Zoiets inderdaad!quote:
Me too. Laat 't wel even weten vrijdag.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:37 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, dat is wel apart.
Benieuwd wat de dierenarts zegt.
Zolang 't geen pijn doet en je weet wat het is idd. Hoop dat mijne net zoiets onschuldigs heeft.quote:Bij Kookai zit er weleens een soort van eelt op haar pootje wat ik er zo af kan knippen, doet ook geen zeer, maar het ziet er wel raar uit.
Hè jakkes... hoe gaat 't intussen met Carmita? (Die woont nog niet zolang bij je, toch?)quote:Moet over een weekje weer een schurftinjectie voor allemaal halen.
Carmita had een dikke schurftaanval![]()
Dus moesten de anderen ook een prik.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:43 schreef Nonneke het volgende:
[afbeelding]
zo even een Noddy als tvp
Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?quote:Eerst volgende keer als mn konijn naar de dierenarts mag voor zn tanden mag Noddy gelijk mee om zn ballen daar in te leveren![]()
Zou het zo leuk vinden als hij komend voorjaar zonder al te veel problemen gewoon lekker in de groep kan buiten
Noddy, wat een leuke naam.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:43 schreef Nonneke het volgende:
[ afbeelding ]
zo even een Noddy als tvp![]()
Hm ik laat hem helpen omdat ik buiten (inmiddels een heel kleinquote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:47 schreef Natalie het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?
Arm beestje.. tot twee maal in de opvang? Zo sneu. Als al met al idd wel een hoop stress zijn geweest in haar leventje tot nu toe. Weet je hoe oud ze is?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:47 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Met Carmita gaat het naar omstandigheden goed.![]()
Had begrepen van de opvang dat ze daar 2 maal is geweest, 1x van een kinderboerderij en 1x van een particulier die de aanwezige 21 cavia's niet meer kon onderhouden.
En ze is ook nog gedwangvoederd, al met al best wel een stress situatie.
Ze is nog best schuw, af en toe eet ze uit de hand, maar als ze opknapt van de schurft zal ze wellicht wat tammer worden.
Dan wacht ik geduldig op Zoeperquote:Op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:53 schreef Nonneke het volgende:
[..]
Hm ik laat hem helpen omdat ik buiten (inmiddels een heel klein) groepje heb zitten met oa een hoogbejaarde dame en een dame op leeftijd, en ik absoluut niet zit te wachten op babycavias aangezien ik er dan toch geen afscheid van kan nemen
![]()
![]()
Hoe dat zit bij 2 beertjes weet ik eigenlijk niet zo goed, daar kan Zoeper je vast meer over vertellen
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Noddy, wat een leuke naam.![]()
Is dat niet van een kinderserie, oid?
Ja, ik vond het ook een heftige geschiedenis voor een caafje van 8 maanden.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
Arm beestje.. tot twee maal in de opvang? Zo sneu. Als al met al idd wel een hoop stress zijn geweest in haar leventje tot nu toe. Weet je hoe oud ze is?
Hoop dat ze snel wat tammer wordt en ook echt wat kan genieten. Uit de hand eten is iig positief
Waarom zou je??? Twee beren gewoon lekker mannelijk bij elkaar laten zitten, een extra onnodig dierenarts bezoekje met castratie geeft ze een vreemd geurtje en vergroot de kans dat ze ruzie gaan maken..... Een castratie bij cavia's heeft echt als enige doel om veilig bij zeugen te kunnen, er verandert niets in gedrag of gezondheid.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:47 schreef Natalie het volgende:
[..]
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de castratie van caafs? Toen ik vorige maand met ze bij de dierenarts was zei de arts dat ik er zws wel verstandig aan zou doen als ik ze over een tijdje zou laten helpen. Ze zijn met z'n tweetjes en allebei jochies, geen zeugjes in de buurt of wat. Alsnog laten doen of niet?
Heb je wel eens goed raak geknipt? (Hoef je je niet voor te schamen, gebeurt ons allemaal hoor) Sommige caafs worden daar ineens angstig van. Verder kun je eens kijken hoe de voetzooltjes eruit zien, misschien zijn die pijnlijk?quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb nog even een vraag, ik knip zelf de nagels van mijn cavia. Alleen de laatste tijd geeft hij niet meer mee als ze geknipt moeten worden, hij wordt helemaal wild trekt zijn pootjes weg en probeert mij te bijten. Kan dat ouderdom zijn of is er iets anders mis?
Misschien een keer prongelijk te ver geknipt ? mn vriendin heeft de nageltjes van Carla een keer verkeerd geknipt en sinds dien trekt ze ook vreselijk met dr pootjes als ik wil knippen. (die knip ik tegenwoordig ook alleen nog maar samen met iemand, eentje die Carla in de houdgreep houdt en de ander die snel de nageltjes knipt)quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb nog even een vraag, ik knip zelf de nagels van mijn cavia. Alleen de laatste tijd geeft hij niet meer mee als ze geknipt moeten worden, hij wordt helemaal wild trekt zijn pootjes weg en probeert mij te bijten. Kan dat ouderdom zijn of is er iets anders mis?
De voetzooltjes zijn wel eens opgezet geweest idd maar dat was nu niet. Wat kan ik er aan doen als ze weer opgezet raken? Hij heeft in zijn hok eerst krant, dan zaagsel en dan van dat zachte hooi.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:52 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Heb je wel eens goed raak geknipt? (Hoef je je niet voor te schamen, gebeurt ons allemaal hoor) Sommige caafs worden daar ineens angstig van. Verder kun je eens kijken hoe de voetzooltjes eruit zien, misschien zijn die pijnlijk?
Hammiequote:Op woensdag 20 januari 2010 10:20 schreef CyclingGirl het volgende:
Hier nog een paar van Hammie
Met zijn speeltje
[ afbeelding ]
Dikke kont
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bumblefoots heeft ie niet maar ik heb wel de Perfect paws voor hem besteld en weer eens shampoo die was bijna opquote:Op donderdag 21 januari 2010 10:09 schreef zoeperzazke het volgende:
Bij rode, geïrriteerde voetzooltjes: Knoevels Perfect paws. Voor bumblefoot: Knoevels bumblefootzalfwww.knoevelshop.nl
Jasper & Boeffie zijn schattig!quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:27 schreef Sjowhan het volgende:
Even een TVPtje met foto's die onlangs zijn genomen:
Jasper als de waakhond voor het hok.
[ afbeelding ]
En een van de nieuwelingen, "boeffie". Als ik het goed begrijp is 't een US-rex?
Wilde eens zien wat hij zou doen met een stuk rioolbuis. Verstoppen dus
[ afbeelding ]
Daarna heeft-ie zijn normale hok weer teruggekregen, vond-ie ook wel wat fijner
Vooral om Jasper moet ik telkens lachen als het eten tevoorschijn komt. Het is ook een van de cavia's die ik nu wat langer heb (+/- 1.5 jaar), en mocht hij in het (plasticen) hok zitten, dan zie je bijna direct zijn kop naar buiten komen omdat hij maar een bekend geluid hoort (of 't is 't eten, of 't is de zak met hooi).quote:Op donderdag 28 januari 2010 23:26 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Jasper & Boeffie zijn schattig!
Heb m'n reactie nog iets gewijzigdquote:Op donderdag 28 januari 2010 23:36 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, leuk is dat als ze wat tammer zijn en nieuwsgierig worden.
Zo ook Kookai, die ging de dierenarts lastig vallen met haar gesnuffel, terwijl de anderen een prik kregen![]()
Je hebt twee hokken met caafs?
't Is mijn eigen huis natuurlijkquote:Op vrijdag 29 januari 2010 00:58 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
![]()
Ik denk niet dat het me lukt om nog een tweede laat staan een derde hok in het huis te smokkelen...
Misschien ga ik voor een caviaflat, maar dat roep ik ook al jaren
Ja, beiden: aandacht besteden en wennen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:22 schreef Sjowhan het volgende:
Wat een schatjes Guppy![]()
.
Even hier een kort vraagje; ik merk bij onze 'nieuwe' cavia's dat ze nogal 'trillen' als ze gepakt en vertroeteld worden. Betekend dit dat er meer aandacht aan besteed moet worden? Of dat ze nog niet geheel gewend zijn aan de 'nieuwe' omgeving?
Moet wel zeggen dat degene die ik op de vorige pagina op de foto vastgezet heb, al uit de hand eet (welliswaar als hij in zijn hok zit, maar 't is een begin).
't Zou best wel eens kunnen. Vreemde was dat-ie zich daarna direct weer stil hield, en weer z'n hok ingingquote:Op vrijdag 5 februari 2010 18:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Muzikale caaf![]()
Caviageluidjes zijn lief !
Misschien schrok hij van zichzelf.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 18:13 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
't Zou best wel eens kunnen. Vreemde was dat-ie zich daarna direct weer stil hield, en weer z'n hok inging.
Daarom moet ik 't vanavond nog maar een keer proberen, eerst muziek van Maria Mena downloaden, en kijken hoe-ie reageert
Geheel over het hoofd gezien, maar thanks!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:28 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's kunnen om twee redenen trillen:
1) onwennigheid. Dit is eigenlijk wat praktisch iedereen meemaakt, de cavia vindt het gewoon een beetje gek om uit zijn hok te zijn en weet zich nog geen houding te geven. Wordt vanzelf beter naarmate de caaf tammer wordt.
2) pijn. Een cavia in extreme pijn kan ook heel erg trillen, maar dat herken je dan ook wel. BV na een heel zware, levensreddende operatie, een cavia in doodsnood, een cavia die zich heel zwaar verwond heeft.... Net zoals wij kunnen rillen bij koorts heeft een cavia die zich hondsberoerd voelt dat ook.
Maar dat laatste trillen merk je dan ook aan alles van de cavia, dat zul je niet verwarrenIn jouw geval is het gewoon nr 1 hoor!
Noddy doet het ook, geen idee waarom de andere cavia's doen het niet.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 11:41 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb een vraag. Het valt mij op dat Hammie iets geks doet de laatste tijd. Als hij zijn voer krijgt in zijn bakje dan kiepert hij het hele bakje om, hij gaat met zijn twee voorpootjes op het randje staan en trek met zijn mond het bakje om. Dan gaat hij eten. Dit heeft hij nog nooit gedaan dit is echt iets van de laatste tijd. Herkennen jullie hier iets in?
Ik vind zijn aftekening zo schattigquote:Op dinsdag 16 februari 2010 11:28 schreef CyclingGirl het volgende:
Hier nog een paar van Hammie wel donker want ik kon mijn camera niet vinden dus maar met de webcam gedaan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en nog wat oudere
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De kaart geeft ook geen garanties, iedereen die zich aanmeldt kan op de kaart komen, maar meestal zijn het wel fokkers die online actief zijn en kennis uitwisselen en daardoor wat meer weten waar ze mee bezig zijn. Broodfokkers zullen niet de moeite nemen zich aan te melden.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:15 schreef CyclingGirl het volgende:
Vaag want mijn cavia is wel bij een Fokker van de kaart gehaald.
Ik heb dit keer kattenbakkorrels gebruikt, het zaagsel wat uitverkocht. Zijn van die biologsiche houten korrels. Bij de kassa was dat wel grappig, "o, heeft u een kat en een hamster meneer?" Nee alleen een caviaquote:Op woensdag 10 maart 2010 21:44 schreef Sjowhan het volgende:
Mijn caafjes komen zelfs polshoogte nemen als ik de zaagsel aan het verdelen ben. Waarschijnlijk door de citroengeur dat ze 't herkennen
Ja ik voel me er dan ook heel slecht onder. Maar druk met werk/school e.d. Ik schep wel regelmatig de keuteltjes eruit. Maar, ik ben heel gek met het beestje, dus het doet me wel wel wat als hij in een vies hok zit.quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:11 schreef zoeperzazke het volgende:
Een cavia kan wel gelukkig zijn, maar hij beseft het helaas niet. Het is niet zo dat een cavia lui in zijn hok ligt te denken 'goh, wat heb ik het toch goed getroffen hier!'. Wel kan een cavia gewoon een vrolijke bui hebben en door zijn hok heen popcornen enzo.... Dan zijn ze gewoon blij, en uitten ze dat direct.
2 weken is trouwens wel schandalig lang.....
Aubiose is nog fijner dan hemparade!
Enne, op 27 maart is zijn er op de ECC-show in Dordrecht 433 cavia's ingeschreven! Absoluut de moeite waard voor iedereen die in de buurt woont en een bezoekje wil brengen, er is genoeg evrmaak voor iedere bezoeker, je hoeft geen caviafokker te zijn om een leuke dag te hebben. Alle info staat op www.eccshow.nl en vragen kun je ook aan mij stellen!
Is 't ook veel beter voor de caafjes? Ik heb sindsdat ik eigenlijk caafjes heb, alleen houtvezel gebruikt; enige nadeel wat ik vind is dat 't bij het verschonen 't ontzettend 'stoft'.. Heb je dat bijv. niet bij Aubiose/Hemparade?quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:11 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Aubiose is nog fijner dan hemparade!
Zag 't inderdaad al, jammer genoeg heb ik dan andere afspraken; de volgende keer (2 oktober, zoals ik al op de site zie) zal ik zeker vrijhouden om daar een kijkje te nemenquote:Enne, op 27 maart is zijn er op de ECC-show in Dordrecht 433 cavia's ingeschreven! Absoluut de moeite waard voor iedereen die in de buurt woont en een bezoekje wil brengen, er is genoeg evrmaak voor iedere bezoeker, je hoeft geen caviafokker te zijn om een leuke dag te hebben. Alle info staat op www.eccshow.nl en vragen kun je ook aan mij stellen!
Ja, het is veel minder stoffig. niet alleen fijn voor het baasje maar ook voor het beestje. Plus het absorbeert beter en blijft langer fris.quote:Op donderdag 11 maart 2010 08:41 schreef Sjowhan het volgende:
Is 't ook veel beter voor de caafjes? Ik heb sindsdat ik eigenlijk caafjes heb, alleen houtvezel gebruikt; enige nadeel wat ik vind is dat 't bij het verschonen 't ontzettend 'stoft'.. Heb je dat bijv. niet bij Aubiose/Hemparade?
Moet ik dan ook nog de houtkorrels die ik eronder doe (ook voor absorbatie) erbij doen? Of is dat dan ook deels overbodig geworden?quote:Op donderdag 11 maart 2010 08:49 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Ja, het is veel minder stoffig. niet alleen fijn voor het baasje maar ook voor het beestje. Plus het absorbeert beter en blijft langer fris.
Aubiose absorbeert heel erg goed, houtkorrels zijn niet nodig.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:19 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Moet ik dan ook nog de houtkorrels die ik eronder doe (ook voor absorbatie) erbij doen? Of is dat dan ook deels overbodig geworden?
Een heel ander vraagje; ik kwam vanuit hier (of ergens anders, weet ik eigenlijk niet meer) op de site van Caviaflat uit, en 't lijkt me (behalve het werk c.q. het klussen zelf) ook een gaaf idee om zoiets te maken.
En omdat jij ook zoiets hebt, vraag ik mezelf af hoe je die hokken verschoond? Heb je een soort rail eronder waardoor je het kan uitschuiven?
Mja, de zooi blijf je dus wel houden, welke kooi of welk onderkomen je ook voor kiest..quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:41 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Aubiose absorbeert heel erg goed, houtkorrels zijn niet nodig.
Het verschonen van de flat geeft altijd even heel veel zooi. Ik zet de cavia's even in een klein reservekooitje, haal het plexiglas uit het hok en schep met een blik alles uit het hok in een vuilniszak. De randjes zuig ik uit met een stofzuiger. Eens in de maand haal ik een uitgebreid sopje door het hok, dan vul ik het weer door met een oude onderbak van een slacentrifuge (maar een gewone deegkom will do) bodembedekking vanuit de grote baal in het hok te gooien. Dan verdeel ik de bodembedekking, zet ik de huisjes terug in het hok, doe het pelxiglas ervoor en de caafjes kunnen er weer in.
In de grote groep in het midden, waar nu 6 caafs wonen, haal ik altijd 3 caafs uit de flat in de kleine kooi, de andere 3 blijven gewoon zitten. Ik doe het dan in twee helften, zodat ze halverwege van het vieze deel het schone deel opkunnen en ik de andere kant kan doen. Bij de 3 beren onderin doe ik het ook zo omdat ze dan niet in diezelfde reservekooi hoeven, die naar zeugjes en andere caafs ruikt en hun 'relatie' kan verstoren
Na afloop eerst door de kamer bezemen en het grofste vuil opscheppen en in de vuilniszak doen, dan uitgebreid stofzuigen en opruimen.
Idd wat hier boven al gepost werd; ik had ooit een caaf die een moord deed voor chocolade. Natuurlijk kreeg ze dat niet dagelijks of zelfs wekelijks.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:59 schreef Charmedmatzzie het volgende:
Aww jullie caviafoto's zijn zo lief!
tvp
Eigenlijk heb ik twee caviavragen, namelijk
zijn jullie cavia's ook erg bang voor andere dieren? Ik heb er zelf geen, maar mijn nichtje wel, en haar cavia was zoo ontzettend bang voor mijn tamme ratje, en we wilden juist dat het vriendjes werden
en hoe schadelijk is chocolade voor een cavia? Ik voer cavia's geen paaseitjes ofzo hoor, maar de cavia van de vorige vraag eet graag hagelslag van mensen hun brood... en nu vroeg ik mij af of die cavia ook binnenkort dood in zijn hokje ligt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |