vanuit hier (of ergens anders, weet ik eigenlijk niet meer) op de site van Caviaflat uit, en 't lijkt me (behalve het werk c.q. het klussen zelf) ook een gaaf idee om zoiets te maken.
En omdat jij ook zoiets hebt, vraag ik mezelf af hoe je die hokken verschoond? Heb je een soort rail eronder waardoor je het kan uitschuiven?

Nu doen we (omdat ik losse kooien heb) de caaf los laten lopen, en dan de kooi verschonen.. Maar dat kan natuurlijk niet meer als ik een flat heb .
pi_79003089
tvp'tje.
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 09:32:00 #91
155227 crew  Guppy
dus
pi_79003382
Ik doe altijd alleen Hemparade in het hok, en verder geen bodem of zo. En één keer per week verschonen

We hebben afgelopen weekend trouwens de caafs weer geknipt. Ik heb nu een beetje het gevoel dat ze nog steeds boos op ons zijn Ze zijn heel blij en zo in het hok, maar als ik ze even water kom geven, klappertanden ze naar me... We verwennen ze nu dus maar extra, met paprika's, sla stukjes, witlofjes enz enz.

Maar het voelt wel een beetje stom...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_79003669
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:19 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

Moet ik dan ook nog de houtkorrels die ik eronder doe (ook voor absorbatie) erbij doen? Of is dat dan ook deels overbodig geworden?

Een heel ander vraagje; ik kwam vanuit hier (of ergens anders, weet ik eigenlijk niet meer) op de site van Caviaflat uit, en 't lijkt me (behalve het werk c.q. het klussen zelf) ook een gaaf idee om zoiets te maken.
En omdat jij ook zoiets hebt, vraag ik mezelf af hoe je die hokken verschoond? Heb je een soort rail eronder waardoor je het kan uitschuiven?
Aubiose absorbeert heel erg goed, houtkorrels zijn niet nodig.

Het verschonen van de flat geeft altijd even heel veel zooi. Ik zet de cavia's even in een klein reservekooitje, haal het plexiglas uit het hok en schep met een blik alles uit het hok in een vuilniszak. De randjes zuig ik uit met een stofzuiger. Eens in de maand haal ik een uitgebreid sopje door het hok, dan vul ik het weer door met een oude onderbak van een slacentrifuge (maar een gewone deegkom will do) bodembedekking vanuit de grote baal in het hok te gooien. Dan verdeel ik de bodembedekking, zet ik de huisjes terug in het hok, doe het pelxiglas ervoor en de caafjes kunnen er weer in.

In de grote groep in het midden, waar nu 6 caafs wonen, haal ik altijd 3 caafs uit de flat in de kleine kooi, de andere 3 blijven gewoon zitten. Ik doe het dan in twee helften, zodat ze halverwege van het vieze deel het schone deel opkunnen en ik de andere kant kan doen. Bij de 3 beren onderin doe ik het ook zo omdat ze dan niet in diezelfde reservekooi hoeven, die naar zeugjes en andere caafs ruikt en hun 'relatie' kan verstoren

Na afloop eerst door de kamer bezemen en het grofste vuil opscheppen en in de vuilniszak doen, dan uitgebreid stofzuigen en opruimen.
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:42:15 #93
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_79003677
Beetje jammer moet de 27e werken
Even kijken of ik iemand anders zo gek kan krijgen om het voor me op te halen

Noddy is sinds zn castratie helemaal niet tam meer Super boos istie, en de krant waar hij op moest was eng dus hij heeft een fleecekleedje gekregen

Hier ook alleen Hemparade in de hokken, alleen in de binnenkooien ook een krantje onderin tegen het plakken
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 09:43:23 #94
155227 crew  Guppy
dus
pi_79003709
Plakken? Plassen ze in het binnenhok bij jou dan?

Bij mij pissen ze door heel het hok, behalve in het huisje
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:06:06 #95
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79004473
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:41 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Aubiose absorbeert heel erg goed, houtkorrels zijn niet nodig.

Het verschonen van de flat geeft altijd even heel veel zooi. Ik zet de cavia's even in een klein reservekooitje, haal het plexiglas uit het hok en schep met een blik alles uit het hok in een vuilniszak. De randjes zuig ik uit met een stofzuiger. Eens in de maand haal ik een uitgebreid sopje door het hok, dan vul ik het weer door met een oude onderbak van een slacentrifuge (maar een gewone deegkom will do) bodembedekking vanuit de grote baal in het hok te gooien. Dan verdeel ik de bodembedekking, zet ik de huisjes terug in het hok, doe het pelxiglas ervoor en de caafjes kunnen er weer in.

In de grote groep in het midden, waar nu 6 caafs wonen, haal ik altijd 3 caafs uit de flat in de kleine kooi, de andere 3 blijven gewoon zitten. Ik doe het dan in twee helften, zodat ze halverwege van het vieze deel het schone deel opkunnen en ik de andere kant kan doen. Bij de 3 beren onderin doe ik het ook zo omdat ze dan niet in diezelfde reservekooi hoeven, die naar zeugjes en andere caafs ruikt en hun 'relatie' kan verstoren

Na afloop eerst door de kamer bezemen en het grofste vuil opscheppen en in de vuilniszak doen, dan uitgebreid stofzuigen en opruimen.
Mja, de zooi blijf je dus wel houden, welke kooi of welk onderkomen je ook voor kiest..
pi_79005495
Daar kom je niet echt van af nee.
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 11 maart 2010 @ 12:59:07 #97
209054 Charmedmatzzie
Overal relevant.
pi_79011240
Aww jullie caviafoto's zijn zo lief!
tvp

Eigenlijk heb ik twee caviavragen, namelijk
zijn jullie cavia's ook erg bang voor andere dieren? Ik heb er zelf geen, maar mijn nichtje wel, en haar cavia was zoo ontzettend bang voor mijn tamme ratje, en we wilden juist dat het vriendjes werden
en hoe schadelijk is chocolade voor een cavia? Ik voer cavia's geen paaseitjes ofzo hoor, maar de cavia van de vorige vraag eet graag hagelslag van mensen hun brood... en nu vroeg ik mij af of die cavia ook binnenkort dood in zijn hokje ligt.
pi_79011466
Tamgemaakte huiscavia's zijn niet echt bang aangelegd, ze zijn eerder nieuwsgierig. De caafjes hier vinden de hamster wel interessant, maar die laat ik niet te lang snuffelen uit angst dat de hamster bijt in angst. De katten daarentegen vinden ze meestal nog wel eng, maar dat zijn dan ook van nature roofdieren.

Chocola is niet gezond voor een cavia, maar niet dodelijk zoals bij honden en katten. Ik heb hier ook caafs zijn die gek zijn op chocola, daar doen ze echt álles voor. En één hapje, och, daar valt een cavia niet zomaar van op zijn ruggetje Maar natuurlijk moet je het niet dag in, dag uit voorschotelen. Hier gebeurt het hooguit per toeval, als ik een stukje chocola eet terwijl er een cavia op schoot zit dan plaag ik ze een beetje en mogen ze één hap nemen, en dan is het wel weer mooi geweest Als het één hap per caaf per kwart jaar is is het veel
I had a signature once. It was awful.
pi_79018299
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 12:59 schreef Charmedmatzzie het volgende:
Aww jullie caviafoto's zijn zo lief!
tvp

Eigenlijk heb ik twee caviavragen, namelijk
zijn jullie cavia's ook erg bang voor andere dieren? Ik heb er zelf geen, maar mijn nichtje wel, en haar cavia was zoo ontzettend bang voor mijn tamme ratje, en we wilden juist dat het vriendjes werden
en hoe schadelijk is chocolade voor een cavia? Ik voer cavia's geen paaseitjes ofzo hoor, maar de cavia van de vorige vraag eet graag hagelslag van mensen hun brood... en nu vroeg ik mij af of die cavia ook binnenkort dood in zijn hokje ligt.
Idd wat hier boven al gepost werd; ik had ooit een caaf die een moord deed voor chocolade. Natuurlijk kreeg ze dat niet dagelijks of zelfs wekelijks.

De cavia's die ik nu heb, lusten absoluut geen chocolade.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 11 maart 2010 @ 16:22:35 #100
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_79020792
Mijn caafs zijn raar Als ik chocolade opheb, en dan de caafs pak, dan ruiken ze dat en dan proberen ze aan mijn lippen te likken
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_79020947
Klinkt herkenbaar!
Had ook een caafje die mijn lippen ging likken, maar daarvoor hoefde ik niet eens chocolade op te hebben.
Overigens vond ik het altijd vies.

Cavia's, ik zal ze nooit helemaal begrijpen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:59:46 #102
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_79033587
Ik kijk even op de site van caviarassen.nl, en daar zie ik dat mijn Peruvian (Belle) een stukje Brindel-haar heeft.


Of is het gewoon een vuilnisbakkenras (ze komt uit de dierenwinkel). Ze heeft op haar kop wel een stuk effen-zwart
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_79034000
brindle's zijn nooit 100% brindle hoor, die hebben vaak rode en zwarte vlakken, en dus gemengde vakken. Wel geldt hoe meer gemengde vakken hoe beter.
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:14:18 #104
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_79034305
Vanaf de kop van Belle is het zwart-wit-brindel-piepkleinstukje rood-wit.
Alles mooi gescheiden van elkaar.
Ff een foto zoeken..
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:17:15 #105
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79034441
Ik ben gek op mijn popcorn Ik noem hem nu popcorn na het lezen van deze uitdrukking in dit topic.
I am not impressed by your performance
  donderdag 11 maart 2010 @ 21:31:20 #106
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_79035197



Hier is het stukje dat ''brindel'' zou kunnen zijn, beter te zien.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 12 maart 2010 @ 08:23:08 #107
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79046809
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 21:31 schreef Oxymoron het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hier is het stukje dat ''brindel'' zou kunnen zijn, beter te zien.
Wat heb jij voor leuke dingetjes in je kooi hangen .
pi_79048487
Da's geen Brindle, brindle is altijd rood met zwart. Zo te zien is je cavia gewoon zwartbont, als er al een menging van kleuren zou zijn dan spreek je van magpie of schimmel. Maar dat komt weinig voor in peruuf, dus is ze waarschijnlijk gewoon zwartbont.
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:47:39 #109
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_79262255
Hier nog een boze pasgecastreerde Noddy van vorige week (met bloedspatters op de krant )

nagels zijn inmiddels weer netjes geknipt hoor, maar zwarte nageltjes durf ik zelf niet te knippen En zij waren het op dat moment vergeten te doen, maar alles weer netjes kort
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  donderdag 18 maart 2010 @ 11:52:54 #110
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_79289275
Gisteravond ontdekte ik bij mijn borsteltje Remí een schimmelplekje op haar rug. Vanochtend naar de DA geweest in de veronderstelling dat ik Imaverol mee zou krijgen en aan de slag kon. In plaats daarvan hield hij haar even onder ultraviolet licht, bekeek hij een preparaatje en stuurt hij dat op naar de Universiteit Utrecht... en was ik EUR115 armer! Voor een vierkante centimeter schimmel...

Nu ga ik me niet wagen aan de gelddiscussie want natuurlijk alleen het allerbeste voor mijn Remí, maar wat vinden jullie ervan? Is het slim om dat kweekje naar de Universiteit van Utrecht te sturen om te kijken of er echt sprake van schimmel is? Ik heb er moeite mee om in discussie te gaan met de DA, want hij heeft ervoor gestudeerd en ik niet, maar liever had ik het gezien zoals op de site van Knoevel staat...
quote:
Zelf laat ik eigenlijk nooit een kweek maken. In de tijd die nodig is om via een kweek tot een diagnose te komen, is de cavia al 3x gewassen en praktisch van de schimmel af. De kooi dient op dezelfde dag als de wasbeurt van de cavia te gebeuren.
Binnen drie weken krijg ik dus de uitslag van het kweekje, en tot die tijd heb ik Surolan gekregen om tweemaaldaags op te smeren.

[ Bericht 22% gewijzigd door Spunks op 18-03-2010 12:16:37 ]
pi_79289759
Dat vind ik héél erg overdreven..... De DA kan zelf onder de microscoop bekijken aan de hand van een afschraapsel of het schimmel of schurft is en al dan niet imaverol voorschrijven (schimmel) of een injectie ivomec (schurft) geven.... Ik had het in ieder geval niet gepikt voor een beetje schimmel, zulke DA's zijn nou de reden dat mensen liever hun cavia laten verpieteren dan bakken met geld uitgeven op het moment dat ze eens iets hebben.... (want voor 15 euro hebbie een nieuwe! )
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 18 maart 2010 @ 12:56:29 #112
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79291683
Dat zeiden mijn ouders/vrienden ook toen ik mijn caafje bij de DA had langsgebracht. "voor 1x-euro heb je een nieuwe, waarom in vredesnaam bij een DA langs?".
Echt HALLO??? Caafje heeft ook gevoel hoor
pi_79309509
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:56 schreef Sjowhan het volgende:
Dat zeiden mijn ouders/vrienden ook toen ik mijn caafje bij de DA had langsgebracht. "voor 1x-euro heb je een nieuwe, waarom in vredesnaam bij een DA langs?".
Echt HALLO??? Caafje heeft ook gevoel hoor
Ik snap dat soort mensen niet.. als je een dier neemt, moet je er ook voor zorgen. Ik heb ook flink geïnvesteerd in een caafje met blaasstenen. Helaas had ie alsnog niet overleefd, maar ik weet dat ik alles heb gedaan om hem te redden en zo min mogelijk pijn te laten lijden..
  zaterdag 20 maart 2010 @ 17:06:35 #114
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_79377201
Ik heb sinds vandaag een nieuwe stageplek. Stichting Cavia in Bakkeveen en begin er volgende week!

Ben er vandaag wezen kijken en veel cavia's geknuffeld heb er veel zin in
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_79385502
Klinkt als een leuke stage, LPFAN!

Ik heb destijds zelf ook nog gekeken of ik bij stichting cavia kon stagelopen, maar helaas was dat helemaal in Assen of andere plekken die niet dicht in de buurt waren.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 21:54:09 #116
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_79388037
klopt, ik wil er ook al 2 jaar stagelopen maar ze zaten in Westervelde en voor mij afhankelijk van OV niet te bereiken dus ben blij dat ze verhuisd zijn want de bushalte is 5 minuten lopen er vandaar. ben wel bijna 2 uur onderweg maar goed maakt me niet uit.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_79388290
2 uur reizen... jij hebt wat over voor je stage.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 10:20:01 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_79397470
Had ik ook voor mijn stage. Had het er graag voor over. Lijkt me erg leuk hoor, maak je wel foto's? Als dat mag
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 21 maart 2010 @ 11:52:47 #119
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_79399240
Als het mag maak ik ze zeker

Over het reizen.. Ik heb niet veel keus ik moest zo snel mogelijk een nieuwe stage vinden omdat ik van me andere stage afgetrapt ben... Maar ik vind het ook niet erg. mp3 speler en iets te lezen en ik vermaak me wel
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_79409524
Dobbeltje:




Fientje:


En vooral Maude wilde op haar aller-, allermooist poseren. Stiekem vind ik onderstaande foto's heel erg mooi geworden....




I had a signature once. It was awful.
pi_79416982
Nog een paar:

NooNoo, wordt ook al wat ouder....


opaatje Owen, bijna 6!


M'n lieve Temptation




Zwartje, mijn heerlijk vieze meisje....


Todd


En tot slot, mama Maggie met dochter Maude.




Deze foto deed me echt smelten, kijk nou naar die blik!!!!!
I had a signature once. It was awful.
  maandag 22 maart 2010 @ 19:20:56 #122
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_79458860
Schattig!
Ik heb een vraagje en hoop dat jullie een antwoord hebben.
Bij Fozzy was vanmorgen ineens zijn penis niet meer te zien. Normaal gesproken als hij op zn rug ligt (zoals vanmorgen, we moesten zn nagels knippen), zie je een 'bolletje' en daaronder zijn bilspleet zeg maar. Nu zag ik alleen maar een bilspleet.
Vanmiddag was dat bolletje weer te zien volgens mn moeder, maar nu net weer niet.

Hij eet verder gewoon, kan gewoon plassen en poepen en als je op zn buik drukt, komt zn penis wel gewoon naar buiten. Hij is ook niet rood ofzo.
Is dit reden tot zorg of is dit normaal? Het is me eerder nooit opgevallen namelijk.
pi_79465522
Je zou een beetje vaseline in en om het 'kransje' (zo noem ik het meestal) kunnen smeren, dat zou de problemen moeten verhelpen.... kan zijn dat er net een klein stukje zaagsel of hooi mee naar binnen was geschoven waardoor het even niet zo lekker 'opgevouwen' zat
I had a signature once. It was awful.
  maandag 22 maart 2010 @ 23:02:48 #124
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_79471895
"opgevouwen"
Bedankt voor de tip. Heb er net nog even naar gekeken en zie geen hooi/zaagsel zitten. Hij ligt nu te slapen, dus laat het maar zo. Zal morgenochtend even kijken en indien nodig dan even vaseline smeren. Bedankt vooe de tip! Niet echt reden tot zorg dus?
pi_79472254
zolang het niet nog een keer voorkomt, het kransje of de piemel niet rood, gloeiend, ontstekend oogt of vreemd stinkt zou ik me niet zo snel zorgen maken
I had a signature once. It was awful.
  maandag 22 maart 2010 @ 23:13:21 #126
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_79472503
Fijn! Bedankt! Maak ik me niet meer zo'n zorgen, want dat is geen van allen van toepassing. Ik houd het uiteraard wel in de gaten.
  Moderator dinsdag 23 maart 2010 @ 10:14:37 #127
155227 crew  Guppy
dus
pi_79480852
Bij onze heren hangt 'ie' eigenlijk nooit echt naar buiten... Maar ook het kenmerkenden bolletje zien we niet altijd. Soms wel en soms niet. Op internet heb ik eens gelezen dat het daarom ook moeilijk is het geslacht vast te stellen. Om ze te sexen, moesten we 'm dus echt even naar buiten duwen. Ik dacht dat dat zo hoorde
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:41:46 #128
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_79490780
Vandaag zulk heerlijk weer dat ik de ren buiten helemaal heb uitgemest en geboent Het drietal was er erg gelukkig mee, maar wat blijft het een triest gezicht die 3 "overgebleven" caafjes.

Het liefst zou ik voor Noddy 1 of 2 jonge meisjes erbij zetten, want hij komt straks wel in de bejaardenboeg (Stacey is een jaar of 7/8 inmiddels, Carla een jaar of 5 en Paolo wordt 4 dit jaar) met zn 2 jaar
Maar ik denk dat ik wacht met die uitzoeken tot Noddy buiten in het hok erbij zit en hij en Paolo het een beetje kunnen vinden
Gelukkig is Paolo wel andere beertjes gewent, maar Noddy heeft zelfs nog nooit een andere cavia gezien, die moet onderhand denken dat hij een hond/kat/chinchilla is

Eerst vanavond maar terug met Noddy naar de dierenarts, hij maakt afentoe zo'n raar "kreunend" geluid, en zn ene bal is nogsteeds wat dikkig dus die mag vanaaf nog ff gezellig op visite
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:59:06 #129
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_79496975
Net weer even gecheckt en nu ziet alles er weer gewoon uit. Maakte me dus weer druk om nix.. *bloos*
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:22:47 #130
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79502725
Moest deze echt even posten. Gisteren, half uurtje voordat ik de beesten zou verschonen, wilde ik de jongens nog wat te eten geven. Nu is Jasper, de cavia die het langste al hier woont, al behoorlijk klimmig, en zat al te azen op de voorraadbus, en heb daarom een testje gedaan of hij ook uit de bus wilde eten.
Nou, met vlag en wimpel geslaagd
Hey. Eten. (niet scherp helaas)


Wat een keus! En wat veel!
pi_79503248


All you can eat buffet.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:34:44 #132
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79503259
Oh, en wie tegen mijn caafje wil gamen. Ik heb eentje gevonden die heel goed is

  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:35:58 #133
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_79503324
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:34 schreef Sjowhan het volgende:
Oh, en wie tegen mijn caafje wil gamen. Ik heb eentje gevonden die heel goed is

[ afbeelding ]
"WIIp WIIp"
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:50:24 #134
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_79504021
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:


All you can eat buffet.

Ik denk het haast van wel . Hij is vaak ook degene die reageert als de deur van de kast open gaat. Zijn vriendje gaat hem al een beetje nadoen, en zit dus ook al veel op de rand te snuffelen als ik weer met wat verse groente binnen kom
pi_79787297
Wij denken er serieus aan om een caviaflat te maken voor onze caafs
Ze zijn flink gegroeid en ik vind het sneu dat ze niet meer ruimte hebben om lekker te hollen.
Bovendien zijn het nog steeds niet de beste maatjes, en dan is wat meer ruimte sowieso wel fijn
Willen hem zelf gaan maken, met onderin wat ruimte om het hooi, zaagsel e.a. op te bergen.

Onze knuffel Sjors heeft trouwens waarschijnlijk blaasontsteking. Maakte van die vage 'kreungeluidjes' als hij in de plashoek zat. Vertrouwde het niet en ben maandag met Sjors naar de dierenarts geweest. Die gaf me gelijk en nu is meneer aan de antibiotica. Iedere keer weer een klein 'gevecht' om hem dat spul te voeren
Liej
  woensdag 7 april 2010 @ 23:23:46 #136
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_80067116
Klein tvp-tje:
Lucas versus Wortel
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
pi_80067977
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 14:02 schreef Leigh het volgende:
Wij denken er serieus aan om een caviaflat te maken voor onze caafs
Ze zijn flink gegroeid en ik vind het sneu dat ze niet meer ruimte hebben om lekker te hollen.
Bovendien zijn het nog steeds niet de beste maatjes, en dan is wat meer ruimte sowieso wel fijn
Willen hem zelf gaan maken, met onderin wat ruimte om het hooi, zaagsel e.a. op te bergen.

Onze knuffel Sjors heeft trouwens waarschijnlijk blaasontsteking. Maakte van die vage 'kreungeluidjes' als hij in de plashoek zat. Vertrouwde het niet en ben maandag met Sjors naar de dierenarts geweest. Die gaf me gelijk en nu is meneer aan de antibiotica. Iedere keer weer een klein 'gevecht' om hem dat spul te voeren
Kijk voor ideetjes eens op www.caviaflat.nl!

En verder: wat sneu voor Sjors. Als de klachten na een week niet over zijn, direct een RX laten maken, om er zeker van te zijnd at er geen steen zit. Stenen bij beren zijn erg gemeen, zodra ze in de plasbuis vastzitten zijn ze inoperabel...
I had a signature once. It was awful.
pi_80072038
Was niet eens zeker of het wel blaasontsteking was.
Hij doet namelijk wel altijd een poepje na wat kleine piepjes. Dus ik ga nog even terug, want het is na een week antibiotica idd niet verbeterd.
Liej
pi_80072662
Ja dat is een typisch symptoom van blaasontsteking/gruis, als er een keutel uitmoet drukt dit namelijk tegen de plasbuis aan die al geïrriteerd is, dus kreunt de cavia terwijl het baasje ziet dat ie keutelt ipv plast. Die gedachte hoor je heel vaak, maar dat is dus juist een bevestiging van een blaasprobleem
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 21 april 2010 @ 10:59:57 #140
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_80552407
Voordat dit topic uit de topiclijst verdwijnt Even wat headshots van mijn lieve schatjes.
Remí & Hummer

Ulla

Remí op de dag dat ze besloot dat mijn sjaal een goede plek was om in te chillen
  Moderator woensdag 21 april 2010 @ 11:07:35 #141
155227 crew  Guppy
dus
pi_80552617
Wat heeft Ulla een mooie kleur zeg!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 21 april 2010 @ 12:02:36 #142
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_80554640
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:07 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat heeft Ulla een mooie kleur zeg!
Thanks, zilver-agouti is het als ik me niet vergis. Ze is een bijzondere griet, want haar ouders zijn twee lunkarya's, waarvan één blijkbaar een heel klein beetje peruvian in zich had, want zij kwam als volmaakte peruuf ter wereld


[ Bericht 0% gewijzigd door Spunks op 21-04-2010 12:34:26 ]
  woensdag 21 april 2010 @ 12:09:16 #143
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80554835
Nou zeg . Spula lijkt verdomd heel veel op mijn lunkarya . Ook dat snoezige koppie, dat grijs/witte
  woensdag 21 april 2010 @ 12:24:13 #144
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_80555297
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:09 schreef Sjowhan het volgende:
Nou zeg . Spula lijkt verdomd heel veel op mijn lunkarya . Ook dat snoezige koppie, dat grijs/witte
Haar ouders zijn Alice en Jazz van CS Faithfulfarm
  Moderator woensdag 21 april 2010 @ 12:24:27 #145
155227 crew  Guppy
dus
pi_80555300
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:02 schreef Spunks het volgende:

[..]

Thanks, zilver-agouti is het als ik me niet vergis. Ze is een bijzondere griet, want haar ouders zijn twee lunkarya's, waarvan één blijkbaar een heel klein beetje peruvian in zich had, want zijn kwam als volmaakte peruuf ter wereld
[ afbeelding ]
Echt heel mooi
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80555879
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:02 schreef Spunks het volgende:

[..]

Thanks, zilver-agouti is het als ik me niet vergis. Ze is een bijzondere griet, want haar ouders zijn twee lunkarya's, waarvan één blijkbaar een heel klein beetje peruvian in zich had, want zij kwam als volmaakte peruuf ter wereld
[ afbeelding ]
Ik kan het op de foto niet goed zien, maar ze lijkt daar echt meer lunk dan puuf..... En volmaakt is een peruuf uit twee lunken sowieso niet haha maar dat maakt haar niet minder schattig, en Sandra is een heel goede fokster met hoe dan ook stuk voor stuk immens knuffelbare caafjes
I had a signature once. It was awful.
pi_80562574
quote:
Op woensdag 21 april 2010 10:59 schreef Spunks het volgende:
Voordat dit topic uit de topiclijst verdwijnt Even wat headshots van mijn lieve schatjes.
Remí & Hummer
[ afbeelding ]
Ulla
[ afbeelding ]
Remí op de dag dat ze besloot dat mijn sjaal een goede plek was om in te chillen
[ afbeelding ]
Haters gonna hate.
  woensdag 21 april 2010 @ 15:55:08 #148
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80562601
Cavia's

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_80571383
Oeh, nóg een Hummer
Liej
pi_80571610
Iemand nog belang bij 2 lieve cavia's van ca. 4 jaar oud in goede gezondheid? Ivm de gezondheid van ons zoontje moeten ze weg...Omgeving Groningen....
;(
  woensdag 21 april 2010 @ 20:31:29 #151
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80573036
Helaas te ver, en heb niet echt nog plaats voor 2 extra cavia's (nu 4 )
pi_80574637
Cavia's die Hummer heten

Echt geniaal !
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_80577392
Ga je serieus cavia's van 4 jaar nog herplaatsen? Arme beesten...
I had a signature once. It was awful.
pi_80607349
quote:
Op woensdag 21 april 2010 @ 21:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Cavia's die Hummer heten

Echt geniaal !
Een stoere naam voor een iets-minder-stoere caaf, van mijn kant
Liej
pi_80607377
quote:
Op woensdag 21 april 2010 @ 22:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Ga je serieus cavia's van 4 jaar nog herplaatsen? Arme beesten...
Nou ja, als zijn zoontje allergisch oid is dan heeft hij niet veel keuze, vrees ik.
Liej
  donderdag 22 april 2010 @ 19:35:44 #156
67888 Spunks
zo niet, dan toch
pi_80607606
Mijn Hummer is ook wel echt een Hummer: een stoere, lompe vent. Alhoewel; wel met een klein hartje :-)
pi_80608593
quote:
Op donderdag 22 april 2010 19:28 schreef Leigh het volgende:

[..]

Nou ja, als zijn zoontje allergisch oid is dan heeft hij niet veel keuze, vrees ik.
Na 4 jaar ineens allergisch.... dat is idd de meestgebruikte smoes.
I had a signature once. It was awful.
pi_80612395
quote:
Op donderdag 22 april 2010 19:27 schreef Leigh het volgende:

[..]

Een stoere naam voor een iets-minder-stoere caaf, van mijn kant
Dat contrast maakt het nog leuker

Heel vroeger heette de dwerghamster van een vriendin Amadeus, nogal een bombastische naam voor zo'n klein beestje
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_80622297
quote:
Op donderdag 22 april 2010 @ 20:02 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Na 4 jaar ineens allergisch.... dat is idd de meestgebruikte smoes.
Het kan een jong kind zijn, hè, een babietje ofzo.
(Ik denk niet meteen het slechtste van mensen, zoals jij wel doet. Vind ik jammer. Niet iedereen doet cavia's weg omdat ze er 'zat van zijn'.)
Liej
pi_80622336
quote:
Op donderdag 22 april 2010 @ 21:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

Dat contrast maakt het nog leuker
Hahaha! Misschien wel idd!
Hij is echt meer een Hummel, dan een Hummer. Maar idd, als ik 'Hummer' zeg waar visite bij is, en vervolgens springt 't ventje het nachthok in, dan krijg ik wel eens vreemde blikken
quote:
Heel vroeger heette de dwerghamster van een vriendin Amadeus, nogal een bombastische naam voor zo'n klein beestje
Oh ja, dat is ook een goeie idd!
Liej
pi_80622673
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 08:19 schreef Leigh het volgende:

[..]

Het kan een jong kind zijn, hè, een babietje ofzo.
(Ik denk niet meteen het slechtste van mensen, zoals jij wel doet. Vind ik jammer. Niet iedereen doet cavia's weg omdat ze er 'zat van zijn'.)
Als het een babietje is is het nog erger, dan zet je de cavia's toch gewoon op de werkkamer? Kom op, ze zijn vier jaar, da's al behoorlijk oud voor een cavia en dan is het een rotsmoesje dat je gewoon geen zin hebt om nog voor ze te moeten zorgen als ze ouder worden en misschien problemen krijgen. Trust me on this one, maak het te vaak mee.

Daarbij is het 9 van de 10 keer gewoon het zaagsel en het hooi wat de allergie veroorzaakt, maar dan is het weer te duur om daar een allergievrije oplossing voor te zoeken.
I had a signature once. It was awful.
  Moderator vrijdag 23 april 2010 @ 09:18:36 #162
155227 crew  Guppy
dus
pi_80623396
Is 4 jaar echt nog zo oud om te herplaatsen? Ik heb vroeger twee cavia's gehad, en die werken 7 en 8 jaar oud. Zijn dat dat zulke uitschieters geweest?

Overigens, de cavia's ergens apart zetten vind ik ook een beetje zielig... Dan staan ze daar een beetje te verpieteren, terwijl niemand er meer aan omkijkt. Het lijkt me dat ze dat beter in een liefdevol huisje kunnen worden opgevangen?

Toen ik vroeger een cavia had, werd mijn moeder zwanger van mijn jongste zusje. Nou heeft zwangerschap wel vaker vreemde invloeden op iemand, en mijn moeder werd dus kotsmisselijk van de cavia-geur. Ook al maakten we het hok vaak schoon. Omdat dieren dumpen bij ons geen optie was, zijn de cavia's toen verhuisd naar de kelder. Het was de kelder in een dijkhuis, dus wel gewoon met daglicht, maar gezellig is anders. En ik moet eerlijk zeggen dat ik die 8 maanden in de kelder al zielig vond Gelukkig konden ze toen mijn zusje er was gewoon weer in de kamer komen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80624017
Gelukkig zijn wij wijs (kuch) geweest en hebben een allergietest gedaan voor we cavia's namen. Qua allergie helpt het in een ander vertrek zetten van dieren vaak niet omdat de stof die allergie veroorzaakt door de lucht wordt meegevoerd.
Ben zelf allergisch voor katten/poezen en het maakt niets uit of ze alleen buiten lopen of 'echt nooit in de slaapkamer' komen, mijn luchtwegen protesteren zodra ik het huis binnen stap.

Onze caafjes staan in de huiskamer. (Zit nog steeds te denken aan een caviaflat. Lijkt me zo leuk voor ze, die extra ruimte en zo'n trappetje) Helaas wordt het hier - door de aanwezigheid van een twee ramen van 2,5 x 2,5 erg warm. Hoewel ik er niet happy van wordt, denk ik eraan om ze evt. in de tweede slaapkamer te zetten tegen die tijd. Daar is het een stuk koeler, en maar voor even.

Wat de situatie ook is, heb liever dat een cavia-baas die om welke reden dan ook niet meer voor de beestjes kan/wil zorgen, ze elders onderbrengt dan ze aan hun lot over te laten of ergens dumpen, zoals je met honden/poezen ook wel eens hoort. Of ze nu 1 jaar of 4 jaar zijn.
Liej
pi_80625124
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 09:18 schreef Guppyfriend het volgende:
Is 4 jaar echt nog zo oud om te herplaatsen? Ik heb vroeger twee cavia's gehad, en die werken 7 en 8 jaar oud. Zijn dat dat zulke uitschieters geweest?

Overigens, de cavia's ergens apart zetten vind ik ook een beetje zielig... Dan staan ze daar een beetje te verpieteren, terwijl niemand er meer aan omkijkt. Het lijkt me dat ze dat beter in een liefdevol huisje kunnen worden opgevangen?
Dat zijn inderdaad uitschieters, 5 a 6 jaar is toch wel de gemiddelde leeftijd....

Ik vind dat je gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen, het is geen wegwerpartikel. Je kind doe je toch ook niet weg omdat je hem of haar beu bent? Zeker als ze al zo oud zijn.... Geef je dan zo weinig om je dieren dat je ze zomaar weg doet? Als je er 30 hebt en het wordt teveel, dan kan ik het begrijpen als je een deel herplaatst. Maar 2 cavia's.... Wat is daar de moeite van? Geef ze een schoon hok en genoeg voer, elke dag wat groenvoer en die beestjes zijn gelukkig, ook als je niet elke dag een uur met ze op schoot zit....

En als je het zaagsel vervangt door aubiose of houtkorrels, en het hooi even natsprayt met de plantenspuit als het in het hok gaat, reageert iemand vaak helemaal niet meer allergisch. En als het echt een bewezen allergie voor cavia's zelf is, dan komt die allergie pas opzetten bij contact met het dier... Oftewel, dan neemt je kind de dieren maar niet op schoot en verzorg je ze als ouder zelf. Het hoeft echt geen probleem te zijn, als je maar wilt.
I had a signature once. It was awful.
  Moderator vrijdag 23 april 2010 @ 10:45:06 #165
155227 crew  Guppy
dus
pi_80625830
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 10:24 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad uitschieters, 5 a 6 jaar is toch wel de gemiddelde leeftijd....

Ik vind dat je gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen, het is geen wegwerpartikel. Je kind doe je toch ook niet weg omdat je hem of haar beu bent? Zeker als ze al zo oud zijn.... Geef je dan zo weinig om je dieren dat je ze zomaar weg doet? Als je er 30 hebt en het wordt teveel, dan kan ik het begrijpen als je een deel herplaatst. Maar 2 cavia's.... Wat is daar de moeite van? Geef ze een schoon hok en genoeg voer, elke dag wat groenvoer en die beestjes zijn gelukkig, ook als je niet elke dag een uur met ze op schoot zit....

En als je het zaagsel vervangt door aubiose of houtkorrels, en het hooi even natsprayt met de plantenspuit als het in het hok gaat, reageert iemand vaak helemaal niet meer allergisch. En als het echt een bewezen allergie voor cavia's zelf is, dan komt die allergie pas opzetten bij contact met het dier... Oftewel, dan neemt je kind de dieren maar niet op schoot en verzorg je ze als ouder zelf. Het hoeft echt geen probleem te zijn, als je maar wilt.
Ik ben het met je eens hoor, wat betreft de verantwoordelijkheid. Ik ben dat hok schoonmaken ook wel eens zat, maar goed. Dan doe je het even en dan is het ook weer goed. Wegdoen is not done voor ons.

Maar ik voorzie bij mensen die er anders over denken altijd zielige cavia's die in een hoekje zitten weg te kwijnen met alle gevolgen van dien. Het is dat is een klein huis heb en ik er niet meer kan opvangen, want die twee die ik heb zaten dus ook zielig in een hoekje bij iemand.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 26 april 2010 @ 21:06:26 #166
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80741989
Ik heb het al eerder in dit topic geopperd; wil toch een keer ambiose of hennep gaan proberen als ondergrond voor de kooien. Alleen ben ik nu bij de dierenzaak hier in het dorp, en bij hano geweest, en beide hebben enkel maar kleine pakken.
Heeft iemand een idee waar ik grotere (>40-50 liter oid, gaat er ongeveer wel door heen per week) verpakkingen kan krijgen in de omgeving van postcode 2172? Wil ook wel op marktplaats een advertentie zetten voor zoiets, maar misschien weten jullie wel waar 't wel te verkrijgen is . Mag 10-15km wel rijden zijn..
  maandag 26 april 2010 @ 21:19:23 #167
52016 Lyssa
music <3
pi_80742577
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:06 schreef Sjowhan het volgende:
Ik heb het al eerder in dit topic geopperd; wil toch een keer ambiose of hennep gaan proberen als ondergrond voor de kooien. Alleen ben ik nu bij de dierenzaak hier in het dorp, en bij hano geweest, en beide hebben enkel maar kleine pakken.
Heeft iemand een idee waar ik grotere (>40-50 liter oid, gaat er ongeveer wel door heen per week) verpakkingen kan krijgen in de omgeving van postcode 2172? Wil ook wel op marktplaats een advertentie zetten voor zoiets, maar misschien weten jullie wel waar 't wel te verkrijgen is . Mag 10-15km wel rijden zijn..
Aubiose is ook voor paardenstallen, dus het zou wel groot moeten zijn. Hemperade is in een zak van 14 kilo.
pi_80742683
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:06 schreef Sjowhan het volgende:
Ik heb het al eerder in dit topic geopperd; wil toch een keer ambiose of hennep gaan proberen als ondergrond voor de kooien. Alleen ben ik nu bij de dierenzaak hier in het dorp, en bij hano geweest, en beide hebben enkel maar kleine pakken.
Heeft iemand een idee waar ik grotere (>40-50 liter oid, gaat er ongeveer wel door heen per week) verpakkingen kan krijgen in de omgeving van postcode 2172? Wil ook wel op marktplaats een advertentie zetten voor zoiets, maar misschien weten jullie wel waar 't wel te verkrijgen is . Mag 10-15km wel rijden zijn..
http://www.aubiosenl.nl/aubiose/nl/dealerlijst-kleindieren
I had a signature once. It was awful.
  maandag 26 april 2010 @ 22:08:33 #169
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80744982
quote:
Heb 3 winkels in de omgeving gevonden, die wel per auto te bereiken zijn . Thanks
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 10:02:57 #170
155227 crew  Guppy
dus
pi_80757085
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80758394
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 10:02 schreef Guppyfriend het volgende:
Welkoop bij je in de buurt?
Welkoop heeft geen aubiose. Wel vlasvezel en hemparade, maar dat is toch weer net anders (wel wat goedkoper). Ik haal het daar ook, maar zodra het warm wordt ga ik weer aubiose gebruiken omdat het toch langer schoon en fris blijft en minder broeit en plakt als vlasvezel.
I had a signature once. It was awful.
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 11:23:03 #172
155227 crew  Guppy
dus
pi_80759685
Dat is zo inderdaad, die hebben geen Aubiose. Maar wel Hemparade, dus dat kan dan ook getest worden.

-edit- Welkoop Elst staat wel in de dealerlijst van Ambiose. Misschien ga ik daar binnenkort eens kijken. Eens zien of het verschil in frisheid maakt nu het weer warmer wordt.

[ Bericht 48% gewijzigd door Guppy op 27-04-2010 11:29:03 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80760318
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:23 schreef Guppyfriend het volgende:
-edit- Welkoop Elst staat wel in de dealerlijst van Ambiose. Misschien ga ik daar binnenkort eens kijken. Eens zien of het verschil in frisheid maakt nu het weer warmer wordt.
Tis Aubiose, geen Ambiose (Sjowhan noemde het ook al zo)
I had a signature once. It was awful.
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 12:30:07 #174
155227 crew  Guppy
dus
pi_80762164
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:38 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Tis Aubiose, geen Ambiose (Sjowhan noemde het ook al zo)

[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:35:53 #175
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80762359
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 10:02 schreef Guppyfriend het volgende:
Welkoop bij je in de buurt?
.
Lisse .

Wil sowieso de verschillen bekijken, mooi dat ik dit nu ook weet .
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:36:23 #176
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80762380
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:38 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Tis Aubiose, geen Ambiose (Sjowhan noemde het ook al zo)
Oepz! En het is 'maar' 1 letter verschil . Moeilijk af en toe
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:26:26 #177
52016 Lyssa
music <3
pi_80775556
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:23 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat is zo inderdaad, die hebben geen Aubiose. Maar wel Hemparade, dus dat kan dan ook getest worden.

-edit- Welkoop Elst staat wel in de dealerlijst van Ambiose. Misschien ga ik daar binnenkort eens kijken. Eens zien of het verschil in frisheid maakt nu het weer warmer wordt.
Laat maar horen of ze t hebben ben wel benieuwd
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 20:16:06 #178
155227 crew  Guppy
dus
pi_80779769
Zal ik doen, zodra ik daar eens heen ga
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 29 april 2010 @ 14:43:04 #179
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_80842909
Doen jullie mee met het Huisdierencodicil? http://www.proefdiervrij.(...)r-vervangt-proefdier

Als het kan dan doe ik mee. Ik heb een gezonde caaf van 5,5 jaar en een caaf van 2 jaar en 4 maanden.
Het is alleen jammer dat het maar via een beperkt aantal DA kan . In Utrecht.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 14:55:46 #180
155227 crew  Guppy
dus
pi_80843367
Als het ook in de regio Arnhem gaat komen, doe ik maar wat graag mee!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 29 april 2010 @ 15:10:49 #181
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80843915
Ondanks dat ik er ook wel wat van huiver, is het natuurlijk een goede vooruitgang; geen proefdiertjes meer voor gebruiken . Alleen het idee nog, daar zal ik aan moeten wennen
pi_80856146
Logeercaaf is er weer
Tap tap tap
  donderdag 29 april 2010 @ 22:57:34 #183
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80859606
quote:
Op donderdag 29 april 2010 21:19 schreef CherryLips het volgende:
Logeercaaf is er weer
Tof .
pi_80859954
Ik pakte net een plastic zakje met wat spullen erin en het cavia-alarm ging al gelijk af . Geweldig geluid.
Tap tap tap
  donderdag 29 april 2010 @ 23:30:43 #185
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80860830
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:06 schreef CherryLips het volgende:
Ik pakte net een plastic zakje met wat spullen erin en het cavia-alarm ging al gelijk af . Geweldig geluid.
Wiieeep-Wiieeeep-Wieeeeep
  Moderator zaterdag 1 mei 2010 @ 11:04:45 #186
155227 crew  Guppy
dus
pi_80896940
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:06 schreef CherryLips het volgende:
Ik pakte net een plastic zakje met wat spullen erin en het cavia-alarm ging al gelijk af . Geweldig geluid.
Dat is sinds een tijdje hier ook! Vooral op het plastic dingetje wat om folders zit, reageren ze heel heftig
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80897197
quote:
Op donderdag 29 april 2010 14:43 schreef Oxymoron het volgende:
Doen jullie mee met het Huisdierencodicil? http://www.proefdiervrij.(...)r-vervangt-proefdier

Als het kan dan doe ik mee. Ik heb een gezonde caaf van 5,5 jaar en een caaf van 2 jaar en 4 maanden.
Het is alleen jammer dat het maar via een beperkt aantal DA kan . In Utrecht.
Waarschijnlijk niet.
Wel als het gewoon bij een DA in de buurt kan.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_80900112
Omdat het topic cavia's MET foto's is

De flat:


Voor de eerste keer weer gras eten!


Het berengroepje


Onyx slaapt


Maude


NooNoo ligt er ook prinsesheerlijk bij


Owen slaapt zooooo lief! (En Fien op de achtergrond)


Celeb


Qwerty, zoals je haar het vaakst ziet


Todd


Gone


Mijn viswijffie Merci


Maar ze kan ook lief kijken hoor


Dobbel


Oger


Nog een close-up van owen


De grote groep


Nog een keer, NooNoo kijkt nog lief om het hoekje


De beren


Maggie


Onyx (mooi kapsel he?)


En Maude, met 1 pootje omhoog
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 13:46:00 #189
62419 CherryLips
chocoholic
pi_80900695
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:04 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat is sinds een tijdje hier ook! Vooral op het plastic dingetje wat om folders zit, reageren ze heel heftig
Hij begon net ook prrrr-geluidjes te maken toen ik hem aaide . Het is echt een lieve dikke lobbes, maar wat is die kooi snel ranzig man. En hij zit alleen .
Tap tap tap
  Moderator zaterdag 1 mei 2010 @ 15:55:26 #190
155227 crew  Guppy
dus
pi_80903732
Ooh boy...

Ik heb mijn twee heren net geknipt, zodat ze weer lekker kortharig in hun hok kunnen rondrennen zonder al die zwart krullen achter ze aan. Maar nu heb ik bij eentje per ongeluk 'raak geknipt'. Gelukkig niet doorgeknipt, dus geen wondje met bloed of zo, maar natuurlijk wel een heel erg geschrokken caaf. En ik voel me schuldig nu

Gelukkig wordt er al wel aan de goedmaak-witlof geknabbeld en aan het verse hooi getrokken
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 3 mei 2010 @ 14:10:51 #191
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80967850
zo. mijn laatste post in dit topic.... De laatste cavia die we nog hadden hebben we gisteravond laten inslapen ...

Kwamen terug van vrienden weekend, en de cavia lag maar stil in een hoekje.... Schoonvader zei dat ie zaterdag nog gegeten had, niet veel maar toch.... Arm beestje.... Naar de DA geweest, en die zag gelijk dat het mis was.... Lever was ermee gestopt....

Dag lieve Gizmo! Doe je de Groetjes aan Xenia en Lexie?

pi_80968168
quote:
Op maandag 3 mei 2010 14:10 schreef gateway het volgende:
zo. mijn laatste post in dit topic.... De laatste cavia die we nog hadden hebben we gisteravond laten inslapen ...

Kwamen terug van vrienden weekend, en de cavia lag maar stil in een hoekje.... Schoonvader zei dat ie zaterdag nog gegeten had, niet veel maar toch.... Arm beestje.... Naar de DA geweest, en die zag gelijk dat het mis was.... Lever was ermee gestopt....

Dag lieve Gizmo! Doe je de Groetjes aan Xenia en Lexie?

[ afbeelding ]
Awh

Gecondoleerd.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator maandag 3 mei 2010 @ 14:24:52 #193
155227 crew  Guppy
dus
pi_80968394
quote:
Op maandag 3 mei 2010 14:10 schreef gateway het volgende:
zo. mijn laatste post in dit topic.... De laatste cavia die we nog hadden hebben we gisteravond laten inslapen ...

Kwamen terug van vrienden weekend, en de cavia lag maar stil in een hoekje.... Schoonvader zei dat ie zaterdag nog gegeten had, niet veel maar toch.... Arm beestje.... Naar de DA geweest, en die zag gelijk dat het mis was.... Lever was ermee gestopt....

Dag lieve Gizmo! Doe je de Groetjes aan Xenia en Lexie?

[ afbeelding ]
Gecondoleerd! Wat was Gizmo mooi!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 3 mei 2010 @ 14:29:06 #194
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80968558
quote:
Op maandag 3 mei 2010 14:19 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Awh

Gecondoleerd.
Dankje.
quote:
Op maandag 3 mei 2010 14:24 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Gecondoleerd! Wat was Gizmo mooi!
Dankje. Ja, was een mooi en lief beestje.... Niet gedacht dat ik het er moeilijk mee zou hebben.....

Taai was ie ook.... had 2x spuitje nodig.... Nu is hij bij zijn dames Xenia en Lexie gingen hem 2 en 3 jaar geleden al voor.....
  maandag 3 mei 2010 @ 14:55:54 #195
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_80969551
Gecondoleerd Gateway . 't Is zeker een mooi beestje geweest .
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:22:06 #196
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81071122
*ploft hier ook weer eens binnen*

Gecondoleerd met Gizmo, wat een mooi diertje.
Doe de groeten aan Bassie op de regenboogbrug Gizmo.

Mijn 3tal is nog steeds voltallig en kerngezond.
Simply gaat nu richtig de 8 jaar, en doet nog steeds niet onder voor de dametjes.
Met zn 3en op schoot zitten is prima en best gezellig. Maar als een van de dames in de buurt van zn kooi komt springt ie uit zn velletje en is het bijten. Hoe ouder hoe gekker niet waar?

Omdat Simply zn eigen bips niet meer kan schoonmaken doe ik het voor hem. Alleen is hij er nooit blij mee. Hij gilt dan de hele boel bij elkaar omdat hij een beetje nat word.
Hij gaat daarna boos in een hoek zitten met zn kont jouw kant op. Hij ontdooit pas weer als er wat lekkers aankomt. Maar aaien mag de volgende dag pas weer.
Knuffelen doet ie nog wel erg graag.



Over naar de meiden.

De ooit zo verlegen Elvis heeft zich met trots ontplooid tot attentionwhore no.1.
Ze gilt het hardst en het meest, zelfs met drinken uit dr waterflesje moet het hele huis wakker worden van het kabaal. Het bewegen van je kleine teen is meer dan genoeg reden om een strot op te zetten. Al is het alleen maar om te laten weten dat ze er is. Laat ik maar zwijgen over het helse kabaal als de koelkast opengaat. Dan heb je gekrijs in drievoud maar Elvisje krijst Simply en Prestly met gemak naar huis toe.
Ze is al 3x uit de hok gedonderd omdat ze niet even kon wachten dat ik bukte om haar de wortel te geven. Deurtje openmaken, handuitsteken *plof* *WIEP WIEP WIEP* *pakt wortel aan is tevreden*
Nog steeds zit ze graag op schoot lekker te kroelen, maakt niet uit bij wie, als ze aandacht krijgt is ze tevreden.
Ook is ze nogal dik geworden, als je haar optilt voel je de buik gewoon in je hand ploffen.

Prestly is nog steeds de baas in de kooi. Maar in tegenstelling tot dr vriendin vind ze een bewegende kleine teen geen reden om een strot op te zetten. Ze weet dat ze toch wel eten drinken en lekkers krijgt. Op schoot zitten... t is dat ze af en toe gewoon het hok word uitgehaald, maar liever niet. Ze is een nogal op zichzelf en vind mensen alleen handig als er eten te halen is.
Ze zou nooit een wortel uit je hand pakken, waarom zou ze? ze krijgt hem toch wel.
Lekker rustig op schoot zitten? Pleur op over de bank en je schoot heen rennen en dr keutels en plasje laten lopen is veel leuker!.
Het is een dame met kapsones. En ze is niet bang je te laten weten dat ze je niet aardig vind. Elvis is omkoopbaar met iets lekkers, Prestly pakt het lekkers aan en negeert je dan gewoon weer.


En nog een met zn 3en. Wel wat oudere foto's maar nog steeds leuk.

Simply zn steeds grijzer wordende snoet is goed te zien op deze foto.
pi_81071454
@ Q_M Ik moet altijd lachen om jouw beschrijvingen van jouw caviakudde

Wat een respectabele leeftijd heeft Simply bereikt, ik hoop dat een van mijn cavia's ook ooit zo oud worden.

Die laatste foto is echt

[ Bericht 0% gewijzigd door 4EverBlackEyed op 06-05-2010 00:56:39 ]
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 6 mei 2010 @ 00:48:28 #198
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81071874
Gewoon tiepen dat het goed met ze gaat vind ik zelf niet leuk. Een verhaaltje van hun belevenissen erbij vind ik veel leuker om te tikken.

Simply is echt mn kereltje. Ik doe eerder mn vent weg dan hem. Een kwaad woord over dat beestje en ik wurg je het liefst.
Ik hoop dat ie 100 word.
pi_81078168
Oppascaafje is weer weg, maar van de zomer komt hij waarschijnlijk weer
Het is weer stil in huis
Tap tap tap
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:27:10 #200
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81079789
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:37 schreef CherryLips het volgende:
Oppascaafje is weer weg, maar van de zomer komt hij waarschijnlijk weer
Het is weer stil in huis
Kan je hem niet ontvoeren?
pi_81088442
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:27 schreef Queen_Minny het volgende:

[..]

Kan je hem niet ontvoeren?
Nee, z'n bazinnetje is heel erg aan hem gehecht . Ze zei al dat hij anders rook .
Tap tap tap
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:22:44 #202
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81089420
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:58 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nee, z'n bazinnetje is heel erg aan hem gehecht . Ze zei al dat hij anders rook .
Dan helemaal doen. Kan je losgeld eisen.
Een cavia die anders ruikt als ie uit logeren is geweest? Nog nooit van gehoord.
pi_81089684
Cavia's kunnen zo lekker naar hooi ruiken en naar "cavia"
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 16:04:16 #204
155227 crew  Guppy
dus
pi_81091235
Euh, bij mij vooral naar 'cavia'
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81091304


Tja bij mij ruiken ze ook naar hooi
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 16:07:53 #206
155227 crew  Guppy
dus
pi_81091402
Ik ga vanavond nog eens extra aan ze ruiken

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik ze niet vaak ruik, want ze vinden me alleen lief als ik eten kom brengen... Alleen dan komen ze naar voren in het hok, en zelfs dan willen ze niet geaaid worden.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:18:31 #207
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81091953
Ik ruik altijd vooral veel cavia. Ze eten het te hooi te snel op om er naar te gaan ruiken denk ik.
pi_81092042
Ik vond het ook heel apart .
Maar als m'n zwager hem geaaid had, rook het beestje wel naar de sigarettenrook .
Ik mis het gepiep best wel, ik heb nog wel twee hamsters maar die reageren niet echt, die zie ik soms bijna een week niet .
Tap tap tap
pi_81093921
Ze ploffen hier altijd op het hooi en gaan dan liggend eten
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 17:09:31 #210
155227 crew  Guppy
dus
pi_81094161
Als het hooi op de grond ligt, plassen ze er op. En vervolgens motten ze het dan niet meer. Dus of in de ruif, of in de hangbal. Ik denk dus dat het daaraan ligt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81094306
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ze ploffen hier altijd op het hooi en gaan dan liggend eten
Luie beesten zijn het eigenlijk, niet te zuinig . En eten dat ze kunnen . Geweldig
Tap tap tap
pi_81104108
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 @ 17:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ze ploffen hier altijd op het hooi en gaan dan liggend eten
Doen ze hier ook
Liej
pi_81104400
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:09 schreef Guppyfriend het volgende:
Als het hooi op de grond ligt, plassen ze er op. En vervolgens motten ze het dan niet meer. Dus of in de ruif, of in de hangbal. Ik denk dus dat het daaraan ligt.
Ik heb een systeem bedacht

Ze hebben ook hooi in de ruif, maar in het hok krijgen ze alleen in het nachthok een dikke laag hooi.
Iedere dag eten ze dat op en ik vul het weer bij.
Voor de rest hebben ze een aubiose -ondergrond.
Anders poepen en plassen ze er idd op en moeten de prinsesjes het niet meer.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81104447
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:14 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Luie beesten zijn het eigenlijk, niet te zuinig . En eten dat ze kunnen . Geweldig
Om nom nom nom, het lijkt wel door cavia's te zijn uitgevonden

Ik ging ze even wat groenvoer geven en kijken wanneer ze nou zouden stoppen met eten.
Een half uur later zat ik nog bij het caviahok.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81104473
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:04 schreef Leigh het volgende:

[..]

Doen ze hier ook
Cavia's en luiheid, die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:02:13 #216
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81120122
Bij mij popcornen en springen ze een aantal keren rond, voordat ze aan het hooi gaan beginnen. En ze blijven eten totdat het helemaal op is .
Ook heeft mijn oudste mannetje (2 jaar geworden eind maart!) het gedrag dat-ie zo verschrikkelijk lui is, dat-ie af en toe wel bijna dood ligt . Als ik binnenkom, even de kop omhoog, maar daarna weer *plof* op zijn zij..

Over dat aubiose (dit blijkt mini-hemp te zijn . Ben naar de winkel gereden die op de site van aubiosenl.nl staat, maar dit had deze winkel alleen): ik heb sinds afgelopen maandag de kooi met de 2 mannetjes met mini-hemp voorzien, en wat een genot. Heel weinig stof, en zeker dat de 48l die ik nu heb, gebruikt gaat worden .
Kostte bij een dierenwinkel in Katwijk rond de 5 euro, hij kon ook de 20kg bestellen, dat kostte dan iets minder dan 14 euro.
Denk dat ik zeker over ben . Beesten scharrelen nog steeds rond, en het 'stinkt' inderdaad ook veel minder snel .

Oh, zo ziet 't er ongeveer uit:
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 09:14:16 #217
155227 crew  Guppy
dus
pi_81120319
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:02 schreef Sjowhan het volgende:
Bij mij popcornen en springen ze een aantal keren rond, voordat ze aan het hooi gaan beginnen. En ze blijven eten totdat het helemaal op is .
Ook heeft mijn oudste mannetje (2 jaar geworden eind maart!) het gedrag dat-ie zo verschrikkelijk lui is, dat-ie af en toe wel bijna dood ligt . Als ik binnenkom, even de kop omhoog, maar daarna weer *plof* op zijn zij..

Over dat aubiose (dit blijkt mini-hemp te zijn . Ben naar de winkel gereden die op de site van aubiosenl.nl staat, maar dit had deze winkel alleen): ik heb sinds afgelopen maandag de kooi met de 2 mannetjes met mini-hemp voorzien, en wat een genot. Heel weinig stof, en zeker dat de 48l die ik nu heb, gebruikt gaat worden .
Kostte bij een dierenwinkel in Katwijk rond de 5 euro, hij kon ook de 20kg bestellen, dat kostte dan iets minder dan 14 euro.
Denk dat ik zeker over ben . Beesten scharrelen nog steeds rond, en het 'stinkt' inderdaad ook veel minder snel .

Oh, zo ziet 't er ongeveer uit:
[ afbeelding ]
Huh, Mini-Hemp is toch gewoon een kleine verpakking Hemparade..? Van dittem dus:

quote:
Op donderdag 6 mei 2010 21:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik heb een systeem bedacht

Ze hebben ook hooi in de ruif, maar in het hok krijgen ze alleen in het nachthok een dikke laag hooi.
Iedere dag eten ze dat op en ik vul het weer bij.
Voor de rest hebben ze een aubiose -ondergrond.
Anders poepen en plassen ze er idd op en moeten de prinsesjes het niet meer.
Plassen ze bij jou niet in het nachthok dan? Dat doen ze hier namelijk ook, ze laten het overal los. De prinsjes
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:59:58 #218
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81121323
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:14 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Huh, Mini-Hemp is toch gewoon een kleine verpakking Hemparade..? Van dittem dus:

[ link | afbeelding ]
Lijkt er inderdaad wel op . Zou best wel kunnen, en zou de aubiose er nog anders uit moeten zien . Bij welkoop heb ik ook ongeveer hetzelfde gekocht, maar was een euro goedkoper per pak, voor de vergelijking.
Ga ook wel navragen bij de lokale dierenwinkel of ze ook deze grote pakken kunnen bestellen, zou me 10km rijden schelen .
quote:
Plassen ze bij jou niet in het nachthok dan? Dat doen ze hier namelijk ook, ze laten het overal los. De prinsjes
Mijn mannetjes hebben bijna allemaal een 'toilethoekje' (of hoe je het ook mag/kan noemen) waar ze het meeste doen, maar zie ook wel op andere plekken donkere stukken
pi_81122839
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:59 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

Lijkt er inderdaad wel op . Zou best wel kunnen, en zou de aubiose er nog anders uit moeten zien . Bij welkoop heb ik ook ongeveer hetzelfde gekocht, maar was een euro goedkoper per pak, voor de vergelijking.
Ga ook wel navragen bij de lokale dierenwinkel of ze ook deze grote pakken kunnen bestellen, zou me 10km rijden schelen .
Aubiose en Hemparade lijkt op elkaar, maar is heel anders. Hemparade composteert veel snelle, aubiose is frisser in gebruik en absorbeert ook prettiger.
I had a signature once. It was awful.
pi_81123422
Ik heb trouwens heel gekke cavia's erbij. Het zijn Katvia's, ze zijnw at groter dan normaal en hebben een staart en puntoren.

I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:16:05 #221
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81123718
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:50 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Aubiose en Hemparade lijkt op elkaar, maar is heel anders. Hemparade composteert veel snelle, aubiose is frisser in gebruik en absorbeert ook prettiger.
Oh, dus wat ik heb gekocht is geen aubiose . Dat is dan wel vreemd, want de zaak in Katwijk (waar ik heen was gereden omdat het op de site van aubiosenl.nl stond) gaf aan dat dit de aubiose was .
pi_81124194
als je aubiose koopt, zit dat in een heel grote baal en staat er heel groot opgedrukt dat het aubiose is, in een logo dat een hele zijkant bekleed met een paardenkop erbij.
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:39:25 #223
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81124656
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:28 schreef zoeperzazke het volgende:
als je aubiose koopt, zit dat in een heel grote baal en staat er heel groot opgedrukt dat het aubiose is, in een logo dat een hele zijkant bekleed met een paardenkop erbij.
Blijkbaar ben ik dus verkeerd voorgelicht .
Nouja, maak nu de voorraad die ik nu heb van hemparade maar op, en dan op zoek naar de echte aubiose
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 11:44:23 #224
155227 crew  Guppy
dus
pi_81124888
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:39 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

Blijkbaar ben ik dus verkeerd voorgelicht .
Nouja, maak nu de voorraad die ik nu heb van hemparade maar op, en dan op zoek naar de echte aubiose
Kan gebeuren (wel slecht van die winkel...), maar Hemparade is in principe niet verkeerd. Ik heb het ook, en ben ook nog steeds op zoek naar Aubiose om dat ook eens te proberen. Maar ik heb nog zoveel Hemparade, dat de voorraadkast vol staat. Dat moet dus eerst wat minder worden voor er een eventuele baal Aubiose bijpast
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:54:04 #225
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81125290
Mja. Vind het vooral vaag omdat het als zijnde 'dealer' aanwezig staat in de lijst van de leverancier, en blijkbaar het toch niet kan leveren.
pi_81126064
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:44 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Kan gebeuren (wel slecht van die winkel...), maar Hemparade is in principe niet verkeerd. Ik heb het ook, en ben ook nog steeds op zoek naar Aubiose om dat ook eens te proberen. Maar ik heb nog zoveel Hemparade, dat de voorraadkast vol staat. Dat moet dus eerst wat minder worden voor er een eventuele baal Aubiose bijpast
Mja ik gebruik elke week 2/3e van zo'n baal, dus mij mij gaat dat vlot
I had a signature once. It was awful.
  Moderator vrijdag 7 mei 2010 @ 12:28:59 #227
155227 crew  Guppy
dus
pi_81126743
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:12 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Mja ik gebruik elke week 2/3e van zo'n baal, dus mij mij gaat dat vlot
Ja, maar jij hebt ook heul veul cavia's Daar kunnen die twee kleintjes van mij echt niet tegenop
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 7 mei 2010 @ 18:28:51 #228
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81143788
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb trouwens heel gekke cavia's erbij. Het zijn Katvia's, ze zijnw at groter dan normaal en hebben een staart en puntoren.
Interessante cavia's! Ga je er ook mee fokken? Ik wil er ook wel een!

Hier even wat meer up to date foto's van mijn 3tal.
Simply Red



Grijze snoet ik goed te zien.

Poging Prestly alleen op de foto te krijgen.

Poging 1.

Poging 2

Poging 3

Poging 4 Eindelijk!


Elvis attentionwhore no. 1



En de dames gezellig samen.




Hmm de foto's hadden leuker geweest als ik ze had genomen na dat ik het hok verschoont zou hebben.
Maar nee! Ik maak eerst foto's en verschoon daarna het hok natuurlijk. Ach ja grappig zijn ze wel.
Zie hier hoe Elvis haar titel verdiende.
pi_81145598
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:14 schreef Guppyfriend het volgende:

Plassen ze bij jou niet in het nachthok dan? Dat doen ze hier namelijk ook, ze laten het overal los. De prinsjes

Ja, heel het hok is hun wc
Maar ik haal het vieze eruit, wat schone aubiose en nieuw hooi erin.
Meestal eten ze al het hooi op.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81145623
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb trouwens heel gekke cavia's erbij. Het zijn Katvia's, ze zijnw at groter dan normaal en hebben een staart en puntoren.

[ afbeelding ]


Is het familie van elkaar?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator zaterdag 8 mei 2010 @ 13:46:20 #231
155227 crew  Guppy
dus
pi_81175573
Fotootjes van mijn heren. Let niet op het kapsel

Wachten tot het hok schoon is


Snel weer het nachthok in!


Let op, ik kom er ook bij!


Ooh, de voerbak is ook weer vers gevuld


Hee, bezoek!


Da's een rare cavia...


Lunch for three


Konijn is weer vertrokken (lees, uit het hok gezet) maar wij tafelen nog even verder
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81190507
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 18:28 schreef Queen_Minny het volgende:

[..]

Interessante cavia's! Ga je er ook mee fokken? Ik wil er ook wel een!

Hier even wat meer up to date foto's van mijn 3tal.
Simply Red
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grijze snoet ik goed te zien.

Poging Prestly alleen op de foto te krijgen.

Poging 1.
[ afbeelding ]
Poging 2
[ afbeelding ]
Poging 3
[ afbeelding ]
Poging 4 Eindelijk!
[ afbeelding ]

Elvis attentionwhore no. 1
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En de dames gezellig samen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hmm de foto's hadden leuker geweest als ik ze had genomen na dat ik het hok verschoont zou hebben.
Maar nee! Ik maak eerst foto's en verschoon daarna het hok natuurlijk. Ach ja grappig zijn ze wel.
Zie hier hoe Elvis haar titel verdiende.
Ik vind die plukjes haar bij Prestley 's oren zo grappig
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81190534
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 13:46 schreef Guppyfriend het volgende:
Fotootjes van mijn heren. Let niet op het kapsel

Wachten tot het hok schoon is
[ link | afbeelding ]

Snel weer het nachthok in!
[ link | afbeelding ]


Let op, ik kom er ook bij!
[ link | afbeelding ]

Ooh, de voerbak is ook weer vers gevuld
[ link | afbeelding ]

Hee, bezoek!
[ link | afbeelding ]

Da's een rare cavia...
[ link | afbeelding ]

Lunch for three
[ link | afbeelding ]

Konijn is weer vertrokken (lees, uit het hok gezet) maar wij tafelen nog even verder
[ link | afbeelding ]
Wat een mooi konijn trouwens

Is het een voedster of een ram?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 00:35:23 #234
155227 crew  Guppy
dus
pi_81199450
Dank je het was ooit een ram
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 9 mei 2010 @ 01:48:13 #235
76042 4EverBlackEyed
Boem is ho.
pi_81201824
quote:
Op zondag 9 mei 2010 00:35 schreef Guppyfriend het volgende:
Dank je het was ooit een ram
Whehe

Mijn vorige konijn leek erop, alleen was ze lichter.
En vast ook onvriendelijker, want tja... voedsters
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Moderator zondag 9 mei 2010 @ 10:03:43 #236
155227 crew  Guppy
dus
pi_81204827
quote:
Op zondag 9 mei 2010 01:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Whehe

Mijn vorige konijn leek erop, alleen was ze lichter.
En vast ook onvriendelijker, want tja... voedsters
Voedsters zijn bitches inderdaad!

Tommie is veels te lief, ook naar de cavia's toe. Hij mag er eigenlijk niet bij, want konijnen zijn veels te sterk voor cavia's. Maar eigenlijk moet ik bang zijn dat de cavia's hem wat aandoen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 9 mei 2010 @ 13:04:35 #237
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81209136
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:08 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb trouwens heel gekke cavia's erbij. Het zijn Katvia's, ze zijnw at groter dan normaal en hebben een staart en puntoren.

[ afbeelding ]
haha
pi_81250632
Zoek Hammie:

Haters gonna hate.
pi_81250828
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:37 schreef CyclingGirl het volgende:
Zoek Hammie:

[ afbeelding ]
Haha, net alsof het zo hoort!
I had a signature once. It was awful.
  maandag 10 mei 2010 @ 14:09:51 #240
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81251802
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:37 schreef CyclingGirl het volgende:
Zoek Hammie:

[ afbeelding ]
.
Prachtig. Als je niet beter zou weten, zou 't een opgezet dier kunnen zijn
  maandag 10 mei 2010 @ 17:46:28 #241
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81260365
Hammie is goed in verstoppertje.

Wat een leuk nijntje tussen de caafjes. Ziet er gezellig uit zo!
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 20:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik vind die plukjes haar bij Prestley 's oren zo grappig
Elvis zit er ook graag aan te knabbelen. Prestly vind dat niet zo leuk, en geeft een snauw. Waardoor die plukken nog wel eens overeind willen staan.
Het is echt geen gezicht.

Ook vond Prestly de loodgieter niet zo aardig gisteren.
Loodgieter: Aah wat ben jij leuk!
Prestly: *hap grom*
Elvis: *valt bijna uit het hok om wat aandacht te krijgen*

Tref ik nou de enige cavia ter wereld die bijt?
  maandag 10 mei 2010 @ 18:38:05 #242
227210 1UP
Upperdeupperdeup!
pi_81262258
Wat zou verstandiger zijn in dit geval.
Aankomende komend weekend ben ik niet thuis, van vrijdag tot en met zondag ivm met bruiloft van mijn broer. Nu kan ik misschien - ik moet het nog vragen- het lot van mijn 2 cavia's overlaten aan mijn huisgenote, of dat ik ze meeneem op een ritje naar het zuiden.
pi_81268514
Ik laat mijn caafjes thuis als ik een weekendje weg ben.
Veel hooi, twee flesjes water en flink wat voer en ze redden 't prima.
Maar uiterlijk voor 2 dagen. Bij 3 dagen vraag ik wel m'n schoonmoeder of schoonzus over even polshoogte te nemen. (Dit alles natuurlijk in overleg met de fokker, die me verzekerde dat het best kan voor 2 dagen)
Liej
pi_81268674
Als ze in goede conditie etc zijn, zou ik het aan je huisgenote vragen, mits zij wel heel iets van dieren/cavia's weet. Als het echt zo'n 'iew-nouja-vooruit-dan-maar'-type is, zou ik ze gewoon meenemen, hebben ze ook weinig last van.
I had a signature once. It was awful.
  maandag 10 mei 2010 @ 21:20:53 #245
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_81270416
Kzou ze lekker thuis laten, gewoon vlak voor je vertrekt laatste keer voeren, lekkere bak groenten, flinke pluk hooi en 2 flesjes water (als je van die kleintjes hebt). Dan redden ze dat heus. (ik zou ze de stress van heen en weer reizen en gedoe daar besparen)

Hier is het weer wat uitgedunt, Stacey heb ik gister gevonden, ons fossieltje (al 4 geweest toen ik haar en haar zusters uit de opvang haalde) maar gelukkig heeft ze toch nog ruim 3 jaar lekker kunnen rondscharrelen Is ze weer bij haar 2 zusjes die zal ze wel gemist hebben

Dus ik ben maar weer aan het rondkijken voor zeugjes, Paolo en Carla zitten nu nog maar met zn 2en in de ren, en aangezien Noddy erbij gaat binnekort lijkt me 1 zeugje wat vervelend op 2 (geholpen) beertjes
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  maandag 10 mei 2010 @ 22:12:28 #246
227210 1UP
Upperdeupperdeup!
pi_81273751
Bedankt voor de antwoorden, dan laat ik ze lekker thuis. En zal ik eens kijken of de huisgenote nog bereid is om wat te voeren.
pi_81284350
Ik zie trouwens dat jij je caafjes in de reismand doet tijdens het verschonen van 't hok, Guppyfriend. Ben jaloers!!
Deed dat eerder ook altijd, nadat ze elkaar een tijdje geleden aanvlogen (waren in hun dominantiestrijd verwikkeld) doe ik ze in de binnenren.
Liej
  Moderator dinsdag 11 mei 2010 @ 09:24:34 #248
155227 crew  Guppy
dus
pi_81285155
Zolang het goed gaat, gaan ze lekker in het reismandje. Lekker makkelijk! Ze lijken het wel gezellig te vinden, hihihi
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 11 mei 2010 @ 09:46:17 #249
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_81285600
quote:
Op maandag 10 mei 2010 18:38 schreef 1UP het volgende:
Wat zou verstandiger zijn in dit geval.
Aankomende komend weekend ben ik niet thuis, van vrijdag tot en met zondag ivm met bruiloft van mijn broer. Nu kan ik misschien - ik moet het nog vragen- het lot van mijn 2 cavia's overlaten aan mijn huisgenote, of dat ik ze meeneem op een ritje naar het zuiden.
Ik zou ze sowieso niet meenemen. Dat is nogal wat stress voor de beestjes.

Meestal bij zo'n lang weekend vraag ik even of een buurvrouw of vriendin van m'n vriendin even de beestjes wat groenten, brokjes en vers water geeft.
Ze kunnen wel even alleen zijn hoor.

Mijn 2 dames zijn vorige week 5 geworden... allebei nog in "redelijke" gezondheid, hoewel er inmiddels wat aan verbouwd is. Miepje heeft inmiddels geen eierstokken meer.. en onze Billie (die ooit uit het hok gevallen is van anderhalve meter hoog) heeft nogal wat probleempjes met haar gebit gehad en erg veel last van haar vruchtbare periode ... maar goed.. we zouden ze niet willen missen onze meiden...


Maar voor de andere discussie die ik last.. ik gebruik gewoon zaagsel en stro als ondervloer.. en bedek de rest van de bak (1,5 m x 0,8 m) met een 3/4 baal hooi (kilo of 4) .. kunnen ze meestal wel een weekje tegen voordat we ze echt gaan ruiken..
Zodra we zien dat Billie geen nestjes meer maakt, "fluffen" we het hooi weer lekker op..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_81288474
quote:
Op zondag 9 mei 2010 10:03 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Voedsters zijn bitches inderdaad!

Tommie is veels te lief, ook naar de cavia's toe. Hij mag er eigenlijk niet bij, want konijnen zijn veels te sterk voor cavia's. Maar eigenlijk moet ik bang zijn dat de cavia's hem wat aandoen
Ja dat klopt

Mijn konijn had zo'n drang om in andere mensen hun enkels te bijten, als ze in de tuin liep.
Stiekem vond ik dat wel grappig (ze beet niet hard of door).

Later toen ze ouder werd, werd ze ook liever.
Dat kwam vast door de hormonen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81288528
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:37 schreef CyclingGirl het volgende:
Zoek Hammie:

[ afbeelding ]


Wat blijft ie netjes stil zitten.

De mijne zouden allang een paar verdiepingen lager zitten.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81288701
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:46 schreef Queen_Minny het volgende:

Elvis zit er ook graag aan te knabbelen. Prestly vind dat niet zo leuk, en geeft een snauw. Waardoor die plukken nog wel eens overeind willen staan.
Het is echt geen gezicht.

Ook vond Prestly de loodgieter niet zo aardig gisteren.
Loodgieter: Aah wat ben jij leuk!
Prestly: *hap grom*
Elvis: *valt bijna uit het hok om wat aandacht te krijgen*

Tref ik nou de enige cavia ter wereld die bijt?


Het lijkt wel wat op mijn situatie, Kookai en soms Oryx strekken zich uit voor een aai en Carmita zegt: nee dank je wel.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81312587
Hahahaha

Dat herken ik ook wel. Vooral als de koeikast open gaat of ze horen hoe iemand keukenpapier van de rol trekt (synoniem voor 'appel wordt drooggemaakt voor ons', denk ik). De beide heren staan rechtop over de rand van de kooi heen te kijken. Sjors hangt soms zover voorover dat ik bang ben dat hij er nog eens uit kukelt.

(voor de mensen die m'n avatar zien: Sjors is de voorste )
Liej
  dinsdag 11 mei 2010 @ 22:03:51 #254
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_81317033
Een van de nieuwe dames; Cloë
US teddy van net geen 2, ZG op show gelopen en 2 nestjes gehad.
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_81326049
Teddy's zijn schattig!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81327614
Wat een snoepie
Liej
pi_81344173
Onze nieuwste aanwinst, Puck:


4 weken oud al zou je dat zo op de foto niet zeggen
pi_81356688
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 15:44 schreef Trusten het volgende:
Onze nieuwste aanwinst, Puck:
[afbeelding]

4 weken oud al zou je dat zo op de foto niet zeggen
*Kroel* *knuffel*
Liej
pi_81356741
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:44 schreef Trusten het volgende:
Onze nieuwste aanwinst, Puck:
[ afbeelding ]

4 weken oud al zou je dat zo op de foto niet zeggen
En al zo'n wijze blik.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 12 mei 2010 @ 21:07:49 #260
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_81358004
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:44 schreef Trusten het volgende:
Onze nieuwste aanwinst, Puck:
[ afbeelding ]

4 weken oud al zou je dat zo op de foto niet zeggen
ben gek op kruintjes
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_81358966
Mooie kleur heeft heeft 't ukkie
Liej
pi_81359135
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:28 schreef Leigh het volgende:
Mooie kleur heeft heeft 't ukkie
Vond ik ook
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:34:49 #263
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81365597
Omdat ik mijn camera van m'n telefoon toch moest testen, een fotootje geschoten van de 2 oudste heren:
  donderdag 13 mei 2010 @ 13:58:44 #264
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81379281
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 11:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]



Het lijkt wel wat op mijn situatie, Kookai en soms Oryx strekken zich uit voor een aai en Carmita zegt: nee dank je wel.

Kookai en Oryx zullen er blij mee zijn. Meer aaien voor hun!
Alle aaien die Presly niet wilt eist Elvis wel op, en met veel pijn en moeite wil ze de aandacht nog wel delen met Simply.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:44 schreef Trusten het volgende:
Onze nieuwste aanwinst, Puck:
[ afbeelding ]

4 weken oud al zou je dat zo op de foto niet zeggen
Wat een schatje. Hebbe hebbe hebbe!!
pi_81380798
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 13:58 schreef Queen_Minny het volgende:

[..]


Kookai en Oryx zullen er blij mee zijn. Meer aaien voor hun!
Alle aaien die Presly niet wilt eist Elvis wel op, en met veel pijn en moeite wil ze de aandacht nog wel delen met Simply.
[..]
"Vooruit dan maar, omdat het echt niet anders kan." ?

Kookai beukt overigens ook gewoon alle andere cavia's weg, zodat zij het alleenrecht heeft op de aaien.

Even een vraagje aan iedereen!

Knorren jullie caafs ook als een soort mini-helikopter wanneer je ze aait?

Eigenlijk zou ik het even op youtube moeten zetten.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 13 mei 2010 @ 15:39:50 #266
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_81382348
Wat een schatjes allemaal!

En inderdaad, Fozzy klinkt ook als een mini-heli als ie geaaid wordt
pi_81382643
Ja, Sjors doet dat altijd
Vervolgens laat hij zich op de vloer ploffen, steekt zijn achterpoten opzij en doet z'n oogjes er half bij dicht
Liej
pi_81385061
Ik vind het zo'n grappig geluidje

Wat fotootjes:


Oryx



Carmita die weet hoe het wel werkt.

Aandachtshoer Kookai. (Ze heeft idd staar aan het rechteroogje).


Carmita; als ik nou heel stil ben dan zien ze me misschien niet.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:13:23 #269
227210 1UP
Upperdeupperdeup!
pi_81387735
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 22:03 schreef Nonneke het volgende:
Een van de nieuwe dames; Cloë
US teddy van net geen 2, ZG op show gelopen en 2 nestjes gehad.
[ afbeelding ]
Die is wel heel lief ja
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:24:46 #270
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81407009
Oryx
Wat is dat voor een ras? Borstel?
pi_81410103
Oryx is een kruising tussen een amerikaans gekruinde vader (zwart met een witte kruin) en een driekleur borstel moeder.

Eigenlijk had ik foto's moeten maken van Oryx haar ouders
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:31:37 #272
52016 Lyssa
music <3
pi_81411214
Wat een heerlijk luie foto van Oryx
pi_81411530
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:55 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik vind het zo'n grappig geluidje

Wat fotootjes:

[ afbeelding ]
Oryx


[ afbeelding ]
Carmita die weet hoe het wel werkt.
[ afbeelding ]
Aandachtshoer Kookai. (Ze heeft idd staar aan het rechteroogje).

[ afbeelding ]
Carmita; als ik nou heel stil ben dan zien ze me misschien niet.
Die eerste foto is echt heel lief zo met de gestrekte pootjes! Leuke beestjes!
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:59:46 #274
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_81412119
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:58 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Oryx is een kruising tussen een amerikaans gekruinde vader (zwart met een witte kruin) en een driekleur borstel moeder.

Eigenlijk had ik foto's moeten maken van Oryx haar ouders
Vind 'm echt een prachtbeestje . Lijkt af en toe wel op onze us teddy qua gestrekte pootjes.. Gisteravond wast'ie zo ontzettend lui, heerlijk om te zien
pi_81413017
Dank jullie wel

Het was wel een uniek foto moment, want normaal gesproken trekt ze haar pootjes direct in, zodra ik haar nader
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 21:48:27 #276
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81435564
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:55 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik vind het zo'n grappig geluidje

Wat fotootjes:

[ afbeelding ]
Oryx


[ afbeelding ]
Carmita die weet hoe het wel werkt.
[ afbeelding ]
Aandachtshoer Kookai. (Ze heeft idd staar aan het rechteroogje).

[ afbeelding ]
Carmita; als ik nou heel stil ben dan zien ze me misschien niet.
Die eerste foto.
pi_81469043
Ik heb even een vraag. Mijn vader heeft een paar dagen op Hammie gepast omdat wij een paar dagen weg waren. Nu kwam ik thuis en zag ik Hammie stil in zijn hokje zitten. Ook toen ik m eruit wilde halen bleef ie zitten. Dat doet ie normaal nooit.

Dus ik had hem eruit en ik zag een enorme plak poep uit zijn gaatje komen (beetje vies verhaal) het was echt een enorme klont en zijn kont was ook helemaal gerekt. Ik heb het toen geprobeerd er voorzichtig uit te halen en direct de dierenarts gebeld. Die vertelde dat ik het er gewoon zo uit zou kunnen knijpen, wel voorzichtig uiteraard en dat ik dan moet checken of hij wel goed gaat poepen.

Dat heb ik nu gedaan en wat later lagen er al wat keutels op het tapijt maar ik weet niet of dat nog een soort van restant is. Hebben jullie dit ook wel eens met een caafje aan het handje gehad? En wat hebben jullie toen gedaan? Is het nog eens terug gekomen?
Haters gonna hate.
pi_81470409
Het is een beertje? Die kunnen vaker last hebben van een verstopping van de anaalzak, kijk maar op knoevel.net bij ziektes. Komt helaas vaker voor. Als het zo blijft, is het een enorm vie sverhaal dat zich helaas tot zijn dood voor zal blijven doen en waar je hem regelmatig mee moet helpen.
Het feit dat hij zich er zelf ook niet lekker onder voelde is wel apart, de meeste beren hebben er niet zoveel last van. Hoe is zijn buikje? Is het hard en pijnlijk om aan te komen? Hoor je geluiden in het buikje? Hij zou last kunnen hebben van gasvorming of iets dat zijn darmen ontregeld. Heel goed in de gaten houden, en als het verergert toch naar de DA aangezien je vast niks in huis hebt van primperan of infacol gok ik?
Zijn ontlasting is nu weer normaal?
I had a signature once. It was awful.
pi_81470852
Zijn buikje voelt nu wel weer normaal aan. Het was wel hard en zijn anus was ook helemaal dik. Hij heeft net wel weer gewoon gepoept. Ik mag nu ook gewoon aan zijn buikje komen.

Het was zo gek, hij beet mij zo hard toen ik met hem bezig was om het schoon te maken dat doet hij normaal echt nooit. Nu lijkt hij wel weer normaal. Hij hupst weer door zijn hokje heen.

Het gekke is dat mijn vader niks heeft gemerkt aan m. Hij ging gewoon tekeer als hij papier hoort. Dat doet ie dan altijd. Ik hou het zowiezo erg goed in de gaten. Als ik merk dat ie weer verstopt raak ga ik wel direct naar de DA.

Nee die spullen heb ik zo niet liggen idd. Ik was wel geschrokken want ik heb wel wat caafjes gehad maar dit nog nooit gezien.
Haters gonna hate.
  zondag 16 mei 2010 @ 11:04:49 #280
62419 CherryLips
chocoholic
pi_81481719
Zo'n verstoping had onze cavia ook, elke dag even uitknijpen . Het beestje zelf vond het ook niet zo prettig geloof ik .
Tap tap tap
  zondag 16 mei 2010 @ 11:32:12 #281
52016 Lyssa
music <3
pi_81482369
Ik had het met Barbabob ook.. inderdaad gewoon zelf even uitknijpen. Smerig klusje, ook niet fijn voor je caaf (en die lucht )! Maar verder geen dramatische ingreep nodig ofzo, hij leek er zelf weinig last van te hebben.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:37:23 #282
145492 CyclingGirl
CapFab fan
pi_81493500
Ha oke nou dan blijf ik er extra op letten. Hij heeft nu wel weer gewoon gepoept maar net zag ik al dat het vast kwam te zitten. Het is idd even een smerig werkje maar als ik Hammie er een plezier mee doe dan graag he
Haters gonna hate.
  maandag 17 mei 2010 @ 10:25:59 #283
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_81525388
Een van onze twee cavia's hoest wel eens ooit. Dat leek ons niet iets om ons zorgen over te maken.

Vannacht sliepen we in de woonkamer (we hebben een waterlek in de slaapkamer :S ) en werden mijn vriendin en ik allebei wakker van een hoestbui van zo'n halve minuut zoals we nog nooit gehoord hadden. Mopke, de cavia, schrok er zelf volgens mij ook van.

Ze is verder wel vrolijk, ze eet (en ontlast) gewoon gezond. Moeten we ons nu wel zorgen maken?
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
pi_81525436
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:25 schreef BillsGate het volgende:
Een van onze twee cavia's hoest wel eens ooit. Dat leek ons niet iets om ons zorgen over te maken.

Vannacht sliepen we in de woonkamer (we hebben een waterlek in de slaapkamer :S ) en werden mijn vriendin en ik allebei wakker van een hoestbui van zo'n halve minuut zoals we nog nooit gehoord hadden. Mopke, de cavia, schrok er zelf volgens mij ook van.

Ze is verder wel vrolijk, ze eet (en ontlast) gewoon gezond. Moeten we ons nu wel zorgen maken?
Hoesten als in zich verslikken in het voer?
Komt weleens voor bij gulzige cavia's.
Dat doen ze hier ook weleens, alleen geen halve minuut.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_81525984
cavia's kunnen niet hoesten, waarschijnlijk is het verslikken dat je hoort, dat klinkt ook als een soort 'kuch'. Ze zal zich erg verslikt hebben. Houdt in de gaten of haar ademhaling normaal blijft (geen reutel, niet pompen met het lijfje) en of ze blijft eten zoals normaal (oftewel dat er geen wondjes in het bekje zijn ontstaan), als alles normaal blijft is er niets aan de hand. Anders even naar de DA en dit voorval melden.
I had a signature once. It was awful.
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 12:26:17 #286
155227 crew  Guppy
dus
pi_81529342
Die van ons verslikken zich ook regelmatig, die gulzigerds
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81531191
Moet wel zeggen dat ik het een naar geluid vind
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  maandag 17 mei 2010 @ 16:28:39 #288
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_81538997
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:37 schreef CyclingGirl het volgende:
Ha oke nou dan blijf ik er extra op letten. Hij heeft nu wel weer gewoon gepoept maar net zag ik al dat het vast kwam te zitten. Het is idd even een smerig werkje maar als ik Hammie er een plezier mee doe dan graag he
Simply heeft dat ook. Hij lijkt er geen last van te hebben. Gewoon er op letten en dan even uitknijpen.
Bij Simply is het vooral een lekker klusje omdat ie zn eigen kont niet meer kan schoonmaken. Dat zo een klein beestje zo kan stinken zeg.

Ik pak meestal een washandje om het eruit te halen en zet m daarna met zn bips in bad. Dan valt het best mee hoor. Je went er wel aan.
pi_81665166
Ja ik hou m nu in de gaten maar hij heeft het niet meer gehad. Gek eigenlijk.
Haters gonna hate.
  donderdag 20 mei 2010 @ 20:49:48 #290
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_81690729
Morgenavond Noddy zn vrouw ophalen
Hij krijgt een mooie creme rexdame, en misschien een engels gekruinde maar die wil ik eerst zien, want die heeft rode oogjes en dat vind ik vaak een beetje eng
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:00:06 #291
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81721143
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_81722395
Het is dubbel aan de andere kant eet ik ook paard en varken enzo maar ik zou mijn Hammie nooit op kunnen eten laat staan geven aan iemand die m op gaat eten.
Haters gonna hate.
pi_81728125
Het lijkt me heel niet aantrekkelijk om cavia's (en andere knaagdieren) op te eten.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:51:37 #294
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81729302
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Het lijkt me heel niet aantrekkelijk om cavia's (en andere knaagdieren) op te eten.
Niets mis met een knaagdiertje op zijn tijd.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:54:29 #295
52016 Lyssa
music <3
pi_81729409
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Niets mis met een knaagdiertje op zijn tijd.
Niet orgineel.. elke paar topics is er wel iemand die met gebakken cavia's aankomt zetten ohohoh wat een hilariteit
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:56:31 #296
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81729489
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:54 schreef Lyssa het volgende:

[..]

Niet orgineel.. elke paar topics is er wel iemand die met gebakken cavia's aankomt zetten ohohoh wat een hilariteit
Ook met cavia's die echt opgegeten worden door FOK!kers, inclusief foto's? Want daar gaat het hier wel ff om hè
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:59:17 #297
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_81729598
Ik zou onze cavia's ook niet hoeven, maar tegen een lekkere konijnenbout of hazenpeper zeg ik geen nee

Wat ook scheelt, de dieren die je over het algemeen eet (varken, koe etc.) heb je niet behandeld als een lid van je gezin. Zoals je dat met een huisdier zoals een cavia wel doet.
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
pi_81729736
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Niets mis met een knaagdiertje op zijn tijd.
Ik moet er niet aan denken...
Net als:

- Gefrituurde spin
- Zeevruchten
- Insectensnacks
- Orgaanvlees (behalve smeerpate )
- Hele vissen op je bord
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 18:09:55 #299
52016 Lyssa
music <3
pi_81729985
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ook met cavia's die echt opgegeten worden door FOK!kers, inclusief foto's? Want daar gaat het hier wel ff om hè
Dat is precies hetzelfde want het gaat alleen maar om de cavialiefhebbers extra te shockeren..
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 18:59:34 #300
155227 crew  Guppy
dus
pi_81731837
Ach (om maar even in te haken), ik zou uit principe geen cavia eten, maar ik heb er ook geen moeite mee dat ze in Peru wel gegeten worden.

En de hilariteit om het in het cavia-topic te komen posten Veeg me op
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:06:49 #301
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_81734460
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')