abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76976988
Nu alles doorgang lijkt te krijgen leek het mij een mooi plan om er een apart topic over te openen!
quote:

Nieuwe Kuip

De Nieuwe Kuip is een nieuw te bouwen stadion in Rotterdam, dat als thuisbasis moet gaan dienen voor voetbalclub Feyenoord.

Sinds 2006 zijn de gemeente Rotterdam en Feyenoord bezig met plannen voor een nieuw stadion, dat vóór 2018, het jaar dat België en Nederland graag het Wereldkampioenschap voetbal willen organiseren, zal moeten verrijzen. Omdat het huidige stadion onvoldoende ruimte biedt om Feyenoord verder te laten groeien, wordt er gewerkt aan een stadion met ca. 80.000 plaatsen. Het stadion zal verrijzen langs de Maas, vlakbij de oude Kuip. Men heeft daarbij de intentie om het huidige Stadion Feyenoord, dat op de monumentenlijst staat, een nieuwe functie te geven.

Stadionpark

De nieuwe Kuip is onderdeel van het zogeheten Stadionpark, dat het hele gebied beslaat tussen het nieuwe stadion, en het Station Rotterdam Stadion. Andere onderdelen zijn het huidige Stadion Feijenoord, een vergroot Topsportcentrum, een kunstijsbaan van 400 meter en een reeks sportvelden. Verder zijn in het gebied woningbouw en kantoorontwikkeling mogelijk, en wil men een intercitystation en een nieuwe metrolijn aanleggen. 'Stadionpark' moet een mix worden van top- en breedtesport en recreatie en het moet de stadsdelen van Rotterdam-Zuid beter met elkaar verbinden. De oude Kuip blijft in de plannen gewoon staan en krijgt een nieuwe functie.

Drie gebiedsmodellen

Er waren drie verschillende modellen voor het gebied:

Model United
Model Stadionpark
Model Maas
Op 17 december 2008 heeft het Rotterdamse college van B&W gekozen voor het model Maas.

Het stadion

De nieuwe Kuip moet in 2017 klaar zijn en telt dan ca. 80.000 zitplaatsen, verdeeld over 3 ringen. Het moet een echt voetbalstadion zijn, aangepast aan de maten van een voetbalveld. De tribunes zouden zo dicht mogelijk om het veld moeten komen. Wel wordt de mogelijkheid opengelaten om het stadion tijdelijk om te bouwen, onder andere door er een extra ring op te bouwen, de onderste ring te verwijderen, en de vloer te verhogen, zodat er een atletiekbaan in past. Dat zou bijvoorbeeld aan de orde zijn als in Nederland de Olympische Spelen worden gehouden. De Allianz Arena en het Emirates Stadium worden genoemd als belangrijke voorbeelden.

Fasering

2009, Gebiedsvisie word uitgewerkt en worden randvoorwaarden opgesteld, ook wordt er een architect gekozen.
2010/2011, Het ontwerp van het nieuwe stadion wordt gemaakt.
2010/2012, Het bestemmingsplan zal worden opgesteld.
2013/2014, De bouwvergunning wordt afgeleverd.
2015, De bouw van het stadion gaat van start.
2017, In de zomer van dit jaar moet het stadion af zijn zodat er in 2018 de finale van het WK voetbal kan worden gespeeld.
quote:
Meerderheid raad wil doorgaan met ontwikkeling Stadionpark

14 januari 2010

Ondanks financiële onzekerheden wil een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad toch doorgaan met de plannen voor het Stadionpark, waarin ook de nieuwe Kuip moet worden gebouwd.

Alleen de SP wil onmiddelijk met de voorbereidingen stoppen, zo bleek woensdag tijdens een vergadering van de raadscommissie Ruimtelijke Ordening in het Rotterdamse stadhuis.

Het omvangrijke project kost miljarden en de gemeente wil ook dat het Rijk bijdraagt aan het gebied rond de nieuwe Kuip aan de Maas. Zo moet er een nieuwe metroverbinding worden aangelegd naar Stadionpark en is ook een intercitystation gepland. Het kabinet heeft tot nog toe geen toezeggingen gedaan.

Het college is daarnaast van plan de voetbalclub Feyenoord een lening van 200 miljoen te verstrekken om de bouw van de Nieuwe Kuip mogelijk te maken. Dit stadion moet dé trekker van het gebied worden en zal, als alles volgens plan verloopt, in 2017 klaar zijn.

Business Case de nieuwe Kuip
  maandag 18 januari 2010 @ 18:57:11 #2
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_76977659
Ah nu weet ik waarom de gemeente Rotterdam de WOZ waarde van de fabriek van mijn werkgever heeft verhoogd met 50%......ze hebben geld nodig om de nieuwe kuip te realiseren
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_76978361
TVP
pi_76978532
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_76978682
MaasStadion heeft mijn voorkeur.
pi_76987836
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:17 schreef TJDoornbos het volgende:
MaasStadion heeft mijn voorkeur.
Net zo goed de Rotterdam Stadion noemen.
Feyenoord Rotterdam
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 18 januari 2010 @ 22:28:49 #7
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_76989304
dit verdient zeker een eigen topic

Ik ben benieuwd waar de architecten mee gaan komen. Het is in ieder geval een gunstige tijd om het proces in gang te zetten
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 19 januari 2010 @ 03:58:41 #8
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_76997776
Als het maar geen RotterDome wordt.
pi_76997779
Lening van 200 miljoen aan Feyenoord
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 19 januari 2010 @ 09:24:39 #10
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_76999655
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 04:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Bodemloze put enzo
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:56:06 #11
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_77002345
Woei.. toch door..
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 19 januari 2010 @ 13:26:32 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_77007823
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 04:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat is wel flinke last ja, maargoed de begroting zal zowat verdubbeld zijn tegen die tijd
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_77008558
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:26 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Dat is wel flinke last ja, maargoed de begroting zal zowat verdubbeld zijn tegen die tijd
Als we ook maar een klein beetje lering kunnen trekken uit de kredietcrisis (huisprijzen blijven toch wel stijgen) is dat je zulke voorspellingen niet kan (lees: moet) maken.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 19 januari 2010 @ 13:52:37 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_77008715
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:48 schreef Ebbao het volgende:

[..]

Als we ook maar een klein beetje lering kunnen trekken uit de kredietcrisis (huisprijzen blijven toch wel stijgen) is dat je zulke voorspellingen niet kan (lees: moet) maken.
Elke club die een groter stadion ging bevolken ging in begroting omhoog, kijk maar naar bijvoorbeeld in de crisis Twente
DeLuna vindt me dik ;(
pi_77063699
Bij Vitesse is het stadion een lode last om de schouder..

Ik geloof niet zo in de theorie dat de club groeit als het stadion groeit. Tuurlijk zal de begroting wat omhoog gaan. Maar de basis voor de groei moet toch ergens anders worden gemaakt, en uiteindelijk moet het stadion meegroeien.

Inmiddels heb ik mij er redelijk bij neergelegd dat Feijenoord ooit in een ander stadion moet te komen voetballen. Maar dit plan houdt overal rekening mee behalve met Feijenoord. De vraag van dit stadion komt veel meer uit de behoefte dat grote evenementen naar Arnhem en Amsterdam worden verplaatst dan dat Feijenoord de behoefte heeft.

Ik vrees een Gelredome scenario, waarbij het voetbal onderschikt wordt aan de popmuziek...
#12 is not for sale!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 20 januari 2010 @ 19:14:07 #16
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_77064374
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 18:57 schreef Haringkop het volgende:
Bij Vitesse is het stadion een lode last om de schouder..

Ik geloof niet zo in de theorie dat de club groeit als het stadion groeit. Tuurlijk zal de begroting wat omhoog gaan. Maar de basis voor de groei moet toch ergens anders worden gemaakt, en uiteindelijk moet het stadion meegroeien.

Inmiddels heb ik mij er redelijk bij neergelegd dat Feijenoord ooit in een ander stadion moet te komen voetballen. Maar dit plan houdt overal rekening mee behalve met Feijenoord. De vraag van dit stadion komt veel meer uit de behoefte dat grote evenementen naar Arnhem en Amsterdam worden verplaatst dan dat Feijenoord de behoefte heeft.

Ik vrees een Gelredome scenario, waarbij het voetbal onderschikt wordt aan de popmuziek...
In principe worden de voetbaldate altijd vrijgehouden. Maar onthou dat Vitesse geen (mede)eigenaar van het stadion is en dus ook niet meeprofiteert van de winsten daar. Zoals bij Ajax en PSV.
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 20 januari 2010 @ 19:15:07 #17
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_77064417
Bovendien had Vitesse al nooit zover kunnen komen op Monnikenhuize, Het Gelredome heeft best veel geld voor ze gegenereerd
DeLuna vindt me dik ;(
pi_77064481
Dit is niet alleen goed voor Feyenoord, maar voor het Nederlandse voetbal in het algemeen. Hopelijk volgt Amsterdam snel
pi_77071215
Verschrikkelijk dit.

Waarom verdient Feyenoord een nieuw stadion... Een middenmoter in de eredivisie trekt geen 80.000 man, hoor.

IPV dit stadion kunnen we beter een nieuw stadion voor Sparta bouwen. Dát is de club van Rotterdam.
pi_77071399
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:30 schreef Snuf. het volgende:
Verschrikkelijk dit.

Waarom verdient Feyenoord een nieuw stadion... Een middenmoter in de eredivisie trekt geen 80.000 man, hoor.

IPV dit stadion kunnen we beter een nieuw stadion voor Sparta bouwen. Dát is de club van Rotterdam.
In een stadion als wat ze nu hebben krijgen ze het al lang niet vol, het merendeel van de wedstrijden.
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'
pi_77071414
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:30 schreef Snuf. het volgende:
Verschrikkelijk dit.

Weheh Sparta moet uit gaan kijken dat ze niet moeten wijken voor deze plannen
pi_77071466
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:33 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:

[..]

In een stadion als wat ze nu hebben krijgen ze het al lang niet vol, het merendeel van de wedstrijden.
Ow, is dat zo?
pi_77071519
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:34 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ow, is dat zo?
Retorische vraag mag ik hopen.
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'
pi_77072291
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:35 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:

[..]

Retorische vraag mag ik hopen.
Ja dat dacht ik wel ja
Hij is vrijwel altijd uitverkocht tijdens competitiewedstrijden.
pi_77072403
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:50 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik wel ja
Hij is vrijwel altijd uitverkocht tijdens competitiewedstrijden.
Net als bij de andere top-clubs in Nederland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')