Dat dus. Ik pak liever mijn gitaar en speel de hele dag.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef alors het volgende:
Omdat het moet?
Ik vind mijn studie wel leuk en interessant, maar er iets voor doen vind ik niet leukHet waarom daar kan ik mijn vinger ook niet op leggen.
Jij hebt nog te maken met druk van je ouders en van de leerplicht. Ik denk niet dat TS daarop doelt.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:12 schreef De_Logica het volgende:
Omdat;
1) je verplicht naar een leraar moet luisteren vanuit een stoel en je niks anders mag doen
2) je verplicht in je boeken moet kijken en niks anders mag doen
3) vaak met kutkinderen zit opgescheept die zichzelf veel beter achten
4) er vaak totaal niet naar je omgekeken wordt
En nog veel meer.
Die tijd ligt al even achter me.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Jij hebt nog te maken met druk van je ouders en van de leerplicht. Ik denk niet dat TS daarop doelt.
Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?quote:Op maandag 18 januari 2010 14:21 schreef De_Logica het volgende:
[..]
Die tijd ligt al even achter me.
Maar de druk is wel de hoofdreden naar mijn inziens. Of je nou op de middelbare zit of op de Uni.
De IB-Groep.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?
Geen druk? Je hoeft geen scripties of toetsen te maken (of hoe heet dat op de Uni? Zelf niet gedaan) of een bepaald percentage aanwezig te zijn om te luisteren naar saaie professoren? Kan me zo voorstellen dat je zelfs daar een hoop bullshit over je heen krijgt. Al is het maar van de IB-groep. Dan is werk toch een stuk beter lijkt me, zit je iets meer op een plek waar je de dingen doet die je écht leuk vindt.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik heb absoluut geen druk op de uni. Van wie zou die druk moeten komen dan?
Ik ken mensen die daar maar net genoeg aan hadden.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik heb 10 jaar om een studie af te ronden? Enorme druk ja.. als ik daar maar mee om kan gaan
Ik moet wel wat tentamens maken maar er is niemand die daarover oordeelt of wat dan ook. Als ik 7 herkansingen nodig heb boeit nog steeds niemand dat. De druk om te slagen is dus niet zo hoog, helemaal niet omdat ik van IBG 10 jaar over een studie mag doen. Aanwezigheidsplicht doen ze hier niet aan dus dat is zelf ook redelijk in te plannen.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:26 schreef De_Logica het volgende:
[..]
Geen druk? Je hoeft geen scripties of toetsen te maken (of hoe heet dat op de Uni? Zelf niet gedaan) of een bepaald percentage aanwezig te zijn om te luisteren naar saaie professoren? Kan me zo voorstellen dat je zelfs daar een hoop bullshit over je heen krijgt. Al is het maar van de IB-groep. Dan is werk toch een stuk beter lijkt me, zit je iets meer op een plek waar je de dingen doet die je écht leuk vindt.
Dan doe je dus gemiddeld bijna 2,5 jaar over iets waar normaal 1 jaar voor staat?quote:Op maandag 18 januari 2010 14:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ken mensen die daar maar net genoeg aan hadden.
Sommige mensen doen ook nog wel iets naast hun studie. hèquote:Op maandag 18 januari 2010 14:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan doe je dus gemiddeld bijna 2,5 jaar over iets waar normaal 1 jaar voor staat?
Goede vraag. Leren is een rare bezigheid, je moet jezelf continu focussen op stof en het honderden keren herhalen zodat het blijft zitten. Herhaling is eigenlijk saai en daarom kan je je moeilijk focussen. De stof is ook vaak van het kaliber waarvan je denkt dat je er niks aan hebt, waardoor het saai + saai wordt.. Waardoor je geen concentratie meer hebt en ook geen zin.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:08 schreef GoodGawd het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar toch vraag ik het me af. Nu ik hier zit te studeren en telkens afgeleid raak door andere dingen om me heen. Lees internet. Waarom wil ik liever iets anders doen dan leren, terwijl dat heel nuttig is.
Rare vrage maar ik wil meer weten over mijn brein, dus psychologen brand los.
En drie jaar kroegwandelen.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:32 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Sommige mensen doen ook nog wel iets naast hun studie. hè
Een bestuursjaar of twee...
Dat kan best, alleen dan moet je het onderwijs aanpassen per leerling.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:54 schreef GoodGawd het volgende:
Kunnen ze niet iets verzinnen waardoor leren leuk is?
Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:54 schreef GoodGawd het volgende:
Kunnen ze niet iets verzinnen waardoor leren leuk is?
Toen ik op de middelbare school profielen mocht kiezen vond ik dat al super en ik dacht als ik straks studeer dan doe ik al helemaal iets wat ik zelf leuk vindquote:Op maandag 18 januari 2010 15:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.
hbo is a bitchquote:Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Toen ik op de middelbare school profielen mocht kiezen vond ik dat al super en ik dacht als ik straks studeer dan doe ik al helemaal iets wat ik zelf leuk vindWord steeds beter dacht ik. Maar niet dus weer al die shit wiksunde en mechanica en reut bleh.
Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
Iets verzinnen dat nóg minder leuk is en jou laten kiezen tussen die twee.
Inderdaad, typisch geval van SOGgenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:57 schreef Noodly het volgende:
[..]
Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.
Ik ga ook altijd opruimen, onder het motto anders kan je ECHT niet leren hoor. Zo hou ik mezelf continue voor de gek, met allemaal uitstel smoesjes.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:57 schreef Noodly het volgende:
[..]
Tja... als ik moet leren voor tentamens ga ik ineens mijn kamer opruimen of stofzuigen of afwassen of andere saaie huishoudelijke klusjes. En toch is dat dan leuker.
Jaa best herkenbaar, wanneer je participatie (verplichte les) hebt heb ik juist ook de neiging om expres niet naar school te gaan. Het legt de druk zo hoog.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:11 schreef Maeghan het volgende:
Voor mij is het belangrijk of iets moet. Als het moet, dan raffel ik het af. Zodra het niet meer moet, begin ik er met veel plezier aan. Ik ga bijvoorbeeld stof nog leren NA een examen, of ik ging mijn slechte onderwerpen oefenen tijdens de schoolvakanties.
Verder is vrijheid voor mij belangrijk. Ik moet dingen op mijn eigen manier kunnen doen en in mijn eigen tempo. Daarom vond ik studeren niet leuk: aanwezigheidsplicht en gebonden zijn aan de rest van de groep voor wat betreft het tempo.
Thuis studeren kan ik best redelijk. Niet dat ik dan altijd zit te trappelen om wat te doen, maar ik doe toch regelmatig nuttige dingen. Zelfs als ik geen echte opleiding volg, pak ik met regelmaat boeken uit de kast die je normaliter niet voor de lol leest, en daar ga ik dan uit leren. Oude lesboeken, theorethische boeken en websites, etc. Gewoon, omdat het van niemand moet, omdat IK het wil doen.
Ik kan er dan juist uren mee doorgaan. Ik ben nu het cultureel woordenboek aan het lezen/leren. Soms leer ik 's avonds één woord, soms ga ik gewoon door tot ik geen zin meer heb. Ik vond mezelf op sommige vlakken nogal slecht ontwikkeld en dat wou ik veranderen, dus dat leek me wel een geschikt boek.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:15 schreef PartyHardy het volgende:
[..]
Jaa best herkenbaar, wanneer je participatie (verplichte les) hebt heb ik juist ook de neiging om expres niet naar school te gaan. Het legt de druk zo hoog.
Ik zoek vaak dingen op via internet, vooral wikipedia ofzo, alleen ik ga nooit langer dan een kwartier iets vrijwillig leren ofzo, het is meer dat als ik nieuwsgierig ben naar iets het altijd even opzoek
Een vriend van me doet dat. Hij werkt amper, hij speelt de hele dag gitaar.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:12 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Dat dus. Ik pak liever mijn gitaar en speel de hele dag.
Dat natuurlijk ook. Waarom zou je zelf nadenken als andere dat al voor je doen?quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:57 schreef jogy het volgende:
Omdat het schoolsysteem is ingericht om je van binnen dood te maken tot elke creatieve gedachte is verpletterd onder een lading regels en vooropgestelde dogmatiek en het huilend sterft in een donker hoekje van je bewustzijn.
Precies, kop dicht en reproduceren wat er in geschopt is tot je met pensioen mag van de staat.quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:59 schreef Nee het volgende:
[..]
Dat natuurlijk ook. Waarom zou je zelf nadenken als andere dat al voor je doen?
Dit is omdat ons huidige systeem enorm resultaatgericht is. We leren dat het creatieproces niet van belang is, alleen het resultaat doet er toe. Mensen doen de dingen alleen voor de voldoening wanneer het eindelijk gedaan is. En de minst creatieve mensen die het best in een dergelijk systeem passen, die het dogmatisch denken tot een kunst verheven hebben en bang zijn voor iedere vorm van vernieuwing, dat worden onze leiders.quote:Over het algemeen stellen we kortetermijnplezier boven langetermijnplezier.
Zekerheid is overrated. Het bestaat ook eigenlijk helemaal niet. Je kunt alleen maar een soort van schijnzekerheid voor jezelf creëren waardoor je, je weliswaar veilig gaat voelen, maar wat ook garant staat voor een leven vol sleur.quote:De jongere wordt alsnog min of meer verplicht de opleiding in die richting af te maken en daar op een MBO een vervolgopleiding aan te zetten, waarin de jongen die voor de richting "houtbewerker" heeft gekozen misschien liever iets anders was gaan doen, in een sfeer waar de jongen totaal niet gemotiveerd wordt om voor iets anders te kiezen "omwille van verzekerdheid van werk"
idd!quote:Naar mijn mening is ons onderwijssysteem behoorlijk prestatiegericht maar zonder duidelijke doelstellingen toe naar de "klant" die in dit geval de leerling is, ik ben van mening dat theorie en praktijk tegerlijkertijd hand in hand gaan en dit al vanaf het voltooien van de basisschool, de motivatie zou de toekomst moeten dienen, en NIET de toekomst de motivatie moeten gaan dienen, want dat werkt gewoon simpelweg voor een hoop mensen niet.
Klopt, maar het is wel de zekerheid die je ouders je willen geven uit goede bedoelingen, heb jij daar dan als 16/17 jarige een passende reactie op anders dan "jullie zullen wel gelijk hebben?" om vervolgens weer in dat riedeltje te vallen?quote:Op donderdag 21 januari 2010 17:11 schreef Loei_koei het volgende:
[..]
Zekerheid is overrated. Het bestaat ook eigenlijk helemaal niet. Je kunt alleen maar een soort van schijnzekerheid voor jezelf creëren waardoor je, je weliswaar veilig gaat voelen, maar wat ook garant staat voor een leven vol sleur.
[..]
idd!![]()
Kinderen (de ellende begint toch vooral op de basisschool) krijgen ook helemaal geen goed voorbeeld. Leraren die enthousiast zijn over het leven en hun vak en dat enthousiasme op anderen over kunnen brengen bestaan bijna niet. Kinderen worden in slaap gesust met regeltjes en structuur die het leven vooral makkelijker maken voor ouders en docenten. Als mensen het enthousiasme voor het leven wordt afgeleerd, dan kun je ook niet verwachten dat ze zin hebben om te leren voor school. In plaats daarvan zullen ze waarschijnlijk vluchten in zaken als World of Warcraft. Dat heb ik zelf ook gedaan.
Er zou eens wat ruimte gemaakt moeten worden op school voor persoonlijke ontwikkeling. Het is nu enkel en alleen gericht op de rol die je later gaat vervullen in de maatschappij. Een maatschappij vol gelukkige mensen lijkt me strevenswaardiger dan ongeremde economische groei. Dit laatste kan toch nooit goed gaan. Alles wat ongeremd groeit zal op een gegeven moment zichzelf vernietigen.
qftquote:LEREN is ERVAREN
Jup, Kolb's experiential learning theory. Je beide hersenhelften gebruiken in plaats van alleen maar de rechter zoals nu wordt gedaan.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:08 schreef Loei_koei het volgende:
luchtte het op?
[..]
qft
Ervaren lijkt niet echt meer belangrijk te zijn tegenwoordig. Toch ligt het geluk in de huidige ervaring en daarmee ook iedere vorm van enthousiasme en creativiteit.
Op de middelbare school was het idd zo dat wanneer je hoge cijfers haalde je als leerbeer werd gezien. Maar niks doen werd nou niet bepaald 'cool' gevonden, maar die mensen vonden zich zelf wel altijd hoogwaardiger dan de 'nerds'.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 21:14 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Het wordt helaas vaak ook als 'cool' beschouwd als je school niet leuk vind, nooit je huiswerkt maakt en net zesjes haalt. Iemand die het echt interessant vind, tijd neemt voor zijn huiswerk en graag hoge cijfers haalt, wordt vaak als 'nerd' gezien. Waarschijnlijk komt het omdat meeste mensen niet bij de top horen en zichzelf proberen te troosten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |