quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:11 schreef Loei_koei het volgende:[..]
Zekerheid is overrated. Het bestaat ook eigenlijk helemaal niet. Je kunt alleen maar een soort van schijnzekerheid voor jezelf creëren waardoor je, je weliswaar veilig gaat voelen, maar wat ook garant staat voor een leven vol sleur.
[..]
idd!
Kinderen (de ellende begint toch vooral op de basisschool) krijgen ook helemaal geen goed voorbeeld. Leraren die enthousiast zijn over het leven en hun vak en dat enthousiasme op anderen over kunnen brengen bestaan bijna niet. Kinderen worden in slaap gesust met regeltjes en structuur die het leven vooral makkelijker maken voor ouders en docenten. Als mensen het enthousiasme voor het leven wordt afgeleerd, dan kun je ook niet verwachten dat ze zin hebben om te leren voor school. In plaats daarvan zullen ze waarschijnlijk vluchten in zaken als World of Warcraft. Dat heb ik zelf ook gedaan.
Er zou eens wat ruimte gemaakt moeten worden op school voor persoonlijke ontwikkeling. Het is nu enkel en alleen gericht op de rol die je later gaat vervullen in de maatschappij. Een maatschappij vol gelukkige mensen lijkt me strevenswaardiger dan ongeremde economische groei. Dit laatste kan toch nooit goed gaan. Alles wat ongeremd groeit zal op een gegeven moment zichzelf vernietigen.
Klopt, maar het is wel de zekerheid die je ouders je willen geven uit goede bedoelingen, heb jij daar dan als 16/17 jarige een passende reactie op anders dan "jullie zullen wel gelijk hebben?" om vervolgens weer in dat riedeltje te vallen?
Nee, als het aan mij ligt gaat competentiegericht onderwijs direct de schop op, het verziekt persoonlijke creativiteiten en dient geen ander doel dan allerlei onderzoeksbureautjes van werk te voorzien.
En nu ga ik een beetje emotioneel worden, en gebruik ik mijn eigen soort taalgebruik, mijn excuses voor evt woordgebruik
LEREN is ERVAREN , als ik godverredomme bij mijn neefje en nichtje zit te kijken word er door de juffrouw aangeleerd dat als iemand je zoontje een beuk verkoopt, dat ze naar de juffrouw moeten gaan toelopen en die het als een soort politieagentje op moet gaan lossen, ik zou zo'n kind persoonlijk aansporen om dat gassie op te zoeken en een beuk terug te verkopen, ongeacht de consequenties.
Er word je tegenwoordig afgeleerd om een jongen te mogen zijn, aangezien een zeer groot aandeel van de leraren op basisscholen juffrouwtjes zijn die hun jeugd met een barbiepop hebben doorgebracht, wordt dat bijna gesteld als norm..... gaan dat nou die stoere bouwvakkers over 30 jaar worden?..... gaan dat dan onze toekomstige mariniers worden die de strot afbijten van de moffen bij de Maasbruggen?
En dan zit ik nu sinds 2 jaar in een stad, zelf afkomstig uit een dorp van 40.000 man zie ik dat het er hier nog droeviger aan toegaat.
Een kijkje op de middelbare school leert me dat er gemiddeld dik 60/70% buitenlanders op zitten (het kan me geen ruk schelen wat voor paspoort je hebt, op afstand zie ik een kleurtje en daar baseer ik gedachte 1 op) die midden op het schoolplein zitten te blowen, bijdehante opmerkingen aan het maken zijn naar normale voorbijgangers, een uitstraling of ze godverredomme denken uit een pauperwijk van :Los Angeles te komen, en af en toe een 3 tegen 1 knokpartijtje, ik ben benieuwd hoeveel motivatie ik over zou hebben als ik daar 1 jaar zit om daadwerkelijk iets te doen met de lesstof als ik daar zou zitten.
Zijn dat dan de mensen die over 25 jaar de morele maatstaven van ons land moeten gaan bepalen?, zijn dat de mensen die het ons allemaal cultureel of/en economisch moeten gaan oppakken als ik met pensioen ga?
We gaan zo naar een systeem toe met kneuzen en fallouts, voor zover we er al niet inzitten de kneuzen staan keurig in de rij om elke keer hun sleur te vervullen tot hun dood, en de fallouts zijn de mensen die nog eens extra moeten gaan profiteren van de kneuzen omdat die nog helemaal geen enkele draai hebben gevonden.
Hoe vaak zie je nou iemand echt superenthousiast naar zijn/haar toekomst kijken?, ik zie zelf het bedroevend weinig, en de schuld daarvan ligt bij de basis, en hier en daar een stuk bij de ouders.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?