het gaat hier niet om een andere taal. je kunt ook prima huisje boompje beeste beginnen in bv spanje. het gaat er om dat er trieste figuren zijn die zich af willen zetten tegen de maatschappij (zo word ik niet!) en dan jaren later toch met kinderen en vrouw op de bank zitten of ongelukig stervenquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:50 schreef Jan-Beton het volgende:
[..]
Ik heb zo'n programma eens gezien, alleen dan met een stel dat een pension begon in Spanje in de middle-of-nowhere en ook "Spaans geleerd" heeft met zo'n boekje en cd.
Zelf ben ik in september begonnen met Spaans intensief (4 jaar in 2 jaar) op de volksuniversiteit. Ook ben ik vorig jaar twee keer in Barcelona geweest (ok... is niet Spanje, maar Catalonië, maar toch). Ik heb het volgende geleerd:
Ten eerste: met een cd-tje en een boekje leer je zo goed als niets: je leert alleen heel snel door gesprekken te voeren en veel te schrijven. Het luisteren (verstaan van woorden) kost nu eenmaal tijd. Pas nu begint het mij een beetje te lukken met Spaans, terwijl we nog niet alles gehad hebben op het gebied van grammatica. Ik moet nu nog regelmatig 'vertalen'. Imho spreek je een taal pas goed, als je in die taal denkt ipv in je hoofd te vertalen...
Ten tweede: tradities zijn in Spanje belangrijk. Vooral als je daar wilt gaan vestigen, zul je toch je best moeten doen om daar geaccepteerd te worden. Wil je dat niet? Geen probleem, maar ga dan niet klagen dat je als een outsider beschouwd wordt. Lees je in en praat met de mensen tijdens je vakanties, wat de mensen daar belangrijk vinden!!!
Het bovenstaande geldt eigenlijk voor alle landen waar je naartoe wilt gaan. Maar het programma (en andere varianten) laat vooral mensen zien die ongelooflijk slecht voorbereid gaan emigreren. Er zijn zelfs mensen die naar een land gaan emigreren, terwijl ze er nog nooit zijn geweest en de taal daar niet spreken! Gek he, dat het een grote fiasco wordt?! Goed... het zet je wel aan het denken, en het is voor sommige mensen leedvermaak, maar door dit soort programma's worden vrienden/familie op het verkeerde been gezet, als je kenbaar maakt dat je wilt emigreren (goed voorbereid).
Ook je motieven moeten wel juist zijn. Regels ontlopen is een slecht argument: overal zijn er regels, alleen anders. Voor mij zou het relaxte leven (na werk) een belangrijke drijfveer zijn: minder opgefokte gedoe of op straat geen vechtpartijen o.i.d. 's-Avonds (tussen 19 en 21 uur) jong en oud op terrasjes of in een café i.pv. alleen voor hangjongeren.
Btw: een pension in Spanje, Frankrijk, envulmaarinland... Ja!!! Daar zitten ze op te wachten! Echt een gat in de markt!
Dan heb ik het niet goed begrepen. Dat komt omdat er een TV-programma aangehaald wordt, waarin emigranten gigantisch op hun bek gaan.quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:19 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
het gaat hier niet om een andere taal. je kunt ook prima huisje boompje beeste beginnen in bv spanje. het gaat er om dat er trieste figuren zijn die zich af willen zetten tegen de maatschappij (zo word ik niet!) en dan jaren later toch met kinderen en vrouw op de bank zitten of ongelukig sterven
Alsof er een robot aan het woord is.quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:19 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
het gaat hier niet om een andere taal. je kunt ook prima huisje boompje beeste beginnen in bv spanje. het gaat er om dat er trieste figuren zijn die zich af willen zetten tegen de maatschappij (zo word ik niet!) en dan jaren later toch met kinderen en vrouw op de bank zitten of ongelukig sterven
Dus omdat jij mensen kent, geldt dit voor iedereen? Nogmaals: jouw waarheid is niet andermans waarheid. Als je toch overtuigd bent dat het wel zo is, dan denk ik dat je nog erg teleurgesteld in de mens gaat raken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:34 schreef henkzijlstra het volgende:
ik weet het vrijwel zeker. ik zie dat de mensen die zich vrijbuiter noemen vaker een eeuwige vrijgezel zijn die ongelukkig en alleen sterven
Zijn punt is, dat geluk niet afhankelijk is van de factoren die jij noemt. Ikzelf ken bijvoorbeeld wél hele gelukkige vrijbuiters, maar ook gelukkige mensen met een gezin, een mooi huis etc. Geluk is iets dat van binnenuit komt, vanuit jezelf, niet vanuit je omgeving.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:43 schreef henkzijlstra het volgende:
uh je punt?
dat lijkt me toch duidelijk. je wordt mij dunkt gelukkiger dan met mensen die niet van je houden in een klein huis zonder keuken.
Wat een rare stelling. Ja, mensen die van je houden heb je nodig ja, maar iedereen kan dat soort mensen overal ter wereld wel vinden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:43 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
uh je punt?
dat lijkt me toch duidelijk. je wordt mij dunkt gelukkiger dan met mensen die niet van je houden in een klein huis zonder keuken.
dan snap jij het niet helemaal of noem het naief. die mensen die claimen gelukkig te zijn in hun huurflat van 60 m2 geen familie (kinderen vrouw) en geen geld (dus geen vakantie) zijn het in de verste verte niet. zon mensen kom je tegen hier in de stamkroeg. allemaal verstokte vrijgezellen die 'nooit savonds thuis op de bank zitten degelijk te zijn'quote:Op woensdag 27 januari 2010 15:25 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Zijn punt is, dat geluk niet afhankelijk is van de factoren die jij noemt. Ikzelf ken bijvoorbeeld wél hele gelukkige vrijbuiters, maar ook gelukkige mensen met een gezin, een mooi huis etc. Geluk is iets dat van binnenuit komt, vanuit jezelf, niet vanuit je omgeving.
Waarom kan het een niet zonder het ander? Waarom stel je steeds dat mensen die niet huisje boompje beestje gaan, maar een andere weg kiezen eenzaam zullen zijn?quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:43 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
uh je punt?
Maar je generaliseert. Natuurlijk komt wat jij zegt voor, maar dat geldt niet voor ze allemaal....quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
dan snap jij het niet helemaal of noem het naief. die mensen die claimen gelukkig te zijn in hun huurflat van 60 m2 geen familie (kinderen vrouw) en geen geld (dus geen vakantie) zijn het in de verste verte niet. zon mensen kom je tegen hier in de stamkroeg. allemaal verstokte vrijgezellen die 'nooit savonds thuis op de bank zitten degelijk te zijn'
Als die mensen claimen gelukkig te zijn, wie ben jij dan om daaraan te twijfelen? Je bent niet alwetend, ik vind het van jou nogal naief dat jij denkt dat wel te zijn als het aankomt op geluk. Als er iets is wat alle wijze mensen die ik ken gemeen hebben, dan is het dat ze zich realiseren dat ze vrijwel niks weten.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:
dan snap jij het niet helemaal of noem het naief. die mensen die claimen gelukkig te zijn in hun huurflat van 60 m2 geen familie (kinderen vrouw) en geen geld (dus geen vakantie) zijn het in de verste verte niet. zon mensen kom je tegen hier in de stamkroeg. allemaal verstokte vrijgezellen die 'nooit savonds thuis op de bank zitten degelijk te zijn'
Onzin. Misschien vinden die personen hangen in de kroeg wel het mooiste wat er is. Al die andere dingen zouden hun daar alleen maar van houden. Het lijkt mij ook niet bepaald en vol leven maar dat doet er niet toe, het is hun leven.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Alsof er maar 2 soorten mensen zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
quote:It's nine o'clock on a Saturday
The regular crowd shuffles in
There's an old man sitting next to me
Makin' love to his tonic and gin
He says, "Son, can you play me a memory
I'm not really sure how it goes
But it's sad and it's sweet and I knew it complete
When I wore a younger man's clothes."
la la la, di da da
La la, di di da da dum
Chorus:
Sing us a song, you're the piano man
Sing us a song tonight
Well, we're all in the mood for a melody
And you've got us all feelin' all right
Now John at the bar is a friend of mine
He gets me my drinks for free
And he's quick with a joke and he'll light up your smoke
But there's some place that he'd rather be
He says, "Bill, I believe this is killing me."
As his smile ran away from his face
"Well I'm sure that I could be a movie star
If I could get out of this place"
Oh, la la la, di da da
La la, di da da da dum
Now Paul is a real estate novelist
Who never had time for a wife
And he's talkin' with Davy, who's still in the Navy
And probably will be for life
And the waitress is practicing politics
As the businessman slowly gets stoned
Yes, they're sharing a drink they call loneliness
But it's better than drinkin' alone
Chorus
sing us a song you're the piano man
sing us a song tonight
well we're all in the mood for a melody
and you got us all feeling alright
It's a pretty good crowd for a Saturday
And the manager gives me a smile
'Cause he knows that it's me they've been comin' to see
To forget about their life for a while
And the piano, it sounds like a carnivore
And the microphone smells like a beer
And they sit at the bar and put bread in my jar
And say, "Man, what are you doin' here?"
Oh, la la la, di da da
La la, di da da da dum
Chorus:
sing us a song you're the piano man
sing us a song tonight
well we're all in the mood for a melody
and you got us all feeling alright
Sinds wanneer staat huurflat van 60m2 gelijk aan geen geld? De meeste vrijbuiters die ik ken wonen allemaal in de grote stad (NY, Londen, Shanghai etc.) Die betalen zich daar het apezuur voor, hebben een fantastisch leven. En inderdaad, geen vrouw of kinderen maar gewoon veel vrienden die echt niet elke dag alleen thuis op de bank zitten. Omdat vrijbuiters daar geen tijd voor hebben!quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
waar halen ze dat geld vandaan einstein? rijke papa of toch echt hard werkenquote:Op woensdag 27 januari 2010 17:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sinds wanneer staat huurflat van 60m2 gelijk aan geen geld? De meeste vrijbuiters die ik ken wonen allemaal in de grote stad (NY, Londen, Shanghai etc.) Die betalen zich daar het apezuur voor, hebben een fantastisch leven. En inderdaad, geen vrouw of kinderen maar gewoon veel vrienden die echt niet elke dag alleen thuis op de bank zitten. Omdat vrijbuiters daar geen tijd voor hebben!
zelfs als roken. iedere roker lijkt gelukkig. vraag je ze echter wat ze zelf willen is het dat ze graag met roken willen stoppenquote:Op woensdag 27 januari 2010 16:48 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Onzin. Misschien vinden die personen hangen in de kroeg wel het mooiste wat er is. Al die andere dingen zouden hun daar alleen maar van houden. Het lijkt mij ook niet bepaald en vol leven maar dat doet er niet toe, het is hun leven.
Niemand zegt dat je niet hard moet werken. Je moet alleen hard werken volgens je eigen visie, niet hard werken omdat de cultuur waarin je opgroeit het van je verlangt.quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:57 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
waar halen ze dat geld vandaan einstein? rijke papa of toch echt hard werken
uuuh ja. daar draait toch heel de discussie om?quote:Op woensdag 27 januari 2010 18:03 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Niemand zegt dat je niet hard moet werken. Je moet alleen hard werken volgens je eigen visie, niet hard werken omdat de cultuur waarin je opgroeit het van je verlangt.
En wat te denken van veertigers met een vrouw met pittig kort kapsel?quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:58 schreef henkzijlstra het volgende:
zelfs als roken. iedere roker lijkt gelukkig. vraag je ze echter wat ze zelf willen is het dat ze graag met roken willen stoppen
zelfde als met die oude vrijers en vrijsters in de kroeg
Veel die ik ken niet hoor. Die roken omdat ze het lekker vinden. Sommige stoppen ook wel is een tijdje alleen maar om te bewijzen aan andere dat ze niet verslaaft zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:58 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
zelfs als roken. iedere roker lijkt gelukkig. vraag je ze echter wat ze zelf willen is het dat ze graag met roken willen stoppen
Hard werken staat niet gelijk aan de hoeveelheid die je werkt, je kan ook 50 uur per week werken en geen kut uitvoeren. Vrije tijd betekend ook niet dat ze niks uitvreten.quote:Op woensdag 27 januari 2010 18:06 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
jij zegt nu toch ook dat als je hard werkt je waarschijnlijk gelukkiger wordt (je kan doen wat je wilt met het geld) dan als je halve dag niks uitvreet?
quote:Op woensdag 27 januari 2010 18:11 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
En wat te denken van veertigers met een vrouw met pittig kort kapsel?
je bent niet per definitie gelukkig als je alles krijgt wat je maar wil.quote:Op woensdag 27 januari 2010 18:06 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
uuuh ja. daar draait toch heel de discussie om?![]()
jij zegt nu toch ook dat als je hard werkt je waarschijnlijk gelukkiger wordt (je kan doen wat je wilt met het geld) dan als je halve dag niks uitvreet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |