Het probleem is ook dat dergelijke ambtenaren, met alle respect, slechts 'eenvoudige' uitvoerders zijn. Zijn zij in staat om hetgeen zij zoal aantreffen te onderwerpen aan een objectieve analyse? Hoe worden zij getraind? Hoe worden zij gecontroleerd?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:11 schreef xenobinol het volgende:
Ambtenaren moeten uit mensen hun woning blijven, punt uit. Uitkeringsfraude onderzoek is belangrijk maar daarvoor hoef je niet een woning te betreden, kwestie van je ogen openhouden lijkt mij. Voor bouwtechnisch onderzoek moet er inderdaad iemand komen kijken, dat weigeren zou ik wel strafbaar stellen, maar met tussenkomst van een rechter die bepaalt welke strafmaat er genomen word.
Dit is gewoon een voorzetje, over een jaar of 10 zul je de uiteindelijke gevolgen van dit soort wetswijzigingen wel zien.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:22 schreef Iblardi het volgende:
Het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer lijkt me zwaarder wegen dan het belang van het voorkomen van een x-aantal gevallen van uitkeringsfraude. De onderbouwing is ook wat onduidelijk. "Hoewel we niet denken dat we meer gevallen zullen opsporen, geloven we wel dat van dit middel een afschrikkende werking van zal uitgaan." Hoe zit dat?
Ook zo'n plannetje wat uit de VS komt, die 'slimme energiemeter'.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Overigens... Sluwe energiemeter verplicht
Of word ik dan echt onder de alu-hoedjes geschaard?
Dus dan huren we gewoon extra rechercheurs in en hebben we deze hele wet met onzinnige onderdelen niet nodig.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Het levert per saldo meer op dan dat het kost. Eén sociaal rechercheur pakt jaarlijks zoveel fraudegevallen dat zijn loon ruimschoots verdiend is.
Het hele idee achter het invoeren van die meters is inderdaad dat ze het op afstand uit kunnen zetten, dus zonder dat je ze hoeft binnen te laten. Wat in de praktijk betekent dat ze niet langs de rechter hoeven als jij bijvoorbeeld niet betaalt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook zo'n plannetje wat uit de VS komt, die 'slimme energiemeter'.
10 jaar later zullen ze de stroom tijdelijk kunnen uitschakelen. In de VS gebeurt dat al. Gewoon, omdat het kan. En anders betaal je maar extra.
(je wordt dus gewoon afgeperst door de energiemaatschappijen)
Dat 'zit' niet, dat is een tekst die er door een paar domme mensen is neergezet. Wellicht met de beste bedoelingen, maar die personen zijn niet in staat om te zien wát ze neerzetten. En 'onze' politici zijn nog dommer, want die nemen het klakkeloos over...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:22 schreef Iblardi het volgende:
Het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer lijkt me zwaarder wegen dan het belang van het voorkomen van een x-aantal gevallen van uitkeringsfraude. De onderbouwing is ook wat onduidelijk. "Hoewel we niet denken dat we meer gevallen zullen opsporen, geloven we wel dat van dit middel een afschrikkende werking van zal uitgaan." Hoe zit dat?
De nieuwe wet is de machtiging, die hoef je niet meer apart aam te vragen dan, dan mag je zo maar, zonder concreet vermoeden, bij iemand naar binnen ..quote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:26 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En als de nieuwe wet wordt aangenomen kan een instantie zo'n machtiging krijgen als...
Als iemand een strafblad heeft?
Als iemand eerder gefraudeerd heeft?
Als er een "niet-concreet" vermoeden is?
Als de ambtenaar er zin in heeft vandaag?
Altijd?
Nee, een machtiging moet alleen worden afgegeven als er een redelijk vermoeden van schuld is, wat dus ook achteraf getoetst moet kunnen worden.
Komt overeen met dit wat ik las in de Volkskrant:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:22 schreef Iblardi het volgende:
Het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer lijkt me zwaarder wegen dan het belang van het voorkomen van een x-aantal gevallen van uitkeringsfraude.
http://extra.volkskrant.n(...)le_sociaaldemocratenquote:Het respecteren van grondrechten kan men onbevredigend vinden omdat een beperkt aantal burgers er misbruik van maakt, maar dat is de prijs die we voor de beschaving moeten betalen. Zoals we accepteren dat echtscheidingen de gemeenschap veel geld kosten, zonder na te willen gaan of de scheiding wel noodzakelijk is.
Afschrikkende werking voor het aanvragen van een uitkering of te veel beroep te doen op de gemeente.quote:De onderbouwing is ook wat onduidelijk. "Hoewel we niet denken dat we meer gevallen zullen opsporen, geloven we wel dat van dit middel een afschrikkende werking van zal uitgaan." Hoe zit dat?
Schandalig. En als ZIJ eens niet hun verplichtingen na komen.... moet je eens zien hoe veel hoofdpijn zij mensen bijbrengen! Maar ik ken jouw opvattingen, je zult het wel weer verdedigen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:31 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het hele idee achter het invoeren van die meters is inderdaad dat ze het op afstand uit kunnen zetten, dus zonder dat je ze hoeft binnen te laten. Wat in de praktijk betekent dat ze niet langs de rechter hoeven als jij bijvoorbeeld niet betaalt.
Jij kent mijn opvattingen? Goh, vertel eens...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Schandalig. En als ZIJ eens niet hun verplichtingen na komen.... moet je eens zien hoe veel hoofdpijn zij mensen bijbrengen! Maar ik ken jouw opvattingen, je zult het wel weer verdedigen.
Daar doelde ik niet echt op, Gia wist te vertellen dat er een "fraudeur" gesnapt was omdat de meterstanden niet klopten. Dan is de link tussen "fraudeur" en "slimme meter" vrij simpel te maken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook zo'n plannetje wat uit de VS komt, die 'slimme energiemeter'.
10 jaar later zullen ze de stroom tijdelijk kunnen uitschakelen. In de VS gebeurt dat al. Gewoon, omdat het kan. En anders betaal je maar extra.
(je wordt dus gewoon afgeperst door de energiemaatschappijen)
Ik ken jou als een libertariër die alles eng vindt wat de overheid doet. De slimme meter (en OV chipkaart ook trouwens) is een initiatief van energiemaatschappijen (waarvan dan weer de regulators in de VS hebben gezegd 'prima').quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij kent mijn opvattingen? Goh, vertel eens...
Je zou beter moeten weten dan te denken dat ik dit soort enge Big Brother-scenario's niet doodeng vind.
We worden gevangen genomen door technologische vooruitgang. Het tijdperk van de technologie is het laatste tijdperk van de mens.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Schandalig. En als ZIJ eens niet hun verplichtingen na komen.... moet je eens zien hoe veel hoofdpijn zij mensen bijbrengen! Maar ik ken jouw opvattingen, je zult het wel weer verdedigen.
En het gaat trouwens verder dan dat. Variabele prijzen, specifieke apparaten kunnen uitzetten (zoals de airco). Boeven zijn het gewoon. Dat verkopen ze onder het mom van 'meer keuze voor de consument'. Maar wil ik wel die keuzes maken? Wil ik wel daar constant over na denken? Terwijl ik zo veel aan me hoofd heb? Ze weten dondersgoed dat velen daar niet zo mee bezig zijn; het is een ordinaire manier om veel geld binnen te harken. En als je de fluctuerende prijzen niet wilt dan moet je extra betalen. Totaal idiote machtsverhoudingen tussen industrie en consument/arbeider/werknemer.
Slaat nergens op wat je zegt, alles wat met de meters gedaan wordt, wordt gedaan door de netwerkbeheerder. Dat heeft niets met vrije markt te maken, net zo min als het Openbaar Vervoer in Nederland.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ken jou als een libertariër die alles eng vindt wat de overheid doet. De slimme meter (en OV chipkaart ook trouwens) is een initiatief van energiemaatschappijen (waarvan dan weer de regulators in de VS hebben gezegd 'prima').
Het komt van de energiemaatschappijen vandaan. Dat klopt gewoon. Overheid reguleert het alleen en staat het toe. OV chipkaart komt van een kartel van de vervoersmaatschappijen vandaan waar inderdaad ook de overheid een aandeel in heeft (bewaren van gegevens).quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Slaat nergens op wat je zegt, alles wat met de meters gedaan wordt, wordt gedaan door de netwerkbeheerder. Dat heeft niets met vrije markt te maken, net zo min als het Openbaar Vervoer in Nederland.
De overheid faciliteert in beide gevallen regionale monopolies, of dwingt die situatie zelfs af.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het komt van de energiemaatschappijen vandaan. Dat klopt gewoon. Overheid reguleert het alleen en staat het toe. OV chipkaart komt van een kartel van de vervoersmaatschappijen vandaan waar inderdaad ook de overheid een aandeel in heeft (bewaren van gegevens).
Dat is niet juist: Translink (het ov-chipkaart-consortium) heeft er zelf voor gekozen die gegevens zo te verzamelen en te bewaren. Als excuus zeggen ze dat dat moet van de belastingdienst, maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het komt van de energiemaatschappijen vandaan. Dat klopt gewoon. Overheid reguleert het alleen en staat het toe. OV chipkaart komt van een kartel van de vervoersmaatschappijen vandaan waar inderdaad ook de overheid een aandeel in heeft (bewaren van gegevens).
Translink, Skynet, science-fiction wordt werkelijkheid.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is niet juist: Translink (het ov-chipkaart-consortium) heeft er zelf voor gekozen die gegevens zo te verzamelen en te bewaren. Als excuus zeggen ze dat dat moet van de belastingdienst, maar dat is niet zo.
Ging er meer om om een onjuistheid te melden. Maar je hebt gelijk, het gaat off-topic, terug naar de overheid die mensen in hun eigen huis wil controleren.quote:
Terug naar een wet die het bepaalde ambtenaren mogelijk moet maken om zonder concreet vermoeden toch je huis binnen te komen of anders ..quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ging er meer om om een onjuistheid te melden. Maar je hebt gelijk, het gaat off-topic, terug naar de overheid die mensen in hun eigen huis wil controleren.
Krijg de indruk dat de overheid wil duidelijk maken, aan iedereen die iets van haar ontvangt: I own your ass.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:10 schreef moussie het volgende:
[..]
wat is het voordeel van een wet die de rechterlijke macht die een machtiging moet afgeven uitschakelt?
Straks wordt het dan vast zo, dat ze dan eenmalig een nieuwe termijn vastleggen en als je er dan weer niet bent dan kunnen ze de deur forceren. Zoiets zal het wel worden.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:14 schreef Hukkie het volgende:
Wat gebeurt er als je niet thuis bent als die lui langskomen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |